reklama
reklama
BulletPřihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

BulletInformační servis
Zasílání novinek e-mailem
BulletČlánky autora
BulletVyhledávání

BulletReklama
Václave, stojíme za tebou
BulletReklama
www.tv7.cz
BulletPočítadlo dluhu
BulletStáhněte si knihu
BulletDoporučujeme knihy
Lukáš Petřík - Konzervativní revoluce Margaret Thatcherové a Ronalda Reagana

Margaret Thatcher: Umění vládnout

Peter Schweizer: Reaganova válka

Gonzalo Vial: Pinochet

Evropské otazníky

Křesťanství a ateismus

Jak katolická...
BulletPrůzkum
Měla by Česká republika vystoupit z EU?
Hlasovat můžete kliknutím na odpověď

BulletPoliticky nekorektní trička
Objednejte si politicky nekorektní trička
BulletReklama
Vladimír Hučín - Hrdinům se neděkuje
BulletReklama
BulletDoporučujeme
Byli jsme i před unií, budeme i po ní. Boj za samostatnost našeho státu bude probíhat i po Lisabonu

Václav Klaus

Mladá pravice

D.O.S.T.

Desatero Mladé pravice

Pat Buchanan

Ron Paul

Hnutí pro život

Eretz.cz - zpravodajství z Izraele

Standing Together with Israel

Československo 2008 tour

Učitel financí

Liška na špatné stopě aneb dělá nám prezident Klaus ostudu?

Autor: Ladislav Jakl | Publikováno: 20.11.2006 | Rubrika: Zamyšlení
Ilustrace

Poslanec za Stranu zelených Ondřej Liška si potřeboval plivnout na prezidenta republiky. Slina mu ale uvízla na vlastní kravatě.

V článku nazvaném velmi silně „Prezident nám dělá ostudu“ (HN, 14. 11.) se nesnaží polemizovat s nějakým výrokem či názorem prezidenta Václava Klause. Asi si je vědom svých vlastních limitů. Koneckonců mohu pana poslance i jako očitý účastník summitu EU v Lathi ujistit, že prezident rozhodně České republice ani panu poslanci Liškovi ostudu nedělal a že naopak jeho vystoupení byla mezi evropskými státníky přijata s velkou pozorností a respektem.

Protože se pan poslanec nezmohl na žádnou věcnou kritiku, přišel s velmi originálním tvrzením: totiž že prezident republiky na podobnou akci „formálně a fakticky nepatří“ a přirovnal účast pana prezidenta v Lahti k hypotetické situaci, ve které by se „Blair omluvil ze summitu … a poslal tam za sebe královnu Alžbětu.“

Britská zvyková ústava oprávnění k zastupování státu navenek neřeší, proto není vůbec namístě spekulovat, jaké zmocnění by v Liškově hypotetickém případě potřebovala královna Alžběta. My ale máme ústavu českou a podle ní platí tyto tři jednoduché věci – citováno doslovně: „prezident zastupuje stát navenek“, „vláda je vrcholným orgánem výkonné moci“, a „předseda vlády vystupuje jejím jménem“. Na summitech EU je třeba zastupovat stát, což přísluší prezidentu republiky, a nikoliv vystupovat jménem vlády, což by příslušelo předsedovi vlády.

V naprosté většině případů se v mezinárodních jednáních prezident nechává zastupovat předsedou vlády, ministrem či velvyslancem, kteří vystupují z hlediska ústavy jako prezidentův zástupce. V posledních dvou případech summitů EU ne že se předseda vlády omluvil, ale prezident konal přímo a nikoliv prostřednictvím svého zástupce.

Ostatně, sama smlouva o EU ve svém článku 4 říká jasně: „Evropská rada se skládá z hlav států nebo předsedů vlád“ členských států a předsedy Komise EU. Z jaké ústavy či smlouvy tedy čerpal Liška své úsměvné tvrzení, že zrovna hlava českého státu na vrcholné jednání EU nepatří? Z žádné. Čerpal jen ze své těžko ovladatelné nelibosti vůči prezidentu Václavu Klausovi. Pak se ovšem měl podělit se čtenáři o důvody této nelibosti a pokusit se je obhájit.

Možná by neuspěl, ale aspoň by si teď nemusel čistit kravatu.

Ladislav Jakl

tajemník prezidenta republiky

reklama
1721 čtenářů | 15 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Další články od tohoto autora:
Komentáře


Re: Liška na špatné stopě aneb dělá nám prezident Klaus ostudu?
(Dan, 20.11.2006 18:31:10)
Odpovědět
Kéž by mě pan Jakl nyní mohl vyslyšet !

