reklama
reklama
BulletPřihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

BulletInformační servis
Zasílání novinek e-mailem
BulletČlánky autora
BulletVyhledávání

BulletReklama
Václave, stojíme za tebou
BulletReklama
www.tv7.cz
BulletPočítadlo dluhu
BulletStáhněte si knihu
BulletDoporučujeme knihy
Lukáš Petřík - Konzervativní revoluce Margaret Thatcherové a Ronalda Reagana

Margaret Thatcher: Umění vládnout

Peter Schweizer: Reaganova válka

Gonzalo Vial: Pinochet

Evropské otazníky

Křesťanství a ateismus

Jak katolická...
BulletPrůzkum
Měla by Česká republika vystoupit z EU?
Hlasovat můžete kliknutím na odpověď

BulletPoliticky nekorektní trička
Objednejte si politicky nekorektní trička
BulletReklama
BulletReklama
BulletDoporučujeme
Byli jsme i před unií, budeme i po ní. Boj za samostatnost našeho státu bude probíhat i po Lisabonu

Václav Klaus

Mladá pravice

D.O.S.T.

Desatero Mladé pravice

Pat Buchanan

Ron Paul

Hnutí pro život

Eretz.cz - zpravodajství z Izraele

Standing Together with Israel

Československo 2008 tour

Učitel financí

K procesu sjednocování Evropy

Autor: Michal Semín | Publikováno: 26.12.2008 | Rubrika: Zamyšlení
Ilustrace

Přiznám se, že ke stoupencům snah a la Jacques Delors „vdechovat Evropě duši“ nepatřím. Z úst někoho, kdo hájí duchovní hodnoty ve veřejném životě, to asi zní dost překvapivě, a proto mi nezbývá, než toto svoje stanovisko objasnit. Evropská civilizace a kultura jsou plodem křesťanského učení o poměru člověka k Bohu a smyslu lidského života. O „duši Evropy“ nelze hovořit dříve než po její christianizaci v raném středověku. Cyklické pojetí dějin pohanských civilizací nahradila perspektivou dějinného vyvrcholení v lineárně pojaté budoucnosti, završené věčností.

S využitím pozitivních aspektů antické civilizace dala Evropě životní elán a misijní étos, zanechávající stopy po celém světě. První vážný úder, který Evropa obdržela, je historicky spjat s nástupem protestantismu. Lutherova rebelie, jakkoli motivovaná nábožensky, vnesla do duchovního života evropských národů duch subjektivismu a individualismu. Původní duchovní jednota Evropy vzala za své. Onemocnělá duše Evropy od té doby stonat nepřestala a choroba, jež ji zasáhla, působí účinněji, než mnozí předpokládali. Subjektivismus v náboženské oblasti, vyvolaný protestantskou revoltou proti skutečným i smyšleným zlořádům v církvi, překročil hranice náboženství a stal se základem pro vznik a šíření politického liberalismu. Původně křesťanskou Evropou začalo obcházet strašidlo svobody, chápané ve smyslu emancipace veřejného života z područí náboženství. Volání po svobodě slova, vyznání a odluce státu od církve nebylo motivováno úmyslem zamezit neoprávněným formám zasahování církve do chodu státu či snahou osvobodit církev, aby svoji úlohu ve společnosti mohla plnit nikoli jako převodová páka osvícenského režimu, ale v souladu se svým základním duchovním posláním. Liberální svobody sloužily a dodnes slouží jako nástroj k zamezení vlivu náboženské autority na veřejný život.

Není divu, že je dnešní veřejný prostor tak výrazně sekularizován. Bůh je trpěn v soukromí, ale ve veřejném životě vládne lid, třída, národ, strana, podle toho, jaká sekulární ideologie je momentálně u kormidla. Stát a jeho zákony jsou programově od křesťanské etiky odkloněny, aby nebyl narušen údajně neutrální poměr státu k náboženství. Může však stát neutrální postoj k náboženství vůbec reálně zaujmout? Není snad vydělení náboženství pro privátní sféru lidského života výrazem negativního postoje k oprávněnosti náboženství spoluurčovat směřování veřejného života?

