reklama
reklama
BulletPřihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

BulletInformační servis
Zasílání novinek e-mailem
BulletČlánky autora
BulletVyhledávání

BulletReklama
Václave, stojíme za tebou
BulletReklama
www.tv7.cz
BulletPočítadlo dluhu
BulletStáhněte si knihu
BulletDoporučujeme knihy
Lukáš Petřík - Konzervativní revoluce Margaret Thatcherové a Ronalda Reagana

Margaret Thatcher: Umění vládnout

Peter Schweizer: Reaganova válka

Gonzalo Vial: Pinochet

Evropské otazníky

Křesťanství a ateismus

Jak katolická...
BulletPrůzkum
Měla by Česká republika vystoupit z EU?
Hlasovat můžete kliknutím na odpověď

BulletPoliticky nekorektní trička
Objednejte si politicky nekorektní trička
BulletReklama
Smrt ve středu
BulletReklama
BulletDoporučujeme
Byli jsme i před unií, budeme i po ní. Boj za samostatnost našeho státu bude probíhat i po Lisabonu

Václav Klaus

Mladá pravice

D.O.S.T.

Desatero Mladé pravice

Pat Buchanan

Ron Paul

Hnutí pro život

Eretz.cz - zpravodajství z Izraele

Standing Together with Israel

Československo 2008 tour

Učitel financí

Co se stane, když euroústavu odmítneme

Autor: Ondřej Šlechta | Publikováno: 23.5.2005 | Rubrika: Politika
Ilustrace

V případě krachu ratifikačního procesu neexistuje žádná jednotně daná alternativa, slýcháme nyní často z úst tvůrců a zastánců evropské ústavy. Proto prý musí být euroústava bezpodmínečně přijata, nehledě na to, že se občané v případných referendech vysloví třeba proti. Referendum bude prý nutno opakovat. Ponecháme-li stranou samotnou „demokratičnost“ takového postoje a podíváme-li se čistě na fakta a budoucí scénáře v rámci obecných možností, uvidíme, že nepřijetí Smlouvy o ústavě pro Evropu není samozřejmě vůbec žádnou katastrofou, ale ani něčím, co by naší zemi nějak poškodilo, či odstavilo na „vedlejší kolej“ (pokud to sami nedovolíme). Argumenty lidí, kteří jedinou budoucnost Evropy vidí přijetím tohoto dokumentu a v opačném případě malují černé scénáře, lze vyvrátit níže uvedenými fakty.

1. Jedná se o smlouvu
Jak název samotného dokumentu napovídá, hlasujeme nikoli de facto o ústavě, nýbrž (ať už v horším případě ratifikací v parlamentech, v lepším referendem) „přistupujeme“ na smlouvu, která samotná teprve zavádí Evropskou ústavu. Ačkoli se nejedná jen o jednu další ze současných smluv EU, jelikož tato ruší všechny stávající, počínaje tou římskou a smlouvou z Nice konče, pořád jde ve své podstatě o smlouvu, a jak je již v praxi běžné, na smlouvy se přistupuje, nebo se odmítají. Pomineme-li tedy veškeré její zápory i klady, tak logicky vzato, je nám něco nabízeno a jak se rozhodneme, závisí na vůli, respektive výsledku ratifikačního procesu. Přistupovat k této problematice tím způsobem, že euroústava „musí být přijata“ a nikoli že „je věcí občanů, jak se rozhodnou“, je špatné. Pokud jsou tvůrci a zastánci evropské ústavy skuteční demokraté, budou případné NE respektovat. Pokud se tak nestane, a Česká republika (či jiný stát) se stanou cíli nevybíravé kritiky, výhružek a nátlaku třeba i referendum opakovat, nutně se bude nabízet otázka, zda vůbec stát o členství v organizaci, jejíž představitelé se k svobodnému rozhodnutí staví tímto způsobem.

