reklama
reklama
BulletPřihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

BulletInformační servis
Zasílání novinek e-mailem
BulletČlánky autora
BulletVyhledávání

BulletReklama
Václave, stojíme za tebou
BulletReklama
www.tv7.cz
BulletPočítadlo dluhu
BulletStáhněte si knihu
BulletDoporučujeme knihy
Lukáš Petřík - Konzervativní revoluce Margaret Thatcherové a Ronalda Reagana

Margaret Thatcher: Umění vládnout

Peter Schweizer: Reaganova válka

Gonzalo Vial: Pinochet

Evropské otazníky

Křesťanství a ateismus

Jak katolická...
BulletPrůzkum
Měla by Česká republika vystoupit z EU?
Hlasovat můžete kliknutím na odpověď

BulletPoliticky nekorektní trička
Objednejte si politicky nekorektní trička
BulletReklama
BulletReklama
BulletDoporučujeme
Byli jsme i před unií, budeme i po ní. Boj za samostatnost našeho státu bude probíhat i po Lisabonu

Václav Klaus

Mladá pravice

D.O.S.T.

Desatero Mladé pravice

Pat Buchanan

Ron Paul

Hnutí pro život

Eretz.cz - zpravodajství z Izraele

Standing Together with Israel

Československo 2008 tour

Učitel financí

Česká republika nemá racionální důvody pro uznání Kosova

Autor: Tomáš Břicháček | Publikováno: 18.2.2008 | Rubrika: Zamyšlení
Ilustrace

V neděli 17. února 2008 jihosrbská provincie Kosovo, necelých devět let od útoku států Severoatlantické aliance na Svazovou republiku Jugoslávii (neboli od tzv. "humanitární intervence" nazvané "Milosrdný anděl") jednostranně vyhlásila nezávislost. Jednotlivé státy světa teď rozhodují o tom, jak se k tomuto kroku postavit.

Největší státy NATO a EU, neohlížejíce se na někdejší podmínky příměří a rezoluci Rady bezpečnosti OSN č. 1244, které garantovaly územní celistvost Svazové republiky Jugoslávie (jejíž je Srbsko nástupcem), vyjádřily již v prvních hodinách ochotu kosovskou nezávislost uznat. Vedle Ruska, tradičního spojence Srbska, uznání naopak odmítají země, které se potýkají s etnickým separatismem nebo se jej obávají do budoucna (např. Čína, Španělsko, Slovensko, Rumunsko, Kypr). Postoj české vlády nebyl doposud příliš určitý a rozhodný, nicméně zdá se, že u ní nakonec zvítězí kosovsko-albánská "věc".

Existují pro tento postoj racionální důvody? Jsem přesvědčen, že ani v nejmenším. Měli bychom si uvědomit, kdo je pro Česko perspektivní partner. Je to země kulturně a civilizačně spřízněná, se kterou nás v minulosti poutaly velmi přátelské i spojenecké vztahy, z jejíž strany se nám nejednou dostalo v klíčových momentech podpory, a která nabízí velký potenciál pro hospodářskou spolupráci? Nebo se máme postavit na stranu ochlokracie ovládané teroristickými a mafiánskými bossy, která je světovým rájem zločinu, která patří do jiného civilizačního okruhu, a která vznikla jen díky vojenské intervenci uskutečněné v rozporu s mezinárodním právem? Domnívám se, že volba je jasná.

Zachovejme si dobré vztahy se Srbskem a dále je rozvíjejme. Současná mezinárodní situace Srbska nabízí v tomto směru obrovské možnosti, protože každá země, která vůči němu projeví vstřícnost, si okamžitě u Srbů získá obrovský kredit. Jednoznačně to ukazuje i příznivý ohlas v srbských médiích po prohlášeních prezidenta Václava Klause v nedělní Partii na Primě (17.2.).

Neměli bychom příliš rychle zapomínat na své vlastní neblahé zkušenosti s irredentou, s Mnichovem, kde se jednalo o nás bez nás (jako o Srbech v Rambouillet) a s cizími intervencemi na našem území, a být vrcholně citliví, kdykoli se dějí tyto věci jiným. Zvláště to platí, jde-li o státy a národy, se kterými jsme měli tradičně tak dobré vztahy, jako je Srbsko.

