reklama
reklama
BulletPřihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

BulletInformační servis
Zasílání novinek e-mailem
BulletČlánky autora
BulletVyhledávání

BulletReklama
Václave, stojíme za tebou
BulletReklama
www.tv7.cz
BulletPočítadlo dluhu
BulletStáhněte si knihu
BulletDoporučujeme knihy
Lukáš Petřík - Konzervativní revoluce Margaret Thatcherové a Ronalda Reagana

Margaret Thatcher: Umění vládnout

Peter Schweizer: Reaganova válka

Gonzalo Vial: Pinochet

Evropské otazníky

Křesťanství a ateismus

Jak katolická...
BulletPrůzkum
Měla by Česká republika vystoupit z EU?
Hlasovat můžete kliknutím na odpověď

BulletPoliticky nekorektní trička
Objednejte si politicky nekorektní trička
BulletReklama
BulletReklama
BulletDoporučujeme
Byli jsme i před unií, budeme i po ní. Boj za samostatnost našeho státu bude probíhat i po Lisabonu

Václav Klaus

Mladá pravice

D.O.S.T.

Desatero Mladé pravice

Pat Buchanan

Ron Paul

Hnutí pro život

Eretz.cz - zpravodajství z Izraele

Standing Together with Israel

Československo 2008 tour

Učitel financí

Petr Mach: Zvažuji, že založím novou pravicovou stranu

Autor: Redakce | Publikováno: 1.12.2008 | Rubrika: Rozhovory
Ilustrace

* HN: V posledních dnech býváte často spojován s českou pobočkou irského hnutí Libertas. Připravujete tedy její vznik?

Já jsem mluvil s Declanem Ganleym, což je šéf Libertas v Irsku. Je skutečně odhodlán iniciovat vznik podobných stran, jež by pod hlavičkou Libertas kandidovaly ve volbách do Evropského parlamentu napříč zeměmi EU. Hledá spolupracovníky, kteří by tu stranu založili v jednotlivých členských státech. Je hotová věc, že tato strana v Česku vznikne a bude kandidovat do europarlamentu. Já se na jejím vzniku ale nepodílím

* HN: Vstoupíte do ní, když už nejste členem ODS?

Nemám to v úmyslu, protože tato strana je projektem pro volby do Evropského parlamentu. Jenže já a řada dalších bývalých i stávajících členů ODS cítíme velkou nespokojenost s tím, kam se ODS vyvíjí.

* HN: Cožpak by se český Libertas neúčastnil i sněmovních voleb v roce 2010?

Jak jsem se o tom s Declanem Ganleym bavil, takovou ambici nemá. Nespokojení voliči ODS se sice mohou vyjádřit prostřednictvím Libertasu, ale s národními volbami to nemá nic společného. V našich parlamentních volbách by se ta nespokojenost musela projevit jinak než skrze Libertas.

* HN: Znamená to, že tady vznikne kromě Libertasu ještě jedna strana?

O založení strany velmi vážně uvažuji, debatuji o tom s několika lidmi. Jestli se k něčemu odhodláme, závisí do značné míry na tom, jak dopadne kongres ODS. Bude záležet na tom, jak se kongres postaví především k programovým věcem.

* HN: Ti lidé, s nimiž se o nové straně bavíte, jsou z okolí prezidenta Václava Klause včetně jeho samého?

Pokud se rozhodneme to udělat, budu o tom muset pana prezidenta minimálně informovat, protože jsem s ním v pracovním vztahu v CEP. Ale to je ještě předčasné.

* HN: A kdo jsou tedy ti lidé, s nimiž se radíte?

To vám teď ještě nechci říct. Třeba kongres dopadne tak, že nebude třeba nový politický subjekt zakládat.

* HN: Jak kongres musí dopadnout, abyste stranu nezakládal - musel by vyhrát Pavel Bém?

Já bych to nerad omezoval na postavu Pavla Béma, mně jde hlavně o to, aby kongres přijal určitá programová usnesení. Především kvůli Lisabonské smlouvě.

* HN: Bavil jste se o nové straně s Pavlem Bémem?

Ne.

* HN: Takže první místopředseda ODS s touto iniciativou nemá nic společného?

Nemám pocit, že by Pavel Bém chtěl odejít z ODS.