Ano, prezident nám dělá ostudu, o neúspěšnosti jím zvolené privatyzační cesty, již dnes nepochybuje nikdo, protože hisorie ukázala jak moc velká chyba to byla.

Další jeho zásluhou bylo rozbití středo levé koalice, svojí arogancí a neochotou ke kompromisům.

10% inflace a stagnace ekonomiky, která se setrvačností projevila až za vlády Tošovského je taktéž jeho zásluha.
Dále bych připomněl levičáckou politiku, umělého udržování zaměstnanostia opakovaným oddlužováním chybně zprivatizovaných a rozkradených podniků.

Dále pak rozkol v samotné ODS a její oslabení /od jeho odchodu ODS jenom kvete, opět je schopna naslouchat partnerům a opět vyhrává volby/

Katapultace na hrad za významné podopry komunistů byla zatím Klausovým posledním "úspěchem".

Jeho prestiž v Evropě je vzhledem k výše jmenovaným "úspěchům" velmi nízká a ani zdaleka nedosahuje úrovně Havlovi.

Klaus se tedy opět ničí, jak mnohokrát v minulosti, tentokrát EU a vztahy s evropskými zeměmi.


Ano, Klaus nám dělá ostudu a to nejenom svojí euroskeptickou zahraniční politikou, ale zejména svým vstřícným postojem ke komunistům, které běžně zve na hrad, komunikuje s nimi..a projevuje tak náležitě svoji vděčnost za jejich podporu ve volbách.
Re: Liška na špatné stopě aneb dělá nám prezident Klaus ostudu?
(roman, 20.11.2006 20:44:29)
Odpovědět
že česká cesta privatizace nebyla úspěšná slyším prvně(neberu v potaz zemanovi předvolební kydy).že je někdo euroskeptik je legitimní postoj jako kterýkoli jiný.(a není vůbec ojedinělí).kuponovka měla mít minimálně ještě jedno kolo.nevydělat na ní mohl snad jen hlupák nebo trotl ,který dal body koženýmu (a i ti vydělali) nebo nějakému jinému fondu.člověk ,který investoval do podniků musel vydělat v každém kole min.50 000kč.
že presiden přijímá komunisty je ostuda dělat by to nemusel v tom máte pravdu.
Re: Liška na špatné stopě aneb dělá nám prezident Klaus ostudu?
(Dwain, 21.11.2006 9:51:42)
Odpovědět
To ze se z 900 mld. Kc statniho majetku 2/3 rozkradou a zmizi neznamo kam nepovazuji za uspech. Ti kteri presne vedi kam se tyto penize podely to zcela jiste za uspech povazuji .. obrovsky uspech
Re: Liška na špatné stopě aneb dělá nám prezident Klaus ostudu?
(Ondra, 21.11.2006 8:02:56)
Odpovědět
Zase totálně mimo Dane....

"Ano, prezident nám dělá ostudu, o neúspěšnosti jím zvolené privatyzační cesty, již dnes nepochybuje nikdo, protože hisorie ukázala jak moc velká chyba to byla."

nesplnila snad privatizace všechna očekávání? samozřejmě..Je to však vina jen Klause a má za to nosiit doživotní stigma? Nikoli, byli jsme mladá země, všichni trochu naivní a hodně lidí naletělo "ptáčkům" typu Koženého. Samotná idea privatizace byla dobrá. A stejně si myslím, že u Vás je přání otcem myšlenky, hledáte na Klausovi neustálé chyby jen pro to, že se snaží bořit jistou vizi světa, na kterou vy jste až nekriticky vázán. To kdyby privatiaci zkazil "úžasný" Monet, Calergi, nebo Schumann, byla by to jen "nepatřičná chyba", že ? ;-)

Inflace byla způsobena hospodářskou stagnací, k té v nové ekonomice (jakou ČR ostatně byla) jednou dojít muselo. Pokud vím, za Klausových vlád téměř neexistoval schodkový rozpočet. Za jeho poslední vlády si ekonomové lámali hlavu s (doslova) dluhem v řádu stakorun a nevěděli, zda je něco takového možné. Dnes jsme zadluženi až po uši, všude samá dotace a sociální podpory, ale za Klause jsme na to prostě byli ekonomicky špatně...zajímavé

