reklama
reklama
BulletPřihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

BulletInformační servis
Zasílání novinek e-mailem
BulletČlánky autora
BulletVyhledávání

BulletReklama
Václave, stojíme za tebou
BulletReklama
www.tv7.cz
BulletPočítadlo dluhu
BulletStáhněte si knihu
BulletDoporučujeme knihy
Lukáš Petřík - Konzervativní revoluce Margaret Thatcherové a Ronalda Reagana

Margaret Thatcher: Umění vládnout

Peter Schweizer: Reaganova válka

Gonzalo Vial: Pinochet

Evropské otazníky

Křesťanství a ateismus

Jak katolická...
BulletPrůzkum
Měla by Česká republika vystoupit z EU?
Hlasovat můžete kliknutím na odpověď

BulletPoliticky nekorektní trička
Objednejte si politicky nekorektní trička
BulletReklama
BulletReklama
BulletDoporučujeme
Byli jsme i před unií, budeme i po ní. Boj za samostatnost našeho státu bude probíhat i po Lisabonu

Václav Klaus

Mladá pravice

D.O.S.T.

Desatero Mladé pravice

Pat Buchanan

Ron Paul

Hnutí pro život

Eretz.cz - zpravodajství z Izraele

Standing Together with Israel

Československo 2008 tour

Učitel financí

Zavedení eura – atentát na českou ekonomiku

Autor: Karel Kříž | Publikováno: 1.2.2007 | Rubrika: Ekonomika
Ilustrace

Začátkem roku poskytly Hospodářské noviny na svých názorových stránkách skvělý příklad o tom, že cesty lidského mozku jsou nevyzpytatelné. Ekonom Josef Zieleniec („Hle, náš národní zájem“, ze 4.1.), se tam s evidentním nadšením pokouší obhajovat co nejrychlejší vstup Česka do eurozóny. V této prvoplánové agitce nekriticky vyzdvihuje údajné výhody tohoto kroku na straně jedné, a na straně druhé zcela bagatelizuje podstatné nevýhody a rizika, které pro nás rychlé přijetí Eura znamená. Zieleniec doslova píše:“…není výhodnější varianty, než co nejdříve přijmout společnou měnu. Radikální snížení transakčních nákladů a zvýšení přehlednosti tržních poměrů spojené s přijetím eura by naší ekonomice dalo významný růstový impuls.“

Ano? Ze čtyřleté praxe fungování eura ve třinácti zemích eurozóny dobře víme, že ekonomiky těchto zemí sice tuto potenciální učebnicovou výhodu nutně musely inkasovat, ale vliv na jejich ekonomickou výkonnost to muselo mít, a také mělo, menší, než faktory jiné, negativní. V podstatě všechna makročísla zemí eurozóny jsou horší než těch států, které zůstaly mimo. Ekonomickým růstem počínaje a nezaměstnaností konče. Že vykazují lepší hospodářské výsledky nově přijaté země, lze dobře zargumentovat. Ale proč bez Eura tak pěkně prosperují i Britové, Švédové, anebo Švýcaři? Jak vysvětlí, že zrovna země eurozóny se potácejí od problému k problému, a nezáleží už příliš na tom, zdali jde o bohaté Německo, či chudé Portugalsko? Empirická data nelze přehlížet.

Problémem eurozóny je především její ekonomická nehomogenita. Jsou zde různé státy, různé jazyky, různé kultury, včetně kultur práce, jiné zvyklosti a různé politické i sociální loajality. Jsou zde i různé daně a rozpočtové zvyklosti, různé míry přerozdělování HDP. Tyto faktory se promítají do ekonomického výkonu jednotlivých zemí. Dříve na tyto rozdílnosti bylo možno reagovat změnou (devalvací) měnového kursu a pružně přizpůsobovat národní měnovou politiku. S tím je nyní konec a jsou problémy.

