reklama
reklama
BulletPřihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

BulletInformační servis
Zasílání novinek e-mailem
BulletČlánky autora
BulletVyhledávání

BulletReklama
Václave, stojíme za tebou
BulletReklama
www.tv7.cz
BulletPočítadlo dluhu
BulletStáhněte si knihu
BulletDoporučujeme knihy
Lukáš Petřík - Konzervativní revoluce Margaret Thatcherové a Ronalda Reagana

Margaret Thatcher: Umění vládnout

Peter Schweizer: Reaganova válka

Gonzalo Vial: Pinochet

Evropské otazníky

Křesťanství a ateismus

Jak katolická...
BulletPrůzkum
Měla by Česká republika vystoupit z EU?
Hlasovat můžete kliknutím na odpověď

BulletPoliticky nekorektní trička
Objednejte si politicky nekorektní trička
BulletReklama
Smrt ve středu
BulletReklama
BulletDoporučujeme
Byli jsme i před unií, budeme i po ní. Boj za samostatnost našeho státu bude probíhat i po Lisabonu

Václav Klaus

Mladá pravice

D.O.S.T.

Desatero Mladé pravice

Pat Buchanan

Ron Paul

Hnutí pro život

Eretz.cz - zpravodajství z Izraele

Standing Together with Israel

Československo 2008 tour

Učitel financí

Znáte Polsko a Poláky?

Autor: Ladislav Jakl | Publikováno: 18.1.2005 | Rubrika: Zamyšlení
Ilustrace

V prosinci jsme měli na návštěvě polského prezidenta Kwaśniewského.

Byla to státní návštěva sevšímvšudy, takže host měl i dost početný doprovod. Rozhovor s jeho členy, především při neformálních příležitostech, byl docela poučný. Poláci o nás vědí dost. O české kultuře, historii, zeměpisu, ekonomice, politice. Musím říct, že jsem se trochu styděl, protože obráceně to neplatí vůbec.

Češi v sobě odjakživa pěstovali pocit jakési nadřazenosti vůči všemu východoevropskému, vůči všem ostatním slovanským národům. Snad za to může staletý komplex z většího, silnějšího a v mnohém i vyspělejšího německého obra. Ten si pak vyrovnáváme frajeřinou i vůči Polákům. A tato nadřazenost se projevuje v jisté ignoranci a neznalosti.

Ví průměrný Čech, jaké je druhé největší polské město? Dělal jsem si vlastní malý průzkum a ujišťuji vás, že ani náhodou. Češi dokonce neumějí název tohoto města (Łódź – čti zhruba jako vudž) vyslovit. V dobré společnosti se zesměšníte, když špatně vyslovíte jméno španělské, portugalské či irské, polská jména vesele špatně čtou i televizní moderátoři a nikomu to nevadí. Nikomu nevadí, že Jerzy se nečte jerzy ale jeři, nikomu nevadí, že Dęblin se nečte deblin ale demblin.

Polsko je náš nejbližší soused, nejen geograficky. Je to čtyřicetimiliónový národ s ohromnou a hrdou tradicí a bohatou kulturou. Češi z ní znají leda Bolka a Lolka. Vůbec nevolám po bůhvíjakém studiu polonistiky pro každého. Součástí běžného obecného rozhledu by ale měl být aspoň základní přehled o polském jazyce a reáliích.

Ono to má i své politické a zájmové souvislosti. Když se koukneme na mapu Evropy, chtěl bych vidět, kdo tam najde lepšího spojence pro naše zájmy, než jsou Poláci.

