reklama
reklama
BulletPřihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

BulletInformační servis
Zasílání novinek e-mailem
BulletČlánky autora
BulletVyhledávání

BulletReklama
Václave, stojíme za tebou
BulletReklama
www.tv7.cz
BulletPočítadlo dluhu
BulletStáhněte si knihu
BulletDoporučujeme knihy
Lukáš Petřík - Konzervativní revoluce Margaret Thatcherové a Ronalda Reagana

Margaret Thatcher: Umění vládnout

Peter Schweizer: Reaganova válka

Gonzalo Vial: Pinochet

Evropské otazníky

Křesťanství a ateismus

Jak katolická...
BulletPrůzkum
Měla by Česká republika vystoupit z EU?
Hlasovat můžete kliknutím na odpověď

BulletPoliticky nekorektní trička
Objednejte si politicky nekorektní trička
BulletReklama
Vladimír Hučín - Hrdinům se neděkuje
BulletReklama
BulletDoporučujeme
Byli jsme i před unií, budeme i po ní. Boj za samostatnost našeho státu bude probíhat i po Lisabonu

Václav Klaus

Mladá pravice

D.O.S.T.

Desatero Mladé pravice

Pat Buchanan

Ron Paul

Hnutí pro život

Eretz.cz - zpravodajství z Izraele

Standing Together with Israel

Československo 2008 tour

Učitel financí

Evropská unie - nový Sovětský svaz

Autor: Vladimir Bukovsky | Publikováno: 12.11.2004 | Rubrika: Zamyšlení
Ilustrace

SSSR - to byl Svaz sovětských socialistických republik. Co je Evropská unie? Ještě zcela nedávno, před volbami v Itálii a v Rakousku, to byl téměř svaz socialistických republik. Sovětský svaz vždy prosazoval vlastní model socialismu, a pokud se někdo pokusil změnit směr, byl přepaden nebo se dostal pod obrovský tlak. Této metodě se říkalo Brežněvova doktrína. Přesně totéž se dnes děje v západní Evropě. Když se Rakousko odchýlilo od socialistického kurzu, bylo ostrakizováno. Miloševičův socialismus byl trochu jiný než ten bruselský, proto na jeho zemi dopadly bomby.

Jak se vládlo v Sovětském svazu? Vládu tvořilo patnáct nevolených lidí, kteří se jmenovali mezi sebou navzájem a kteří nebyli nikomu odpovědní. Jak se vládne v Evropské unii? Evropské unii vládnou dva tucty lidí, kteří se jmenují navzájem, nikomu nejsou odpovědní a kterým nemůžeme dát padáka. Jak vznikal Sovětský svaz? Nátlakem a velmi často vojenskou okupací Rudou armádou. Jak vzniká Evropská unie? Pravda, nikoli ozbrojenou silou, ale nátlakem a zastrašováním, kdy jakákoli země nemá možnost přežít hospodářsky mimo unii. Je to jako sňatek z donucení. Podle sovětské ústavy měly jednotlivé země právo na odtržení. Šlo pouze o propagandu, obzvlášť proto, že ve skutečnosti žádná taková procedura neexistovala a dokonce jen mluvit o odtržení bylo považováno za zločin proti územní celistvosti Sovětského svazu. Ohromilo mě, když jsem zjistil, že víceméně tatáž situace je v Evropské unii. Vstoupit tam můžete, odejít nikoli. Nikdo zatím neřekl, že odejít nelze, ale procedura, která by odchod umožňovala, neexistuje. Vypadá to velmi podobně jako to, co jsme znávali.

Sovětský svaz byl stát velmi agresivní; nemohl by existovat, kdyby nešířil svůj model socialismu stále dál a dál. Ve chvíli, kdy s jeho šířením přestal, začal se hroutit; mám podezření, že totéž platí o Evropské unii. Z ekonomického hlediska nemá pro stávající členské státy smysl lákat další země, přesto vyvíjejí na polovyvinuté východoevropské a některé jiné evropské země jako třeba Švýcarsko mimořádný tlak, aby se k EU připojily. Zdá se, že důvody jsou ideologické. V Sovětském svazu se říkávalo, že jeho úkolem je vytvořit novou historickou entitu, sovětský lid. Očekávalo se od nás, že zapomeneme na svou národnost, na své etnické tradice a zvyky. Kdo vyrůstal v Rusku, nedokázal rozeznat Rusa od Ukrajince. Nepředpokládalo se, že se o tom bude vůbec někdo zmiňovat, protože se od nás očekávalo, že budeme jedna entita. Zdá se, že totéž platí o Evropské unii. V Bruselu nikdo nechce, abyste byli Britové nebo Francouzi. Chtějí, abyste všichni byli nová historická entita - Evropané. Jedním z hlavních cílů socialismu vždy bylo zničit národní stát. Podle letitého přesvědčení mají státy zmizet - s jistou pomocí ze strany socialistů. A přesně to dnes pozorujeme v Evropě. Cílem tohoto shlukování, které Brusel provádí, je pohltit národní státy, které by tak měly přestaly existovat.