Pokud některá země momentálně ekonomicky zaostávala, došlo právě k devalvaci, což přibrzdilo dovoz a povzbudilo export. Klesla sice kupní síla domácností a firem vůči zahraničí, ale povzbudilo to ekonomický růst a poptávku po domácím zboží. Tedy i tvorbu pracovních míst a konkurenceschopnost země. A co teď? V USA se takové situace řeší automaticky „hlasováním nohama“, kdy lidé zvednou kotvy a jdou za prací. Výrazně může také pomoci federální vláda svým rozpočtovým přerozdělováním. To v Evropě možné není. Co je však ještě horší: Každá centrální banka, včetně té naší, zevrubně sleduje makroekonomcké veličiny a dle nich – prostřednictvím REPO sazby – ovlivňuje cenu peněz v ekonomice. Kolik řečí a diskusí bývá o tom, zda sazbu zvýšit, či snížit o čtvrt procentního bodu, co to udělá s kurzem koruny, s poptávkou po úvěrech,s ekonomickým růstem, nezaměstnaností, a tak podobně. Toto vše centrální banky zemí eurozóny jednoduše dělat nemohou, ale, dle Zieleniece, mají radostnou možnost „spoluvytvářet monetární politiku eurozóny“. To, co bylo kdysi zvažováno na lékárnických vahách, je dnes výhodné i nevýhodné, a včasné i pozdní, řešení v podstatě pro všechny. (Nicméně EU vytvořila tyto problémy, aby si mohla uzurpovat další a další pravomoci k jejich řešení. Objevují se požadavky harmonizace přímých daní, navýšení a centralizace celoevropského rozpočtu. Harmonizace přímých daní by znamenala, že volby do národních parlamentů už budou jen fraškou, protože levice a pravice by nemohla vést ideový souboj o míře přerozdělování a občané států by o ní nemohli rozhodovat. Znamenalo by to zničení i těch posledních málo reliktů demokracie, které ve členských státech EU ještě zůstaly.-pozn. EUportal.cz)

Přistupující země typu České republiky je na tom ještě hůře. Nejenže nám po vstupu do eurozóny hrozí výše zmíněné problémy s ještě větší silou (protože ekonomická čísla a vývojový stupeň naší ekonomiky jsou jinde), nýbrž přibývají problémy spjaté přímo s převzetím eura. Evropská unie nás tlačí v přístupových podmínkách do velmi nízké inflační míry, která neodpovídá vývojovému stadiu ekonomiky, ani zdravému rozumu. Náš prudce rostoucí export tlačí korunu nahoru. Když to v době před vstupem do eurozóny v podstatě nebude možné (kurs je povinně zafixován do úzkého pásma), poroste inflace a tu přístupové podmínky rovněž zakazují. Takže začarovaný kruh, v němž centrální bance nezbyde než prudkým zdražením peněz přibrzdit export a ekonomický růst. To chceme? To potřebujeme?

A co je stejně špatné – naše ekonomika nyní vykazuje velký rozdíl mezi kursem nominálním, a takzvaným kursem parity kupní síly (PPP). Jednoduše řečeno, je v Česku ještě mnoho zboží a služeb, které jsou uměle drženy na nízké cenové úrovni (například bydlení, zdravotnictví, školství atp.), takže skutečná ekonomická síla naší země (vyjádřena právě v PPP) je podstatně vyšší. Naše úspory, nemovitosti, hotovost, zkrátka majetek, však bude k euru měněn v poměru kursu nominálního, tedy pro nás dramaticky nevýhodného. To chceme? To potřebujeme? Jde o unikátní situaci, kterou nemusela žádná z dosavadních čtrnácti zemí eurozóny procházet.

Cítím se být eurorealistou, uvědomují si velká pozitiva Evropské unie pro českou ekonomiku, vyplývající zejména z možnosti víceméně svobodně prodávat zboží (a časem snad i služby) na obrovském pětisetmiliónovém trhu. Ale přijímat nyní euro by bylo holé šílenství. Co je dobré pro europoslance, nemusí být dobré pro Českou republiku a její občany, kteří zde chodí do práce, nechtějí o ní přijít, a zejména zde mají své nemovitosti a úspory.

