reklama
reklama
BulletPřihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

BulletInformační servis
Zasílání novinek e-mailem
BulletČlánky autora
BulletVyhledávání

BulletReklama
Václave, stojíme za tebou
BulletReklama
www.tv7.cz
BulletPočítadlo dluhu
BulletStáhněte si knihu
BulletDoporučujeme knihy
Lukáš Petřík - Konzervativní revoluce Margaret Thatcherové a Ronalda Reagana

Margaret Thatcher: Umění vládnout

Peter Schweizer: Reaganova válka

Gonzalo Vial: Pinochet

Evropské otazníky

Křesťanství a ateismus

Jak katolická...
BulletPrůzkum
Měla by Česká republika vystoupit z EU?
Hlasovat můžete kliknutím na odpověď

BulletPoliticky nekorektní trička
Objednejte si politicky nekorektní trička
BulletReklama
BulletReklama
BulletDoporučujeme
Byli jsme i před unií, budeme i po ní. Boj za samostatnost našeho státu bude probíhat i po Lisabonu

Václav Klaus

Mladá pravice

D.O.S.T.

Desatero Mladé pravice

Pat Buchanan

Ron Paul

Hnutí pro život

Eretz.cz - zpravodajství z Izraele

Standing Together with Israel

Československo 2008 tour

Učitel financí

Konzervativní vs. liberální a socialistický pohled na společenství

Autor: Vlastimil Podracký | Publikováno: 14.12.2006 | Rubrika: Kulturní válka
Ilustrace

Na začátku byl prospěch, na konci je mamon

Prospěch je základem lidské existence. Zachování fyzické existence vyžaduje snahu o prospěch. Pud sebezáchovy samozřejmě a zcela nutně znamenal hledání nejsnadnějších cest k osobnímu prospěchu. Pouze rodina, založená původně na přirozených instinktech plození a výchovy potomstva, byla místem, kde osobní prospěch ustupoval solidaritě. Jen tak se mohl zachovat lidský rod. Tato rodinná solidarita mohla přerůst i v solidaritu širšího společenstva. Výhodou společenstva byla dělba práce a specializace. Na druhé straně to znamenalo organizaci a řád, ve kterém musely být děti vychovávány k loajalitě k nadřízeným strukturám a k řádu samotnému. Postupně vznikala morální pravidla řádu, jakési nepsané zákony, ve kterých byly zároveň uloženy i zkušenosti generací. V řádu musel být nutně definován poměr osobního prospěchu a prospěchu skupiny. Osobní prospěch nemohl být proti zájmům skupiny, jinak by se rozložila solidarita uvnitř skupiny a skupina by nepřežila v konkurenci s ostatními. Proto převaha osobního prospěchu byla vlastně zločinným jednáním, stejně jako svévolné porušení řádu.

Svoboda. Vzpoura proti starým strukturám a starému řádu je věčným námětem dějin. Základní otázkou je, odkud pramení lidský prospěch. Zda je možno jej dosahovat osamoceně nebo se ho dostává jen ve spolupráci s ostatními lidmi v rámci společnosti. Svoboda mohla být uvolněna jen tenkrát, když to neohrozilo dělbu práce a tím produktivitu společnosti a zároveň se neporušila solidarita nutná ke společným projektům a obraně proti nepříteli. Za určitých podmínek, když již byly technické prostředky jednotlivce dostatečné a nehrozilo nebezpečí střetů lidských skupin, bylo možno i zvýšit svobodu. Každé takové zvýšení svobody je silně podmíněné. Prostě člověk si nemůže dělat co chce, nemůže navyšovat osobní prospěch na úkor společnosti. Lakonické liberální pravidlo pro meze svobody: svoboda jednotlivce končí tam, kde by omezovala svobodu druhého, je zcela nepřesné.Vychází sice z rovného přístupu ke svobodě všech jednotlivců, ale nebere na zřetel zájmy společnosti. Míru svobody sice mohou mít všichni stejnou, ale v okamžiku, kdy je společnost ohrožena, je nezájmem jednotlivců o společné hodnoty nebezpečím. V takovém případě je nutno zvýšit podíl solidarity na úkor svobody.