Je proto pro mne záhadou, co mají Delors a příznivci jeho projektu na mysli, chtějí-li Evropě „vdechnout duši“. Jistě nemají v úmyslu obnovit Evropu v křesťanském duchu. Kdyby si to přáli, jistě by nám to již sdělili. Delorsova výzva se stala impulzem k pořádání konference v Berlíně, která každoročně od roku 2004 „duši Evropy“ hledá. V této souvislosti je třeba poznamenat, že seznam přednášejících nápadně trpí absencí praktikujících křesťanů. Zato zde nechybějí ateisté a agnostici jako José-Manuel Barroso, Vladimír Špidla či George Soros. Když se 8. dubna 2008 sešel José-Manuel Barroso s představiteli Velkého Orientu z Francie a Portugalska, ujistil je svojí podporou a slíbil jim, že jejich požadavky bude na úrovni evropské politiky hájit. Delegace svobodných zednářů byla ujištěna Barrosovým závazkem posílit duch sekularismu a princip odluky státu od náboženství. Výsledkem tohoto jednání, jak o něm referovaly obě strany, je návrh na formální spolupráci při koncipování těch aspektů evropské politiky, jež mají vztah ke kulturním a duchovním otázkám. Francouzští svobodní zednáři přislíbili zpracovat koncept reformy vzdělávací a školské politiky pro celou Evropu, vycházející z důrazu na hodnoty osvícenství a formulace obsažené v Chartě základních práv, jež je součástí tzv. Lisabonské smlouvy.

A jakou „duši Evropy“ si asi přeje Vladimír Špidla? Těžko říci, jedno je však jisté: Duše Evropy bude muset být definována genderově. Špidlovi nestačí stávající míra sociálního inženýrství, vyžadující politicky korektní jednání, mnohdy odporující lidské přirozenosti. Poslední návrh ze Špidlova antidiskriminačního šanonu má již téměř totalitní parametry. Obsahují zárodky vzniku „genderových úřadů“ s takřka policejními pravomocemi, a to již nikoli jen pro dohled nad státními a veřejnými institucemi, ale i pro oblast soukromoprávní a rodinnou!

Právě tato oblast veřejné politiky získává otevřeně protikřesťanské rysy. Křesťanský pohled na člověka zdůrazňuje přirozenou rozdílnost mezi mužem a ženou při uznání jejich rovné důstojnosti. Komplementarita obou pohlaví nachází svoje institucionální vyjádření ve společenství manželství, otevřeném k životu a zaměřeném k výchově dětí. V posledních desetiletích dochází k úmyslné demontáži přirozené rodiny otevřenou podporou zaměstnanosti žen mimo rodinu, propagací antikoncepce a legalizací potratu. Ještě závažnější dopad na vnímání rodiny a postoj k manželství má dekriminalizace a následné zrovnoprávnění sodomských vztahů s řádným manželstvím. Přestože není reálně možné, vzhledem k lidské přirozenosti, instituce manželství a rodiny volnými svazky bez ohledu na pohlaví zcela nahradit, většina evropských národů se vydala cestou k vytvoření androgynní společnosti, ve které ztráta přirozených pohlavních identit a jejich společenských rolí vytváří prostor ke snadné manipulaci obyvatelstva. A právě takové projekty, napomáhající demontáži klasické rodiny, jakož i jiných aspektů křesťanské kultury a civilizace, financuje důsledně nadnárodní mecenáš a ideolog „otevřené společnosti“ George Soros. Může být „duší Evropy“ právě ona doktrína otevřenosti? Co tuto „otevřenost“ vlastně ideově definuje? Vzhledem k tomu, jaká témata jsou Sorosovi v oblasti sociální a kulturní blízká, se zdá, že se jedná o otevřenost pouze k tomu, co přispívá k definitivnímu odstranění těch hodnot, postojů a institucí, které nám tu po křesťanské éře ještě zbývají.

Je dosti pravděpodobné, že původní či pováleční architekti sjednocené Evropy si nepřáli rozpad rodiny, veřejnou propagaci homosexuality a genderovou politiku dnešní Evropské unie, jinými slovy, že by nad dnešní Evropou hořce zaplakali. Jaké by si z dnešní situace mohli vzít ponaučení? Odstraníme-li z veřejného života Boha a náboženství jako jeho úběžníky a ukazatele, nevznikne ideově neutrální stát, jehož „trh idejí“ spontánně vygeneruje spravedlivou a lidské důstojnosti odpovídající společnost. Na trůn svrženého Boha usednou jeho protivníci s alternativním světonázorem. Copak není 20. století s jeho totalitními ideologiemi o tom dostatečným svědectvím?