"Nedosahuje úrovně Havla"...no to už je úplně k smíchu. Argument že "Havel je známější ve světě", možná něco do sebe má, ale jeho kamarádi jsou lidé jako Albrightová, Pinter, atd, zkrátka celý tento kryptomarxistický establishement. Klaus je významný ekonom, Havel neumí nic. Pokud je však pro Vás na vyšší úrovni člověk který umožnil nepotrestání kom. zločinců, de facto se s nimi dohodl, člověk, který káže o morálce, zatímco když jeho žena umírá, užívá si s českou herečkou, je to Vaše věc....
Re: Liška na špatné stopě aneb dělá nám prezident Klaus ostudu?
(Monika, 21.11.2006 9:08:35)
Odpovědět
"Inflace byla způsobena hospodářskou stagnací, k té v nové ekonomice (jakou ČR ostatně byla) jednou dojít muselo." Procpak muselo? To je nejaký ekononicky zakon? Zatim jsem o nicem takovem neslysela.

Taky by me zajimalo, co myslite tim "nova ekonomika", na západ od nasich hranic a v USA se pod timto pojmem oznacuje ekonomika zalozena na novych technologiich, tu Klaus, jak vime, odmital... Ale seznamte se napr. s tim, co o Klausovi sveho casu napsal The Washington Post:

"Klaus, ktery odstoupil minulou sobotu tvari v tvar skandalu a pokulhavajici ekonomice, byl ministerskym predsedou s nejvyssi mirou sebeduvery, uctivany na Zapade za svoji thatcherovskou rozhodnost a za sva kazani, venovana nabozenstvi kapitalismu volneho trhu. Jeho demise rozbila mytus jeho politickeho genia, spolu s prezivajici virou v cesky hospodarsky zazrak. Misto tohoto nastoupilo pochmurne uvedomeni si toho, ze jeste dlouho bude treba usilovne refomni prace.

Klausova vira v "neviditelnou ruku" byla tak nepruzna, ze sveho casu strasil tim, ze rikal, ze pokud se jeho tyka, neexistuje neco jako spinave penize. Pred vice nez dvema lety vyhlasil, ze ceska transformace od komunismu na volny trh je v podstate dokoncena. Nebyla.

Z hlediska ekonomu, Klausuv pokles popularity, doprovazeny poklesem v narodnim hospodarstvi, je vymluvnym poucenim o trvajicich nebezpecich, ktere charakterizuji prechod ekonomik post-komunisticke Evropy, temer deset let po padu berlinske zdi. Rika se, ze Klausovou chybou bylo prijeti absolutisticke vize nespoutaneho kapitalismu, se vsemi doprovodnymi znaky neduvery ve vse, co by mohlo zavanet statnim dohledem a zasahy.

Ale presto, ze kazal evangelium trhu, Klaus predsedal vlade, ktera ucinila malo pro to, aby byl trh zdravy. Reformy probihaly polovicatymi kroky. Neregulovana burza predstavovala prostredi pro nerusenou plavbu pouze pro piraty. Mzdy rostly trikrat rychleji nez vyroba. A hospodarstvi, ktere rostlo rocnim tempem 4 procent ci vice, najednou rust prestalo.

V samem srdci hospodarske malatnosti je zakladni kamen Klausovy hospodarske politiky, program kuponove privatizace, ktery byl pocatkem 90. let slaven jako uspech.

Naraz, kupony, ktere predstavovaly podil na vlastnictvi podniku byly k dispozici vsem Cechum za cenu odpovidajici priblizne tydenni mzde. Ctyri petiny obcanu zeme se tak staly akcionari. Byla to nejvyssi pomerna mira vlastnictvi akcii, jak se Klaus rad chlubil.

Ale kupony byly rychle skoupeny investicnimi fondy, z vetsiny vlastnenymi nekolika velkymi bankami, ktere jsou stale rizene statem. Skrze tyto fondy banky umele podporovaly prumyslove dinosaury cestou snadnych uveru a odmitaly jim zastavit pritok penez anebo vyzadovat restrukturalizaci z obav o bankrot a o odepisovani nesplatitelnych uveru.

Vysledkem byly stovky podniku, jejichz provoz byl velice podobny tomu, jako za komunisticke ery, t.j. s nadmernou zamestnanosti, nekompetentnim vedenim a substandardnim vyrobnim zarizenim. Vyvoz poklesl, a to i pres nakupni horecku Cechu, kteri divokym tempem skupovali zapadoevropske spotrebni zbozi. Obchodni schodek narostl na 6 mld. US$, coz je obrovsky objem pro zemi s pouhymi 10,3 miliony obyvatel. A vseobecne se veri, ze 35 procent vsech bankovnich uveru je v podstate nesplatitelnych..."
Re: Liška na špatné stopě aneb dělá nám prezident Klaus ostudu?
(Josef, 21.11.2006 10:46:45)
Odpovědět
Kde je odkaz na clanek? "The Washington Post", kteremu se prezdiva "Washington compost" (cesky hnuj)! Ne vzdy verohodny zdroj informaci. Americka verze britskeho Observeru.