Karel Kříž, měsíčník 51 PRO, 22.1.2007

reklama
2433 čtenářů | 28 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Komentáře


Re: Zavedení eura – atentát na českou ekonomiku
(oknad, 1.2.2007 0:15:38)
Odpovědět
... ale ze ma ta, katastrofu hlasiaca, poznamka EUportalu vobec neprekvapila.
Re: Zavedení eura – atentát na českou ekonomiku
(jj, 1.2.2007 0:35:30)
Odpovědět
ostatně pro socialisty není ekonomický růst cíl ani prostředek k čemukoliv nýbrž problém - cílem socialistů je věčná nehybnost(jako prostředek zajištění potencionálně věčného trvání jejich moci jako cíle) a to i v ekonomické sféře- toho se snaží docílit vysokým daněním které utlumuje ekonomický růst na nulu - v takové ekonomice mají navěky zaručeny výsadní postavění ty největší firmy( které mohou jakoukoliv růstovou změnou ekonomiky jenom ztratit na svém postavení v ekonomice ,jelikož růst rovná se noví hráči ve hře) které (jaký div) podporují ideu socialismu(nikoliv znárodňovacího nýbrž monopolního) už od jejího vzniku ...
Re: Zavedení eura – atentát na českou ekonomiku
(Dan, 1.2.2007 0:56:36)
Odpovědět
Tak eurozona má nižší nezaměstnanost nežli EU 25, má a vždy měla nižší.

Od zavedení eura, dnes nejstabilnější světové měny, které se jenom tak mimochodem loni vydalo již více nežli dolarů, švýcarský frank neustále upadá stejně jako britská libra.
Proč? Protože tyto měny jsou labilní díky závislosti na realtivně velmi malých a slabých národních ekonomikách.
Samozřejmě, že Zieleniec má obecně pravdu a celý článek je opět protkaný pitomostmi a lhaním člocvěka /autora kritiky/, jež by si u nás v bance nevidělal jako ekonom ani na suchý chleba.
Evidentně plave jak ve statistice tak v ekonomii.

Co nám brání v zavedení eura, je jenom a pouze zadluženost země, obří deficity rozpočtů, založené již za bolševického pseudoekonoma Klause, avšak pokrytecky skryté v tzv, konsolidační bance/agentuře.
Je třeba zdůraznit, že nikoliv jenom socialisté nás zadlužili, oni jenom rozvinuli mohutné dluhy, založené Klausem a jeho týmy.
O této pravdě se u nás nerado hovoří, pan prezident svoje neúspěchy nerad přiznává a že jich je !

Tedy, nejbohatší země země světa, Lucembursko je členem eurozony, největší ekonomický zázrak, který v dějinách západní civilizace byl v ekonomii zaznamenán, tedy Irský Keltský tygr, je opět členem eurozony, dále připomenu Španělsko, které před vstupem do EU bylo 29 nejsilnější ekonomikou, v loňském roce však předstihlo dokonce i Kanadu a nyní je tento člen eurozony, 6. nejsilnější světovou ekonomikou z hlediska makroekonomikckých ukazatelů. Velice dobře se daří i Řecku, dalšímu kdysi velmi chudému státu, nyní členu eurozony.

Pokud je řeč o švýcarsku, je třeba zdůraznit, že přesto že tato země samozřejmě nemá euro měnu neboť není ani členem EU, /je tedy zcela demagogické jakékoliv zařazování do tohoto procesu/ natož eurozony, vlastní 71% veškerých devizových rezerv v eurech, 10% librách a 8,5% v USD.
Dále pak během posledních 2 let převedli samotní švýcaři, celých 41% svých uspor z šfr. do eura, jak komické, že .. :-)

Důvodem je stabilita, síla této měny, jež není závislá na jedné ekonomičce a jejím fungování, nýbrž velmi důsledně hlídaná měna, opřená o obrovský potenciál mnoha evropských ekonomik.

Re: Zavedení eura – atentát na českou ekonomiku
(Dan, 1.2.2007 1:02:58)
Odpovědět
Dále musím připomenout, že Václav Klaus při zavádění eura, prorokoval této měně brzský konec, zdůvodňoval to tehdy nehomogenitou jednotlivých evropských ekonomik, nebyl to jeho názor, nýbrž papouškoval jenom věty tehdy vyřčené Alanem Greespenem, tehdejším šéfem amerického FEDu.

