reklama
reklama
BulletPřihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

BulletInformační servis
Zasílání novinek e-mailem
BulletČlánky autora
BulletVyhledávání

BulletReklama
Václave, stojíme za tebou
BulletReklama
www.tv7.cz
BulletPočítadlo dluhu
BulletStáhněte si knihu
BulletDoporučujeme knihy
Lukáš Petřík - Konzervativní revoluce Margaret Thatcherové a Ronalda Reagana

Margaret Thatcher: Umění vládnout

Peter Schweizer: Reaganova válka

Gonzalo Vial: Pinochet

Evropské otazníky

Křesťanství a ateismus

Jak katolická...
BulletPrůzkum
Měla by Česká republika vystoupit z EU?
Hlasovat můžete kliknutím na odpověď

BulletPoliticky nekorektní trička
Objednejte si politicky nekorektní trička
BulletReklama
BulletReklama
BulletDoporučujeme
Byli jsme i před unií, budeme i po ní. Boj za samostatnost našeho státu bude probíhat i po Lisabonu

Václav Klaus

Mladá pravice

D.O.S.T.

Desatero Mladé pravice

Pat Buchanan

Ron Paul

Hnutí pro život

Eretz.cz - zpravodajství z Izraele

Standing Together with Israel

Československo 2008 tour

Učitel financí

ŠVÉDSKO: Socialistické království

Autor: Thorstein Bjornsson | Publikováno: 24.8.2007 | Rubrika: Zamyšlení
Ilustrace

Tak jsem navštívil konečně nějak podrobněji jednu z posledních zemí, kde "včera znamená zítra" (nebo naopak?) a třebaže jsem o švédském socialismu zatím hodně slyšel a měl jsem zkušeností zatím málo, byl jsem v šoku. V tomto článku se pokusím popsat aspekty švédského socialismu jak jsem je viděl na své cestě.


1) Státní hranice: třebaže je Švédsko členským státem Evropské unie (bezcelní prostor) a schengenského prostoru (volný pohyb osob), stále bdělí celníci kontrolují všechny ty dánské, norské a finské kapitalisty, jestli náhodou do Švédska nedovážejí něco co by dovážet neměli (alkohol, cigarety) a zejména na cestě z Dánska může cestovatele potkat nepříjemné zastavení na celnici, kde vytipované osoby musejí ještě otvírat zavazadla a ukazovat soudruhům, co vezou.


2) Dvojí ceny v supermarketech: Ve všech supermarketech Coop (patřící odborům, jinak největší řetězec v SE) jsou k dispozici ceny kromě pro obyčejné smrtelníky (které jsou asi o 30% vyšší proti ČR, takže dost nízké) i ceny pro odboráře, které bývají tak o čtvrtinu nižší.

3) Doprava: Nezřídka jsou k vidění prašné silnice, nicméně ty asfaltové nevypadají kolikrát o moc lépe. Když jsem přijel do Švédska, srdce Čecha rodilého se zaradovalo - vypadalo to doslova jako doma. Cestování hromadnou dopravou je ve srovnání se všemi sousedními zeměmi otřesné, obyčejné osobní vlaky a rychlíky vypadají zpravidla tak, že vagony řady B Českých drah jsou proti nim vrchol luxusu a vozy ve vlacích InterCity vypadají o něco málo lépe, než ty v našich rychlících. Tramvaje jsou tak staré, že člověk kolikrát váhá, zda se jedná o muzejní jízdu či o pravidelnou linku. Jediná doprava, která za něco stojí, je ta autobusová. Ale jeďte 1500 km autobusem. Na druhou stranu je třeba vzít v potaz, že je ve Švédsku hromadná doprava cenově na úrovni té české a ceny pohonných hmot jen mírně dražší (málokdy přešvihnou 12 SEK za litr a to jen v Laponsku).

