reklama
reklama
BulletPřihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

BulletInformační servis
Zasílání novinek e-mailem
BulletČlánky autora
BulletVyhledávání

BulletReklama
Václave, stojíme za tebou
BulletReklama
www.tv7.cz
BulletPočítadlo dluhu
BulletStáhněte si knihu
BulletDoporučujeme knihy
Lukáš Petřík - Konzervativní revoluce Margaret Thatcherové a Ronalda Reagana

Margaret Thatcher: Umění vládnout

Peter Schweizer: Reaganova válka

Gonzalo Vial: Pinochet

Evropské otazníky

Křesťanství a ateismus

Jak katolická...
BulletPrůzkum
Měla by Česká republika vystoupit z EU?
Hlasovat můžete kliknutím na odpověď

BulletPoliticky nekorektní trička
Objednejte si politicky nekorektní trička
BulletReklama
Smrt ve středu
BulletReklama
BulletDoporučujeme
Byli jsme i před unií, budeme i po ní. Boj za samostatnost našeho státu bude probíhat i po Lisabonu

Václav Klaus

Mladá pravice

D.O.S.T.

Desatero Mladé pravice

Pat Buchanan

Ron Paul

Hnutí pro život

Eretz.cz - zpravodajství z Izraele

Standing Together with Israel

Československo 2008 tour

Učitel financí

Tomáš Garrigue Masaryk se zasloužil o náš národní stát

Autor: Lukáš Petřík | Publikováno: 28.10.2007 | Rubrika: Zamyšlení
Ilustrace

13/14. září jsme si připomněli sedmdesáté výročí úmrtí prvního československého prezidenta Tomáše G. Masaryka. TGM byl z pohledu pravice rozhodně rozporuplnou osobností. Renomovaný historik Antonín Klimek upozornil ve svých pracích na řadu nestandardních a někdy až se slušností a zákonností hraničících Masarykových politických kroků. Zmiňme například to, že si TGM budoval svou vlastní síť spolupracovníků, špiclů a informátorů, která mu pomáhala zbavovat se jemu nepříjemných osobností, jak se stalo ve velmi nečestném zásahu Masaryka při odvolání generála Gajdy nebo politické likvidaci svého bývalého spolupracovníka Jiřího Stříbrného.

Stejně tak prezident vládnul často na hranici ústavnosti a budoval si ve všech stranách křídla svých příznivců. Teze o nadstranickosti prezidenta je také naprostým výmyslem. K socialismu inklinující prezident ve svých sporech s představiteli pravice, jako byli Karel Kramář, Viktor Dyk nebo Josef Pekař, často také používal různých zákulisních praktik. Mimochodem profesor Pekař naprosto vyvrátil jeho ahistorickou představu o smyslu českých dějin, kterou si TGM upravoval dle vlastních politických postulátů. Jeho tažení proti katolické církvi bylo též velmi nešťastné, protože prezident by neměl upřednostňovat náboženství jedněch občanů proti náboženství ostatních občanů. Navíc svým antikatolickým postojem Masaryk odcizoval věřící Slováky naší společné republice.

Na druhou stranu je naprosto jednoznačné, že se Masaryk, společně s Benešem, význačným způsobem přičinil o vznik suverénního československého státu, i když bychom samozřejmě neměli zapomenout zmínit Kramáře, Rašína, Stříbrného, Šámala a řadu ostatních. Český národ a stát díky němu obnovil svou suverenitu a nezávislost. O národní myšlence TGM ve Světové revoluci řekl: „Nenamítám pranic proti nacionalismu, jestliže se tímto označuje láska k národu, národnostní idea, jak se obyčejně říká, je velmi cenná a šlechetná síla politická, organisující jednotlivce v obětavý celek. A tyto organisované národní celky se spojují v člověčenstvo…“. V Nové Evropě dále píše: „Svým rozsahem státy by se měly rovnat národům. Národy jsou přirozenou organizací lidstva, národnost je nejlepší zárukou mezinárodnosti…Státy musí být znárodněny…Myslím, že správné je pokládat národ a národnost za cíl společenského úsilí, stát za prostředek; de facto každý uvědomělý národ usiluje o svůj vlastní stát.

