reklama
reklama
BulletPřihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

BulletInformační servis
Zasílání novinek e-mailem
BulletČlánky autora
BulletVyhledávání

BulletReklama
Václave, stojíme za tebou
BulletReklama
www.tv7.cz
BulletPočítadlo dluhu
BulletStáhněte si knihu
BulletDoporučujeme knihy
Lukáš Petřík - Konzervativní revoluce Margaret Thatcherové a Ronalda Reagana

Margaret Thatcher: Umění vládnout

Peter Schweizer: Reaganova válka

Gonzalo Vial: Pinochet

Evropské otazníky

Křesťanství a ateismus

Jak katolická...
BulletPrůzkum
Měla by Česká republika vystoupit z EU?
Hlasovat můžete kliknutím na odpověď

BulletPoliticky nekorektní trička
Objednejte si politicky nekorektní trička
BulletReklama
BulletReklama
BulletDoporučujeme
Byli jsme i před unií, budeme i po ní. Boj za samostatnost našeho státu bude probíhat i po Lisabonu

Václav Klaus

Mladá pravice

D.O.S.T.

Desatero Mladé pravice

Pat Buchanan

Ron Paul

Hnutí pro život

Eretz.cz - zpravodajství z Izraele

Standing Together with Israel

Československo 2008 tour

Učitel financí

Co jsou národní zájmy?

Autor: Benjamin Kuras | Publikováno: 10.3.2005 | Rubrika: Zamyšlení
Ilustrace

Pojem české národní zájmy se v poslední době omílá ve všech kruzích, od prezidenta přes vládní ministry po kdejakého novináře, aniž by komu bylo jasné, co kdo českými národními zájmy myslí. Takže asi nastal čas roztočit důkladnou debatu o tom, co vlastně české zájmy jsou. Máme-li si vybrat z historie, nabízí se nám pestrý výběr od svatováclavského odevzdávání hřiven a volů německému císařství, přes husitské rebelie, nadšenou loajalitu k mnohonárodní říši rakouské, splynutí s národem velkoněmeckým, přilnutí k slovanskému dubisku, až po chystané rozplynutí do abstraktního evropanství. Pro každou variantu se vždy našlo dost stoupenců s pádnými argumenty, s nimiž se dalo často polemizovat jen s velkým rizikem.

Jak si Češi představují české zájmy v praxi, se ukázalo za irácké války. Dají se asi definovat takto: Aby se vlk nažral, koza zůstala celá a Čech mohl sedět na plotě a dívat se, jak to dopadne, aby se pak přidal na vítěznou stranu. Jinými slovy, nejvlivnější čeští politici se spolu s většinou národa domnívají, že pro Čecha bude nejsprávnější tvářit se, jako by byl s každým, ale zároveň nic neriskovat s nikým. To je sice pohodlné, ale má to vždy krátké trvání a končí národní tragedií - bez mocných spojenců, kterým by stálo za to pro Čechy nasazovat krk. Kdo sedí na plotě, je pro každého snadným terčem. Nebo jak praví Dante, ”nejžhavější místo v pekle je vyhrazeno pro ty, kdo v kritických konfliktech zůstávají neutrální”.

Chtějí-li Češi skutečně zůstat důsledně neutrální a pokládají-li to za svůj národní zájem, museli by se chovat důsledně jako Švýcaři. To by znamenalo návrat k povinné dvouleté vojenské službě, záložáckému cvičení každé tři roky až do padesátky, a trvalé pohotovosti k obraně každé pídě české národní půdy do poslední kapky krve. Znamenalo by to zároveň učit se machiavelliánskou diplomacii, která by dokázala se všemi vycházet a nikomu nevadit. Potřebovalo by to provozovat něco, co by bylo každému tak užitečné, že by nebylo v ničím zájmu to ohrožovat - jako třeba spolehlivé a tajné bankovnictví nebo obsluha mezinárodních institucí. A vyžadovalo by si to v otázkách národního zájmu celonárodní konsensus a bezpodmínečnou loajalitu, jejíž porušení by bylo přísně trestné.

Ruku na srdce: to by byla pro Čecha moc velká námaha, a kromě toho se to protiví českému temperamentu, že.

Takže kolik zbývá alternativ? V zásadě jen tři.

