reklama
reklama
BulletPřihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

BulletInformační servis
Zasílání novinek e-mailem
BulletČlánky autora
BulletVyhledávání

BulletReklama
Václave, stojíme za tebou
BulletReklama
www.tv7.cz
BulletPočítadlo dluhu
BulletStáhněte si knihu
BulletDoporučujeme knihy
Lukáš Petřík - Konzervativní revoluce Margaret Thatcherové a Ronalda Reagana

Margaret Thatcher: Umění vládnout

Peter Schweizer: Reaganova válka

Gonzalo Vial: Pinochet

Evropské otazníky

Křesťanství a ateismus

Jak katolická...
BulletPrůzkum
Měla by Česká republika vystoupit z EU?
Hlasovat můžete kliknutím na odpověď

BulletPoliticky nekorektní trička
Objednejte si politicky nekorektní trička
BulletReklama
BulletReklama
BulletDoporučujeme
Byli jsme i před unií, budeme i po ní. Boj za samostatnost našeho státu bude probíhat i po Lisabonu

Václav Klaus

Mladá pravice

D.O.S.T.

Desatero Mladé pravice

Pat Buchanan

Ron Paul

Hnutí pro život

Eretz.cz - zpravodajství z Izraele

Standing Together with Israel

Československo 2008 tour

Učitel financí

Václav Klaus o krizi v Kosovu a o bombardování Srbska

Autor: Redakce | Publikováno: 26.2.2008 | Rubrika: Citáty
Ilustrace

Formulovat svůj postoj k dnešní balkánské krizi uprostřed nevídané mediální vřavy bylo nelehké. Tím méně, že jsme byli členy NATO jen několik dní, že jsme se právě stali členy organizace, do níž jsme my, myslím tím ODS- třeba na rozdíl od prezidenta Havla-od počátku jednoznačně směřovali. Ani tehdy, ani dnes to od nás nebyl konjunkturální či populistický tah, ale jasné vědomí bezpečnostních zájmů naší země. Právě pro toto vědomí jsme...vyslovili názor, že se bombardováním srbské části Jugoslávie kosovský problém nevyřeší...

Na vyřešení balkánských konfliktů-nejen kosovského- máme zájem, ale myslíme si, že jsme se členy NATO nestali proto, abychom s fangličkami mávali vojenským jednotkám, jak to činí někteří naši populističtí kolegové, pro které je všechno jasné: vyměnili jedny vlajky za druhé a teď už chtějí "držet" cokoli. Oni říkají basu. My říkáme, že jsme v alianci proto, svou malou, ale důležitou zkušeností pomohli v našem regionu vytvářet bezpečnější svět. To je zájem naší země, našich občanů...Čekal bych, že pánové Fiala s Mikšem...budou stejně jako já touto levičáckou válkou bývalých odpůrců všech válek a majitelů modrých knížek zděšeni, a že se budou stejně jako já děsit, když si přečtou slova polského ministra zahraničí Geremeka (The Washington Post, 25. dubna 1999), který řekl, že je tato válka "prvním signálem přicházejícího století, ve kterém vztahy mezi státy už nebudou založeny na respektu k suverenitě, ale na respektu k lidským právům." V takovém státě bych já žít nechtěl a budu dělat maximum pro to, aby nenastal. A určitě to nebudu dělat proto, že bych nedoceňoval lidská práva nebo proto, že si tím polepším nebo pohorším na žebříčku popularity. A už vůbec ne pro to, zda budu pochválen tím či oním naším novinářem či politikem, který jinak dělá všechno, aby mne vymazal z povrchu zemského.

(6. 5. 1999)

 

Není pravda, že je vyjádření nesouhlasu s bombardováním Jugoslávie snadným, oportunním a snad dokonce zbabělým postojem, jak se nám dnes někteří naši politici a žurnalisté snaží namluvit. Jde naopak o vyjádření složité a spíše odvážné, protože jde o vyjádření do značné míry nepopulární...Někteří z nás zapomínají, že už nejsme ve Varšavské smlouvě. Tehdy bylo jedinou možnou věcí souhlasit se vším, co za nás náš velký bratr rozhodl- např. zásah v Afghánistánu. Právě proto, že máme tyto zkušenosti, musíme musíme velmi pečlivě vážit každé slovo, každý svůj postoj, každé své rozhodnutí...Je velmi snadné a pro mnohé dokonce i romantické křičet "Hurá na ně!". Kdo ale uvažuje jen trochu realisticky, ví, že se bombardováním situace nevyřeší. A to dokonce ani tehdy, kdyby bombardování přimělo Miloševiče podepsat "mírovou smlouvu". půjde ve skutečnosti jen o kapitulaci, s níž se Srbové fakticky nikdy nesmíří a tím vznikne na Balkáně místo dalšího budoucího konfliktu...