Někdo by mohl říci, že mé srovnání není přesné, protože Sovětský svaz byl stát ideologický a Evropská unie je uskupení praktické, pragmatické. Ve skutečnosti je základem dnešní EU přísná ideologie: ideologie centrálně plánovaného hospodářství, jejíž součástí je také zachování socialismu navěky, a pravidlem se stala také ideologie politické korektnosti. Někdo by mohl říci, že Sovětský svaz měl gulagy a dokud nějaká země gulagy nemá, nelze ji se Sovětským svazem srovnávat. Myslím, že náznaky gulagu už v Evropské unii máme; přinejmenším gulagu intelektuálního. Pokud se kdokoli pokusí dát otevřeně najevo své mínění v rasových záležitostech nebo záležitostech "gender" a jeho názor je jiný než názor schválený, je ostrakizován; může se stát, že nesmí vykonávat určité povolání nebo vydat knihu. To jsou začátky gulagu. Ministr vnitra se pokouší předložit návrh zákona, podle kterého by "nenávistný" výrok byl trestným činem, což je zcela proti zvykovému právu této země. Ve smlouvě z Nice jsou obsažena ustanovení o zřízení Evropských policejních sil, které budou mít obrovské výsady včetně diplomatické imunity. Dovedete si představit, že k vám přijde policista, zbije vás, vezme si, co bude chtít, a vy na něj ani nebudete moci podat žalobu, protože ho bude chránit diplomatická imunita? Pokud vložíte do počítače nějaký podvratný nenávistný výrok, můžete být bez jakéhokoli předchozího výslechu a bez jakéhokoli práva na ochranu místními zákony vydán do jiné země. Zažil jsem na vlastní kůži, jak snadno lze svobodu ztratit a jak těžké je získat ji zpět.

Evropská unie je zatím jen na půl cesty, ale i tak nahání hrůzy až až. V jistém smyslu mohu říci, co vás čeká, protože upravím-li trochu slova Lincolna Steffense, prožil jsem vaši budoucnost a nefungovala. Výsledky toho, co se v Evropě děje, budou přesně opačné než to, co nám všichni slibují. Říkají nám, že Evropa musí být federálním státem, abychom se vyhnuli válkám; v této chvíli žádná válka nehrozí, ale po řadě let existence EU stane Evropa na pokraji konfliktu. Říkají nám, že až překonáme všechny předsudky a národnostní cítění, budeme žít navěky jako mnohonárodnostní společenství. Nastane pravý opak. Po éře Sovětského svazu, který byl považován za šťastnou rodinku národů, jsme měli víc etnických konfliktů než kdokoli jiný. Říkají nám, že cílem je prosperita, že ekonomika bude silná, na úrovni ekonomiky Spojených států a bude s ní moci soutěžit. Nastane pravý opak; přespříliš regulovaná, stupidně organizovaná ekonomika Evropské unie bude velmi slabá. Lidé budou stále chudší a stále více závislí na Spojených státech. Hra západních socialistů se velmi podobá hře Leninově, který se soustředil na proletariát a menšiny, aby se jejich jménem chopil moci. Západní socialisté dělají téměř to samé. Před pár lety jsem četl objevnou studii, kterou vydala Evropská komise; týkala se problémů trhu práce: do dvaceti let bude mít Evropa tak málo pracovních sil, že bude muset importovat třináct milionů lidí z třetího světa. Francie trpí v současné době vysokou nezaměstnaností a nebezpečí nedostatku pracovních sil jí nehrozí. A proč z třetího světa? Spoustu kvalifikovaných dělníků má východní Evropa a Rusko. Ty ale Evropská komise nechce; chce lidi etnicky odlišné. Sám pocházím z východní Evropy, mám pochopení pro lidi, kteří hledají útočiště před persekucí a jsem velmi tolerantní; ale jedna věc je být tolerantní k tomu, co už je, a něco jiného je úmyslně vytvářet obrovský problém, který bude mít ničivé důsledky.

