reklama
reklama
BulletPřihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

BulletInformační servis
Zasílání novinek e-mailem
BulletČlánky autora
BulletVyhledávání

BulletReklama
Václave, stojíme za tebou
BulletReklama
www.tv7.cz
BulletPočítadlo dluhu
BulletStáhněte si knihu
BulletDoporučujeme knihy
Lukáš Petřík - Konzervativní revoluce Margaret Thatcherové a Ronalda Reagana

Margaret Thatcher: Umění vládnout

Peter Schweizer: Reaganova válka

Gonzalo Vial: Pinochet

Evropské otazníky

Křesťanství a ateismus

Jak katolická...
BulletPrůzkum
Měla by Česká republika vystoupit z EU?
Hlasovat můžete kliknutím na odpověď

BulletPoliticky nekorektní trička
Objednejte si politicky nekorektní trička
BulletReklama
BulletReklama
BulletDoporučujeme
Byli jsme i před unií, budeme i po ní. Boj za samostatnost našeho státu bude probíhat i po Lisabonu

Václav Klaus

Mladá pravice

D.O.S.T.

Desatero Mladé pravice

Pat Buchanan

Ron Paul

Hnutí pro život

Eretz.cz - zpravodajství z Izraele

Standing Together with Israel

Československo 2008 tour

Učitel financí

Klaus: Kraje a euroregiony znamenají nebezpečnou parcelaci naší vlasti

Autor: Redakce | Publikováno: 15.10.2008 | Rubrika: Citáty
Ilustrace

Bojím se parcelace naší země. Jednak směrem dovnitř. Pro každého, kdo prožil dělení Československa a překvapen zjistil, že půlka státu může najednou někam zmizet, musí nutně jakákoli parcelace země vyvolávat obavy. To, že mají v Německu Bavorsko a ve Španělsku Katalánsko, není argument. Tam pro to jsou historické důvody. Něco jiného je uměle vytvořit Karlovarsko nebo Pardubicko. A pak - směrem navenek: v Evropě sílí tendence jakési Evropy regionů, kde budou vymazány státy a národy, a to je tendence, kterou si nepřeji.

Skutečně se obávám nepřetržitého a stupňujícího se pokusu o zvětšování kompetencí (krajů). Ten je zabudován v lidské povaze individuální, a o to silnější je v chování kolektivních seskupení. Parlamenty krajů budou nepochybně bojovat o viditelnější místo na slunci. Bude to nikdy nekončící souboj, který bude mít - a už dnes je to patrné - vnější rozměr. To jsou ty vyhlašované snahy regionů mít svá vyslanectví - zatím, se cudně říká kancelář - v Bruselu. Této tendence se bojím. Přeji si, abychom měli jednu zahraniční politiku, jedno velvyslanectví, ne čtrnáct.

 

Václav Klaus

Z rozhovoru Mladý svět, 15.11.2000

reklama
1145 čtenářů | 20 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Další články od tohoto autora:
Komentáře


