reklama
reklama
BulletPřihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

BulletInformační servis
Zasílání novinek e-mailem
BulletČlánky autora
BulletVyhledávání

BulletReklama
Václave, stojíme za tebou
BulletReklama
www.tv7.cz
BulletPočítadlo dluhu
BulletStáhněte si knihu
BulletDoporučujeme knihy
Lukáš Petřík - Konzervativní revoluce Margaret Thatcherové a Ronalda Reagana

Margaret Thatcher: Umění vládnout

Peter Schweizer: Reaganova válka

Gonzalo Vial: Pinochet

Evropské otazníky

Křesťanství a ateismus

Jak katolická...
BulletPrůzkum
Měla by Česká republika vystoupit z EU?
Hlasovat můžete kliknutím na odpověď

BulletPoliticky nekorektní trička
Objednejte si politicky nekorektní trička
BulletReklama
Smrt ve středu
BulletReklama
BulletDoporučujeme
Byli jsme i před unií, budeme i po ní. Boj za samostatnost našeho státu bude probíhat i po Lisabonu

Václav Klaus

Mladá pravice

D.O.S.T.

Desatero Mladé pravice

Pat Buchanan

Ron Paul

Hnutí pro život

Eretz.cz - zpravodajství z Izraele

Standing Together with Israel

Československo 2008 tour

Učitel financí

SMRT ZÁPADU (recenze knihy Pata Buchanana)

Autor: Marek Skřipský | Publikováno: 10.11.2004 | Rubrika: Zamyšlení
Ilustrace

V tomto roce se na pultech ( či spíše pod pulty ) tuzemských knihkupectví objevila kniha, která ve Spojených státech před dvěma lety vyvolala bouřlivou polemiku vedenou jejími horlivými zastánci i odpůrci. Její název zní Smrt západu a na svědomí jí má Pat Buchanan, poměrně známá postava americké politiky, o níž občas něco zaslechneme i u nás.

Buchanan je politik, publicista a novinář, který představuje vůdčí osobnost ultrakonzervativního křídla republikánské strany a tudíž je na snadě, že jeho práce vychází z vlasteneckých a konzervativních pohledů na svět.

Publikace se z převážné části zabývá děním v USA, nicméně najdeme i pasáže o státech západní Evropy, Japonsku, Izraeli a Rusku ( mimochodem, Buchanan je velkým kritikem Evropské unie ).

Autor v ní rozvíjí tezi, že západní euroatlantická civilizace se od počátku devadesátých let nachází ve stavu úpadku, přičemž se snaží najít jeho příčiny a počátky. Buchanan soudí, že tento proces byl vyvoláván uměle již od let šedesátých, které bez květinkového sentimentu nazývá nejhoršími lety západních států a spatřuje v nich začátek dnešního neblahého vývoje. Podle jeho mínění jsou západní národy ohroženy především třemi základními hrozbami : vymíráním domácího obyvatelstva, masovou imigrací přistěhovalců s odlišnou kulturou i hodnotami a zejména odkulturňováním a odnárodňováním jednotlivých národních států, které může vést až k jejich totálnímu zániku. Jako hlavního viníka spatřuje takzvanou Frankfurtskou školu, tedy skupinu neomarxistických filozofů jako Marcuse, Lukács, Gramsci nebo Foucault. Ti pochopili, že komunistický útok na stát nevyšel a tak zaútočili na jeho kulturní a historické kořeny. Buchanan sám v této souvislosti považuje současný módní trend multikulturalismu jen za pokračování neomarxismu, což není nic neobvyklého, neboť tento názor zastávají i někteří čeští politologové či filozofové. Pokračovatelé myšlenek šedesátých let tedy zaujali silná místa v popkultuře a počali podkopávat tradiční hodnoty amerického státu. Buchanan jejich filozofii označuje jako „destruktivní kritiku všech hlavních prvků západní kultury, včetně křesťanství,kapitalismu, autority, hierarchického uspořádání, morálky, tradice, sexuálních zábran, loajality, vlastenectví, národního uvědomění, dědictví, etnocentrismu, konvencí a konzervatismu.“

Poměrů znalý čtenář jistě pochopil, že vítanými spojenci multikulturních levičáků jsou všichni, kdo jakýmkoliv způsobem odmítají výše popsané principy. Tedy feministky, homosexuálové, imigranti, bojovníci proti „diskriminaci“, asociálové, případně jiní degeneranti. Buchanan o nich mluví jako o novém proletariátu, když ten „starý“ dělnický selhal.

