reklama
reklama
BulletPřihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

BulletInformační servis
Zasílání novinek e-mailem
BulletČlánky autora
BulletVyhledávání

BulletReklama
Václave, stojíme za tebou
BulletReklama
www.tv7.cz
BulletPočítadlo dluhu
BulletStáhněte si knihu
BulletDoporučujeme knihy
Lukáš Petřík - Konzervativní revoluce Margaret Thatcherové a Ronalda Reagana

Margaret Thatcher: Umění vládnout

Peter Schweizer: Reaganova válka

Gonzalo Vial: Pinochet

Evropské otazníky

Křesťanství a ateismus

Jak katolická...
BulletPrůzkum
Měla by Česká republika vystoupit z EU?
Hlasovat můžete kliknutím na odpověď

BulletPoliticky nekorektní trička
Objednejte si politicky nekorektní trička
BulletReklama
Smrt ve středu
BulletReklama
BulletDoporučujeme
Byli jsme i před unií, budeme i po ní. Boj za samostatnost našeho státu bude probíhat i po Lisabonu

Václav Klaus

Mladá pravice

D.O.S.T.

Desatero Mladé pravice

Pat Buchanan

Ron Paul

Hnutí pro život

Eretz.cz - zpravodajství z Izraele

Standing Together with Israel

Československo 2008 tour

Učitel financí

Kdo nahradí Mirka Topolánka?

Autor: Zdeněk Škrobák | Publikováno: 21.10.2008 | Rubrika: Zamyšlení
Ilustrace

Krajské volby dopadly velkým překvapením. Ačkoli průzkumy veřejného mínění naznačovaly vítězství ČSSD, nikdo asi nečekal, že bude tak drtivé.

Mirek Topolánek před volbami tipoval, že nejméně 6, ale spíše 8 hejtmanů ODS uhájí. S prvními volebními odhady přišla studená sprcha. ČSSD zvítězila ve všech krajích a až na několik výjimek naprosto drtivě. ČSSD získala 36%, ODS 23%, KSČM 15% a KDU-ČSL 7% hlasů. Zbylá procenta získala různá sdružení nezávislých a koalice pro kraj. ODS byla poražena i ve Středočeském kraji, byť zde jen o necelá 3 procenta. Ve většině krajů byl rozdíl větší, v Moravskoslezském kraji dokonce 18 procent.  Slavně nedopadli ani lidovci, kteří ztratili svého jediného hejtmana Stanislava Juránka. Zcela propadli zelení.

ODS není v žádném kraji schopna sestavit koalici, jejímiž členy by nebyli sociální demokraté nebo komunisté. Drtivě vítězící ČSSD má naproti tomu možností mnoho. Předseda Jiří Paroubek se již vyslovil proti uzavírání koalicí s ODS. Raději by viděl spolupráci s komunisty. Ta však jistě nebude zadarmo. Nejdříve tak ČSSD nejspíše osloví v těch krajích, kde je to možné, malé strany. Tedy KDU-ČSL ve všech moravských krajích nebo různé koalice pro kraj v Čechách. Naprosto unikátní je v tomto Karlovarský kraj, kde se do zastupitelstva dostaly kromě tří hlavních stran také subjekty „Alternativa pro kraj“, Doktoři (za uzdravení společnosti) a Koalice pro Karlovarský kraj. Tam, kde tato možnost není nebo se jednání s menší stranou nezdaří, má ČSSD alternativu uzavřít koalici s ODS nebo KSČM. Přestože tomu vedení strany nakloněno není, její krajští politici už ukázali, že problém s ODS spolupracovat nemají, a tak tomu nejspíše bude v některých krajích i po těchto volbách.