            Ačkoliv měl tedy náš první prezident řadu chyb, za přispění k nezávislosti našeho státu si zasluhuje naší upřímnou úctu. Každý Čech může hrdě tvrdit: „Tomáš Garrigue Masaryk se zasloužil o stát.“

            Na závěr si dovolím přidat citát z prvorepublikové konzervativně-vlastenecké revue Národní myšlenka, jejímž ideovým vůdcem byl syn zavražděného ministra financí a člena prvního odboje Aloise Rašína Ladislav Rašín, který v boji o suverenitu a nezávislost našeho národa kráčel ve šlépějích svého otce, když se zúčastnil protinacistického odboje a zemřel v německém koncentračním táboře. Národní myšlenka v době ohrožení našeho státu  ze strany Německa a sudetských Němců o TGM, se kterým byla jinak často ve sporu, napsala: „Neodvoláváme a nezamlčujeme nic z toho, co jsme kdy k myšlenkám a činům velkého zesnulého říkali podle upřímného srdce svého skutečného přesvědčení. Před památkou a nad rakví muže tak velikého…skláníme se tedy s čistým svědomím, se ctí a s upřímným srdcem před velikým duchem a jedinečným zjevem moderních dějin našeho národa!...Jest to ohromná duchovní mobilisace, tento pohřeb prvního prezidenta, mobilisace odhodlání k smrti za vlast. Taková jest poslední služba, kterou prokazuje svému národu tento následovník Husův a Komenského, tento bratrský kněz v čele husitské armády.

 

Lukáš Petřík

Autor je historik

 

reklama
1596 čtenářů | 21 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Další články od tohoto autora:
Komentáře


Re: Tomáš Garrigue Masaryk se zasloužil o náš národní stát
(Finrod Felagund, 28.10.2007 2:40:38)
Odpovědět
Hmm, mohl si tu laskavost odpustit. Po pravdě řečeno mnohem radši bych byl v Habsburské monarchii nenapadené ani Hitlerem ani komunisty v Čechách (Böhmen) sdílenými Čechy, Němci a Židy, než v dnešní postkomunistické "národní" České republice plné komunistů, socanů, švejků, buranů a divokých c*ikánů (o slušných nemluvím, ti mi nevadí, mluvím o divokých, třebaže jich je naprostá většina).

Zachovej nám Hospodine,
císaře a naši zem!
Dej, ať z víry moc mu plyne,
ať je moudrým vladařem!
Hajme věrně trůnu jeho,
proti nepřátelům všem!
Osud trůnu Habsburského
Rakouska jest osudem.
Re: Tomáš Garrigue Masaryk se zasloužil o náš národní stát
(jj, 28.10.2007 18:28:50)
Odpovědět
Panu Filaglundovi se stýská po multinárodním (ve skutečnosti antinárodním) policejním státě ? tak to se vám v EU bude určitě do budoucna líbit.
Re: Tomáš Garrigue Masaryk se zasloužil o náš národní stát
(Maro Skřipský, 28.10.2007 9:48:58)
Odpovědět
Vždyť to Rakousko Uhersko bylo prakticky od svého vzniku totálně impotentní a směřující k zániku, jako všechny multinárodní celky takového rozsahu a typu.
Konec konců, když německý kancléř Bettmann - Hollweg vykonal krátce před první světovou válkou inspekční cestu po R- U, shrnul ji před císařem Vilémem II více než jasně : "Pane, stali jsme se spojencem mrtvoly."

