reklama
reklama
BulletPřihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

BulletInformační servis
Zasílání novinek e-mailem
BulletČlánky autora
BulletVyhledávání

BulletReklama
Václave, stojíme za tebou
BulletReklama
www.tv7.cz
BulletPočítadlo dluhu
BulletStáhněte si knihu
BulletDoporučujeme knihy
Lukáš Petřík - Konzervativní revoluce Margaret Thatcherové a Ronalda Reagana

Margaret Thatcher: Umění vládnout

Peter Schweizer: Reaganova válka

Gonzalo Vial: Pinochet

Evropské otazníky

Křesťanství a ateismus

Jak katolická...
BulletPrůzkum
Měla by Česká republika vystoupit z EU?
Hlasovat můžete kliknutím na odpověď

BulletPoliticky nekorektní trička
Objednejte si politicky nekorektní trička
BulletReklama
BulletReklama
BulletDoporučujeme
Byli jsme i před unií, budeme i po ní. Boj za samostatnost našeho státu bude probíhat i po Lisabonu

Václav Klaus

Mladá pravice

D.O.S.T.

Desatero Mladé pravice

Pat Buchanan

Ron Paul

Hnutí pro život

Eretz.cz - zpravodajství z Izraele

Standing Together with Israel

Československo 2008 tour

Učitel financí

Euroústava duši Evropy zabije

Autor: Ivo Strejček | Publikováno: 29.1.2007 | Rubrika: Zamyšlení
Ilustrace

Angela Merkelová vystoupila v Evropském parlamentu. Německo je na půl roku předsednickou zemí EU a kancléřka představila svůj program. Nelze než ocenit první část jejího projevu. Jakkoli nadneseně mohlo znít její hledání "duše Evropy", souhlasím s tím, že Evropu vždy hnaly kupředu svoboda lidské osobnosti i rozmanitost a různorodost. "Duší" Evropy je tak podle Merkelové ze svobody a zodpovědnosti plynoucí tolerance. Však to Evropu za ta století stálo úsilí i obětí!

Nepřekvapilo mě (protože ona to dlouhodobě říká), jak silně vystoupila s myšlenkou oživit tzv. evropskou ústavu. Tento text je již od minulého jara mrtvým dokumentem, protože jej pohřbili francouzští a holandští voliči. V referendech drtivě hlasovali "ne" euroústavě. Škoda, že právě tady si Merkelová nevzpomněla na svá slova o svobodě, rozmanitosti a toleranci. A chce se mi ještě dodat - na demokratickou pokoru politiků ke svobodným rozhodnutím svých voličů.

Berlín chce vypracovat "cestovní mapu", která euroústavu vzbudí z mrtvých. Z Merkelové jasných náznaků lze usoudit, že Německo je jistě ochotno zablokovat další rozšiřování EU, pokud členské státy nekývnou na "euroústavní" předání významné části státní samostatnosti (a vzdají se tedy části národní svobody) do Bruselu.

To nás musí moc a moc zajímat. A to i přes to, že v Čechách bolestivě hledáme už více než půl roku stabilní vládu. Nežijeme ve vzduchoprázdnu a naší vlastní nevšímavostí by nám mohly uniknout dramatické a obtížně vratné změny v těsné blízkosti našich státních hranic.

Bojím se, že tak správně nalezenou "duši" Evropy Merkelová oživováním euroústavy právě zabíjí. Mé zklamání je o to větší, že právě ona prožila 35 let svého života ve východoněmecké části socialistického bloku a že tedy právě ona bude mnohem lépe rozumět tomu, jak jednoduše se po kouscích (často nenápadně) svoboda ztrácí. Právě od ní bych očekával pečlivější a důraznější obhajobu nedělitelnosti svobody. Angela Merkelová má právo - a zejména povinnost - vystupovat s autoritou historické zkušenosti prožité na vlastní kůži.

