reklama
reklama
BulletPřihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

BulletInformační servis
Zasílání novinek e-mailem
BulletČlánky autora
BulletVyhledávání

BulletReklama
Václave, stojíme za tebou
BulletReklama
www.tv7.cz
BulletPočítadlo dluhu
BulletStáhněte si knihu
BulletDoporučujeme knihy
Lukáš Petřík - Konzervativní revoluce Margaret Thatcherové a Ronalda Reagana

Margaret Thatcher: Umění vládnout

Peter Schweizer: Reaganova válka

Gonzalo Vial: Pinochet

Evropské otazníky

Křesťanství a ateismus

Jak katolická...
BulletPrůzkum
Měla by Česká republika vystoupit z EU?
Hlasovat můžete kliknutím na odpověď

BulletPoliticky nekorektní trička
Objednejte si politicky nekorektní trička
BulletReklama
BulletReklama
BulletDoporučujeme
Byli jsme i před unií, budeme i po ní. Boj za samostatnost našeho státu bude probíhat i po Lisabonu

Václav Klaus

Mladá pravice

D.O.S.T.

Desatero Mladé pravice

Pat Buchanan

Ron Paul

Hnutí pro život

Eretz.cz - zpravodajství z Izraele

Standing Together with Israel

Československo 2008 tour

Učitel financí

S Lisabonskou smlouvou není dobojováno!

Autor: Petr Mach | Publikováno: 28.11.2008 | Rubrika: Politika
Ilustrace

Vím, že mezi čtenáři LN jsou lidé, kteří jen za to, že český prezident kritizuje Lisabonskou smlouvu, jej přirovnávají k čínskému diktátorovi Mao Ce-tungovi (předevčírem Pavel Bobek na tomto místě). Jako by nebylo patřičné se k jakémukoliv dokumentu přicházejícímu z Bruselu vůbec vyjadřovat a ratifikace měla být jen formálním souhlasem. Myslím, že je to lehkomyslný přístup. Zásadní mezinárodní smlouvy přenášející pravomoci na nadnárodní instituce mají být pečlivě posuzovány. To, že smlouva nevadí parlamentům 25 dalších členských států, neznamená, že nemůže vadit nám.


Byl jsem a stále jsem přesvědčen, že přijetí Lisabonské smlouvy odporuje Ústavě České republiky. Lze konstatovat, že Ústavní soud svým verdiktem otevřel dveře k pokračování projednávání smlouvy v parlamentu. Současně ale umožnil podat podnět k přezkoumání souladu dalších částí Lisabonské smlouvy s Ústavou České republiky. 

Každopádně verdikt byl zásadní a lze konstatovat, že také zásadně přepsal samotnou českou ústavu. Bohužel. Klasický pojem suverenity do staré veteše Aby mohl Ústavní soud konstatovat, že by Lisabonskou smlouvou nebyla narušena svrchovanost České republiky, musel zavrhnout klasický pojem suverenity a definoval si pojem zcela nově. Svrchovanost tak už nemá znamenat výlučnou pravomoc státu určovat zákony platné na daném území a nezávislost při sjednávání vztahů s jinými státy. Jak uvedl v odůvodnění soudce zpravodaj Vojen Güttler, v dnešní době „globalizace“ je svrchovanost naopak posílena tím, když předáme pravomoci na EU. Ve vší úctě k soudu si myslím, že to je právní hloupost a že se zde Ústavní soud propůjčil k účelovému politickému výkladu základních státoprávních pojmů.

Myslel jsem si, že když česká ústava pro předání pravomocí na EU vyžaduje řádnou mezinárodní smlouvu a třípětinovou většinu v parlamentu nutnou pro souhlas s ní, nelze akceptovat Lisabonskou smlouvu, která umožní Evropské unii přivlastnit si nové pravomoci bez smlouvy - pouhým rozhodnutím shromáždění premiérů. Podle soudu to lze. Stačí prý pojistka, že národní parlament může proti takovému rozhodnutí podat protest. Pak ale žádám, aby nejprve byla změněna česká ústava tak, aby stačilo, že takový protest podá dvoupětinová menšina senátorů či poslanců. Jen tak bude zajištěna analogie s článkem 10a. Možnost dalších podání k Ústavnímu soudu Verdikt Ústavního soudu otvírá možnost podání dalších požadavků na přezkum souladu Lisabonské smlouvy s ústavou. Lisabonská smlouva kupř. obsahuje (na str. C306/67 české verze) ustanovení, podle kterého může Evropská rada (shromáždění hlav států, resp. předsedů vlád) rozšiřovat pravomoci tzv. Evropského veřejného žalobce (což je nový mocný institut, který umožní Lisabonská smlouva zřídit).