ČSSD tak uspěla se svojí kampaní, která přesvědčila většinu voličů o tom, že krajské volby jsou ve skutečnosti referendem o vládě. Tato negativní kampaň, podle níž vláda neudělala od svého vzniku vůbec nic dobrého, vinila ODS dokonce z odpovědnosti za růst cen potravin, jež probíhá na celém světě. Tématem se staly také poplatky ve zdravotnictví a radarová základna, jež samozřejmě s krajskou politikou vůbec nic společného neměly. Naproti tomu o tom, jak si ČSSD představuje správu jednotlivých krajů, se voliči mnoho nedozvěděli. Kampaň byla vedena centrálně a přitáhla k urnám rekordních 40 procent voličů. Byla tedy mimořádně úspěšná a asi se podobným typem kampaně inspirují do budoucna i ostatní strany. Volby také velmi posílily pozici předsedy strany Jiřího Paroubka, která se v poslední době zdála být hodně vratká. Teď je už jisté, že Jiří Paroubek bude předsedou strany i nadále.

Katastrofu však výsledky voleb představují pro premiéra Mirka Topolánka. Středeční hlasování o důvěře vládě nejspíše přečká, tlaky uvnitř ODS asi už nikoli. Že jej zachrání výrazný úspěch kandidátů na senátora je spíše nepravděpodobné. Ani obhájení všech devíti senátorských mandátů jej nemusí zachránit. Tedy pokud se mu někdo přímo postaví. Primátor Prahy Pavel Bém již stihnul vyzvat vedení ODS k rezignaci. Jeho členem je i on sám a proto byla tato výzva jistě mířena nepřímo na jejího předsedu. V minulosti byl však Pavel Bém vždy velmi opatrný a není jasné, zda nyní se již proti Topolánkovi jít odváží. Nejspíše to bude záležet na tom, zda si bude dopředu jist dostatečně silnou podporu. Bém však nemusí být jediným Topolánkovým soupeřem. Jako o potenciálním kandidátovi na předsedu ODS se hovoří také o teď už bývalém středočeském hejtmanovi Petru Bendlovi. O funkci by mohl mít zájem také Ivan Langer nebo Petr Nečas. Vzhledem k velikosti neúspěchu by však mohla být dána přednost někomu zcela mimo vedení strany. Mezi potenciálními kandidáty z řad regionálních politiků padlo také jméno jihočeského hejtmana Jana Zahradníka. Nicméně stále existuje i jistá možnost, že se schopný machiavelista Topolánek v čele strany udrží. Jisté tak není vůbec nic kromě toho, že se předsedou strany nestane Vlastimil Tlustý.

Topolánek by nemusel být jedinou obětí voleb. Nepříliš dobrý výsledek by mohl ohrozit také předsedu lidovců Jiřího Čunka. O tom snad někdy příště.

http://skrobak.blog.idnes.cz/

reklama
1852 čtenářů | 22 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Komentáře


Fuj, to jsou vyhlídky !
(Brabec, 21.10.2008 0:59:07)
Odpovědět
Langer, Bém, nebo nechat Tupolánka ?! No přímo brilantní úvahy ! To snad napsal Pehe pod pseudonymem. A hlavně určitě ne V. Tlustý - jediný ekonom, jehož program vyhrál ODS volby ! Vážení blíží se k nám krize , co chcete dělat - jde Vám vůbec o ODS a její voliče ?
Re: Fuj, to jsou vyhlídky !
(Lukáš, 21.10.2008 1:11:48)
Odpovědět
A co máte proti Pavlu Bémovi? Bém, možná Tošenovský, velmi teoreticky Bendl...a kdo další? Modrý Gross - Langr? Zdroje nejsou malé, ale nejsou neomezené, raději byste nějakého marťana???
Re: Fuj, to jsou vyhlídky !
(Karel augusta, 21.10.2008 6:35:57)
Odpovědět
le charakter, co t to u nich je. Včera ve zprávách Bendl nabízel Rathovi spolupráci- On, to znamená Bendl bude hejtman a rathovci budou mít většinu v zastupitelstvu. Jeden neví,kde odesáci berou takové typy, Langr,Bendl, jimi podporovaný černozadelník Čunek atd A ti chtějí vládnout?
Re: Fuj, to jsou vyhlídky !
(Jiří Zahrádka, 21.10.2008 10:07:44)
Odpovědět
Ex-feťák Bém si asi hraje své hry proti Topolovi. Topol je lump, ale to neznamená, že Bém je menší. Jeho trapně křečovitá snaha hodit vinu za technaře v Praze (kde nas.rali i studenty z kolejí, kteří nemohli spát) v roce 2005 na Paroubka je něco tak absurdně křečovitého, že snad musel být Bém zhulenej, a proto nesoudnej, aby něco takového předved. Celá devadesátá léta tady jako "odborník na drogovou problematiku" oblboval národ ve směru k větší toleranci ke svým kámošům feťákům. Výsledkem je, že jsme aspoň v něčem mezinárodní jedničky - ve zhulenosti našich studentíků, a možná, že i další naše prvenství - totiž v kreténismu řidičů - budou mít drogy nějakou roli.