EU.ODS.cz, 18.01.2007

PaedDr. Ivo Strejček, člen VR a poslanec EP

reklama
1256 čtenářů | 27 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Další články od tohoto autora:
Komentáře


Re: Euroústava duši Evropy zabije
(Jaroslav Šauer, 29.1.2007 1:08:52)
Odpovědět
K ODS stále opakované smrti návrhu Euroústavy na základě dvojího neúspěchu referenda bych chtěl připomenout, že naopak 18 států návrh ratifikovalo, z toho 10 z nově přijatých. Nezbývat se tímto problémem by naopak bylo vrcholem arogance k této zdrcující většině posilované některými dalšími státy, které dosud návrh neratifikovaly. Ani u nás, přes masivní kampaň známých nepřátel tohoto dokumentu a prohlubování další spolupráce, t.j. prezidenta, ODS a KSČM, není výsledek ev. referenda zdaleka jednoznačný. Pokud ve vládě převládnou takovéto názory, zařadí ČR do pěkného spolku xenofobních nacionalistů na okraji společenství a opodstatní úvahy o "dvourychlostní" EU. S neúspěšnými referendy má EU již své zkušenosti (Irsko, Nizozemí, Dánsko, Norsko), zatím vždy znamenaly problémy pro tyto země a ne EU, tentokrát je to jiné, brzdí pokrk společenství a je nutné to řešit.
Re: Euroústava duši Evropy zabije
(Ondra, 29.1.2007 8:56:53)
Odpovědět
Pokud jde o mě, klidně na "okraji Evropy" budu, protože o to hnít v jednom spolku s polomuslimskými státy, kde vládne reálný socialismus, pomlouvání vlastního původu a tak dále, o to opravdu nestojím...

Co se týče "arogance", arogancí je právě a jen oživování euroústavy. 15 států nebo kolik ji sice přijalo, ale kolik těch států jí přijalo referendem? Německo euroústavu kdysi sice schválilo, ale pozdější průzkumy ukázaly, že občané jsou spíše proti. Takže jakápak k úcta k 15 ratifikujícím státům? Navíc bylo řečeno jasně, že pokud byť jen jeden odmítne, euroústava padá..

Takže konec diskuse.
Re: Euroústava duši Evropy zabije
(Dan, 29.1.2007 18:31:24)
Odpovědět
Naštěstí lůza jako ty je v menšině, což prokázaly již 3 průzkumy veřejného mínění a ve všech se vyjádřila většina čechů pro otevření nové cesty pro euroústavu, pouze 1/3 dotazovaných považuje tento dokument za mrtví.
Re: Euroústava duši Evropy zabije
(Ondra, 30.1.2007 8:13:05)
Odpovědět
:-)))))))))))))))
Re: Euroústava duši Evropy zabije
(Ondra, 30.1.2007 8:16:41)
Odpovědět
Pokud by to byla pravda (jako že stejně asi není) a ty 2/3 byly stejní pytomci, co píšou slovo mrtvý jako mrtví, pak už asi opravdu zbývá nic, než jen emigrace na Mars..
Re: Euroústava duši Evropy zabije
(ricci, 31.1.2007 14:50:48)
Odpovědět
Co bys Dane řekl na veřejný průzkum tehdejší lůzy nacistického německa taky byla v menšině
Re: Euroústava duši Evropy zabije
(ricci, 31.1.2007 14:21:44)
Odpovědět
Kdo ti dal právo nazývat někoho lůzou co ?! Stejně si to pleteš s blůzou.
Re: Euroústava duši Evropy zabije
(Oknad, 29.1.2007 22:25:43)
Odpovědět
Pripada mi paradoxne, ze o socialistickom zapade vravi clovek z krajiny, v ktorej ako jedinej funguje stale naplno priebezny dochodkovy system ...
Re: Euroústava duši Evropy zabije
(Oknad, 29.1.2007 22:26:44)
Odpovědět
z krajin V4 .... =) chybicka
Re: Euroústava duši Evropy zabije
(Dan, 29.1.2007 22:38:07)
Odpovědět
jestli myslíš našeho prezidenta, tak to je bolševický ekonom vyškolený v moskvě, který jezdil italským komunistům přednášet o výhodách centrálně plánované ekonomiky, s jedním mým známým, a teď se k tomu nechce přiznat :-))
Bolševici mu umožnili udělat karieru, cestovat volně po západní Evropě a nakonec to byli zase bolševici, kteří ho dosadili na hrad.
Jeho koncepce, kterou zde po revoluci aplikoval byla velmi socialistická, obsahovala zcela jasné prvky socialistické ekonomiky, jako např. opakované oddlužování nefungujících firem, z toho plynoucí uměle udržovaná zaměstnanost, vůbec nezprivatizoval banky, čímž se mělo začít, při privatizaci dostávali přednost nikoliv kapitálově silné subjekty, nýbrž češi - jeho vlastenecký omyl, atd. atd.
Výsledky toho bolševického ekonoma všichni známe.
V roce 1997, po jím vyvolané politické i ekonomické krizi, když dočasně převzal vládu Tošovský, byla naše HDP 1%, inflace 10, ale nezaměstnanost fantastických 5,5%, předlužené banky, krachující kampeličky, upadající většina průmyslových podniků, rozbitá pravice i pravostředová koalice a aby toho nebylo málo, i průsery s financováním samotné ODS.