Je na nás, abychom tu asymetrii ve vzájemných znalostech trochu dohnali.

reklama
3130 čtenářů | 13 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Další články od tohoto autora:
Komentáře


Senzace: Praha objevila Polsko!!!
(Marek Beneš, 19.1.2005 12:27:40)
Odpovědět
Tento článek pouze dokumentuje že obzvláště v Praze se dívají na Polsko a Poláky přezíravě a neví o nich skoro nic. To ale neplatí na severní Moravě, kde se s Polskem čile komunikuje, kde každý sledoval a sleduje polskou televizi a kde každý umí aspoň trochu polsky.( jak tvrdí sparťani , Baník = polští židi ) Tady spousta lidí ví toho mnoho o Polsku a jeho historii.
Právě díky tomu, že Poláky znám tak vím , že nás nesmírně obdivují a fandí nám a Česko je zajímá. Bohužel v Praze Polsko nikoho nezajímá, protože tam je nezajímá ani Bruntál, Krnov, Jeeník a Karviná.
Mimochodem s Poláky jsme v roce 1919 měli mezi Ostravou a Těšínem regulérní válku, kde zahynulo 131 českých vojáků. To že dnes hranice Česka je v Těšině a ne v Ostravě-Radvanicích a že máme Třinec, Karvinou či Frýdek, za to nemůže paradoxně nikdo jiný než V.I.Lenin. Ten totiž v roce 1920 zaútočil na Polsko a Rudá Armáda byla před Varšavou. Poláci v tísni souhlasili s vytyčením stávající hranice ačkoliv by plebiscit snadno v Těšínském Slezku vyhráli. Po vítězné bitvě u Varšavy, kdy zastavili bolševické hordy před branami Evropy, zjistili že souhlas s hranicí nemohou vzít zpět. Tuto českou proradnost, kdy ČSR využila bolševické hrozby k posunutí hranice nám Poláci dlouho nemohou zapomenout, jako my nemůžeme zapomenout na rok 1968.
Re: Senzace: Praha objevila Polsko!!!
(Maro Skřipský, 20.1.2005 10:55:56)
Odpovědět
Přesně tak, souhlasím se jmenovcem. U nás na severu Moravy ví mnoho lidí o polské kultruře i historii poměrně hodně a přes hranice panují vcelku dobré vztahy.
Přezíravosti vůči Polsku ( pokud nějaká byla ) by se měli odnaučit spíše hoši z Prahy :-)
Re: Senzace: Praha objevila Polsko!!!
(Petr, 25.1.2005 23:13:35)
Odpovědět
Proboha, co to je za blábol? Polsko nás napadlo, nasi statecni vojaci je vytlacili (s komunismem to nemelo skoro nic spolecneho). Pak prisel mir a hranice byla nasim ustupkem.
Mam v Polsku dost pratel, ale jedno maji spolecne - odsuzuji zradu (nejen Beckovskeho) Polska na Ceskoslovensku. Taky zapominate, ze Polaci vyuzili nacismu k okupaci Slezska a chovali se jako okupanti hure nez Nemci. Mam desitky dokladu a vzpominek na toto obdobi - jako biti, tyrani, niceni cs. symboliky.
Je to sice z velke casi historie, ale neplette sem takove nesmysly o Tesinsku.
Re: Znáte Polsko a Poláky?
(HonzaK., 19.1.2005 19:20:05)
Odpovědět
:Součástí běžného obecného rozhledu by ale měl být aspoň základní přehled o polském jazyce a reáliích.:

Před rokem 1989 bylo zvykem diktovat lidem, co by měli a co ne. Dneska s tím jděte do eledrp!!!
To, co se lidi učí a budou učit je ryze jejich osobní problém.

Říkat jim, co by (ve svém či pravděpodobně ve vašem zájmu) měli či neměli, sice smíte, ale na faktu, že jde o verbální manipulaci to nic nemění. Bohužel v momentě, kdy se z takových jako vy stává poslanec, už jde sranda stranou, neb cokoli co "bychom v našem zájmu měli" dělat, sledovat, konzumovat, číst, propagovat na bundě promítne do dalšího návrhu či novely zákona.

Proto vyzyvam čtenáře, aby si na každého takového mudrlanta jako jste vy dali POZOR, a to i přesto, že popírá nekalé úmysly.

