reklama
reklama
BulletPřihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

BulletInformační servis
Zasílání novinek e-mailem
BulletČlánky autora
BulletVyhledávání

BulletReklama
Václave, stojíme za tebou
BulletReklama
www.tv7.cz
BulletPočítadlo dluhu
BulletStáhněte si knihu
BulletDoporučujeme knihy
Lukáš Petřík - Konzervativní revoluce Margaret Thatcherové a Ronalda Reagana

Margaret Thatcher: Umění vládnout

Peter Schweizer: Reaganova válka

Gonzalo Vial: Pinochet

Evropské otazníky

Křesťanství a ateismus

Jak katolická...
BulletPrůzkum
Měla by Česká republika vystoupit z EU?
Hlasovat můžete kliknutím na odpověď

BulletPoliticky nekorektní trička
Objednejte si politicky nekorektní trička
BulletReklama
BulletReklama
BulletDoporučujeme
Byli jsme i před unií, budeme i po ní. Boj za samostatnost našeho státu bude probíhat i po Lisabonu

Václav Klaus

Mladá pravice

D.O.S.T.

Desatero Mladé pravice

Pat Buchanan

Ron Paul

Hnutí pro život

Eretz.cz - zpravodajství z Izraele

Standing Together with Israel

Československo 2008 tour

Učitel financí

Turecko v EU? Nezapomíná se na něco?

Autor: Ondřej Šlechta | Publikováno: 17.11.2006 | Rubrika: Politika
Ilustrace

Evropská komise vydala minulý týden hodnotící zprávu, ve které posuzuje dosavadní tureckou úspěšnost při plnění přístupových kritérií. A zpráva to nebyla nikterak kladná. Již pracovní verze vyčítala Turecku nejen nedůslednost při dodržování základních lidských práv, ale také například nesplněný slib otevřít své přístavy a letiště kyperským lodím a letadlům. Nebudu zde nyní rozebírat možné zápory a klady vstupu Turecka do EU, neboť se mi zdá, že se diskuse na toto téma stočila poslední dobou jinam a lhostejně se přechází přinejmenším dva podstatné problémy.

Tím prvním je snaha o maximální demokratizaci Turecka v evropském liberálně-demokratickém duchu za současné víry, že se tak zamezí postupné radikalizaci tamějších islamistů. Opak je pravdou.

Druhým problémem je, že hluboká a fundovaná diskuse na téma přijetí či nepřijetí Turecka do EU může být sice podnětná, ale to nejdůležitější bude stejně záviset buď na tureckém parlamentu či na (i když je to málo pravděpodobné) tamějším referendu. Předhánění se evropských politiků v tom, kdo Turkům více ustoupí, nebo kdo ukáže výhružněji vztyčený prst, padá ve chvíli, kdy vyjde najevo, že Turecko ve skutečnosti do EU třeba vůbec nechce.

Do třetice zmiňme to, že otázka vstupu Turecka je poněkud bezpředmětná, pokud EU tápe v bahně hledání sebe sama. Je totiž rozdíl přijmout Turecko za člena jasně federálně vyprofilované nadnárodní organizace (se všemi důsledky, které by s tím byly spojeny) či jako člena volného společenství (s tím již Turecko zkušenosti má, je například členem Severoatlantické aliance).

Držet islamisty na uzdě

Naříká někdo nad nedostatkem demokracie v Turecku? Zní to překvapivě, ale měl by tento fakt spíše vítat. Demokracie, jak ji známe na Západě, nemůže a nebude na Blízkém východě nikdy fungovat. Dnes a denně se o tom můžeme přesvědčit třeba na příkladě Iráku. Dva světy, Západ a Východ (resp. Blízký východ) jsou kulturně, sociálně i mentálně a politicky natolik odlišné, že demokracie ve smyslu "jeden člověk - jeden hlas" a idea rovných politických práv pro všechny je zde nereálnou utopií.

V praxi by totiž taková politika vedla (a vede) jen k posilování moci islámských extremistů. Ulice islámského světa bude mít extrémní sklony stále a liberální demokracie tyto tendence spíše jen posílí a v nejhorším případě vynese do čela státu. Pochopil to Kemal Atatürk, nechtějí to však pochopit současné evropské politické elity. Případný vstup Turecka do EU (v její dnešní podobě, kdy spěje k vytvoření federálního "nadstátu") by tak pozice islamistů jasně posílil, neboť vojenská diktatura, která dnes de facto řídí celý turecký stát a drží (zatím) islámské radikály přísně na uzdě, by zde totiž z hlediska práva EU nebyla možná.

Opravdu k nám chtějí?

V poslední době navíc vychází najevo, že podpora vstupu do EU ze strany Turků neustále klesá. Jako hlavní důvod se uvádí rozčarování nad neustálou kritkou ze strany unijních institucí, upozorňování na neplnění kriterií a konečně také to, že drtivá většina Evropanů o Turky v EU nestojí.