Přez tento katastrofální stav, za něž nese on plnou zodpovědnost, se ten člověk stále považuje za ekonoma a plitika, vůbec ho neopustil jeho narcismus...
Re: Euroústava duši Evropy zabije
(tomik, 30.1.2007 23:06:15)
Odpovědět
Myslím, že jste to hodně přehnal.
Byla doba, kdy jsem také Klause nesnášel, ale nikdy bych si nedovolil na něj naházet ani desetinu té špíny co vy.
Myslím, že vám teď asi těžko někdo uvěří, že nejste fanatik, ale racionální oponent.
Re: Euroústava duši Evropy zabije
(Dan, 31.1.2007 0:21:10)
Odpovědět
Ne, tak to není, já nejsem žádný fanatik, ale pouze člověk co pojmenoval posvátnou krávu jejími pravými jmény.
A jestli si myslíte, že jsem ve svém názoru osamocen, zeptejte se lidí, jaký názor na něj mají, na privatizaci, na hospodaření ODS, ptejte se členů ODS, jak moc ten člověk trpí arogancí a narcismem, to oni mě zvětovali radostně, že se ho konečně zbavili.

Jak si vysvětlujete tzv. sarajevský atentát, špatné ekonomické výsledky naší země po roce 1996, jak si vysvětlujete propad ODS po skandálech s financováním a dalších průserech na 13%, díky komu si myslíte že se rozpadla středopravicová koalice a moci se chopily socialistické pijavice ??
Hle, najednou to jde, Topolánek vyhrál všechny volby a sestavil vládu, přesto, že Klaus ho označil za nevhodného na funkci šéfa ODS a osobně nominoval pana Béma.
I v tomto se Klaus, stejně jako vždycky předtím hluboce zmýlil.

Narozdíl od něj, Topolánek znovu postavil a stmelil antylevičáckou koalici.
Re: Euroústava duši Evropy zabije
(vvv, 29.1.2007 22:40:07)
Odpovědět
ale oknade pospátku danko a česky dane pište pod jedním jménem,prosím a neprzněte slovenštinu.
Re: Euroústava duši Evropy zabije
(Jiří Zahrádka, 30.1.2007 12:12:37)
Odpovědět
Oknade, jakkoli s Vámi nesouhlasím, zdál jste se mi jako relativně slušný diskutující. Ale tohle je vůči Klausovi podpásovka. To, že se tady v Česku nic nedělá a pořád se čeká (na Godota?), to myslím opravdu není vina Klause. Ten naopak chce reformy, vč. penzijní, pokud se nemýlím. A když sám Klaus žije v zemi, kde je socialismus stále příliš přítomný, neznamená to, že proto nemůže říci, že je socialismus i v EU obecně.

A stěžejní je samozřejmě to, že bez EU si tady fundamentální reformy udělat můžeme na základě výsledků voleb (kdyby dopadly rozumně). V EU ale moc věcí udělat nemůžeme, protože eurolegislativu nezměníme.