Individualizmus. Navyšování suverenity, nezávislosti a tím potažmo svobody jednotlivých skupin (národů, států, obcí, spolků, podniků, rodin) může být přínosné. Individualizmus je však narůstání suverenity (nezávislosti) jednotlivce na skupině, potažmo tedy i na rodině. Jednotlivec již nepotřebuje dělbu práce a vzájemnou solidaritu v rodině, stačí si zcela sám. Co bylo příčinou individualizmu? Proč se již lidé nepotřebují? Proč žijí vedle sebe jen jako cizinci užívajíce si osobní svobody pouze do míry dané liberálním pravidlem o nezasahování do svobody druhého? Proč se muž a žena potřebují jen k sexu? Na to je odpověď složitá a přesahuje možnosti krátkého pojednání. Nicméně lze zjednodušeně říci následující: Liberalizmus a socializmus mají oba podíl (těžko říci v jakém poměru) na individualizmu. Liberalizmus hlásáním osobní svobody a osobního úspěchu nad všechny hodnoty. Socializmus svým sociálním zabezpečením od kolébky až do hrobu. K čemu rodina? K čemu rodinná solidarita, když vše, včetně důchodů, dodá stát? Proto se rozmáhá životní styl singl, hlásající naprosté osamocení člověka. Všechny ty dodatkové ideje levicově liberální společnosti jako rovnost sexuálních orientací, feministické rovnostářské ideje a rovnost všech kultur, jsou odvozeny od individualizmu. Jen ve společnosti, kde se jednotlivci nepotřebují v dělbě práce a solidaritě, nespojuje je ani rodina ani nic jiného, je možno, aby rozkvétaly takové ideje. Také jen ve zcela individualistické společnosti může kvést utopická idea multikulturizmu, protože individualistu už nic nespojuje ani s rodinou, ani s obcí, ani se státem nebo národem, ale člověkem přecejen zůstává.

Levicový liberalizmus je onou zhoubnou mixáží liberalizmu a socializmu, která vede k zániku společnosti. Socializmus sám o sobě by jistě dokázal nějak zajistit pokračování existence společnosti, třeba omezením svobody a různými, možná pro svobodného člověka nepřijatelnými, nátlaky spojenými s materiálním přerozdělováním směřujícím k rodinám, odměnám za děti apod. Liberalizmus sám o sobě rodinu nerozkládá, idea honby za osobním úspěchem nemusí zrovna narušovat rodinu, pokud zůstává rodinná solidarita a prospěch jednotlivce projevovaný navenek je využit ve prospěch rodiny, která má uvnitř solidaritu zajištěnu. Tak to fungovalo v čistě liberálních společnostech (na evropském Západě asi do šedesátých let). Když ovšem tyto ideje splynou, liberálové dodají svobodu a osobní úspěch a socialisté zabezpečení od státu, dostáváme se do zhoubného stavu, ve kterém lidé konající povinnosti ke společnosti a zajišťující její budoucnost plozením a výchovou dětí jsou v nevýhodě. Ti, kteří potomstvo nezajistili, jsou zvýhodněni z obou stran: jsou odlehčeni od zátěže rodiny, prostředky a čas mohou v rámci liberálního systému uplatnit k úspěchu a prosazování svých zájmů, zároveň jsou živeni v rámci socialistického přerozdělování dětmi vychovanými někým jiným, zvláště v důchodu, který jim liberálně socialistický mixér zajistil pokud možno co největší, neboť obvykle měli vysoký plat, neměli pracovní výpadky kvůli výchově dětí. Rodina je vlastně diskriminována a singl sobci všestranně zvýhodněni.

Pokud se nějaké řešení hledá, potom se opět jen přetahují socialistické a liberální ideje. Pokud socialisté prosadí razantní podpory rodinám v rámci svých idejí rovnostářství, potom je to v rozporu s liberální zásadou osobního úspěchu a vede to ke ztrátě motivace, proto to nemůže být nikdy zcela dokonalé a skončí u pouhých proklamací nebo směšných částek. Pokud liberálové prosazují snížení státních důchodů a dalšího sociálního zabezpečení a převedení solidarity do rodiny a tím upevnění rodiny, obvykle to neprosadí, neboť to není dostatečně populistické, lidé chtějí dostávat peníze pěkně cash na dlaň a nespoléhat na své děti, které už v mnoha případech ani nemají.

Pokud převedeme tyto otázky do roviny životních hodnot, znamená socialistické řešení záchrany rodiny a vytvoření dostatečného potomstva ztrátu svobody. Čistě liberální řešení znamená ztrátu sociálních jistot, napětí a nejistotu, při které se musí lidé společně semknout, zajistit vzájemnou solidaritu a zajištění své budoucnosti dětmi. Obojí dohromady v jednom mixu je však bloudění v kruhu sobeckého osobního prospěchu, které postrádá jakoukoliv ideu společenské solidarity, a postupné upevňování individualizmu až do úplného konce konců. Společnost bez dětí je totiž tou nejsvobodnější společností a zároveň tou nejjistější. Jistota svobodného zániku je naprosto jistá.