Lisabonská smlouva umožňuje jednomyslným rozhodnutím Rady kompetence Evropského veřejného žalobce následně rozšířit a národní parlamenty proti tomu nezmůžou vůbec nic. Stíhat naše občany bude moci nejen naše policie a soudy, ale i jakýsi Evropský žalobce. A Evropská unie si bude moci sama rozšiřovat kompetence v oblasti stíhání českých občanů, aniž by k tomu potřebovala souhlas českého parlamentu příslušnou ústavní většinou. Podstatný je obsah Posuzování souladu s ústavou je důležité - abychom se vyhnuli do budoucna ústavním krizím - ale podstatnější je posuzování samotného obsahu. Veřejnost měla možnost seznámit se díky jednání Ústavního soudu s několika málo aspekty Lisabonské smlouvy, u kterých bylo podezření na rozpor s českou ústavou. Tato probíraná ustanovení Lisabonské smlouvy jsou ale jen malou částí toho, co Lisabonská smlouva mění oproti smlouvám, které jsme schválili v referendu o vstupu do EU.

Existuje mnoho věcí, které nesporně lze v souladu s článkem 10a české ústavy přenést na EU, to ale neznamená, že je dobré je přenést. Chceme zmenšení váhy českého hlasu při jednání o směrnicích? Chceme umožnit většinové hlasování o energetice a daních? Chceme zřídit společnou azylovou politiku a institut Evropského žalobce? Chceme, aby vykladačem Charty základních práv byl nově Evropský soud v Lucemburku? To je jen pár ze zásadních otázek. Z EU zaznívají hlasy o tom, že Irsku by se nyní měly učinit nějaké ústupky v těchto věcech. A my takové ústupky nechceme? Každopádně by bylo rozumné ještě před zahájením projednávání v parlamentu počkat na to, co bude chtít irská vláda - abychom mohli najednou posuzovat novou Lisabonskou smlouvu obsahující ústupky pro Irsko, které si může vyjednávat díky tomu, že dalo možnost lidem v referendu Lisabonskou smlouvu odmítnout.

LN 27. 11. 2008

 

reklama
1173 čtenářů | 9 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Další články od tohoto autora:
Komentáře


Suverenita
(Jiří Zahrádka, 28.11.2008 9:47:45)
Odpovědět
Výborný text.

Ten výklad suverenity, to je myslím základ pro výsledek, ke kterému ústavní soud došel. Dneska ráno jsem přemýšlel o tom, že bych na to téma napsal článek - tak teď už není třeba :-). Bohužel, předefinování výrazu "suverenita" je oblíbená hra českých právníků (nevím, jestli i jiných v EU). Tuším pan Malenovský, kterého jsme vyslali do ESD snad jako prvního soudce za ČR, napsal myslím již před lety v nějaké knize takovou tu oblíbenou větu typu "suverenita se dnes již chápe jinak, než v 19. století." Samozřejmě, že je to nesmysl (jinak by nemuseli čeští právníci neustále vysvětlovat, že se chápe jinak, protože by ji jinak každý chápal i bez nich).