Všichni víme, že vstřebat imigranty z třetího světa představuje bolestivý proces. Proč to tedy dělají? Jednak přerozdělováním bohatství a podpor získají voličstvo pro sociálně demokratické strany. Za druhé, všichni budeme vypadat, že jsme se něčím provinili. Každý, kdo o tomto problému promluví, se okamžitě stane vyvrhelem: velmi vhodné represivní opatření k umlčení opozice. Konečným cílem těchto utopistů je mít z celého světa jeden velký stát. My, necitové a egoisté, nemáme dost pochopení pro problémy třetího světa. Když třetí svět přivedou do Evropy, pochopení bude muset být mnohem víc, nebo...! Nemyslím si, že Evropská unie vybuduje nějaký řetěz koncentračních táborů, protože nemáte Sibiř. Shetlandy nejsou dost hrozné. Může se ale stát, že nás budou posílat do poraden. Místo psychiatrických žalářů budou kolektivní poradny, evropská verze gulagu.

Dovolím si předpovídat, že Evropská unie se zhroutí. Stejně jako Sovětský svaz má uvnitř semínko sebedestrukce; nechá však za sebou nesmírnou zkázu a nás s obrovskými hospodářskými a etnickými problémy. Čím dříve jí k sebedestrukci pomůžeme, tím lépe. Dobrá zpráva zní, že je mnohem snazší vzepřít se bruselským byrokratům než KGB. Jsou to jen intelektuálové; chtějí mluvit o lásce k lidstvu; nemají žádnou zkušenost s brutalitou a nejsou schopni zabít miliony lidí. Byrokrati v Bruselu se bojí davů. Vzpomeňme, jak je vyděsily demonstrace antiglobalistů. Bude-li tu skutečně masové hnutí proti bruselským projektům, na svoje plány zapomenou a utečou. Na jednu věc se můžeme spolehnout: na to, že jsou to zbabělci.

z Bulletinu Občanského institutu č. 144, srpen 2003
Základem tohoto článku je příspěvek přednesený při veřejném shromáždění v Dolní sněmovně, organizovaném Ligou proti společnému trhu v únoru 2002.

Vladimir Bukovsky strávil jako disident dvanáct let v sovětských psychiatrických žalářích a pracovních táborech jako oběť tvrdých zákroků proti politickým demonstracím na začátku šedesátých let. V roce 1976 odešel na Západ.

EUSSR

reklama
6207 čtenářů | 39 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Komentáře


Re: Evropská unie - nový Sovětský svaz
(Maro Skřipský, 13.11.2004 19:01:07)
Odpovědět
Pěkně naznačené paralely, ale já bych dodal ještě jednu - jak SSSR tak EUSR ( Evropská unie socialistických republik ) se vždy považovali za ztělesnění ráje na Zemi a konečný článek v pokroku lidstva :-)
Re: Evropská unie - nový Sovětský svaz
(Daniel Makay, 15.11.2004 10:58:07)
Odpovědět
Skvělá analýza mýtů a lží eurofilů. Nebyl bych si ale jist tím, že bruselská byrokracie se bojí davů. A pokud ano nepovede to k rozkladu, ale k vytvoření takových mechanizmů, které davy zkrotí. Socializmus- leviatan je systém totalitní. Soupeří s pravicí nejen o moc, ale i o podobu společnosti. Socializmus je přechodová forma naprosté totality.Historie je nekompromisní precedens. Je velmi nebezpečné, přistupovat k levici laxně, jako je tomu u nás. Signály, které vysílá například EU je třeba brát velmi realisticky, jsou to jen první vážná varování. Většina lidí-laiků nechápe podstatu problémů a nemají z mnoha důvodů do politiky vhled. Naivně se tudíž konejší se stávajícím stavem věcí. Asi jako člověk padající z mrakodrapu ještě na úrovni dvacátého patra.
Re: Evropská unie - nový Sovětský svaz
(Richard, 15.11.2004 13:30:26)
Odpovědět
Každé impérium potřebuje armádu. A tohle ji mít nikdy nebude.
Re: Evropská unie - nový Sovětský svaz
(Daniel Makay, 16.11.2004 9:14:17)
Odpovědět
Tím bych si nebyl tak jistý.
Re: Evropská unie - nový Sovětský svaz
(richard, 27.8.2007 15:11:53)
Odpovědět
Tiše a nenápadně se společná "evropská" armáda již buduje, včetně námořnictva, pod vedením Německa...