 

Soubor:Flag of Serbia.svg

reklama
2762 čtenářů | 26 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Komentáře


Re: Česká republika nemá racionální důvody pro uznání Kosova
(miláno, 19.2.2008 6:08:39)
Odpovědět
Domnívám se také, že uznání Kosova nemá racionální důvod. Pukud vláda uzná samostatnost Kosova musí uznat také samostatnost Bosensko srpské republiky.
Re: Česká republika nemá racionální důvody pro uznání Kosova
(Karell, 19.2.2008 6:46:20)
Odpovědět
Především podle této logiky má zase srbská menšina právo odtrhnout se od Kosova.
Re: Česká republika nemá racionální důvody pro uznání Kosova
(václav, 19.2.2008 8:18:28)
Odpovědět
Je smutné, že pan Karel Sch.nemá svůj názor a oportunisticky čeká, co udělají druzí. Takový ministr tam nemá co dělat. Nehájí ČR, ale sebe!!!

Uznat samostatné Kosovo znamená přidat se na stranu najatých islámských zabijáků, pašeráků, mafie a obchodníků se ženami. Hanba všem, kteří uznají samostatnost této gangsterské společnosti.
Re: Česká republika nemá racionální důvody pro uznání Kosova
(zdeněk, 19.2.2008 10:11:22)
Odpovědět
no ono taky v téhle situaci nic jiného dělat nejde. to, k čemu směřoval vývoj posledních osm let, ignorovat nejde, na druhou stranu je to skutečně nebezpečný precedens. já bych s uznáním alespoň rok počkal
Re: Česká republika nemá racionální důvody pro uznání Kosova
(L.P., 19.2.2008 10:32:10)
Odpovědět
Já s Matyášem Zrnem (http://www.euportal.cz/Articles/2357-melo-by-byt-kosovo-nezavisle-.aspx ) souhlasím s tím, že by se Srbové ve svém vlastním zámu Kosova měli vzdát, ale mělo by to být JEJICH suverénní rozhodnutí. Dále by příhraniční část Kosova obývaná Srby měla být připojena k Srbsku, další srbské oblasti by měly dostat autonomii. Srbské církevní památky by měly být součástí Srbska. Podobně jako velvyslanectví cizích států patří oněm státům či jako některé kostely v Římě patří papežskému státu. Dále by území obývaná Srby v jiných státech býv. Jugoslávie měla být připojena k Srbsku (především v umělém státu Bosna a Herc.).
Re: Česká republika nemá racionální důvody pro uznání Kosova
(ash, 19.2.2008 14:51:59)
Odpovědět
Ono teda něco dělat jde. Prostě je neuznat, ne počkat rok nebo dva. Neuznat je NIKDY. Co se nám tak asi může stát? Mimo toho, že si zachováme tvář. Přestanou k nám prodávat kokain? Nebo k nám odmítnou imigrovat? Už teď se toho děsím.
Souhlasím, že takového ministra zahraničí, který čeká až co ostatní, nepotřebujeme. Už nemůžeme vrátit, že jsme se zúčastnili bombardování, to z nás už nikdo nesejme, ale souhlasit s dalším Mnichovem, to dokáže už opravdu jenom ..(žádné slušné slovo mě nenapadá)
Re: Česká republika nemá racionální důvody pro uznání Kosova
(richard, 19.2.2008 18:30:32)
Odpovědět
Přirozeně a neuznat Kosovo zase znamená přidat se k těm hodným, nevinným, tolerantním a snášenlivým Srbům, kteří na své slovinské, chorvatské, bosenské a albánské sousedy nikdy nezaútočili, nikdy si v Chorvatsku a v Bosně nevyhlašovaly žádné "srbské krajiny", neničili žádnému národu exJugo jejich města a vesnice, neznásilňovali jejich ženy, nevyháněli je z jejich domovů, neprováděli jejich rasovou genocidu, nepopírali jejich existenci, ani práva daná jim ústavou Jugoslávie, nemají vůbec žádnou zodpovědnost za 300 000 zbytečně utracených lidských životů a byli vždy a všude od Lublaně po Skopji jen těmi trpícími obětmi a nepochopenými holubicemi míru.

