reklama
reklama
BulletPřihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

BulletInformační servis
Zasílání novinek e-mailem
BulletČlánky autora
BulletVyhledávání

BulletReklama
Václave, stojíme za tebou
BulletReklama
www.tv7.cz
BulletPočítadlo dluhu
BulletStáhněte si knihu
BulletDoporučujeme knihy
Lukáš Petřík - Konzervativní revoluce Margaret Thatcherové a Ronalda Reagana

Margaret Thatcher: Umění vládnout

Peter Schweizer: Reaganova válka

Gonzalo Vial: Pinochet

Evropské otazníky

Křesťanství a ateismus

Jak katolická...
BulletPrůzkum
Měla by Česká republika vystoupit z EU?
Hlasovat můžete kliknutím na odpověď

BulletPoliticky nekorektní trička
Objednejte si politicky nekorektní trička
BulletReklama
Vladimír Hučín - Hrdinům se neděkuje
BulletReklama
BulletDoporučujeme
Byli jsme i před unií, budeme i po ní. Boj za samostatnost našeho státu bude probíhat i po Lisabonu

Václav Klaus

Mladá pravice

D.O.S.T.

Desatero Mladé pravice

Pat Buchanan

Ron Paul

Hnutí pro život

Eretz.cz - zpravodajství z Izraele

Standing Together with Israel

Československo 2008 tour

Učitel financí

Zamyšlení nad odpovědí prezidenta Ústavnímu soudu k věci přezkoumání Lisabonské smlouvy

Autor: Jan Zeman | Publikováno: 7.6.2008 | Rubrika: Zamyšlení
Ilustrace

Prezident republiky Václav Klaus odpověděl v úterý Ústavnímu soudu svým vyjádřením, o které byl požádán v souvislosti s přezkumem souladu Lisabonské Smlouvy s ústavním pořádkem ČR, podaným Senátem parlamentu ČR.

Považuji za velmi dobré, že se prezident takto stal účastníkem řízení přezkoumání souladu tzv. Lisabonské smlouvy (dále LS) u Ústavního soudu podle čl. 87 odst. 2 Ústavy.

Za velmi významné považuji položení otázky po skutečném budoucím stautu tzv. Listiny práv EU. Především tedy ve smyslu, jestli se skutečně jedná o "mezinárodní smlouvu" (což vůbec není jasné, neboť Listina vůbec není nedílnou součástí LS a je v ní pouze zprávoplatňovaná na stejnou úroveň právní síly jako má tzv. primární právo EU a schválena byla Evropským parlamentem, nikoli mezistátní konferencí, či obvyklým ratifikačním procesem). Považuji to za tak významné, protože Listina by mohla mít skutečně velmi vážné konsekvence pro ČR ve vztahu k možnému otevření cesty k restitucím sudetoněmeckého majetku - a být tak velmi pravděpodobně nástrojem ne zrušení, ale pomocí možných judikátů Evropského soudního dvora o diskriminaci prostředkem masivního obejití Benešových dekretů, které tyto majetky účinně zabavily ve prospěch ČSR. Připomínám, že se podle některých odhadů může jednat až o 19% území ČR a případný jediný precedent by mohl navíc podobně a konsekventně postihnout i Slovensko ve vztahu k vysídleným Maďarům (jak vyplývá z podrobné právní analýzy, kterou nechal vypracovat europoslanec Vladimír Železný) - jakkoli by patrně nepostihl Polsko, které si z účinků Listiny vyjednalo výjimku. Vítám rovněž prezidentovo zdůraznění otázky, zda Evropa vůbec takovou listinu potřebuje, když má lidská práva a svobody mnohem lépe kodifikována v národních listinách práv a rovněž v Evropské úmluvě o ochraně lidských práv a základních svobod Rady Evropy a přímo tedy tuto novou Listinu označil za ."zbytečný dokument".

