reklama
reklama
BulletPřihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

BulletInformační servis
Zasílání novinek e-mailem
BulletČlánky autora
BulletVyhledávání

BulletReklama
Václave, stojíme za tebou
BulletReklama
www.tv7.cz
BulletPočítadlo dluhu
BulletStáhněte si knihu
BulletDoporučujeme knihy
Lukáš Petřík - Konzervativní revoluce Margaret Thatcherové a Ronalda Reagana

Margaret Thatcher: Umění vládnout

Peter Schweizer: Reaganova válka

Gonzalo Vial: Pinochet

Evropské otazníky

Křesťanství a ateismus

Jak katolická...
BulletPrůzkum
Měla by Česká republika vystoupit z EU?
Hlasovat můžete kliknutím na odpověď

BulletPoliticky nekorektní trička
Objednejte si politicky nekorektní trička
BulletReklama
BulletReklama
BulletDoporučujeme
Byli jsme i před unií, budeme i po ní. Boj za samostatnost našeho státu bude probíhat i po Lisabonu

Václav Klaus

Mladá pravice

D.O.S.T.

Desatero Mladé pravice

Pat Buchanan

Ron Paul

Hnutí pro život

Eretz.cz - zpravodajství z Izraele

Standing Together with Israel

Československo 2008 tour

Učitel financí

Euthanasie? Ne, děkuji, mám lepší plány pro dnešek - a pro život…

Autor: Roman Joch | Publikováno: 24.8.2007 | Rubrika: Kulturní válka
Ilustrace

Euthanasie je ohavná z těch samých důvodů jako sebevražda, ale i z mnoha dalších.

Je rozdíl - zásadní, filosofický – mezi obětováním vlastního života a sebevraždou. Ten, kdo vlastní život obětuji pro druhé – voják pro obranu vlasti, hasič pro záchranu životů ostatních – skládá životu a světu tu nejvyšší poklonu. Jeho čin je gestem existenciálního přitakání dobru života, světa a lidí. Říká: „život, svět a lidé jsou takovým dobrem, že stojí za to žít; proto stojí pro ně – oby oni a ony mohli žít i nadále – i umřít. Ten, kdo takto umírá, miluje svět, život a lidi nesmírně. Miluje je natolik, že pro ně umírá. Gesto oběti je gestem vrcholně statečným a šlechetným.

Sebevrah – teď nemluvím o tom, kdo si způsobí svou smrt jako gesto vzdoru, odporu proti nespravedlnosti (např. Palach) a tedy je v existenciální afirmaci vůči životu a lidem. Pod sebevrahem teď míním jen klasického sebevraha, který si bere život ze zoufalství a v naštvanosti na svět a všechny lidi ostatní; ten aktem sebevraždy vlastně světu, životu, lidem (a Bohu) vztyčuje prostředník a říká: „Fuck you! Jste nehodní toho, abych pro vás žil. Nic na tomto světě není natolik dobré, abych kvůli tomu žil. Jděte všichni do prdele!“ Sebevrah tím, že zabíjí sebe, v sobě vlastně zabíjí celý svět, život, všechno. Nemá možnost zabít vše, tak zabije alespoň sebe. Pohnutka je to však tatáž.

Sebevražda je dále aktem svobody, který maří jakoukoli svobodu další. Je aktem svobody člověka, kterým si člověk možnost své jakékoli další realizace svobody pošlape.

A s tím souvisí i teologický pohled: sebevražda je hříchem – jediným! – který znemožňuje lítost nad sebou samým. Jakýkoli jiný hřích umožňuje lítost, tedy i pokání, tedy i vykoupení. Úspěšná sebevražda je však jediný hřích, který jeho pachatel již nemá možnost litovat.

Pro euthanasii platí vše předchozí, ale ještě i mnohé další:

Zaprvé, sugeruje, že život v utrpení a s utrpením nemá hodnotu či význam; jak pro trpícího, tak i pro jeho okolí. Že trpící život není hoden žití. Je to však velice salónní, povrchní, pohodlný, dětinský a primitivní pohled na život. Bere život jen z jeho slunných stránek.

Zadruhé, je otázkou, zda lidé hodně trpící nebo těžce nemocní jsou plně schopni se svobodně rozhodnout. Tj., zda by jejich rozhodnutí pro euthanasii bylo skutečně svobodnou, uváženou volbou, anebo důsledkem tlaku okolí, okolností či atmosféry. Zda – po legalizaci a hojné aplikaci euthanasie – by ji již nevnímali jako svou povinnost; jako něco, co se od nich očekává, aby nebyli na obtíž svému okolí (rodině, lékařům). Jinými slovy, zda by si raději nevolili něco jiného, totiž život, kdyby věděli, že někdo je má skutečně rád a chce o ně pečovat. Tisíce, ba statisíce řeholních sestřiček po celém světě, kdyby už nikdo jiný, by velice rády činily právě toto; z lásky k bližnímu a i ke Stvořiteli, který byl taky trpícím a Jehož obraz proto po právu vidí v každém trpícím.

