reklama
reklama
BulletPřihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

BulletInformační servis
Zasílání novinek e-mailem
BulletČlánky autora
BulletVyhledávání

BulletReklama
Václave, stojíme za tebou
BulletReklama
www.tv7.cz
BulletPočítadlo dluhu
BulletStáhněte si knihu
BulletDoporučujeme knihy
Lukáš Petřík - Konzervativní revoluce Margaret Thatcherové a Ronalda Reagana

Margaret Thatcher: Umění vládnout

Peter Schweizer: Reaganova válka

Gonzalo Vial: Pinochet

Evropské otazníky

Křesťanství a ateismus

Jak katolická...
BulletPrůzkum
Měla by Česká republika vystoupit z EU?
Hlasovat můžete kliknutím na odpověď

BulletPoliticky nekorektní trička
Objednejte si politicky nekorektní trička
BulletReklama
Smrt ve středu
BulletReklama
BulletDoporučujeme
Byli jsme i před unií, budeme i po ní. Boj za samostatnost našeho státu bude probíhat i po Lisabonu

Václav Klaus

Mladá pravice

D.O.S.T.

Desatero Mladé pravice

Pat Buchanan

Ron Paul

Hnutí pro život

Eretz.cz - zpravodajství z Izraele

Standing Together with Israel

Československo 2008 tour

Učitel financí

Antisemitismus v Polsku a v Evropě

Autor: Maciej Ruczaj | Publikováno: 5.12.2006 | Rubrika: Politika
Ilustrace

Jedna z prvních asociací, kterou v obyvatelech západní Evropy vyvolává pojem „antisemitismus“ je - „Polsko“. Kauzy jako napadení vrchního polského rabína Michaela Schudricha nebo antisemitská prohlášení v rozhlasové stanici Radio Maryja se objevují na prvních stránkách západních deníků. Dobrým příkladem této tendence je pojem „Polish concentration camps“, který anglofonní tisk s oblibou používá pro koncentrační tábory zřízené na území Polska ... nacistickým Německem. Nedávno zveřejněna speciální zpráva Evropského kongresu Židů (EJC) ohledně antisemitismu v Evropě tyto zažité stereotypy výrazně zpochybňuje.

Polský „lidový“ antisemitismus má své kořeny v dlouhých staletích společné existence – na území Polska do 2. světové války žila největší židovská diaspora na světě. Dnes se podle autorů zprávy tyto postoje omezují na spíše okrajové „verbální projevy“. Nebezpečím je oproti tomu „novodobý antisemitismus“, spojený s hodnocením politické situace na Blízkém východě a s rostoucí silou muslimských komunit na západě Evropy. Sporadické prohlášení některých frustrovaných posluchačů Radio Maryja vyznávajících spikleneckou teorii dějin nejsou zdaleka tak časta jak si představují lidé, kteří tuto stanici nikdy neslyšeli. Naopak fyzické útoky, ponižování ve školách či antisemitský vandalismus ve vztahu k židovské komunitě v liberální Belgii či Francii jsou mnohem běžnější, než si běžný čtenář tisku dokáže představit.

Ilan Moss z EJC pro list Rzeczpospolita prohlásil: v Polsku „se Židé cítí bezpečně. Zcela jinak je tomu na Západě. Máme zde co do čínění se spojenectvím krajní levice, neonacistů a arabských emigrantů a zaznamenáváme stále větší počet agresivního chování vůči Židům.“ Podobně se pro deník Gazeta Wyborcza vypovědel vrchní rabín Polska Michael Schudrich: „Rozšířené ve světě stereotypy jsou zcela chybné. Zěmě spojované s antisemitismem, takže i Polsko, ve skutečnosti takové nejsou. Antisemitské chování ne naopak běžné na liberálním, svobodným Západě. To, že mě nedávno někdo na varšavské ulici napadl mě v tomto názoru jenom utvrdilo. Jsem tady už tolik let, a něco takového se mi stalo poprvé!“ Podle zprávy EJC od letošního konfliktu s Libanonem např. ve Francii počet útoků na Židy a židovské objekty narostl o 79 procent ve srovnání z loňskem a jeho nejtragičtějším vyústěním byla brutální vražda mladíka židovského původu Ilana Halimého, který byl tři týdny zadržován, mučen a nakonec zavražděn skupinkou mladých muslimů. Předsedkyně německé Rady Židů, Charlotte Knobloch přirovnala dokonce situaci ve své zemi k roku 1933.

Nikoli polská nacionalistická Liga polských rodin, ale naopak levicový establishment a liberální média na západě kontinentu jsou podle evropských Židů největší současnou hrozbou. Podle autorů zprávy zásadní je vedle tradiční pro-arabské orientace západoevropských elit i její antiamerikanismus: Izrael je vnímán jako východní satelit nenáviděných Spojených státu a tedy země, proti které je třeba otevřeně vystupovat. Hraje zde velikou roli i ideologie politické korektnosti, která nedovoluje kritiku agresivního chování muslimských přistěhovalců.