Moloch nezapomněl na army, milý jmenovče:)))
Re: Evropská unie - nový Sovětský svaz
(David, 28.8.2007 11:46:36)
Odpovědět
ano, máte pravdu.... buduje se, založením koncernu EADS, eurocopter, eurofighter a airbus - tankovací a přepravní letouny, vytvořila Evropa svůj zbrojní megakonglomerát a zbavila se úplně závislosti na americké technice..
Německé tanky Leopard jsou dnes nejrozšířenější v NATO..které mimochodem ovládají taktéž evropané !
Afgánistán přebírají eurokorpsa a další evropské jednotky a velmi tvrdě tam bojjují, zíkávají bojové zkušenosti, prověřují v praxi techniku..
Re: Evropská unie - nový Sovětský svaz
(Davidan, 12.11.2009 0:47:32)
Odpovědět
Ano, ale není to EU, kdo mává taktovkou.
Taktovka tady poletuje v neokolonialistických rukách anglických a amerických bankéřů.
A to, co nám chystají, pamatují ještě některé národy a rasy docela živě.
Re: Evropská unie - nový Sovětský svaz
(Skaut, 15.11.2004 16:43:58)
Odpovědět
Je to trochu přitažené za vlasy. Mě znepokojuje jiná věc . Příklad: Když Francie nastupovala k zápasu ME, tak jsem v základní sestavě napočítal 8 černochů. Nesvědčí to tak trochu o tendenci degenerace Evropy? Omlouvám se, že je to zjednodušení, vím, že problém je mnohem složitější.
Re: Evropská unie - nový Sovětský svaz
(Marian Kechlibar, 29.11.2004 18:52:43)
Odpovědět
Zrovna v tom bych velký problém nehledal. Některé černošské kmeny jsou velmi dobře disponovány k "nárazovým" běžeckým výkonům - buněčné složení jejich svalů v lýtkách a stehnech jim umožňuje vyvinout na krátkou vzdálenost vysokou rychlost. Můžete se o tom přesvědčit na olympijských závodech sprinterů.

Naproti tomu běloši jsou velmi dobře disponováni pro vytrvalostní sporty jako maraton, a kupodivu také pro plavání. V těchto disciplínách je vzácností potkat černocha, který by se kvalifikoval na olympiádu.
Re: Evropská unie - nový Sovětský svaz - nesmysly
(a, 17.11.2004 13:51:38)
Odpovědět
Takovou snusku nesmyslu, jsem uz dlouho nevidel.
1. Nejvyssi organi EU je Rada ministru. Do te nominuju sve zastupce clenske zeme dle svych ustavnich poradku.
2. Rada ministru spolecne s primo volenym EParlamentem jmenuje EKomisi, ktera vykonava a kontroluje rozhodnuti Rady a Parlementu.
3. Komise muze byt odvolana Parlamentem.

4. EU uz armadu ma ...
Re: Evropská unie - nový Sovětský svaz - nesmysly
(Maro Skřipský, 17.11.2004 18:48:56)
Odpovědět
Demokratický deficit je v EU zjevný a kritizují ho i někteří eurooptimisté. Armáda...to myslíte ty sbory podobající se pořádkovým jednotkám, které by nebyly schopny téměř žádného účinného operativního nasazení v boji ?
V západní a střední Evropě je dnes jediným plně akceschopným vojskem britská armáda ( v budoucnu možná bude i polská, protože Poláci na armádu nekašlou ) a velkohubá prohlášení "stratégů společných evropských sil" na tom nic nemění.
Re: Evropská unie - nový Sovětský svaz - nesmysly
(Mark, 27.8.2007 12:00:39)
Odpovědět
seš trouba, zadej si do vyhledávače eurokorps, 60 tisíc lidí to je armáda...ty sbore..