Proč? Problém je v tom, že od neškodného a hlavně NICNEŘIKAJÍCIHO "měl by ve vlastním zájmu" je v hierarchické společnosti jako ta naše a zejména v parlamentu jen krůček k výroku "ve VEŘEJNÉM ZÁJMU občan MUSÍ...".

A přestože nic takového jako veřejný zájem neexistuje, máme tu stovky nesmyslných zákonů, které se o tuto fata morganu opírají, a na které každý z nás vydává proti své vůli v sumě bilion korun ročně na nesmysly - ćeská televize, statistický úřad, Czechinvest, povinná vojenská služba (nenechte se vysmát, nebyla zrušena kvůli flagrantnímu porušování svobody osmnáctiletých občanů), povinné zdravotní, sociální a jiné daně, povinná školní docházka (ja to snad nedopíšu, jak se mi chce zvracet). Nejhorší je, že kupu kolektivistických výmyslů podporuje nejen socialista a komunista, který má kolektivismus v názvu, ale také lidé, kteří mají plnou hubu svobody v pravicovych stranach.

Jak se dočtete k každé příručce o navozování viny, tedy manipulaci a asertivitě, výraz "měl by" je jedním ze základních manipulativních výroků, který navozuje pocit, že osoba A něco ví, osoba B "by to ve svém zájmu měla znát", aniž by vysvětlil PROČ. Samotný fakt, že osoba B něco neví v ní obvykle budí pocit určité zaostalosti, ba dokonce méněcennosti. Na pozadí je cílem osoby A jediné, nenápadně převzít kontrolu nad jednáním ostatních.

Dovolím si váš článek přeložit asi takto. Já, pán neosvícenější, si myslím, ne, já vím, že znát základy polské historie je pro vás dobré, správné a přínosné, proto byste měli věnovat svůj čas a peníze studiu základů polské historie. Že nechcete ? Já vám dám nechcete! Kdo nebude studovat základy polské historie, kdo bude pěstovat marihuanu, kdo nebude platit daně na státní dráhy, poštu a televizi, kterou já považuji za pro vás prospěšnou, půjde sedět !!

Kolektivismus nenavidim. Ač to nebudete chtít slyšet, váš článek je ve své podstatě kolektivistický a manipulativní, neb snaha vnutit nám váš názor není zřetelná.

Howgh.
Re: Znáte Polsko a Poláky?
(Marek Beneš, 21.1.2005 13:41:50)
Odpovědět
Pro pana Odeda,