A tak my, daňoví poplatníci platíme daně a zdr. pojištění na metadon, čisté jehly, čisté stříkačky a odbornou péči pro feťáky, kteří třeba daně neplatí vůbec. A jak jsem se teprve poněkud šokován dověděl, těžce nemocným dětem platí zdr. pojišťovny jen trapný zlomek částek, potřebných na jejich léčbu (resp. kompenzaci).

Ďábelská z.kurvenost. A Bém na tom svůj díl odpovědnosti podle mě má.
Re: Fuj, to jsou vyhlídky !
(L.P., 21.10.2008 10:14:03)
Odpovědět
Ať je tok, či ne. Prvotní je pro mě postoj budoucího předsedy k LS. Je to smutné, ale jde o holé zachování zbytků naší státnosti, tak ostatní kritéria musí nyní jít stranou...
Re: Fuj, to jsou vyhlídky !
(Lukáš, 21.10.2008 17:56:43)
Odpovědět
Skutečně se domníváte, že lze zabránit přijetí LS? Nic bych si nepřál více, ale obávám se, že její přijetí je otázkou časovou, nikoli věcnou. Ostatně, nebude to nikdo jiný než právě naše země a její reprezentace, jež bude ke schválení tlačit poslední ostrůvek odporu.

Nabyl jsem dojmu, že Topolánkův otravný a nechotný postoj je bismarckovským maximem možného v politice, chceme-li zůstat v EU partnerem. Když se Topolánek posmíval a říkal, že Irové mají právo na rozhodnutí byl to naprostý vrchol, který si seriozní evropský politik mohl dovolit...
Re: Fuj, to jsou vyhlídky !
(Jiří Zahrádka, 21.10.2008 18:46:56)
Odpovědět
No tak by se holt stal "neseriozním" politikem (tedy tím, kdo hájí zbytky demokracie a suverenity, v souladu s ústavou země, jejíž daňoví poplatníci ho za to platí).

Připos-ranost politika je jedem spravedlnosti. Asi není náhodou, že JFK napsal knihu "Profily odvahy." Nemám ho rád, ale možná dobře odhadl, že právě odvaha je žádoucí ctností politika.

Když Alu Haigovi, prvnímu Reaganovu ministru zahraničí oznámil Reagan, že nehodlá podepsat nějakou mezinárodní smlouvu, Haig se zděsil. Všichni prezidenti se smlouvou prý předběžně soughlasili... asi je snadné si představit, jak pan diplomat poučoval vysmívaného "začátečníka" o nepřístojnosti takového chování. "Milý Ale, o tom byly poslední volby," řekl mu Reagan. "O čem, pane prezidente?" "Že některé věci se nebudou dělat tak jako doposud jen proto, že se tak doposud dělaly."

Dnes už se nevzpomíná na to, jak byl Reagan dáván do souvislosti s nějakými extremisty, kteří ho podpořili. Nevzpomíná se tolik na to, jak mohutně ho média shazovala jako blba a nebezpečného agresivce.

Nebuďme podělaní. Chtějme při všem strašení z klubu korektních a pokrokových vždycky jasně a konkrétně odpovědět: a CO se stane, když to neschválíme? A CO se stane, když budeme jediní? A CO se stane, když si zbytek založí novou EU (v které by si jely podle Lisabonu), když současné smlouvy o ES a EU jsou jednostranně nevypověditelné a zavazují všechny strany ke svobodám, které jsou pro ČR výhodné (tohle je zásadní výhoda na naší straně, o které se z pochopitelných důvodů vůbec nemluví).