4) Propaganda: Na to, že se jedná oficiálně o parlamentní demokracii západního střihu jí je až moc. Zprávy televize SVT jsou jako kdyby je psalo stvoření něco mezi Václavem Krasoduchem Veškrnou současné doby, Špidlou v nejlepších letech a Džamilou Stehlíkovou. Jakýsi redaktor Svenska Dagbladet se dokonce chlubil tím, že u nich jiné, než politicky korektní články nemají šanci vyjít. Okolo dálnic se občas vyskytne vojenská technika na podstavcích, krásné historické domy ve Stockholmu občas kazí reklama na státní odbory LO na střechách. V jaképak barvě? Rudé. Největší šok ale přišel právě ve Stockholmu, kde jsem narazil na jakési Centrum švédsko-kubánského přátelství, v němž se to hemžilo tituly jako "KUBA - I jiný svět je možný" s fotografií radostných pionýrů na obálce, knihami od samotného Huga Cháveze či Ernesta Che Guevary. Samozřejmostí bylo možnost si zakoupit svého vlastního Vladimira Iljiče či takřka libovolného komunistického vraha. Pravda, Stalina jsem tam nenašel (polehčující okolnost). Zato pomníků dělníkům, rolníkům, horníkům a dalším pracujícím by se nedopočítal. Tu čtyři železničáři nesoucí traverzu, tu horník vyvážející vozík železní rudy z dolu. Jako u nás zastara. Člověk aby z toho zešílel.

5) Architektura: Jedete-li do Švédska po zemi z Čech a použijete-li úžinu mezi dánským Helsingorem a švédským Helsingborgem, už z dánského břehu se vám dostane zajímavého pohledu. Švédský břeh je lemovaný něčím, co kdyby nebylo u moře, tak řeknu, že vypadá doslova jako doma - paneláky, paneláky, paneláky a pro změnu hodně špinavé továrny - a znovu paneláky. Další překvapení: Göteborg. Krásná rotunda na kopci nad městem je v sousedství - asi kilometrovém - veliké zaprášené cementárny, od které je o kus dál ještě poměrně zrezivělá jiná továrna. O kráse měst jako je Malmö či Karesuando ani moc nemá cenu hovořit. Asi tak, jako o kráse Karviné či Havířova (karvinští a havířovští snad prominou). Stockholm je plný paneláků i v centru, kousek od Centralstation se dokonce nachází řada aspoň dvacetipatrových paneláků ve stylu budovy FJFI a MFF v pražské Troji, tzn. hliník a modré sklo. Taková Kiruna má doslova "ostravské kouzlo" - haldy, výsypky, povrchová těžba, ocelová radnice ne nepodobná té ostravské, paneláky - ale přeci jen i takového zajímavého ducha. Docela si dovedu představit Petra Bezruče, kterak básní o černé Kiruně místo černé Ostravy... Navíc Kiruně padající - celé město budou soudruzi přesouvat, protože se jaksi přepočítali a vlivem neopatrné důlní těžby je ohrožena jeho statika. Sečteno podtrženo - švédská tradiční architektura je monumentální, krásná, zdobná, vkusná, ovšem prokládáním socialistickými výplody z panelů, hliníku a modrého skla se kromě historického jádra Stockholmu, Göteborgu či Uppsaly docela ztrácí... Ale našinci netřeba příliš vysvětlovat, stačí se podívat, co napáchali rudí u nás. Jen by to člověk od země, která rudá být nuceně nikdy nemusela, nečekal.