Jejich snahy leckdy navíc potlačují svobodu a demokracii, když se ve jménu absolutní rovnosti snaží – se střídavými úspěchy – prosadit své vize proti vůli anglosaské většiny. Mám teď na mysli eliminaci klasické anglosaské literatury ze škol a její nahrazování beatnickými a podobnými škváry, nehorázný nátlak na skauty , kvůli jejich odmítavému stanovisku ke členství homosexuálů, očerňování slavných postav amerických dějin ( včetně Washingtona ), zákaz vánočních besídek atd.

Pat Buchanan jim rovněž vytýká nastolování společenské atmosféry, vytahující ženy z porodnic a vysmívající se fungujícímu modelu tradiční rodiny, který je zárukou přežití západní společnosti.

Důsledkem tohoto je rozdělená země, kde proti sobě stojí obhájci tradiční Ameriky ( většinou Bílí anglosasští protestanté podporující republikány ) a příznivci Ameriky nové ( zejména rozličné menšiny , které stojí při demokratech ). Výsledky předchozích dvou prezidentských voleb v USA toto tvrzení jasně prokazují.

Tyto skutečnosti se pochopitelně týkají všech západních zemí, byť v místních obměnách a většinou ne tolik markantně.

Buchanan, jakožto zkušený poradce tří amerických prezidentů, Nixona, Forda a Reagana ve své práci neponechává nic náhodě. Vše dokládá bohatým množstvím pramenů, důkazů a čísel. Zřejmě proto, aby nedal šanci „liberálně multikulturní palbě“. I přes toto množství odkazů a závažnost tématu se Smrt západu perfektně čte ( přelouskal jsem ji za necelé dva dny ). Téměř každá stránka je nabitá zajímavými myšlenkami, takže ke druhému čtení jsem usedal se zvýrazňovačem.

Závěr knihy nakonec brzdí předchozí pesimismus, neboť Buchanan nabízí řešení a věří v konečné vítězství západu nad všemi rozkladnými vlivy. Boj o přežití západních států přirovnává ke dlouhé studené válce a ta přece ve finále „dopadla dobře“.

Knihu doporučuji každému, kdo se zajímá o společenské dění ze všech pohledů a nespokojí se s tím, co mu nabízí současné výklady, často ovlivněné právě „vrahy západu“. Pokud se někdo ze čtenářů definuje jako pravicově konzervativní vlastenec, pak si troufám říci, že Smrt západu by měla patřit k jeho základní ideové výbavě.

Jen malé upozornění pro ty, co se už chystají do knihkupectví : O Buchanana si musíte přímo říci, za výlohou ani v regále ho neuvidíte ( viz má narážka v úvodu ). Politická korektnost v naší zemi dostoupila takové výše, že publikace tohoto typu nejsou zrovna nabízeny ve slevě. Víte… Je to poctivá kniha. Přečtěte si ji!

reklama
33446 čtenářů | 22 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Další články od tohoto autora:
Komentáře