Za mimořádně významnou rovněž považuji onu otázku po významu termínu "mezinárodní organizace" v čl. 10a Ústavy ČR, neboť není jasné, zda by se náhodou přijetím LS nestal z EU jako "mezinárodní organizace" útvar, který by byl už organizací nadstátní, s drtivou většinou znaků federativního státu, a zda tedy mají ústavní orgány ČR vůbec podle stávající Ústavy ČR právo a mandát takovou smlouvu ratifikovat. O to pádnější je tato otázka v souvislosti s otázkou suverenity ČR a potažmo se způsobem demokratického odvozování moci této suverenity v ČR, ustavené v čl. 2 odst. 1 Ústavy: Lid je zdrojem veškeré státní moci; vykonává ji prostřednictvím orgánů moci zákonodárné, výkonné a soudní.

S tím související a neméně významnou pak považuji otázku po samotném způsobu ratifikace LS, resp. otevření otázky možného referenda. Považuji za zvlášť významný signál, jestliže tuto otázku otevírá sám prezident, který by případné referendum podle čl. 62 pís. f Ústavy mohl sám vyhlásit - a umožnit tak přímo občanům, aby případný souhlas s ratifikací LS (jako jedné z nejvýznamnějších mezinárodních smluv - ne-li vůbec té nejvýznamnější - o jejíž ratifikaci kdy ČR rozhodovala) dali sami občané ČR a konstituovali tak nový statut, právní subjektivitu a své nové občanské povinnosti vůči EU (což mj. LS zjevně přináší) sami a přímo, tak, jak je to nyní umožněno občanům Irska. Chápu to jako vyjádření skutečné odpovědnosti státníka, který by případně měl na tento dokument připojovat svůj podpis a tím jej zcela svrchovaně uvádět do platnosti doslova pro celou EU.

Připoměňme v této souvislosti, že ČR dosud patrně neratifikovala a nevyhlásila podle čl. 10 Ústavy ani ony zakládající smlouvy současné EU a Evropských Společenstvích, ke kterým přistoupila v r. 2004. Otázka, která zatím nebyla položena, je ta, zda orgány ČR vůbec mohou mohou smlouvy - které nebyly ratifikovány a vyhlášeny v souladu s čl. 10 Ústavy - nyní novelizovat prostřednictvím ratifikace LS - a dávat tak i mj. souhlas ke sloučení EU a Evropských Společenství - což LS přináší. Lze vůbec vnitrostátně novelizovat něco, co sice přeneseně (přes Přístupovou smlouvu) váže ČR navenek, ale co nebylo uvedeno řádně v platnost v rámci práva vnitrostátního a možná ani mezinárodního? České ratifikační listiny všech mezinárodních smluv o EU patrně musí být předány, resp. v tomto případě uloženy u depozitáře v Itálii, jinak smlouvy vůči ČR patrně nemohou plně vstoupit v platnost - a to podle čl. 16 pís. b Vídeňské úmluvy o smluvním právu - což je obecná norma, která upravuje podmínky uzavírání mezinárodních smluv, a která platí v členských zemích OSN, a která říká:

Pokud smlouva nestanoví jinak, ratifikační listiny, listiny o přijetí, schválení nebo přístupu zakládají souhlas státu s tím, že bude vázán smlouvou dnem:

1. jejich výměny mezi smluvními státy;

2. jejich uložení u depozitáře; nebo

3. jejich oznámení smluvním státům nebo depozitáři, jestliže tak bylo dohodnuto.

ČR se sice ratifikací a předáním ratifikačních listin tzv. Přístupové smlouvy a Aktu o přistoupení (který je její nedílnou součástí) stala smluvní stranou zakládajících smluv EU a Evropských Společenství, nicméně je otázkou, zda se to stalo regulérně - jestliže tyto smlouvy nebyly ve svém autentizovaném českém znění zpřístupněny veřejnosti před konáním referenda v r. 2003, a podle vyjádření českého MZV a Generálního sekretariátu Rady EU (orgánu, který je za ony smlouvy a jejich vypracování odpovědný) nebyly ověřené texty smluv DODNES oficiálně předány ČR v nich ustaveným depozitářem smluv (vládou Italské republiky) ani v původním znění v jazycích tehdejší EU, natož tehdy v certifikovaném ověřeném překladu do češtiny. Důvodem, proč se tak nestalo je velmi pravděpodobně to, že italský depozitář dávno plně nenaplňuje ustanovení čl. 53 Maastrichtské smlouvy (resp. čl. 248 tzv. Římské smlouvy, která založila Evropská společenství - a i depozitáře jejich zakládajících smluv italskou vládu), neboť je primární právo EU dávno tak rozsáhlé, že k tomu jednodušše Itálie nemá prostředků. A jak vyplynulo z vyjádření Rady EU, přenesla Itálie patrně funkce ověřovatele správnosti národních znění fakticky na Radu EU - a roli ověřovatele smluv primárního práva EU plní tak jen naprosto formálně a pouze z prestižních důvodů. Navíc dokonce i Rada EU přiznává, že prý její prostředky plnit funkci ověřovatele jsou též jen velmi omezené - neboť se jedná doslova o kamiony dokumentů.