britská armáda je silná a funkční, ale nemá na bundeswehr, navíc němci mají i 9 měsíční povinný výcvik pro všechny muže, přesto, že pro ženy je dobrovolný, absolvuje ho i velké množství žen...
Ale tobě je třeba všechno říct 100x, pořád dokola meleš ty stejné blavy jak zaseknutý gramofon...
Seš hodně omezený člověk.
Re: Evropská unie - nový Sovětský svaz
(Petr, 17.11.2004 21:38:14)
Odpovědět
Co se týče imigrantů. To víte dětí ubývá, a jakákoliov podpora rodin je z kruhu Vámi(rozuměj autora) podobných lidí nálepkována jako sociální inženýrství.
No každopádně Evropa skončí špatně ať bude EU existovat či ne, vymírání je rozjetý vlak, který zastaví jen zázrak. Zničíte EU, ale co nabízíte Vy. Atomizovanou Evropu a co přinese atomizovaná Evropa dnes?
EU minimálně nabízí jednotný a lze říci soběstačný trh, který lze dobře chránít před globalizovaným trhem výsokými cli. Proč chránit trh? Možná vy si si dobře dovedete představit jak konkuruje evorpský dělník např. čínskému dělníkovi, já ne. Když něco dovedeme vyrobit v Evropě nevidím důvod proč to dovážet z venku.
Konečně podobně argumentuje i republikán Buchanan v jedné ze svých publikacích.
Rozbíjet je celkem snadné, je to rozhodně pohodlnější než se snažit o refornu.
V podstatě není problém rozdrobit Evropu úplně a vyhovět každému nacionalistovi či separatistovi i v rámci takzvaných národních států. Je jich dost Vlámové versus Valoni, Baskitsko, Korsika, Sever Itálie, nebo zatím ojedinělé hlasy v Bavořích. Tak rozdrobená Evropa bude určitě silnější a bezpečnější.
Re: Evropská unie - nový Sovětský svaz
(Jan Dovar, 16.11.2005 7:01:29)
Odpovědět
Tak jsem konecne nasel mluvciho meho presvedceni.
Re: Evropská unie - nový Sovětský svaz
(mmmm, 27.8.2007 12:08:56)
Odpovědět
Bukáál si nakálel do kalhot z EU, a co my stím ??
Lejna ti utírat nebudeme, seber se člověče chlape a přestaň křičet strachy !
:-))))
Re: Evropská unie - nový Sovětský svaz
(Imperial Technocrat, 28.8.2007 0:47:42)
Odpovědět
Ze spolku SSSR bylo technicky mozne vystoupit - Sovetska ustava z roku 1936 to umoznovala kazdemu svazovemu statu viz Kapitola II. Clanek 16. Technicky vzato, EU se momentalne zbytecne demonizuje. Jeji parametry jsou udavany clenskymi staty. Evropska komise je delegovana vsemi narodnimi staty ... Neco takoveho jako demokraticky deficit neexistuje. Evropska unie je predevsim hypertrofovana hniloba vsech clenskych statu. Evropska unie jako takova v podstate za vsechny zminene nedostatky nemuze - je jen dusledkem totalni neschopnosti socialistickych vlad a experimentu s panevropou kombinovanou s byrokratickou masinerii a setrvacnosti. EU neprodukuje nejake negativa - krome nekolika pripadu jako likvidace ceskeho cukerneho prumyslu ... To je dusledek ohromnych keynesianskych a planovacich systemu z ery nastupu socialismu po konci valky. EU je logickym pokracovatelem socialistickych ideji prominentu Evropskych vlad, volenych demokratickou cestou clenskych statu. Evropska unie neni puvodce choroby Evropy. EU je symptomem teto choroby, boj proti EU je jen tlumenim symptomu, nikoli lecenim samotne podstaty choroby. Tou chorobou je socialismus a bolsevicke smysleni prominentu narodnich statu a znacne casti obcanu techto statu, jez legitimizuji postupy vlad narodnich statu a tudiz i EU. Vzdyt EU je naprosto logickym a konsekventnim vysledkem - socialismus predjima ze sve zelezne dialekticke logiky - ze samotne ideove podstaty - cosi jako racionalni celosvetovou vladu, kde jedinec odmitne sve individualni ja a prijima jednotne unoformni kolektivni ja. Predjima system kolektivni, racionalni a centralni exekutivni slozky, jez je schopna na zaklade statistiky a rizene lidske prirozenosti analyzovat jakykoli problem a na zaklade demokratickeho centralismu jej take resit a uspokojovat na zaklade utilitarismu jakekoli lidske potreby, jez prirozene zna. Evropska unie je vysledkem, hypertrofii kolektivni myslenky socialismu kazdeho jednoho individua narodnich statu. Evropska unie neni nemoc, Evropska unie je symptomem teto nemoci.
Re: Evropská unie - nový Sovětský svaz
(Jaroslav Vrána, 28.8.2007 17:58:28)
Odpovědět
To byla hezká reakce. Chlape proč nepíšete samostatné příspěvky? Je naprosto nesmyslné bojovat proti EU,ale proti nešvarům,které doprovázejí její vznik.Popsal jste to nakonec velice dobře. To co nazýváte elitami není in principo nic jiného než zednářské lože duchovně odvozené od červeného zednářství francouzkého a od jejího dítětě tj.odkazu roku 1792.Autor článku zapomněl na to,že SSSR byl pokus o autarkii,která ovšem jako experiment zkrachovala.Souběžně s ní začíná míti velké problémy welfare state a neoliberální forma liberalismu zvaná monetarismus začíná zapouštět kořínky.K tomu je nutno připočíst sen o nebyrokratickém socialismu nazývaný fabianismem,jehož kořeny z pocházejí z UK a teprve mixem monetarismu a fabianismu pochopíte tzv .třetí cestu Blaira .Teď ponechme stranou jeho kamarádšoft s neocons( neosionisté),protože ten je dán historickou genezí podpory tomuto hnutí židovskými kruhy ve Velké Britanii.Nakonec byly to tyto kruhy,které zlomily politicky krk Churchilovi,když nechtěl přistoupit na vznik samostatného židovbského státu.Trochu odbočuji od thématu. Sečteno a podtrženo, běží další fáze 1..globalizační války a manipulativní demokracie udělá vše,aby při novém paradigmatu světa nezůstalo nic náhodě.Že to bude stát pár tisícovek mrtvých žoldnéřů zvaných profesionální armáda,zničí se čidestruuje organický systém jiných kultur a zde bude pokus instalovat loutkové vlády a poběží v nich permanentní občanská válka je těmto hovádkům úplně jedno.Zde jenom o to, aby se nepřepočítali celí neocons....
jak anglosasská lůza vyrabovala Evropu
(čtěte pozorně tyto fakta !!, 31.8.2007 7:24:25)
Odpovědět
mnohokrát jsme slyšeli od euroskeptických bratranců jaký náskok má anglosasský svět, že ho získal po válce vykradením německa, které předtím podobným brutálním způsobem vyrabovalo celou evropu snad už dnes ví každý.
Viz. Von Braun a další..

