reklama
reklama
BulletPřihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

BulletInformační servis
Zasílání novinek e-mailem
BulletČlánky autora
BulletVyhledávání

BulletReklama
Václave, stojíme za tebou
BulletReklama
www.tv7.cz
BulletPočítadlo dluhu
BulletStáhněte si knihu
BulletDoporučujeme knihy
Lukáš Petřík - Konzervativní revoluce Margaret Thatcherové a Ronalda Reagana

Margaret Thatcher: Umění vládnout

Peter Schweizer: Reaganova válka

Gonzalo Vial: Pinochet

Evropské otazníky

Křesťanství a ateismus

Jak katolická...
BulletPrůzkum
Měla by Česká republika vystoupit z EU?
Hlasovat můžete kliknutím na odpověď

BulletPoliticky nekorektní trička
Objednejte si politicky nekorektní trička
BulletReklama
BulletReklama
BulletDoporučujeme
Byli jsme i před unií, budeme i po ní. Boj za samostatnost našeho státu bude probíhat i po Lisabonu

Václav Klaus

Mladá pravice

D.O.S.T.

Desatero Mladé pravice

Pat Buchanan

Ron Paul

Hnutí pro život

Eretz.cz - zpravodajství z Izraele

Standing Together with Israel

Československo 2008 tour

Učitel financí

Potraty aneb Nám, nám narodí se?

Autor: Štěpán Sirovátka | Publikováno: 6.6.2008 | Rubrika: Kulturní válka
Ilustrace

Potraty jsou SLOŽITÝM OŘÍŠKEM, jehož rozlousknutí je však zároveň až banálně jednoduché. Zkusme se však podívat na tuto věc bez předsudků, střízlivě a věcně.

Líbí se mi slova jednoho amerického dokumentu: každý člověk instinktivně ví, že potrat je vražda, nikdo nezpochybňuje, že jde o zlo - často se však prezentuje jako menší ze dvou zel, mezi nimiž člověk volí, což není pravda.
K prvnímu tvrzení: vražda je naším trestním právem definována jako úmyslné zabití druhého člověka. Spor se zde tedy vede o to, zda je lidský plod člověkem, či není. Odpůrci potratů tvrdí: v momentě početí se již vytváří naše kompletní genetická informace, máme tedy slušně zaděláno stát se Albertem Einsteinem, Wolfgangem Amadeem Mozartem či Marií CurieSklodowskou. Obhájci potratů vidí naproti tomu proces těhotenství jako zahalený jistým tajemstvím - není možné určit bod, kdy se potenciální existence mění v reálně existujícího člověka.
Přesto je jistá hranice, dokdy se smějí potraty provádět, stanovena. Problém je, že spíše odhlasována - jaký argument mají obhájci potratů pro to, že do určitého týdne těhotenství je potrat legální a od určitého už ne? Tato hranice není dána přirozeně jako v případě početí (coby přirozeného bodu), ale je stanovena uměle. Zatímco odpůrci potratů zdůrazňují přirozený a nadosobní řád věcí, zastánci jsou spíše pro společenskou konvenci - což je v morálních otázkách velmi problematické (Když si určité hypotetické etnikum stanoví, že vraždy - dospělých - lidí budou legální, je to v pořádku? A jestliže není, kdo má právo to stanovit? V jednom případě by tak byl přirozený řád respektován a v druhém - v případě nenarozených dětí - ne, což je protimluv. Kdybychom tedy chtěli být v principu společenské konvence důslední, museli bychom přirozený řád zcela odstranit.) Nabízí se pak logický důsledek: jestliže si nejsme jisti, zda už nejde opravdu o člověka, neriskujme jeho zabití a raději neprovádějme potraty vůbec.
Tvrzení, že potrat není vražda, je tedy dle mého názoru filozoficky neudržitelné. Ostatně již jazyk sám nás usvědčuje: říkáme „naše“ genetická informace (tedy nikoho jiného, a to ani jakéhosi našeho potenciálního předchůdce-plodu), ale na druhé straně hovoříme o „přerušení“ těhotenství místo o jeho „ukončení“. Říkáme „pro-life“, ale „pro-choice“. Proč používáme v jednom případě jiné kritérium než v druhém? Vytěsníme smrt ze svého života tím, že nebudeme slovo „smrt“ vyslovovat?

* Řád přirozený, řád společenský

Pohleďme nyní na druhé tvrzení: potrat je menším ze dvou zel. Matka si uvědomuje, že potratit dítě není v pořádku, avšak cítí se nepřipravená či nezajištěná, chce se realizovat jinak apod. Donosit dítě jí v tu chvíli připadá jako větší zlo než ho prostě a jednoduše odstranit (či spíše zlikvidovat). Tento přístup má dvě povážlivé trhliny: jednak zohledňuje pouze perspektivu matky, jednak zpochybňuje život jako jednu ze základních hodnot vůbec. Z pohledu matky je např. „menší“ zlo dostudovat a nemít děti, z pohledu dítěte je však největší (protože absolutní) zlo ztráta vlastní fyzické existence. Jestliže je tedy jedno ze zel absolutní a definitivní a druhé ne, měli bychom se vyhnout tomu prvnímu: matka může dostudovat později, dítěti však už život nikdo nevrátí. Navíc pohled matky vůbec nezohledňuje právo otce rozhodovat o dítěti, které z padesáti procent zplodil. Problém je však právě v onom rozhodování - pokud nepřijmeme život jako základní a nedotknutelnou hodnotu, musíme nutně rozhodovat, kdy život zachováme a kdy jej zničíme. Přirozený řád je zde opět nahrazen společenským (zde spíše individuálním). Za jakých okolností smí druhý člověk žít a za jakých ne? Podle jakých kritérií to rozlišit? Kdo má právo to určovat - jestli matka, proč ne také otec? Popíráním práva člověka na život otevíráme brány eugenice a dělení lidí na ty, jejichž život označíme za potenciálně (v budoucnu) kvalitní, a na ty, jimž pro jistotu nedáme žádnou šanci - přes vědomí, že nevíme, co s námi bude za pět minut, natož za devět měsíců, tři roky, dvacet let. Nemusíme chodit příliš daleko do historie, abychom viděli, kam tato cesta vede. Krom toho je v tomto přístupu obsažen v určitém směru zvrácený pohled na sexualitu, kdy být těhotná je nahlíženo jako „problém“.

