reklama
reklama
BulletPřihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

BulletInformační servis
Zasílání novinek e-mailem
BulletČlánky autora
BulletVyhledávání

BulletReklama
Václave, stojíme za tebou
BulletReklama
www.tv7.cz
BulletPočítadlo dluhu
BulletStáhněte si knihu
BulletDoporučujeme knihy
Lukáš Petřík - Konzervativní revoluce Margaret Thatcherové a Ronalda Reagana

Margaret Thatcher: Umění vládnout

Peter Schweizer: Reaganova válka

Gonzalo Vial: Pinochet

Evropské otazníky

Křesťanství a ateismus

Jak katolická...
BulletPrůzkum
Měla by Česká republika vystoupit z EU?
Hlasovat můžete kliknutím na odpověď

BulletPoliticky nekorektní trička
Objednejte si politicky nekorektní trička
BulletReklama
BulletReklama
BulletDoporučujeme
Byli jsme i před unií, budeme i po ní. Boj za samostatnost našeho státu bude probíhat i po Lisabonu

Václav Klaus

Mladá pravice

D.O.S.T.

Desatero Mladé pravice

Pat Buchanan

Ron Paul

Hnutí pro život

Eretz.cz - zpravodajství z Izraele

Standing Together with Israel

Československo 2008 tour

Učitel financí

Klaus: Sarkozy podporuje "starý socialismus", ne "nový kapitalismus"

Autor: Václav Klaus | Publikováno: 22.10.2008 | Rubrika: Ekonomika
Ilustrace

Cyklický a proto občas i krizový vývoj k svobodné tržní ekonomice, tedy ke kapitalismu, patří. Pokus zbavit se občasných krizí, poklesů ekonomického růstu či recesí už tady jednou byl. Jmenoval se komunismus. Věřilo se, že centrální plánování tyto nepříjemné průvodní jevy kapitalismu odstraní. Víme, že se tak nestalo, respektive bychom to vědět měli. Ti, kteří měli to štěstí, že v komunismu nežili, by neměli upadat do stejných iluzí a fatálních omylů jako naši předkové před mnoha desetiletími. 

To, co se po dlouhých letech mimořádně úspěšného ekonomického růstu na celém světě děje na finančních trzích, není nic neobvyklého. Po letech růstu musí zákonitě někdy nastat pokles. Myšlenka, že je tomu možné zabránit jakýmsi globálním řízením světové ekonomiky, tedy novodobým cenrálním plánováním, je naprosto zcestná. 

K současné krizi nedošlo ani kvůli nedostatečné státní regulaci trhů, ani kvůli nedostatečné efektivní poptávce (protože ji stát opomněl patřičně doplňovat). Naopak, krize je výsledkem nadměrných státních zásahů, nezodpovědného zvyšování státních výdajů a špatné regulace finančních trhů. Američtí a evropští regulátoři svými zásahy vedli finanční instituce k rizikovým aktivitám na neregulovaných trzích a k zakrývání těchto rizik prostřednictvím velmi komplikovaných finančních produktů a technik. To oni riskovali, to oni selhali. A teď mají léčit nemoc, kterou způsobili?

Jakákoliv krize, finanční či nefinanční, vždy bývá zneužita nezodpovědnými politiky k obrovské extenzi státních zásahů do ekonomiky. Strach občanů tomu napomáhá a ti pak k tomu dávají politikům bianco-šek. Stalo se to v éře velké deprese 30. let, stalo se to při otřesech II. světové války, hrozí, že se to bude opakovat i nyní. Prohlášení prezidenta Sarkozyho a kancléřky Merkelové jsou v tomto smyslu velkým varováním. Nadšení, s jakým bylo současných finančních otřesů využito evropskými politiky k opuštění Maastrichtských kritérií (která vůbec neobhajuji, protože se mi zdají být málo přísná), a tedy k rozbití bariér, které alespoň do určitě míry omezovaly nezodpovědné zvyšování výdajů státu, a tím růstu státního dluhu, je špatným signálem. Hrozí, že se evropské bankovnictví – za cenu nesmírných nákladů daňových poplatníků – stane státem spoluvlastněným, garantovaným a centrálně regulovaným odvětvím charakteru téměř jakési veřejné služby. To by byl tragický omyl.