6) Svenska polisen nebo SNB? Toť otázka. Tam, kde by policie rozhodně být měla, to znamená v ulicích nočního Stockholmu, nějak pozoruhodně chybí, pročež jsou noční stockholmské ulice dost nebezpečné i pro skupinu mužů schopných se ubránit. Být typická švédská křehká blondýnka, beru si taxi i kdybych měl obejít i jen dva bloky. To znásilnění ani okradení za to nestojí. Nicméně kde si to soudruzi policisté zhusta kompenzují, jsou takové prostory jako nádražní hala. Čekali byste, že budou vyhánět žebrající bezdomovce? Chyba lávky. Jednak si dávají soudruzi pozor na to, aby takoví lidé nebyli vidět (jejich přítomnost by znamenala chybu sociálního státu) a pak jejich pozornost se nesoustředí ani na jiná individua, jako spíše na bezbranné turisty. "Nespěte tady! To se nesmí!" křičel policista na dvě japonské elegantně oblečené turistky s kufříky čekající na vlak, z nichž jedna (dcera té druhé) odpočívala, protože jí podle slov její matky nebylo dobře. Policista ještě chvíli dělal ramena, načež Japonka-matka ukázala lístky že jedou za nějakých dvacet minut a příslušník prohlásil cosi o tom, že "no protentokrát vám to prominu". A šel buzerovat studenta vedle za totéž. Bylo zhruba 22:00. Měl jsem chuť se dotyčného zeptat, jestli jsem tu dobře ve Stockholmu a jestli nějakou chybou železnic jsem se nedostal do Minsku, ale radši jsem jeho důstojně visící pendrek neprovokoval. Jeden nikdy neví.

Na Švédsku je nesmírně zajímavý jeden fakt: to, co se do zemí bývalého RVHP importovalo násilím, si Švédi do značné míry vybudovali dobrovolně. A navzdory tomu, že od loňského roku vládne pravicová vláda, není možné provést nějaké významnější změny, protože lidé si nejsou vědomi toho prostého faktu, že již není z čeho rozdávat. Chtějí víc a víc věcí zadarmo, protože i jejich rodiče to tak měli - tak proč ne oni. Něco jako historický vývoj nebo státní rozpočet soudruhům odborářům asi mnoho říkat nebudou. Hlavně že mají NÁROK.

http://nekorektne.blogspot.com/

reklama
3017 čtenářů | 22 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Komentáře


Re: ŠVÉDSKO: Socialistické království
(Ernest Gellner Fan, 24.8.2007 13:30:45)
Odpovědět
Tak dlouho sem se již nezasmál...chudcái švédové,takovej chudej stá,že.....jim tam snad pošleme humanitární sbírku.
Re: ŠVÉDSKO: Socialistické království
(Chechul, 24.8.2007 15:14:53)
Odpovědět
Problém je v tom, že Švédsko je bohaté a tudíž má vyšší základ.
To znamená, že pád jim bude trvat o něco déle, ale o to více bude bolestivější.

Sám do Švédska jezdím a nejen jako turista a mohu potvrdit, že většina bodů, které napsal jsou pravda. Dokonce uvedu perličku.
Potkali jsme tam na výletě do města Mora (Správní střed jejich "Alp", vysokých asi jako Šumava) náhodou pár českých emigrantů a udělali kulturní malý mejdánek (je tam prohibice, i když levičáci tvrdí opak).
Došlo i na tamní společenskou a ekonomickou situaci.
Nakonec museli sami uznat, že zatímco Norsko (na které se oni koukají jako my na Slováky)jde ve všech ukazatelech nahoru, zatímco oni stagnují. Dokonce uvažovali i o návratu zpět do ČR.

Jediné v čem si ovšem tvrdě dovolím oponovat, to je architektura.
Pokud autor vytáhne zadek ze Stockholmu, Goteborgu nebo Malomo, zjistí že jinde architekruta dokáže vypadat i jinak.
Kromě toho kiksy v architektuře se dělí i jinde.
IMHO nejúděsnější stavba v EU je Londýnská Nová Státní Opera. Tu by záviděl i architekt Holešovického Metrostavu. A byla prosím postavena za silně pravicové Thatcherové.
Re: ŠVÉDSKO: Socialistické království
(Chechul, 24.8.2007 15:16:39)
Odpovědět
Promyňte mi překlepi.

:-)
člověče, co to tu plácáte ??
samo, že švédsko není v žádném úpadku, se podívejte na jeho ukazatele, žvanile...