Předstírání volby

Pouhé spoléhání se na přirozený řád by se snad někomu mohlo jevit jako zříkání se odpovědnosti. V tomto případě jde především o to, že hodnota života je natolik důležitá, že se dostává za hranici práva na rozhodnutí. Ženy jdoucí na potrat neváhají přijmout přímo titánskou odpovědnost za nahrazení nadosobní morálky morálkou individuální, současně však nejsou ochotny přijmout odpovědnost za jeden jediný lidský život, jejž přivedly na svět. Zkrátka: v momentě otěhotnění je na jakékoli (morálně ospravedlnitelné) rozhodování již pozdě (vyjímaje samozřejmě extrémní případy typu ohrožení života matky, kdy volíme mezi dvěma rovnocennými životy). Potratová diskuse je také často strhována z věcné - teoretické či filozofické - roviny do roviny osobní. Zastánci potratů často obviňují jejich odpůrce z pokrytectví. Nepochybuji o tom, že člověk, který na jedné straně odmítá potraty coby vraždy, na druhé straně neváhá „z vyššího principu mravního“ zavraždit doktora potraty provádějícího, pokrytcem je a svým fanatismem zastáncům potratu dává důvod k pohoršení. To ho však zbavuje pouze mravní integrity a morálního práva o tématu hovořit, neznamená to ještě, že jeho slova jsou nutně nepravdivá. Když nám náš přítel závislý na alkoholu bude s poukazem na jeho škodlivost vyčítat, že pijeme, jistě ho označíme za pokrytce, jenž káže vodu a pije víno - ale nic to nemění na tom, že má věcně vzato pravdu. Podobné názory přitom zastávají i vzdělaní a inteligentní lidé - např. americký lingvista a aktivista Noam Chomsky poukazuje na to, že odpůrci potratů se úzkostlivě zaměřují na zabíjení dětí v USA, ale proti utrpení dětí například v Africe nic nedělají, ač by stačilo investovat daleko menší úsilí než na domácí půdě. Opět: je jasné, že odpůrce potratu by měl být ve své úctě k životu důsledný a hájit ho na všech frontách. Prosté poukázání na zlo, jež se děje jinde, však nijak nezmenší zlo, jež se děje přímo u našich dveří. Jde přece o věc samu, ne o nutně nedokonalé lidi. Jiní zase argumentují tím, že krásná slova odpůrců potratu o úctě k lidskému životu platí pouze v jakémsi dokonalém, krásném světě. Náš svět není ideální - kupříkladu se v něm také krade a zabíjí - rezignujeme jenom proto na boj se zlem? Na jedné straně tedy svoboda volby, na druhé straně jakési temné fatum, ženoucí ženy do ordinací interrupčních klinik. Co je to za volbu, jež v sobě implikuje jen jednu možnost - právo na potrat?