Narozdíl od "Zeleného mužíka" který jako skutečný "frajer" přiznal, že se v této prognóze zmýlil, ostatně co mu zbývalo, když se podíváte na vývoj kurzu eurodolaru, náš Václav Klaus, nebyl tohoto gesta schopen.
Re: Zavedení eura – atentát na českou ekonomiku
(jj, 1.2.2007 1:21:07)
Odpovědět
A také mají oba pravdu - počkejte si tak 5-7 let - bohužel to bude mít formu( i díky socialistickému korupčnímu rozhazování) bankrotu ve formě "kdo okolkuje první národními kolky ,vyhrál".
Re: Zavedení eura – atentát na českou ekonomiku
(Dan, 2.2.2007 0:50:45)
Odpovědět
Ano, já jsem tak hluboký realista, že netvrdím, že se to nemůže stát, klidně může, ale důvodem nemůže být žádná nehomogenita ekonomik, protože to by se na kurzu již dávno podepsala a k žádným inflačním spirálám nedošlo, spíše naopak..

Inflace je rekordně nízká v zemích eurozony.
Re: Zavedení eura – atentát na českou ekonomiku
(Jiří Zahrádka, 1.2.2007 12:14:31)
Odpovědět
Já vím, že to nemá cenu polemizovat s někým, kdo své domněnky bez škrupulí prezentuje jako fakta, ale nedá mi to.

Srovnávat nezaměstnanost EU25 (tedy vč. nových států typu Polska, Pobaltí…) s eurozónou je mimo. Výsledky EU15 (tedy eurozóna plus rozvinuté západní státy, které nepřijaly euro) svědčily právě v neprospěch eurozóny.

Dan zase stočil téma trochu jinam, než kde bylo. Ekonomická výkonnost není o síle měny. Naopak, silná měna může působit proti růstu. Naši exportéři by mohli vyprávět.

Vývoj britské libry: v roce 2006 vůči euru mírně posílila (lednový průměr: 0.685585 GBP za euro, prosincový průměr: 0.672649 GBP za euro. Lednový průměr 1999: 0.702587 GBP za euro. Včerejší kurz: 0.662792 GBP za euro.

Švýc. frank: leden 1999: 1.60588 fr. za euro, rok 2002: měsíční průměry od 1.45683 do 1.47755 (tedy posílení oproti 1999), rok 2006 stále silnější frank oproti euro než v roce 1999 (cca 1,55 až 1.59777). Nyní okolo 1,62 CHF za euro.

Přestože bych mohl triumfálně rozehrávat hry na téma “Libra oproti lednu ´99 naopak posílila,” neučiním tak. Samotný fakt kurzového posílení totiž není to, o co tu jde (jak jsem naznačil výše).

Irsko jako “největší ekonomický zázrak” je opravdu hezké. Byl to myslím Dan, kdo mi již před delším časem psal o tom, jak z malého základu se udělá vysoký růst poměrně snadno – a bylo to myslím právě o Irsku ;-).

Španělsko má cca stejný počet obyvatel, jako Kanada, a socialismus v Kanadě musel mít své důsledky – zvláště když ve Španělsku byla naopak relativně rozumná pravicová vláda. Řecko, které si po vstupu do EHS myslím dokonce ještě pohoršilo (relativně v relaci ke skupině vyspělých evropských států) má opravdu poslední dobou lepší výsledky. Nicméně podrobnosti neznám.

Každopádně ovšem platí, že kritika eura je založena právě na nehomogenitě evropských ekonomik – tedy na tom, že některé ekonomice může vyhovovat, pro jinou bude moc silné, pro jinou moc slabé. Tento argument v sobě tedy zahrnuje možnost, že některé ekonomiky eurem tratit nebudou.

O tomto problému ovšem nemluví již dávno jen euroskeptici. První, kdo publikoval euroměnově kritickou analýzu, byla myslím Morgan Stanley. Pozdější tajemná schůzka jejího analytika tuším s něm. ministrem financí a ještě někým (z německé centrální banky nebo kdo to byl?) byla předmětem spekulací, co tam asi řešili ;-).

Později přišla i analýza HSBC, tuším největší investiční banky na světě, která potvrdila, že některé ekonomiky by opuštěním eura a návratem k národní měně získaly.