* HN: Když zvítězí Mirek Topolánek
a vy dáte dohromady novou partaj, budete za ni také kandidovat? Nebo se spokojíte jen s rolí iniciátora?

Jestliže by ke vzniku nové strany došlo, tak bych v ní chtěl určitě být politicky aktivní. Jde o to, že já a se mnou mnoho dalších lidí se už nemůžeme dívat na to, jak preference pravice klesají a jak věrohodnost pravicové politiky klesá. Myslím, že se s tím něco musí dělat, protože si nepřeju, aby v roce 2010 vyhráli ve volbách komunisté nebo sociální demokraté. Udělám všechno pro to, aby tady zase byla inteligentní pravicová politika.

 

HN 1.12.

 
 
Petr Mach s bývalým poradem Marggaret Thatcherové Johnem O´Sullivanem
 

reklama
1866 čtenářů | 30 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Další články od tohoto autora:
Komentáře


Re: Petr Mach: Zvažuji, že založím novou pravicovou stranu
(Josef H., 1.12.2008 18:04:29)
Odpovědět
Založte si ci chcete,ale nestrašte lidi Bruselem.Rozumný člověk vám na to nenaletí,ten se nebojí,na rozdíl od vás a trapného prezidenta. Tady už nikdy více.Howg.
Re: Petr Mach: Zvažuji, že založím novou pravicovou stranu
(Lukáš Petřík, 1.12.2008 18:11:08)
Odpovědět
Jestli se běžný člověk nebojí toho, že zhruba 85 % zákonů v členských státech EU pochází z Bruselu od nevolených byrokratů a že po přijetí Lisabonské smlouvy to bude třeba 99,9 %...tak potěš pánbů. Pokud vím, tak ale 55 % českých občanů je podle průzkumů proti Lisabonské smlouvě.
Re: Petr Mach: Zvažuji, že založím novou pravicovou stranu
(Jiří Zahrádka, 1.12.2008 18:25:16)
Odpovědět
Obávám se, Luki, že běžnému českému člověku dneška to je opravdu často dost jedno. To je ten zdroj deprese. Ty věci, o kterých píšeš, jsou znepokojující, ale český člověk potřebuje své žrádlo a chlast. Dokud o to nepřijde (a to mu Brusel nesebere. Cirkusáci si svůj zvěřinec krmí), k velkému vzepjetí pro-demokratických sil asi nedojde.
Re: Petr Mach: Zvažuji, že založím novou pravicovou stranu
(Lukáš Petřík, 1.12.2008 18:27:56)
Odpovědět
Já nevím, neznám všech 10 mil. obyvatel ČR. Já tak skeptický dojem a zprávy nemám. S jakými lidmi se to prosímtě Jiří stýkáš? :-)
Re: Petr Mach: Zvažuji, že založím novou pravicovou stranu
(Jiří Zahrádka, 2.12.2008 10:22:01)
Odpovědět
Asi žiju v ideologicky nesprávném prostředí ;-)).