Nám, nám narodí se? Potraty, dilemata a láska

Myslím, že sledujeme podobný efekt, jenž je často zmiňován v souvislosti s eutanazií: máme sice jakoby možnost mezi dvěma volbami, ale okolím jsme často automaticky tlačeni k té horší variantě.
Je také s podivem, jak se někteří zastánci potratu snaží z diskuse vyloučit muže. Kromě již zmíněného vytěsňování otců je to tento přístup: muž nemůže otěhotnět, neví, čím žena prochází, žena má právo na své tělo. Musím mít řidičský průkaz, abych poznal, že do auta patří benzin? Na své tělo jistě žena právo má, na tělo nenarozeného dítěte nikoli. Některé (zdá se spíše feministicky orientované) zastánkyně potratu též tvrdí, že muži nemají právo rozhodovat o ženách, protože je k potratu vlastně dotlačili tím, že ženy nechávají opuštěné a bez pomoci. Toto tvrzení v sobě implikuje premisu, že ženy jsou nesvéprávné bytosti, neschopné rozlišit, koho chtějí za otce svých dětí - což je v tomto případě zvlášť pikantní.
Často bývá také odpůrcům potratů podsouváno, že ztotožněním potratu s vraždou se stavějí do role jakýchsi mravokárců, odsuzujících ženy jdoucí na potrat. Lidé toto tvrdící většinou nejsou schopni rozlišit objektivitu rigorózního zákona a individuální, osobní odpovědnost člověka, jenž zákon překročí. Věznice přece nejsou plné pouze chladnokrevných zločinců, ale i lidí, jenž spáchali zločin v afektu, byli k zločinu dohnáni okolnostmi apod. Přes tyto polehčující okolnosti však pro společnost není dost dobře možné je do vězení neposílat. Konstatování, že někdo spáchal zločin, neznamená automaticky morální odsouzení.
Také slýcháme argument, že pokud nepovolíme potraty oficiálně, budou se dít ilegálně, a kromě dětí tak budou umírat i matky. Na tomto přístupu něco je ve smyslu jeho pragmatičnosti - podobným směrem míří např. legalizace prostituce: když problém nezmizí, ať napáchá aspoň co nejméně škody. V tomto případě však neoddiskutujeme fakt, že ženě napomáháme ve zlu. Krádeže také nikdy nezmizí: budeme proto usnadňovat zlodějům jejich činnost, aby se při své práci nezranili např. o ostnatý drát? Přitom při krádeži většinou nejde o život - na rozdíl od potratu. Americký dokument Lake of Fire nabízí pohled do jedné z interrupčních klinik: v kombinaci chápavě se usmívajících sester, jež o potratu hovoří stylem, jako by šlo o vytržení zubu, a brutální řezničiny zákroku samého, zdá se být cosi ďábelského.
Tragédie na každý pád Zkusme tedy dosavadní úvahy alespoň trochu shrnout: na straně odpůrců potratů vidíme logický a argumentačně přesný koncept, na straně zastánců spíše vágní formulace (nesystematicky podávané) a celou řadu argumentačních faulů. Samozřejmě, u sebelepšího argumentu lze napadnout některou z jeho premis - nejprve však musí být onen argument formálně vytvořen. U zastánců potratu vidíme největší problém v tom, že jejich stanoviska jsou společensky podmíněná, tudíž proměnlivá. Navíc se snaží závažnost tématu otupit hyperkorektním vyjadřováním. Co s tím?
Pokud je potrat vražda, znamená to, že se u nás ve velkém beztrestně (a navíc legálně) vraždí, aniž bychom proti tomu cokoli udělali. Na druhé straně vidíme osobní tragédie opuštěných a zneužívaných žen, jež jsou ke svému rozhodnutí často tlačeny vnějšími okolnostmi i svým okolím. Sebevětší utrpení či osobní nezodpovědnost však myslím neopravňuje kohokoli zmařit druhý (navíc zcela bezbranný) život, jakkoli s utrpením žen soucítíme (nehovoříme teď o extrémech typu incestu či znásilnění). Budeme tedy posílat miliony matek do vězení za vraždu prvního stupně? Těžko představitelné i proveditelné.
Obávám se, že dokud ve společnosti nebude většinová dobrá vůle celou záležitost řešit, či spíše postavit se k ní čelem, mnoho se toho nezmění. Těžko můžeme od druhých požadovat hrdinství (ale jsou i takové případy - Gianna Mollová, italská lékařka a matka čtyř dětí, milovala své dítě natolik, že raději zemřela na porodní komplikace, než aby obětovala dítě) - alespoň elementární ochrana života by však v zákoně zakotvena být měla. Většina lidí dle mého názoru nechodí k potratu proto, že jsou v těžko řešitelné situaci, ale proto, že svoje děti prostě nechtějí. Navíc v době, kdy není problém dítě v den porodu odložit do babyboxu. Láska a rozlišení A tak jediné, co zůstává, je láska. Máme dost lásky přijmout do svého života nového člověka? Chceme využít poetického a tvořivého daru, kdy jsme schopni podílet se na zázraku vznikání nového života prakticky z ničeho? Strom se pozná po ovoci, píše se v jedné knize. Zatímco matky novorozených dětí jsou i přes fyzickou bolest šťastné a často hovoří o nejpozitivnější zkušenosti svého života, matky, jež šly na potrat, vykazují spíše deprese, emocionální i psychické vyčerpání a vytěsňované pocity viny. Někdy pak také ztrácí schopnost mít další děti. Opravdu je tak těžké rozlišit, které z nich se rozhodly správně?

Prostě nechtějí Většina lidí nechodí k potratu proto, že jsou v těžko řešitelné situaci, ale proto, že svoje děti prostě nechtějí

Autor je studentem FF UK

vyšlo v MF Dnes 12. 4. 2008

reklama
1566 čtenářů | 13 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Komentáře


Re: Potraty aneb Nám, nám narodí se?
(Kocour Mikeš, 6.6.2008 8:16:30)
Odpovědět
Hm..ze začátku to mělo náznak dobré úvahy, ke konci se to téměř nedá číst.

Tak nějak jsem si od radikálních odpůrců potratů vůbec nepřečetl nic jiného, než přirozeně-právní, etický patos. Reálné zhodnocení situace však ne.

Protože pokud by se dnes potraty zakázaly, povede to k jedinému - k tomu o čem autor píše - pokratectví. Budeme si zakrývat oči a dělat že se tak neděje a fakticky počet potratů (tajných stoupne). Nevím, počty potratů každoročně klesají a to je máme legální. Zakázat je by byl krok zpět a otevření pandořiny skřínky.

Autor se také mýlí v tom, že existuje nějaká absolutní hodnota lidského života. Samozřejmě že ne. Proboha, vždyt sama redakce tu brojí proti antidiskriminačnímu zákonu. Má podle vás pedofil, recidivní násilník, nebo narkoman, který s nožem napadá lidi stejnou hodnotu jako "slušný člověk"?

A ač to bude znít cynicky, podobně je to i u dítěte. Myslím, že je právem ženy (stejně tak ale i muže, dítě zplodili oba) rozhodnout se, zda dítě bude chtít, nebo ne. Je jistě nesmírně divné a o morální hodnotě dané osoby vypovídající, když půjde na potrat proto, "že si nedali pozor", "že ted by na to neměla čas", ale pokud ke zplození došlo znásilněním, pokud je plod těžce poškozený, nemocný?