Hledat paralely současné situace s Bretton-woodským systémem, který byl ustaven na konci II. světové války, je zcela mylné. Dnes nejde o obnovu světa zničeného válkou ani o obranu svobodných zemí před nebezpečím komunismu. V žádném případě nejde o hledání stabilního kurzového režimu (resp. vytvoření podmínek možného fungování fixních měnových kurzů) ani o zabezpečení dostatečného množství světové likvidity, kdyby dolarů najednou začínalo být málo. V závěru bretton-woodské éry se navíc zrodila myšlenka umělých peněz, které byly nazvány SDR (zvláštní práva čerpání). Tato myšlenka je ale dnes naprosto opuštěna, stejně jako je opuštěn systém fixních kurzů, který se definitivně rozpadl na počátku 70. let. 

Iniciátoři dnešních centralizačních regulačních kroků se tváří, jako kdyby dnes Bretton-woodský systém ještě existoval a jako by mu bylo pouze třeba vdechnout novou sílu. To není pravda. Tento systém zkrachoval, byl po právu opuštěn a zanechal po sobě dvě instituce – Mezinárodní měnový fond a Světovou banku – s nimiž si nikdo neví rady. Jejich existence určitě není dokladem toho, že Bretton-woodský systém stále ještě trvá. Tyto instituce je třeba jako přežilé zrušit, ne pro ně hledat nějakou novou pochybnou úlohu. 

Místo původního Bretton-woodského systému existuje dnes nikým nevyhlášený, ale potichu přijímaný, evolučně vzniklý systém (já ho nazývám systém, naši milovníci regulace ho nazývají nesystémem), kdy čínská a další asijské vlády uměle udržují pevný (v podstatě podhodnocený) kurz svých měn vůči dolaru, aby podpořily svou vývozní konkurenceschopnost. Spolu s kartelem vývozců ropy tyto asijské země vytvořily nadbytek peněz, které se pak přelévají na finanční trhy. Za zcela „bezpečný přístav“ pro tyto peníze byl považován zejména trh Spojených států, které mají velký obchodní deficit a kde existuje rostoucí tendence americké vlády i amerických domácností žít na dluh, což dosud bylo touto finanční záplavou ze zahraničí umožňováno. Finanční instituce USA a dalších zemí měly v minulých letech k dispozici daleko více zdrojů než jich mohlo být produktivně využito. Snaha najít pro tyto zdroje nové cesty zhodnocení byla jedním z kořenů současné finanční krize. 

Usilujme o obnovení důvěry v bankovní a finanční systém, ale nepokoušejme se vytvářet nové, umělé mezinárodní finanční a kurzové systémy jdoucí ještě více proti normálnímu fungování trhu, než je tomu dosud. Zůstaňme primárně na národní úrovni, dejme do pořádku domácí ekonomiky (v této souvislosti je třeba připomenout, že naše ekonomika i její finanční systém v pořádku jsou), zrušme laxní měnovou a fiskální politiku mnoha zemí, zrušme laxní regulaci, která je horší než žádná regulace, zůstaňme u samostatné měnové politiky, která – jak my vidíme – nás, českou ekonomiku a český bankovní a finanční systém zatím docela spolehlivě chrání. Pokusy o globální řízení mohou všechno jen zkomplikovat. Více regulace finančního světa, než je tomu dosud, nepotřebujeme. Finance a bankovnictví patří už teď mezi nejregulovanější odvětví a mnoho jejich potíží bylo způsobeno právě těmito regulacemi. 

Francouzský prezident řekl, že krizí kapitalismus nekončí. To má určitě pravdu, ale měl by vědět, že jeho návrhy a opatření ke konci kapitalismu velmi silně přispívají. Tyto návrhy nevedou k nějakému „novému kapitalismu“, jak to ve čtvrtek minulého týdne nazval v Bruselu. Jde naopak o návrat ke „starému socialismu“. S velmi podobnými konci.