Když nám sebrali suverenitu a demokracii, tak zas nemáme tolik co ztratit. Ekonomicky na tom 10ti milionový stát uprostřed Evropy, na tradiční obchodní trase mezi západní a východní částí Evropy (a nyní na důležité obchodní trase mezi starými a novými členy EU a mezi starými členy a východními trhy ruska a Ukrajiny) zase nemůže být tak zle, bez ohledu na členství nebo nečlenství v EU. Máme výhody, které jsme nevyužívali (a nevyužíváme). Buďme si toho vědomi, kdykoli začnou mocní tohoto světa dělat bububu.
Re: Fuj, to jsou vyhlídky !
(Lukáš, 21.10.2008 22:04:00)
Odpovědět
R.Raegan byl jedním z nejmocnějších lidí, jaký kdy žil (počítáme-li vojenské, ekonomické a politické zdroje, které USA nashromáždily do konce studené války a které ze své pozice kontroloval). Spojené státy byly, jsou a budou ještě pár let nejmocnější zemí světa...a vyjma několika epizod (Wilson, Roosevelt) měly pověst zahraničněpolitických potížistů. Hmm, zkusil je někdy někdo nutit?

Tak tedy nejsme USA, nejsme Rusko a nejsme ani Čína. Nemůžeme hrát sólovou hru, nemůžeme dělit cizí země, nemůžeme ani omylem poslat "někam" za hranice divizi a nemůžeme ani anektovat celý stát, brutálně v něm vládnout a kritiky se dočkat tak maximálně od pár studentíků. Proti LS se naše politická reprezentace nikdy skutečně nepostavila, nenabídla alternativy a v praxi se postavila spíše za návrh...to nemůže být vnímáno jinak než jako typicky "české lajdáctví" a rozhodně z toho nemůže nikdo vyvozovat, že by ČR plánovala smlouvu nepřijmout. Spojence nelze udivovat vnitřními tahanicemi.

Co se stane, když nepřijmeme je naprosto jasné - výše nastíněné + čekání na volby a "lepšího" partnera...jako v Irsku, tam se dokonce musí čekat na lepší národ... Tady už ani nejde tolik o to, CO nebudeme mít bez LS, ale o to, KDY TO mít budeme. Myslíte, že se EU nedočká zvolení "moudřejší" vlády? Dočká...

Razance jaká by byla potřeba k nepřijmutí LS a poražení vnitřní opozice (Paroubek má LS ráth...) je takřka nepředstavitelná. Spíše si lze představit, že je možné v určitém smyslu LS modifikovat...doufejme.
Re: Fuj, to jsou vyhlídky !
(Jiří Zahrádka, 22.10.2008 10:23:13)
Odpovědět
Samozřejmě, že nemáme možnosti USA (které jsou v současné době asi jediným státem, jehož politická reprezentace může měnit svět svým rozhodnutím). Jenže, jak jsem naznačoval v onom příkladu, i Reaganův ministr zahraničí měl z jeho odmítnutí kopřivku. Zase to bylo něco "úděsného, důsledky by byly nepředstavitelné..." (to nevím, jestli Haig přímo řekl, ale z popisu situace si ho umím docela představit - děsící žvásty ministrů zahraničí mají vždycky stejnou strukturu, řekl bych :-) ). Stejně tak povyk médií na začátku Reaganova prezidentství - velká, děsivá, katastrofická slova.