Myslím, že je věcí rodičů rozhodnout se, co pro ně (a pro dítě) bude lepší. A pokud se rozhodnou jít na potrat, či ne, je čistě jejich věc. Určité pohnutky se dají jistě považovat za nemorální, jiné jsou pochopitelné, ale podstoupit potrat je svobodná vůle.
Re: Potraty aneb Nám, nám narodí se?
(Lukáš Petřík, 6.6.2008 9:49:06)
Odpovědět
Pedofil se dopustil zločinu a zaslouží trest, nenarozené dítě je však neviňátko již z definice. Člověk nemá právo rozhodovat o životě jiného člověka, pokud ten druhý je nevinný. Potrat je zabitím lidského tvora. Poměr zabitých ku narozeným u nás je 30:70, nevím, že by např. v Irsku byl tak obrovský počet nelegálních potratů... Není to svoboda volby otce a matky. To bychom mohli tvrdit, že otec a matka mají právo zavraždit své dítě kdykoli během jeho života. Okamžikem zplození vzniká nový život, který si zaslouží, aby byl chráněn. Tvrzení, že lidský tvor nemá právo na zákonnou ochranu, mi připadá poněkud nacistické–jde to proti všem základům naší civilizace–proti křesťanské úctě vůči lidskému životu a proti klasicky liberální či konstituční ochraně života. Zabíjet děti je hnus, hnus, hnus, hnus.
Re: Potraty aneb Nám, nám narodí se?
(KM, 6.6.2008 10:03:34)
Odpovědět
To jsem přece nikde neřekl, že lidský život nemá nárok na ochranu.

Základem naší civilizace je ovšem i antika se vším, co k tomu patří - tj. i se Spartou, která neduživé děti házela ze skály :-)) takhle se to brát nedá...

Vždyt pro mě je potrat taky nemorální - pokud se k tomu staví dotyčný/dotyčný tak, že "cosi nevyšlo" a ted to budeme zpětně řešit- potratem. Ale zakázat to ? Potraty stoupnou...

Když se potraty legalizovaly, jejich počty byly rok od roku nižší, než odhady kolik jich bylo, když se dělaly nelegálně.

Křesťanskou morálku bych do toho nepletl, sami hlasatelé (kněží, ne ty doufám :) ) "křesťanské morálky" jsou někdy největšími zvrhlíky.

A co s tím, když je žena znásilněná? Pokud jde o incest, nebo těžké poškození plodu? Takže je lepší ohrožení života matky, narození dítěte, které ze života nebude nic mít, nebo narození dítěte, které bylo počato znásilněním (co říká křesťanská láska na to, že se narodí dítě u něhož právě ta láska, co má být hlavní příčinou, chybí?) jen proto, že se budeme rozplývat nad tím, jak dodržujeme jakési stejně už nefunkční křesťansko-etické principy?
Re: Potraty aneb Nám, nám narodí se?
(Lukáš Petřík, 6.6.2008 10:26:39)
Odpovědět
Mluvil jsi o tom, že neexistuje nějaká "absolutní hodnota lidského života". Já myslím, že ano. O tuto hodnotu nechť je připraven vrah, násilník atd., ale ne nevinný člověk. Sparta není základem naší civilizace. Z antiky jsme některé principy převzali, některé ne, ale jde o to, zda-li to jsou dobré či špatné principy. Křesťanství je důležitější než antika, co se týče morálních principů, na druhou stranu se filozicky řada teologů antickou filozofií inspirovala... Nikde není exaktně dokázáno, že potraty při zákazu potratů stoupnou a pokud se zavedou zákonné sankce, každý si rozmyslí, zda zabije dítě. Samozřejmě nejlepší je, aby si to společnost sama uvědomila, čili jsou dvě paralelní cesty, které by měly být zavedeny: zákonná a osvětová. To, že se některý kněz chová zvrhle, neznamená, že je dobrým křesťanem. Podle mě by měl být o to více potrestán. Nevidím problém v tom, aby byl popraven pedofilní kněz. Ale jeden úchyl neznesvěcuje etiku a náboženství jako takové.

Obhájci potratů vždy vytahují extrémní případy, ale budiž 1)když je žena znásilněná?- nemá povinnost nasazovat svůj život kvůli nedobrovolnému aktu, ale pokud přesto dítě porodí, ukáže velkou odvahu a zaslouží si úctu.
2) incest: to je otázka, to dítě za incestní rodiče nemůže, ale upřímně v tomto případě si nejsem jist, ale považuji to za výjimku
3) ohrožení matky-potrat je přípustný, i když platí řečené v bodu 1)
4) poškozený plod?– v tom případě bys asi navrhoval zavraždit i všechny mentálně postižené lidi, protože ze života stejně nic nemají a třeba i deti z děcáku, protože nebyly počaty z lásky.
Zdá se mi, že základem civilizace, kterou hlásáš ty, je MEIN KAMPF.
Re: Potraty aneb Nám, nám narodí se?
(KM, 6.6.2008 11:09:08)
Odpovědět
Ach jo..inu vidim, ze se na tomto platku mnoho nezmenilo a diskutovat zde pozbyva smyslu, kdyz se misto racionalnich argumentu vytahuji katechismy a poukaz na "Mein kampf"

a psal jsem o tom, ze je to svobodna vule a nic o tom, ze by se mely a priorne utracet mentalne postizene deti.

styl: presne jak ti "levicaci" :-)

koneckoncu, to, ze totalitarismus ma zaklad v tomhle krestanskem univerzalismu uz taky bylo napsano na par set strankach.

navic je to naopak, vetsina veci z krestanstvi je "vytahanych" z antiky a ruznych tehdejsich tradic (vcetne perske), ono tu totiz bylo tisice let vyvoje predtim a myslet si, ze veskere mysleni je zalozene na tom, ze kolem roku nula, popripade cca 30 n.l., cosi spadlo shury a to je zakladem a vsechno ostatni jakymsi odstepkem, je docela usmevne...
Re: Potraty aneb Nám, nám narodí se?
(KM, 6.6.2008 11:35:20)
Odpovědět
no ale odhlednu li od mein kampfu a podobnych nesmyslu, prilis pravdu nemas.

pruzkumy je prokazano, ze konkretne v Cechach od roku 1993 potraty systematicky klesaji, na tom ma navic velky podil rozsireni antikoncepce (taky zlo?)

