reklama
reklama
BulletPřihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

BulletInformační servis
Zasílání novinek e-mailem
BulletČlánky autora
BulletVyhledávání

BulletReklama
Václave, stojíme za tebou
BulletReklama
www.tv7.cz
BulletPočítadlo dluhu
BulletStáhněte si knihu
BulletDoporučujeme knihy
Lukáš Petřík - Konzervativní revoluce Margaret Thatcherové a Ronalda Reagana

Margaret Thatcher: Umění vládnout

Peter Schweizer: Reaganova válka

Gonzalo Vial: Pinochet

Evropské otazníky

Křesťanství a ateismus

Jak katolická...
BulletPrůzkum
Měla by Česká republika vystoupit z EU?
Hlasovat můžete kliknutím na odpověď

BulletPoliticky nekorektní trička
Objednejte si politicky nekorektní trička
BulletReklama
BulletReklama
BulletDoporučujeme
Byli jsme i před unií, budeme i po ní. Boj za samostatnost našeho státu bude probíhat i po Lisabonu

Václav Klaus

Mladá pravice

D.O.S.T.

Desatero Mladé pravice

Pat Buchanan

Ron Paul

Hnutí pro život

Eretz.cz - zpravodajství z Izraele

Standing Together with Israel

Československo 2008 tour

Učitel financí

Klaus: Celá Evropa by měla Irům děkovat za odmítnutí Lisabonské smlouvy

Autor: Petr Kolář | Publikováno: 16.6.2008 | Rubrika: Rozhovory
Ilustrace

Rozhovor prezidenta republiky pro deník Lidové noviny o irském odmítnutí Lisabonské smlouvy

Jak hodnotíte irské NE?

Celá Evropa by měla Irům děkovat, že přibrzdili dnešní chybné procesy směřující k větší unifikaci, k potlačení národních států, k „Evropě regionů“, k větší centralizaci shora, jejichž je Lisabonská smlouva ztělesněním. Díky referendu to byla dokonalá ukázka toho, co si o tomto vývoji myslí normální lidé – na rozdíl od zcela jinak motivovaných prounijních politiků. Já jsem řadě Irů osobně děkoval.

Co z Vašeho pohledu znamená irské NE pro další osud lisabonské smlouvy? Jaký dopad to bude mít na celou EU?

Nedovedu si představit žádný jiný vývoj než uznání faktu, že tudy cesta nevede. Hledejme jiný evropský model než supranárodní stát se sídlem v Bruselu. Vraťme se ke společnosti přátelských, efektivně kooperujících států. Nechejme většinu pravomocí na úrovni států. Nechejme lidi žijící na evropském kontinentu, aby byli Čechy, Poláky, Italy, Dány…a nedělejme z nich Evropany. To je chybný projekt. Rozdíl mezi Čechem, Polákem, Italem, Dánem (jako náhodné příklady) a Evropanem je jako mezi češtinou, polštinou, italštinou, dánštinou a esperantem. „Evropanství“ je esperanto; umělý, mrtvý jazyk.

Co z irského NE plyne pro Českou republiku? Máme za této situace pokračovat v přípravách na ratifikaci, nebo je to zbytečné? Kupříkladu Britové prohlásili, že hodlají v ratifikaci pokračovat bez ohledu na výsledky v Irsku...

Pokračovat v ratifikaci je nemožné, smlouva už v platnost vstoupit nemůže. Pokračovat „jako by se nechumelilo“ by bylo čisté pokrytectví. Byla by to horší zpráva o „stavu Unie“ než irské NE. Ratifikace Lisabonské smlouvy v České republice v pátek skončila. Předstírat něco jiného je nedůstojné – alespoň pokud jsme ve světě, kde jedna plus jedna rovná se dvě. Myslím, že „Britové“ nic neprohlásili, něco prohlásil labouristický předseda vlády Gordon Brown. Britská demokracie je složitější.

Mění se irským NE Váš postoj k otázce referenda o lisabonské smlouvě v České republice? Případně jak...

Referendum o Lisabonské smlouvě je dnes u nás zbytečné, není o čem. Jedinou možnou otázkou by bylo: „Chcete Vy, Češi, doporučit Irům, aby hlasovali znovu a jinak?“. O nás to dnes není.