Re: SMRT ZÁPADU (recenze knihy Pata Buchanana)
(Maro Skřipský, 10.11.2004 14:35:27)
Odpovědět
Lukáš má pravdu, až na tu drobnost, že nejsem Mára, ale Maro
:-)
Re: SMRT ZÁPADU (recenze knihy Pata Buchanana)
(Jan Holík, 15.11.2004 17:48:16)
Odpovědět
Kniha je velice čtivá, také ji doporučuji. V recenzi tuším chybí zmíňka o Buchananových vizích kolem roku 2050 z hlediska počtu populace v Evropě, Rusku, Asii, atd...a tusíž i o problémech, které budou muset řešit vyspělé státy buď zvýšením daní až o 40% ! nebo otevřením hranic pro migranty různého druhu. Kniha vede k zamyšlení nad ideologickým soubojem ve světě a zejména pak nad nebezpečností marxistické a neomarxistické teorie (viz frankfurtská škola). Musí též zaznít, že knihu těžko ztráví ten, kdo má předsudky vůči církvi a náboženszví. Ten ať raději tuto knihu nečte :-))) Těžko se totiž přesvědčí člověk již přesvědčený. Knihu vřele doporučuji všem, kdo přemýšlí o světě a nesledují pouze seriálny na TV Nova :-))))
Re: SMRT ZÁPADU (recenze knihy Pata Buchanana)
(Maro Skřipský, 15.11.2004 18:47:55)
Odpovědět
To víte, v recenzi nemohu obsáhnout vše. K tomu náboženství...Já vím, je to napsáno i na obalu knihy, ale podle mého soudu to není tak úplně pravda. Já osobně věřící nejsem ( samozřejmě uznávám kulturní a morální roli křesťanství v dějinách ) a přesto se mi kniha četla velice dobře. I ze svého okolí vím, že proti potratům z tzv. ekonomických důvodů a postmodernistickému cirkusu nejsou pouze křesťané, ale i značná část "bezvěrecké" populace, která má vyvinuté nějaké morální zásady.
Je...to jsem se zase rozkecal :-)
Re: SMRT ZÁPADU (recenze knihy Pata Buchanana)
(Stanislav Hulín, 18.11.2004 22:16:51)
Odpovědět
Tak tedy nevím, zda mi knihu doporučujete. či ne. Podle vás se to možná vylučuje, ale já mám značné "předsudky" k církvi a křesťanství, ale zároveň se snažím přemýšlet o světě a TV NOVA sleduji jen výjímečně stejně jako ostatní stanice... Podle té recenze by to mohla být zajímavá kniha i když určitě nebudu souhlasit se vším co se tam dočtu. Jsem na to zvyklý, protože se mi opravdu nestává, abych s někým naprosto a bezezbytku souhlasil. Zdá se mi, že lidé občas nekriticky přejímají názory jiných, zajména pokud se považují za příslušníky stejné politické škatulky, jako předkladatel názoru. Tito lidé také nepovažují za nutné číst knihy od lidí jiného smýšlení, protože jsou o své pravdě natolik přesvědčeni, že nepovažují za nutné si své teze nadále prověřovat. Nechtěl bych se nikdy stát takovým člověkem...
Jinak ta recenze je opravdu podařená a kniha bude pravděpodobně stát za přečtení. Děkuji za upozornění, bez něhož bych se o existenci knihy možná nedozvěděl.
Re: SMRT ZÁPADU (recenze knihy Pata Buchanana)
(Maro Skřipský, 19.11.2004 18:19:11)
Odpovědět
Knihu doporučuji každému, tedy i Vám. A když už jsme u té procentové rétoiky, tak s obsahem knihy souhlasím tak na 95 %
Re: SMRT ZÁPADU (recenze knihy Pata Buchanana)
(Skaut, 15.11.2004 18:01:28)
Odpovědět
Většina mladých jsou levičáci, stačí číst příspěvky v diskuzích ke zprávám. (pozn.autora - já jsem byl také, ale vyléčila mě z toho internacionální pomoc bratrských vojsk v r.1968). Čím člověk nabírá rozumu, tak vidí, že západ pomalu degeneruje. Je to blahobytem, kdy jedinec ztrácí základní motivaci. Historie se stále opakuje a tak jak zanikla egyptská, řecká, osmanská, čínská čí anglická říše, tak, (proboha né) časem zanikne i západní kultura. Nejsem si ale jist, zda je to použitelné pro období globalniho světa. Po zániku řecko-římské kultury upadl svět hluboko zpátky. Teoreticky by budoucnost měla patřit potomkům dnešním muslimským sebevrahům. Je na nás, aby tomu tak nebylo. Pro Evropu je naději je relativně mladá amerika.
Re: SMRT ZÁPADU (recenze knihy Pata Buchanana)
(Ladislav, 15.4.2008 10:15:58)
Odpovědět
Nevím proč není kniha běžně na trhu,spousta výroků Buchanana je zajímavých a úderných.Má pravdu v tom,že ze svých daní doplaácíme na společenské anomálie a na to a´t si platí jen ,kdo chce.
Re: SMRT ZÁPADU (recenze knihy Pata Buchanana)
(Nike, 17.11.2004 8:26:25)
Odpovědět
Snad jen pár poznámek:
1.V komunistickém bloku žádný stát problémy s vymíráním neměl.
2.Autorovo přeceňování vlivu tzv. „Frankfurtské školy“ hraničí někdy s paranoiou.
3. Každý kdo se autorovi znelíbí je zřejmě „kulturní marxista“.