A k Irku...Irsko je skrz naskrz katolicka zeme, nema smysl sroubovat irskou legislativu a moralku na Ceskou republiku, ktera je prakticky ateisticka.

Zena, ktera porodi dite, ktere bylo pocato znasilnenim statecna bezpochyby je, zaslouzi si i uctu, ale:

1) tohle vetsina zen neudela, protoze pocit jakesi ucty prebije pud, ktery ji bude rikat, ze to dite proste neni jeji.

2) myslim si, ze v tomhle krestansky pohled na vec jedince degraduje do role poslusne ovce (na tom ostatne krestanstvi zalozene je :) ) - najde se jakysi magor, ktery zenu znasilni, ta otehotni a pokud si to chce nechat vzit, dopousti se zlocinu, protoze bere to, "co je Bohem dano", chtelo by se to vzit do jejich pocitu...

ja si tedy opravdu myslim, ze by to melo zustat svobodnou vuli zeny. pokud dotycna potrat podstoupi jen proto, ze ji ceka kariera atd atd, muzeme si o ni myslet svoje (a ja si to myslim), ale obavam se, ze tady sankce proste nepomuze a pozbyva smyslu..
Re: Potraty aneb Nám, nám narodí se?
(sajgou, 6.6.2008 11:57:58)
Odpovědět
Nechci nijak snizovat tve vedomosti, ale promin, tve nazory na krestanstvi jsou jak opsane z nejake ucebnice marxismu nebo z nejake z Nietzscheho interpretaci krestanstvi. Jak vis, kolik krestanu (resp. knezi) je zvrhliku? Mas nejaky sociologicky pruzkum? Nerikam, ze se v cirkvi nedejou taky spatny veci, ale toto je opet delani normalu z extremu. A k tem "tupym ovcim" - neplet si pokoru, coz je prosim pekne ctnost, s absenci kritickeho rozumu a zaslepenym fanatismem. Zkus si naprikla zjisti, kolik vyznamnych evropskych filozofu bylo zaroven krestany... To, ze krestanstvi nenavazalo na dosavadni tradice, nidko netvrdi, presto prineslo nektere naprosto jedinecne a do te doby netusene veci. To, ze neco prijmes, jeste neznamena, ze nemuzes vytvorit jedinecnou interpretaci, syntezu apod. Ale smysl krestanstvi neni v ideologii, ale ve spiritualite, zive vire, a to je mimo filozoficke discipliny a tuhle diskusi.
Re: Potraty aneb Nám, nám narodí se?
(sajgou, 6.6.2008 11:30:03)
Odpovědět
Souhlasim s Lukasem, ze zastanci prava na potrat casto vytahuji extremni situace, jez vydavaji za pravidlo (coz neni problem pouze u nich, je to celkem symptomaticke co se doboveho paradigamtu tyce). Kolik procent potratu cini znasilneni, incest apod.? Podle me naproste minimum. Problem je zde dle meho nazoru predevsim v te perspektive: pokud jsem clovekem, patri pravo na zivot mezi ma nezadatelna prava. Hrube receno, mam pravo se narodit a to, co se deje "venku" (jestli me nekdo ma nebo nema rad, jestli o me bude postarano atd.) me az tak nemusi zajimat. Samozrejme, ze tyto okolnosti cloveka (nekdy i velmi) negativne ovlivni, ale to prece neznamena, ze clovek nema dostat sanci. Kde je psano, ze tato omezeni nemuze prekonat. V lidskem zivote pusobi tolik nepredvidatelnych faktoru, ze clovek nema pravo toto rozhodovat, protoze to nemuze vedet (vemte si, jak i nase znalosti jsou v tomoto ohledu omezene - maji napr. rozhodujici vliv vychova, nebo geny?). Proto si myslim, ze v momente poceti jiz nikdo nema pravo o zivote rozhodovat - svobodne rozhodnuti mit ci nemit deti (a pripadne kolik) se deje (ci ma se dit) jeste pred momentem otehotneni, tam at se kazdy rozhodne, jak je ctena libost. V momente vzniku noveho cloveka jiz toto pravo clovek nema. A jeste k tomu pokrytectvi: principielne nevidim rozdil mezi zabitim (dle meho nazoru zavrazdenim) nenarozeneho a dospeleho cloveka. Jak to, ze zabiti dospeleho cloveka trestne je, a zabiti nenarozeneho neni? Zkratka jednou se tato hranice prekrocila, praxe se tomu uzpusobila a dnes uz je asi nemozne potraty ilegalizovat, protoze to soucasne spolecnosti nevyhovuje. To vsak neznamena, ze to neni moralne spatne. Podobny problem nastane u eutanazie, bude-li legalizovana. Vemte si treba vrazdy - to, ze vrahy posilame do vezeni, prece neni pokrytectvi. Kdyz by spolecnost casem usoudila, ze je pro ni pohodlne legalizovat i vrazdy dospelych (napr. usoudim, ze zivot meho souseda stoji beztak za starou belu, nebot je zcela bez lasky, neprijaty a navic je na voziku, a vubec, potrebuji jeho parcelu), budete nazyvat pokrytcem toho, kdo si dovoli rici: heledte, vrazda je spatna a mela by byt ilegalizovana? Nejde prece o ot, jestli je nekdo pokrytcem nebo ne, tady jde o zivoty lidi (at uz narozenych ci nenarozenych)! Tak nejak bych to videl.
Re: Potraty aneb Nám, nám narodí se?
(sajgou, 6.6.2008 11:40:46)
Odpovědět
A jeste k ilegalnim/legalnim potratum: legalni potrat chrani zenu (tj. aby napr. nezemrela v dusledku nelegalniho potratu), ilegalizace potratu chrani dite. Prednost by jednoznacne mela dostat ochrana deti (jsou nevinne, pravo na zivot je zakladni, zabit ho je navic nemoralni a i pragmaticky vzato pro spolecnost nevyhodne). To, ze nekdo riskuje sve zdravi tim, ze chce zabit sve dite, je aktivita na jeho vlastni pest, za kterou nese odpovednost on (ci spise ona) a nevim, proc by se tato zodpovednost mela prenaset na spolecnost. Samozrejme hovorim ciste teoreticky, v praxi je to neuskutecnitelne.
Re: Potraty aneb Nám, nám narodí se?
(F. Šalda, 6.6.2008 20:41:25)
Odpovědět
Potrat je ze své podstaty špatný. Ale nejsem žena a nemohu se tedy úplně vžít do takové situace. Příjdem mi proto trochu pokritecké, když fanatičtí odpůrci potratů-chlapi jako Karas a L. Petřík vynášejí takovéto soudy.