2. Rozkol v EU patrně nenastane
Ačkoli můžeme diskutovat nad různými sférami politiky EU a vizemi do budoucna, tak to, jestli může dojít ke krizi nebo rozkolu, je nepravděpodobné, že by se tak stalo po případném odmítnutí evropské ústavy. Za prvé, evropští politici (především zastánci euroústavy) si uvědomují, že přes jejich snahy protlačit evropskou ústavu za každou cenu, často i bez ohledu za vůli občanů (pro příklad výrok „Víme, že devět z deseti lidí si Ústavu nepřečte a že budou hlasovat na základě toho, co říkají politici a novináři. Bude-li odpovědí NE, bude nutné hlasování opakovat, protože to rozhodně musí být ANO.“ – Jean Luc Dehaen, bývalý předseda vlády Belgie*, tak „odštěpení“ (ve smyslu vytoření „nové“ Unie) těch států, co euroústavu přijali, by v očích evropské veřejnosti a hlavně na mezinárodní scéně (USA) neprošlo, neboť by se setkalo patrně s velice silným odporem. Mějme na paměti provázanost ekonomik, volný pohyb zboží apod. a tak, opakuji, argument že krach euroústavy = rozkol v EU mi připadá jako určitá forma zastrašování. Za druhé, na druhou stranu je rozdíl v tom, zda euroústavu potopí např. Francie, nebo třeba Česká republika. Principielně a dle jednoho samotného článku v euroústavě který praví že, pokud nedojde k ratifikaci ve všech 25 zemích, proběhne nové jednání za účelem diskusí o dalších krocích, je výklad jasný. Jestliže tedy byť jediný stát odmítne, euroústava padá. Faktem je, že EU bude samozřejmě vždy postupovat (bohužel) individuálním přístupem. Pokud odmítne Francie, dovolím si říci, je to definitivní konec evropské ústavy. Alespoň tedy do doby, než proběhnou případná jednání o jiné podobě. Francii žádné případné sankce hrozit nebudou. Pokud však odmítne samotný jeden malý či střední stát, například ČR, ač by se k tomu mělo přistupovat naprosto stejně, jako v případě Francie, dá se očekávat, že nás Brusel podrobí zdrcující kritice, nátlaku a v krajním případě (čemuž však moc nevěřím) možná nějakým sankcím. To by bylo samozřejmě vysoce odsouzeníhodné a nedemokratické, avšak holá pravda. Pro Evropskou unii existuje demokracie a respektování odlišného názoru pouze v případě, že se jedná o věci které podporuje. Jakmile se něco děje proti vůli Bruselu, fráze o demokracii, či svobodném rozhodování jsou ty tam. Jiná věc je vedení sankcí proti tvůrci EU Francii a jiný je příklad malého státu, nováčka v EU, který má držet „hubu a krok“, příklad České republiky. Pro někoho by toto mohlo být dostatečným důvodem pro euroústavu hlasovat, ačkoli by byl jinak proti ní. Správný demokraticky uvažující člověk by však měl vyjádřit svůj názor bez ohledu na možný diktát shora a případnou nevoli „vrchnosti“. Potom je samozřejmě také nasnadě otázka, jak jsem již zmínil, zda stát o takovouto „demokracii“.

3. Relativnost podpory
Pří hlasování o euroústavě se nutně ještě dostáváme k jednomu závažnému problému. Tím je to, že ač může referendum dopadnout kladně, tak pokud bude účast hlasujících malá, kladné referendum i přes to, že se vysloví pro relativně vysoké procento lidí, nebude dostatečně nereflektovat zájem a názor veřejnosti. Podívejme se na to zblízka. Pokud například ve Španělsku bylo pro evropskou ústavu cca 70% občanů, avšak k hlasovacím urnám se dostavila necelá polovina obyvatel, nutně to vzbuzuje mnoho otázek. Politikům se krásně hovoří o „výrazné nadpoloviční podpoře“, když se však k urnám nedostaví polovina občanů, tak zcela jistě není tato polovina tím, o čem se hlasuje, zrovna nadšena. A zůstanu opět u České republiky. Zaměřme se na příklad referenda před dvěma roky. Vstup ČR do EU byl odhlasován cca 60-70% obyvatel. K urnám se však taktéž dostavila necelá polovina. Jinými slovy, ta druhá polovina „co zůstala doma“, svou pasivitou vyjádřila svůj odpor či nechuť, apatičnost, či přinejmenším nezájem o EU. Podle poměřování míry pasivity sice nemůžeme dělat obecné závěry, ale v případně těchto „pasivních“ se jistě nejedná o horlivé zastánce EU. A tak tomu bude jistě i v případě euroústavy.