Jděte mi do háje panslávové, že na Kosovu je islámská albánská národnost neznamená automaticky že musím s plápolajícím fanatismem v očích stát na straně Srbů a zapomenout, co v letech 1991 až 2007 tomu všemu předcházelo.
Srbové jen dostali oč si koledovali. Mohli se s ostatními národy exJugo dohodnout na mírovém rozpuštění umělé pseudofederace držené po WW2 jen společným strachem z Varšavské Smlouvy a SSSR, zvolili imperiální a vyhlazovací válku ve jménu Velkého Srbska od Klagenfurtu po Soluň a od Temešváru po Jaderské moře naordinovanou jim pařížskými salónními levičáky a svobodnými zednáři koncem 19.století. Válku prohráli, můžou být rádi, že jim zbyla "Vojvodina" resp. maďarská Bacska a západní Banát, více než tisíc let až do 1918/1920 nedílná součást Uherského království. A můžou být i rádi, že se islámskoalbánské menšiny zbaví, při jejich a albánské porodnosti by se také mohlo za jednu, dvě generace stát, že by přišli nejen o Kosovo, ale i o celé Srbsko.
Re: Česká republika nemá racionální důvody pro uznání Kosova
(Václav Tomala, 19.2.2008 21:00:14)
Odpovědět
To je ale moudro. To mi teda vysvětlete, čís si o to Srbové řekli? Děláte jako by v jugoslávii bojovali jenom oni. Nevíte náhodou, proč Chorvatsko ještě není v EU? Když mají HDP vyšší než Slovensko? Protože nespolupracují s tribunálem v Haagu a nevydali válečné zločince. V Yugoslávské válce se chovali všichni stejně, Chorvati zabíjeli Srby a muslimy, muslimové Chorvaty a Srby a Srbové Chorvaty a muslimy. Všichni jsou tam horké hlavy to, že někdo vystřílí a vypálí vesnici je tam zcela normální. Tím nechci vraždění nijak obhajovat, jen nedělejte ze Srbů barbarskou hordu. Jsou úplně normálním balkánským národem.

Ke Kosovu.
Když si banda teroristů začne "bojovat" za nezávislost kdekoliv na světě, každá civilizovaná vláda tam pošle armádu. Dost dlouho to tak dělá Británie v Severním Irsku (jen pro informaci zrovna tam umřelo daleko více lidí než v Kosovu) a nikdo by si nedovolil jim do toho kecat, natož je vybombardovat. Když Albánci nechtějí žít v Srbsku, mají se vrátit do Albánie. Pokud chtějí žít v Srbsku, mají se chovat jako Srbové. Kosovo nikdy nemělo být odtrženo, NATO nikdy nemělo zasáhnout (proč taky, neměli jsme k tomu žádný mandát, žádný z členů nebyl napaden), nikdo nebombarduje Sudán, a to tam umírají statisíce lidí. Srbsko prostě bylo vhodný terč v době, kdy NATO potřebovalo "nepřítele", protože po pádu SSSR nebylo najednou potřeba.

Zajímavé taky je, že se v Srbsku vypálily desítky kostelů a žádný křesťan nikde mimo Srbsko neprotestuje. Kdyby zahořela jediná mešita, to bysme viděli ten šrumec.
Re: Česká republika nemá racionální důvody pro uznání Kosova
(Zarathrusta, 24.2.2008 20:41:34)
Odpovědět
kecy a to mnoho ale bohužel jsou mezi námi ukecaní dogamtici, kterým neříká nic jednota a solidarita mezi blízkými národy.Oni ani nevidí, ža naopak solidarita mezi Albánci,Ať jsou kdekoliv - Kosovu ,Makedonii Albanii EXISTUJE, a navíc je naprosto idiotsky posilována takovými válečnými zločiny, jako bylo bombardování Srbska od NATO, kde samozřejmě má hlavní slovo USA. Zajímavé je že ti samí lidé -generálové NATO, kteří se na zločinech podíleli nyní tvrdí, že byli podvedeni.Věší nám bulíky na nos.To vědělo u nás každé malé dítě, že šlo především o zničení Jugoslavie,která vadila zemím jako Německo !!!, Italie, Britanie alei IFrancie, o USA nemluvě,ty si chtějí v Kosovu dělat velkou vojenskou základnu . A asi jim v tom nikdo nezabrání.
Re: Česká republika nemá racionální důvody pro uznání Kosova
(lucie kurti, 4.3.2008 22:10:59)
Odpovědět
Ceska republika by se s uznanim Kosova mela pohnout.Cekali na tento okamzik sto let az se odtrhnou od srbu ktery je v 90 letech skoro vyvrazdili.Jsou to hajzlove.Musime Kosovo uznat co nejdrive zaslouzi si to. Got bles Kosovo
Re: Česká republika nemá racionální důvody pro uznání Kosova
(rici, 19.2.2008 11:19:10)
Odpovědět
Bush mě tedy těžce zklamal. Je to dobrej kovboj, ale mám pocit, že o Kosovu moc neví
Re: Česká republika nemá racionální důvody pro uznání Kosova
(Ondra, 19.2.2008 22:35:29)
Odpovědět
Mám spíš pocit, že kolega Ricci nic neví o tom, co je Bush a jeho sebranka zač ;-)
A co takhle obráceně.
(tomik, 19.2.2008 17:23:00)
Odpovědět
Jestliže USA a EU uznají Kosovo, nebude mít Česká republika racionální důvody pro neuznání Kosova.
Re: A co takhle obráceně.
(Jiří Zahrádka, 19.2.2008 17:34:47)
Odpovědět
Spravedlnost? Férovost? Konečně se v historii projevit "nečesky" a nazývat věci pravými jmény, v tomto případě snad i trochu na revanš Srbům? To nejsou racionální důvody? Domníváte se, že morální pravidla z dlouhodobého pohledu nejsou racionální?