Navíc odpírání historických státních práv jednotlivým národům monarchie prostě nemůžete popřít.
Vždyť Habsburkové negovali i austroslavistické tendence Slovanů, které byly vůči monarchii pozitivně nakloněny.
Re: Tomáš Garrigue Masaryk se zasloužil o náš národní stát
(Ondra, 28.10.2007 10:08:28)
Odpovědět
Hmmm austroslavistické tendence se snažili potírat po roce 1866, resp. 1867 a to je nutno chápat s ohledem na okolní vývoj (pro nás to bylo jistě nepříjemné, nicméně ten postoj je ze strany Habs. monarchie, resp- R-U pochopitelný). Uznávám, že po roce 1871 a dále s postupujícími lety kdy sílily velkoněmecké choutky byl vznik samostatného Československa nevyhnutelný, ale chápu to spíš jako to nejlepsí co bylo v té době možné.

Jinak se osobně stavím za Habsburskou monarchii a považuji ji za daleko funkčnější než celé Československo. Masaryka neodsuzuji, ale nepovažuji ho za žádnou převratnou postavu. Spíš si myslím, že celý ten husitsko-realistický vliv nadělal daleko víc škody než užitku.

Ve shodě s diskutujícím Finrod Felagund považuji německý vliv v českých zemích v minulosti za velmi přínosný, dříve jsem byl jasně "antisudetsky" vymezen, dnes s odstupem času chápu násilné vyhnání několik set tisíc solidních pracovních a intelektuálních sil na bázi kolektivní viny a jejich nahrazení čecháčkovskou bolševickou lůzou a c*kány spíše za chybu.
Re: Tomáš Garrigue Masaryk se zasloužil o náš národní stát
(Dan, 29.10.2007 11:02:47)
Odpovědět
Plně s Vámi souhlasím a překvapivě dnes i s tím norským švejkem. Máte oba naprostou pravdu.

československo zkrachovalo, rozvedl ho Klaus, český stát založený na národní transformaci veřejného majetku byl na pokraji krachu v letech 1996-1997, opět ho ekonomicky zničil Klaus, před kolapsem bankovního systému nás zachránil zahraniční kapitál, Klauzova "husitská národní cesta" skončila naprostým fiaskem.


Ještě jednou a hodně důrazně bych chtěl odmítnout a odsoudit hromadný odsun sudetských němců bez řádných soudů s jednotlivci, vryždění a znásilňování v pohraničí a následné osídlení německých statků bolševickou lůzou !!
Re: Tomáš Garrigue Masaryk se zasloužil o náš národní stát
(Mike, 29.10.2007 11:10:21)
Odpovědět
Fakt je že odsun nebyl ničím jinným nežli pomstou a nemůžu se ubránit pocitu, že se jednalo o socialistické znárodňování.

Přesto že jsem proti rušení Benešových dekretů, s odsunem tak jak byl proveden rozhodně nesouhlasím !
Re: Tomáš Garrigue Masaryk se zasloužil o náš národní stát
(jj, 29.10.2007 11:54:37)
Odpovědět
Dobrá takže pár faktů pro retardované a sudetofily - sudeťáci neměli po konci války na našem území jakožto občené 3.říše co pohledávat a jim zabavený majetek byl kompenzací za reparace,dále 99,9 procent sudeťáků podporovalo rozbití československa a nacistický režim který se svými plány nikdy netajil takže je logické že po konci války šli tam kam tak halasně vykřikovali že chtějí - tj.do reichu( a jistě chápu že všelijací eurohujerští vlezdoprdelkoví euronáckové uroní slzu nad těmito gestapáckými pivními nácky)
Re: Tomáš Garrigue Masaryk se zasloužil o náš národní stát
(Dan, 29.10.2007 12:43:42)
Odpovědět
Ty jako příznivec vražd, znásilňování a znárodňování ani jinný názor mít nemůžeš...