Mám pocit, že to je princip politiky. Děsit, když se nestane to, co si přeji. Chtěl jsem naznačit, že je to více verbální strašení, než reálná hrozba. Samozřejmě, jak říkám, něco jiného je do EU nevstoupit, což jsem si přál, a něco jiného je vstoupit a vystoupit. Určitou paralelou by mohla být alergická reakce zbytku EU, kdybychom jediní odmítli Lisabon. Jenže právně vzato, oni prostě nemají příliš možnost, jak nás ekonomicky odstřihnout. Když neschválíme Lisabon, platí současné smlouvy. To nám vyhovuje (resp., mně nevyhovují ani ty současné, ale je to asi trochu méně zla, než Lisabon, a jsou tam věci, které jsou v našem zájmu - tedy svobodný obchod mezi čl. státy). A oni nemají právní možnost jednostraně vystoupit, aby nám mohli nasadit překážky obchodu.

Máte pravdu, že postoj naší reprezentace nenaznačoval příliš, že bychom Lisabon potopili. To je jiná věc. Ale co je případná změna postoje vlády proti dalšímu podupání suverenity a demokratických principů mocných EU?
Re: Fuj, to jsou vyhlídky !
(Lukáš, 21.10.2008 18:15:17)
Odpovědět
Tohle je velmi složitá problematika. Najednu stranu máte pravdu, že drogově závislí jsou společností a především legislativou hodnoceni jako jakési oběti nějaké zlé bytosti, která je přinutila k jejich chybám, a že za to pravděpodobně nese odpovědnost i Bém. Na druhou stranu je to lékař a jeho povinností je lidem ulevovat od bolesti a utrpení, i když si ji způsobují sami. Že to zvyšuje toleranci k drogám je věc druhá...ale upřímně řečeno: považujete to za jeho záměr? Technaři jsou spíše šlápnutím vedle.

Najít člověka, na kterém by se mi všechno líbilo, je úkol velmi obtížný. Máte nějakého svého tajného kandidáta, který má potřebné vlastnosti?
Re: Fuj, to jsou vyhlídky !
(Jiří Zahrádka, 21.10.2008 19:03:26)
Odpovědět
Lékař sedí v ordinaci a léčí konkrétní pacienty - ano, i ty blby, kteří se do toho dostali sami. Jakmile ale někdo objíždí všechny TV pořady na téma "dorgová problematika" a lobbuje za de-kriminalizaci drog po celá devadesátá léta, s andělským pohledem "pana doktora" oblbuje celý národ s následky, které jsem už popsal, tak to není klasický doktor, ale pro-feťácký lobbysta.
Re: Fuj, to jsou vyhlídky !
(M., 22.10.2008 22:15:19)
Odpovědět
Pane Zahrádka,

Moc se mi líbí Vaše názory na EU, Lisabon atd. Naopak Vaše názory na problematiku takzvaných "drog" jsou čirý fašismus. Represe nefunguje, pokud tomu věříte, studujte historii americké alkoholové prohibice a americké "protidrogové" současnosti; ta země už dávno není tou svobodnou zemí, za jakou se ráda vydává, a může za to mj. neškodné a nikomu nevadící konopí.

Drogy až na výjimky nezabíjí, represe a prohibice zabíjejí vždy. Jste chytrý člověk, měl byste si na to téma něco přečíst od autorů, o jejichž svobodomyslnosti snad není sporu - doporučuju začít Miltonem Friedmanem a pokračovat Thomasem Szaszem.
Re: Fuj, to jsou vyhlídky !
(Jiří Zahrádka, 23.10.2008 9:46:59)
Odpovědět
Fašismus je poněkud širší hnutí, takže dávat do souvislosti názor na jednu oblast s fašismem považuji za zbytečné.

Drogy zabíjí, a to nejen ty blby, kteří si je berou. Berou z peněz daňových poplatníků další peníze na nákup testerů pro policii (která je objektivně potřebuje, protože třeba jen zhulený řidič samozřejmě představuje maximální riziko).

Srovnání s prohibicí považuji za metodicky nepsrávné. Prohibice nastolila restrikci proti tradičním drogám. Proto nejsem zastáncem totálního zákazu alkoholu a tabáku, přestože sám nepiji a nekouřím.

Restrikce samozřejmě není všelék, ale svůj efekt jistě má. Problém je, že nestačí měřit jen spotřebu drog apod. po schválení příslušného zákona. Když jej totiž nikdo nevymáhá, nelze mluvit o restrikci.