Neměla by se Evropská unie namísto jakéhosi "oprašování či upravování" lisabonské smlouvy po irském NE snažit vytvořit zcela nový dokument?

Jakýkoliv dokument je až posledním krokem. Potřebujeme nové, jiné vidění evropského integračního procesu. Je třeba explicitně odmítnout postmaastrichtský vývoj směrem ke stále těsnější unii. Výsledný dokument je už pouze slohovým cvičením, ale musí být napsán na jiné bázi a jinými lidmi.

Nesmí ho psát německý, federalisticky uvažující, třicet let se v Evropském parlamentu pohybující politik, ani Francouz, pro kterého je „evropování“ cestou ke zvětšování velikosti a významu Francie, ani představitel země, která chce „přes Evropu“ dořešit nějaká svá historická traumata.

Chce to chladnou úvahu o správném spravování “veřejných statků“ – které z nich patří na úroveň obcí, regionů a států a které na úroveň kontinentu. A hlavně které nepatří nikam, protože vůbec nejde o veřejný statek, ale o „statek soukromý“, který má zůstat v rozhodování svobodného jedince.

Jaký vliv bude mít irské rozhodnutí na české předsednictví EU 2009?

Budeme mít o trochu více pravomocí než při platnosti Lisabonské smlouvy. Ta státy výrazně oslabovala a proto oslabovala i předsednictví kteréhokoliv z nich. Ale nežijme v iluzích. Já dobře vím, že celý koncept rotujícího předsednictví je do jisté míry jen hrou na skutečnou demokracii.

Petr Kolář, Lidové noviny, 16.6.2008

www.klaus.cz

 

 

 

Soubor:Flag of the president of the Czech Republic.svg

reklama
1074 čtenářů | 9 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Komentáře


Re: Klaus: Celá Evropa by měla Irům děkovat za odmítnutí Lisabonské smlouvy
(v.n., 16.6.2008 22:45:28)
Odpovědět
Pane Klaus vy už jste mi ten národ tak zošklivil že okamžitě požádám o pas Evropské unie jakmile se objeví.Už mám toho českýho skučení takhle.
Re: Klaus: Celá Evropa by měla Irům děkovat za odmítnutí Lisabonské smlouvy
(v.n., 16.6.2008 23:08:27)
Odpovědět
Ještě chci dodat že se mi to jeví více jako generační problém. Podívejte se na ty fotky po levé straně.
Re: Klaus: Celá Evropa by měla Irům děkovat za odmítnutí Lisabonské smlouvy
(damil, 16.6.2008 23:22:26)
Odpovědět
nic si z toho nedělej, tebe ta puberta taky jednou přejde
Re: Klaus: Celá Evropa by měla Irům děkovat za odmítnutí Lisabonské smlouvy
(richard, 17.6.2008 7:58:10)
Odpovědět
PRO V.N. a k tomu evropskému pasu ještě euročip. A´t jsi komplet. Jestli ty varováním říkáš skučení, tak co je pak tvoje eurohujerství?!? Není to úžasné ?!? EU nás krok za krokem požírá a češi tomu ještě tleskají. Apropos četl jsi vůbec lisabonskou smlouvu ? Víš o čem to je ?
Re: Klaus: Celá Evropa by měla Irům děkovat za odmítnutí Lisabonské smlouvy
(ambassador, 17.6.2008 9:53:23)
Odpovědět
Díky bohu za rozumného presidenta a jeho názor na EU, který se jako jeden z mála nebojí na rovinu vyjádřit. Díky díky díky.
Re: Klaus: Celá Evropa by měla Irům děkovat za odmítnutí Lisabonské smlouvy
(Leo Bonhart, 17.6.2008 10:51:52)
Odpovědět
Aspoň, že v ČR máte rozumného prezidenta s vlastnými názormi. Ten náš je skutočný "gašparko". Čo iné sa však dá očakávať od bývalého komunistu, ktorý sa riadi heslom "S Európskou úniou na večné časy a nikdy inak".
Re: Klaus: Celá Evropa by měla Irům děkovat za odmítnutí Lisabonské smlouvy
(Jiří Zahrádka, 17.6.2008 12:02:55)
Odpovědět
No, heleďte, Klaus má fajn názory, to je pravda, ale když se podíváte na vládu... Dzurindova vláda, jakkoli mi taky byli nesympatičtí kvůli tomu tancování radostí ze vstupu do EU, mě velmi překvapila, že dovedla udělat takové reformy (a zdaleka mi neimponovaly pouze reformy ekonomické, ty možná v jistých věcech nejméně). Nepočítal jsem s tím, že by slovenský koaliční slepenec byl něčeho schopný - ale on byl, narozdíl od českého koaličního slepence (pravda, teď se o něco snaží česká vláda, ale mě to teda moc nebere).