Dnes se o tento trůn přetahuje více sil, z nichž dvě momentálně nejsilnější jsou ideologie lidských práv v duchu sekulárního humanismu a islám. V jistém smyslu se tu jedná o spojené nádoby, neboť islámu by se v Evropě nedařilo, kdyby mu protikřesťansky zaměření sekularisté neposkytli svojí politikou, jakkoli nechtěně, prostor k expanzi. V této souvislosti stojí za zmínku návrh Panevropské unie z roku 1952, tlumočený jeho zakladatelem Coudenhove-Kalergim, aby vlajka sjednocené Evropy obsahovala vedle kříže také islámský půlměsíc. Islám je dnes nejdynamičtěji se rozšiřující náboženství v Evropě. Díky nízké natalitě postkřesťanských bílých Evropanů se zvyšuje poměr muslimů v evropských společnostech, a to nejen díky vyšší míře porodnosti, ale i pokračující imigraci pracovní síly z islámských zemí. Mnozí muslimové již totiž dávno vědí, že postkřesťanská Evropa je ideově vyprahlá, a tudíž nepředstavuje účinnou hráz proti šíření islámu na své půdě. O tom svědčí i svojí otevřeností pozoruhodný článek, jehož autorem je Velký mufti Bosny a Hercegoviny Mustafa Cerić, uveřejněný v lednu letošního roku pod názvem Otázka jediné muslimské autority v Evropě. Úkolem článku je obhájit myšlenku vytvoření jediné celosvětové autority pro otázky občanského a náboženského života muslimů. A autor se domnívá, že nejlepším místem pro začátek tohoto procesu je právě Evropa. Článek byl publikován v časopise European View, vydávaném Centrem pro evropská studia. Cerić v něm obhajuje názor, podle něhož by měli všichni muslimové podléhat nejen zákonům šarí´a, ale také jedinému společnému politickému a duchovnímu vůdci. Jednotlivé státy by měly smluvně garantovat fungování této paralelní jurisdikce, což by v praxi znamenalo položení základů pro utvoření evropského chalífátu. „Islámská smlouva, šarí´a, je věčná, nezpochybnitelná a neohraničitelná,“ píše Cerić, a „jednotný evropský imamát (uvedení zákonů šarí´a do praxe)“ byl měl zajistit „institucionalizaci islámu v Evropě“. Autor dále poznamenává, že by se oba velké proudy uvnitř islámu měly spojit za účelem „vytvoření jednotné celosvětové muslimské autority“. Cerić píše, že si islám v Evropě zasluhuje nejen pouhé uznání, ale i vytvoření takového prostředí, které by evropským muslimům umožnilo institucionální reprezentaci, mající politickou podporu vlád i veřejnosti. Cerić vidí spojení mezi dnešní Evropou a politickým islámem naprosto jasně. Po závěrečných výrocích, které hraničí s urážkami (evropská společnost ještě „nedospěla“ do stadia, aby si dostatečně uvědomovala výhody jednotné muslimské autority), zakončuje svůj článek touto nosnou myšlenkou: „Jednotná muslimská autorita v Evropě bude dříve či později ustavena, a to s ohledem na potřeby mladých muslimů, kteří svou islámskou identitu nadřazují nad svou identitu národní a etnickou…“ Na jiném místě článku uvádí autor paralelu mezi islámem jako „univerzálním“ náboženstvím a muslimy jako „globálními obyvateli“. Jak je patrné, v Cerićově koncepci existuje přímé spojení mezi návrhem na vytvoření evropského chalífátu (ačkoli Cerić tohoto výrazu přímo neužívá) a kosmopolitní ideologií globalizace, jejíž klíčovou součástí je evropská integrace. Jak Cerićově strategii aktivně čelit, když Evropa ztratila svoji původní identitu a životní elán?