Já Ti nevim, já mam fakt pocit, že Češi už naprosto rezignovali na snahu řídit si svůj vlastní stát.
Re: Petr Mach: Zvažuji, že založím novou pravicovou stranu
(mira, 1.12.2008 21:20:16)
Odpovědět
Nevím, jak Váš běžný člověk, ale já mám hrůzu z toho, co dokáže český blb. Viz například Řebíček a sněhové řetězy, neschválení program schůze sněmovny, nebo třeba totální průser při volbě prezidenta. Nemluvě o nekonečné řadě afér ČESKÉ BYROKRACIE v posledních 20 letech. Pro vás je VOLBA nutnou podmínkou k tomu, aby kdokoli měl nějaké právo regulovat či 'vést' ostatní. Pro mě to ale není podmínka POSTAČUJÍCÍ - to je empirický fakt. Vy křičíte, že nechcete vládu NEVOLENOU BRUSELSKOU BYROKRACII, já bych nejraději vykopal ZVOLENÝ ČESKÝ PÓVL, a to shora dolů. Tak stojí problém.
Re: Petr Mach: Zvažuji, že založím novou pravicovou stranu
(Evropan Jirka, 1.12.2008 18:35:08)
Odpovědět
Proboha, jenom ne žádné komplikovanosti. Musí vzniknout JEDEN subjekt a musí obsáhnout všechny problémy. Musí to být strana jak proevropská (tedy skeptická k EU), tak obecně autenticky pravicová. Ale ideologie může klidně zatím počkat. Lisabonská smlouva, Lisabonská smlouva, Lisabonská smlouva. Všechno ostatní jsou v této chvíli nepodstatné prkotiny.
Re: Petr Mach: Zvažuji, že založím novou pravicovou stranu
(Jan Zeman, 1.12.2008 19:10:33)
Odpovědět
Připojuju se. Také mi připadá přitažené za vlasy takto tříštit politickou scénu. Čistě realisticky a nic osobního - jakou by měl zrovna Petr Mach s tou stranou šanci - myslím s tou konzervativní částí ODS - po tom, co by se případně rozpadla. To už by nás tu ty socani sežrali nadobro.
Český, resp. celoevropský Libertas ale považuju za opravdu velmi dobrý nápad. Pokud to podpoří Klaus mohlo by to nabrat moment. Ale to jsou evropské záležitosti. Není kvůli tomu třeba rozmlátit českou pravici.
Re: Petr Mach: Zvažuji, že založím novou pravicovou stranu
(Jiří Zahrádka, 2.12.2008 10:27:21)
Odpovědět
Já jsem se naopak trochu bál, že ta celoevropská Libertas fakt nemůže být alternativou zesmrádlé ODS. Je fakt, že mám taky obavu z dvou nových subjektů, které by si aspoň v něčem byly poměrně blízké. Ale Libertas, o kterém zatím víme jen to, že jde proti Lisabonu, není alternativa plnohodnotné strany (ODS), která si aspoň hraje na široký program, reagující na podmínky ČR.

Navíc, Mach je intelektuálně myslím dostatečná záruka toho, že nepůjde jen o bandu amatérů. Pokud vím, má zkušenosti s přípravou původního programu ODS ohl. daní apod.
Re: Petr Mach: Zvažuji, že založím novou pravicovou stranu
(erb, 2.12.2008 11:24:19)
Odpovědět
Je prima, že někomu dochází, že postavit program na titánském boji s LS a hrdinném odboji Bruselu (eurodisidentství), je málo i v takové p^deli, jako je ČR. I když, možná je to předzvěst nového politického stylu - ad hoc zakládaných instantních partají, určených k instalaci několika lidí do institucí, kam právě probíhají volby. (Asi jako to dělají developeři, kteří pro jednotlivé projekty zakládají samostatná s.r.o..)
K vaší sektě: měli byste váš spolek pracovně nazvat třeba Lež a nenávist, aby bylo jasný kde stojíte a kdo vás nejvíc žere;)) Způsobem, kterým okopáváte Topolánka a zahraničí, jste příliš zaměnitelní s ksčm.
Re: Petr Mach: Zvažuji, že založím novou pravicovou stranu
(Jan Zeman, 2.12.2008 15:23:33)
Odpovědět
Taky si myslím, že ono kopání do Topolánka je poněkud přehnané. Lisabon je sice klíčová záležitost a v tom s ním nesouhlasím, ale na druhé straně si nedovedu představit že třeba takový Bém by znamenal nějaké zásadní zlepšení politiky ODS. Naopak, řekl bych, že to bude nanejvýš z louže pod okap, protože je ještě zkorumpovanější než Topolánek. Topolánek alespoň Lisabonu dělá medvědí službu. Až by tam případně teoreticky nastoupil Bém s jejím účelovým odmítáním (což se nestane, podle mě nemá na kongresu žádnou šanci nad Topolánkem vyhrát) tak co by to znamenalo? Nic. Důležitý je nějaký nosný program, kterým by bylo možné Lisabon nahradit, nějaké skutečně nosné myšlenky, které by onomu socanskému EU-impériu byly schopny účinně konkurovat. A bohužel se obávám, že na ničem takovém se současná ODS asi dohodnout schopná není. (rád bych se mýlil)
Tak by se holt měl do EU pustit někdo jiný - a proč ne zrovna Libertas, který tak pěkně uspěl s Irským referendem.
Re: Petr Mach: Zvažuji, že založím novou pravicovou stranu
(erb, 2.12.2008 15:33:46)
Odpovědět
Libertas.cz nebude Libertas.irl. Četl jsem rozhovor s panem Ganleym a mohl bych ho PODEPSAT. Cež nemohu říci o kvazinazi článcích zdejších eu-disidentů.
Re: Petr Mach: Zvažuji, že založím novou pravicovou stranu
(Jiří Zahrádka, 2.12.2008 15:45:34)
Odpovědět
Souhlas s negativním pocitem z Béma, ale Topol si myslím to kopnutí zaslouží. Upřímně, on by si zasloužil spíš dostat přes pusu (třeba i proto, aby věděl, jaké to je, když se pustil do toho novináře poté, co si novinář dovolil - jak překvapivé! - vyfotit Topolova nemanželského syna, když s ním Topol po prohraných volbách bez ochranky jel k sídlu ODS). Teď je mnoha lidem Topola líto, ono to tak vypadá, že je to vlastně chudinka, na kterou se sype všechna kritika. Ale on si ji zaslouží. Kdyby od začátku měl takové postoje, jako teď, tak prosím. Ale on se prezentoval myslím jako obránce rodiny, euroskeptik... Tuším již jako premiér v nějakém časopise myslím dokonce poměrně důrazně podpořil práva homosexuálů na reg. partnerství a ohl. euroskepticismu nemá asi cenu se vyjadřovat.