Takže ono je to tak fivty-fivty. Prezidenta máte možná vola (ovšem tak aspoň lépe zapadne mezi ostatní unijní kolegy), ale před tou současnou vládou jste měli tým, který si zaslouží respekt. A konec konců, ani Fico nedělá nějaké dramatické kroky zpět.
Re: Klaus: Celá Evropa by měla Irům děkovat za odmítnutí Lisabonské smlouvy
(Leo Bonhart, 17.6.2008 17:16:19)
Odpovědět
Vážený pán Zahrádka,

máte pravdu, že bývalá (Dzurindova) slovenská vláda urobila kopu pozitívnych reforiem. Na druhej strane ich však nedotiahla do konca a v konečnom dôsledku sa starala len o 20 % obyvateľstva: tých najbohatších (cca 5 %) a absolútnu spodinu (cca 15 %). Na ostatných kašľala. Preto naši ľudia vo svojej nekonečnej naivite volili toho fašistu Fica, ktorý im nasľuboval všetko možné, ale v podstate robí to isté čo Dzurinda. Veď akú sociálnu politiku môže robiť vláda, ktorú sponzoruje multimilionár Flašík. Terajšia česká vláda sa stará len o to, aby si namastila vrecká, pretože je to zlepenec, ktorý sa pred najbližšími voľbami rozpadne a oni dobre vedia, že sa už znovu do parlamentu nedostanú. To je však problém celej Európy, že vlády konajú v úplnom rozpore so záujmami väčšiny voličov. Možno len Berlusconi je výnimka (ale nie som si istý).
Re: Klaus: Celá Evropa by měla Irům děkovat za odmítnutí Lisabonské smlouvy
(Jiří Zahrádka, 18.6.2008 10:48:27)
Odpovědět
Docela dost souhlasím. To s tou střední třídou, která to asi "odnesla" na Slovensku, se to v podstatě opakuje i tady. Bylo by to asi na delší debatu, já sám si nejsem jistý, jestli to pojetí ODS reformy (která je hodně podobná té slovenské - mám pocit, že Topolánek měl snad i nějaké poradce právě ze Slovenska) je správné.

Ale každopádně, Slovensko se za Dzurindy stalo hvězdou, o které se psalo ve světě. Dávalo se za příklad. Jakkoli můžeme polemizovat s tím, jestli všechny konkrétní kroky byly správné, zdá se mi fantastické, že ten koaliční slepenec byl schopen takové zásadní reformy. Ale jak jsem naznačoval dříve - mě fascinovaly třeba i ty reformy v soudnictví. Vůbec, tehdejší KDH, podle toho, co mi psal nějaký známý ze Slovenska, bylo velmi sympatické. V záplavě mdlých, socializujících evropských lidovců to asi byla docela sympaticky laděná konzervativní strana. Navíc, nelze zapomínat ani na to, že Slovensko má určité nevýhody oproti Česku - národnostní napětí, velká část romské populace, která má specifické problémy. Češi mají výhodu také v tom, že jsou přilepeni k bohatému Německu a Rakousku.

Takže, jakkoli chápu Vaši otrávenost ze slovenské politiky, pořád si myslím, že tam jsou síly, které si zaslouží respekt. Naproti tomu, v Česku si z politiků jistý druh respektu zaslouží Klaus - ale to je osamělý jezdec. To je na nic.