reklama
reklama
BulletPřihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

BulletInformační servis
Zasílání novinek e-mailem
BulletČlánky autora
BulletVyhledávání

BulletReklama
Václave, stojíme za tebou
BulletReklama
www.tv7.cz
BulletPočítadlo dluhu
BulletStáhněte si knihu
BulletDoporučujeme knihy
Lukáš Petřík - Konzervativní revoluce Margaret Thatcherové a Ronalda Reagana

Margaret Thatcher: Umění vládnout

Peter Schweizer: Reaganova válka

Gonzalo Vial: Pinochet

Evropské otazníky

Křesťanství a ateismus

Jak katolická...
BulletPrůzkum
Měla by Česká republika vystoupit z EU?
Hlasovat můžete kliknutím na odpověď

BulletPoliticky nekorektní trička
Objednejte si politicky nekorektní trička
BulletReklama
EU Book shop
BulletReklama
BulletDoporučujeme
Byli jsme i před unií, budeme i po ní. Boj za samostatnost našeho státu bude probíhat i po Lisabonu

Václav Klaus

Mladá pravice

D.O.S.T.

Desatero Mladé pravice

Pat Buchanan

Ron Paul

Hnutí pro život

Eretz.cz - zpravodajství z Izraele

Standing Together with Israel

Československo 2008 tour

Učitel financí

Nezapomínejme na 28. října!

Autor: Marek Bartoš | Publikováno: 24.11.2006 | Rubrika: Kulturní válka
Ilustrace

Už máte zazimovanou chalupu? Všechna jablka očesaná a uložená v bedýnkách? A co mrkev a petržel, vykopána? Pokud ne, tak máte možnost všechny tyto důležité podzimní rituály dohnat. Je tady totiž 28. říjen – Státní svátek. Akorát, k čertu, vyšel zrovna na sobotu, takže žádný volný den navíc. A cože je to vlastně za svátek? No to je jedno, hlavně že bude ta mrkev a petržel pod střechou, to víte první mrazíky jsou za dveřmi, takže není času nazbyt.

Myslíte, že jsem daleko od reality, když jsem takto popsal den, který máme za sebou? „Den vzniku samostatného československého státu“, tak se to oficiálně jmenuje. Ne, troufám si tvrdit, že ne. Ten podzimní den, kdy vznikl tolik chtěný, vysněný a vytoužený československý stát je dnes volnem, dnem, kdy se gruntuje a zimuje chalupa a v lepším případě kupují chryzantémy na hřbitov. Co jsme to za národ, když neznáme svou historii? Co jsme to za stát, když je historie vrcholnými politiky relativizována a překrucována? Jak můžeme přežít současnost a budoucnost, když nedokážeme ctít minulost?
,br> Není to nějaké hysterické hulákání. Je to jenom strohé konstatování faktu. Faktu, který si málokdo z nás dokáže přiznat a postavit se k němu čelem. V dnešním zrychleném, virtuálním a nadlidském světě přece není čas otáčet se. Je čas jenom na to, aby nám kdesi na kraji světa neunikl dolar, v bruselských fondech euro a v české pokladně koruna. O to nám jde, o dnešek, nemyslíme na zítřek. A už vůbec nemyslíme na včerejšek, chraň Bůh! Vždyť přece nic není staršího než včerejší noviny, tak to říkáme, ne?

Nechci však globálně tvrdit, že dnešní společnost a je primárně špatná, neuctivá a morálně zkažená. To jistě ne. Nemyslím si, že dnešní honění za každou mincí, bankovkou a šekem je primárně špatné. Z něčeho nepochybně žít musíme. Rodinu neuživíme ideály, názory a sněním, to samozřejmě chápu. A troufám si tvrdit, že já jsem ten poslední, který by jakýmkoliv způsobem kritizoval kapitalistické prostředí spučasného světa. Nepatřím mezi ty, kteří se domnívají, že naše civilizace je zlořádem dnešního světa.

Jenom chci upozornit, že stát, který nedokáže stavět na své minulosti, zřejmě nemá šanci na uspokojující vývoj a radost budoucí generace. Ztrácíme své přirozené hodnoty, nedokážeme se plně a naplno přihlásit k nějaké své národní, etnické a kulturní identitě. Stává se z nás jenom tupé stádo, které se o nic nestará, jenom vydělává, utrácí, nemnoží se a je „free“… Nemám pravdu?

Miluji dějepis, možná proto tak prahnu po minulosti, dějinách a historii. Ale je tragické, když si člověk přečte výzkum v novinách mezi českou mládeží. Je vůbec někdo z naší mladé generace, kdo ví, proč nejdeme do školy? (Jistě, letos 28. října, ani to volno navíc není…) Co se učí dnes děti v dějepise? Ví lépe, že v roce raz dva tři se panovník x oženil s panovnicí y a měli na svém španělském panství tři dcery a osm synů, než to, co si připomínáme 28. října. Ani dnešní maturanti (!) vám neodpoví v mnoha případech na tuto triviální otázku. Zemřel snad Stalin? Óh ne, narodil se Karel IV., to je přece jasné, ne? I takové odpovědi jsem zaznamenal v některých výzkumech. Je to směšné, ale tragicky mrazící.

