reklama
reklama
BulletPřihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

BulletInformační servis
Zasílání novinek e-mailem
BulletČlánky autora
BulletVyhledávání

BulletReklama
Václave, stojíme za tebou
BulletReklama
www.tv7.cz
BulletPočítadlo dluhu
BulletStáhněte si knihu
BulletDoporučujeme knihy
Lukáš Petřík - Konzervativní revoluce Margaret Thatcherové a Ronalda Reagana

Margaret Thatcher: Umění vládnout

Peter Schweizer: Reaganova válka

Gonzalo Vial: Pinochet

Evropské otazníky

Křesťanství a ateismus

Jak katolická...
BulletPrůzkum
Měla by Česká republika vystoupit z EU?
Hlasovat můžete kliknutím na odpověď

BulletPoliticky nekorektní trička
Objednejte si politicky nekorektní trička
BulletReklama
BulletReklama
BulletDoporučujeme
Byli jsme i před unií, budeme i po ní. Boj za samostatnost našeho státu bude probíhat i po Lisabonu

Václav Klaus

Mladá pravice

D.O.S.T.

Desatero Mladé pravice

Pat Buchanan

Ron Paul

Hnutí pro život

Eretz.cz - zpravodajství z Izraele

Standing Together with Israel

Československo 2008 tour

Učitel financí

Nekšeftujme radar za Lisabonskou smlouvu, je to šílené

Autor: Marek Skřipský | Publikováno: 18.7.2008 | Rubrika: Politika
Ilustrace

Špičky ODS předvedly další politickou botu. Na (zahraničně)politické přehmaty ze strany občanských demokratů si pravicový volič musel již, bohužel, zvyknout, nicméně poslední nápad modrých elit, „vykšeftovat“ umístění amerického radaru za Lisabonskou smlouvu, to už je i pro labužníka příliš velká mísa ústřic.

Tento krok výstižně ilustruje naprosté nepochopení Lisabonské smlouvy značnou částí vedení ODS. Lisabonská smlouva je totiž natolik eurocentralistickým dokumentem , omezujícím suverenitu České republiky na minimum, že i ten největší „radarofil“ v ODS by měl navrhovaný „obchod“ odmítnout.

Smlouva o umístění radarové základny USA v České republice představuje bilaterální úmluvu mezi dvěma státy. Obě zúčastněné vlády k ní dospěly po vzájemné dohodě, kterou mohou po určité době prodloužit či revidovat. Tato smlouva se primárně týká geopolitické a strategické koncepce České republiky a Spojených států, tedy koncepce, která se může a nemusí měnit. Záleží na postoji vládních reprezentací a politickém kursu, který se v budoucnu prosadí. Jednoduše řečeno, jedná se o bilaterální smlouvu, běžný akt mezivládního přístupu ve světové politice.

Lisabonská smlouva znamená naprosto jiný šálek čaje a sice dokument, který směřuje k takřečenému „zefektivnění eurounijních mechanismů“, jak většina komentátorů nazývá likvidaci zahraničněpolitické, legislativní, bezpečnostní i fiskální suverenity jednotlivých evropských zemí, Českou republiku nevyjímaje.

Jestliže Lisabonská smlouva překoná úskalí ratifikačního procesu, pak už otázku žádné protiraketové základny (americké, ruské, ba dokonce ani české) česká vládní reprezentace řešit nebude. Proč ? Odpověď je jednoduchá. Rudozelenými politiky vychvalovaná Lisabonská smlouva by nás totiž povinně zavazovala otázky tohoto charakteru v rámci společné bezpečnostní a zahraniční politiky přenechat eurounijnímu centru.

Socialistický poslanec Lubomír Zaorálek v tomto bodě tvrdí, že Lisabonská smlouva je právě proto se smlouvou o umístění amerického radaru neslučitelná. Ačkoliv já osobně se, na rozdíl od pana Zaorálka, na ztrátu suverenity netěším, z logického hlediska jsem nucen dát mu za pravdu. Je to tak – buď bude naší vojenskou a geopolitickou koncepci určovat tuzemská exekutiva a legislativa, nebo „unijní orgány“. Rudozelení volí druhou možnost, já bych raději setrval u té první.

Vedení ODS tedy celou otázku postavilo špatně – Neběží o to, zda chceme radar nebo Lisabonskou smlouvu, nýbrž o to, jestli si přejeme zachovat zahraničněpolitickou suverenitu České republiky, anebo ji předat evropskému superstátu. Z tohoto pohledu působí představa „radar za Lisabon“ naprosto nesmyslně.

Když se navíc člověk nad celou věcí podrobněji zamyslí, snadno přijde na možnost tragikomického scénáře, v němž by ODS přispěla jak k likvidaci naší suverenity, tak i ke zrušení smlouvy o umístění radaru, za kterou tak bojuje.