Já Topolánkovi při volbách předsedy fandil, i když jsem nečekal, že vyhraje. Teď mám pocit, že mě prostě podvedl. Jak jsem psal - kdyby se stejně prezentoval od začátku, nebo aspoň v době před volbou předsedy ODS, pak se holt nedá nic dělat. Ale on je opravdu falešný a prázdný, a to mu mám za zlé.
Re: Petr Mach: Zvažuji, že založím novou pravicovou stranu
(erb, 2.12.2008 16:12:55)
Odpovědět
Hledáte-li významnějšího politika, který dosud nezklamal, Klaus to skutečně není. Stačí zapátrat v paměti jen za letošní rok: před 2. volbou se zaklínal 1000-letou tradicí rodiny a bezprostředně po ní se nechal vyfotit s letuškou v hotelu. Jestli je TOTO Váš konzervativní vzor... nevím. Chování v posledních týdnech, včetně srovnávání Irska s komunistickou ČSSR hraničí s totální ztrátou soudnosti. Topol není nikterak cool, ale je to menší průser, než pan prezident.
Re: Petr Mach: Zvažuji, že založím novou pravicovou stranu
(Jiří Zahrádka, 2.12.2008 18:29:15)
Odpovědět
Já o voze, Vy o koze. Teda o Topolovi. Zálety Klause jsou mi navýsost protivné, svými rusofilními výroky mě dopálil tak, že tím smazal téměř celý kredit, který u mně měl. Ale srovnávat Irsko s ČSSR je na místě. Disidenti tenkrát také už mohli na onu večeři přijít. A taky je - zajisté - podporovala CIA, taky jim podpora alternativních názorů obyvatelstvem ČSSR byla na prd (jako Declanymu, který ač zvítězil v referendu, nemá vyhráno... BTW, proč si třeba nezopáknem v ČR referendum o přistoupení, dokud nevyjde NE?) Srovnání neznamená konstatování plné shody, ale podobnosti. A těch je mezi komunismem 80. let a dnešní praxí EU mrazivě velká porce.

Ale můj příspěvek byl především o Topolově obracení, o jeho falešnosti (nebo slabosti, a tedy nekompetenci pro jednu z vrcholných ústavních funkcí).