Nedávný článek NĚMECKÉHO ex-prezidenta obsahoval zmínku o podílu nových regulí z Bruselu na celkových nových regulacích v SRN. Výsledek?

84 % nové regulace v Německu vzniklo v Bruselu, jen 16 % vzniklo v Berlíně.
Re: Euroústava duši Evropy zabije
(ricci, 31.1.2007 14:24:21)
Odpovědět
Oknade takže existuje nějaký precedens, který říká, že pokud chceš kritizovat například západ musíš být sám ze západu ?!? Potom ty jako slovák nemáš právo kritizovat české komentátory.
Re: Euroústava duši Evropy zabije
(tomik, 29.1.2007 11:04:52)
Odpovědět
Masivní kampaň známých nepřátel? Kde? Kdy? Já si žádné nevšiml. Naopak jsem si všiml masivní kampaně pro a zesměšňování odpůrců včetně budovatelského "kdo nejde s námi jde proti nám".
Kdopak je ten "spolek xenofobních nacionalistů na okraji společenství"? Je to Polsko, Británie, nebo kdo?
Ve vašem příspěvku stačí pozměnit pár slov a je jako vystřižený z Jakešovského projevu.
Re: Euroústava duši Evropy zabije
(ricci, 29.1.2007 11:11:47)
Odpovědět
Šauer zná asi jenom jednu volbu a to už jsme zažili, ne ?
K těm poměrům
(Jiří Zahrádka, 29.1.2007 11:41:30)
Odpovědět
Stále se opakuje, že euroústavu mnoho států schválilo. Proto nezbývá než upozornit na fakt, že euroústava je mezinárodní smlouva, která nevstupuje v platnost, když třeba jen jedna smluvní strana ratifikaci odmítne.

Nejde o zákon, schvalovaný v rámci jednoho právního celku, ve kterém bychom mohli počítat většinu pro nebo většinu proti. Dokud jde o mezinárodní smlouvu, platí, že ji musí přijmout VŠICHNI, nebo NIKDO. To je standardní právní fakt.

P.S.: naučené stupidní a nepadnoucí fráze o xenofobii a okraji Evropy či co nemá samozřejmě smysl vůbec komentovat.
Re: K těm poměrům
(Šauer, 29.1.2007 18:12:33)
Odpovědět
Vážený pane Zahrádko, máte samozřejmě pravdu, pokud jde o přijetí této verze ústavy. Já se snažím poze nesměle upozornit na to, co vyplývá z všeobecných zásad demokracie, t.j. vůle většiny. Nic lepšího v historii zatím nebylo. Jestliže bude převážná většina obyvatelstva unie pro další integraci, nezabrání tomu hrstka odpůrců. Podporuji tento trend a považuji stávající návrh za dobrý základ dalšího jednání. A to P.S. to snad bylo ve slušné diskuzi zbytečné.
Re: K těm poměrům
(Dan, 29.1.2007 18:29:22)
Odpovědět
toto není ale slušná diskuze, ocitnul jste se na webu demagogů a lhářů, jímž není k proražení jejich nacionalistické ideologie nic cizzího, podobně jako Hitlerovým SA před lety.
I oni kritizovali internacionalismus, mezinárodní smlouvy a byly ochotni se být za vlasteneckého furera /Václva Klause/ a jeho antyevropskou rebelii.
Nakonec bojovali hitlerovi nacionalisté proti téměř celé Evropě, ta byla nucena se spojit v boji proti národnímu socialismu.
Stejně jako před lety proti banditům, jež si říkali Husité a jejichž pohrobkem je i Václav Klaus.
není žádné tajmeství, že neonacisté velmi oslavují husitské hnutí a považují ho za svůj vzor.
Re: K těm poměrům
(Evropan Jirka, 29.1.2007 19:48:23)
Odpovědět
Dane, chce to hadr na hlavu. Teď už opravdu jen hystericky blábolíte. To se, sakra, nenajde ani jeden trochu kultivovaný obhájce EU, se kterým by mělo smysl se bavit, a od kterého by se dalo něco dovědět ?
Re: K těm poměrům
(Jiří Zahrádka, 30.1.2007 12:57:35)
Odpovědět
Pane Šauere, začnu od konce. To P.S. bylo ve slušné diskusi přesně tak zbytečné, jako je ve slušné diskusi zbytečné urážet druhou názorovou stranu nálepkami typu “spolek xenofobních nacionalistů.”