Mimochodem si myslím, že neuznání Kosova nám nijak neublíží, ať již se USA a EU chovají jakkoli.
Re: A co takhle obráceně.
(tomik, 19.2.2008 19:47:01)
Odpovědět
Nebojím se, že nám to ublíží ve vztahu k USA a EU, spíš nám srbové nemůžou nic vyčítat když budeme až dvacátí.
Mohl byste mi prosím vysvětlit jak je možné odvodit, že jsou srbové v právu a albánci ne?
Jak lze rozhodnout co je férové?
O jakých morálních pravidlech to v souvislosti s konfliktem trvajícím deset let v němž ani jedna strana nemá čisté svědomí mluvíte?
Podle mě bylo nefér se koukat jak srbové s podporou státu vraždí a vyhání albánce po statisících.
Re: A co takhle obráceně.
(Václav Tomala, 19.2.2008 21:09:51)
Odpovědět
Co třeba proto, že je to proti mezinárodnímu právu?

Mě zase přijde nefér, že jsme vlítli do suveréní země, jenom proto, že byla poruce. Proč NATO neřeší problémy v Africe? Proč jsme nebombardovali Rusko, když Čečenci bojovali za nezávislost. Nebo proč nezaútočíme na Čínu a nepostavíme se za Taiwan. Proč nevybombardujeme Velkou Británii a nenecháme konečně Severní Irsko splynout s Irskem.

Nefér je mlátit někoho proto, že se nemůže bránit. "Humanitární bombardování" v 99. byla obyčejná šikana. Velcí a silní si kopli do neoblíbeného a slabého.
Re: A co takhle obráceně.
(tomik, 19.2.2008 21:55:11)
Odpovědět
Co je proti mezinárodnímu právu? Prohlásit, že uznávám nově vzniklý režim za legální?
Co to mektáte o Africe, Rusku, Čečensku, Číně, Taiwanu, Británii, Irsku?
Na otázky ohledně Kosova nám může dát odpověď jedině dění v Kosovu, nic jiného.
Jestli ty bláboly myslíte vážně, tak byste měl navštívit psychiatra.
Re: A co takhle obráceně.
(Maxxx, 19.2.2008 23:16:49)
Odpovědět
špatné je, že některé státy Západu kážou vodu ale pijí víno :-(
Re: A co takhle obráceně.
(Jiří Zahrádka, 20.2.2008 10:41:19)
Odpovědět
Tomiku, teď se ale vážně mýlíte. Dle mezinárodního práva je jednostranná změna hranic prý opravdu nepřijatelná. Rozpor s mezinárodním právem potvrzuje i ministr Schwarzenberg. Ani v EU se nenachází jednotný postoj.

To jednostranné vyhlášení nezávislosti Kosovoa je proti mezinárodnímu právu.

Ale pojďme výše, nad psané právo, pojďme na úroveň spravedlnosti bez ohledu na formulace mezinárodních smluv na papíře. Viz http://www.novinky.cz/clanek/131483-tema-koreny-konfliktu-v-kosovu-sahaji-do-14-stoleti.html

Myslím, že je zřejmé, kdo začal s vyháněním. Jakkoli v rámci reakce Srbů byly zločiny (ty byly ale také na straně Albánců, ale publicity se jim tolik asi nedostalo...), neznamená to, že má někdo právo řešit to uloupením tradičního srbského území, navíc v rozporu s mezinárodním právem.