Jsme členy NATO a naše členství vyžaduje naši loajalitu. Jenže loajalita není souhlas za každou cenu a není bezpodmínečný souhlas vždy a se vším. Navíc platí, že každý člověk má v sobě skryto více loajalit a ty mohou být leckdy v rozporu. Je směšné nazývat to izolacionismem, panslavismem, národním socialismem-jak nám někdo předhazuje...Ať už si o tom všem myslíme cokoli, a ať už si myslíme cokoli o Miloševičovi (a já si nemyslím nic dobrého), měli bychom to brát v úvahu. Opravdu se nejedná o boj proti "válečnému zločinci Miloševičovi", ale o boj proti všemu srbskému obyvatelstvu...

Ti, kteří útok na Jugoslávii bez přemýšlení obhajují a kteří obviňují nositele jiného názoru z neloajality k NATO, jsou nejen tragicky nezodpovědní vzhledem k zájmům vlastní země, ale protiřečí si také "ideově". Jsou to většinou právě oni, kdo se jindy tak hlasitě zastávají názorů "minoritních" členů všech společenstev. Teď na to zapomínají...Primitivní antirusismus stejně jako zaslepený amerikanismus jsou jen jinými stranami téže mince. Na čí straně konfliktu stojíme v základním ideovém konfliktu dvacátého století, je jasné. Jenom si nenamlouvejme, že právě o sporu o mezi komunismem a svobodou je dnešní konflikt v Kosovu. Názory nemusí být nutně správné jen proto, že je vyslovily naše spřátelené velmoci a že jiný názor mají státy, které mezi naše nejbližší spojence nepočítáme. Nebudeme jednat dospěle, dokud si na samostatné postoje po půlstoletí povinného přikyvování "mocným spojencům" konečně nezvykneme. Teď k tomu máme dobrou příležitost.

 

(29. 3. 1999)  

reklama
1931 čtenářů | 3 komentáře | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Další články od tohoto autora:
Komentáře


Re: Václav Klaus o krizi v Kosovu a o bombardování Srbska
(Karell, 26.2.2008 10:17:20)
Odpovědět
Ukazuje se jen, Klausovy názory jsou konzistenstní...a správné.
Re: Václav Klaus o krizi v Kosovu a o bombardování Srbska
(Lonestarstate, 26.2.2008 18:47:38)
Odpovědět
Konzistentní bezpochyby jsou. I dobře míněné. Ale nenavrhl alternativu, jak Miloševiče přesvědčit, aby přestal vyhlazovat civilisty. Prosba, myslím, nezabrala. A předseda ÚVKS Miloševič dostal na rozmyšlenou mnoho let. Nikdo netvrdí, že bombardování Balkán stabilizuje. Bylo jen prvním krokem, který měl za úkol bezprostřední zastavení genocid. A to se povedlo. Salónním žvanilům (kam V. Klause neřadím, ale tentorát se s nimi ocitl na stejné lodi) by na to nestačilo ani 1000 let. Současná zpětně udělená nálepka boje proti islamismu (přitom tenkrát se zaštitovali naopak srbským nacionalismem) je směšná, jelikož tento předseda komunistické strany napadl i Slovinsko. Což dokazuje, že jeho motivace neměla s islámem nic společného. Jen se snažil udržet etnika v komunistickém velkosrbském "objetí".
Re: Václav Klaus o krizi v Kosovu a o bombardování Srbska
(Michal, 25.3.2009 15:56:38)
Odpovědět
Jste si jist, že tam opravdu ke genocidě albánců došlo? Oni měli prostě jen špatné svědomí za Sebrenicu. Ale je třeba si uvědomit, že v Bosně vraždili také Muslimové a Chorvati, dokonce Muslimové začali s vražděním dřív než Srbové. Proč ale za Srebrenicu nikdo nezavřel taky ty Holanďany? Když mohl být popotahován Šaron, za to že přihlížel k masakrům v Sabře a Štíe.