reklama
reklama
BulletPřihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

BulletInformační servis
Zasílání novinek e-mailem
BulletČlánky autora
BulletVyhledávání

BulletReklama
Václave, stojíme za tebou
BulletReklama
www.tv7.cz
BulletPočítadlo dluhu
BulletStáhněte si knihu
BulletDoporučujeme knihy
Lukáš Petřík - Konzervativní revoluce Margaret Thatcherové a Ronalda Reagana

Margaret Thatcher: Umění vládnout

Peter Schweizer: Reaganova válka

Gonzalo Vial: Pinochet

Evropské otazníky

Křesťanství a ateismus

Jak katolická...
BulletPrůzkum
Měla by Česká republika vystoupit z EU?
Hlasovat můžete kliknutím na odpověď

BulletPoliticky nekorektní trička
Objednejte si politicky nekorektní trička
BulletReklama
Vladimír Hučín - Hrdinům se neděkuje
BulletReklama
BulletDoporučujeme
Byli jsme i před unií, budeme i po ní. Boj za samostatnost našeho státu bude probíhat i po Lisabonu

Václav Klaus

Mladá pravice

D.O.S.T.

Desatero Mladé pravice

Pat Buchanan

Ron Paul

Hnutí pro život

Eretz.cz - zpravodajství z Izraele

Standing Together with Israel

Československo 2008 tour

Učitel financí

Zrušení církevních sňatků je prvním krokem k totalitnímu státu

Autor: Josef Vacek | Publikováno: 10.9.2008 | Rubrika: Zamyšlení
Ilustrace

Už několik dní letí napříč českou veřejností vlna pobouření, kterou vyvolal návrh ministerstva spravedlnosti na zrušení církevních sňatků, který zahrnuje návrh nového Občanského zákoníku. A to není všechno. Pokud se občan nenechá odradit a církevnímu sňatku dá přednost před civilním, bude za tuto "opovážlivost" náležitě potrestán. Ministerstvo totiž chce zavést trest za uzavření církevního sňatku - manželství bude neplatné, pokud snoubenci do tří dnů (!) nedodají úřadům doklady o uskutečněném církevním obřadu. Kromě zneplatnění církevních sňatků ministerstvo zamýšlí u civilního sňatku zrušit jeho slavnostní formu. Ze svatebního aktu tak chce udělat prostý úřední úkon a kromě toho útočí i na rodinné právo. Ze Zákoníku chce ministerstvo vynechávat i odkaz na hodnoty manželství a jeho zvláštní ochranu.  Ministerstvo spravedlnosti, které má chránit společnost tvorbou demokratických právních norem tak provedlo věc v jednadvacátém století takřka neuvěřitelnou. Svým návrhem útočí na svobodu občanů i na výsady, které získali v roce 1989. 

 

Když se v roce 1948 chopil moci totalitní režim , ze všeho nejdřív komunisté zaútočili na pilíře demokracie. Tím bylo soukromé vlastníctví, soukromé zemědělství, podnikání, svoboda slova a svoboda vyznání. Hned v první vlně pak komunisté zakázali platnost církevních sňatků. Jednapadesát let byl podezřelý každý občan, když se nechal oddat v kostele či synagoze. Navíc musel absolvovat další obřad na národním výboře, který byl jako jediný komunisty uznáván. Po listopadu 1989 patřilo znovuobnovení církevních sňatků mezi první právní normy, které přijalo bývalé Federální shromáždění . Nikdo se tehdy nedivil.Tento institut je od nepaměti nedílnou součástí právního řádu všech moderních demokratických zemí a nikoho nenapadne jej zpochybňovat. A pokud by se podobný jedinec našel, byl byl okolím považován za blázna nebo za extrémního levičáka. Svoboda vyznání a s tím spojená svoboda volby při sňatku, je pro demokracii stejně důležitá jako svoboda slova.