Přes zjevně nekritickou recenzi na knihu souhlasím, že kniha je čtivá i přesto že Buchanan často poněkud „přestřeluje“.
Re: SMRT ZÁPADU (recenze knihy Pata Buchanana)
(Maro Skřipský, 17.11.2004 18:41:03)
Odpovědět
Buchanan ale - pokud se nemýlím - pozoruje rapidní vymírání od přelomu osmdesátých a devadesátých let, kdy už se východní blok učil lehat do rakve.
Vliv frankfurtské školy je skutečně značný, i když mnoho těch, kdo její myšlenky přijali ani neví, že nějaká frankfurtská škola existovala. Není však důležité, zda jsou jejími přímými, či nepřímými pokračovateli.
Re: SMRT ZÁPADU (recenze knihy Pata Buchanana)
(Lukas, 29.11.2004 23:00:55)
Odpovědět
Dejme tomu, ze s autorem mohu vicemene souhlasit, ale...
Je to az moc jednoduchy postavit se proti druhe strane nazoroveho spektra a pak se ocitnout v situaci, kdy proste musim nesnaset homosexualy, pristehovalce a cernochy, abych nekam zapadnul. Dospel jsem proste k pocitu, ze spousta lidi, co se oznacuji za konzervativni, jsou nabozensky selfrighteous, hispanci se jim nelibi, protoze jsou tmavsi acernosi jsou spatni uz z toho duvodu, ze jini ani byt neumi. proc si to nepripustit. V Americe je neustale pritimny rasismus a vetsinou ze strany konzervativnich lidi. Aneb byt konzervativni (tj lpeni na moralnich hodnotach) je dobra vec, anebo taky byt konzervativni (nesnaset jakekoli vydobytky lidskeho pokroku, treba uznani, ze cernosi maji mozek) znamena neco negativniho. Nejradsi mam lidi, co sice nedrzi slovo a chodi vsude pozde, ale presto jsou konzervativni, protoze by nechteli, aby jejich deti meli kartnera jine rasy. proste honba do extremu neprinese nic dobreho a nemela by byt zadna ostuda rict: Jsem proti interupcim, ale jsem i proti trestu smrti
Re: SMRT ZÁPADU (recenze knihy Pata Buchanana)
(Maro Skřipský, 30.11.2004 14:19:29)
Odpovědět
Ale to přece není o nenávisti ! Buchanan sám píše, že nemálo černochů dřívější generace bylo konzervativními vlastenci, než přišla vlna pozitivního diskriminování a multikulturní propagandy a začalo se vyplácet být jiný. Buchanan nijak nezpochybňuje boj za zrovnoprávnění černých v 60. letech ) naopak, rasová rovnoprávnost podle něj zpočátku přispěla k větší jednotě Ameriky ), ale vyslovuje se proti jejich současnému zvýhodňování a proti multikulturním vizím.
Re: SMRT ZÁPADU (recenze knihy Pata Buchanana)
(Gazan, 30.11.2004 20:49:13)
Odpovědět
Vím, že trochu odbočuji od tématu, ale četli jste někdo Chlebnikovovu knihu Kmotr v Kremlu ? Je to sice o Rusku, ale pokud si tam člověk přečte, jak obrovské sumy se hromadí v rukou několika jednotlivců, pak musím přiznat, že mě běhal mráz po zádech. S takovými sumami si v EU koupíte kohokoliv a cokoliv - viz. Abramovich, Berezovskij ..
Abychom pak jednou nesledovali, jak se o nás tahá ruský Žid s arabským teroristou. Dodávám, že Židé patří mezi mé příbuzné a rozhodně k nim nechovám antipatie.
Re: SMRT ZÁPADU (recenze knihy Pata Buchanana)
(vojta, 26.1.2005 7:39:02)
Odpovědět
Knihu jsem přečetl, je opravdu čtivá, ale jsem trochu zděšen k jak až fašizující ideologii může dojít ultra konzervatismus. Od stránky 230 jsem se začal jeho teorií bát, vždyť on je ochoten své odpůrce vyvraždit.
Re: SMRT ZÁPADU (recenze knihy Pata Buchanana)
(M. Dvorak, 5.2.2005 10:47:47)
Odpovědět
Mam dojem, ze se autor clanku snazi ve ctenari vyvolat falesny pocit, ze kdyz si knihu koupi (pod pultem!) a precte, stane se temer soucasti jakehosi neexistujiciho neo-disentu. Knihu bez problemu sezenete napr. v internetovych knihkupectvich. Nemyslim si ovsem, ze by to za to stalo. To uz radeji doporucuji jeste predvalecny "Zanik zapadu" (v originale Untergang des Abendlandes) Oswalda Spenglera. A pokud by byl misty az prilis usmevny, pak treba Huntingtona x Fukuyamu, ti jsou z 90. let..
Re: SMRT ZÁPADU (recenze knihy Pata Buchanana)
(Gazan, 26.2.2005 14:40:08)
Odpovědět
Knihu právě čtu a, na rozdíl od některých diskutujících rozhodně nemám dojem, že p. Buchanan plácá.