že Norsko dokud neobjevilo ropu a plyn /nová zouk. naleziště/ bývalo vždy chudou švédskou provincií snad víte nebo jste nechodil na základku ??

švédsko je jednou z nejvyspělejších a nejbohatších ekonomik světa... dominuje v mnoha ukazatelích, má nejen nejvíce technologickcýh patentů nasvětě /na hlavu/ ale i největší množství počítačových odborníků, nejvyšší úroveň používání internetu atd. atd.
V kvalitě života stabilně obsazuje již několi roků první 3 příčky nasvětě, narozdíl např. od USA...

čím že to norsko bohatne mimo "rusko arabské cesty/ tedy mimo těžbu ????
Re: žvanilovi
(Martin Horák, 27.8.2007 10:16:57)
Odpovědět
"Kvalita života" je ukazatel levicových pošahanců z nějaké komise OSN, jehož vztah k úrovni ekonomické , tak i ke kvalitě života, tak jak si ho představuje normální člověk, je velmi volný. Např. Kuba se, tuším, dle tohoto ukazatele naposledy umístila před Bulharskem, Rumunskem i Brazilií.
Re: ŠVÉDSKO: Socialistické království
(Anděla chudá emigrantka dejte korunku mladý pane, 14.7.2008 20:14:12)
Odpovědět
Co to plácáte za nesmysly o prohibici? Celý ten článek je výplod zamindrákovaného chudáka plný faktických nesmyslů.
Re: ŠVÉDSKO: Socialistické království
(Ernest Gellner Fan, 24.8.2007 15:27:30)
Odpovědět
Tak Norsko je bohatší, to bezpochyby. Ovšem ten článek je vylhaná zhoadilost, ikdyž k zasmání dobrá.

Už jen s těma silnicema je to velmi srandovní, když autor,dá jako příklad nezpevněných silnic v Sverige fotku, kde jsou i ukazatele. Být na nich Stockholm, Malmö, Göteborg....no prosím. Ale když je na nich Kiruna (tj. je to evidentně dáááááááleko na Severu), a je to bůhvíjaká okreska, když v každým průvodci je to jasně napsáno,že v švédsku je i hodně nezpevněných silnic, tak mám pocit,že prostě autor tak trošku kecá.
ještě mohl napsat, že Volvo a SAAB jsou horší než Trabant.....
Re: ŠVÉDSKO: Socialistické království
(Chechul, 24.8.2007 15:55:16)
Odpovědět
Tak zrovna u těch cest pravdu má.

Málem jsem tam zkur.vil auto. Samozřejmě na jihu jsou silnice "eňo něňo", ale na sever od Mory je to utrpení. A jestli autor nedodal fotku, tak to já klidně dodám. Mám to vyfocené.

Silnice z Mory(SWE) do Rovaniemi(FIN) byla na Švédské straně doslova utrpení.
Nejlepší úsek značený jako rychlostní komunikace vypadala jak po náletu bombardérů. Rozkopaná D1 hadr.
Zbytek cesty byl vysypán štěrkem o minimálním průměru šutru okolo 10 cm.

Opravdu kvalita :-)

P.S. Byl jste tam někdy? Nebo alespoň severně od Šluknovského výběžku?
Re: ŠVÉDSKO: Socialistické království
(Ernest Gellner Fan, 24.8.2007 16:08:41)
Odpovědět
ne,nebyl, celý život sedím doma za pecí.....i ten doktorát jsem si udělal dálkově