Jeden z velkých duchů Anglie prvních desetiletí 20. století, historik a politik Hilaire Belloc, je autorem knihy Evropa a víra (Europe and the Faith, 1920). Svůj příspěvek zakončím citátem z této knihy: „Dospěli jsme, v důsledku té tři sta let staré katastrofy, k takovému stavu společnosti, k rozvratu norem, rozpuštění duchovního rámce, že je to pro společnost dále nesnesitelné. Mnoho lidí si začíná uvědomovat, že snaha kráčet touto stále setmělejší cestou dál je jako hromadění dluhu. Autorita, tento životní princip, ztrácí svůj význam, a civilizace, kterou jsme zdědili, a za kterou neseme odpovědnost, se chvěje před hrozbou svého vlastního zániku. V takové situaci platí historická pravda, že tato naše Evropa, vybudovaná na vznešených základech klasického starověku, byla zformována katolickou církví. Díky ní existuje a na ní závisí její budoucnost. Buď se Evropa k víře navrátí, nebo zahyne. Víra je Evropa. A Evropa je víra.“

Článek byl po redakčních úpravách publikován v revue Prostor.

reklama
1350 čtenářů | 23 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Další články od tohoto autora:
Komentáře


Re: K procesu sjednocování Evropy
(Felix, 26.12.2008 18:06:07)
Odpovědět
Z tohoto článku jsem přečetl jen tři odstavce a dál už jsem nemohl. Protože v těch třech odstavcích aspoň na deseti místech (většinou se týkaly svobody) jsem si řekl: tertium datur. Disjunkce neúplná. Jsou tu prostě třetí možnosti, které nabourávají autorův koncept. A protože těch třetích možností bylo tolik, nemohl jsem už číst dál, nemělo to cenu. Autor se mnohokrát staví pro nebo proti nečemu, ale pokud je ta disjunkce neúplná, pokud tu téměř vždy existuje třetí možnost, nevím, jakou hodnotu článek má. Spíše, než autora vyzývat k diskusi o těchto třetích možnostech by asi pomohlo, kdyby ne negativně odsoudil, ale positivně představil svou koncepci státu, vlády propojené (jak?) s křesťanstvím. Pak by možná (?) vysvitlo, že se za těmi mnoha slovy skrývá totalitní náboženská koncepce podobná totalitním zemím musulmanským. Ať tu koncepci předloží! Ne negovat, ne odsuzovat hloupého Špidlu - na tom se všichni shodnem, ale positivně: Jak by to mělo být. Autor by možná (?) zmlkl, nebo bychom se velmi divili. Má k tomu nejen poznání, ale i odvahu?
Re: K procesu sjednocování Evropy
(Richard Kováč, 26.12.2008 20:58:57)
Odpovědět
Píšete, že Luther zavinil erozi duchovní jednoty v evropě ? Co je to za blábol ?!? protestantismus vznikl díky hříchům, hrabivosti katolické církve. Kdyby nevznikla reformace dávno by tu církev nebyla ? Nesouhlasím s tím co dáváte do souvislosti. Ano dnešní evropa je duchovně vyprahlá, ale neobvňujte z troho opravdové křesťany
Re: K procesu sjednocování Evropy
(Richard Kováč, 26.12.2008 21:04:36)
Odpovědět
Díky násilné rekatolizaci v Evropě odešlo spoustu křesťanů do Nového světa /USA/. Je zajímavé, že duchovní úroveň Ameriky zatím drží mnohé evangelikální církve. Ostatně Ježíš Kristus nezaložil katolickou církev, ale Kristovu církev. Stejně jako nezaložil řády, neustanovil celibát /Apoštol Petr byl ženatý stejně jako další Apoštolé s vyjímkou Sv.Pavla. Neustanovil kněží, protože všichni znovuzrození křesťané jsou královské kněžstvo. Nechci brojit proti katolíkům Bůh má ve všech církvích vzácné Bohu vydané lidi. Ale na toto jsem musel reagovat. Byl bych rád kdyby autor zdůvodnil proč odsuzuje reformaci ?
Re: K procesu sjednocování Evropy
(jj, 27.12.2008 0:30:25)
Odpovědět
"Mnozí muslimové již totiž dávno vědí, že postkřesťanská Evropa je ideově vyprahlá, a tudíž nepředstavuje účinnou hráz proti šíření islámu na své půdě." - blábol, nejvíce islamizaci pomáhají politicky organizovaní evropští křesťané a židé , a o důvodech tohoto lze jen spekulovat
Re: K procesu sjednocování Evropy
(jh, 27.12.2008 1:12:01)
Odpovědět
Pane Kováči,
zkuste si najít v Distanci práci P. Madrida "Solla Scriptura jako návod k anarchii", nebo práci filosofa J. Fuchse "Metodický omyl protestantismu", který publikoval v Kritických úvahách č.1.
Je to sice šlápnutí na kuří oko protestantismu, ale šlápnutí to osvobozující.
S mravní kvalitou jednotlivých protestantů to vůbec nesouvisí a Semín to ani nezmiňuje.

