reklama
reklama
BulletPřihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

BulletInformační servis
Zasílání novinek e-mailem
BulletČlánky autora
BulletVyhledávání

BulletReklama
Václave, stojíme za tebou
BulletReklama
www.tv7.cz
BulletPočítadlo dluhu
BulletStáhněte si knihu
BulletDoporučujeme knihy
Lukáš Petřík - Konzervativní revoluce Margaret Thatcherové a Ronalda Reagana

Margaret Thatcher: Umění vládnout

Peter Schweizer: Reaganova válka

Gonzalo Vial: Pinochet

Evropské otazníky

Křesťanství a ateismus

Jak katolická...
BulletPrůzkum
Měla by Česká republika vystoupit z EU?
Hlasovat můžete kliknutím na odpověď

BulletPoliticky nekorektní trička
Objednejte si politicky nekorektní trička
BulletReklama
BulletReklama
BulletDoporučujeme
Byli jsme i před unií, budeme i po ní. Boj za samostatnost našeho státu bude probíhat i po Lisabonu

Václav Klaus

Mladá pravice

D.O.S.T.

Desatero Mladé pravice

Pat Buchanan

Ron Paul

Hnutí pro život

Eretz.cz - zpravodajství z Izraele

Standing Together with Israel

Československo 2008 tour

Učitel financí

Peníze jako dluh – příčina možného bankrotu finančních trhů?

Autor: Michal Semín | Publikováno: 17.10.2008 | Rubrika: Ekonomika
Ilustrace

Akciové trhy se dále propadají, ochota půjčovat si peníze napříč finančním sektorem zůstává na bodu mrazu. Kdo po schválení „záchranného plánu“ v USA očekával opačný vývoj, nepochopil, jak hluboká je krize, které globální ekonomika čelí. Zásobování současných finančních trhů dalšími trilióny dolarů či eur proces vedoucí k bankrotu celého systému možná zpomalí, ale může jej zastavit? Pokud ano, co bude dál? Nedojde-li k zásadním změnám v organizaci peněžního systému, nehrozí nám opakování téhož procesu, s ještě bolestnějšími důsledky pro celou společnost?

Mělo by nám být zřejmé, a kéž by si toho byli vědomi i naši přední ekonomové a finančníci, že „záchrannými plány“ ala Paulson, se nezaměřujeme na odstranění příčin této krize, ale jen jeho symptomů. Podřadné hypotéky, obchodované spolu s dalšími dluhy v neprůhledných balíčcích, znevěrohodňují finanční trhy jako celek. Nominální hodnota těchto instrumentů je odhadována na 600 triliónů USD, zatímco hrubý domácí produkt celého světa činí přibližně 50 triliónů. Mnozí se jistě ptají, proč banky a jiné finanční instituce poskytovaly tolik spekulativních půjček? Z pouhé touhy po zisku, jak bývá uváděno? Myslím, že uvedený motiv k vysvětlení této záhady nestačí. Banky takto jednaly… poněvadž musely! Chtějí-li se dnes finanční instituce udržet na globálním trhu, musí neustále zvyšovat množství poskytovaných půjček. V ideálním případě je poskytují na produktivní účely, není-li jich dostatek, půjčují je finančním spekulantům, jejichž případné zisky ovšem neodpovídají míře růstu skutečného bohatství, vzniklého v průmyslu a zemědělství.

Zdá se mi, že k pochopení příčin dnešní krize je nutné také pochopit, jakou roli dnes hrají peníze, jak vznikají a kdo jejich tok kontroluje. Většina lidí se nejspíš domnívá, že banky půjčují peníze, generované z vkladů osob a firem. To však není pravda. Systém částečných rezerv, který stojí v základu moderního bankovnictví, umožňuje bankám tvořit peníze ve formě dluhu. Kdykoli banka poskytne půjčku, vytváří nové peníze. Počítá s tím, že se jí poskytnutý úvěr, navýšený o úrok, vrátí. Pokud mezi vkladateli vznikne kolektivní nedůvěra v solventnost banky a požadovat po ní výběr svých vkladů, nemůže jim je banka vyplatit, neboť je reálně nemá. O penězích ve formě dluhu zajímavým způsobem pojednává dokumentární film „Money as Debt“, jehož české znění lze shlédnout zde:

K filmu mám některé výhrady, nicméně podstata problému je v něm, myslím, zachycena dobře. Na toto téma doporučuji shlédnout také film s názvem „The Money Masters“, který je k dispozici pouze v angličtině:

Ovšem zpět k půjčkám bank spekulantům. Půjčují-li peníze pro produktivní účely, množství nově vytvořených peněz může být kryto nově vytvořenými hodnotami reálné ekonomiky. Půjčky pro spekulace na finančních trzích ovšem s vývojem produktivity reálné ekonomiky nekorespondují. Celý tento proces má inflační charakter a vede k vytváření finančních bublin. Ceny se v některých sektorech ekonomiky bezdůvodně zvyšují a dříve nebo později musí tato uměle vzniklá bublina prasknout. Právě tohoto scénáře jsme byli svědky v oblasti hypoték a trhu s nemovitostmi v USA i jinde ve světě. Stovky miliard dolarů směřovalo do trhu s nemovitostmi, nebyl však dostatek solventních zájemců o nabízené hypotéky. Hypotéční banky začaly nabízet půjčky méně spolehlivým i zcela nespolehlivým zákazníkům a, jak říkají Američané, the rest is history.

