reklama
reklama
BulletPřihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

BulletInformační servis
Zasílání novinek e-mailem
BulletČlánky autora
BulletVyhledávání

BulletReklama
Václave, stojíme za tebou
BulletReklama
www.tv7.cz
BulletPočítadlo dluhu
BulletStáhněte si knihu
BulletDoporučujeme knihy
Lukáš Petřík - Konzervativní revoluce Margaret Thatcherové a Ronalda Reagana

Margaret Thatcher: Umění vládnout

Peter Schweizer: Reaganova válka

Gonzalo Vial: Pinochet

Evropské otazníky

Křesťanství a ateismus

Jak katolická...
BulletPrůzkum
Měla by Česká republika vystoupit z EU?
Hlasovat můžete kliknutím na odpověď

BulletPoliticky nekorektní trička
Objednejte si politicky nekorektní trička
BulletReklama
BulletReklama
BulletDoporučujeme
Byli jsme i před unií, budeme i po ní. Boj za samostatnost našeho státu bude probíhat i po Lisabonu

Václav Klaus

Mladá pravice

D.O.S.T.

Desatero Mladé pravice

Pat Buchanan

Ron Paul

Hnutí pro život

Eretz.cz - zpravodajství z Izraele

Standing Together with Israel

Československo 2008 tour

Učitel financí

Evropská ústava je socialistický kompilát

Autor: Aleš Pejchal | Publikováno: 2.3.2005 | Rubrika: Studie
Ilustrace

Veškeré úvahy o Smlouvě o Ústavě pro Evropu po jejím přečtení a porovnání s ať již Římskou či Maastrichtskou smlouvou mě směrovaly k otázce, zda tento dokument je skutečně právní úpravou vztahů členských států Evropské unie a občanů těchto členských států, či si klade ambice jiné než právní a pakliže ano, jaké.

Jsa především právním praktikem, pokoušel jsem se domýšlet konkrétní právní dopady tohoto dokumentu, pokud by skutečně vešel v platnost, a to jak na jednotlivé občany, tak na společenství občanů v členských státech Evropské unie.

Při těchto úvahách se mi neustále vtírala do mysli úvodní věta z monumentální práce Herberta Lionela Adolpha Harta „The Concept of Law“: „Málo otázek týkajících se lidské společnosti bylo pokládáno s takovou vytrvalostí a zodpovídáno seriózními mysliteli tak rozličným, zvláštním a dokonce paradoxním způsobem, jako otázka: co je právo?“ (Hart 1997, s. 1)

Nedostatek právní pokory
Po bezmála třiceti letech právní praxe tak říkajíc v první linii, tedy výkonu advokacie jak na venkově tak v hlavním městě a zastupování před soudy nejnižších i nejvyšších stupňů, včetně soudů mezinárodních, vím, že právo toliko deklaruje již vzniklé mezilidské vztahy v těch případech, kde je dán společenský zájem pro takovouto deklaraci. Proč? Jistěže proto, aby mohl být naplněn velmi sofistikovanou formou mocenský vliv právě přítomného suveréna moci ve společnosti.

Psané právo zajisté nevytváří nové mezilidské vztahy, popisuje jen ty existující a z jejich nepřeberného množství vyzdvihuje ty nejdůležitější pro suveréna moci (lhostejno, zda je to absolutistický panovník či občané státu jednající prostřednictvím jednotlivých složek státní moci v zastupitelské demokracii).

Při právní deklaraci vybraných mezilidských vztahů a tím i značné abstrakci těchto vztahů, má suverén moci k dispozici zkušenost starou několik tisíc let spočívající v poznání, že lidská přirozenost zůstává stejná a že pro každého jedince žijícího uvnitř kterékoli společnosti je nejdůležitější pocit vlastní svobody na straně jedné a bezpečí na straně druhé.