4. Případ malého „rebela“
Předeslal jsem, že je možné, že euroústavu odmítne jen jeden malý stát. Zůstanu u příkladu České republiky. Dá se očekávat obrovský nátlak, zejména ze strany tvůrců evropské ústavy a států, kde euroústava prošla hladce. V takovém případě scénářů existuje patrně celá řada. Ten nejméně pravděpodobný je takový, že by se od nás celá Evropa odvrátila. To, že by došlo k nějakým, třeba hospodářským sankcím, je asi úvaha dovedená do extrému, ani uvalení vyšších cel, či různých kvot není pravděpodobné. Je však také možné, že by se naši stranu postavily země, u nichž by sice ústava prošla, ale těsně, země, u nichž je demokratické respektování odlišného názoru na podstatně vyšší úrovni než u bruselských úředníků. Dá se očekávat, že v případě že jediným „rebelem“ budeme my, na naši stranu se proti nátlaku Bruselu a třeba Německa postaví silné procento euroskeptické veřejnosti z Polska či Velké Británie, kde pokud euroústava projde, to bude stejně těsný výsledek. V souvislosti s dnešními událostmi se dá i přepokládat, silné zastoupení odpůrců ÚEU u Francie. Jelikož dnešní průzkumy hlásí až 56% proti, i kdyby zde ÚEU prošla, těžko procento odpůrců klesne třeba k 30%. Je také důležité, kdo bude v dané chvíli u moci. Pokud v době případného záporného referenda bude vládnout stále ČSSD (čemuž se tak, pokud nenastanou předčasné volby stane), je snadné si domyslet, že europeismus jejich politiků se případné kritice Bruselu nepostaví na odpor. V případě pravicové vlády (ODS) bude situace jistě o mnoho snazší. Jisté je jedno, pokud ÚEU skutečně odmítneme jako jediní, je důležité zachovat chladnou hlavu a nezačít „skákat“ podle Bruselu. Právo EU hovoří jasně, pokud jediný stát odmítne, euroústava padá. Je to naše svobodná vůle, do které nemá kdo mluvit.

5. Celkový krach
I když bude euroústava nakonec schválena ve všech zemích Evropy a vejde v platnost, nikdy nebude absolutní podpora. Nakonec to celkově může dát (když sečteme hlasy proti a poměříme je vzhledem k celé populaci Evropy) až 40% nesouhlasících s novým směrem kterým se Evropa po schválení euroústavy vydá, ačkoli oficiálně „bude pro celá Evropa“. Již to je dostatečný signál nesouhlasu. Pokud však bude evropská ústava skutečně potopena a to tak, že se proti skutečně postaví Francie, či například Velká Británie a bude-li i bez ohledu na to, ještě referendum v jiných zemích (což je málo pravděpodobné) a taktéž záporné, občané Evropy tak jasně vyšlou signál, že si starý kontinent tak, jak si ho vysnili federalisté ve svých kancelářích, nepřejí. To bude znamenat, nikoli žádné kompromisy a výškrty „toho, co se lidem nelíbí“, nýbrž vrátit se na začátek a začít znovu. Tím myslím, anulovat „snahy“ Konventu a fakticky se vrátit ke stavu, daném například smlouvou z Nice. Bylo by možná i lepší vrátit se k původní myšlence EHS, čili nikoli sjednocená Evropa ve smyslu federálního celku, nýbrž Evropa coby společenství nezávislých, suverénních států sjednocených do spolku pouze na bázi volného pohybu zboží a osob a celní unie. Podle názorů, které se ozývají v poslední době, je prý tuto ÚEU nutné přijmout již také z toho důvodu, že v případě jejího nepřijetí, má Francie přichystán daleko socialističtější návrh, než je tento. Je však krajně nepravděpodobné, že by v případě odmítnutí tohoto návrhu byl přijat návrh ještě horší.