Nejhorší je ovšem skutečnost, že právě Evropa, ke které jsme již připoutáni, je nejvíce levicově liberální ze všech světových civilizací.

reklama
1505 čtenářů | 11 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Další články od tohoto autora:
Komentáře


Re: Konzervativní vs. liberální a socialistický pohled na společenství
(jj, 14.12.2006 3:28:14)
Odpovědět
tento článek je naprosté nepochopení takřka všeho o čem pojednává
Re: Konzervativní vs. liberální a socialistický pohled na společenství
(LP, 14.12.2006 12:47:23)
Odpovědět
Pokud něco kritizuješ, chce to rozvést, jj.

Já osobně bych řekl, že je zde individualismus zaměněn s egoismem. Jinak souhlasím, že aby liberální (v klasickém slova smyslu) společnost fungovala, musí mít konzervativní základ-tradice a vazby mezi různými společenstvími mimo stát-od rodiny po obce, spolky, církve, charitu atd., ve kterých člověk nesleduje POUZE svůj prospěch, ale toho či onoho společenství v určité hiearchii. Lidé nejsou atomy, ale rodí se v rodině a jsou formováni dalšími výše zmíněnými společenstvími (nejvyšším z nich je národ), proto by jim měli zachovávat loajalitu.
Re: Konzervativní vs. liberální a socialistický pohled na společenství
(Evropan Jirka, 14.12.2006 16:39:31)
Odpovědět
Je mi líto přátelé, ale pochopit liberalismus ( Smith - Mises - Hayek - Rothbard) znamená především pochopit zdánlivý paradox : že totiž sledováním svých čistě soukromých a egoistických cílů ve SVOBODNÉ společnosti nejlépe prospějete veřejnému blahu. Přičemž čistě soukromým cílem může být i charita, obdarování, sponzorsví, mecenát. Ale pouze dobrovolně a nevynuceně. Geniální Smith na tohle přišel už před staletími. Jak to ale lidem vysvětlit, to nevím.
Re: Konzervativní vs. liberální a socialistický pohled na společenství
(andrej beno, 14.12.2006 18:20:53)
Odpovědět
Keby Hayej neumrel v 1991, tak po precitani tohoto prispevku urcite a okamzite. Nacitaj si jeho teoriu kulturnej evolucie, a taktiez odporucam 2. diel Pravo, zakonodarstvo a sloboda - t.j. Atavizmus socialnej spravodlivosti. Zda sa mi, ze pojem solidarita sa tu pouziva v zlom zmysle {zle je , ze sa vobec pouziva - namiesto slova charita}
Re: Konzervativní vs. liberální a socialistický pohled na společenství
(Evropan Jirka, 14.12.2006 19:09:53)
Odpovědět
Prosil bych trochu méně zmatečně. Kde se používá solidarita špatně ? Co znamená "tu" ? Hayekovo dílo, nebo tato diskuse ?
A vůbec - pozdní Hayek se od liberalismu opravdu odklonil, v tom nepolemizuju. Ale že by obhajoval nesvobodu, socialistickou redistribuci (to je to, co kritizuju), se Vám bude asi dokazovat dost těžko.
I já Vám něco doporučím. Zkuste začít u Eseje o původu bohatsví národů a promyslet ten slavný příklad o pekaři a jeho motivaci péct housky. Je to staré, já vím, ale tak, řekl bych, krystalicky jasné....
Re: Konzervativní vs. liberální a socialistický pohled na společenství
(LIBERTARIAN, 14.12.2006 13:39:37)
Odpovědět
Skutocnemu, teda PRAVICOVEMU liberalizmu sa autor nahodne (?) celkom vyhol.