Zatřetí: nebylo by zavedení euthanasie vykročením na šikmou plochu, po níž by následoval strmý skluz do pekel? Myslím tím, nevedlo by zavedení euthanasie postupně k praxi velkého a hromadného zabíjení? Nejdřív by euthanasie mohla být pojímání jako usmrcení (a) těžce trpících (b) nevyléčitelně nemocných (c) na jejich explicitní souhlas. A pak by postupně byly podmínky uřezávány: euthanasie by čím dále tím více začala být chápána jako zabíjení (A) jakýchkoli nemocných na jejich souhlas, nejen těžce trpících; (B) kohokoli, kdo by trpěl, aniž by byl nevyléčitelně nemocný; (C) těžce nemocných trpících bez jejich explicitního souhlasu (rozhodl by lékař nebo příbuzní); a nakonec: (D) prostě kohokoli, o kom by tak rozhodl lékař, příbuzní nebo stát. Prostě kohokoli nepohodlného.

Začtvrté, když někdo páchá sebevraždu, stále lze říci, že je to jeho věc. V případe euthanasie nám však na scénu nastupuje osoba další: ten, kdo zabíjí. Je jednou věcí říci – např. z liberálního hlediska -, že každý dospělý si může se svým životem udělat co chce, pokud tím nepoškodí život, svobodu či majetek druhého. Na tom něco je a z hlediska trestně-právního (i když nikoli morálního) s touto tezí nemám problém; vlastně s ní sympatizuji. Ale euthanasie je přece něco jiného, že? Tam přece jedna osoba záměrně zabíjí osobu druhou (byť, připusťme, z dobrých, leč pomýlených pohnutek). Ale to je přece problém, není snad? Připustit, že je správné, aby někdo záměrně zabil jiného nevinného člověka!? Vždyť přece záměrným zabitím nevinného života - a hlavně společenskou akceptací takového zabíjení – se ve společnosti relativizuje hodnota každého nevinného lidského života, tudíž i jeho nedotknutelnost; a následně jsou garance pro nedotknutelnost životů nás všech podkopány a oslabeny! Jinými slovy, záměrným zabíjením některých nevinných životů slábnou či odpadají důvody, proč je špatné zabít i jiné nevinné lidské životy.

Zapáté: kdo by měl být tím zabijákem? Zřejmě lékař. Nebyla by to však degradace a dehonestace důstojného a šlechetného povolání, vlastně poslání, lékaře? Učinit z osoby, jež má léčit, zabijáka? Když už euthanasie, tak alespoň zaveďme formální profesi – státem licencovanou - zabiják. Aby to nemuseli dělat lékaři. Vskutku, prásknout pacientovi do žíly kalium chloratum, nebo mu nad postelí vztyčit gilotinu - mezi tím již zase není až tak velký rozdíl! (Ano, já vím, kalium chloratum méně zasere lůžko a nemocniční pokoj...)

Zašesté. Původně jsem chtěl tady napsat, že euthanasie by nadobro smazávala hranici mezi nevinným lidským životem a vinným lidským životem; mezi tím, že nedotknutelný je nevinný lidský život, zatímco lidský život vinný např. vraždou je po právu dotknutelný a za určitých okolností popravitelný. Jenže tuto hranici by smazával ten, kdo by tvrdil, že buď (A) není správná ani euthanasie ani trest smrti, neboť každý lidský život je nedotknutelný (jak tvrdí někteří útlocitní, naivní a sentimentální katolíci, kteří by se měli raději lépe vzdělat v učení své Církve); anebo (B) euthanasie, potraty, trest smrti jsou všechny naprosto přijatelné, neboť lidský život jako takový nemá žádnou inherentní hodnotu (jak mohou tvrdit obdivovatelé Friedricha Nietscheho, nebo náckové, nejsou-li náhodou obě množiny identické). Jenže věci se mají mnohem hůř: v naši postmoderní společnosti se totiž najdou „ušlechtilé“ levicově-liberální duše – a je jich hodně -, které tvrdí, že (a) euthanasie samozřejmě má a musí být, neboť je základním lidským právem, zatímco (b) trest smrti pro vrahy a zrádce samozřejmě nesmí být, neboť je porušením základního lidského práva. To již není jen zatemněním či smazáním zásadní hranice mezi nedotknutelností nevinného lidského života a absencí takové nedotknutelnosti v případě života vinného; je to totiž již její naprostou pervertací a perversí! Vinným nezkřivit ani vlásek na hlavě, zatímco nevinné zabíjet jak na běžícím pasu!

A to raději nepomýšlím na ty pošuky z hnutí za práva zvířat, pro které je prosté zabití, upečení a snědení prasete, kuřete nebo velryby, např. delfína, tou nejobludnější zrůdností; zatímco euthanasie pro jejich staré, nemocné rodiče – samozřejmě ano, o tom nemají pochyb, a jak si vlastně někdo, např. já, dovoluje šahat jim do svědomí, vždyť přece nemají čas se o ně starat, neboť musí v ulicích demonstrovat, ano, za práva zvířat?!?!