Ovšem úvahy o „bezpečné“ svobodě a jejím definování jsou stejně obtížné a přitom lidstvem znovu a znovu až obsedantně otvírané jako úvahy o vymezení pojmu právo. Matthew H. Kramer ve své studii „The Quality of Freedom“ zůstává obdobně zdrženlivý jako H.L.A.Hart: „Jako jakýkoli jiný zásadní koncept politického myšlení je pojem svobody jak známý tak nevysvětlitelný a jeho nevysvětlitelnost vyvěrá z jeho známosti.“ (Kramer, 2003, s.1)

Co z toho všeho vyplývá? Ten, kdo je v daný okamžik nadán onou suverenitou závazně deklarovat právní mezilidské vztahy, měl by si počínat s co největší pokorou, s vědomím své lidské nedokonalosti a nepokoušet se o popis něčeho, co v danou chvíli ve společnosti nejen neexistuje, ale vůbec existovat nemůže. Tedy, aby za právní vztahy mezi lidmi nevyhlašoval něco jiného, něž v sobě právo obsahuje resp. může obsahovat.

Kdo mluví za Evropu?
Smlouva o Ústavě pro Evropu se ve své preambuli inspiruje mimo jiné náboženským odkazem. Ale takováto inspirace přece nemůže existovat, když Evropská unie v sobě slučuje nonkonfesní státy. Ostatně nedovedu si představit jak by se mohlo slučovat uspořádání např. katolické církve se zastupitelskou demokracií.

Smlouva o Ústavě hovoří o „Evropě“, o „nyní již sjednocené Evropě“, hovoří jménem „občanů a států Evropy“. Ale kolik je v Evropě států, které nejsou členy Evropské unie a ani se jimi nehodlají stát. Za koho tedy ona Smlouva o Ústavě hovoří? Z celého textu není zřejmé zda jde o Evropu v geografickém slova smyslu, Evropu jako politické uskupení států s obdobným státním zřízením či o historický pojem. Kde tato Evropa začíná a kde končí? Co s takovým Tureckem či Izraelem? Není Nový Zéland „Evropě“ bližší politicky než Bělorusko nebo Albánie? A Alžířané ve Francii či Číňané ve Velké Britanii jsou „národy Evropy, které zůstávají nadále hrdé na svou identitu a národní historii“?

Smlouva o Ústavě se údajně ve svém čl. I-1 inspiruje „vůlí občanů a států vytvořit jejich společnou budoucnost.“ Žádný právní akt nevytváří a nemůže vytvářet budoucnost. Právní akt upraví stávající vztahy s tím, že bude platit tak dlouho, dokud bude pro uspořádání společnosti vyhovovat. Proto musí být především legitimní pro současnost.

Evropská unie je dle čl. I-1 „otevřena všem evropským státům, které uznávají její hodnoty a které se zavazují je společně podporovat.“ Pro eventuálně přistupující státy nárokově postavené ustanovení. Ale ony přece žádný nárok nemají a jenom Evropská unie si sama rozhodne, zda ten či onen stát je jí „hoden“.

Podle čl. I-3 odst.2. „Unie poskytuje svým občanům prostor svobody, bezpečnosti a práva bez vnitřních hranic a vnitřní trh s volnou a nenarušenou soutěží.“ Ale já nechci, aby mi někdo poskytoval svobodu a bezpečnost. Povinností státní či nadstátní moci je moji svobodu a bezpečnost chránit a ne mi ji „poskytovat“.

Já požaduji stejně jako americký občan podle čl. IV Bill of Rights, aby moje právo na ochranu svobody osobní, domovní, písemností a majetku nesmělo být porušováno neoprávněnými prohlídkami, konfiskacemi či soudními rozhodnutími bez řádně zjištěných skutečností. Svobodu poskytují otrokáři svým otrokům, svobodní občané ji mají z vlastní vůle.

Zrušení smluv o přistoupení
Zcela nová výslovná úprava obsažená v čl. I-6 Smlouvy o Ústavě deklaruje, že „Ústava a právo přijímané orgány Unie při výkonu jí svěřených pravomocí mají přednost před právem členských států.“ Toto ustanovení dává s ohledem na rozsah pravomocí orgánů Unie možnost ze dne na den změnit právní úpravu mezilidských vztahů v členských zemích i po staletí vytvářenou.

Zajímavá bude situace např. ve Spojeném království Velké Británie a Severního Irska, pokud jde o nepsanou Ústavu tohoto království, a rovněž pokud jde o Commonwealth. Co s předpisy ať již psanými či nepsanými, jež upravují postavení anglické královny jako hlavy státu v zemích Commonwealthu, když Evropská unie dle čl. I-12 odst. 4 má pravomoc vymezovat a provádět společnou zahraniční a bezpečnostní politiku včetně postupného vymezení společné obranné politiky?