Představte si, že budete mít dům. Manželé, Vaši známí, nebudou mít kde bydlet, vy budete mít velkou vilu sám, tak je necháte, ať bydlí v patře, a ať si patro vybaví, jak sami chtějí. Prostě jim dáte autonomii. Pár založí rodinu, začne dělat noční party, a Vy řeknete: "sorry, to ne, chci v noci spát a vy děláte kravál." Jenže vaši známí vás vyženou, řeknou, že tady, na patře, bydlí oni, a navíc mají teď tři děti, je jich víc, tak koukejte padat, než Vám jednu napálí. Zdravě se naštvete, popadnete je za límec a vyrazíte s nimi dveře. A teď si představte, že by Vám tam přijela policie, řekla by, že jste moc krutý, zaplatil byste těžkou pokutu a navíc by Vám přikázali, že povedenou famílii musíte v domě nechat a nesmíte zasahovat ani tehdy, když budou dál pořádat své divoké noční akce. Celý nevyspalý a zdeptaný to přijmete. A následně se stane, že povedená famílie nechá na katastru zapsat první patro Vašeho domu jako svou nemovitost a soud to - v rozporu se všemi zákony - potvrdí.

Přijdete o část svého domu. Je to spravedlivé?
Re: A co takhle obráceně.
(alfa, 1.3.2008 4:30:12)
Odpovědět
Je takové hezké právnické pravidlo, že právní norma platí obecně pro všechny případy stejného druhu, kdyby se týkala jen jednoho každého případu neměli bychom zákony, ale totální dominaci samozvaných soudců.
Re: Česká republika nemá racionální důvody pro uznání Kosova
(eso, 20.2.2008 14:19:03)
Odpovědět
OBAVAM SE,ZE V DANE SITUACI SE NELZE NA VECI DIVAT PRILIS "RACIONALNE". REALITOU JE TO, ZE SRBOVE NENANVIDI KOSOVANY A KOSOVO NENAVIDI SRBY. A ZADNA ZE STRAN NEUSTOUPI O MILIMETR. STRANA NEUSTOUPI O MILIMETR
ODTRZENI KOSOVA BYLA PODLE ME VEC NEVYHNUTELNA A BYLA POUZE OTAZKOU CASU.
Re: Česká republika nemá racionální důvody pro uznání Kosova
(vtip, 20.2.2008 18:32:51)
Odpovědět
Přijde kosovskej Albánec domů a jeho žena mu říká: "Všímáš si toho?"

On na to: "Čeho jako?"

"No už měsíc v kuse funguje elektrika, teče teplá voda a vyváží nám pravidelně popelnice."

"Aha. To může znamenat jen jedno. Podej mi pušku mámo, Srbové se vrátili."
Re: Česká republika nemá racionální důvody pro uznání Kosova
(Jiří Zahrádka, 21.2.2008 9:40:13)
Odpovědět
:-))))))
Re: Česká republika nemá racionální důvody pro uznání Kosova
(lucie, 4.3.2008 22:24:06)
Odpovědět
ha ha ha
Re: Česká republika nemá racionální důvody pro uznání Kosova
(Zarathrusta, 24.2.2008 20:25:41)
Odpovědět
Omyl - Česká republika má racionální důvody aby Kosovo neuznalo. Ovšem jako vždy ,něco si myslí lidé a jinak jedná vláda( vždyť ona všechno ví a lid nikoliv),která také musí mít na zřeteli,že representuje malý státeček uprostřed Evropy a tak je asi v situaci jako "myš ,která řvala". Ale navíc ona v našem případě je piští .
Re: Česká republika nemá racionální důvody pro uznání Kosova
(peslli, 24.5.2008 1:14:27)
Odpovědět
Neskutečná arogance vlády ignorovat mínění drtivé většiny národa, snad lze charakterizovat jako vlastizradu. Typický postoj podlézavé, bezpáteřní topolánkovi chacharské vlády. Tak to je s radarem i s jakýmsi státem kosovo s malým "k" plnou bandytů, zlodějů, vrahů, drogových mafiánů a podvodníků. Toto je obrovské zklamání ve schopnost být suverénním, svébytným a hrdým národem Čechů, o což naši předkové vždy usilovali a čemž je tento náš národní stát postaven. Je to obrovská ostuda, že si necháme líbit, aby takový parchanti mluvili za nás. Naši dědkové a pradědkové se musí obracet v hrobě. Čím dřív tyhle paka půjdou do hajzlu, tím líp.
I v těch nejhorších poválečných vládách se tam nedali najít tací bezcenní lidé jako v té dnešní. Jestli to takto půjde dál, zase vyjdou lidé do ulic.