Re: Liška na špatné stopě aneb dělá nám prezident Klaus ostudu?
(Dan, 21.11.2006 22:21:41)
Odpovědět
Ne to to zcela jistě nesplnila, až 80% podniků bylo nutné oddlužit a znovu prodat, pokud ještě bylo prodávat co.
Došlo tedy na slova amerického ekonoma Trigera, který v roce 1991 varoval před Klausovými záměry kupoonové privatizace a navrhoval prodej zahraničním investorům /jak se stalo v př. škody auto, barumu, PBS, atd. atd./.
K tomu stejně došlo ale až po katastrofálním konci Klausových experimentů, která stáli tuto zemi ekonomickou stagnaci, obrovskou inflaci a ztrátu východních trhů, které okamžitě zaplnili němci, francouzi a američané.

Vysvětlím Vám, proč neexistoval schodkový rozpočet, dluhy byly ukryty v tzv. Konsolidační agentuře, později bance a výnosy z privatizací byly používány na úhradu státního rozpočtu.
Tomu říkáte ekonomická politika ???

Schodky za Klause byli díky tomu velmi nízké, republika projídala výnosy z povedených privatizací a ukrývala ztráty z těch nepovedených.
Až nebylo co prodat, začala se propadat do vysokých dluhů.

V Evropě má Klaus povězt ekonomického eskamotéra, euroskeptika a muže jež nesnese jakoukoliv kritiku.

Upozorňuji Vás, že postava euroskeptického prezidenta tedy v Evropě opravdu běžnou není.
Re: Liška na špatné stopě aneb dělá nám prezident Klaus ostudu?
(Shadow, 22.11.2006 8:35:03)
Odpovědět
aha, takže je to špatné když je prezidentem "euroskeptik"? Čili co navrhujete, lidový (sorry - evropský) soud? Nebo jen nucenou abdikaci???
Re: Liška na špatné stopě aneb dělá nám prezident Klaus ostudu?
(Dan, 23.11.2006 12:38:08)
Odpovědět
dle mého názoru není prezident soukromou osobou, nýbrž zástupcem státu a vrcholným představitelem zahraniční politiky, tedy alespoň v evropských státech.
Jako takový nemá právo na soukromý názor, prezentovaný na veřejnosti z úst "prezidenta" coby oficiální hlavy státu.

Svými výroky škodí čr, stejně jako v minulosti Zeman, ostatně pocházejí ze stejného hnízda komunistických elitních kádrů a absolvovali spolu i nohá školení v Moskvě.

Co navrhuji ? Nevolit tohoto ekonomického i politického škůdce, již nikdy mu nedát příležitost rozbíjet českou pravici a ničit naši ekonomiku.
Ať si píše svoje narcistické knihy někde v důchodku, stejně jako kolega Zeman..to navrhuji..
Re: Liška na špatné stopě aneb dělá nám prezident Klaus ostudu?
(Ondra, 23.11.2006 19:25:57)
Odpovědět
Ale kdeže Dane....Chápu, že Vás jako nekritického eurooptimistu nepřesvědčím o tom, že když Klaus kritizuje současnou podobu EU, že prospívá. Nacistu o chybnosti rasových teorií taky nepřesvědčíte... ale :

Samozřejmě že má Klaus právo na svůj názor, nikde se nepíše jak má prezident na koferencích atd. mluvit, když může například německý prezident podporovat přijetí euroústavy, nevím, proč by český prezident nemohl úeu odmítat...

Re: Liška na špatné stopě aneb dělá nám prezident Klaus ostudu?
(Dan, 24.11.2006 0:56:30)
Odpovědět
on má reprezentovat většinovou vůli národa, to v žádném případě nedělá.. nemůže vůbec tušit jak by zde dopadlo případné referendum o euroústavě, což netušili ani např. ti frantíci či nizozemci..

Svoje osobní názory, jakkoliv jsou v Evropě ojedinělé mezi ostatními prezidenty mít samo může, nesmí je však prezentovat coby prezident, pokud jsou v úzkém rozporu s vládou a ministerstvem zahraničí..to působí minimálně neseriozně, ostatně jako vše v tom naem kocourkově, viz. současný pat..

