reklama
reklama
BulletPřihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

BulletInformační servis
Zasílání novinek e-mailem
BulletČlánky autora
BulletVyhledávání

BulletReklama
Václave, stojíme za tebou
BulletReklama
www.tv7.cz
BulletPočítadlo dluhu
BulletStáhněte si knihu
BulletDoporučujeme knihy
Lukáš Petřík - Konzervativní revoluce Margaret Thatcherové a Ronalda Reagana

Margaret Thatcher: Umění vládnout

Peter Schweizer: Reaganova válka

Gonzalo Vial: Pinochet

Evropské otazníky

Křesťanství a ateismus

Jak katolická...
BulletPrůzkum
Měla by Česká republika vystoupit z EU?
Hlasovat můžete kliknutím na odpověď

BulletPoliticky nekorektní trička
Objednejte si politicky nekorektní trička
BulletReklama
EU Book shop
BulletReklama
BulletDoporučujeme
Byli jsme i před unií, budeme i po ní. Boj za samostatnost našeho státu bude probíhat i po Lisabonu

Václav Klaus

Mladá pravice

D.O.S.T.

Desatero Mladé pravice

Pat Buchanan

Ron Paul

Hnutí pro život

Eretz.cz - zpravodajství z Izraele

Standing Together with Israel

Československo 2008 tour

Učitel financí

Poláci a Rusové mezi nedůvěrou a nenávistí

Autor: Maciej Ruczaj | Publikováno: 12.12.2006 | Rubrika: Zamyšlení
Ilustrace

Ti první zápasí šedesát let po konci války za vlastní dějinnou paměť. Druzí to vnímají jako projev nevděku vůči osvoboditelům.

Jedna ulice ve Varšavě má nést jméno generála Dudajeva. Jiná ulice v Moskvě zase jméno generála Muravjova. Co je na tom divného? Zdánlivě nic. Ale Dudajev je v Moskvě považován za někdejšího vůdce čečenských teroristů a Muravjov zase ve Varšavě za muže, který zdecimoval polské povstání před sto čtyřiceti lety. To vše se děje patnáct let po konci studené války a šedesát let po konci poslední války světové.

Zatímco se Moskva chystá na oslavy, ve střední Evropě se ruská interpretace těchto událostí setkává se stále větším odporem. Svoji účast již odmítli zástupci Estonska a Litvy, omluvil se i ukrajinský Viktor Juščenko. Také v Polsku trvá oživená debata na téma, zda má na slavnost do Moskvy dorazit prezident Kwaśniewski. V posledních měsících jsme svědky výrazného zostření polsko-ruských vztahů, jehož příčinou jsou nejen současné politické zájmy, ale i krajně odlišné pohledy na společnou minulost obou států.

Hřešit proti dějinám

Podle historika Tomasze Merty je pro Rusy vítězství ve 2. světové válce základním zdrojem identity a národní hrdosti. Na druhé straně se Poláci nedokáží smířit s tím, že tato vize konfliktu dobra (spojenci) se zlem (nacisté) zapomíná na osud zemi střední Evropy, na jejímž utrpení se oba totalitní režimy podílely srovnatelným dílem. Pro Polsko je opozice vůči ruské interpretaci moderních dějin bojem za vlastní historickou paměť, naopak pro Rusy se tento přístup jeví jako projev nevděku vůči osvoboditelům. Proto také nedávné pokusy polských europoslanců prosadit odsudek následků jaltské konference či požadavek, aby Evropský parlament uctil polské důstojníky povražděné Sověty v Katyni v roce 1940, vyvolaly kritiku ruského ministerstva zahraniční, jehož prohlášení obviňuje Polsko z páchání „hříchu proti dějinné pravdě“.

Pro Polsko je naopak takovým „hříchem“ proti dějinné pravdě například ruský přístup k loňskému 60. výročí varšavského povstání. Tehdy začaly polsko-ruské diplomatické přestřelky, jejichž vrchol teď sledujeme. Zatímco německý kancléř Schröder se jednoznačně omluvil za zničení polské metropole nacistickou armádou, Rusko událost ignorovalo – ač Poláci očekávali z jejich strany podobné gesto: právě politicky motivovaná nečinnost Rudé armády umožnila nacistům vyhubit 200 000 obyvatel Varšavy. Stejné pobouření vyvolává v Polsku otázka Katyně: zatímco Sejm označil tuto událost za „plánovanou likvidaci nejhodnotnějších složek společnosti“, ruský vojenský soud odmítl nejenom uznat popravu 22 000 polských válečných zajatců za genocidu (to požadovala Varšava), ale i zveřejnit jména osob zodpovědných za zločin a vydat polské justici dokumenty týkající se celé kauzy.