Skoda, ze napriek nazvu clanku sa v nom prakticky neobjavil KONZERVATIVNY pohlad, resp. hodnotenie nadhodenych problemov z konzervativneho hladiska. Bolo by zaujimave priznat, ze konzervativci (realni, nie akademicki) maju k socialistom este blizsie ako liberali.
Re: Konzervativní vs. liberální a socialistický pohled na společenství
(ricci, 14.12.2006 20:28:40)
Odpovědět
Me se ten článek také nelíbí. Jsem individualista a přesto se za to nestidím. Sledoval jsem film o norimberském procesu a tragedie němců byla v tom, že vždy poslouchali a obětovali se pro "vyšší" celek. Já se děsím stádnosti, ale přesto to nevidím jako rozpor vůči vlastenectví patriotismu a jakési národní sounáležitosti, kterou chce EU zničit. A zároveň sma eu ničí individualitu ve prospěk jakéhosi syntetického evropanství o kterém tady básní třeba Dan. Tomuto článku jsem tedy na chuť nepřišel. Ale těším se na další které budou určitě lepší.
Re: Konzervativní vs. liberální a socialistický pohled na společenství
(ricci, 14.12.2006 20:32:29)
Odpovědět
Oprava: mě, nestydím, sama, ve prospěch. Sorry za překlepy. Za to se stydím.
Re: Konzervativní vs. liberální a socialistický pohled na společenství
(LP, 15.12.2006 9:58:15)
Odpovědět
Samozřejmě, že nikdo nechce potlačovat individualitu (alespoň, co se týče mne, a myslím, že ani pan Podracký). Ale konzervativní pohled je takový, že např. v době války by měl být každý připraven bránit svou vlast a tedy do znčné míry obětovat sebe ve prospěch něčeho vyššího. Libertarián řekne, že člověk má právo emigrovat. Dobře, spousta lidí bude emigrovat. Hitler pak tu zemi dobude, a tak to bude pokračovat dál a dál, protože lidé si řeknou, proč bránit vlast, když mohu emigrovat a odvézt si své peníze. Takhle Hitler dobyje celý svět a bude po svobodě. (Podobný příklad můžu dát s nadnárodním kapitálem-v rámci ekonomického liberalismu-aby měl kšefty-se lísá k totalitní Číně, která svobodná není. Co když se Číňani jednou rozhodnou k expanzi?).
Nebo libertarián řekne: kdo nechce, nemusí mít rodinu. Já s tím souhlasím. Já říkám, že je dobře, že nikdo nenutí lidi, aby měli rodinu, ale říkám, lidé, měli byste mít rodinu, protože to je správné pro zachování svobody. Když nikdo nebude mít rodinu, Evropu a západní svět ovládnou etnika,která mají větší natalitu a která liberalismu příliš nehoví. I když je pravda, že v klasicky liberální společnosti je pro většinu lidí nutnost budovat rodinu, protože stát se o ně nestará-rodina má ekonomickou funkci. Sociální stát tuto funkci rodiny jako sociální sítě zničil, a to je jeden z důvodů, proč je dnes rodina v krizi.
Re: Konzervativní vs. liberální a socialistický pohled na společenství
(Jiří Zahrádka, 15.12.2006 11:07:32)
Odpovědět
Souhlas. Já rád vycházím z libertariánských tezí a je určitě dobře, když budou tradice testovány ze strany libertariánů, ale hned po přečtení a promyšlení libertariánských argumentů je potřeba začít vnímat reálný svět a kontinuitu lidského rodu. Libertarianismus je podle mě dobrý základ, ale myslím, že je trochu nekonzistentní. Viz např. základní zásada - snad ji moc nespletu - že každý může činit svobodně cokoli, čím neublíží druhému jedinci. Jenže když já řeknu "S tím nesouhlasím. Každý může udělat cokoli, a když přeperu toho druhýho, tak mam právo jít i proti jeho svobodě," co mi na to řekne libertarián? Že nesouhlasí, a odkáže mě k výše uvedené tezi libertariánů. Jenže já použiji filosofii libertariánů a dojdu k tomu, že jejich teze je jen jedním názorem z mnoha a můj ("agresívní") názor má stejnou legitimitu, protože jeho zdrojem je jednotlivec (já), rovnoprávný s libertariánským jednotlivcem, který vyřkl tezi libertariánů. Oba názory jsou tedy na stejné úrovni legitimity. V opačném případě bychom museli řešit otázku, proč je jeden z názorů nadřazený tomu druhému - a dostaneme se ke zkušenosti lidského rodu (jinými slovy k navázání na odkaz předků).

Libertarianismus je tak dle mého názoru jen jedním z názorů, jak žít na této planetě. Ale rozhodně není nějakým neutrálním, universálně platným a ostatním filosofiím nadřazeným systémem.
Re: Konzervativní vs. liberální a socialistický pohled na společenství
(LIBERTARIAN, 22.12.2006 10:03:50)
Odpovědět
"Oba názory jsou tedy na stejné úrovni legitimity. V opačném případě bychom museli řešit otázku, proč je jeden z názorů nadřazený tomu druhému "
- L vychadza z tezy, ze ludia su si rovni. Ale nazor o prave porusit slobodu ineho je nazorom vyvysujucim sa nad prava inych.
Cela "logika" ktorou vyvracias libertariansky princip je iba chytracenim s logickymi pojmami a teda nic nedokazuje.

Nazor "mam pravo nebyt okradnuty" a
"mam pravo kradnut" predsa z principu nemozno povazovat za rovnocenne.