Václav Klaus, MF Dnes, 22. října 2008

 

www.klaus.cz

 

reklama
1976 čtenářů | 12 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Další články od tohoto autora:
Komentáře


Re: Klaus: Sarkozy podporuje "starý socialismus", ne "nový kapitalismus"
(Jiří Zahrádka, 22.10.2008 13:53:44)
Odpovědět
Tím rusofilstvím mě Klaus štve, ale v tomhle článku mi zase mluví z duše. Přesně sdílím jeho myšlenku, že když se tak dlouho rostlo, je nomální, když se růst (a třeba i celkový výkon) sníží. Zcela souhlasím i s tím, že právě údobí recese je očišťující proces. To je klad kapitalismu, nikoli nedostatek, že v těchto fázích cyklu vybere ty nejlepší, ostatní nechá zbankrotovat a tím uvolnit potenciál pro ty úspěšnější, kteří mohu uvolněné zdroje ze zkrachovalých firem použít efektivněji (byť je to naděje, nikoli jistota).

A ještě jeden argument, který by mohl pomoci k popularizaci svobodné ekonomiky: když si představíme dvě ekonomiky, jednu s ročním růstem 2%, druhou s růstem 3%, pak platí, že i když ta o jeden jediný procentní bod rychlejší ekonomika poklesne o brutálních a těžko představitelných 5% (nemluvím o poklesu tempa růstu, ale o poklesu celkového výkonu dané ekonomiky!), má pořád vyšší ekonomickou úroveň než ta pomalejší ekonomika JIŽ PO ŠESTI LETECH TAKOVÉHO RYCHLEJŠÍHO RŮSTU!

Jinými slovy, je-li jen trošičku rychlejší ekonomický růst alespoň po 6 let, pak může přijít pokles o celých 5%, a pořád se to rentuje! A podotýkám, že lze jistě předpokládat, že rychlejší růst je u svobodnějších ekonomik.
Re: Klaus: Sarkozy podporuje "starý socialismus", ne "nový kapitalismus"
(Jiří Zahrádka, 22.10.2008 13:58:59)
Odpovědět
Ještě doplnění: výše uvedené srovnání platí pro situaci, kdy rychlejší ekonomika klesne o oněch 5%, zatímco ta pomalejší NEKRACHNE VŮBEC!

Chci tím vším jen podotknout, že navzdory hrozivým titulkům v novinách se rychlejší (a zřejmě tedy méně regulovaná) ekonomika má prostě lépe. V té pomalejší zemi žádnou krizi nemají, tak se tam lidé možná cítí subjektivně lépe. Ale fakticky je větší ekonomický výkon v rychlejší zemi i po pětiprocentním snížení HDP.
Re: Klaus: Sarkozy podporuje "starý socialismus", ne "nový kapitalismus"
(jj, 22.10.2008 23:05:03)
Odpovědět
Bohužel pokus zavádět EURO/AMERO nebo rovnou GLOBO(tak se má nazývat globální měna kterou globalisté navrhují jakožto "řešení" krize kterou oni sami způsobili) je právě pokus o "zavedení stabilního kurzového režimu (resp. vytvoření podmínek možného fungování fixních měnových kurzů)" neboli pokus zlikvidovat konkurenci kvality mezi jednotlivými měnami(neboli zavádění fiskálního bolševismu protože každé zavádění "společné měny" není nic jiného než zavádění fiskálního monopolismu)...
PS: šéfové SB a MMF zhruba před rokem velmi hořekovali že není na světě žádná větší ekonomická krize a oni budou muset prodat něco málo tun z jejich zásob zlata ,aby pokryli provozní náklady těchto organizací ,v "lepších časech" žijících z úroků z půjček státům v ekonomických problémech .. jinými slovy SB a MMF nejsou nic jiného než globální lichváři fungující podle hesla "čím hůře tím lépe"
Re: Klaus: Sarkozy podporuje "starý socialismus", ne "nový kapitalismus"
(alfa, 22.10.2008 23:49:13)
Odpovědět
Že zrovna Vy považujete světovou měnu za takovou chybu, mě udivuje. Jednotná účtovací jednotka by zabránila soutěžení měn...a co je na tom špatného? Myslíte, že plovoucí kurzy závislé na velmi pofidérním ohodnocení makléřů jsou lepší? Světová měna by mohla být pravou náhražkou za ztracený zlatý standard. Soutěž měn není ničím jiným než soutěží CB o nejlepší regulaci domácího trhu. ebezpečí přílišné moci dozorovacího orgánu je samozřejmě zásadní argument, ale minimálně za úvahu by nové zlato stálo.