A ke křesťanství: souhlasím víceméně s K.Mykešem. KřeSťanství bylo původně náboženstvím lůzy a Římané je pronásledovali proto, že křesťani dělali to samé, co dnes provádějí Muslimové v Západní Evropě - rozvracejí systém. Nicméně křesťanství se časem jakžtakž sklidnilo a budovalo kulturu . Zvláště pak křesťané v 3. světě, obzvláště arabští křesťané si časem vybudovali jakousi úroveň, oproti svým muslimským bratrům, neboť islám je ještě více plebejské náboženství než křesťanství.

Nicméně, klidně bych se stal křesťanem, kdyby křesťanští představitelé začli rezolutně vystupovat proti islámu. Ale ty bláboly o našich bratřích po Abrahámovi... Českým katolíkům jde jen o prachy, podivné restituce, smlouvu s Vatikánem, popř. o potraty. Ale bojovat za evropskou civilizaci, kteréž jsou údajně nositeli... skutek utek
Re: Smutná pravda o Izraeli
(REVOLUTION, 6.6.2008 21:39:39)
Odpovědět
Stát Izrael se v světových médiích objevuje zejména v souvislosti s dlouholetým izraelsko-palestinským konfliktem případně s vojenskými akcemi a třenicemi mezi ním a jeho arabskými sousedy. V květnu 2008 uplynulo od jeho, nutno dodat že dosti krvavého, vzniku už 60. let, na což tamní vláda reagovala velkolepými oslavami. Při té příležitosti pochopitelně došlo také na bilancování toho, co má Izrael v oněch 60. letech za sebou a jakou cestu urazil od dob zemědělské kolonie citrusových a olivových hájů a sadů obklopených nehostinnou polopouští s kočovným pastevectvím, jak vypadala většina Palestiny ještě ke konci britské koloniální vlády. Pokud však izraelská vláda zdůrazňovala výlučně úspěchy na této cestě, je potřeba podívat se na skutečnou podobu dnešního Izraele, která mnoho důvodů k oslavám věru nenabízí.

Izraelská ekonomika patřila v posledních letech a donedávna k nejrychleji rostoucím na světě. HDP na hlavu (26 200 dolarů podle ročenky CIA) dnes dosahuje téměř průměru EU a tempo ekonomického růstu činilo koncem roku 2006 8% a v roce 2007 stále „dobrých“ přes 5%. V zemi se kromě již tradičních odvětví, jako je výroba zbraní a broušení diamantů, rozvinul také turistický ruch a výroba elektroniky, software a náročných vědeckých technologických produktů. V počtu odborných vědeckých časopisů na počet obyvatel je Izrael na prvním místě na světě a může se pyšnit nejvzdělanější populací na Blízkém východě, s nejdelší průměrnou dobou strávenou ve škole a s nejnižší mírou negramotnosti. Na první pohled tedy řada důvodů k oslavám, kdyby všechna tato čísla nezakrývala skutečný stav spočívající v obrovských třídních protikladech mezi bohatými a chudými, podnikateli a pracujícími a jednotlivými etnickými skupinami, který ve vyspělých zemích, s výjimkou USA, nemá obdoby.

Neoliberální agenda posledních let, která vedla k číselnému růstu HDP, totiž zároveň způsobila, že tento vnitřně silně rozporný hospodářský růst oddřela izraelská dělnická třída, chudí a důchodci, zatímco prospěch z něj měla jen úzká skupina velkých podnikatelů. Ačkoliv se v ekonomice vytvořila řada nových pracovních příležitostí, jde v drtivé většině o místa, na nichž se uplatňuje sociálně neošetřená, flexibilní práce – v nejhorších podmínkách, za nejnižší mzdy a bez i té nejzákladnější pracovně-právní ochrany. A ačkoliv chudí nezaměstnaní tato místa vesměs obsadili, jejich životní úroveň se v žádném případě nezvýšila. Spíše naopak. V této souvislosti hovoří izraelští sociologové a novináři o fenoménu tzv. nové chudiny, která vznikla v posledních sedmi letech výlučně jako důsledek neoliberální agendy. Ještě nikdy nebylo v Izraeli tolik chudých, kteří přitom nepobírají dávky a pracují. Pravicové vlády Izraele ve snaze zajistit kapitálu příliv nové nekvalifikované, laciné pracovní síly, úmyslně podminovaly systém rekvalifikací tím, že snížily rozpočtovou položku vydávanou na rekvalifikační a dovednostní kursy o 50%, čímž obrovské mase pracujících znemožnily najít si práci v lépe placených sektorech. V rámci neoliberálních „reforem“ byla kromě změn v oblasti zaměstnání směřujících zpět k systému roboty také uplatněna masivní škrtací politika. Od roku 2002 do roku 2006 byly rodinné přídavky seškrtány o 15% a od roku 2001 do roku 2006 byly přídavky na děti seškrtány o celých 47%. Zejména postižené byly, jak je pro tuto asociální kapitalistickou politiku obvyklé, ty nejbezbrannější – matky samoživitelky. Počet žádostí o pomoc lidem v nouzi, který obdržela humanitární nadace Yadid, se mezi roky 2003 a 2004 zvýšil o 50%. Hlavní „zásluhy“ na této politice si připisuje krajně pravicová neoliberální vláda ex-premiéra Netanjahua.