Naskýtá se ovšem otázka, jak to, že když se v Bruselu stavějí onymramoro - žulo - skleněno - ocelové paláce za miliardy a obývají je ony desetitisíce úředníků, tak pak jak to, že nejsou peníze na řádné ověřování a autentifikaci překladů základních smluv o EU a ES...

Navíc ani v případě tzv. Přístupové smlouvy a Aktu o přistoupení nebyly ověřené překlady těchto dokumentů prokazatelně předány české straně v době před konáním referenda v r. 2003, a tedy ani samotný autentický text samotné Přístupové smlouvy nebyl patrně k dispozici veřejnosti tak, jak předepsal český zákon o referendu konaném v r. 2003. Tato skutečnost velmi patrně vyplývá z data uvedeného na certifikátu textu Přístupové smlouvy a Aktu o přistoupení, vydaném Italským ministerstvem zahraničí, připojeném k textům těchto dokumentů a vyhlášeným v české Sbírce zákonů a mezinárodních smluv v částce 15, č. 44/2004 Sb.m.s. - neboť toto datum ověření je více než o měsíc pozdější, než datum konání referenda o přistoupení ČR k EU.

Vítám tedy odpovědné rozhodnutí prezidenta republiky stát se účastníkem řízení přezkoumání LS u Ústavního soudu ČR, neboť je patrné, že je třeba v případě takto významné mezinárodní smlouvy opravdu zodpovědět velké množství otázek spojených jak s ní samotnou, tak s okolnostmi a kontextem, ve kterém vzniká, a ve kterém by případně měla vstoupit v platnost pro ČR a potažmo pak všechny státy EU. Vítám toto rozhodnutí tedy nejen jako rozhodnutí velmi důležité pro Českou republiku, ale významné vpravdě v celoevropském kontextu.

Autor je externím poradcem senátora Josefa Kalbáče (KDU-ČSL)

 

reklama
1032 čtenářů | 12 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Další články od tohoto autora:
Komentáře