O tom, že musí padnout nejeden mýtus o protestantismu dnes nelze pochybovat...

Jeden významný církevní historik se krátce před svou smrtí v soukromí svěřil s fakty o skutečných důvodech pobělohorské emigrace. Jeho široké ekumenické srdce nemělo odvahu tato fakta veřejně publikovat. Řekl nám, že protestantští historici to vědí také (před 10 lety) a je řada na nich, aby s těmito nepříjemnými fakty vyšli na světlo světa.


Pane Felixi,
Semín zpravidla uvažuje v kontroverzní a provokativní dvojpoloze "ano - ne"

Chápu, že jde o výbušnou směs zvláště, když se nabízí - nejen Vám - tolik jiných alternativ...
Re: K procesu sjednocování Evropy
(Felix, 27.12.2008 14:03:03)
Odpovědět
Píšete, že Semín uvažuje v kontroversní formě ano - ne. Kdyby tomu tak bylo, nepsal bych nic, nebo jen "výborně". Mně se nelíbí, že autor v této formě naopak neuvažuje. Psal jsem, že jeho uvažování je ano - ne - třetí možnost (kterou si asi neuvědomuje). A jak jsem psal, v prvních třech odstavcích je to tak asi 10 x. Pokud Vás to zajímá, napíšu, kde začínají tato matení. Začátek článku je bevadný. Nesprávnosti začínají slovy: "stal se základem pro vznik a šíření politického liberalismu. Původně křesťanskou Evropou začalo obcházet strašidlo svobody, chápané ve smyslu emancipace veřejného života z područí náboženství. Volání po svobodě slova, vyznání a odluce státu od církve nebylo motivováno úmyslem zamezit neoprávněným formám zasahování církve do chodu státu či snahou osvobodit církev, aby svoji úlohu ve společnosti mohla plnit nikoli jako převodová páka osvícenského režimu, ale v souladu se svým základním duchovním posláním. Liberální svobody sloužily a dodnes slouží jako nástroj k zamezení vlivu náboženské autority na veřejný život." Takže si vezměme jen začátek citátu, první dva řádky.
Pokud by to tak bylo, že protestantismus se stal základem pro vznik a šíření politického liberalismu, byl by protestantismus dobrý. Bez něho by totiž - podle autora - politický liberalismus (který je dobrý) - nevznikl. Ale protestantismus je špatný. O tom není pochyb a pokud úvodní diskutující tvrdí něco jiného, velmi se mýlí. S nimi ale teď diskutovat nechci. Autor tedy tvrdí, že bez omylů plného protestantismu by politický liberalismus nevznikl. Je tu zřejmě třetí možnost: Při zachování pravdivé víry by také vznikl politický liberalismus.
Ještě zmíním dva dlaší příklady, ale jen stručně.
- strašidlo svobody, chápané ve smyslu emancipace veřejného života z područí náboženství. Třetí možností je, že politická svoboda není ani nevnímavá k náboženství, ani není v jeho područí. Politická svoboda může mít náboženství (katolické - a další - čtvrtou - špatnou - možností je: protestantské) jako mravní korektiv, apel, výzvu ... k zamezení jejího sklouznutí do bahna svobody etické.
A za třetí (text trochu přeskočím, mezi tím je další neúplná disjunkce): "Liberální svobody sloužily a dodnes slouží jako nástroj k zamezení vlivu náboženské autority na veřejný život" (pominu nelogismus "liberální libertates - svobodné svobody"). Autor asi myslí "politické" svobody. Pak ale politické svobody slouží i jiným věcem, než k omezení (dodávám já:) dobrého (je totiž i špatný vliv) vlivu náboženské autority - třetí mložnost. K tomu ještě na závěr dodávám, že vliv náboženské autority může (ale nemusí) být dobrý, JEN pokud se týká oblasti přirozené, nikoliv nadpřirozené.
A tak bychom mohli pokračovat.
Re: K procesu sjednocování Evropy
(Richard Kováč, 27.12.2008 14:43:12)