V roce 2006 žilo v chudobě 1 674 tisíc Izraelců, včetně 850 tisíc dětí, tj. zhruba každé třetí dítě v Izraeli vyrůstá v chudobě. Počet lidí v chudobě přitom neustále stoupá: v roce 2005 to bylo 1 631 tisíc lidí, což se rovnalo 26,2% obyvatel, v roce 2004 to bylo 24,5% a v roce 2002 to bylo 21,8% (některé zdroje uvádějí o něco nižší ukazatele). Počet chudých se v roce 2007 pravděpodobně dále zvýšil, neboť proběhla nová kola škrtů státního rozpočtu v sociální oblasti a také reálný pokles důchodů. Jejich nový proud přichází z řad proletarizovaných středních tříd, které podléhají bankrotům kvůli neschopnosti platit stále nákladnější hypotéky na bydlení, kvůli prudce rostoucím cenám ve zdravotnictví, nebo kvůli růstu nákladů na studium. Z 850 tisíc chudých dětí jich podle Národního pojišťovacího úřadu nejméně 600 tisíc pravidelně zakouší nedostatek potravin nebo přímo hlad. Jídelníček těchto dětí vykazuje značný nepoměr mezi nadbytečným přísunem cukrů a nedostatkem či úplnou nepřítomností konzumace masa, mléčných výrobků, ovoce a zeleniny. V některých případech děti nejí celý den.

Mezi nejhůře žijící obyvatele patří rovněž nemalá část izraelských důchodců. Týká se to zejména rodin ultraortodoxních židů majících typicky hodně dětí, židovských imigrantů z Ruska a také „černých Židů“ z Etiopie. Opakované snižování penzí v posledních sedmi letech až na méně než 28% průměrné mzdy přivedlo mnoho důchodců na okraj úplné chudoby. Objevil se fenomén sebevražd zbídačených důchodců, které zejména u rodin etiopských Židů mají podobu zavraždění všech členů rodiny s následnou sebevraždou pachatele. Policie a vláda přičítají toto jednání k zoufalství dovedených rodin zruinovaných ofenzivou kapitálu údajné neschopnosti imigrantů přizpůsobit se životu v Izraeli. Toto hanebné zastírání skutečností samozřejmě nemůže připustit, že „přizpůsobení životu“ v Izraeli za stávajících podmínek znamená mimo jiné obcházení smetišť a sbírání popadaného nahnilého ovoce a zeleniny ze špinavé dlažby tržišť – jev v Izraeli stále častější, kde pravděpodobně narazíte právě na důchodce, slepé, tělesně a duševně postižené chudáky.

Také jiné segmenty izraelské populace prožívají zvláště těžké období. Chudoba je v Izraeli, tak jako skoro ve všech kapitalistických státech, segregovaná. Izraelské město Sderot u hranic z Gazou, patří k nejchudším městům v zemi, s populací složenou převážně z dělníků na nízko placených pracovních místech bez sociálních práv. Právě tito nejchudší Židé, v geografickém i sociálním smyslu na okraji izraelské společnosti, jsou přitom obětí opakovaného ostřelování raketami Qassam z pásma Gazy, které podnikají radikálové z Hamásu. Je smutné, že tento islamistický teror proti zbídačeným izraelským pracujícím nalézá příznivý ohlas na stránkách levicových Indymedií -(http://www.in­dymedia.org.uk/en/re­gions/birmingham/2008/04­/396520.html), a to tím spíše, že jde převážně o Židy z Maroka, Sýrie, Íránu, Iráku a jiných muslimských zemí, kteří z nich nezřídka museli uprchnout před vládním a islamistickým terorem proti jejich komunitám.

Velmi ponurá je ale například i sociální situace v Jeruzalémě, který Izrael prohlašuje za své hlavní město a v němž sídlí všechny honosné vládní úřady. Společná zpráva izraelské městské správy a organizace Jeruzalémský institut pro izraelské studie za rok 2007 zjistila, že jedna třetina jeruzalémských rodin a alarmujících 56% jeruzalémských dětí žije v chudobě. Mezi židovskými a arabskými obyvateli Jeruzaléma existují v míře chudoby významné rozdíly, neboť mezi chudé se počítá 62% arabských ale „jen“ 23% židovských rodin. Pokud jde o děti, pak v chudobě vyrůstá více než tři čtvrtiny arabských ale také 44% židovských jeruzalémských dětí. O vážnosti situace vypovídá, že každý den navštěvuje více než 1000 lidí městské vývařovny pro chudé, aby do sebe dostalo alespoň nějaké teplé jídlo.

Izraelští Arabové/Palestinci jsou vůbec kapitola sama pro sebe. Vedle Židů z ortodoxních komunit a židovských přistěhovalců z Etiopie a některých arabských zemí patří tato skupina obyvatel k nejchudším a sociálně nejzranitelnějším. Podle zjištění izraelského Národního pojišťovacího úřadu z roku 2007 tvoří izraelští Palestinci 53% všech chudých v Izraeli (jinak tvoří necelých 20% populace). Zároveň mezi chudé patří podle zjištění organizace Mossawa, která hájí zájmy izraelských Palestinců, asi polovina všech izraelských Palestinců. Ze čtyřiceti měst v Izraeli s nejvyšší mírou nezaměstnanosti je jich 36 arabských.