A proč je tedy euro tak pevné a nezhroutilo se? Zaprvé, je chybou některých ekonomů, že zřejmě podcenily symbolický význam eura. Eurolídři chtějí tento symbol eurofederace držet stůj co stůj. Ekonomické argumenty nejsou jediné, které rozhodují.
Za druhé, s výše uvedeným souvisí fakt, že když už se euro nerozpadne, je atraktivní jako záložní měna. EU má nízkou domácí poptávku, je silně exportní (narozdíl od USA), outsourcing asi stále není tak agresivní, jako u Amíků. Logicky tak v devizové směně euro má tendence k růstu. To je ovšem zcela jiná otázka, než dopady eura na vnitřní trh (na státy, které jej používají jako svou měnu).

Dále, vyšší emise eura oproti dolaru je logickým důsledkem toho, že dolar, dříve měna zeměkoule, je nyní částečně nahrazován eurem.
Re: Zavedení eura – atentát na českou ekonomiku
(Křupan, 1.2.2007 14:02:54)
Odpovědět
Ono je to spíše o tom, že zatím je v evropě ještě co ke koupení. Takže američané, japonci, korejci, atd nakoupí eura za dolary a skupují tady kdeco. Pak nemá to euro posilovat. Dokonce se šuškalo něco o tom, že kdosi chce koupit Dannone.
Re: Zavedení eura – atentát na českou ekonomiku
(Dan, 2.2.2007 0:53:14)
Odpovědět
Evropa je opravdu největším světovým příjemcem investic, z části máte pravdu, je velmi výhodné sem investovat, ukádat své miliardy na bohatý a stabilní starý kontinent a to je pro nás dobře.
To je opravdu jeden z faktorů, který euro posilňuje.
Re: Zavedení eura – atentát na českou ekonomiku
(Dan, 2.2.2007 0:47:06)
Odpovědět
1/ Vždy se ve statistikách erudovaných ekonomickcýh firem srovnává právě eurozona a EU 25, nikdy se to neděje tak jak píše Zahrádka, tedy srovnání s ropnou a finanční velmocí, norskem a švýcarskem, nebo s Británií a švédskem samostnými.
má to svoje racionální důvody, proto tomu tak je a Jiří zahrádka se mýlí.

2/ "Dan zase stočil téma trochu jinam, než kde bylo. Ekonomická výkonnost není o síle měny. Naopak, silná měna může působit proti růstu. Naši exportéři by mohli vyprávět.ů -

a kde jsem to vy lháří prolhanej napsal ?? Nikde ! :-)

Samozřejmě že není, a právě proto naše neustále vůči euru posílující měna škodí naší ekonomice a kdyby byla již dávno zafixována na euro, exportérům by se dařilo mnohem lépe !!

3/Triumfálně můžete rozehrát jedině kulový, protože jste a/ zapomněl započíst inflaci a za b/ mohutné intervece ECB, které měly srazit příliš silné euro, které má právě opačné vlastnosti nežli prorokoval Klaus, Greenspan, Freedman a další experti :-)
Samotná EU by si přála kvůli exportu slabší euro, jenomže o tuto měnu je tak obrovský zájem, že ji nelze ani umělými zásahy srazit.

4/ Ad Irsko, nikde jsem nepsal o té sračce, kterou se neustále ohání Jiří, tedy o procentuelním růstu HDP, nýbrž o celkovém růstu ekonomiky o absolutních číslech, Irsko, člen eurozony je dnes jednou z nejsilnějších evropských ekonomik a příjem invesrtyc nahlavu e 2. největší nasvětě, po Lucembursku :-)

5/ žvást o podcenění symbolického významu eura,

tak už je naprostý vrchol demagogie, takž ej to symbolika která nutí bohaté araby, švýcary, japonce či ruse, aby svůj kapitál převáděli z dolaru a franku do eura ???
To si jako myslíte, že ti šejci, kterýmjde jenom o zisky, se kterýma obchoduju dnes a denně mají nějaký vztah k symbolice EU ?? :-)))
Vy jste baron prášil, sevším všudy.