Seš prostě socialista.
Re: Tomáš Garrigue Masaryk se zasloužil o náš národní stát
(jj, 29.10.2007 16:31:07)
Odpovědět
Za vraždy a znásilňování mohou ti kdo pomáhali Hitlerovi rozpoutat WWII v jejímž důsledku byla na území čsr v létě 45 anarchie - říká se tomu příčina a následek
Re: Tomáš Garrigue Masaryk se zasloužil o náš národní stát
(Dan, 29.10.2007 21:06:58)
Odpovědět
Podívej "Příteli vyvlastňování soukromého majetku" nevím co všechno chceš ještě hodit v záchvatu bolševické nenávisti na Adolfa, ale upozorňuju tě, že když páchali ubozí čecháčci vendetu na ženách, dětech a starcích, vůdce už dávno neexistoval.
Odsun jenom prokázal, že jsme opravdu národem zbabělců a ubožáků, který se nacistům vyrovnal v krutostech, nikoliv však v míře statečnosti a ochotě bojovat za vlast, národ kolaborantů a křiváků.
Jenom velmi malá část našeho národa se dokázala zachovat čestně, bojovala proti nacismu zbraněmi a ne ukopáním starců a znásilněním žen po válce !

Tito "hrdinové" by měli vyset hned vedle nácků, na stejném stromě, protože mezi nimi není žádný rozdíl.
Re: Tomáš Garrigue Masaryk se zasloužil o náš národní stát
(jj, 29.10.2007 22:35:52)
Odpovědět
aha ,takže kdo není nácek tak je automaticky bolševik - toť názor hodný euronácka
Re: Tomáš Garrigue Masaryk se zasloužil o náš národní stát
(Dan, 30.10.2007 8:36:59)
Odpovědět
Ten kdo schvaluje znárodňování je z logiky věci prostě komouš a ty máš bolšánský uvožování, to tvrdím od začátku.

Vsadím se, že tě z mých daní dotuju, čím se živíš ?
Re: Tomáš Garrigue Masaryk se zasloužil o náš národní stát
(Maro Skřipský, 28.10.2007 10:28:52)
Odpovědět
Vždyť R- U přece vzniklo roku 1867, takže si rozhodně neprotiřečím...
Německý vliv byl samozřejmě v jistých ohledech přínosný, nicméně, jak jste sám zmínil, od jisté doby bylo soužití s nimi dost komplikované (eufemisticky řečeno) Národnostní problém byl v 19. století natolik palčivý, že i pro v zádsadě liberálního českého měšťana nebyl partnerem liberální německý měšťan, ale konzervativní šlechtický patriot - viz dohoda Riegera s Clam Martinicem.
Pokud jde o "Sudety", soudím,že odsun byl nutný a nevyhnutelný. Totálně zpackáné "znovuosídlení" pohraničí je už poněkud jiná kapitola...
Re: Tomáš Garrigue Masaryk se zasloužil o náš národní stát
(Dan, 29.10.2007 11:26:52)
Odpovědět
Jenom tak mimochodem Maro, nedá mi to připomenout všem, že na nedávném pochodu neonacistů tito "Hesseho děti" nesli transparenty proti evropské integraci, stejně jako tomu bylo na shromáždění neonacistů v Lipsku.

Nenonacisté také provolávali euroskeptická hesla..

To jenom pro pořádek.
Re: Tomáš Garrigue Masaryk se zasloužil o náš národní stát
(jj, 29.10.2007 11:56:41)
Odpovědět
skuteční dědici hitlerova odkazu sedí v bruselu
hmm.. sem nevěděla, že národní socialisté se už dostali do Bruselu, zatím jsem je viděla jenom pochodovat s transparenty STOP integraci..

Kdo že tam za národní socialisty je ??
Můžete je jmenovat ..??

Děkuji za konkrétní odpověď, ráda se nechám poučit !