Re: Klaus: Kraje a euroregiony znamenají nebezpečnou parcelaci naší vlasti
(v.n., 15.10.2008 10:40:42)
Odpovědět
Když už jste takový drobič Evropy, pane Klaus, tak proč bychom tedy nedrobili a nedrobili a nedrobili?
Re: Klaus: Kraje a euroregiony znamenají nebezpečnou parcelaci naší vlasti
(Viktor N., 15.10.2008 11:06:44)
Odpovědět
Původní návrh kdysi dávno byl: Čechy, Morava a Slezsko. Myslím že právě Klaus (při vší úctě k němu jako prezidentovi) byl právě zastáncem rozdrobení republiky na co nejvíce krajů tak, aby centrální správa v Praze měla největší byrokratickou autoritu na ukor značně efektivnější samosprávnosti (ekonomickohospodářské i politické) celistvých územních celků…
Re: Klaus: Kraje a euroregiony znamenají nebezpečnou parcelaci naší vlasti
(L.P., 15.10.2008 13:32:10)
Odpovědět
Mýlíte se. Když si přečtete knihu VK Narovinu, tak tam najdete právě opak: že chápe identitu Moravy a její odlišnosti a že naopak regiony jsou naprosto umělé.
Re: Klaus: Kraje a euroregiony znamenají nebezpečnou parcelaci naší vlasti
(Viktor N., 15.10.2008 17:34:57)
Odpovědět
Domnívám se, že se nemýlím. Klaus (co by tehdejší premiér) navrhoval původně rozdělení minimálně na 9 částí (zcela popírající jakoukoliv historii). A jeho postavení k Moravě již tehdy bylo velmi kritické. Ne, tu knihu jsem si nečetl a jak tak koukám, asi by to bylo zbytečné, neb mi připadá jako krajně nedůvěryhodná.
Re: Klaus: Kraje a euroregiony znamenají nebezpečnou parcelaci naší vlasti
(Lukáš Petřík, 15.10.2008 18:02:38)
Odpovědět
Ne, ne, ne. Prosím uveďte tedy svůj zdroj, kde to VK říká. Já vím ode všech jemu blízkých lidí, s kterými jsem o tom mluvil, že rozdělení na kraje zásadně, ale opravdu zásadně odmítal. Pokud máte důkaz o opaku, prosím předložte ho. Do té doby je validní moje informace.
Re: Klaus: Kraje a euroregiony znamenají nebezpečnou parcelaci naší vlasti
(ash, 16.10.2008 7:47:24)
Odpovědět
Viktor N. má pravdu. Klaus opravdu pohřbil rozdělení státu podle historických zemí. Mnozí si na jeho názory, které ventiloval při různých debatách velmi dobře vzpomínáme. To, že na ně není žádný odkaz? To je vtip? Na Moravu hledíval vždycky s despektem, nijak se tím netajil. Přestože ho např. já považuji za nejlepšího prezidenta, jakého jsme kdy měli a kterého nám může kdekdo závidět, neznamená to, že musím zapomenout jeho dřívější chování jako ministra a šéfa ODS. Obklopil se neuvěřitelnými gaunery, zavíral oči před lumpárnami, dal za nás přihlášku do EU atd.
Re: Klaus: Kraje a euroregiony znamenají nebezpečnou parcelaci naší vlasti
(Hmm, 18.10.2008 0:05:01)
Odpovědět
Takové rozdělení pohřbil, protože by to byla blbost! Oslabení centrální správy by bylo v EU i mimo ni příliš závažné. Dvojčlenné federaci by takřka neustále hrozilo rozdělení (zvláště při vzpomínce na ČSFR). Nehledě k tomu, že vzniklé celky by byly příliš velké a musela by být vytvořena další správní úroveň - kraje/okresy, což by bylo zbytečně drahé (už tak dost na tom, že nadále existují okresní správní okruhy). Historické země nemají v unitární republice opodstatnění.
Re: Klaus: Kraje a euroregiony znamenají nebezpečnou parcelaci naší vlasti
(RZ, 15.10.2008 14:31:20)
Odpovědět
Slezsko? Ale dyk Slezane byli vysidleni 1945, ne? :) Par asi zbylo, nicmene, v mnoha castech obyvatele pozadovali pripojeni k Morave...
Re: Klaus: Kraje a euroregiony znamenají nebezpečnou parcelaci naší vlasti
(Viktor N., 15.10.2008 17:36:01)
Odpovědět
Máte pravdu, je to tak…
Re: Klaus: Kraje a euroregiony znamenají nebezpečnou parcelaci naší vlasti
(p.o.m., 15.10.2008 21:32:25)
Odpovědět
Ale podle mého názoru nejde o to, kolik (Němců) bylo z území Slezska odsunuto. Jestliže se dnes český stát skládá ze tří historických zemí (Čechy, Morava, Slezsko = vpodstatě ta část Slezska, která zůstala habsburské říši po pruské anexi r. 1740), měly by být zachovány jejich historické hranice i v současném správním členění. Jinak je to paskvil (mám za to ...)
Re: Klaus: Kraje a euroregiony znamenají nebezpečnou parcelaci naší vlasti