Re: Zavedení eura – atentát na českou ekonomiku
(ricci, 2.2.2007 8:35:37)
Odpovědět
Dane bacha na vysoký krevní tlak ?!? My tě nenecháme ani na chvilku vydechnout. Ty Dane a neměl bys spíš víc makat ? A´t tě tvůj šef nenachytá, že místo abys hleděl do svých sedmi monitorů se vykecáváš na lživém nacionalistickém portálu s lůzou a sedmilháři. Teda taky by jses mohl nakazit znáš to s čím kdo zachází tím taky schází. Lidi to by byla bomba kdyby Dan byl jednou mluvčí euroskeptické frakce v Bruselu já bych se snad smíchy neudržel na nohách...
Re: Zavedení eura – atentát na českou ekonomiku
(Dan, 3.2.2007 0:54:29)
Odpovědět
Jsem sportovec nikoliv intelektuál s pupkem, mám perfektní tlak, žádné obavy :-)
Re: Zavedení eura – atentát na českou ekonomiku
(Jiří Zahrádka, 2.2.2007 10:48:35)
Odpovědět
Standard – Dan je usvědčen z nepravd, tak se trochu poděsí, ale začne to “zachraňovat” vskutku originálními výmysly – a samozřejmě osočováním oponenta. Vy jste chodící názorná pomůcka pro studium psychologie, Dane :o))).

1) Eurostat, jediný oficiální statistický úřad pro EU, samozřejmě publikuje údaje i zvlášť pro EU15. To je prostý fakt, s kterým se nedá nic dělat. Je to logické, protože nově přistupující členové měli samozřejmě zcela jiný základ. Pro náš konkrétní případ (tedy nezaměstnanost v zemích s eurem a v zemích bez eura) je jasné, že vliv eura na nezaměstnanost nelze měřit u subjektů, které měly zcela jiné ostatní faktory, které nezaměstnanost způsobují (viz Polsko a jeho zaostalá ekonomika). Máme-li tedy měřit vliv jednoho faktoru (eura), musíme se snažit přiblížit k situaci “ceteris paribus” (za jinak stejných podmínek). Proto není možné porovnat nezaměstnanost nerozvinutého Polska, vstoupivšího do EU v roce 2004.

2) Kříž v článku: “V podstatě všechna makročísla zemí eurozóny jsou horší než těch států, které zůstaly mimo. Ekonomickým růstem počínaje a nezaměstnaností konče. Že vykazují lepší hospodářské výsledky nově přijaté země, lze dobře zargumentovat. Ale proč bez Eura tak pěkně prosperují i Britové, Švédové, anebo Švýcaři?” (jinak viz celý druhý odstavec, který je o ekonomické výkonnosti a makročíslech, NIKOLI O TVRDOSTI MĚNY.

Dan: “Od zavedení eura, dnes nejstabilnější světové měny, které se jenom tak mimochodem loni vydalo již více nežli dolarů, švýcarský frank neustále upadá stejně jako britská libra.
Proč? Protože tyto měny jsou labilní díky závislosti na realtivně velmi malých a slabých národních ekonomikách.”

3) :o))))) Započíst inflaci do měnového kurzu? Ne, jako pokus o únik je to dobré. Ale samozřejmě, že do měnového kurzu se inflace nepočítá, protože v případě její relevance pro nakupující a prodávající na měnovém trhu má být zahrnuta v kurzu.
Intervence ECB – opravdu “mohutné”? :o)) Ne, Dane, to je o něčem jiném. Vy jste psal o pádu franku a libry, nerozebíral jste okolnosti typu intervencí. Proč euro sílí jsem psal minule – jako záložní měna je atraktivní z důvodu exportně zaměřené EU, navíc se má časem ještě rozšířit oblast jeho použití (na nováčky v EU).

4) Jistě, Dane, to je matematika. Psal jste o zázraku, a tím zázrakem je samozřejmě růst. Fakt, že nejdříve bylo Irsko zaostalé, nyní je bohaté. Kdyby mělo hladinu HDP (absolutní ukazatel) dlouhodobě vysokou, žádný zázrak by to nebyl. A vzhledem ke stále nízké populaci Irska se pak HDP per capita zvýší při produkci třeba jedné továrny více, než o kolik by se statisticky zvýšil při stejné produkci třeba v ČR.
Ale to jistě, víte, Dane, protože já jen připoměl vaše slova z dřívějška ;o)).