S Němci to jde lépe

Všechny tyto konflikty zapadají do schématu vzájemné nedůvěry a nesnášenlivosti. Rusko i po rozpadu komunistického bloku považovalo Polsko za „blízké zahraničí“, tedy za oblast výlučného vlivu Moskvy. Dlouho se například snažilo brzdit vstup západního souseda do NATO. Poláci zase pohlížejí na Rusko jako na akutní hrozbu pro svou suverenitu, což se projevilo i v opakovaných obviněních některých politiků, včetně prezidenta Kwaśniewského, ze spolupráce s ruskými tajnými službami nebo ve výrazné podpoře pro všechny odpůrce Moskvy – tedy nejenom opoziční hnutí na Ukrajině nebo v Bělorusku, ale především pro čečenské povstalce.

Nedávno Moskvu pobouřilo prohlášení mluvčího polského ministerstva zahraničí, jenž vraždu čečenského exprezidenta Maschadova označil za „zločin a navíc politickou hloupost“. Krátce poté městští zastupitelé Varšavy odhlasovali, že jeden kruhový objezd nazvou podle prvního vůdce čečenského odporu vůči Rusku, Džocharu Dudajevovi. Vzápětí moskevští zastupitelé obvinili Varšavu z „podpory mezinárodního terorismu“ a na oplátku navrhli, aby se ulice u polského vyslanectví jmenovala podle Michaila Muravjova, proslaveného brutálním potlačením polského povstání v roce 1863.

Jsou tyto spory jen projevem dějinně podmíněných fobií, či jde o reálné politické problémy? Je nutné poznamenat, že současný konflikt se odehrává na pozadí ukrajinské krize a neskrývaných ambicí Polska spoluvytvářet „východní politiku“ EU. Podpora Varšavy pro ukrajinskou opozici způsobila v Moskvě nárůst protipolských nálad – média hovořila o polských imperiálních ambicích na Ukrajině a prezident Putin veřejně sugeroval, že kauza má sloužit Kwaśniewskému k získání postu generálního tajemníka NATO. Zároveň není pochyb, že v Rusku je současná proamerická orientace Polska vnímána jako ohrožení. Navíc se Varšava snaží ovlivňovat i zahraniční politiku EU, která se dosud vyhýbala zasahování do „ruské sféry vlivu“.

Události posledních měsíců dokazují, že historická animozita obou národů není otázkou minulosti. Zatímco ve vztazích Polska k Německu se proces vzájemného smiřování posunuje kupředu, vztahy Poláků a Rusů i nadále ovlivňují nevyřešené staré konflikty. Rusko se nedokáže ani nechce zbavit imperiálního přístupu ke svým sousedům a v Polsku stále převládá pocit, že každý problém Ruska je automaticky polským úspěchem. Vyřešení tohoto bludného kruhu vzájemných obvinění, pocitu křivdy a ohrožení je stále v nedohlednu.

(Respekt, www.respekt.cz) 2005

reklama
1332 čtenářů | 16 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Komentáře


Re: Poláci a Rusové mezi nedůvěrou a nenávistí
(RZ, 12.12.2006 15:13:47)
Odpovědět
Nedivím se Polákům, že po zkušenostech z historie nemají Rusko v lásce. Navíc s ním mají potenciálně společnou hranici, protože budoucnost Ukrajiny a Běloruska je kapičku nejistá a Rusko se zase chová jako agresívní impérium.

A to, že se Rusové chystají oslavovat, jak se spojili s Hitlerem, rozpoutali válku a pak změnili spojence a dobyli půlku Evropy, to mě taky nakrkne.