Zkusme si to na okamžik představit – Občanským demokratům se podaří jejich záměr, tedy „vyhandlování“ radaru za Lisabonskou smlouvu. Lisabonská smlouva vejde v platnost a poté, co nadejde smluvně stanovený čas k revizi, či prodloužení úmluvy o radaru, unijní orgány v rámci společné bezpečnostní politiky jednoduše nařídí smlouvu revidovat. Politici z ODS prohrají vše a ještě budou za hlupáky.

Smlouva o umístění amerického radaru a Lisabonská smlouva jsou – mimo jiné ve světle výše popsaných okolností – totálně odlišné texty. Texty jiného charakteru, rozsahu, významu i dopadu. Eurofilní socialisté a zelení tento fakt nejspíš pochopili. Mnozí euroskeptici či eurorealisté v ODS asi ne. Měli by se probrat, dokud je čas…

reklama
1615 čtenářů | 16 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Další články od tohoto autora:
Komentáře


Re: Nekšeftujme radar za Lisabonskou smlouvu, je to šílené
(Ivo, 18.7.2008 8:06:06)
Odpovědět
Ještě bych dodal - nekšeftujme lisabonskou smlouvu vůbec za nic. Jako např. polský prezident Kaczynski za továrnu Peugeot (o příslibu tisíců pracovních míst by mohli mluvit v Hranicích a v Nošovicích)
Re: Nekšeftujme radar za Lisabonskou smlouvu, je to šílené
(Lukáš Petřík, 18.7.2008 8:19:08)
Odpovědět
Ano, Kačeři jsou velkým zklamáním.
Re: Nekšeftujme radar za Lisabonskou smlouvu, je to šílené
(jh, 18.7.2008 9:07:06)
Odpovědět
Navíc bu bu bu Bursík minulý týden všechny postrašil, že bez ratifikace LS je naše předsednictví EU nemyslitelné.
Re: Nekšeftujme radar za Lisabonskou smlouvu, je to šílené
(Lukáš Petřík, 18.7.2008 9:10:56)
Odpovědět
Stejně to předsednictví dle mých informací bude pouze šaškárna, kdy nám komise, když budeme hodně hodní, povolí něco maličko prosadit. Jinak budeme muset držet hubu a krok a budeme muset být mnohem víc konformní a patolízalští vůči Bruselu, protože budeme muset být zodpovědní. Všchno je stejně už nalajnováno předem. Předsednictví je pro nás danajský dar...
Re: Nekšeftujme radar za Lisabonskou smlouvu, je to šílené
(Jiří Zahrádka, 18.7.2008 9:44:38)
Odpovědět
Přesně! Navíc prej si vláda objednala školení od ex-eurokomisaře, kterej se v rozhovotu pro HN vyjádřil, že máme ukázat, že nejsme potížisté. Je to samozřejmě stupidní přístup (ČR delegovala pravomoci na ES/EU, nikoli naopak, takže to nejsme my, kdo se má zpovídat a něco někomu dokazovat. Ať EU a Německo, Francie, Belgie... dokáží ČR, že nejsou potížisté a nenarušují české vize EU). Ale umíte si představit, jak to zapůsobí na Podělánka? Ten si nechá natisknout srdíčko s nápisem "I love EU" i na premiérský sako.
Re: Nekšeftujme radar za Lisabonskou smlouvu, je to šílené
(#13, 18.7.2008 10:52:35)
Odpovědět
Konečně to někdo napsal. Za to, že by nebyl přijat eurosocialistický ksindl bych byl naopak ochoten upustit od radaru, ale třeba i od Klause na Hradě.