5) Symbolika – ne tak zcela. Již jsem se snažil vysvětlit, že euro má logické tendence k růstu (ze strukturálních důvodů evropského HDP), jestliže nepadne. To, co by případně ohrozilo investice do eura, souvisí s pochybnostmi o jeho přežití. A ty se do značné míry vytratily, řekl bych. Zahraniční investoři již pochopili, že ekonomický argument pro zrušení eura (SRN při nedávné krizi, která zjevně potřebovala nižší úrokové sazby, než které mělo euro – i dle tzv. Taylorova modelu, nebo argumenty zmíněné právě třeba onou HBSC) nezpůsobí jeho zrušení a nahrazení národní měnou, i když to bude mít negativní dopady na danou národní ekonomiku. Pro eurokonstruktéry má obrovský symbolický význam, radši obětují pár let problémů, než euro. A proto je riziko brzkého zrušení eura relativně nízké, což posiluje tendenci k nákupu eura.
Re: Zavedení eura – atentát na českou ekonomiku
(Dan, 4.2.2007 12:59:39)
Odpovědět
OECD News Report:

" Irská ekonomika je dnes považována jak svojí strukturou tak výkoností za nejvyspělejší v EU "

Britové se můžou jenom závistivě pokukovat, kde ti chudí pastevci, kteří žebrali u jejich dvorů o kus žvance,, dneska jsou.

A že jim to euro ale zavraždilo ekonomiku, se vším všudy :-)))))
Re: Zavedení eura – atentát na českou ekonomiku
(Jiří Zahrádka, 5.2.2007 11:50:44)
Odpovědět
Ale to už je starý trik, Dane. O vámi uvedeném jsme se vůbec nepřeli. Americké investice do IT v Irsku jsou samozřejmě velice fajn!