Rozhodující příčinou jejich nízkého ekonomického a sociálního statutu je systematická diskriminace ve všech oblastech života. Palestinci žijící v Izraeli mají fakticky zákonně zakázáno vlastnit půdu resp. nemohou coby nájemci hospodařit na půdě vlastněné židovskými státními kolonizačními institucemi jako je Izraelská rozvojová agentura a Židovský národní fond (do čela této instituce, která chrání specificky židovský charakter držby půdy, se v roce 2007 paradoxně dostal izraelský Palestinec). Tyto instituce přitom drží ve vlastnictví 93% půdy v zemi. Většina Arabů muslimského vyznání také neslouží v armádě, a kvůli tomu následně nemá právo na zvláštní benefity, výhodné půjčky na bydlení, příspěvky na studium dětí a vyšší důchody, které jsou vyhrazeny bývalým aktivním vojákům.

Průměrné mzdy izraelských Palestinců jsou o 29% nižší, než mzdy židovských pracujících. Ministerstva financí a zahraničí zaměstnávají dohromady kolem 1700 Židů ale jen asi tucet izraelských Palestinců. Některá zaměstnání, například práce v Národní bance Izraele nebo ve státní energetické společnosti, byla od vzniku Izraele až do roku 2006 Arabům zcela nepřístupná.

V roce 2002 vydalo Ministerstvo bydlení ze svého rozpočtu v přepočtu 14 liber na hlavu pro rozvoj palestinského bydlení ve srovnání s 1500 liber na hlavu pro rozvoj židovského bydlení. Od roku 1948 až do roku 2008 nevzniklo v Izraeli přes mohutný populační růst ani jedno město nebo vesnice pro izraelské Palestince. V roce 2004 bylo v Jeruzalémě postaveno nových 212 789 metrů čtverečních obytné plochy. Pouze 7% z toho připadlo na nové bydlení pro Palestince. Ačkoliv Palestinci mají větší přírůstek obyvatelstva než izraelští Židé, bylo v 90. letech legálně postaveno 12krát více židovských bytů než arabských. Kromě toho bylo mnoho arabských a beduínských domů z rozhodnutí vlády rozbořeno. Podobná diskriminace se uplatňuje i ve zdravotnictví a školství: Ministerstvo zdravotnictví dává ze svého rozpočtu pouhých 0,6% na rozvoj nemocnic a ordinací v arabských komunitách! Na arabského studenta se zase z vládních zdrojů vydává pouhých 192 dolarů/rok ve srovnání s 1100 dolary/rok pro studenty židovské. Z 5000 míst na fakultách a univerzitách jich izraelští Palestinci zastávají ne více než 70. Diskriminaci zažívá i nejvzdělanější část palestinské populace: 12.5% arabských vysokoškoláků je ve srovnání s 3,5% židovských vysokoškoláků nezaměstnaných (Haaretz.com 30.3.2008). Mnozí z nich se místo práci ve vystudované profesi věnují učitelství, výchově dětí v zámožných rodinách, nebo si k nízkým úvazkům vypomáhají prací v zemědělství a na stavbách.

Tyto ponuré obrázky a brutální řeč čísel a statistik názorně ukazují, že Izrael je kromě své zvláštní role v okupaci Palestiny a provádění etnických čistek také třídní kapitalistickou společností, jako je každá jiná, se svoji obrovskou masou chudých, hladových, rasově utlačovaných a sociálně vyloučených, se středními třídami bojujícími s nárůstem cen hypoték, zdravotní péče, pohonných hmot a bojících se o budoucnost kvůli snižování důchodů a sociálních podpor, a s třídou bohatých podnikatelů, která shrabuje plody práce ostatních do svých kapes resp. na svá tučná a stále tučnější konta. Je to také společnost ostrého třídního boje pracujících proti kapitálu, kde se na poli protestů, demonstrací a generálních stávek stýkají zájmy židovských i arabských pracujících společně čelících neoliberálnímu kapitalismu. Bez ohledu na vládní sionistickou propagandu a rakovinu diskriminačních sionistických struktur, kterým zdatně asistují reakční teror a nesnášenlivost islamistů, si i stále více a více židovských pracujících uvědomuje, že při pohledu na dnešní Izrael opravdu není a nemůže být co slavit.

www.revo.cz.tc
Re: Smutná pravda o Izraeli
(richard, 7.6.2008 11:37:23)
Odpovědět
Blablablablabla, soudruhu, už jsem skoro zapomněl ty vaše dementní bolševické bláboly ze 70. a 80.let, díky zavzpomínal jske si na mládí a znova se jim zasmál.
Re: Potraty aneb Nám, nám narodí se?
(cattani, 18.6.2008 17:00:57)
Odpovědět
Je to velice jednoduché: potrat je vražda dítěte, které má tu smůlu, že je v době vraždy ještě tak malé, že toto jednání není právně trestné.

Jakákoli jiná formulace je čisté pokrytectví.

A ještě něco: nejsem a nepotřebuji být věřící, abych viděl tyto věci tak, jak jsou.

Pro ty, kteří ještě stále nechápou podstatu věci: jak si dokážete zdůvodnit fakt, že úplně stejné dítě o den později již zabít nesmíte, protože se to nazývá vražda a za tu půjdete do vězení, ale o den dříve je to legální a říká se tomu umělé přerušení těhotenství?

A už tady neplkejte o právech ženy - to by mohla mít žena právo taky zabít svého pětiletého syna, protože ho už má plné zuby nebo se na jeho výchovu necítí. Je to všechno absurdní a odporné.