Ne, že bych věřil, že případné navrhované modely by nebyly všechny jednostranně výhodné pro navrhovatele, ale jednotný směnný systém není rozhodně jen snem bolševiků (ostatně jejich sen je, že naprostá většina lidí dostane prostředky na základní přežití, zbytek dostane pobyt v nějakém záchytném táboře a žádná směna nebude).
Re: Klaus: Sarkozy podporuje "starý socialismus", ne "nový kapitalismus"
(Jiří Zahrádka, 23.10.2008 9:57:40)
Odpovědět
S tímhle si dovolím vyjádřit nesouhlas. Za prvé, je tam absolutizované riziko ohledně monopolu na tištěné(!) peníze. Nemyslím, že by se taková globální měna navrátila k vazbě na zlato nebo jinou, jasně kvantifikovanou hodnotu. Byla by to jen moc supermocných tisknout si bankovky podle rozhodnutí světovládců.

Za druhé, svět zdaleka není ekonomicky homogenní. Ekonomický výkon různých oblastí je zcela propastně různý, cyklus asi taky nebude zrovna ideálně sladěný. Tzn., měnová politika globální centrální banky by vyhovovala jen některým oblastem, zatímco jiné by tím trpěly.

Globální měna (ve formě peněz s nuceným oběhem, nekrytých jasně definovaným reálným podkladovým aktivem), jakkoli se o ní aspoň teoreticky uvažuje, je podle mého názoru čirým šílenstvím.
Re: Klaus: Sarkozy podporuje "starý socialismus", ne "nový kapitalismus"
(alexander kordick, 23.10.2008 19:35:43)
Odpovědět
If you like it or not it ll come.first the monetary union with the US and later a GLOBAL currency.In Harvard they think it might come at 2035-2045.Let s wait and see but among the brightest brains around the world it s already crystal clear.
That you don t get that is more than comprehendable with your current Weltbild,Jiri.
Re: Klaus: Sarkozy podporuje "starý socialismus", ne "nový kapitalismus"
(alfa, 24.10.2008 3:13:21)
Odpovědět
Jistě, rizika jsem, tuším, zmínil. Ani k systému jsem se plně nevyjádřil (lze si představit jednotnou účtovací jednotku a oběh určitého množství jiných, národních, volně nesměnitelný peněz - systém, který ve světě existoval, když se přešlo na zlatý standard, a zároveň nadále existovala směna u nás např. v tolarech, což kompenzovalo zásadní nesouměřitelnost mezi Britským impériem a ruským rolníkem v množství vlastněného zlata:-)), zatím jsem žádný návrh neviděl.