Církevní sňatek je pro tisíce lidí mimořádně důležitým a významným aktem v jejich životě, neboť smlouva uzavřená mezi manželi před oltářem má pro ně hluboký duchovní smysl. A necítí to tak pouze lidé věřící. Velké množství dvojic bez vyznání dávají přednost svatbám v kostele, než v obřadních síních obecních úřadů. Netuším co vedlo ministerské úředníky k tomuto kroku. Jednu věc ale vím jistě. Pokud bude Občanský zákoník v navrhované podobě přijat parlamentem, půjde o bezprecedentní ohrožení základních hodnot demokracie v České republice. Proto se jednoznačně připojuji k protestním hlasům a všemi dostupnými prostředky se budu snažit zabránit přijetí této pochybné právní normy. Všechny slušné lidi vyzývám: buďme ve střehu. Vyplatí se na poplach začít zvonit předčasně, aby v demokracii a ve svobodě mohly trvale žít naše děti a vnuci.   

o autorovi: Mgr. Josef Vacek je náměstkem hejtmana Středočeského kraje pro sociální věci (KDU-ČSL)

reklama
1353 čtenářů | 8 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Komentáře


Re: Zrušení církevních sňatků je prvním krokem k totalitnímu státu
(Jan Zeman, 10.9.2008 18:49:07)
Odpovědět
Na tom je jasě vidět, že nám vládnou šílenci.
Re: Zrušení církevních sňatků je prvním krokem k totalitnímu státu
(alfa, 10.9.2008 19:50:30)
Odpovědět
Typicky necivilizované země s obligatorním civilním sňatkem: Francie (církevní sňatek je trestným činem, je-li uzavřen před civilním), Belgie (totéž co Fr.), Nizozemí (totéž co Fr.), Německo, Rakousko, Maďarsko, Slovinsko a samozřejmě i Rakousko-Uhersko (v uherské části dokonce stát vůbec k církevnímu sňatku nepřihlížel (jen ho trestal pokud mu nepředcházel civilní)).

Obligatorní civilní sňatek je nejen zcela běžnou institucí v zemích s důslednou odlukou státu a církve (naopak je tomu v zemích, kde je stát pánem státní církve (VB, Skandinávie, některé pravoslavné země)), ale podle mého názoru v českých zemích staletou tradicí. Stát rozhodně neruší církevní sňatek jen ho přesunuje do režimu soukromého svědomí. To, že bude sňatek z pohledu státu pouhým úředním řízením (ničím jiným není ani dnes), přece nic nemění na posvátnosti tohoto svazku pro společnost či jedince.
Re: Zrušení církevních sňatků je prvním krokem k totalitnímu státu
(Fini, 11.9.2008 2:21:34)
Odpovědět
Víte pane Vacek, přes dva roky jsem navštěvoval jeden sbor Církve bratrské, Ona ač vzešla z americké misie do českých zemí a zde se na ni narouboval v jistém smyslu odkaz Petra Záhorky z Chelčic,je silně konzervativí a v některých atributech připomíná organizačně ŽO.To by jste nevěřil, jak v otázkách lidské sexuality souznějí stanoviska českého epikopátu a vedení CB a jejího šéfa dr. Černého.Co jsem tím vším chtěl vlastně říci: ať se tato prokletá společnost vedená zloději,teplým ministrem spravedlnosti a polygamní ministeským předsedou třeba zblázní. Katolická církev je tu 2 tisíce let a přežila horší tlaky, než ataky semitů typu Tlustý, Bonošíková a jim podobní. Snoubenci schopní klasické spirituality prožijí krásné okamžiky i v těch parametrech, které uvádíte.
Re: Zrušení církevních sňatků je prvním krokem k totalitnímu státu
(Limojoe, 11.9.2008 5:28:52)
Odpovědět
Pokud vím, tak prozatím je ve hře stále možnost uzavírat sňatek před jakoukoliv náboženskou obcí. To, že církevní sňatek nebude mít stejnou váhu, je však otázkou spíše tradice a zvyku než totality. V jiných evropských zemích je to podobně. Osobně mi spíše vadí, že má být zrušen slavnostní charakter svatby a dále, že vyškrtnutí významu rodiny a praktické zrovnoprávnění s registrovaným partnerstvím.
Re: Pro zpřesnění
(Fini, 11.9.2008 7:59:07)
Odpovědět
Protest proti zrušení či devalvaci církevních sňatků v ČR
Tento protest byl zveřejněn 28. 8. 2008. Kritizovaný návrh Občanského zákoníku bude předložen Vládě ČR na podzim roku 2008!
Zuzana Roithová, poslankyně Evropského parlamentu

Kategoricky odsuzuji návrh nového Občanského zákoníku, kterým hodlá Ministerstvo spravedlnosti zásadně změnit (ponížit) rodinné právo a odejmout nabyté svobody občanům ČR.
Vyzývám další občany a instituce, kteří ctí svobodu volby pro formu uzavírání manželství, aby rovněž vyjádřili svůj protest všemi demokratickými prostředky.