Spíš mi diskuse připomíná situaci, kdy se vraceli lidé ze SSSR a vyprávěli, co se tam opravdu děje. Většina populace jim nevěřila, protože jim to připadalo nemožné. Jak se ukázalo, byla to pravda. Něco podobného se nyní děje především v EU. Jejich " korektnost " je realitou, v tom si autor rozhodně nevymýšlí. Vysoké procento občanů záp. států EU je již natolik ovlivněno levicovou propagandou, že jsou zralí aplaudovat pro socialismus. Viz Německo, Itálie, Španělsko...
O knize by se dalo samozřejmě detailně diskutovat a některé jeho myšlenky mi také úplně nesedí, ale s převážnou většinou zatím souhlasím.
Uvidím, až dočtu poslední stránku.
Re: SMRT ZÁPADU (recenze knihy Pata Buchanana)
(Krígl, 4.3.2005 23:40:59)
Odpovědět
Už dlouho mám v plánu tuto knížku přečíst a jednou na to snad dojde. A neodradí mě ani tahle anotace.
Re: SMRT ZÁPADU (recenze knihy Pata Buchanana)
(Milan Lukeš, 7.3.2005 8:59:28)
Odpovědět
Faktograficky přesně uchopeno a neuvěřitelně pádné. Buchanan se nemýlí a v tom je neotřesitelnost jeho závěrů . Z českého úhlu pohledu je zajímavý a pro nás uchopitelný stav v Rusku. Byť se drželo sedm desítek let ideologicky mimo vliv multikulturální fronty západu, první komu hrozí, na základě neschopnosti se bránit, dobrovolný odchod z dálného východu je samo carské Rusko. Výsledek idelologie komunismu je překvapivě stejný jako výsledek vědeckého modelu světa v pojetí demokracií za období relativního blahobytu bez válek a ohrožení. Závěry následující: odlidštění , ztráta tradičních hodnot, jakékoliv jiná víra než egoismus jednotlivce je fašizující a nevhodná, positivní diskriminace tradičního modelu rodiny, mravní nihilismus vztahů mezi muži a ženami, dehonestace obsahu lásky na sex, mezigenerační střet západních národů. Pozn. autora..."Přece nebudu rodit děti Špidlovi či Grossovi, proto ,aby na ně dělali." Jenže v tom je ten problém i tito protagonisté zestárnou a budoucí rána z milosti či jak nazvat jejich končící domnělé panství nad životem je scénář toho o čem píše Buchanan a co nás čeká za 30-50 let. Po nás ne potopa nebo nejlépe nic. Po nás jiná civilizace. Asijská Čínská ,Romská .Jen kulturní národy , jehož členové věří i v jiné hodnoty než ve vlastní štěstí , mají šanci na budoucnost. Ti ostatní své vlastní výdobytky dobrovolně předají těm co mají i jiné hodnoty a vize než si užívat současnosti.
A o tom je tato skvělá a vážná kniha.
Re: SMRT ZÁPADU (recenze knihy Pata Buchanana)
(radho, 27.5.2005 3:44:22)
Odpovědět
To u nás v Bratislave bol iný problém s podpultovosťou - kniha bola takmer okamžite vypredaná všade, kde sa objavila. Osobne som ju zháňal asi mesiac po všetkých známych kníhkupectvách.
Trochu paradox ku "knihám" od paranoika Michaela Moora, ktoré sa všade vŕšia priam v stohoch a nikto ich nekupuje.
Re: SMRT ZÁPADU (recenze knihy Pata Buchanana)
(AsI, 27.3.2006 19:26:31)
Odpovědět
Recenze je velmi kvalitní, nemusím utrácet za literární škvár. Bude to zřejmě další bible fašistické ideologie. Budou ji chválit zase jen fašisté, kteří v ní najdou dobře formulované své názory. Ale proč by měly být správné? Kardinální otázkou je, se mohou racionálně myslící lidé hlásit k jakýmsi hodnotám, které hodnotami nejsou? Význam slova "hodnota" se běžně chápe v pozitivním smyslu jako protiklad k "ne-hodnotě". Hlásit se k hodnotám konzervatismu, křesťanství je totéž jako schvalovat ty obrovské hory utrpení a mrtvol, které až doposud jdou na vrub pravicovému konzervatismu. Ve skutečnosti se za hodnotami skrývá jen svoboda loupit, ujařmovat, kolonizovat, parazitovat, zotročovat.
Vždy jde jen o bohatství, moc, patriarchální rodinu, a kdyby to bylo možné, tak by nejlépe vyhovovalo otrokářství, horším případě "demokratický" feudalismus. Je to počátek orwelizace v globálním měřítku. Fašismu zmar!!!
Re: SMRT ZÁPADU (recenze knihy Pata Buchanana)
(Semper, 29.9.2008 22:58:27)
Odpovědět
Milý pane, Vaše reakce je nechtěným sice, ale DUKAZEM, jak je analysa Buchanenova pravdivá...