Unie, Unie a ještě jednou Unie. A žádné učit se, učit se a ještě jednou učit se!
(Mosche Trauer, 7.6.2008 21:46:29)
Odpovědět
Nesmírně srdečně Vás všechny zdravíme a naše velmi aktivní organizace je právě na kursu v Bruselu a hovoříme zde o Lisabonské smlouvě.
Je to úžasné poslouchání, jelikož je to radost a čest pro celou Evropu a hlavně pro Českou republiku.
Sice i zde se trochu mluví o tom, že sice neexistuje autentické znění fantastické Lisabonské smlouvy, ale to vůbec nevadí, jelikož i to neautentické stačí k tomu, abychom všichni jednoduše viděli ten pokrok, ty myšlenky a možnost bohatého života a jednotu, kterou tato nejlepší smlouva v historii tohoto světa přináší.
Z přednášek je zřejmé, že již nikdy nebude chudoba a nikdy nebudou žebráci. Protože budou všichni muset pracovat tak, jak můžou.
Konečně nebude bída a všichni – i státy jako Rumunsko, či Bulharsko budou během půl roku na úrovni USA. A celá Evropa jako celek předběhne nejen USA, ale úplně všechny a všechno.
Pan premiér Topolánek patří k nejlepším a nejnadanějším politikům v Evropě. Tvrdě stojí za touto neobyčejnou smlouvou. Je to poprvé v historii, kdy epochální smlouva jejímž podkladem je volný pohyb a blahobyt může být ratifikována s klidným svědomím, i když třebas i nějak úplně neodpovídá jednacímu řádu Parlamentu ČR, ale má tak silný obsah, že její ratifikace je povinností.
Žádáme Vás všechny – ratifikujte ihned. Ihned ratifikujte ve Sněmovně. Je trapné, abychom dělali takové obstrukce.
Vždyť už se hovoří v celém Bruselu o tom, jak jedna z nejlepších političek na světě a celé historie politiky světa Angela Merkelová kritizuje politiky v České republice, kteří se stavějí proti Lisabonské smlouvě. I Cyril Svoboda říkal, že paní Merkelová hovořila snad až v duchu schweinerai. Je to trochu ostuda, protože se zde mluví o nějakých rebelantech v Senátu. Prý jich je asi 35 – 40. Proboha!!!
Vysoký činitel ČR nám všem lidem dal plnou důvěru, abychom, jim vysvětlili, že se jedná o krásnou a konečně bezvadnou politiku. Politiku kontinentální. A nikoliv jen nějakou směšnou a založenou na přežitku republik. A už vůbec to není Sovětský svazeček, ten hrozný příklad spojování se.
Hlavní těžiště smlouvy je v tom, že jakýkoliv region může žádat o samostatnost. Sám vysoký činitel ČR nám s nadsázkou řekl, že region Beskydy, nebo Valašsko může být samostatný, ale vždy v celku jednotící obrovské a silné Unie, která porazí všechno a všechny. Je to nejsilnější kontinentální imperium světa. Rozdrtí jakýkoliv odpor, třeba i demokratický. Demokracie je silný přežitek opozdilců, za jakého je v Bruselu bez diskuze považován Václav Klaus. To co je lepší než demokracie je blahobyt a volnost pohybu a vyhlašování samostatných regionů. Možnost veškerých možností kdekoliv se nám zachce.
Je ostudou našeho Parlamentu, že jsou někteří zákonodárci tak směšně proti. Vždyť argumentovat tím, že to přináší konec suverenity je ubohost a hlavně intelektuální omezenost. K čemu suverenita, k čemu republika. Naopak je správné, že končí suverenita jednotlivých republik a jejich nevyspělých zákonodárných sborů, které tvoří většinou nevzdělaní lidé s neevropskou politickou mentalitou. Naopak – předseda Evropské komise tvrdí, že republika nikdy nemůže být tak osvícená, jako elita Evropy. Pouze elita může vládnout masám.
Přeci nechcete defacto obhajovat komunismus. Jen elita má právo na vládnutí. Je třeba, aby opět zavládla Evropě alespoň částečně „modrá krev“, jako světoobčan Karel Schwarzenberg. Ten se svěřoval, že má v Čechách jen problémy. Že věci říká jasně a že mnoho jeho kolegů vůbec neví o čem hovoří.
Bohužel Brusel Českou republiku zatím nepovažuje za vyspělou národnost, která chápe genialitu myšlenky ovládání celého bloku jenom pár vynikajícími elitními politiky.