V dnešní postdemokratické době, v které je jakékoliv národní cítění označeno jako fanatický nacionalizmus, je zvláště důležité udržovat pouto národní historie a minulosti se současností. Falešné jsou názory, že minulost je třeba odstřihnout jako něco tíživého a zpomalujícího. Nelze se dějin zbavit. Možné jenom na dějiny zapomenout.

My, v poklusu žijící generace, bychom se měli alespoň na moment zastavit, a uvědomit si, jako k tomu došlo, že máme dnes v občance napsáno v kolonce národnost „česká“. Není to automatický, náhodný údaj. Česká národnost nám říká, že jsme příslušníci českého národa, ne nějakých virtuálních společenství.

Mrkev, petržel, jablka, chalupa a 28. říjen. Pamatujme na to!

Vyšlo v Agoře listopad 2006

Marek Bartoš

Mladá pravice

reklama
2688 čtenářů | 15 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Komentáře


Z většinou článku pana Bartoše souhlasím, ale
(Martin Horák, 24.11.2006 13:52:04)
Odpovědět
s tímhle ani omylem (jestli tedy sem nepíšou Bartošové 2, mohu se plést).
"Ten podzimní den, kdy vznikl tolik chtěný, vysněný a vytoužený československý stát " - a to jako kým a kdy ? Do první sv.války u nás existovala jediná strana, která měla v programu český (nikoli československý) samostatný stát - Č. státoprávní strana a ta získala v posl. předválečných volbách v r. 1910 v Rakouské říšské radě 4 (slovy čtyři) mandáty. Sám T.G.M se proti čs. samostatnosti vyslovoval ještě krátce před válkou. Nebýt jí, tak by se nejspíš žádné "snění" tohoto typu nekonalo. A kdyby se bylo konalo referendum i po válce, kdoví ? 300letá touha č.národa po samostanosti "vznikla" propagandisticky zpětně až v ČSR.
A při pohledu zpětně se težko mohu ubránit dojmu, že to zokrájení R.U. na malé kousky, z nichž ani jeden se pak nebyl schopen bránit Německu či Rusku, byla totální nedomyšlenost. Jaksi nechápu, proč bych na ni měl být hrdý. Zahrádku nemám, s tím to nesouvisí.
Re: Z většinou článku pana Bartoše souhlasím, ale
(Martin Horák, 24.11.2006 14:48:32)
Odpovědět
Aha už jsem se zorientoval, ten, co s ním obvykle souhlasím, se jmenuje Adam.
Re: Z většinou článku pana Bartoše souhlasím, ale
(Joe, 24.11.2006 15:06:37)
Odpovědět
Tak to v tom případě zřejmě ani nepociťujete žádnou národní hrdost, sounáležitost apod. Nechápu, že si nechcete připomínat vznik československého státu. To jste radši chtěl být nadále občanem jakési tehdejší evropské unie - Rakouska Uherska. Ano, byla to taková malá EU! Akorát, že to tehdy byla Vídeň, místo dnešního Bruselu. A to, že ještě před válkou Masaryk NECHTĚL samostatné Československo, je přece nepodstatné. Důležité je, jak se zachoval po válce. Ano, před válkou si to nedovedl představit nikdo, protože to bylo téměř nemožné, aby jsme se osamostatnili.

Já jsem též souhlasil s většinou vašich komentářů, ale s tímto zásadně souhlasit nemohu. A udivuje mě, že souhlasíte s většinou článků Adama Bartoše, ale nechcete vzpomínat na 28. říjen. To je však jenom můj názor.
Re: Z většinou článku pana Bartoše souhlasím, ale
(Heinrich, 24.11.2006 16:42:26)
Odpovědět
Je to krutý osud pro T. G. Masaryka, který po celý život bojoval proti mýtům, že jeho osoba a stát je tolik opředen mýty. A ta argumentace je jak vystřižená z rukopisných bojů - nejste s námi, nejste pro idealizovanou minulost, atd. jste špatný vlastenec, nepřítel národa, atd. Nereagujete a jasné, kritické argumenty pana Horáka. Ani na jeden. Protože to není vlastenecké, smýlet kriticky o první republice a tatíčku Masarykovi. Asi by z vás neměl radost.
Re: Z většinou článku pana Bartoše souhlasím, ale
(Joe, 24.11.2006 16:58:11)
Odpovědět
Ano, myslím si, že není vlastenecké kritizovat Masaryka a první republiku. Protože podle mého názoru tím de facto kritizujeme základy dnešního českého státu a národa, s čímž nesouhlasím.