To nechápete, jak jsou ušlechtilí?

http://joch.blog.idnes.cz/c/8886/Euthanasie-Ne-dekuji-mam-lepsi-plany-pro-dnesek-a-pro-zivot.html

reklama
1194 čtenářů | 5 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Další články od tohoto autora:
Komentáře


Re: Euthanasie? Ne, děkuji, mám lepší plány pro dnešek - a pro život…
(RZ, 24.8.2007 13:10:34)
Odpovědět
Fascinuje me ta uzasna drzost "konzervativcu" kteri jsou od sveho pocitace schopni odsuzovat lidi k pomale a bolestive smrti.

To je egoismus a ignorace nejhorsiho razeni. Spousta lidi ma napriklad velmi nebezpecnou praci, nebo dedicne sklony k rakovine a jsou ji ohrozeni tisickrat vice nez tito pravicovi bojovnici v teple svych domovu

Takze pokud to tito panove mysli vazne, meli by zaujmout ferovy, gentlemansky postoj, a riziko vyrovnat. Dejme tomu, ze by kazdy rok ze sveho stredu vylosovali nekoli lidi, kteri by potom byli nejakym velmi bestialnim zpusobem umuceni.

Pak se dalo uznat, ze jejich je postoj necim jinym, nez jen ignorantstvim.
Re: Euthanasie? Ne, děkuji, mám lepší plány pro dnešek - a pro život…
(Ondra, 24.8.2007 23:59:47)
Odpovědět
Jo já jsem taky spíše pro euthanazii, samozřejmě s tím, že by měla být prováděna výhradně na vlastní žádost a celá záležitost být ošetřena proti možným zneužitím (dědické zájmy), ale na druhou stranu, přiznejme si, k usmrcování bohatých dědečků kvůli dědictví semtam dochází i dnes...

Hodně lidí argumentuje tím, že z kžesťanského hlediska je život dar z rukou Boha a člověk jako takový nemá právo si na něj sahat. To je pravda, nicméně tenhle argument nezohledňuje to, že i když křesťanova víra mu umožní obrovské bolesti jaksi vydržet a nepřistoupit na euthanazii, co s lidmi, kteří jsou ateisty? (nebo pohany 8-) )

Osobně si myslím, že jsem "tvrdý reakcionář", přesto euthanazii do jisté míry podporuju, nevidím v ní žádného "zabijáka západní kultury", ulehčování utrpení umírajícím krutou smrtí nebo těžkou nemocí probíhalo i v letech, kdy západní kultura byla nadmíru vitální :-)

Pro RZ: Jak Tě znám, tak je mi jasné, koho bys vybral jako prvního adepta na to své mučení ;-)
Re: Euthanasie? Ne, děkuji, mám lepší plány pro dnešek - a pro život…
(RZ, 26.8.2007 20:26:57)
Odpovědět
To by uz asi bylo moc drasticke...

Ale mohly bychom se obejit bez zabijeni. Proste kazdeho krestana, ktery ma na euthanasii nazor jako RJ, inenzivne tyrat elektrickym proudem po pul roku. Pokud by svuj nazor behem tohoto plu roku nezmenil, bude ho mpzno brat vazne
Re: Euthanasie? Ne, děkuji, mám lepší plány pro dnešek - a pro život…
(fispa, 17.11.2010 15:04:23)
Odpovědět
Pane Jochu,

Až doposud jsem si Vašich myšlenek vážil, ale tímto článkem jste u mě definitivně skončil. Můj otec také spáchal sebevraždu, ale ne proto, že by nenáviděl celý svět, prostě měl v životě smůlu, jako když karetní hráč dostane do ruky špatný karty, se kterými nelze vyhrát, a řekne pas... Nikdo nemá právo druhého člověka soudit. Já jsem například svého otce pochopil... A Vám zakazuji jeho jménem pošpiňovat lidi, kteří spáchali sebevraždu z pohnutek byť Vámi "nepřijatelných"! Doufám, že od Vás už nic takto hnusného nebudu muset číst!!! Kždý má právo se svým životem naložit tak, jak uzná za vhodné. A vy jim nebudete říkat, co smějí... Teď již vámi opovrhuji...
Re: Euthanasie? Ne, děkuji, mám lepší plány pro dnešek - a pro život…
(JV, 26.8.2007 19:01:57)
Odpovědět
Považujete toho, kdo ukončí svůj život například v důsledku dlouhodobých nesnesitelných bolestí způsobených těžkou nemocí za zbabělce?? Zkuste vytrpět den s pokročilým stádiem takové nemoci a pak pište ty Vaše hrdinné výlevy. Jestliže není eutanazie možná, jsou někteří lidé nuceni končit život například skokem z výšky. Sám jsem nedávno zazanemanal takový příběh ve svém okolí-jednalo se o postarší paní. Dle mého názoru by v jejím případě bylo důstojnější ukončení života pomocí eutanazie (samozřejmě, že pro její zavedení by bylo třeba přísných a exaktních pravidel) nežli takovýmto zoufalým způsobem.