A to i přes ustanovení čl. IV-440, že se Smlouva o Ústavě „nevztahuje na zámořské země a území, jež udržují zvláštní vztahy se Spojeným královstvím Velké Britanie a Severního Irska“. Výklad ostatně neprovedou soudy států, jichž se tento problém bezprostředně dotýká, tedy Kanady, Austrálie apod., ale ve smyslu čl. I-29, odst.1 Soudní dvůr Evropské unie. Další otázkou pak zůstává, pokud jde o čl. I-6, stávající judikatura soudů členských států, v mnohých zemích po staletí neměnná. Skončí v zapomnění?

Poprvé je to černé na bílém, čl. I-7 deklaruje právní subjektivitu Evropské unie. K diskusi, která zaznívá, zda toto znamená jinou, odlišnou kvalitu Evropské unie nelze odpovědět jinak, než ano, znamená. Všem vykladačům, kteří četně argumentují opakem, nelze než připomenout čl.IV-438 odst. 1.: „Evropská unie založená touto smlouvou je nástupkyní Evropské unie založené Smlouvou o Evropské unii a Evropského společenství.“

Subjekt právně nastupující na místo subjektu původního jistě není subjektem totožným. Navíc se ve smyslu čl. IV-437, kromě smluv dalších, Smlouvou o Ústavě zrušují veškeré smlouvy o přistoupení, včetně té, o které v České republice proběhlo referendum. Nedovedu si představit, aby o přijetí Smlouvy o Ústavě pro Evropu bylo rozhodováno jinak než referendem.

Centrální plánování
Evropská unie dle čl. I-9 odst. 2 přistoupí k Evropské úmluvě o ochraně lidských práv a základních svobod. Dle téhož ustanovení se údajně toto přistoupení nedotkne pravomocí Unie vymezených Ústavou. Nedovedu si představit po přistoupení Evropské unie k Úmluvě, aby Evropský soud pro lidská práva ve Štrasburku neprováděl při svém rozhodování výklad některých ustanovení Smlouvy o Ústavě či dalších unijních předpisů. Jinak by asi nemohl rozhodovat. Leč dodržování práva při výkladu a provádění Ústavy zajišťuje dle čl. I-29 odst. 1 toliko Soudní dvůr Evropské unie. Celá věc může být ještě okořeněna tím, že ve věci týkající se Evropské unie bude eventuálně rozhodovat senát Evropského soudu pro lidská práva složený toliko ze soudců z nečlenských států Evropské unie.

Otázka výlučné a sdílené pravomoci unie, řešená čl.I-12, má jednoduchou odpověď , která se nachází v ustanoveních čl. I-13 a I-14. O všech zásadních věcech, týkajících se života občanů členských států Evropské unie, musí nebo mohou rozhodovat orgány Evropské unie. V praxi to znamená zcela nulový vliv jednotlivých občanů na právní úpravu mezilidských vztahů v zemích, kterých jsou státními příslušníky na straně jedné a ztráta jakékoli odpovědnosti jednotlivých občanů za stav této právní úpravy na straně druhé.

Mohli bychom postupovat od článku k článku a stále bychom nacházeli nové a nové argumenty pro to, že takto právně upravené mezilidské vztahy neexistují nebo nemohou existovat. Taková úvaha by se však blížila komentáři jednotlivých ustanovení Smlouvy o Ústavě a to nebylo mým cílem. Dovolím si však upozornit ještě na jeden článek a to čl. III-258: „Evropská rada vymezuje v rámci prostoru svobody, bezpečnosti a práva strategické směry pro legislativní a operativní plánování.“

Toto ustanovení považuji za opravdu nebezpečné. Už nečteme zdánlivě neškodné fráze o sociálně tržním či sociálně demokratickém prostoru. Zde se hovoří o centrálním plánování života občanů členských států Evropské unie, o socialistickém směřování Evropské unie. O umělém plánování právní úpravy mezilidských vztahů. Ne její vytváření na základě zkušenosti s těmito vztahy, ale plánování takové „právní“ úpravy, o které si Evropská rada myslí, že do ní v budoucnu zasadí doposud neexistující mezilidské vztahy.