Jednou je stoprocentní zapojení do NATO. To si ale vyžaduje opět tu nečeskou vlastnost zvanou loajalita, a to k tomu, na jehož ochranu chceme spoléhat. To jsou v tomto případě Spojené státy. Takže přirovnávat případné americké základy k dřívějším vojenským okupacím je nejen přihlouplé, nýbrž schizoidní a sebevražedné.

Druhou je přidat se jednoznačně na stranu francouzsko-německé představy Evropy jako ”protiváhy” Spojených států. Tedy rozložení NATO na dvě konkurenční části, z nichž ta evropská by se v případě zájmových konfliktů ničemu pořádnému neubránila. Kromě toho: neměla by nově vytvořená zájmová osa Paříž-Berlín-Moskva znepokojovat národ, jehož ještě donedávna vyslovovaným hlavním zájmem bylo ”co nejdál od Moskvy”? Alternativa podstatně nebezpečnější, ale aspoň bychom v tom nebyli sami.

Třetí je posedávat dál na plotě a čekat, kdo si z nás zase udělá fackovacího panáka.

reklama
1926 čtenářů | 14 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Další články od tohoto autora:
Komentáře


Re: Co jsou národní zájmy?
(Podracký, 10.3.2005 20:21:21)
Odpovědět
Autor vidí národní zájmy velmi zůženě. Kritika tokového chování je jistě na místě. ale národní zájmy opravdu existují jako zájmy jednotlivce, rodiny, obce, kraje a pod. Národní a státní zájmy by měly být v souladu, někdy to není a to tehdy, když stát není náš jako třeba za komunizmu. Tako kolektivní nesebedůvěra, kterou autor článku projevuje, je pozůstatkem z komunistické doby, kdy stát nebyl náš, nemohli jsme nic ovlivnit a naopak čím hůře, tím lépe. Dnes to tak není. Stát je náš, jen jej neumíme a nechceme řídit. K tomu přispívají takové hlasy jako je tento.
Re: Co jsou národní zájmy?
(Lín, 10.3.2005 21:28:09)
Odpovědět
Vážený pane Kuras.Omlouvám se,ale není možné chtít po určitém drunu lidí nějaké zajímavé a iteligentní argumenty.
Jinak všechny státy v současné EU svoje národní zájmy mají a tvrdě je hájí.Bohužel u nás všechno co je národní je napadáno a zostuzováno.Je možné se ptát proč a kým.
Re: Co jsou národní zájmy?
(simca, 10.3.2005 21:45:56)
Odpovědět
To s tím tvrdým hájením národních zájmů, patrně máte na mysli Německou NPD, že? Mimo jiné..
Re: Co jsou národní zájmy?
(Stránský, 10.3.2005 20:52:48)
Odpovědět
Pan Kuras zase věští z kříšťálové koule.
1/ je to několik týdnů, co Británie slavnostNě povrvtdila své závazky k Francii, které platí od roku 1904
2/ "osa Berlín-Paříž" to je to poslední, co by si v Moskvě přáli, když celé 20.století štvali Němce proti Francouzům. Pan Kuras asi nikdy neslyšel o brestlitevském míru, který přestal platiti porážkou Německa na Západě. Proto Moskva nemůže být v žádné ose Berlín-Paříž-Moskva, leda v Kurasově mysli.
3/ evropská intergace znemožňuje Rusku zasahovat do záležitostí evropských států,
4/ Unie má dnes jediného skutečného protivníka a tím je Moskva, pan Kuras tedy zase píše úplné blbosti
Re: Co jsou národní zájmy?
(Pavel, 11.3.2005 1:29:15)
Odpovědět
Narozdil od pana Kurase byste se vy mohl pokusit neco predpovedet (plynuvsi z vasich uvah) nez mluvit o tom, co bylo a bude. My jsme take byli v RVHP a nevyvozujeme tudiz, ze jsme prateli Ruska...
Re: Co jsou národní zájmy?
(Stránský, 11.3.2005 15:22:45)
Odpovědět
Nevím, jestli Pavel vyzval mne k odpovědi. Pokud byl dotaz na mne, pak musím říct že do budoucnosti nevidím. pokud bych měl definovat český národní zájem, pak je to určitě co nejlépe vycházet se svými sousedy, mít doma pořádek- spravedlivé nezávislé soudy, výkonnou a nestrannou státní správu, osobní svobodu, kam počítám i svobodu podnikání. Při pohledu zpět se jeví unie jako zatím nejúspěšnější projekt.
ZÁJMY KOHO, ČEHO, ČÍ...
(šakal, 11.3.2005 2:12:14)
Odpovědět
„Je zajímavé, jak český intelektuál chápe, že portugalský politik prosazuje portugalské národní zájmy, polský polské, německý německé národní zájmy, dokonce hluboce chápe i to, že český politik prosazuje národní zájmy německé - ale pojem české národní zájmy je pro něj sprosté slovo.“