Není možné, aby někdo argumentoval v Čechách takovými prkotinami, že není předaná Smlouva o Evropské Unii a Smlouva o založení Evropského společenství. Není to potřeba. Kdo chce ten si je může přečíst na internetu v Úředním věstníku EU. Potřebuje snad občan ČR nějaké protokoly o předání nějakých smluv, které jsou stejně jenom předskokany kontinentálního impéria.
Je nám trapné, jak se v Čechách dehonestuje pan premiér Topolánek, že je prý hloupý – Brusel jej považuje za jednoho z nejlepších vůbec a právě o něm se hovoří, že bude patřit mezi politickou elitu Unie, jakožto opravdového superstátu. Supervelmoci.
K blahobytu směřují všichni a touží po něm. Co nabízejí republiky? Průměrné mzdy a jen dluhy a žádné vize blahobytné společnosti.
Chceme zdůraznit těm, kteří podporují Lisabonskou smlouvu, i když neexistuje v autentickém znění, aby ji nadále podporovali, moc Vám za to děkujeme. A ti, kteří jsou proti, nechť jsou terčem posměchu a projevem postkomunitické ubohosti!
Co nejrychleji prosím ratifikujte. Pak budeme součástí skutečné velmoci. Po tom každý z nás vždy přeci toužil.
Nepřistupujte na hru, že jsou nějaké nejasnosti okolo Lisabonské smlouvy. Hlavní je podstata obsahu smlouvy. Nějaká právní hlediska jsou přežitkem zastaralých ústav republik. Je to vše překonané a dnes již nepoužitelné.
Navíc je nutná ochrana proti odporné hrozbě terorismu. A proto je třeba spolupracovat s USA, jelikož tato země ví jak bojovat s tímto morem současného lidstva. Proto je potřeba radar a proto je potřeba Lisabonská smlouva a proto je nutná spolupráce Unie a USA.
Apelujeme na všechny, kteří jsou pro Lisabonskou smlouvu ať následují špičky politické scény v ČR – premiéra Topolánka, ministry Schwarzenberga, Vondru a Svobodu. Ty chápou, kde je budoucnost a co po nich lid zdejší i v Evropě očekává.
V žádném případě nedopusťte, kdyby nešťastné podání k Ústavnímu soudu Senátem ČR bylo bráno jako rozhodující v případě, že by se soud postavil proti Lisabonské smlouvě. Udělají to jenom proto, že přijdou o své pravomoci. Soud chce být na výsluní. Ale jediný soud, kde je možné spoléhat na objektivitu je jen a pouze Evropský soudní Dvůr. Jeho absolutní moc podporujte. Podporujte elitu ve všech oborech.
Nesmírně Vám držíme palce, abyste Lisabonskou smlouvu do konce léta ratifikovali. Bude to vítězství blahobytu, prostoru bez hranic, vítězství subsidiarity a proporcionality, možnost platit Eurem a vydělávat Euro a každý si bude moci vydělat tolik, kolik bude chtít. Práce bude všude spoustu. Ten kdo bude pracovat mnoho hodin bude mít i mnoho Euro.
Nenechte vládnout politiky, kteří nejsou elitou, ale pouhou volenou politickou silou, která má své vládnutí založené na pochybném mandátu od voličů. Je třeba, aby vládu vybírala elita a nikoliv lid, který vládě nerozumí.
Lid vláda nebude zajímat, protože kolem něho bude blahobyt, ekologie, prosperita a žádná nezaměstnanost.
Tedy mnoho rozumu při ratifikaci.
S evropským pozdravem Mosche Trauer
za Bruselskou mládež ProUnijní
Učit se, učit se a ještě jednou učit se nenaletět židovským kecům
(r.m., 8.6.2008 11:19:27)
Odpovědět
Tiše a s překvapením začínám podezřívat sionisty z nějakého záměru, se kterým nás zapoměli seznámit.
Mosche Trauer (kdo ví, co je to za jméno)tady umístilo text hodný nadšených soudruhů. Podobné texty psávali ze Sovětského svazu. Jak to dopadlo ví moje rodina líp než kdejakej plastickej ohebnej žid. Čech vlastenec přemýšlí o Čechách, o své domovině. Žid sionista ne. I když česky mluví a narodil se tu.
Příště až bude zas pro ně zle nevím, nevím jestli jim dobrovolně nezištně budu schopen pomoci.
Během příštích desetiletí v USA převládnou latinos a potomci afričanů. Asi nebudou tak ochotní topit miliardy pro příbuzné "bělochy" v Tel Avivu.
Mosche, zbal si kufry a jeď do svaté země. Nech moji zemi v klidu.
Re: Učit se, učit se a ještě jednou učit se nenaletět židovským kecům
(mosche ibn chitler, 15.7.2008 8:10:02)
Odpovědět