Přijde mi však jako chyba zavrhovat něco, co by mohlo mít velký potenciál...už proto, že taková měna by nepodléhala tomu, co sice Vy považuje za podporu různě rozvinutých regionů, ale co na druhou stranu dává obrovskou moc (a obrovskou populistickou zbraň) do rukou vlád (které jsou u relevantních měn beztak dost mocné). O tom jak "soutěží" čínská měna snad ani netřeba psát, že...
Re: Klaus: Sarkozy podporuje "starý socialismus", ne "nový kapitalismus"
(Jiří Zahrádka, 24.10.2008 10:12:15)
Odpovědět
Tohle by bylo přeci spíše zvýšení rizika zneužití moci. OK, jüan je přeci jenom nástrojem komunistické vlády k dosažení jejich růstových cílů. Světová měna by sice nemohla být uměle držena v nějakém kurzu (nebylo by proti čemu ji držet níže), ale celková emise globální měny by byla v rukou jednoho centra moci.
Re: Klaus: Sarkozy podporuje "starý socialismus", ne "nový kapitalismus"
(RK, 23.10.2008 10:15:38)
Odpovědět
Dobrý den,
myslím si, že pan Klaus jako jeden z mála je schopen rozeznat, kde pramení příčiny současné krize. Je všeobecně neznámý fakt, že FED (Federal reserve bank) není centrální banka vlastněná americkou vládou, ale jedná se o soukromý subjekt, který jedná v zájmu svých vlastníků, stejně jako např. Bank of England. S touto informací už možná někdo chápe, proč Alan Greenspan jednal v určitých chvílích tak, jak jednal, tedy samozřejmě v zájmu svých zaměstnavatelů. Ten, kdo má ruku na kohoutku a umí přidat nebo ubrat kdy chce, má klíč k neskutečnému bohatství. FED má dále na základě "Federal Reserve Actu" tzv. vytvářet peníze z ničeho, respektive vytvářet peníze jako dluh a jistit poskytnutou půjčku pouze 10% hotovosti. Pokud si tedy vláda USA půjčuje 700mld na úrok, FED peníze vytvoří ze 70mld, ale úroky zaplacené daňovými poplatníky budou vybírány ze sumy 700mld, stejně je to s každou hypotékou atd.
Moc by měl zajímal názor pana Klause na návrh reformy tzv. "Monetary reform Act" jak je prezentován na www.themoneymasters.com.
Re: Klaus: Sarkozy podporuje "starý socialismus", ne "nový kapitalismus"
(Josef, 23.10.2008 16:24:27)
Odpovědět
Problem diskutujicich je, ze se stale pohybuji ciste na leve strane rovnice a sice banka, pujcky, uroky a jejich profit a nikdy se nedostanou za znamenko = coz jsou bankama vytvorene za pomoci pujcek hodnoty, (majetky) at uz jsou to jednotlivi obcane, kteri si pujci na stavbu domu, nebo podniky na rozsireni sveho vyrobniho parku nebo sortimentu. Zlato se stalo komoditou, ktera je dulezita v elektronice a dalsich odvetvich prumyslu. Na sperky a prsteny spotreba je velice smesna kolem 3% . Proto cena fluktuje jako ostatni komodity. Poptavka-nabidka jako na priklad ropa ze 146$/za sud na dnesnich 68$ ve trech mesicich . A ze Federal reserve bank je soukroma banka je ceska fama!
A 700 miliard pujcka bankam je na 5% urok a proto banky, ktere dobre hospodarily nabidku odmitaji! Dluh ma bankam pomoci preklenout dobu, nez prodaji naprodane domy, ktere momentalne vlastni, ke kterym misto splatky dostaly od byvalych majitelu ve vobalce klicek!
Re: Klaus: Sarkozy podporuje "starý socialismus", ne "nový kapitalismus"
(jj, 23.10.2008 21:27:09)
Odpovědět
Myslím že někdo kdo není schopen své půjčky splácet žádnou reálnou ekonomicky pozitivní hodnotu nevytvořil...(ať je to někdo kdo dluží bance nebo banky jsou samy zadlužené)
Re: Klaus: Sarkozy podporuje "starý socialismus", ne "nový kapitalismus"
(Josef, 24.10.2008 0:32:35)
Odpovědět
Mas pravdu, hodnoty se nevytvorily tim, ze novi majitele nesplaceli a proto vznikla krize. Precti si na strane 2 EU-Portalu moje poznamky k clanku "Peníze jako dluh – příčina možného bankrotu finančních trhů?" Tam jsem popsal cely ten debakl! A vitezstvim Obami se z USA stane bananova republika! Prezident Reagan mel "kvetinove deti" v ulicich, dnes sedi v redakcich novin a TV a dokonce i jako reprezentanti v kongresu! Jsou presvedceni, ze se stanou svedky historicke udalosti - cerny prezident! Z populace 93% cernych voli Obamu, dale pro Obamu voli hispanci, studenti - cela universitni mesta a 2/3 zidovske populace, dalsi jsou odborari - unie, prebujela byrokracie a nemakancenkove na podpore. Kdo pro neho nevoli je instatntne oznacen jako rasista! Jestlize Obama prohraje jsou slibovany boure (riots), centra velkych mest budou horet!