Ovšem pojmenovat ulici ve Varšavě po islámském teroristovi, no to snad ne.
Re: Poláci a Rusové mezi nedůvěrou a nenávistí
(Jiří Zahrádka, 13.12.2006 18:26:57)
Odpovědět
Počkej, Maschadov byl, pokud se nepletu, ten umírněný. Toho rusáci zavraždili už dříve. Něco jiného je Šamil Basajev (jestli v tom teď nemam trochu zmatek, sám nevím...). Ale Maschadov byl schopen se dohodnout.

Tisíckrát můžu mít námitky proti militantním islamistům, ale Čečenci mají právo na sebeurčení jako jakýkoli jiný národ. To, co v Čečně dělají rusáci, je jen potvrzením toho, že se od bolševického SSSR nezměnili.
Re: Poláci a Rusové mezi nedůvěrou a nenávistí
(Dan, 14.12.2006 12:06:21)
Odpovědět
musím souhlasit, Rusové skutečně v čečně provedli brutální invazi za účelem obsazerí ropných polí.
Jak se mají čečenci bránit proti Rusákům ??? Jsou to prostě okupanti, pijavice a lůza Evropy !
Re: Poláci a Rusové mezi nedůvěrou a nenávistí
(RZ, 14.12.2006 13:35:56)
Odpovědět
Tedy, v článku se píše o Dudajevovi. A ten se k islámu silně hlásil, a bral podporu z různých zdrojů....

Možná to bylo čistě účelové (i když tedy dost intenzívní) ale současný islamofašismus mezi Čečenci je na něj dost návazný....

A k Danovi, kdyby Rusové Čečnu pustli, rozpadlo by se jim totálně celé impérium a občenských válek a mrtvých by byo několikanásobně mnoho....
Re: Poláci a Rusové mezi nedůvěrou a nenávistí
(Jiří Zahrádka, 14.12.2006 17:13:17)
Odpovědět
Jo, já na to jen mrknul, nestíhám. O Dudajevovi nic nevím.

Ale není možné obhajovat rusáky tím, že oni prostě musí vraždit a okupovat Čečnu, jinak by se jim rozpadlo impérium. Takhle ať si žvaněj v generálnim štábu v Moskvě, ale obecně si myslím, že je nepřípustné takto legitimizovat teror proti civilistům a popření základního práva národů na sebeurčení. Ať kolem Čečny vystavěj vojenské základny, aby neměli někteří teroristi roupy. Ale chtějí-li Čečenci nezávislost své země, je to jejich právo.
Re: Poláci a Rusové mezi nedůvěrou a nenávistí
(RZ, 14.12.2006 19:38:07)
Odpovědět
Tak to zas ne, právo na sebeurčení neexistuje.

Žádná země není etnicky kompaktní, a svoboda nějaké menšiny okamžitě vytváří menšiny jiné.Osvobození národů "ruského impéria" by vytvořilo státy ve kterých by se jiná etnika (Rusové, Židé, volynští Češi)často staly bezprávnou pronásledovanou menšinou (jako teď ve střední Asii). Navíc by často šlo o státy islámské. Teoreticky je povinností Rusů impérium udržet.

De facto je to z bláta do louže, panžto Rusové se chovají jen jako prasata, s odpuštěním, ale být občanem Ruské federace, radši bych dával přednost Rusku než změti Kalmykijí, Tatarstánů apod.
Re: Poláci a Rusové mezi nedůvěrou a nenávistí
(Jiří Zahrádka, 15.12.2006 13:22:01)
Odpovědět
Ne. Čečenci, pokud vím, nikdy nechtěli být součástí ruska. Ani za cara. Dobyli je kozáci, 30 let jim to prý trvalo. Je to zotročený národ, zotročený rusáky, tak jako jsme byli my.

Jestli mají Češi, Moravané a Slezané právo na svůj stát, mají ho i Čečenci. Jsou mi nesympatičtí, bojím se jich, ale nemám právo - a Ty taky ne - brát jim jejich zemi nebo souhlasit s tím, když je banda násilníků a lupičů zotročí.

To, že žádný národ není etnicky zcela homogenní je úlpně jiná diskuse.
Re: Poláci a Rusové mezi nedůvěrou a nenávistí
(RZ, 15.12.2006 19:37:47)
Odpovědět
No a teď se podívej, co chudáci sudetští Němci. Mírumilovně staletí žijí v německé habsburské říši, kolonizují půdu, co nikdy nikomu nepatřila (pohraniční pralesy) a najednou se dozvědí, že patří pod nějaké Československo, které je ani neuznává za plnohodnotný národ. A když s tím něco chtěli udělat, tak jsme je vykopli....