Ministerstvo spravedlnosti v návrhu Občanského zákoníku (nyní. v připomínkovém řízení) preferuje úplné zrušení církevních sňatků. U civilního sňatku ruší slavnostní formu a ze vstupu do manželství činí prostý úřední úkon. Jako druhou variantu navrhuje devalvaci církevní formy sňatku zachovávajíc duální systém, ale:

ruší podmínku, že oddávat mohou jen registrované církve či náboženské společnosti v ČR - tj. oddávat budou moci například i sekty, šamani či satanisté
zavádí drakonickou sankci - naprostou neplatnost manželství - za nedodání dokladů o uskutečněném církevním obřadu do 3 pracovních dnů
obnovuje státní souhlas (smutná paralela s perzekučním nástrojem komunistické totalitní moci) - návrh dává státu pravomoc odejmout celé církvi či náboženské společnosti či dokonce konkrétnímu duchovnímu právo oddávat
ruší účast dvou svědků u devalvovaných církevních sňatků a vypouští slavnostní formu svatebního obřadu.
vynechává odkaz na hodnoty manželství a jeho zvláštní ochranu, staví registrované partnerství na roveň manželství se všemi z toho vyplývajícími důsledky
zhoršuje péči o dítě - např. vynechána povinnost "společné péče o děti" u rodičů
Tyto změny odporují evropskému trendu, ústavnímu pořádku ČR
i mezinárodním závazkům.
Takové kroky proti občanským svobodám činily totalitní režimy.

Požaduji proto spolu s dalšími, kteří se připojují :

zachování církevní formy uzavření manželství s rovnocenným právním postavením jako u civilních sňatků a to pouze pro řádně registrované církve a náboženské společnosti v ČR
zachování slavnostní formy a účasti svědků u obou forem sňatků, zrušení nepřiměřené sankce (neplatnosti sňatku) z byrokratických důvodů a zrušení ustanovení o státním souhlasu s oddávajícím duchovním
zachování přinejmenším současné ochrany manželství a úrovně péče o dítě
přepracování části Občanského zákoníku věnované rodinnému právu nezávislými odborníky a zadání auditu této části významným zahraničním právním autoritám v oboru
Vyzýváme vládu a zákonodárce ČR, aby odmítli tyto navrhované zpátečnické zásahy rodinného práva.

Další informace
Současná úprava rodinného práva v ČR
Návrh budoucího Občanského zákoníku
Protestní listina
Protest nyní obsahuje 20306 podpisů.
Re: Zrušení církevních sňatků je prvním krokem k totalitnímu státu
(rici, 11.9.2008 9:09:48)
Odpovědět
Trochu jsem nepochopil slova dojde k zneplatnění církevního sňatku. Když dodám potvrzení, že jssm měl církevní sňatek je to platné ne ? Sice mne tím obtěžují, ale je to spíše byrokracie. Jinak souhlas, že z manželstvím se stává pouhá formalita
Re: Zrušení církevních sňatků je prvním krokem k totalitnímu státu
(Daniel Makay, 11.9.2008 17:31:57)
Odpovědět
A co kdo, čekal, když mistr spravedlnosti Pospíšil je je homsexální sodomita. Tenhle satan udělá vše proto, aby pošlapal vše křesťanské. Nikdo si nedákeže představit jak jsou lidé jeho typu nebezpeční. Vůbec by mne nepřekavapilo kdybi byl zapojený santinstických a okultních organizacích. Ve vnitř mi něco říká, že je to pěkný démon naplněný vší špínou a nepravostí.
Re: Zrušení církevních sňatků je prvním krokem k totalitnímu státu
(ML, 19.9.2008 21:17:21)
Odpovědět
http://cid-216a54af43de4be7.spaces.live.com/?lc=1029