Lidé jsou bohužel na sobě navzájem závislí. Jeden zfetovaný magor může způsobit katastrofu druhým. Je to de facto stále o známém pravidle, že moje svoboda končí tam, kde začíná svoboda druhého. V reálu moje svoboda zfetovat se znamená omezení svobod těch druhých. Bohužel.
Re: Fuj, to jsou vyhlídky !
(bublifuk, 21.10.2008 10:23:20)
Odpovědět
Tošenovský dostal největší výprask, takže má nejlepší předpoklady být úspěšným předsedou.:o)
Re: Fuj, to jsou vyhlídky !
(Lukáš, 21.10.2008 17:44:23)
Odpovědět
A spočítal už někdo jeho preferenční hlasy? Tošenovský dokázal dvakrát zvítězit v "ocelovém srdci republiky", v kraji, kde jsou města jako Havířov, Krnov a Karviná - tam je i nebe rudé...myslím, že každý úspěch stran pravice v tomto kraji vyváží deset neúspěchů.

O to horší se jeví ve srovnání s ním Liberecko a střední Čechy...kde prý by dokázala vyhrát i Klausova tenisová raketa...leč, nezadařilo se, že?

Tošenovský je rozhodně, co se týče sledovaného ukazatele, vedle Béma asi nejlepší kandidát na předsednictví ODS.
Re: Kdo nahradí Mirka Topolánka?
(zdeněk84, 21.10.2008 10:44:22)
Odpovědět
mirek topolánek určitě autorem tohoto článku není. že by nějaký nový způsob marketingu:-)?
Re: Kdo nahradí Mirka Topolánka?
(Jiří Zahrádka, 21.10.2008 13:08:52)
Odpovědět
Jo, to jsem si taky všim. Luki, to by se mělo hned opravit.
Re: Kdo nahradí Mirka Topolánka?
(Lukáš Petřík, 21.10.2008 17:41:47)
Odpovědět
Myslím na Mirka jako jeho obdivovatel ve dne v noci, tak chybička se vloudila. :-)
Re: Kdo nahradí Mirka Topolánka?
(Jiří Zahrádka, 21.10.2008 19:04:10)
Odpovědět
Tak to chápu :-))!
Re: Kdo nahradí Mirka Topolánka?
(anturka, 21.10.2008 12:14:51)
Odpovědět
Topolánek dostal,co si zasoužil!! Kdo za něj?? Jediným slušným intelektulně schopným je v ODS Tošenovský a umím si jej představit i na hradě.
Re: Kdo nahradí Mirka Topolánka?
(Maro Skřipský, 22.10.2008 10:40:26)
Odpovědět
No...(vím, že slovem "no se začínat nemá, ale...) S Tošenovským je to složitější. Jsem z Ostravy a Tošenovského si konstantně velmi vážím. Pro ms kraj i pro Ostravu toho udělal opravdu strašně moc, byl respektován i svými odpůrci a proto se udržel těch (tuším) dvanáct let na vrcholu regionální politiky. Má pověst slušného člověka, není napojen na čachry ekonomického Dalíkova bratrstva a nejsou s ním spojeny žádné aféry. Vzestup Ostravy i ms kraje prostě zůstane navždy spojený s jeho jménem
JENŽE...
Obávám se, že Tošenovský není politikem celostátního formátu a že si je toho vědom. Téměř vůbec se nevyslovuje k politice na státní a mezinárodní úrovni, takže vůbec nevím co si myslí o Lisabonské smlouvě, antidiskriminačním zákoně, daních...prostě o ničem, co jde nad rámec regionu. Jeho vědomý odstup od "vyšší politiky" je natolik zřetelný, až to vede k otázce, zda by se do ní chtěl vůbec zapojit a zda region nepředstavuje jeho strop.
Re: Kdo nahradí Mirka Topolánka?
(Evropan Jirka, 22.10.2008 13:41:56)
Odpovědět
A já bych zase řekl, že jestli je někdo takto ukázněný, věcný a nepopulistický, patří právě proto do Strakovky.