(dvd)
Re: ZÁJMY KOHO, ČEHO, ČÍ...
(simca, 11.3.2005 8:53:03)
Odpovědět
Aha! Tak to mi je teda novinka. V tom pripade by se euportal mel prejmenovat na pervers-portal.
Re: ZÁJMY KOHO, ČEHO, ČÍ...
(simca, 11.3.2005 8:55:05)
Odpovědět
P.S.: Ja teda pochopeni pro nemeckou NPD nemám. A nastesti mnoho Nemcu taky ne. Sorry.
Omlouvám se,...
(šakal, 14.3.2005 19:20:48)
Odpovědět
...nevěděl jsem, že G. Schröder je z NPD (7:- P)
Re: Co jsou národní zájmy?
(aja, 11.3.2005 13:45:04)
Odpovědět
to vypada jako bychom byli uplni tupci,pokud se autor clanku zamysli nad tim ze v zajmu cechu je tzv.vyckavaci metoda z koho co vlastne vypadne za kolik a na co mi pripada vic nez smesne a dosti ponizujici.ze jsem cech neznamena ze jsem ten co bude cekat co se bude dit.kazdopadne bych chtela dodat ze spousta lidi co znam tuto metodu neuzivaji a perou se se zivotem jinym zpusobem.na to cekani maji mozna cas ti co pisou takove nesmysly.
Re: Co jsou národní zájmy?
(Gimli, 11.3.2005 17:19:05)
Odpovědět
Nikdy nebyl, není a nikdy nebude mocný spojenec, který by za nás obětova cokoliv. Vždycky to bude pohopouhý kšeft, na kterém budeme tratit. Jediný národ, který k nám choval nezištné sympatie (podle mého názoru) byli Jugoslávci. Za to se jim naše reprezentace po zásluze odměnila souhlasem s bombardováním.
Re: Co jsou národní zájmy?
(Josef, 12.3.2005 8:30:01)
Odpovědět
Pane Bohuska !
Tak pane doktore mate pravdu jenom se to o cem pisete jmenovalo Lend-Lease Act, kterym kongres dal autoritu presidentovi prevest vojensky a strategicky material spojencum. Celkem to stalo americke danove poplatniky 50 miliard $ (1945 ) a spojenci z toho splatili pouhych 10 miliard. 31 miliard dostala Britanie 11miliard Sovetsky Svaz zbytek dalsi staty i Cina.
In addition to the aircraft deliveries American Lend-lease deliveries to Russia included also more than 400.000 truck-nakladnich vozidel, over 12.000 tanks and other combat vehicles, 32.000 motorcycles, 13.000 locomotives and railway cars, 8.000 protiletadlovych cannons and machine-guns, 135.000 submachine guns, 300.000 tons of explosives, 40.000 field - polni radios, some 400 radar systems, 400.000 metal cutting machi­ne tools - soustruhy frezy, several million tons of foodstuff-potraviny, steel, other metals, oil and gasoline, chemicals etc. A price tag was naturally attached to all deliveries, with following typical fighter prices:
P-40 Kittyhawk - 44.900 dollars, P-39 Airacobra - 50.700 dollars and P-47 Thunderbolt - 83.000 dollars.
With Stalin's takeover of Eastern Europe, the wartime alliance ended, and the Cold War began.
Re: Co jsou národní zájmy?
(Highlander, 19.3.2005 12:51:44)
Odpovědět
Myslím, že B. Kuras píše vtipně a trefně, podobně jako v jiných svých článcích. Souhlasím s autorem. Odklon od USA a přichýlení se k ose Paříž-Moskva-Berlín je sebevražedný. Dlužno říci, že Němci a Frantíci, spolu s Rusy pomáhají vzestupu Číny. Z toho nekouká nic dobrého.