Zapomínáš nato, že prezident v naší zemi je jenom bezmocnou figurkou, drahou cetkou..jako takový by zaty prachy co nás stojí neměl škodit a on to dělá, škodí nám všem ustavičně od doby, kdy ho elitní komunistický ústav, ústav prognostiků, proškolených v marxistických střediscích v Moskvě, katapultoval mezi naše elity, společně s komunisty Dlouhým, Zemanem a dalšími levičáky.
Re: Liška na špatné stopě aneb dělá nám prezident Klaus ostudu?
(Ondra, 24.11.2006 11:45:17)
Odpovědět
My si tykáme jo? Ok no... :-)

"Nemá vůli lidu"... 70% skutečně bylo pro vstup do Unie, ale hlasovalo jen něco přes 50% procent, navíc tohle jsou čísla, která nic neříkají (je to složitější, třeba i ve vztahu k té úeu - někdo hlasoval pro vstup do Unie, zatímco ústavu odmítá). Podle této logiky by se dal napadnout třeba postoj Merkelové (většina Němců je proti ústavě, zatímco ona jí podporuje)...
Re: Liška na špatné stopě aneb dělá nám prezident Klaus ostudu?
(Jouda B., 22.11.2006 11:53:22)
Odpovědět
Zajisté by si pan Liška přál být osobně ministrem financí, mohl by sepsat dějiny konce 20století v Čechách, na pražském hradě by s hrdostí vstyčil vlajku EU. Naštěstí má jen "blbou náladu" a pospává v parlamentě a občas něco sepíše. Děkujeme-odejděte!!!
Re: Liška na špatné stopě aneb dělá nám prezident Klaus ostudu?
(Hakl, 21.11.2006 9:25:55)
Odpovědět
Marně hledám zákon, ze kterého je patrné, že předseda vlády zastupuje prezidenta, jak tvrdí Jakl.
Zapomíná se, že kromě toho, že Klaus nechal "zhasnout" (kdo chce, ví o čem je řeč) taky přivedla jedna jeho vláda ekonomicku do krize a dokonce k vlastnímu pádu.
O jeho úrovni jeho ekonomické erudice by mě přesvědčila např. veřejná diskuse se Švejnarem,Zeleným,Matějkou a dalšími skutečnými ekonomy, které se velmi, ale opravdu velmi důsledně vyhýbá.Asi ví proč.
Re: Liška na špatné stopě aneb dělá nám prezident Klaus ostudu?
(Bimbrdle, 21.11.2006 11:41:42)
Odpovědět
Sice jsem k panu presidentovi Klausovi dost kritický, ale v jedné v věci s ním souhlasím. Jsem (i když je to u mne nepřesný termín) také EUROSKEPTIKEM. K bruselskému Kremlu mám naprostou nedůvěru. Nemohu říci, že VŠECHNO, co Brusel dělá, je špatně. Brusel je pro mne příliš marxistický a velmi nebezpečně byrokratický. Jeho DRZOST POROUČET do detailů nezná mezí. V tom se podobá Velkému Rudému Bratru. Vidím v něm TOTALITU, ze které není tak snadné uniknout. A ještě se přitvrdí. To je jenom začátek. CELOSVĚTOVĚ se přitvrdí. Jsme na počátku celosvětové totality. Jak jsem říkával soudruhům: velmi rád bych se mýlil. (Přečtěme si ještě jednou ZAMJATINA, román My a notoricky známou knihu 1984 ORWELLA.) Obavy z totality u pana Klause ale nevidím. Snad ani nejsou. V tom se zřejmě lišíme. V té opravdu nepovedené privatizaci má ovšem také své prstíky spolu se svými tehdejšími "ekonomickými" kumpány. Privatizace ano, ale jinými metodami se seriózní právní úpravou. Ne divočinu, co byla. Ale: čo bolo, to bolo, terazky sa nedá už nič robiť. Prošustrovali jsme, co se dalo. Pár lidí se napakovalo. Jinak je to chlapec chytrý, bystrý a velmi pracovitý, to se mu nedá upřít. Je ze zcela jiného těsta než já. K Havlovi mám ovšem řadu výhrad také.
Nepotrestání komunistických zločinců i bolševiky prolezlá a nezodpovědná justice ! - darmo mluvit. Co pro to oba udělali? Není nám zřejmě známo. Nebo snad někomu je známo? Komu?