A ještě něco: prezident svou podporou tradiční rodiny nesliboval, že nezhřeší. Jakkoli jsou mi jeho opakovené zálety odporné, tak tím neruší tradiční formu rodiny jako instituce. A o tom bylo podle mě jeho vymezení v předvolebním projevu.
OPRAVA
(Jiří Zahrádka, 2.12.2008 18:30:33)
Odpovědět
Ganleymu... To jméno má fakt mizerné, měl by se nechat přejmenovat :-)).
Re: Petr Mach: Zvažuji, že založím novou pravicovou stranu
(alexander kordick, 1.12.2008 20:34:56)
Odpovědět
What do you know about the EU parliament and its already existing parties?
Nothing, otherwhise you d be aware that we have already delegates from the movement of a Europe of Independent countries.Its even registered as a party.
Second, none of you ,that s for sure, including your President has ever read the Lisbon Treaty!!!
And the sheer reason of fear,proclaimed on this page, is a fear of not knowing and don t even want to know!! Guess 750 pages is just to much for you guys.The Czech Constitutional Court has read the whole Treaty and interpreted it as that what it is.A non perfect but bearable Treaty which leaves enough space for each country, no matter how small or big, and even each citizen to build a new house based on democratic values,inperfect yet but constructive ground to build onwards.
You guys from the radical fraction will get your answers soon.On Election Day!!!!
Re: Petr Mach: Zvažuji, že založím novou pravicovou stranu
(Jan Zeman, 2.12.2008 1:47:14)
Odpovědět
Můžu vás ujistit pane, že na rozdíl od vás a pana Topolánka jsem Lisabonskou smlouvu četl - a nemá 750 stran - ale i v konsolidovaném znění má pouze 490 stran! (I tak je to až dost BS)
A to jen dokazuje, že jste úplně mimo Kordicku.
A co se týče toho dne zúčtování - nastane brzy - už při nejbližších volbách do europarlamentu...
Re: Petr Mach: Zvažuji, že založím novou pravicovou stranu
(Viktor N., 2.12.2008 9:17:32)
Odpovědět
nutno dodati, že ona „konsolidace“ spočívala jen a pouze v použití menšího písma a zahuštění textu. Z 99,99999 % je text zcela totožný z předcházejícím pokusem o ústavu…
Re: Petr Mach: Zvažuji, že založím novou pravicovou stranu
(Jiří Zahrádka, 2.12.2008 10:33:12)
Odpovědět
Kordíku, český ústavní soud neposuzoval celou smlouvu, ale jen kritizované pasáže. To jen technická poznámka k Vašemu výplodu. Na ostatní nereaguji.
Re: Petr Mach: Zvažuji, že založím novou pravicovou stranu
(sč, 1.12.2008 20:56:58)
Odpovědět
Osobně bych jako první počin nového subjektu, vznikne-li, doporučil přihlásit se ke kompletnímu programu ODS, jak s ním strana šla do voleb 2006, a k usnesením Kongresů ODS až do téhož roku. Stálo by zato pak třeba k LS a EU vypíchnout dosud nezrušená (!!!) ustanovení z XVI., XV. a XIV. Kongresu ("Kongres ODS zakazuje všem politikům ODS předávat další kompetence ČR na úroveň Evropské unie a rozšiřovat rozsah evropské agendy schvalované kvalifikovanou většinou", "Kongres ODS má zásadní výhrady k návrhu smlouvy zakládající Ústavu pro Evropu, protože převádí další kompetence do Bruselu a omezuje váhu České republiky v rozhodovacím procesu EU", "Kongres ODS konstatuje, že návrh Evropské ústavy předložený Konventem výrazně zhoršuje postavení České republiky a dalších především středních a menších států v EU. Vyzýváme proto vládu ČR, aby na probíhající mezivládní konferenci EU důrazně prosazovala české národní zájmy. ODS si nepřeje oslabení postavení České republiky v EU a stávající parametry tohoto postavení definované Smlouvou z Nice jsou pro ODS nepřekročitelné") apod. Ještě v Luhačovicích byla prioritou i "reforma volebních systémů spočívající v širším uplatnění prvků většinové volby", koaliční dohoda současné vlády a její programové prohlášení ovšem předpokládá prosazení kroku právě opačného, tedy posílit poměrné prvky.
Skupina tvořící program nového subjektu by si ušetřila spoustu úsilí vymýšlejíc již vymyšlené a jistě by oslovila významnou část naštvaných členů ODS (kterých zřejmě už po víkendu ještě přibude) i jejích voličů z r. 2006.
Re: Petr Mach: Zvažuji, že založím novou pravicovou stranu
(MČ, 1.12.2008 22:21:47)
Odpovědět
Rozhodně se nedomnívám, že by nově koncipovaná strana měla 100%-ně přebírat program ODS do 16. kongresu, natožpak usilovat o zavedení většinového volebního systému.
Prioritou by dle mého měla být obrana občanských svobod a demokracie, s nimiž je nejen EU, ale i většinový systém v příkrém rozporu a koncipování moderního konzervatismu 21. století.
Z taktických důvodů by pak tato nová strana měla při volbách do parlamentu EU s Libertas.cz spolupracovat - dvě euroskeptické kandidátky jsou zbytečným luxusem.
Re: Petr Mach: Zvažuji, že založím novou pravicovou stranu
(sč, 2.12.2008 0:07:47)
Odpovědět
Bude-li hlavní ideou příp. nového sdružení "návrat ke kořenům ODS", přimknutí se k nerealizovanému programu ODS by podle mě pro hladký rozběh strany a její personální a voličské naplnění mohlo být dobrým základem. To je ale bezesporu na skupině kolem p. Macha.
Jinak, současná existence "Libertas.cz" a nové "domácí" pravicové strany nemusí být nutně na škodu, jakkoliv to zatím u nás nemá precedens. Umím si představit dohodu o úzké personální spolupráci, kdy by si ovšem obě skupiny nekonkurovaly (jedna by se věnovala evropské a další zahraniční politice, druhá pak té domácí). Ovšem znovu, to je především na iniciátorech obou sdružení a jejich zhodnocení situace.
Re: Petr Mach: Zvažuji, že založím novou pravicovou stranu
(Jiří Zahrádka, 2.12.2008 15:52:02)
Odpovědět
Já naopak považuji většinový systém za zásadně potřebný. Byl jsem zastáncem poměrného systému, ale ten vede k typické české neodpovědnosti, anonymitě. Je potřeba zprůchodnit informační toky, aby se Češi naučili demokracii. V poměrném systému nikdo neví, kdo za něho sedí v parlamentu (volí se strana, nikoli konkrétní Jarda Novák), a nikdo tedy nenese osobní odpovědnost.