Jak tedy vysvětlit skutečnost, že je to Polsko, nikoli např. Francie, kdo se opakovaně stává terčem mediální nebo politické kritiky ohledně otázky antisemitismu? Podle profesora Davida Chandlera z Westminsterské univerzity se nové členské státy Unie staly „evropskými malomocnými“, které „stará Evropa“ využívá jako snadné – protože bezbranné – obětí, na nichž může si vybíjet frustrace spojené s krizi Unie. „Evropa není schopná diskuze na téma vlastních hodnot“ a proto kritika Polska či jiných nováčků za nedodržování práv menšin či nestabilitu demokracie „je druhem symbolické debaty o věcech, s kterými Unie samá se nedokáže vypořádat“. Problém s antisemitismem nebo pronásledováním homosexuálů mají z hlediska západní médii vždy pouze státy východní části kontinentu, nikoli Německo nebo Francie, nezávislé na tom, jaké jsou skutečné rozměry těchto problémů ve zmíněných zemích. Podle Chandlera je vždy mnohem bezpečnější namísto vlastních potíží „řešit tyto problémy např. v Polsku“.

Jak poukazuje zpráva EJC antisemitismus a neschopnost vypořádat se z rostoucí agresivitou části přistěhovalců se stává součásti západní každodennosti. Jsou evropské elity schopny sebe-reflexe? Nebo i nadále se budou věnovat primárně „polské homofobii a nacionalismu“ a „krizi Střední Evropy“ jako hlavním nebezpečim pro stabilitu Unie? I přestože nelze přehlédnout, že obrázky hořících synagog či autobusů najdeme spíše v Paříži než ve Varšavě nebo Bratislavě...

Maciej Ruczaj

reklama
2049 čtenářů | 9 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Komentáře


Re: Antisemitismus v Polsku a v Evropě
(Milan, 5.12.2006 12:02:54)
Odpovědět
"Nikoli polská nacionalistická Liga polských rodin, ale naopak levicový establishment a liberální média na západě kontinentu jsou podle evropských Židů největší současnou hrozbou."

Článek jsem nečetl, pouze tu zvýrazněnou část. Která je samozřejmě naprostá blbost. Podle jakých evropských Židů? Myslíte tu zanedbatelnou část vyznávající extrémně pravicové názory? Většina evropských (stejně tak amerických) Židů je liberálního smýšlení. Takže ta vaše "hlubokomyslná úvaha" by znamenala že podle evropských Židů jsou oni sami největší hrozbou. Nejste náhodou antisemita pane Ruczaji, nebo antijudaista (oněž výraz by upřednostnil pan Semín)
Re: Antisemitismus v Polsku a v Evropě
(Martin Horák, 5.12.2006 13:05:08)
Odpovědět
Příště doporučuji článek přečíst celý než začnete kecat.
Re: Antisemitismus v Polsku a v Evropě
(Vašek, 5.12.2006 15:16:49)
Odpovědět
Já se připojuji a souhlasím s Milanem, článek jsem četl celý a považuji ho za vysoce přehnaný.

Jako ostatně většina článků zde, aby zapadali do ideologie euroskepticismu, musejí sem být vybýrány články, jdoucí této ideologii na ruku, tedy jedostranné a neobjektivní.

je to zde celé velmi nevyvážené a nedá se to brát vůbec vážně.
Re: Antisemitismus v Polsku a v Evropě
(Mikuláš, 5.12.2006 15:26:11)
Odpovědět
Bohužel máte pravdu, celý tento web je tak extrémní a neobjektivní, že když uberete polovinu, blížíte se k eurtorealismu.

Je to prostě opak europeistických stránek, ty jsou také velice neobjektivní, jenže z druhé strany.

Prvada je někde uprostřed, rozhodně ne však zde, jak lživě hlásá to heslo dole na stránce.

Přesto, že jsem zde zaznamenal značné množství přehnaných článků a i několik vyložených lží, stránky dále sleduju, protože občas skutečně poukazují na skutečný problém.
Re: Antisemitismus v Polsku a v Evropě
(Maro Skřipský, 5.12.2006 16:20:19)
Odpovědět
Jenom idiot se vyjadřuje ke článku, který nečetl...
Re: Antisemitismus v Polsku a v Evropě
(RZ, 5.12.2006 15:47:06)
Odpovědět
Hmmm, mé zkušenosti a informace jsou právě opačné. Předchozí komentátoři mají vlatně pravdu, snaha hájit tzv. "konzervativní síly" při jakékoli příležitosti a jakémkoli obvinění je kontraproduktivní....
Re: Antisemitismus v Polsku a v Evropě
(LP, 6.12.2006 10:40:07)
Odpovědět
Vždyť jste proboha nikdo nevyvrátil teze článku. Pouze říkáte, že je hloupý. Je vidět, že nemáte argumenty. Židé emigrují z Francie, a ne z Polska.
Re: Antisemitismus v Polsku a v Evropě
(RZ, 6.12.2006 15:02:05)
Odpovědět
Článek srovnává hrušky s jabkama. To, že je v Polsku větší bezpečnost na ulici není menším antisemitismem, ale absencí ghett, přistěhovalců apod. Je jasné, že stát s minimálním počtem islámských imigrantů je pro žida jaksi bezpečnější.

To ovšem nikterak neomlouvá tradiční antisemitismus polské křesťanské pravice
Re: Antisemitismus v Polsku a v Evropě
(Martin Horák, 6.12.2006 19:09:17)
Odpovědět
Velikost antisemitizmu je dána součtem antisemitizmů všech obyvatel, tedy včetně muslimů. Polská katolíci (nikoliv obecně křesťané) možná k Židům nemají moc vřelý vztah, nicméně například o katolických mladících napadajících na ulici Varšavy Židy jsem jaksi nic nečetl.