Odpovědět
JH OPĚT VRACÍM POLEMIKU. PROČ VZNIKL PROTESTANTISMUS. BYLA TO REAKCE NA PROHNILOST TEHDEJŠÍ CÍRKVE. ODPUSTKY OBŽERSTVÍ, BOHATSTVÍ A CHAMTIVOST. TEHDY UŽ NEŠLO O BOHA, ALE O MOC A PENÍZE. NAKONEC KDO UPÁLIL JANA HUSE ? TEHDEJŠÍ PŘEDSTAVITELÉ KATOLICISMU. BYL SNAD HUS KACÍŘ A ŠPATNÝ KŘES´TAN ? NIKOLIV. PROČ BYL LUTHER DÁN DO KLATBY ? PROTOŽE SE DRŽEL BIBLE
Re: K procesu sjednocování Evropy
(Felix, 27.12.2008 14:48:53)
Odpovědět
Vážený příteli, zkuste napsat ty blbosti nejen versálkami, ale i červeně, třeba se tak stanou pravdivými. Děkuji.
Re: K procesu sjednocování Evropy
(Richard Kováč, 27.12.2008 14:53:51)
Odpovědět
Specifikujte jaké blbosti. Trochu konkrétněji by to nešlo ? Jsem křesťanem již 25 let a troufám si tvrdit, že mám velmi dobrou znalost Bible. Také si troufám tvrdit, že jsem schopen kvalifikovaně ukázat na spoustu věcí, které katolická církev učila a učí a jsou v rozporu s Svatým písmem.
Re: K procesu sjednocování Evropy
(Richard Kováč, 27.12.2008 15:00:41)
Odpovědět
Jak myslel Felix protestantismus je špatný o tom není pochyb ?!?
Re: K procesu sjednocování Evropy
(Felix, 27.12.2008 15:20:08)
Odpovědět
To jsem myslel tak, že se - pokud jde o pravdivostní a mravní hodnotu protestantismu - s Michalem Semínem celkově (zřejmě ne ve všech dílčích aspektech - srov. mou kritiku jeho článku) shodneme. Mezi Semínem a mnou o tomto není pochyb.
Re: K procesu sjednocování Evropy
(Richard Kováč, 27.12.2008 15:18:05)
Odpovědět
Jh já vím, že v protestantismu bylo několik proudů, že byli i roztržky, úlety vím, že existovala i katolická reformace. Jasně že v protestantismu existovali nonkorformisté, habání, anababtisté, vrchnostenská církev atd. . Jenomže Řím odmítl reformníkroky katolíka Luthera a tak se reformace posunula jiným směrem. Dobré postřehy jsou z knihy malé dějiny katlické církve od teologa Hanse Künga
Re: K procesu sjednocování Evropy
(Josef, 27.12.2008 12:05:44)
Odpovědět
Zda se jedna o to, ze diky krestanstvi jsme se stali nejlepsi civilizaci na svete! Souhlasim s panem Seminem, ktery nejdulezitejsi bod dal az na konec clanku:
.....V takové situaci platí historická pravda, že tato naše Evropa, vybudovaná na vznešených základech klasického starověku, byla zformována katolickou církví. Díky ní existuje a na ní závisí její budoucnost. Buď se Evropa k víře navrátí, nebo zahyne. Víra je Evropa. A Evropa je víra.“
Pan Patrick Buchanan ve svych nazorech jde jeste dal kdyz poukazuje, ze Evropu pred Islamem zachranila cirkev a vira v Boha a nikdo jiny v budoucnu uz Evropu sjednotit a ubranit se siricimu Koranu nedovede a varuje Ameriku pred nasledovanim.
Re: K procesu sjednocování Evropy
(Richard Kováč, 27.12.2008 14:48:48)
Odpovědět
Já souhlasím, až na to, že katolicismus si dělá patent na pravdu jak vykládat Boží slovo a patent na spasení. Přitom průměrný katolík nezná Bibli /osobní zkušenost/. Jinak nechci se navážet do katolíků sám jsem poznal několik vzácných lidí z katolické církve, kteří to z Bohem myslí vážně a žijí podle Bible. Proto závěr Semínova článku bych shrnul takto: Evropu může pouze zachránit návrat k Bohu, Božímu slovu a víře v Ježíše Krista. Neznám termín jako katolická víra katolické spasení atd. Bible říká kdo věří ve mne / v Ježíše Krista/ má život věčný a nasoud nepřijde. Źádná náboženská organizace nevlastní klíče od nebe ani protestanti ani katolící. Ty drží v ruce Bůh a každý kdo činí pokání, přijde k Bohu a vyzná hříchy se stává členem Boží rodiny. Konfese je v tomto případě nedůležitá