Upřímně řečeno, v poměrném systému je opravdu logické, aby přeběhlíci byli nahrazeni loajálními členy strany, protože strana - nikoli konkrétní poslanec - dostala hlasy.
Re: Petr Mach: Zvažuji, že založím novou pravicovou stranu
(Evropan Jirka, 2.12.2008 17:53:37)
Odpovědět
Samozřejmě. Většinový systém musí být jednou z priorit nové strany,
Re: Petr Mach: Zvažuji, že založím novou pravicovou stranu
(Felix, 1.12.2008 22:34:07)
Odpovědět
Mluvili jsme tady o té případné straně - jeden hlas byl: to by vypadalo, kdyby tam nalezli takoví leví čili tzv. pravičáci, jako je euthanasijní Boris Šťastný! Jak bylo řečeno, předávám a zdravím.
Re: Petr Mach: Zvažuji, že založím novou pravicovou stranu
(Brabec, 2.12.2008 0:03:04)
Odpovědět
Nová strana je potřebná. Její vznik uvítám
Re: Petr Mach: Zvažuji, že založím novou pravicovou stranu
(Jarda, 2.12.2008 8:59:42)
Odpovědět
Pravice není doleva pod křídla Moskvy, jak to chce váš taťka vlastizrádce Klaus von Prognosťák. Vaše stoupenkyně europoslankyně Bobošíková vaše záměry už ani neskrývá! Viz zde: webvize.cz/play.php?vid=423
Re: Petr Mach: Zvažuji, že založím novou pravicovou stranu
(Emilio,. Cp, 2.12.2008 9:59:33)
Odpovědět
Udelam vsechno pro to, aby tady zase byla inteligentni pravicova strana !!! to rekl blizky spolupracovnik V. Klause Petr Mach !!me by jenom zajimalo kde a s cim chce zacit, ale to se dovime az po Kongresu, rekl bych dobre vychovany, tak nejako po klausovsku, jiste te za to pochvali, a navrhne svemu veliteli na vysoke vyznamenani.
Re: Petr Mach: Zvažuji, že založím novou pravicovou stranu
(Evropan Jirka, 2.12.2008 20:42:50)
Odpovědět
Viděl jsem teď Macha dvakrát v televizi (na ČT 24, kde úplně deklasoval jurodivou Pajerovou, a na jakési malé stranici, je to ne webové stránce CEP). A řeknu vám jedno : Ten člověk má budoucnost. Začínám opatrně doufat ...