Vtip, který koloval ve Velké Británii bezprostředně po druhé světové válce, líčil, co z poraženého Německa připadlo jednotlivým vítězným spojencům: Rusům průmysl, Američanům mozky, Francouzům ženy a Britům trosky. Odtajněné dokumenty z Národního archívu v Londýně ukazují něco jiného: ani Britové, pokud šlo o ukořistění německých mozků, rozhodně nepřišli zkrátka.

31.8. 2007 04:54
LONDÝN - Jejich metody neměly daleko k těm, které používalo gestapo: nejčastěji noční únosy předem zvolených cílů, které podle státních úřadů vlastně neexistovaly, ale také vydírání.

Až do června 1947 britské bezpečnostní složky unesly, dopravily přes La Manche, internovaly a pak nasadily na elitní univerzity, ministerstva i do soukromých firem přes 700 špičkových německých vědců, techniků a obchodníků.

Zatčení, internace a dlouhé výslechy
Hlášení ze srpna 1946 ze severního Německa přesně popsalo, jak taková praxe vypadala. "Zpravidla se britští poddůstojníci zjevili bez ohlášení v bydlišti či úřadě dotyčného vědce a řekli mu, že ho budou potřebovat. Neudali žádné důvody, ani podrobnosti, nic nevysvětlovali. O něco poději pak Němce - nejčastěji v noci - zatkli a pod ozbrojeným dohledem odvedli," líčí list The Guardian.

Většinu ze zadržených pak převezli do internačního tábora poblíž Frankfurtu nad Mohanem a pak do Británie. Po výsleších, jež mohly trvat několik měsíců, pak "německý mozek" buď poslali domů, nebo ho ponechali v Británii.

Rodiny, jež zůstaly v Německu, se zprvu ocitly bez živitelů na holičkách, teprve od října 1946 dostávaly od britské okupační správy příděly pro těžce pracující a 250 kilogramů uhlí měsíčně.

Ještě dva roky po posledních válečných výstřelech dvě organizace pátraly po německých expertech, aby je využily pro sebe - British Intelligence Objectives Sub-Committee (BIOS), přímo podřízený vládě, a Field Information Agency (FIAT), britsko-americký útvar vojenské zpravodajské služby. Obě sídlily ve stejné, anonymně vyhlížejícím viktoriánské domě na londýnské Baker Street.

Zajímala je i kolínská
Původně se zaměřovaly na odkrytí tajemství německého zbrojního průmyslu. Jejich poslání se však podle Guardianu s přicházející studenou válkou záhy drasticky změnilo: měly zabránit tomu, aby vědecké a průmyslové výzkumy nepadly do rukou Sovětského svazu.