Vaše preference jsou patrné a máte na ně plné právo. Demokratický princip je však uplatňován v jedné demokratické obci (nejčastěji národ). Demokracie není universálně správná sama o sobě. Příkladem budiž soukromý podnik, ve kterém zaměstnanci (kterým podnik nepatří) demokraticky hlasují o tom, co s podnikem udělat. Je to samozřejmě nesmysl, navíc krádež (podnik je ukraden majitelům). Z toho je patrné, že demokratický princip jako pozitivní hodnota je závislý na okolnostech.

Podobně je demokratický princip neadekvátní, jestliže několik demokratických obcí (států) má podepsat mezistátní smlouvu. Tam je většinový princip také nanejvšýš problematický a de jure je nepřípustný.
Re: K těm poměrům
(Šauer, 30.1.2007 16:51:18)
Odpovědět
Tahle diskuze postrádá smysl. Já Vám lekce z demokracie dávat nehodlám. Přečtěte si ještě jednou co jste napsal a zamyslete se.
Tenhle portál i vy se oháníte národním státem. Národní stát v Evropě 21. stol. je nesmysl. ODS má v názvu "občanská" a toho by se měla držet. Potom je už jen krůček k heslu "Nic než národ" a jsme u těch xenofobních nacionalistů. Já tady končím.
Re: K těm poměrům
(Evropan Jirka, 30.1.2007 19:59:49)
Odpovědět
Prosím, prosím o vysvětlení toho krůčku mezi slovem "občanská" a heslem "nic než národ". Já se opravdu snažím na to přijít, ale je to zřejmě nad možnosti mé chabé inteligence.
Re: K těm poměrům
(ricci, 31.1.2007 14:33:34)
Odpovědět
Šaur nám opět vkládá něco co není pravda. Máme jenom jiný názor na eu a její plíživé směřování do superstátu. Nikdo ani ti kteří řekli ano nedali k tomuto mandát. Chybou je , že to samy nevěděli a záměrně o tom ani nebylo před nedávnem mluveno. Tento portál navštěvuje hodně křesťansky založených lidí. Lidí , kteří mají pozitivní postoj k židům. Slušná diskuze se nevede tímto způsobem pane Šaure. Dan se také zmůže na urážky typu lůza, lháři, demagogové apodobně. To, že občas někomu rupnou nervy a nazve Dana volem a to je potom pochopitelné. Nechápu tedy proč sem tento Dan neustále leze a nejde raději na fotbal nebo do Kina na nějaký ten evropský film. On se ovšem rozhodl zachránit eu od těch nebezpečných živlů, kteří se považují za euroskeptiky.
Re: K těm poměrům
(roman, 30.1.2007 23:21:18)
Odpovědět
samozřejmě,že v první řadě nic než národ.a v druhé mohou být sousedi,v třetí řadě ostatní dle výběru.na nacionalismu jsou vybudovány základy světa.důrazně upozorňuji nezaměňovat nacionalismus s nacionálním socialismem!!!
Re: K těm poměrům
(tomik, 30.1.2007 22:59:12)
Odpovědět
Jakou má proboha souvislost národní stát s 21. stoletím?
Vnímání národnosti a státnosti jsou příkladem jednoho z nejkonzervativnějších (právem) postojů.
Kdo si myslí, že během jedné generace je možné uměle "vyrobit" evropany a evropskou federaci (střídat státnost jako mobily) je nebezpečný blb.
To tvrdím jako liberál, který netrpí fobiemi ze změn a hledí do budoucnosti s odvahou.