Tento proces je však i z čistě ekonomického hlediska absurdní. Trh s nemovitostmi nemá táhnout ekonomiku, mělo by to být přesně naopak. Lidé si mají pořizovat byty a domy z toho důvodu, že mají dobré zaměstnání s dobrým platem. V době, kdy se nemovitostní bublina v USA tvořila, průměrná roční mzda klesla o 2000 USD! Nevznikla tedy v důsledku růstu reálného bohatství ve společnosti, ale na základě potřeby bank poskytovat další a další půjčky a to doslova každému, kdo o ně projevil zájem.

Jak z toho ven? Nejsem ekonom, a proto ani nepřijdu s konkrétním návrhem finanční reformy. Můj selský rozum mi ale říká, že zůstanou-li peníze ve formě dluhu, frakční rezervní systém bankovnictví bude zachován a o oběhu peněz ve společnosti nebude rozhodovat vláda, ale banky, vyjde nás tato krize zatraceně draze. V tomto ohledu se názorově neshoduji se zastánci rakouské školy, kteří tvrdí, že za současnou krizi v USA může stát, reprezentovaný centrální bankou. Opravdu nevím, co je vede k závěru, že Fed je státní institucí. Ve skutečnosti se jedná o instituci soukromou, hájící zájmy bank, které se na chodu Fedu podílejí. Na vývoj v USA i celého finančního světa má nadměrný vliv finanční oligarchie, tvořená nevelkým počtem bankéřských rodů a spřízněných osob. Je na čase, aby se státy z jejich moci vymanily. Pomůže-li k tomu dnešní finanční krize, budeme za ni ještě vděčni.

 

http://blog.ihned.cz/index.php?p=YSemin

reklama
1827 čtenářů | 11 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Další články od tohoto autora:
Komentáře


Re: Peníze jako dluh – příčina možného bankrotu finančních trhů?
(Jiří Zahrádka, 17.10.2008 12:48:08)
Odpovědět
Výborný článek, jen nesouhlasím s těmi vládami, které mají regulovat oběh peněz ve společnosti. Myslím, že tím si nepomůžeme. Za prvé, vstupem do vlády se hříšník nestává světcem - řekl bych, že spíš naopak. Jsou-li nějaké zájmové vrstvy, které provádějí špatnou monetární politiku, mohou lidé z těchto vrstev vstoupit do vlád, budou-li vědět, že vládní post potřebují k realizaci své inflační monetární politiky.

A za druhé, je zde klasický argument pro oddělení centrální banky od vlády. Vláda, přímo nebo nepřímo volená, by samozřejmě mohla mít tendence upřednostňovat krátkodobé cíle růstu ekonomiky - napumpováním peněz. Takže si myslím, že bychom si tím moc nepomohli.

Samozřejmě se jeví jako logické navrátit se ke zlatému standardu. Jenomže tomu systému já nějak nerozumím. Vždyť by to přece znamenalo proměnlivou reálnou hodnotu bankovek, krytých zlatem, podle množství vytěženého zlata, příp. množství zlata vrženého na trh třeba z rusáckých rezerv. Opět to není "pevný bod," který bychom potřebovali. Resp., on tím ideálem asi není ani "pevný bod," protože při reálném růstu ekonomiky (zvýšená užitná hodnota sumy zboží a služeb) bychom při stejném objemu peněžní zásoby měli brzy asi deflaci. A je otázkou, jestli by deflace nebyla přílišným rizikem pro rozvoj a růst.

Nejsem stoupencem žádného alternativního návrhu. Já nevím, jak by se to dalo řešit.
Re: Peníze jako dluh – příčina možného bankrotu finančních trhů?
(Josef, 17.10.2008 20:43:17)
Odpovědět
Problem autora je, ze mu chybi k vytvoreni nazoru dve nezname. Pvni neznama je, ze predpoklada ze FED neni federalni institucin v cemz se rozchazi i se zastánci rakouské školy! Protoze kdyby FED byl vlastnen soukromniky - bankery, nikdy by k tak hluboke financni krizi nedoslo, protoze kdo by si jen tak nicil svuj byznys? A druha neznama je, ze soucasnou krizi zavinil stat tedy v tomto pripade americky kongres, ktery banky kontroluje a sice vytvorenim spatneho zakona pro banky! Podle meho selskeho rozumu kdykoliv dojde k nejake krizi, kolapsu finacnich instituci, chudobe v Africe nebo k valce atd., vzdy je vina na vlade, ktera je schopna i zastavit ekonomii zvysenim dani a nikdy ne v obcanech ani v bankach! Ty se jen snazily prizpusobit!