Je moc pěkné že tady popisujete dějiny Těšínska a České Koruny ale nepochopil jste to podstatné. Já jsem popisoval jak tento spot visí Poláci a ne já. Vaše exkurze po historii pouze dokazuje jak jsou tyto historické pohledy vzdálené a jak nacionalismus stále hučí v podvědomí národů, aby jednoho dne zase vybuchl.
Re: Znáte Polsko a Poláky?
(Václav, 23.10.2008 12:13:53)
Odpovědět
Třicet let jezdím 100km za Warszawu. Nikdy mě Poláci nepřirostli k srdci. Jednak zvláštním postojem k víře. Dnes je tituluji "biały cygany s krzykiem". Jen hodinu z 168 týdenných hodin jsou věřící. Jinak si na pana Boga nevzpomenou. Jinak vně jsou "huj", uvnitř "hnuj". Jedete-li z Německa přes Čechy a dále do Polska, určitě vnímáte postupné slabší kvalitu národního (kulturního stavu. Každý člověk má raději vývojově "vyžší" společnost. Proto Poláci nám prý mají rádi. Nevěřte vývojověmu "nižšímu" člověku. Já jako pražák podobný stav vidím v Karlových Varech. Proč ruský barbaři při procházce po kolonádě prožívají ejakujaci? S pohárkem v ruce si mohou vychutnat noblesu, kterou doma nemají. Nám originálným Čechům a Němcům je noblesa přirozená. Polsko posunutím hranic na západ schází přirozená noblesa. Příbuzným při procházce "královskou cestou" dávám vyprávěním najevo Českou nadřazenost. Pan Jakl to popsal viděním fachidiota.
Re: Znáte Polsko a Poláky?
(petr, 12.1.2009 1:54:12)
Odpovědět
václav, ty by ses měl léčit. na psychiatrii
Re: Znáte Polsko a Poláky?
(Veni, 20.3.2010 21:18:23)
Odpovědět
Do Polska jsem jezdil 30 let. Takže je znám. Nikdy jsem jim nepřišel na chuť. Hlavní příčina napochopení obou nírodů je katolizmus. Aby se člověk stal katolikem, musí projít ve školní věku ovlivňováním tzn. mší a katechizmem. České děti tímto nejsou ovlivňováni. Stát se věřícím v dospívání či dospělosti je těžko možné. Co se nenaučíš v mládí, to nedoženeš.Všichni jsou věčící. Jedni věří v Boha, druzí věří v NeBoha. Tvrdím, není lepšího člověka, než Poláka v kostele. Není většího "Bialego cygana s krzyźkiem" než Poláka mimo kostel. Češi to instiktivně cítí. Realita nás naučila, že Poláci jsou jebanci, oszukanci, guwniary, pierdole, zkrátka Čechy mají rádi právě protože jsou opaky. Prosím, nechme je být, nesnažme se jako Jakl, prostě výkal s nimi (h...o)!
Re: Znáte Polsko a Poláky?
(podlaha, 3.7.2005 13:18:34)
Odpovědět
ano, ano
Re: Znáte Polsko a Poláky?
(Andrea, 15.2.2005 8:45:31)
Odpovědět
Váš článok ma zaujal.Poliakov má rada,pretože sú to milí a úprimní ľudia s ktorými sa poľhko vždy na všetkom dohodnete.Obzvlášť sa mi páči poľská strana Tatier,so svojim malebným a štýlovým mestečkom Zakopané.Obdivujem ich zmysel pre poriadok a taktiž sa mi páči,že každý sa živí tým,čomu rozumie(obhospodarujú pozemky,chovajú hovädzí dobytok,žijú ma samotách atď).
Re: Znáte Polsko a Poláky?
(Igor, 25.1.2005 23:57:32)
Odpovědět
Jen tak, na okraj, pane Jakl. Jméno Jerzy se nečte jako [jeři], nybrž zhruba jako [ježy] - tedy s "ruským" tvrdým Ž a s "ruským" tvrdým Y. Hodně zdaru!
Re: Znáte Polsko a Poláky?
(gimli, 18.1.2005 17:54:55)
Odpovědět
Drahý pane autore, jsem Čech a jsem na to hrdý. Přesto jsem se ve vašem článku nenašel. Rozhodně jsem nikdy neměl mindrák z germánů a nikdy jsem neměl potřebu vyvyšovat se nad kohokoliv ve východní Evropě. A o Polsku, jeho minulosti i přítomnosti vím také dost.
Nemám rád autory, kteří místo aby národní cítění a hrdost povzbuzovali, tak na svou vlast a lidi kydají nesmyslnou špínu. Proto vás nemám rád.
Jestli máte potřebu pište o sobě jak na Poláky kašlete, nebo pište o někom koho znáte a o kom to víte, že to dělá. Ale rozhodně takoví nejsou češi jako celek, což z vašeho hloupého článku vyplývá.
A jen tak na závěr, Drážďany jsou česky Drážďany a ne Dresden. To protože jsme v ČR a používáme češtinu. A tak se jděte s vaší pseudopolskou výslovností bodnout.

Přeji hezký den.
Re: Znáte Polsko a Poláky?
(Rave, 18.1.2005 12:32:01)
Odpovědět
Zlatá slova, pohlížení na tohoto souseda s despektem je paradoxní, jelikož z jejich novodobých dějin je cítit tolik hrdosti na svoji zemi oproti našemu rozšířenému přizdi.....ství. S kým jiným se můžeme bránit dnešnímu neokolonialismu.