Británie pak na německé vědce pohlížela jako na "součást lidské kořisti", která umožnila pokrok v technologickém i průmyslovém vývoji. Například už v červnu 1945 se Britové zmocnili v Magdeburku v sovětské zóně "při vynucené evakuaci", jak o tom hovoří donedávna přísně tajné dokumenty, 50 německých odborníků.

Podobný projekt, označovaný jako Operace Bottleneck (Soutěska), se zaměřoval na obchodníky, především zástupce průmyslových kolosů. Britští konkurenti šli při výsleších především po obchodních tajemstvích a Němce drželi v zajetí tak dlouho, dokud jim nedodali požadované informace. Jinak řečeno: bylo to stejné, jako kdyby jim zajatci předali patenty či dokumentaci. Z této praxe těžily především strojírenské, chemické a textilní firmy. Britové neopomněli žádnou maličkosti: zmocnili se takto třeba i výrobního postupu jedné kolínské vody.
Re: Evropská unie - nový Sovětský svaz
(Miloš, 11.7.2008 20:52:56)
Odpovědět
Celá EU a my s ní máme dost tristní vyhlídky do budoucna.Autor má bohužel v mnohém pravdu a jeho článek je vlastně varováním před tím ,co se může opravdu někdy stát.Pokud se jeho předpověď naplní třeba i jen částečně,tak Bůh s námi.Moloch zvaný EU se stává neskutečným byrokratickým strojem,který nás může všechny pěkně převálcovat a navrhované a násilně prosazované totalitní praktiky možná předčí i poměry v bývalém Sovětském svazu.EU a jeho budoucí šílení vládcové tu chtějí nastolit fašismus v té nejbrutálnější podobě,kdy vše řídí stát bezohledu na své občany.Už dnes se potlačuje svoboda slova a slovo demokracie se stává jen prázdným pojmem bez skutečného naplnění v praktickém životě.
Z jedné totality jsme se dostali a do druhé se postupně dostáváme.Je to vlastně past z které bude obtížné se dostat.
Re: Evropská unie - nový Sovětský svaz
(Kristina, 12.7.2008 15:40:56)
Odpovědět
Po přečtení článku jsem došla k závěru, že byl v psychiatrické léčebně oprávněně a měl by se tam opět na 20 let vrátit.
Re: Evropská unie - nový Sovětský svaz
(Karell, 14.7.2008 13:27:47)
Odpovědět
Aha, takže Kristina chce proti protivníkům EU-Evropského svazu- využívat stejné prostředky, jako proti svým odpůrcům využíval sovětský svaz...
Re: Evropská unie - nový Sovětský svaz
(C.Q.Lafayette, 12.11.2009 13:02:51)
Odpovědět
Další dobrá paralela...
Re: Evropská unie - nový Sovětský svaz
(Alna, 14.7.2008 10:22:57)
Odpovědět
Myslím, že paralel mezi SSSR a připravovaným modelem EU by se dalo najít spoustu.