A že nereaguji na argumenty pan Horaka? Které máte na mysli? To, že rozkrájení RU bylo totálně nedomyšleným krokem? A co tedy bylo lepší? Doteď být v područí RU? Ano, teď jsme v područí EU, ale to bylo naše svobodné rozhodnutí v referendu, kdežto o RU jsme moc rozhodovat nemuseli, bylo to jasné jak facka!

Nejsem nacionalista, ale alespoň základní národní vědomí a soucítění je nutné. My jsme národ a každý je na to, že je Čech pyšný akorát, když vyhrajeme MS (olympiádu) v hokeji. Jinak kde nic tu nic!
Re: Z většinou článku pana Bartoše souhlasím, ale
(Heinrich, 24.11.2006 17:41:12)
Odpovědět
Výborně, potom nemá smysl se dále o něčem bavit. Jenom bych vás rád upozornil, že podobné uvažování Masaryk odsuzoval a celý život proti němu bojoval.
Re: Z většinou článku pana Bartoše souhlasím, ale
(Martin Horák, 24.11.2006 17:48:40)
Odpovědět
Každý ne. Já například hokej ani olympiádu nesleduju. Přijde mi, že je dost užitečnějších věcí než sledovat 12 chlapů, jak posunují dřevěnou tyčí pryžový kotouč po ledě.
Re: Z většinou článku pana Bartoše souhlasím, ale
(Monika, 24.11.2006 18:39:11)
Odpovědět
Píšete, že o RU jsme moc rozhodovat nemohli. No, ono to bylo složitější, pokud si dobře vzpomínám.

Součástí habsburské říše se Království české stalo nástupem Ferdinanda I. na český trůn v roce 1526. Čeští stavové si tohoto krále sami ZVOLILI, po smrti mladého Ludvíka Jagelonského - česká stavovská reprezentace přitom zcela jasně prohlásila, že neuznává dědická práva Ferdinandovy manželky Anny Jagellonské, sestry Ludvíka, a pokládá Habsburkův nástup na trůn za výsledek volby!!

Jinak: Volba to špatná nebyla, i když ji zakrátko reptavá česká šlechta začala litovat (jejich povstání v roce 1547 Ferdinand hravě potlačil ). Byl to právě Ferdinand I., kdo položil základy středoevropského habsburského mocnářství, které pak bylo schopno se ubránit expanzi osmanské říše... V Čechách se tehdy dařilo velmi dobře. Nelze nepřipomenout, že za vlády Ferdinanda I. (který přirozeně již sídlil ve Vídni) nastalo hospodářské i kulturní oživení - působili zde např. Jiří Melantrich, Tadeáš Hájek z Hájku, rybníkář Jakub Krčín, rabi Low a mnoho dalších, na jejichž jména si už nevzpomínám.
Re: Z většinou článku pana Bartoše souhlasím, ale
(LP, 26.11.2006 16:57:36)
Odpovědět
Nikdo nepopírá, že Habsburkové byli zvoleni dobrovolně. problém je v tom, že habsburské soustátí, které bylo původně personální unií, začalo krást suverenitu Koruně české. Spojení české a rakouské dvorské královské kanceláře bylo státním převratem. Stejně tak vytvoření Říšské rady, která byla stejným nesmyslem jako Evropský parlament.
Pokud by se Franz Josef nechal korunovat českým králem a uznával suverenitu Koruny české, nemám s ním jako legitimista žádný problém.
Re: Z většinou článku pana Bartoše souhlasím, ale
(Heinrich, 27.11.2006 14:31:45)
Odpovědět
Jak se týká jakýsi váš legitimismus s korunovací Františka Josefa I.? Jako "legitimista" byste měl vědět, že to jaksi není potřeba. A že "neuznal" suverenitu českých zemí, no, on to docela dost dlouho ani udělat nemohl, protože nebyl absolutistickým panovníkem, ale podléhal parlamentu, takže on neměl celkem možnost uznat suverenitu. To mohl učinit blahoslavený císař Karel I., ale to je zase jiný příběh.
Re: Z většinou článku pana Bartoše souhlasím, ale
(pbk, 26.10.2007 15:50:10)
Odpovědět
Jen si brečte nad hrobem národa, trh vám ho pohřbil, než jste stačili říct TGM...
Re: Nezapomínejme na 28. října!
(rakal, 9.11.2008 15:38:10)
Odpovědět
hruza
Re: Nezapomínejme na 28. října!
(rakal, 9.11.2008 15:38:07)
Odpovědět
hruza
Re: Nezapomínejme na 28. října!
(rakal, 9.11.2008 15:38:05)
Odpovědět
hruza
Re: Nezapomínejme na 28. října!
(Vladimír Neckář jr, 27.10.2007 15:09:35)
Odpovědět
Jak pravil jednou v brněnské MHD jeden důchodce poněkud podivného vzhledu "Masaryk byl Žid a Francouzi a zednáři mu zaplatili miliony aby rozbil Rakousko" Možná že šlo o zde publikujícího pana Vránu.