Kdyby existovalo právo na sebeurčení, neexistoval by na světě žádný národ
Re: Poláci a Rusové mezi nedůvěrou a nenávistí
(RZ, 15.12.2006 19:49:46)
Odpovědět
čímž chci říci, že každé právo, odvozované z dávné nezávislosti apod. je diskutabilní, čečenci byli horské kočovné loupeživé kmeny, tak je Rusové podrobili, to se s kmeny dělá vždy, viz Indiáni.

mimochodem, jsou repatriovaní, druhou polovinu 20. stlo. prožili v Kazachstánu
Re: Poláci a Rusové mezi nedůvěrou a nenávistí
(Jiří Zahrádka, 18.12.2006 10:26:27)
Odpovědět
Ani Rusové nezpochybńují hranice Čečenska (v rámci Ruské federace). Sudeťáci to samozřejmě slízli poněkud problematicky, ale tam se spíš můžeme ptát, jestli hranice Československa byly stanoveny spravedlivě (nevím, do toho nevidím).

Tvoje filozofie, dotažená do důsledku, by vedla k republice svět. Žádné státy, jen republika Země.
Re: Poláci a Rusové mezi nedůvěrou a nenávistí
(RZ, 18.12.2006 14:00:14)
Odpovědět
No, vyzráli na to Poláci, na západě hájily přirozené právo, kde je polská většina, musí být Polsko, byť tam nikdy hranice nemělo , na východě, osídlenem Rusíny, Ukrajinci a Bělorusy musí být také Polsko, ovšem teď jen kvůli tomu, že tam sahalo v 18. století....

Právo je jednoduché: jsi s námi, jsi v právu, nejsi, tak v právu nejsi. V důsledku tak jedná každý.

Což také znamená, jsi poctivý, nepodporuješ teroristy, respektuješ zákonnost, neudržuješ náboženský, marxistický, fašistický či jinak úchylný ideologický režim, od něhož se v budoucnu dá čekat cokoliv, pak jsi taky v právu. Což je třeba dnešní Izrael, který má jedinou legitimitu, a to, že dodržuje dohody, a podporuje západní svět, a Palestinci ne.

Re: Poláci a Rusové mezi nedůvěrou a nenávistí
(RZ, 18.12.2006 14:01:49)
Odpovědět
U těch Poláků mluvím samozřejmě o vzniku Polska po 1. sv. válce.

Re: Poláci a Rusové mezi nedůvěrou a nenávistí
(Dan, 12.12.2006 21:31:06)
Odpovědět
To snad ani není možné, že je zde otisknut i normální nedemagogický článek.

Po seeeriii článků od zakomplexovaných Klauzů, Atkinsonů a dalších zhrzelých vlastenců např. z místní redakce se zde objevil i pravdivý a zajímavý článek.
Bohužel se nemůžu ubránit pocitu, že je zde otisknut jenom proto, že se jedná opět o konflikt mezi dvěma státy a národy a je skeptický vůči něčemu evropskému...
Re: Poláci a Rusové mezi nedůvěrou a nenávistí
(patrik, 13.12.2006 4:04:35)
Odpovědět
tezko rici, proc tu stale lezete, kdyz se vam tu tak nelibi. ze by ste byl novym zvestovatelem? oja...
Re: Poláci a Rusové mezi nedůvěrou a nenávistí
(Dwain, 13.12.2006 9:36:20)
Odpovědět
uuuups... pozor, nekdo jde proti hlavnimu ideologickemu proudu europortalu, cerna ovce, burn the witch, infidel
Re: Poláci a Rusové mezi nedůvěrou a nenávistí
(Jiří Zahrádka, 13.12.2006 18:31:18)
Odpovědět
uuuuups, pozor, někdo jde proti hlavnímu ideologickému proudu eurointegrátorů. Proto euroskeptiky musíme urážet... Co? Vyjmi z vlastního oka trám, Dwaine. Pak prohlédneš a lépe uvidíš na třísku v oku euroskeptiků.