:-)
Re: Tomáš Garrigue Masaryk se zasloužil o náš národní stát
(Lukáš Petřík, 28.10.2007 14:08:38)
Odpovědět
R-U nerozbili Češi, ale Němci a Maďaři. Maďaři chtěli být nezávislí a Němci chtěli připojení k Německu. R-U se stalo součástí pangermánské vize Mitteleuropy a malé národy měly být germanizovány. V roce 1848 habsburské císařství stálo na Češích a Chorvatech, zatímco Němci chtěli anšlus a Maďaři odtržení. Mnoho českých nacionalistů jako Palacký, Kramář a Masaryk byli poměrně dosti dlouho loajální k Habsburkům, ale když oni pošlapávali suverénní práva Koruny české a Franz Josef nebyl schopen se ani korunovat českým králem, jak měl být český národ k takovému státu loajální. Říšská rada byla jen šaškárnou, která nezastupovala žádný rakouský národ a hádaly se v ní jen jednotlivé národy Cislajtánie.
Pokud by se R-U přeměnilo na personální unii habsburských monarchií, nic proti tomu, ale R-U spojenectvím s Německem směřovalo stále více k potlačování českého národa a germanizaci.
Re: Tomáš Garrigue Masaryk se zasloužil o náš národní stát
(Dan, 29.10.2007 11:06:56)
Odpovědět
Masaryka bych nezatracoval, tento moravský slováko-němec, který vystudoval ve Vídni, neovládal ani spisovnou psanou češtinu, s češstvím měl společného pramálo, v jejich domácnosti se mluvilo německy a nakonec si vzal američanku a čeština se doma prakticky vůbec nepoužívala.
Masaryk byl typickým Evropanem, nikoliv čechem, a k evropanství se i hlásil. československo viděl jako stav nutný a dočasný a předpovídal správně pozdější evropskou integraci.
Re: Tomáš Garrigue Masaryk se zasloužil o náš národní stát
(Evropan Jirka, 29.10.2007 18:17:36)
Odpovědět
Dane, už jednou jsme Vám tu doporučovali, abyste se obtěžoval a něco jste si od TGM přečetl. Zase jste nás neposlechl a vypadá to podle toho.
V rámci Vašich možností byste totiž snad pochopil, že máte co do činění nikoli s vykořeněným, nezakotveným a nervózně těkajícím "evropanem" (předobrazem dnešního neurotického eurohujera), ale s jedním z nejčistších exemplářů češství. Češství nikoli rodem, ale VOLBOU. Kolik síly muselo být v tom člověku. Nad tím byste se měl, opět v rámci svých možností, zamyslet.
Re: Tomáš Garrigue Masaryk se zasloužil o náš národní stát
(Dan, 29.10.2007 20:59:32)
Odpovědět
Já s Vámi do značné míry souhlasím.

Nato, že on neměl vůbec český původ, ani po rodičích, že vyrůstal na moravě a na slovenku a vystudoval ve vídni, nato že jeho žena také nebyla češkou, opravdu ten člověk musel mít ohromnou vnitřní sílu, aby dokázal pro český národ odvést tolik práce !

On totiž neměl s čechami nic společného, nebyl to prostě čech a ani ten největší demagog ho z něj uměle vytvořit nemůže.
Bohužel se i historirokové velmi různí v tom, jestli ta práce byla pro národ český opravdu pozitivem.

Když vidíme československo jako dočasnou nutnost a on ho tak sám charakterizoval, tedy jakýsi mezičlánek na cestě za Spojenými Státy Evropskými, myslím, že to byl krok pozitivní, v rámci tehdejší nouze.

Že zde bylo z jeho strany i mnoho negativních kroků směrem k církvi, jeho vrozený primitivismus a tvrdohlavost, překrucování filozofie atd. to je bohužel také historický fakt.

Ale v zádsadě bych v kontextu tehdejší doby hodnotil vznik československa jako sice znouzecntnost ale v Masarykově podání velmi dobře zvládnutou.

Buďme rádi že je to zanámi a že krach čechoslovakismu proběhl v klidu bez násilí.
Re: Tomáš Garrigue Masaryk se zasloužil o náš národní stát
(Faust, 28.10.2007 0:57:16)
Odpovědět
Oh my fuckin´ goodness...