Euro v případě Irska nebylo rizikem pro růst HDP, spíše pro zrychlení cenového růstu.
Re: Zavedení eura – atentát na českou ekonomiku
(Maro Skřipský, 1.2.2007 12:14:01)
Odpovědět
Milton Friedman, nositel nobelovky za ekonomii předpokládá zhroucení Eura do cca 20 ti let po jeho zavedení. Ale U Dana by si ani na chleba nevydělal :-) Ale copak nějaký Friedman... Dan je ten nejlepší ekonom, myslitel, světa spasitel a vykupitel :-)
No a když už jsme u té "slabé výcarské ekonomiky" pak jen konstatuji, že životní úroveň ve Švýcarsku je vyšší než v drtivé většině zemí EU ( mám dojem, že jedinou výjimkou je Lucembursko ). Dan by měl, jako ten světaznalý "ekonóm" vysvětlit, proč byla Velká Británie v letech 2002 a 2003 ze všech zemí EU nejčastějším cílem zahraničních investic. Že by třeba kvůli výhodám, vyplývajících z jejího postavení mimo Schengen ?
Ne, to jistě, nikoliv Za tím musí být nějaké spiknutí euroskeptiků, destruktéra Klause a amerických imperialistů :-)
Re: Zavedení eura – atentát na českou ekonomiku
(Evropan Jirka, 1.2.2007 14:49:34)
Odpovědět
A Husitů !!
Re: Zavedení eura – atentát na českou ekonomiku
(Jiří Zahrádka, 1.2.2007 18:04:31)
Odpovědět
;-))
Re: Zavedení eura – atentát na českou ekonomiku
(Maro Skřipský, 1.2.2007 18:10:10)
Odpovědět
jo, na husity jsem zapomněl :-) V souvislosti s těmi Danovými tlachy je docela vtipné, když si uvědomíme, že k husitské církvi se hlásí eurofil Paroubek ( nic proti husitské církvi), nikoliv Klaus.
S těmi husity to zase našemu finančnímu eurožralokovi Danovi nevyšlo
:-)
příště přijde třeba s cyklisty nebo veterináři. Aspoň se zase nasmějeme :-)
Re: Zavedení eura – atentát na českou ekonomiku
(Dan, 2.2.2007 0:31:08)
Odpovědět
Paroubek je gauner a nezájímá mě, ikdyž bych se vůbec nedivil, kdyby u té lůzy byl, je to přirozené, lůza k lůze.
Ale prezident této republiky mě opravdu velmi zajímá.
Re: Zavedení eura – atentát na českou ekonomiku
(Dan, 4.2.2007 12:26:32)
Odpovědět
Ano, narozdíl od gaunera Paroubka, který se k ní aspoň přihlásil, křivák Klaus to taktně zamlčel, přesto že tam pravidelně dochází na bohoslužby.
To taky něco svědčí o charakteru.
Re: Zavedení eura – atentát na českou ekonomiku
(Dan, 2.2.2007 0:26:55)
Odpovědět
Já teda mám před sebou článek, kde píše do 7 let..
No uvidíme, protože nejsem věštec, ani demagog, netroufnu si odhadnout, zatím nám v bance každý rok masivně přibývá zájemců o euroderiváty a ubývá o dolarové..
Hmmm... uvidíme!
:-)
Re: Zavedení eura – atentát na českou ekonomiku
(Josef, 1.2.2007 15:00:21)
Odpovědět
Manipulovat s cisly, tomu se odborne rika "Cooking Books" a v danovych priznanich je to dokonce trestne. Allan Greenspan byl banker a ne politik a o kolapsu Eura vzhledem k jeho postaveni nikdy si nic nedovolil rici. Pri ctvrtletnch reportech, kdy se zpovidal kongresu zpomalily se i aktivity na burzach, kazdy cekal co rekne. Slouzil jako predseda FEDu celkem ctyrem americkym prezidentum a Dan jej prirovna k tlachalum!.
Co se tyce cisel, tak Kanadanu je o 9 milionu mene nez Spanelu, ale jejich rocni HDP je o 150 miliard vyzsi, nez Spanelska. EU-25 450 milionu obyvatel proti USA 300 milionu obyvatel. USA ma o 100 miliard vyzsi HDP proti EU. Proto pro porovnavani jednotlivych ekonomii je lepe se podivat na HDP na osobu a je to potom prumerne 26900 $ EU proti 40100 $ na osobu USA.
Jinak se na menu diva turista a jinak exporter! V soucasne dobe je pro CR vyhodnejsi koruna a navrhovane sjednoceni EU dani by ceskou ekonomii zazdilo. To bych vyhlasil mobilizaci, vytahl cepy a vidle a tahnul na Brusel. 3 procentni zvyseni dane DH v Nemecku se projevilo snizenim ekonomickych aktivit uz v prvnim mesici letosniho roku!
Re: Zavedení eura – atentát na českou ekonomiku
(Evropan Jirka, 1.2.2007 15:22:29)
Odpovědět
Děti moje, hrrr na ně !
Promiňte, že žertuju během vážné debaty, ale s těmi Husity přišel Dan, ne já.
Re: Zavedení eura – atentát na českou ekonomiku
(Josef, 1.2.2007 17:29:45)
Odpovědět
Ty cepy a vidle jsem take myslel žertem, aby si nekdo nemyslel, ze burcuji Portal k rijnove revoluci. Uz jednou jsem mel zakazano dosti dlouho jezdit do CSSR!
1/ španělů je o 800 000 více nežli Kanaďanů, jejich HDP bylo vyšší již v roce 2005 !!!

2/ HDP EU jako celku převýšilo celkové HDP USA zase již v roce 2005.
Falešné údaje FEDu o HDP, OECD zkorigovala a vydala výsledek, v němž bylo HDP EU 25 vyšší.
Dle OECD byla EU v roce 2005 nejsilnější ekonomikou světa, američané to však vehementně popřeli.
:-)
Re: Zavedení eura – atentát na českou ekonomiku
(jirka, 4.2.2007 17:43:17)
Odpovědět
ale pane,
¨
¨není přece chyba v euro!

je chyba doma: zrůdné regulované nájemné, nesmyslně bodované zdravotnictví jsou přece naše domácí problémy, pokud je před společnou měnou odstraníme, na což má tzv. liberální vláda mandát, nestane se nic než dobré, púroč ten pláč?
Re: EU v. USA nebo USA v. EU ?
(Jouda, 4.2.2007 18:39:04)
Odpovědět
Výkladní skříní EU měl být Airbus. Jak skvělé spojenectví EU zemí! Boing se měl údajně položit. Dane jak je možné,že tak skvělá myšlenka nestíhá činy?