Alternativa k Evropské ústavě
Evropská ústava je zbytný dokument. To, že její odmítnutí bude znamenat rozkol v Evropě, je výmysl. Ačkoli ke krizi samozřejmě může dojít vždy, nebude to však případně vinou samotného NE, což je jen obyčejné svobodné rozhodnutí. Případná krize bude vinou federalistů, kteří se k euroústavě postavili, nikoli jako k variantě, ale jako k hotové věci a jinou možnost neviděli. Takové postoje a jednání v historii ke krizím vedly. Evropská ústava však představuje možnost, nikoli cíl. Zjevně se zde nabízejí dvě možnosti směřování Evropy, jednou z nich je evropská ústava, která znamená cestu k vytvoření Evropského státu, omezení suverenit národních států a na jejich úkor posílení tzv. evropských institucí. Druhou možností je chápání Evropy, jak jsem již výše nastínil, jako volného spolku založeném „pouze“ na bázi volného trhu. Proto NE evropské ústavě nemůže být prohrou, spíše naopak. Pokud bude euroústava odmítnuta, bylo by nejlepší znovu svolat Konvent o budoucnosti Evropy, avšak založený na demokratičtější bázi, než byl ten předešlý. Nutně by se naskytla otázka, jak dál, či jak případnou ústavu přetvořit. Podle mne je odpověď ve sjednocené Evropě na bázi suverénních národních států, spolupracující a nepotřebující žádnou ústavu, evropského prezidenta, ani žádnou utopii sjednocené Evropské říše.

reklama
1015 čtenářů | 3 komentáře | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Další články od tohoto autora:
Komentáře


Re: Co se stane, když euroústavu odmítneme
(MM, 23.5.2005 12:10:27)
Odpovědět
Ač s těmito názory nesouhlasím, je to kupodivu dobře, střízlivě napsaný článek, v němž lze najít náměty k přemýšlení. Ráda bych však uvedla tři poznámky:

1. I hlupák dnes ví, že za současnými příznivými ekonomickými čísly stojí především zahraniční firmy. K nim také plyne zisk, z něhož má český občan užitek pouze nepřímý. Zdravý rozum, pokud není zmanipulovaný médii (ovládanými vesměs také ze zahraničí) občanu říká: raději takové zákony, abych nebyl nadnárodními firmami zcela vyždímán. Nadnárodním firmám by se třeba také náramně hodilo, kdyby zde byla ev. ústavní smlouva odmítnuta. Naivita tzv. českých euroskeptiků, bojujících za demokracii, je směšná dvojnásob. Bojujte, pánové, za spravedlnost a suverenitu :-))))

2. O moc a suverenitu státu Vám nestojím: ačkoli žiji v zahraničí, soudila jsem se se státem 10 let. Nyní mi bude (tedy čeští daňoví poplatníci – i Vy) platit náhradu, vesměs zbytečně. Pouze za své neuvěřitelně pomalé, neefektivní soudnictví, které prodlužovalo omyly. Tento stát jednoduše své občany nijak moc nechrání. Z tohoto důvodu se občané musí dovolávat evropského soudu ve Štrasburku. (A to podotýkám, že já jsem malá ryba – jde mi jen o pár milionů za nemovitosti, které mi byly ukradeny.) V jiných kauzách jde o desítky, stovky milionů. Chudák český daňový polatník, ten toho musí utáhnout!

3. Volný trh, jímž se zde oháníte, je už dnes také utopií. Ale to už by bylo na delší debatu. Jestli o této utopií chcete snít, je asi zbytečné Vám to vymlouvat. Sněte dál. Možná to bude příjemné snění, zvlášť v těchto akademických debatách, ale to je tak všechno.