Spíše ale přemyšlím, jak to vše může skončit. SSSR se rozpadl, jelikož nebyl schopen v žádné oblasti vzdorovat svému ideologickému soupeři. Připravovaná EU žádného ideologického soupeře nebude mít. Takže by třeba mohla skončit jako Římská říše s následným obdobím "temného středověku".
Re: Evropská unie - nový Sovětský svaz
(Vaclav, 14.7.2008 15:21:11)
Odpovědět
Tak proc Ceska republika vstupuje do dalsí unie.Nesouhlasí s nicím a všude se cpe.
Re: Evropská unie - nový Sovětský svaz
(mirek, 14.7.2008 19:19:39)
Odpovědět
Jen jsem užasle pročítal tyto řádky a nechápal, jak může někdo brát vážně tak otřesnou paraleru mezi Sovětským svazem a Evropskou unií a ještě užasleji pročítal diskuzi pod článkem. Je mi padesát dva a velmi dobře si pamatuji časy za socialismu a velmi dobře si pamatuji časy stranických aparátů v každé ulici a v každém závodě, velmi dobře si pamatuji dobu, kdy jsem nesměl jet ani na dovolenou do sousedních bratrských socialistických zemí, velmi dobře si pamatuji, jak jsem zíral na ostnatý drát mezi námi a SSSR v Čierné pri Čope a na silniční kontrolní body u každého města v SSSR a na chlapy se samopaly u každého tunelu na Zakarpatské Ukrajině v roce 1986, tj. 41 let po válce. Na co si to tady hrajete ?! Vždyť to zní ještě hůře, než komunistické Haló noviny...
Re: Evropská unie - nový Sovětský svaz
(Lukáš Petřík, 14.7.2008 19:23:24)
Odpovědět
Máte pravdu, EU je zatím jakýsi soft komunismus, ale otisky prstů, další biometrické údaje, socialistické hospodářství, netolerance k opozičním názorům, byrokratismus, potlačování demokracie atd. EU k SSSR silně přibližuje.
Re: Evropská unie - nový Sovětský svaz
(Gerhart, 18.4.2009 19:28:04)
Odpovědět
Pro vas pro Cechy by bylo nejlepsi vystoupit z EU.Nic jste nepochopili a ani nechcete.Citite se porad utiskovany,nic se vam nelibi,jen porad nadavate.EU je totiz o necem jinem.Pokud vim,tak EU bude fungovat i bez vas.Daji se dohromady velke staty a bude se pokracovat.
Re: Evropská unie - nový Sovětský svaz
(v.n., 19.4.2009 2:36:44)
Odpovědět
Mám takový nápad. Mohli bychom umožnit našim euroskeptickým spolubratrům zřízení euroskeptických rezervací podle jejich výběru a v rozloze poměrné k jejich počtu.Férovka, ne? Vědělo by se kde je kdo a ty jejich pitomosti by přestaly váznout na ostatních lidech.
Re: Evropská unie - nový Sovětský svaz
(Evropan Jirka, 19.4.2009 10:02:43)
Odpovědět
Až na to, že podle posledních průzkumů je více či méně euroskeptická většina obyvatel Evropy. Takže bychom ten návrh mohli obrátit: Rezervace EU, a tam si hujerujte až do úplného zblbnutí.Ale za své, soudruzi, za své.
Souhlasím s V.N.
(chouan, 21.4.2009 22:53:34)
Odpovědět
V každé zemi si zarezervujeme 55% území. Férovka.
Rozloha pro ČR činí podle počtu voličů zaručených 2,5% nenasytný chouane. Tak jo, nebudeme se přetahovat, vyberte si okres.
Re: Evropská unie - nový Sovětský svaz
(Alberto Kvěch, 11.11.2009 21:37:53)
Odpovědět
Gerho.Názory několika málo euroskeptiků nejsou věrohodným obrazem a přáním celého národa.Češi chtějí být součástí EU a na tvorbě jednotné EU se chtějí podílet.Jsme šikovný národ a máme EU co nabídnout. Jsme národ slušných a vzdělaných lidí.Euroskeptiky je nutné považovat za extremisty,falešné nacionalisty a lidí bez politického přehledu s podivným vůdcem s podivnými nepochopitelnými cíli.Je to malá hrstka lidí, která se najde v každé sousední zemi.
Re: Evropská unie - nový Sovětský svaz
(Jan Šílený, 10.11.2009 18:47:24)
Odpovědět
Jeden zrovna nemusí býti příslušníkem nejinteligentnějšího národa ve sluneční galaxii, aby předpověděl, že se tzv. EU zhroutí. Ve známých lidských dějinách se zatím vždy zhroutilo každé imperium. Je to stejná „moudrost“, jako když prohlásím, že jsem přesvědčen o zániku vesmíru. Nebo že každej jednou umře.
Re: Evropská unie - nový Sovětský svaz
(Felix, 10.11.2009 20:39:16)
Odpovědět
Proč jste neuveřenili celý Bukovského text z Distance? Nedali vám souhlas?
Re: Evropská unie - nový Sovětský svaz
(volič, 11.11.2009 12:34:55)
Odpovědět
To je debil ten Makay co? Už je tě ty debilní hovado v těch diskusích až dost. Stejný idiot je Dan
Re: Evropská unie - nový Sovětský svaz
(C4, 11.11.2009 14:54:42)
Odpovědět
Naprostý souhlas, pouze jste zapomněl kingsfielda a najdou se i další. Je to GMO /geneticky modifikovaný odpad/
Re: Evropská unie - nový Sovětský svaz
(Ivan123, 11.11.2009 15:33:17)
Odpovědět
Tyhlety noviny přinášejí ještě horší bláboly než skini a náckové.
Re: Evropská unie - nový Sovětský svaz
(Jarin, 11.11.2009 15:44:48)
Odpovědět
a proc je potom ctete?
Re: Evropská unie - nový Sovětský svaz
(Jarka, 12.11.2009 8:26:04)
Odpovědět
Mně nevadí, že jsme v EU, mně vadí, že jsme papežtější než papež...Chováme se přesně tak, jak jsme se chovali za vlády z Moskvy.....Jen posloucháme a papouškujeme...