Je to svinstvo, kterým se vytvořily základy pro nález ústavního soudu.
Suverenitu dříve než náš US definovat Brežněv
(Brabec, 28.11.2008 11:37:50)
Odpovědět
Vzpomínáte - ten to taky tak nějak jako náš ÚS definoval. Holt, dobří holuby se vrací.
Re: S Lisabonskou smlouvou není dobojováno!
(Felix, 28.11.2008 14:23:42)
Odpovědět
Je jistě otázkou, jak vládnout. Matematická většina, kterou může poskytnou prodejná veřejnost, není jedinou alternativou diktaturám. Ale bývalý Západ je destruován nejen touto prodejnou matematickou většinou. Někdy větší, někdy menší zhoubu přinášejí soudy. Vzpomeňme na rok 1973, kdy v USA po vzoru ruských bolševiků roku osmnáctého povolili zabíjení nenarozených dětí. USA sjíždějí po téže šikmé ploše, po které jede ESSR. Obama je jen dílčí etapou na této jízdě do zkázy. Útěšné řeči i českých neoconů na tom nic nezmění - naopak: uvažují o možnostech, které nemohou nastat (Palinová presidentkou atd. atd.), místo toho, aby nezávisle promysleli nápravu. Že dneska čeeští otitulovaní a vyzdvižení hlupáci v Ústavním soudu dali zelenou likvidaci českého národa, je srovnatelné s hrůzou, kterou v USA rozpoutali v roce 1973 titíž otitulovaní hlupáci. Zkáza myšlení se šíří. A je tak jediná cesta záchrany - náprava myšlení, čísté zdravé myšlení. Jak mu každý z nás může napomoci?
Re: S Lisabonskou smlouvou není dobojováno!
(Jiří Zahrádka, 28.11.2008 16:27:23)
Odpovědět
Jenomže v tom to je - jak přimět lidi, aby opět začali myslet? Jak přimět podnapilého na bujarém večírku, aby se zamyslel? Vítězí kvantita nad kvalitou. I v informacích. Stokrát opakovaná lež začne být opravdu přijímána jako pravda.
Re: S Lisabonskou smlouvou není dobojováno!
(Felix, 28.11.2008 18:17:04)
Odpovědět
Milý Jiří,
především je potřeba úplně anihilovat slovo "přimět". Příměr s opilcem nesedí, protože je fysikálně odrovnán - učinil se intelektuálně a organicky neschopným.Neopilí lidé mají různou schopnost vnímat druhé, různé "IQ" abych tak řekl. Ale prostá žena na vesnici, která skončila třeba jen obecnou, může mít čistší myšlení než Rychetský nebo Topolánek. A jak napravit zkažené myšlení lidí. Jiří, věřte mi, že to jde velice jednoduše a v "masovém" měřítku. Už Vás vnímát, jak nevěřícně kroutíte hlavou. Ale uvažte toto: hlasatelé pravdy nehlásají čistou pravdu, sami jsou do určité míry chyceni nepravdami. Ale čistá pravda, pravda nekompromisní, má dalo by se říct nekonečnou moc získat lidi. Můžete namítnou dvě námitky: Krista Pána. Proti tomu: "ten den se k nim přidalo na pět tisíc lidí". Podobně s církví: Kdepak vidíte čisté stanovisko církve k ústavní vlastizradě? Tak se nedivte, že se dnes těch pět tisíc lidí nepřidalo. Ptal jste se na cestu, tu tedy je. Mějte se hezky.
Re: S Lisabonskou smlouvou není dobojováno!
(Miloš, 28.11.2008 15:28:23)
Odpovědět
Tento rok končí na osmičku a dá se předpokládat,že se zase osudově zapíše do našich dějin.Až bude díky vlastizrádcům schválena LS,tak budeme na tento osudový okamžik vzpomínat jako na den,kdy zanikla ČR a vznikl fašistický Evropský superstát,moloch ovládaný anonymními byrokraty z Bruselu.Pak bude bohužel již pozdě něco dělat.
Re: S Lisabonskou smlouvou není dobojováno!
(Felix, 28.11.2008 16:14:12)
Odpovědět
Jednak nevěřte na osmičky - pověra - jednak nevěřte, že to je anonymně ovládáno. Je to sice obrovský spolek vydržovaných úředníků na různých úrovních, ale je to řízeno několika jedinci, z nichž se časem vynoří viditelný vůdce. Ani komunisti ani nacisti nebyli vedeni anonymně - naopak. Dodatek: Libertas nesmí udělat hrozné chyby třeba Unie svobody. Libertas-svoboda není, jak tomu s prominutím říkám, (Topolánkova) "cochcárna" - dělej si, co se ti zachce.
Re: S Lisabonskou smlouvou není dobojováno!
(Felix, 28.11.2008 18:26:20)
Odpovědět
Ještě doplnění: Pokud mechanicky analogizujeme osmičky, všimněme si, prosím, jedné věci. Mnichovská zrada byla v osmičkovém roce. Ale válka začala až příští rok. O známkách války v souvislosti s americkými volbami jsem tu psal a netřeba to snad opakovat. Nikde se nepíše o 14 denní blokádě Gazy. Lidé tam už jedí potkany. Dají se muslimové vyprovokovat? Nebo to bude muset někdo spustit sua voluntate? A jak to bývá po válce? Masy se tak rozzuří, že jim Rychetští a spol. živí neuniknou.
Re: S Lisabonskou smlouvou není dobojováno!
(alexander kordick, 28.11.2008 20:02:52)
Odpovědět
Mach,Zaharadka,, you both wanna be part of a country s ideology of the 19th century.
Unfortunately for you and fortunately for the rest of the World, Globalisation caused by trade and international relationships has changed the playground for all Nations.
Even the Czech Constitutional Court has comprehended this fact.I reckon to get on a time machine in order to set yourself back where you want to be.Choose the number of decades by yourself { I d say 100 years is just right for you guys!}and leave the rest of us quiet.