Považuji knihu za vynikající práci. Měla by to být svého druhu povinná četba pro všechny tzv. pravicové politiky.

P.S. Na knihu mě upozornil jeden venkovský katolický kněz.
Re: SMRT ZÁPADU (recenze knihy Pata Buchanana)
(lady, 13.5.2010 22:05:48)
Odpovědět
souhlasím.. Nemusím knihu ani číst, zní to spíš děsivě. Nevím, kolik to čte žen, ale spíš to čtou asi katoličtí kněží. Tak dost předsudků :-) a jsem taky věřící, ale jsem ráda, že naše civilizace vypadá, že vymírá, však slunce svítí na všechny. Obviňovat z toho Foucalta a spol.je ale asi moc přitažený, i když mě přijde, že moc užitku z něj nevzešlo, je fakt, že mě kdysi taky "nakazil". Jsem asi moc mladá na posouzení.
Re: SMRT ZÁPADU (recenze knihy Pata Buchanana)
(ada, 16.11.2010 2:50:29)
Odpovědět
Je zajimave ze nikdo se nezminil ze Pat je temer jediny kdo pod knutou sionisticke kliky sebral odvahu a verejne se vyjadril oo internacionalnim zidovi a skodachh ktre atao havet pusobi v celem svete. Zaroven je treba si vsmnout i toho ze prakticky v posledni dobe zmizel s diskusi na TV v USA stejne jako zmizel pred par dny kubansky novinar ktery mel 2 hodinove show jmenem Rick Sanchez(http://www.mediaite.com/online/rick-sanchez-calls-jon-stewart-a-bigot-says-cnn-is-run) jez se zminil o zidech v intervieu na nejake radiove stanici a byl druhy den democraticky lzidem zlikvidovan Zdravim J