Topolův obchod zesměšňuje celou ODS!
Re: Nekšeftujme radar za Lisabonskou smlouvu, je to šílené
(L.P., 18.7.2008 11:09:49)
Odpovědět
Radar bych také klidně obětoval.
Re: Nekšeftujme radar za Lisabonskou smlouvu, je to šílené
(Míla, 18.7.2008 13:21:59)
Odpovědět
Konečně rozumná řeč. Proti Lisabonu a radaru napříč politickým spektrem - jde o národní zájmy.
Re: Nekšeftujme radar za Lisabonskou smlouvu, je to šílené
(RZ, 18.7.2008 13:59:48)
Odpovědět
Bože můj, ať ti zmrdi všichni chcípnou.. Proklínám je
Re: Nekšeftujme radar za Lisabonskou smlouvu, je to šílené
(Lukáš Herclík, 18.7.2008 15:16:05)
Odpovědět
No ptáčkové, je to jednoduchý, Topol a spol. stahují Vaší stranu svými excesi natolik, že jsem opravdu zvědavý na nadcházející volby. Musím přiznat, že jakožto životní nevolič, vždy a spousta ostatních, jde a chodí volit ODS jako nejmenší zlo.
Ale, že to teď vše vyžere pablb Paroub, to štve i mě.
Re: Nekšeftujme radar za Lisabonskou smlouvu, je to šílené
(HF, 21.7.2008 16:57:28)
Odpovědět
Pokud lisabon projde díky podpoře ODS, tak by měla ta část ODS co s tím nesouhlasí odejít ze strany a vytvořit stranu novou s jasným cílem - vystoupení ČR z EU.
Re: Nekšeftujme radar za Lisabonskou smlouvu, je to šílené
(Evropan Jirka, 22.7.2008 10:39:16)
Odpovědět
Velmi se mi líbí vystoupení poslance Faraje. A napadají mě různé věci - nešlo by třeba založit nějakou českou větev jeho Independence Party? Byla by to první opravdu evropská politická strana. Eurohujeři by dostali psotník ...anebo toho člověka sem pozvat, zorganizovat přednášky, pokusit se ho protlačit do médií (mimochodem jeho angličtina je velmi srozumitelná)
Re: Nekšeftujme radar za Lisabonskou smlouvu, je to šílené
(Jan Zeman, 25.7.2008 18:43:02)
Odpovědět
To je docela prima nápad, Farage bych sem pozval, on je docela vtipnej, jak vždycky uhodí hřebíček na hlavičku. Kdyby byla Independence party v každý zemi a volili jí všichni euroskeptici co jich podle průzkumů v Evropě je, tak by to byla bezkonkurenčně nejsilnější frakce v Europrdlamentu, pak by to mohli s tou EU rovnou zabalit, teda pokud by tu partaj z Bruselu nezakázali pro maření cílův únije :)
Re: Nekšeftujme radar za Lisabonskou smlouvu, je to šílené
(Evropan Jirka, 26.7.2008 14:08:22)
Odpovědět
Tak to už jsme dva. Ale jak to s tím pozváním prakticky zařídit? Já jsem na venkově a bez jakýchkoli kontaktů.
Re: Nekšeftujme radar za Lisabonskou smlouvu, je to šílené
(Jiří Zahrádka, 28.7.2008 12:20:08)
Odpovědět
Farage je dobrej, jenže já se obávám, že argumenty britských euroskeptiků se mohou v některých věcech dost lišit od nás. Britská ekonomika má takové vazby mimo EU, že tam si člověk fakt říká, proč v té EU vlastně jsou. Ale u CZ je to přeci jenom problematičtější.

Jak stále opakuju - lepší by bývalo bylo nevstoupit, než vstoupit a vystoupit. Já jsem pro vystoupení, ale byl by tam psychologický efekt u investorů. Občané ČR nejsou podle mě připraveni na určitý ekonomický šok, který by podle mě sice byl krátkodobý, ale média by to uměla rozpitvávat, určité vlivové skupiny by rády viděli děs v očích občanů i investorů, takže to chce, aby lidi byli připraveni na šok, a aby byli připraveni vydržet. A to Češi podle mě nejsou.

Lidi musí vědět, proč si něco odříkat. Musí vědět, že je to pro nějaké větší dobro v budoucnu (svoboda, a snad i větší dlouhodobá prosperita). Jenže to je problém už v tom, jak lidem některé věci vysvětlit. Obecně platí, že lidé jsou povrchní a manipulovatelní. A my nemáme v rukou masmédia, to má ta druhá strana...
Re: Nekšeftujme radar za Lisabonskou smlouvu, je to šílené
(Jan Zeman, 25.7.2008 18:58:53)
Odpovědět
Handlovat Lisabon za radar je politicky dost hloupost - že je LS
neslučitelná s radarem ví i pan Zaorálek, a je celkem jasné, že po
Lisabonské smlouvě, kdyby se radar Bruselu nelíbil, jakože se asi líbit nebude, zvlášť antiamerickým socialistům, tak nám ho jednoduše zakáže, protože na to bude mít například ty nové výlučné pravomoci na uzavírání mezinárodních smluv (čl 3. ods. 2 SFEU - viz: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:C:2008:115:0001:01:CS:HTML) v Lisabonskou smlouvou novelizované smlouvě o Evropském společenství, u kterých dokonce není jasné, jestli náhodou nejsou v rozporu nejen s českou ústavou ale i mezinárodním právem - mezinárodní smlouvy totiž podle Vídeňské úmluvy mohou uzavírat jen státy a platí na to princip suverenity a nezávislosti z Charty OSN a těžko lze tedy takové právo, navíc výlučné, převést mezinárodní smlouvou na mezinárodní organizaci, pokud se tato tedy nestane zároveň státem - někteří právníci si nad tím rvou vlasy z hlavy, jak tam mohl někdo něco takového napsat a jeden senátor, už nevím který, to tuším vtipně shrnul, že takové články se nedávají ani do smluv o kapitulaci.