(p.o.m., 15.10.2008 21:40:24)
Odpovědět
p.s. Vezměte si například takové (dnes) polské Kladsko: pořád se to tam nějak pytlíkovalo, ale nakonec někdy v devadesátých letech přišli na to, že bude nejlépe, když hranice okresu Kladsko přesně kopíruje hranici historického uzemí - Kladského hrabství.A tak to má být!
Re: Klaus: Kraje a euroregiony znamenají nebezpečnou parcelaci naší vlasti
(alfa, 15.10.2008 17:36:37)
Odpovědět
Ano, spravovat stát a samospravovat kraj je rozdíl. Jedna z forem správy je nutná - a VK se nyní ani dříve netajil, že je spíše pro tu centralizovanou (což z něj mimochodem dělá krajního liberála). Pokud máte spoustu jednotek, do nichž umísťuje úředníky vláda, tak to není žádné drobení, ale naopak centralizace. Čím méně je krajů...nebo dokonce zemí...tím více dochází k rozdrobování státu (platí přirozeně v zásadě).
Re: Klaus: Kraje a euroregiony znamenají nebezpečnou parcelaci naší vlasti
(jj, 15.10.2008 21:34:58)
Odpovědět
Proboha, hlavní je přeci ten účel za kterým EU podporuje onu tzv.evropu regionů - poštvat regiony proti státům a společně si rozdělit pravomoci těchto států a tak zlikvidovat suverénní evropské státy jakožto nebezpečí pro bruselskou mocenskou hegemonii a její ambice na absolutní monopol moci( protože jestli si někdo myslí že ony regiony budou mít nějaké pravomoci i poté co budou zlikvidovány státy jakožto jediné subjekty efektivně schopné Bruselu klást odpor tak je pouze a jen naivní protože jakmile bude likvidace suverénních států dokončena tak přijdou na řadu i ony tzv.regiony a jejich pravomoce i ty zbytky demokracie které v nich budou přežívat - a samosprávy těchto regionů už nebudou mít proti bruselskému molochu absolutně žádnou šanci)
Re: Klaus: Kraje a euroregiony znamenají nebezpečnou parcelaci naší vlasti
(L.P., 15.10.2008 23:43:09)
Odpovědět
jj má ohledně balkanizace států na regiony lehce ovládnutelné z Bruselu naprostou pravdu. Podepisuji.
Jste si ho nějak oblíbil
(alfa, 16.10.2008 0:08:47)
Odpovědět
Uhlazenější a zastřenější formou jsem napsal skoro totéž. Regionalismus a decentralizace je přirozený nepřítel států, zvláště pokud je v okolí státu nějaká jiná struktura, kde je tráva zelenější.
Re: Klaus: Kraje a euroregiony znamenají nebezpečnou parcelaci naší vlasti
(Viktor N., 16.10.2008 21:12:38)
Odpovědět
Já osobně si dovedu představit region, který by na základě lidového referenda si odsouhlasil odtržení od EU (velmi to v rámci stručnosti zjednodušuji). Nedomnívám se, že by to nebylo možné. A mám pocit, že tohoto se jakékoliv centralistické řízení (lhostejno, zda-li to pražské či bruselské) velice obává…
Re: Klaus: Kraje a euroregiony znamenají nebezpečnou parcelaci naší vlasti
(jj, 16.10.2008 23:00:53)
Odpovědět
Jenže zatímco státy (a to ještě asi jen ty větší) mají dostatek politické moci vystoupit z EU tak u regionů je to čirá sci-fi
Re: Klaus: Kraje a euroregiony znamenají nebezpečnou parcelaci naší vlasti
(Viktor N., 17.10.2008 8:53:53)
Odpovědět
Jenže nemají k tomu politickou vůli. Dovedete si představit, že by Tupolánek zahájil ve vládě jednání byť jen o hypotetickém vystoupení z EU? LOL. A jak by se na tohle zatvářil geneticky vyčerpaný ministr zahraničí, spolu s ministrem Svobodou a dalšími? :))
Ano, na státní úrovni by to byla samozřejmě jedna z možných cest (prasátko se ale samo neodstaví od korýtka), na regionální úrovni je to další z cest, která mi ale připadá že by měla větší šanci. Alespoň jako katalyzátor.
Re: Klaus: Kraje a euroregiony znamenají nebezpečnou parcelaci naší vlasti
(Fini, 16.10.2008 20:00:27)
Odpovědět
Pánové, toto je furt sranda. ten vůl Sládek připravuje znovu připojení Slovenska a podkarpatské Rusi a z Prahy chce udělat něco jako Waschington DC, a já ho chtěl volit - já vůl-
Re: Klaus: Kraje a euroregiony znamenají nebezpečnou parcelaci naší vlasti
(v.n., 16.10.2008 23:33:32)
Odpovědět
Pánové, já tomu pořád nerozumím tak dobře, dělal tedy náš pan prezident ty ošklivé věci které dělá ta evropská unie, nebo je nedělal?