Závěr
Smlouva o Ústavě pro Evropu není právní dokument. Jde o kompilát utopických socialistických přání, která sice nemohou být úplně naplněna, ale přesto představují nebezpečný pokus o centrální jednotné řízení života občanů v členských státech Evropské unie. Jak již bylo shora několikrát uvedeno, právo ve vlastním slova smyslu odráží jiné skutečnosti, ty již vzniklé a existující. Vzpomenu třetího autora, tentokrát Američana Lon.L. Fullera a jeho „The Morality of Law“: „V zemích s nejzažitější kulturou doktríny parlamentní suverenity se nediskutuje ani tak o její moudrosti. Diskuse se spíše stáčí k právním problémům“ (Fuller, 1969, s. 115).

Literatura:
Hart, H. L. A.: The Concept of Law. Second Edition: Oxford University Press, 1997.
Kramer, M. H.: The Quality of Freedom: Oxford University Press, 2003.
Fuller, Lon. L.: The Morality of Law: Yale University Press, 1969.
Návrh evropské ústavy s komentáři. Sborník textů CEP č. 28/2003.


Aleš Pejchal, advokát

Newsletter CEP leden 2005

reklama
21426 čtenářů | 10 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Komentáře


Rozumný zákonodárce...
(šakal, 2.3.2005 16:02:06)
Odpovědět
...přijímá jen takové zákony, které už takové dvě třetiny společnosti ve svém každodenním životě zcela spontánně a dobrovolně dodržují. Legislativec, který se tím neřídí, znevažuje v očích veřejnosti jednak sebe sama a také snižuje celkovou kulturu právního vědomí ve státě. Lidé totiž nejsou ochotni šetřit zákony, které se příčí obecně společenským zvyklostem a zažitému smyslu pro spravedlnost...

...Jak taková nepokora vůči realitě účinkuje kontraproduktivně, je patrné z hospodářské stagnace tradičních členů EU zapříčiněné zběsilým legislativním kutilstvím evropských byrokratů v každém aspektu života společnosti. Návrh evropské ústavy je pouhým vrcholem pyramidy zákonodárné zvůle a sociálního inženýrství.

šakal - iuris utriusquae badatel (7;- ))
Re: Rozumný zákonodárce...
(Dirigent, 2.3.2005 19:02:15)
Odpovědět
Naprosty souhlas, jak s autorem tak se Sakalem :-). Jenom me tak napadlo, kdyby ustavu EU ratifikoval jen parlament namisto referenda - nemohl by byt takovy cin vykladan jako vlastizrada?
No, já na ten Parlament...
(šakal, 2.3.2005 21:53:39)
Odpovědět
...naopak pořád spoléhám. Tam je to totiž podle všeho neprůchodné - v Senátu tedy docela jistě! Bez ODS nelze dokonce vyhlásit ani to referendum (7;- ))

...ale jak v referendu?...Znáte to! Většina nepřijde a mezi těmi, kdo dorazí, budou příznivci integfrace převažovat. Kdepak, tady vůči euroústavě neexistuje systematický a cílevědomý odpor. Většině je to spíš jedno. Dopadne to jako ve Španělsku (7:- /)
Re: No, já na ten Parlament...
(Dirigent, 2.3.2005 23:13:46)
Odpovědět
Systematicky a cilevedomy odpor urcite existuje ale bohuzel jen na specializovanych mediich ktere stejne sleduji jen lide kteri minimalne uz nejake pochybnosti maji. Dokud nebude sance prezentovat opacny postoj v televizi (a to nekym kdo to prezentovat umi) tak se samozrejme nic nezmeni.

Je to strasna bezmoc. Nedavno jsem sledovat v TV dokument o Berlusconim. Bylo to mimoradne poucne a depresivni. Kdo ovlada televizi ovlada vsechno. Lide jsou ovce.