Co se tyce zlateho standartu, dolar je stale vazan cenou zlata a ta je momentalne 798 $ za troy unci (32g) tedy floating a podle toho se pozna skutecna hodnota dolaru! A FED byl vytvoren prave k omezeni krachu bank a zavedeni standartnich pravidel pro banky a pro kontrolu mnozstvi meny. Britove nedovolalovali vyvazet mince do kolonii a v USA dlouho platily mexicke pesos, nemecka spanelska mena i velice popularni ceske tolary jako nahradni mena! Na priklad v dobe zlate horecky, kdy se platilo hlavne zlatem i v barech zlatym prachem, banky v Kalifornii zkolabovaly i trikrat za deset let prave z duvodu nedostatku liquidity, kterou FED nahrazuje pujcovanim penez bankam.
Re: Peníze jako dluh – příčina možného bankrotu finančních trhů?
(jj, 17.10.2008 20:57:44)
Odpovědět
FED je kartel největších soukromých bank řízených několika mafiánskými bankéřskými familiemi s globálními mocenskými ambicemi .. a za existence FEDU a díky jeho "politice" zkrachovaly v USA desetitisíce bank (tj.bankéři FEDu si takto pohodlně likvidovali konkurenci)
Re: Peníze jako dluh – příčina možného bankrotu finančních trhů?
(Josef, 17.10.2008 22:00:50)
Odpovědět
pro"jj"
Tos mi dal! Ja se tady patlam s vysvetlovanim kdo je FED a ty prijdes s takovouhle fantazii! Amerika uz dlouho neni kolonie a proc by si svou prosperitu nachala kontrolovat nekym cizim? Navic FED kdyz chce nekomu pujcit penize, musi je nejdrive vyzebrat v Cine, nebo ve svete, anebo od soukromnych osob, ktere jsou ochotny FEDu pujcit. FED je v podstate kasa plna papiru, na kterych je nadpis: "Ja ti dluzim "(I OWE YOU)" a pod tim je jmeno komu dluzi! A dolary banky netisknou, ale dept. of Tresury, ktery kontroluje clen prezidentova kabinetu! FED je to same co ECB a kdo kontroluje tuto instituci? Nebo CNB ??? Nemyslim, ze by byla lepsi naz FED, protoze kdyz jsem vzdal cestu k socializmu, tak Plzen stala 1,90 KCS za pulitr a benzin stal 2,70 za litr!
Re: Peníze jako dluh – příčina možného bankrotu finančních trhů?
(jj, 18.10.2008 0:42:22)
Odpovědět
opravdu si myslíte že USA není kolonie ? jen se dá spekulovat čí je to kolonie podle toho ,za koho budeme považovat vlastníky bank které tvoří FED - američané to rozhodně nejsou , abych vás příliš nerozhodil tak dejme tomu že jsou to britští občané nebritského původu z londýnské "city" ,ovšem jejich etnický původ bude stejný jako etnický původ těch kdo vlastní "bank of england" .. nejspíše proto že jsou to jedni a ti samí lidé,
PS:"Založení centrální banky je nezbytným krokem k vítězství socialismu."(V.I.Lenin)
Re: Peníze jako dluh – příčina možného bankrotu finančních trhů?
(Josef, 18.10.2008 5:32:17)
Odpovědět
Asi se nikdy nedohodnem, ty jsi ceska skola, pan Semin asi slovenska skola a ja jsem rakouska skola. Slysel jsi nekdy o mamutim americkem dluhu? Ten ma prave na starosti FED a ten zatahnout dluhy jednak kolektuje dane a za druhe zebra nejen po svete, ale i u obcanu US, kterym nabizi bumazky (Bonds, Tresury securities Savings bonds atd). U nekterych z uroku se ani nemusi platit dane z prijmu jsou tax free! Vzhledem ze je to nejbezpecnejsi investment a da se koupit bez jakekoliv komise (direct) jsou velice popularni u starsich obcanu, kteri uz nechteji riskovat uspory v akciich!