Re: K procesu sjednocování Evropy
(Felix, 27.12.2008 15:27:48)
Odpovědět
Já nejsem vždycky proti. Třeba to, k čemu je tato má odpověď, plně podepisuji - tedy s maličkým upřesněním, že víra v Boha nestačí - to přece věří i muslimové. Kde je zde "víra v Boha", by mělo tedy být třeba: víra v trojjediného Boha. Nebo: víra v Boha Syna. Nebo: víra v Pána Ježíše Krista. A nejlépe: katolická víra.
Re: K procesu sjednocování Evropy
(Richard Kováč, 27.12.2008 16:21:47)
Odpovědět
Bible nezná termín katolická víra. Existuje pouze víra v Boha otce, syna Ježíše Krista a ducha svatého tak jak to zjevuje Bible potažmo Nový zákon. Možná to vypadá jako slovíčkaření a žabomyší válka.Možná by nezasvěcený nevěrec řekl, že se hádáme o pitomosti. Ovšem stejn tak neexistuje protestanstá víra. Pouze osobní zkušenost s Bohem znovuzorení a spasení přijetím Kristovy oběti
Re: K procesu sjednocování Evropy
(Richard Kováč, 27.12.2008 14:51:23)
Odpovědět
Semín sice o katolické víře na závěr nemluví, ale z kontextu to vyplývá proto jsem tak zdůraznil, že spasení je z víry v Ježíše Krista, tak jak to zmiňuje Písmo a vykladačem a autorem je Duch svatý
Re: K procesu sjednocování Evropy
(Felix, 27.12.2008 15:30:18)
Odpovědět
A s komentáři k tomuto článku tímto končím. Už je to nepřehledné. End.
Re: K procesu sjednocování Evropy
(Richard Kováč, 27.12.2008 15:54:03)
Odpovědět
Takže podle autora článku a Felixe je hodnota protestantismu nulová. Já bych spíše vše posuzoval s Písmem
Re: K procesu sjednocování Evropy
(Richard Kováč, 27.12.2008 16:06:24)
Odpovědět
Doporučuji článek na www.tyden.cz Článek se jmenuje EU, Apokalypsa a Panna Marie.
Re: K procesu sjednocování Evropy
(Richard Kováč, 27.12.2008 16:18:01)
Odpovědět
Pane Semíne mám dotaz Vy věříte, že se člověk může a má modlit k Paně Marii a ke svatým ? Pokud ano ukažte mi v Bibli odkaz kde je o tom psáno. Bible říká, že modlitba která není směřována k Bohu, ale kekomukoliv jinému je modlářství. Nechci vyvolávat spory s katolíky vůbec se s nimi nehádám. Ale tento článek považuji za velmi zavádějící. Viz Váš článek o fatimském zjevení. Panna Marie není Bůh a nebyla vzata na nebe. Je to člověk, kterého si Bůh použil ke svému plánu.
Re: K procesu sjednocování Evropy
(jh, 29.12.2008 15:14:13)
Odpovědět
Pane Felixi,
děkuji za Váš příspěvek (Felix, 27.12.2008 14:03:03)
Nemám s čím bych s Vámi nesouhlasil. Jen upřesňuji, že jsem použil (k Semínovu textu) výraz "zpravidla" nikoli "výlučně". To mnohé vysvětluje.
Omlouvám se za zpozdilé či krátké reakce..., sedím u PC jen sporadicky.

Pane Kováč,
nemusíte vracet polemiku o protestantismu zpět, nemám čas (viz výše) trávit čas sáhodlouhými diskusemi nad tím, co je už dávno zveřejněno a precizováno.
Uvedené autory jsem Vám doporučil v dobré víře, že Vám pomohou dát odpověď jako pomohli mě.
Pokud něčemu skutečně věříte, nebojte se tuto víru prověřit větrem kritiky mnou (i jiných) doporučených autorů - autorit.
Re: K procesu sjednocování Evropy
(Richard Kováč, 30.12.2008 10:34:42)
Odpovědět
Je otázka jaké že to byli autority. Uvedu příklad jiný pohled bude mít na druhou světovou válku německý voják a jinak vše popíše třeba čech, angličan. Pro mě je autoritou Bible akaždé učení, názor či teologická stať musí být posuzována na základě této Knihy. Napsat, že lidé, kteří chtěli čistotu víry, poukazovali na duchovní úpadech tehdejší církve, že to mělo nulovou morální hodnotu je úsměvné.