Často také překvapují výroky představitelů například Evropské komise o tom, jak je nutné, aby Turecko do EU vstoupilo a že se bez něj Evropa neobejde. Copak ale státy do EU nevstupují (alespoň částečně) dobrovolně? Někdy se zdá, jakoby spíše než Turkům samotným, záleželo na vstupu Turecka některým evropským úředníkům a politikům.

Konečně, bavíme-li se o tom, zda Turecko do Evropy patří či ne, je na místě elementární otázka. Jaká EU vlastně chce být?

Záleží totiž na její podobě. Byla-li by EU jen volným ekonomickým sdružením suverénních států, se vstupem Turecka by se dalo souhlasit. Je-li však EU řízena z jednoho mocenského centra na úkor suverenit jednotlivých národních států, má-li se z Evropy stát superstát, byly by dopady vstupu Turecka v souvislosti se společnou sociální, zahraniční, daňovou a jinou politikou pro Evropu příliš drastické. Až katastrofální.

vyšlo 15.11.2006 na Aktuálne.cz . Ondřej Šlechta

reklama
1460 čtenářů | 9 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Další články od tohoto autora:
Komentáře


jsem rád, že vám to konečně došlo !
(Dan, 17.11.2006 12:03:43)
Odpovědět
Neuvěřitelné, po dlouhé době článek se kterým z velké části souhlasím.

I mě osobně překvapilo, když se v německém tisku objevil výsledek průzkumu v.m. uskutečněný v Turecku, v němž 64% !! oslovených uvedlo, že vstup Turecka do EU nepovažují za vhodný.

Většina z nich uvedla jako důvod že EU je spolkem křesťanských zemí s odlišnou kulturou.


Turecko jako silný a věrný partner evropských zemí, člen NATO, důležitý nárazník proti blízkému východu a také evropská manufaktura - ANO.
člen EU NE !

Re: Turecko v EU? Nezapomíná se na něco?
(Milan V., 17.11.2006 12:24:57)
Odpovědět
i já souhlasím...

"Naříká někdo nad nedostatkem demokracie v Turecku? Zní to překvapivě, ale měl by tento fakt spíše vítat. Demokracie, jak ji známe na Západě, nemůže a nebude na Blízkém východě nikdy fungovat. Dnes a denně se o tom můžeme přesvědčit třeba na příkladě Iráku. Dva světy, Západ a Východ (resp. Blízký východ) jsou kulturně, sociálně i mentálně a politicky natolik odlišné, že demokracie ve smyslu "jeden člověk - jeden hlas" a idea rovných politických práv pro všechny je zde nereálnou utopií. "

To my ale přece už dávno víme, vysvětlete to americkému prezidentovi a konzervativcům, ti to nepochopili !
Re: Turecko v EU? Nezapomíná se na něco?
(ricci, 18.11.2006 11:39:12)
Odpovědět
Milane oni to nechápou i evropští multikulturalisté. Měli bychom si spíše uklidit doma. USA je za velkou louží
Re: Turecko v EU? Nezapomíná se na něco?
(Dan, 18.11.2006 15:48:36)
Odpovědět


Nebyli to náhodou evropští politici, kteří byli proti invazi do Iráku ??
Francouzský premiér varoval americké řiťoleze z Evropy aby se zdrželi a věděl proč to říkal. Došlo na jeho slova, zatímco bušovi a konzervativců Vietnam II, čili Irák, zlomil vaz ve volbách.
Re: Turecko v EU? Nezapomíná se na něco?
(Ondra, 19.11.2006 21:37:11)
Odpovědět
No všichni evropští politici určitě ne, Dane....
Re: Turecko v EU? Nezapomíná se na něco?
(HF, 20.11.2006 15:12:18)
Odpovědět
podle mne je problém jinde než ve válce v Iráku. Problém je v tom že mocnosti nechtějí připustit rozdělení Iráku na několik menších etnicky a nábožensky sourodých zemí. Je to stejné jako by jsme se snažili udržet při životě velkou Jugoslávii.
Re: Turecko v EU? Nezapomíná se na něco?
(Dan, 20.11.2006 18:41:15)
Odpovědět
na tom je kus pravdy...
Re: Turecko v EU? Nezapomíná se na něco?
(Vašek, 18.11.2006 15:50:38)
Odpovědět
Mě spíše nežli absence demokracie v Turecku překvapují idioti, kteří křičí něco o absenci demokracie v EU.

Všem bych jim nařídil léčebný pobyt v Turecku nebo radši Rusku.
Re: Turecko v EU? Nezapomíná se na něco?
(roman, 20.11.2006 20:56:21)
Odpovědět
lepší by byl pobyt v usa nebo austrálii,to by si pak každý demokracie vážil a nenechal si ji ořezávat jako to činí eu,která s měřuje k socialismu a la husák.