Na sever od Šluknovského výběžku jsem skoro pořád, nyní na Semesterferien jižně od něj "doma" o)vzhledem k tomu,že bydlím v Tyskland o)
Re: ŠVÉDSKO: Socialistické království
(Anděla, 14.7.2008 20:28:47)
Odpovědět
A uvědomil jste si jak je to rozlehlá země a jak málo lidí tam bydlí? Přdestavte si kruh se středem v Praze o poloměru do Rokycan. Tak přibližně takovou rozlohu má obec Vilhelmina a bydlí v ní 8000 lidí. Tam byste stavěl dálnice?
švédsko vs norsko
(Large, 27.8.2007 7:30:54)
Odpovědět
švédsko vyvinulo vlastní stealth materiál a vyrábí z něj např. špionážní vojenské jachty..

koncern ABB je elektro-energetickou světovou špičkou

Elektrolux - největší světový výrobce spotřebičů /koupil německý AEG či italský Zanusi/, jeho divize Husqarna je největším svět. výrobcem pokosové techniky /koupila např. americký Jonserete/
Husqarna taktéž vyrábí motocykli..
SAAB - automobily a letadla, Gripeny snad netřeba představovat..
Scania, traktory, autobusy, náklaďáky..považována za světovou špičku v oboru..
VOLVO - stejné aktivity jako Scania+osobní auta s pověstí nejbezpečnějších vozů světa.. Volvo truck je největším světovým výrobcem trucků a vlastní např. americký Mack, či francouzský Renault Truck

Ikea - největší síť obchodů s nábytkem nasvětě, rodina vlastnící ikeu je nejbohatší rodinou světa
Ericsson - 2. největší světový výrobce digitálních telekomunikačních technologií, 4. největší výrobce mobilů nasvětě

Skanska - 3. největší stavební firma v Evropě

Na zemi s 8 miliony obyvatel je to myslím docela slušné, ne ?

V posledních 5 letech byl také zaznamenán masivní návrat švédů z celého světa zpět do vlasti, nejvíce z USA. Je to snad důkazem nějakého domácího úpadku ???

Míra korupce i celková kriminalita švédů patří tradičně k nejnižším nasvětě...
Re: švédsko vs norsko
(jj, 27.8.2007 19:20:17)
Odpovědět
Těhle několik "vyvolených" firem má k dispozici neomezené fondy ze švédského "socialistického" přerozdělovacího rozpočtu jelikož ve skutečnosti je švédsko těmito několika megafirmami vlastněno(takový předobraz budoucnosti EU) a tudíž se není co divit ,jinak je tam ovšem pusto a prázdno(obrazně řečeno) - a pokud kriminalitu a korupci zlegalizujete pak budete mít pochopitelně papírově nízkou kriminalitu (viz zvýšení limitu pro definici trestného činu tehdy vládnoucími levičáky v čr na 5000kč čímž papírově rázem klesla kriminalita - a ve skutečnosti se o několik desítek procent zvýšila.. něco podobného provádí socialisté ve švédsku už desítky let a to ve velkém- papírově je tam kriminalita nízká ale lidé se bojí chodit večer po ulici)
Re: švédsko vs norsko
(Vladimír Neckář jr, 27.8.2007 20:13:43)
Odpovědět
Všechno znám, všude jsem byl ....
Mimochodem ta podpora firem ze strany státu. To byla Jižní Korea ne?
Re: švédsko vs norsko
(jj, 28.8.2007 0:52:43)
Odpovědět
a vy argumenty žádné
Re: švédsko vs norsko
(Anděla, 14.7.2008 20:29:37)
Odpovědět
Nesmysl.
Re: švédsko vs norsko
(jj, 28.8.2007 2:24:18)
Odpovědět
Ono by stálo také za to upozornit kde tyto megafirmy získaly kapitál na svůj rozvoj a jak se stalo že se tak prosadily - neboli socialistické švédsko za wwii kšeftovalo a spolupracovalo s hitlerem ve velkém a prodloužilo tak (spolu se švýcarskem) válku minimálně o rok a poté po skončení wwii mělo jako jedna z mála zemí v Evropě nezničenou ekonomiku čehož využilo k ovládnutí celkem velké části trhu - tolik o pár příčinách "úspěchu" těchto švédských magafirem které byly vpodstatě vybudované za peníze ukradené nacisty zavražděným židům a za zlato ze zubů zavražděných židů - takže se není co divit že dnešní švédsko je lžistát plný propagandy jelikož jedině tak se dá zakrýt pravá podstata švédského socialismu a původu úspěšného rozvoje švédských korporací
Re: švédsko vs norsko
(Michal, 19.5.2008 18:43:20)
Odpovědět
Za 2 sv. valky mozna ublizili, ted pomahaji, kolik rodin z byvale jugoslavie bylo svedskem prijato, kdyz tam byla valka, nebyt toho, bylo v jugoslavii mnohem vice mrtvych.
Tim nechci obhajovat jejich system, socialismus co tam je bych ja nemoh, ale krivdit jim za kazdou cenu, to je zbytecne
Re: švédsko vs norsko
(v.n., 15.7.2008 0:07:40)
Odpovědět
Takže jestli čtu správně tak oprava je taková že nikolivěk zchátralá a upadající hnusná země ale bohatá a prosperující hnusná země?
Re: ŠVÉDSKO: Socialistické království
(Anděla, 14.7.2008 22:10:36)
Odpovědět
Mimochodem, nepublikujete také na Neviditelném psu? Tak jsem totiž tu fotku od finských hranic viděla. A taky jste tam lál drahám a nadával na prašné cesty. Ruščák, ne? Jo, mimochodem, asfaltová silnice z té oblasti, odkud jste pořídil tu fotku s prašnou silnicí, vede na finské straně hranice, hned za řekou. A ta "rotunda" v Göteborgu je zbytek městského opevnění, žádný kostel. A ta cementárna poblíž - to jste si asi spletl s budovou opery, ne?
Re: proč ty lži ???
(Vašek, 20.9.2011 0:51:20)
Odpovědět
Ahoj, právě jsem několik týdnů ve Švédsku a studuji tu sociální politiku státu blahobytu na jedné z jejich univerzit, tak bych se k tomuhle článku rád vyjádřil:

ad 1) Nikdo mě ani nikoho z mých známých a kamarádů na hranicích nekontroloval (zato třeba ve Francii nám zabavili měkké sýry, že prý jsou až příliš "tekuté" :) ) ... takže toto se mi vůbec nepotvrdilo

ad 2) V COOPu, ICA i v MAXI má vše skutečně dvojí ceny. Jedna je za zboží a druhá je přepočítaná na jednotky (1 kg, 1 l atd.) ... mají to dané ze zákona ... a nikde jsem nenarazil na žádné "odborářské ceny", jak autor tvrdí. ... ani toto se nepotvrzuje

ad 3) Silnice jsou tu ve velmi kvalitním stavu, autbusy i vlaky rovněž velmi kvalitní, i když dost drahé. Prostě rovněž nepravda.

Dále se mi už nechtělo číst ... článek je velice ideologický, dogmaticky zaujatý a lživý.

Škoda, protože liberální pohled na švédský stát blahobytu, jeho minulost, současnost a předzvěst budoucnosti ... dost zajímavá věc.
Re: ŠVÉDSKO: Socialistické království
(v.n., 15.7.2008 22:46:10)
Odpovědět
Tohle neni brána k pravdě ale brána k Pravdě.
Re: ŠVÉDSKO: Socialistické království
(Franta, 15.7.2008 16:45:27)
Odpovědět
Coby již 30 let žijící ve Švédsku jsem se již tak dlouho nezasmál. Nesmysl na nesmysl. Stačí si všimnout toho COOPu. Tak tam nejsou žádné dvojí ceny ale jde o to, že COOP je spotřební družstvo, tudíž má své členy, kteří nedostávají slevu ale body za každý nákup a na konci roku dostanou tomu odpovídající podíl na zisku. Každý se může stát členem. Tedy žádné odbory. A v tomto duchu totální autorovy ignorance jsu i ostatní informace. Zřejmě nějaký mindráček....