Hehe, ty nejen ze jsi uplne bl§bej, ty jsi k tomu jeste taky uplne bl§bej. Von to myslel jako vtip a nadsazku, vo§le.
Re: Zamyšlení nad odpovědí prezidenta Ústavnímu soudu k věci přezkoumání Lisabonské smlouvy
(Tomáš Bulíkovský, 7.6.2008 21:57:46)
Odpovědět
Správně. Konečně správný text na tomhle nebezpečném proti Euro portálu.
Je třeba mít blahobyt. Teď ukážeme všem, jak to Stalin blbě udělal. A jak se to pěkně spojí. Moc bych chtěl, aby lidé mohli mít čip. To že se dají vystopovat přes mobil je na nic. Je třeba kontroly, kázně.
Je třeba pořádek a eurozóna. Ach, jaká krása - už se nebude muset říkat - ta naše krásná země - ale ta naše dráhá UNIE - Alpy budou naše, Tatry budou naše, vinice ve Francii budou naše, Budeme mít moře, budeme mít moře peněz, budeme mít lodě, budeme mít námořní admiralitu. Praha bude jenom kousek od vlastního moře.
Moc, moc děkuji za ten krásný článek panu Trauerovi.
Je úplně jedno, že není nějaké autentické znění. Pořád s tím někdo šermuje. Vždyť to je prachobyčejný nátlak. K čemu? Všichni víme, že budeme velký stát.
A všichni si laskavě uvědomte, že Unie je taky díky obrovské inteligenci a zkušenosti pana Schwarzenberga. A ta jeho příkladná skromnost - považuje za své poslání povolání hospodského a lesníka. A přitom takový světoběžník. Nedávno jsem si četl myšlenky Einsteina a srovnával to s rozhovory pana Schwarzenberga. Pan Schwarzenberg musí mít IQ 3698 - minimálně.
Hurá Evropo, Hurá Unie, Hurá kontinent.
Tomáš Bulíkovský ( Eurooptimistický nadšený protirusista )
w.d.c.
(Torsten Basten, 7.6.2008 22:04:00)
Odpovědět
pan Schwarzenberg je až ve Washingtonu...
Torsten Basten
p.s.: někde jsem to četl, asi tady:
http://www.zvedavec.org/vezkratce-2446.htm
nezlobte se....
(Boris Alexandrovič Tukl, 7.6.2008 22:11:47)
Odpovědět
no, ale promiňte drazí Eurohujeři, ono to ale opravdu připomíná trochu RVHP.
Re: nezlobte se....
(Tusk McDonald, 7.6.2008 22:15:17)
Odpovědět
Barrosa na Vás - jeho přednášky mají užasnou dikci, takovou budovatelskou, blahobytnou - prostě mluví jasnou řečí - když bohatsví, tak klidně i Unii.
Tusk McDonald
Správně, žádný 3x učení, třikrát hurá!
(Joseph de Sveik, 7.6.2008 22:29:07)
Odpovědět
správně, už žádnej břídil Stalin
nebo Hitler
Anděle Mrkalové třikrát hurá !!!
a bodáky nasadit
A ať kouká ten Bilder Berger Javier Madariga zatlačit na pána krále Honzu Karlose ať konečně uzná to Kosovo...
a pak hned na Bělehrááád!!!
Za předsedupána a jeho rodinu!
Monika Pajerová - prezidentka Unie, to je naše vize
(Tomáš Lauda, 7.6.2008 22:36:53)
Odpovědět
Monika Pajerová - ta by Vám vy hloupě nablboučtělý chudáčci řekla, jak to chodí v Bruselu. A abyste věděli, tak třeba v Belgii mají i slušné radary v obcích - když jedete rychle a pak jedete správně pomalu - napíše meřič - "merci"
Re: Monika Pajerová - prezidentka Unie, to je naše vize
(Evropan JIrka, 8.6.2008 10:31:44)
Odpovědět
A ty soudruhy auditory, kteří si stále ještě neosvojili ten správný nediskriminační přístup a 11 let za sebou zatvrzele odmítají podepsat audit Evropské komise,je třeba poslat na přeškolení. Takový intenzivní kurs multikulturní politkorektnosti, na kterém se naučí vidět věci dialekticky. Na bránu školicího zařízení je třeba umístit první verše z Ódy na radost, a ono to půjde. Ne, že ne.
Re: Zamyšlení nad odpovědí prezidenta Ústavnímu soudu k věci přezkoumání Lisabonské smlouvy
(r.m., 8.6.2008 14:40:24)
Odpovědět
obřezanci do všeho vlezou, všechno infiltrujou a přivlastní si to
Mosche je modrý zmrd
Re: Zamyšlení nad odpovědí prezidenta Ústavnímu soudu k věci přezkoumání Lisabonské smlouvy
(Václavslav Našinec, 8.6.2008 18:30:48)
Odpovědět
Ahoj tvrdojádrovci,nechci vám to tady hanět,ale vidím příznaky dezorientace odkud vychází ta vaše smrtonosná palba.Jsem čekal větší ostrosmysl na tomto noblesně břitkém webu.Ať se to nedozví pan prezident, myslel by že jste ťululum.