A k tomu parlamentu - ja bych si nebyl tak jisty ze by to tim senatem nakonec nejak neproslo. Tlak bude urcite obrovsky ... zvlaste pokud to budou ratifikovat jako jedni z poslednich a nikdo pred tim nerekne ne.
No...doufám, že...
(šakal, 3.3.2005 4:10:17)
Odpovědět
...alespoň ti Britové zachovají zdravý rozum! To by mohlo být určité povzbuzení. A snad to Dánsko... (7:- /)

Na Poláky moc nevěřím. Mají za sebou podobnou zkušenost jako my a budou chtít sobě i druhým potvrdit svou příslušnost k Západu...no, ale třeba překvapí! (7:- ))
Re: No...doufám, že...
(Daniel Makay, 3.3.2005 10:00:37)
Odpovědět
SKVĚLÉ DÍK ! Mám bohužel, předtuchu, že všichni konzervativci na straně pravdy, rozumu,práva, ctnosti a svobody jsou odsouzeni k porážce, alespoň pro tento případ.( Myslím tím ústavu EU, ale když píši slovo ústava, kroutí se mi při tom ruka. Pro pořádek bychom ten paskvil měli nějak hanlivě nazvat, třeba EUpaskvil, to slovo ústava je přece zavádějící LEŽ, navozuje to totiž pocit práva, svobody a ctnosti) . Naštěstí není všem dnům konec. Sovětský svaz přece se svojí mumií Lenina byl také na věčné časy a nikdy jinak. Alespoň to mne hřeje na srdci. Každopádně je rozumné hledat alternativy jak se od tohoto systému ochránit. Ať v oblasti podnikání, či ochrany osobnosti tak, aby každý konzervativec na LEVIATHANU, který stále více upevňuje svoji moc byl co nejméně závislí a byl co nejvíce chráněný. Tedy v oblasti podnikání se snažit, přesouvat sídla firem do daňového ráje a získat druhé občanství v nějakém mimo unijním demokratickém státě. Je skutečně načase nebýt naivní, podobně jako Židé, kteří do poslední chvíle čekali, až to tady Áda obsadí a pak je vyvraždil. Ne tedy všechny, ty moudřejší se pakovali již od 33 roku. Buďme také moudří !
Židé ...
(Tomáš Engelmajer, 3.3.2005 15:26:12)
Odpovědět
Byl bych opatrný s označením "moudřejší" ... Myslím ,že vhodnější by bylo uvést "šťastnější" - ne vždy byla volba odejít . Mohli, Měli, ale ne každý si luxus tohoto rozhodnutí mohl dovolit z mnoha důvodů ( finanční důvody nepokládám z hlavní ). Je to jen detail, ale není vhodné označit za "nemoudré" ty co neodešli v naší době po tom co již vše vidíme v jiném světle ... Jinak souhlasím s příspěvky všech :) Diky za kvalitni clanek.
Re: No...doufám, že...
(Stránský, 5.3.2005 0:54:02)
Odpovědět
Šakale, Poláci by museli spáchat sebevraždu, kdyby byli proti EU. V historii zažili 4 dělení své země, takhle by je čekalo páté. Zkuste si o tom něco přečíst, než začnete něco psát.
Re: Rozumný zákonodárce...
(Stránský, 4.3.2005 22:41:30)
Odpovědět
Taky mně jako Šakala děsí, že si byrokrati v Bruselu vymýšlejí zběsile zákony, kvůli kterým musíme mít v hospodách místo vytérovaných žlábků fotobuňkou řízené mušle. Taky se mi nelíbí, že už nemůžu na WC chytit virovou hepatitidu, protože místo jednoho kouhotuku se stdudenou vodou, musí mít chudák hostinský instalované bezdotykové baterie a místo toho domácky milého zcela mokrého a špinavého ručníku visí na zdi ošklivé monstruum horkovzdušného vysoušeče rukou.
Znepokojilo mně rozhodnutí od běžného života odrtrežných úřeníků kde si v bruselu, když rozhodli, že auta můžerprodávat každý, nikoliv tak jasně srozumitelně nějaký místní monopol a náhradní díly taky.
Re: Rozumný zákonodárce...
(bdX, 5.3.2005 20:09:37)
Odpovědět
Sláva, zachránil nás úředník. Ještě že ty úředníky máme, jinak bychom zdechli od hladu, špíny a vší.