http://www.federalreserve.gov/generalinfo/faq/faqts.htm
Re: Peníze jako dluh – příčina možného bankrotu finančních trhů?
(Josef, 17.10.2008 23:27:50)
Odpovědět
Kdyz vyhraje Obama, tak odhad na pokracovani hospodarske krize je 6-14 let, presto Evropane davaji prednost Obamovi pred McCainem. Hospodarske problemy v USA se pravdepodobne evropskych obcanu tolik nedotykaji.
LONDON (AP) - If the world beyond America's shores had a say, it seems clear that Barack Husein Obama would win the presidential election by something approaching a landslide. That is the key finding of a coordinated series of newspaper polls conducted in eight countries and published Friday in Britain's Guardian and other papers. In Switzerland, for example, Obama has 83 percent support to John McCain's 7 percent; in Britain, 64 percent to McCain's 15 percent, and in France, 69 percent to McCain's 5 percent. The closest they get is in Poland, where Obama has 43 percent and McCain 26 percent. "People in Europe have difficulties with a candidate like Sarah Palin, who resonates with conservativ part of the American population," Clark said. "Europeans don't get it."
Re: Peníze jako dluh – příčina možného bankrotu finančních trhů?
(Evropan Jirka, 19.10.2008 9:27:50)
Odpovědět
Mluví -li Obama (a bohužel i Mc Cain) o nějaké nové variantě New Deal, pak je jasné, že se krize protáhne. Jak dokázal Friedman, samotný Černý pátek na burze by býval nebyl tím nejhorším. Ty devystující účinky způsobila až politika Roosevelta. A pikantní na celé věci je, že na banketu po udělení Nobelovy ceny tehdejší šéf FEDu řekl: "Miltone, máte pravdu. Celé jsme to zavinili my."
Re: Peníze jako dluh – příčina možného bankrotu finančních trhů?
(Josef, 19.10.2008 15:32:54)
Odpovědět
Je to pravda FED v r. 1929 zvysil urokovou sazbu a vlada zvysila dane, cimz ekonomii zastavila a krizi prohloubila. Ale v te dobe New Deal byl potrebna vec, protoze stredni zapad na zacatku tricatych let zasahlo nekolikalete katastrofalni sucho a lide doslova umirali hlady. Problem je ze nebyl zkoncen, kdyz uz ho nebylo treba! Dnes naopak je pouzivan program "New society" a procento chudych je stejne jako kdyz byl nastartovan v r. 1960, prestoze se vynalozily miliardy dolaru na odstraneni chudoby. A soucasna finacni krize ma stejny puvod v pomoci chudym ziskat svuj dum, tim ze demokrate snizili kriteria pro kvalifikaci na pujcky zakonem.

V programu McCaina je zmrazit vladni vydaje na urovni letosniho roku a zachovat nynejsi danove ulevy, ktere pracuji vyborne bushove administraci, ktere zarucily dlouhodobe rust HDP (2,3% druhe ctvrtleti 08) a tim i nizkou nezametnanost pod 5%. Obama chce zvysit dane nejproduktivnejsi vrstve to je zamestnavatelum a rozdat penize nizsim vrstvam, znarodnit doktory a zvysit dane olejovym spolecnostem, ktere to zvyseni velmi lehce prevedou do drazsich pohonnych hmot. Dale slibuje dalsi programy za zhruba 800 miliard, ale nezminuje se, kde na to vezme penize.

1.Fact Number One: It was liberal Democrats, led by Senator Christopher Dodd and Congressman Barney Frank, who for years– including the present year– denied that Fannie Mae and Freddie Mac were taking big risks that could lead to a financial crisis.
2.It was Senator Dodd, Congressman Frank and other liberal Democrats who for years refused requests from the Bush administration to set up an agency to regulate Fannie Mae and Freddie Mac.
3.It was liberal Democrats, again led by Dodd and Frank, who for years pushed for Fannie Mae and Freddie Mac to go even further in promoting subprime mortgage loans, which are at the heart of today's financial crisis.
4.Alan Greenspan warned them four years ago. So did the Chairman of the Council of Economic Advisers to the President. So did Bush's Secretary of the Treasury, five years ago.
5.Yet, today, what are we hearing? That it was the Bush administration "right-wing ideology" of "de-regulation" that set the stage for the financial crisis. Do facts matter?
Re: Peníze jako dluh – příčina možného bankrotu finančních trhů?
(alexander kordick, 19.10.2008 21:49:41)
Odpovědět
You good damn liar,

where ve you learned this kind of propaganda???

It s been both sides of so called open market

theory who caused this icredible greed

attitude.Stop blaming a few and come to your

senses.MORON.Republicans issued the 'houses for

everyone programme in 2003 and you know that.

Your polemics are incredible.
Re: Peníze jako dluh – příčina možného bankrotu finančních trhů?
(Josef, 19.10.2008 23:28:47)
Odpovědět
S tebou se bavit nemusim! Nemas zadne dukazty a jen nadavas! Kdyz jses tak chytry, najdi si to na internetu! Dam ti jeden dukaz a vsimni si datumu May - 20 - 2005!
http://www.mortgagenewsdaily.com/5202005_Alan_Greenspan_Freddie_and_Fannie.asp