Přeji hezký den.
Re: Co se stane, když euroústavu odmítneme
(Petr, 28.5.2005 22:50:41)
Odpovědět
Ja bych chrel reagovat k bodu 1. puvodniho clanku. To ze se jedna o smlouvu je jasne, ale pokud tvrdite ze ji nemusime prijmout a kvuli tomu na nas nikdo nemusi tlacit neni realne. Neni to totiz smlouva mezi dvema staty, ale mezi celou EU a pokud bychom byli jediny stat, ktery by smlouvu odmitl a brzdil tim vsechny
Evropske staty, byla by preci naprosto racionalni reakce, kdyby si prali aby jsme smlouvu minimalne schvalili, pripadne odstoupili od cele EU.
Re: Co se stane, když euroústavu odmítneme
(Josef, 24.5.2005 0:31:29)
Odpovědět
Pane Fridrich.
Sjednocovani evropskeho kontinentu je prodavano jako vytvareni ekonomicke spoluprace a prosperity a ve skutecnosti je to sama politika a pretahovani se o politickou moc. Lidem je jasne, ze k hospodarske spolupraci staci obchodni dohody a lamou si hlavu k cemu bude ustava pro ekonomii a prosperitu dobra. A na zaklade toho vznikaji skepse a pochyby, protoze lidi tak blbi jeste nejsou.
Proto jste musel take do vaseho clanku zamichat politiku.

Kdyz napisete:
"Levé křídlo francouzských socialistů tvrdí, že ústava Evropskou unii proměňuje z perfektně běžícího stroje solidarity a sociální soudružnosti v trh plný anglosaského divokého kapitalismu".

Perfektne bezici stroj uz davno ve Francii totiz neexistuje, ve Francii se vladne stavkovanim. Vlada veskere nedostatky svadela na Brusel a nyni se divi, ze se lide pozastavuji nad ustavou Bruselu. Prvni problem mate, ze Francie nechce anglo-saxon ekonomii a Anglie zase nechce francouzsky styl socialismu.

V prvnim bode "strach z Turecka" mate pravdu! 10% muslimu ve Francii se uz dnes domaha zmeny a nebo modifikace zakonu ve svuj prospech a obavy jsou, ze po vstupu Turecka se situace jeste zhorsi. To by se nelibilo zadnemu narodu, natoz Francouzum s tisiciletymi kulturnimi tradicemi odlisnymi od pristehovalcu.

V druhem bode :
"Po válce v Iráku se objevila frustrace z neschopnosti unie prosadit svůj pohled na svět. Jelikož unie nebyla jednotná, vznikly obavy, aby se neprosadila "agresivní" zahraniční politika Velké Británie a třeba Itálie a Španělska za vlády lidovců. Valná část Francouzů, Belgičanů, Nizozemců a Němců pocítila bezmocnost a sní o ztraceném ráji, kdy byla unie malá a více jednotná. Debata o ústavě je prostředkem, skrze nějž ventilují svou nespokojenost".

Mate spatne napsane mel jste napsat vlady "Francouzů, Belgičanů, Nizozemců a Němců " Naopak obcane nesouhlasi s politikou odkloneni se od USA a davaji za priklad staty Nove Evropy, ktere vidi spolupraci jak s Eu , tak s USA jako svuj ekonomicky i politicky cil. A kdyz vyclenite Velkou Británii, Polsko Itálii a Španělsko, jako agresivni staty, tak vidite, ze "jednotna evropska" politika asi bude plna rozporu a krizi. Brusel to nemuze zvladnout ani politicky a ekonomicky uz vubec ne. I kdyz by se 25 clenskych statu zreklo sve suverenity a predalo zahranicni politku Bruselu tak stejne jednota nemuze byt, protoze kazdy stat ma sve specificke potreby a cile.

Navic u nas starsi obcane si pamatuji socialisticky blok, kde RVHP melo take svoji ekonomickou politiku a Moskva dodavala jednotnou zahranicni politiku a jestlize to nefungovalo ve vychodni casti Evropy, tak maji obavy, ze to nebude pracovat ani v zapadni casti Evropy. Podobnost ciste nahodna, i kdyz nepritel je stejny -USA!