reklama
reklama
BulletPřihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

BulletInformační servis
Zasílání novinek e-mailem
BulletČlánky autora
BulletVyhledávání

BulletReklama
Václave, stojíme za tebou
BulletReklama
www.tv7.cz
BulletPočítadlo dluhu
BulletStáhněte si knihu
BulletDoporučujeme knihy
Lukáš Petřík - Konzervativní revoluce Margaret Thatcherové a Ronalda Reagana

Margaret Thatcher: Umění vládnout

Peter Schweizer: Reaganova válka

Gonzalo Vial: Pinochet

Evropské otazníky

Křesťanství a ateismus

Jak katolická...
BulletPrůzkum
Měla by Česká republika vystoupit z EU?
Hlasovat můžete kliknutím na odpověď

BulletPoliticky nekorektní trička
Objednejte si politicky nekorektní trička
BulletReklama
EU Book shop
BulletReklama
BulletDoporučujeme
Byli jsme i před unií, budeme i po ní. Boj za samostatnost našeho státu bude probíhat i po Lisabonu

Václav Klaus

Mladá pravice

D.O.S.T.

Desatero Mladé pravice

Pat Buchanan

Ron Paul

Hnutí pro život

Eretz.cz - zpravodajství z Izraele

Standing Together with Israel

Československo 2008 tour

Učitel financí

Chystá se hloupé gesto vůči sudetským Němcům

Autor: Petr Mach | Publikováno: 15.8.2005 | Rubrika: Politika
Ilustrace

Nápadem učinit "verbální gesto" vstřícnosti vůči sudetským antifašistům vstoupil premiér Paroubek do zahraničně-politických vztahů České republiky jako slon do obchodu s porcelánem.

Nejprve se zdálo, že premiér hovoří o možnosti odškodnění, pak upřesnil, že nemyslí jakékoliv odškodnění, ale gesto zadostiučinění. Pak upřesnil, že má na mysli gesto verbální. Tedy zřejmě slovní – ústní či písemný – projev pozitivního hodnocení tehdejších postojů etnicky vymezené skupiny československých občanů.

Podle Paroubka "dlužíme určité gesto" těm sudetským Němcům, kteří byli v roce 1938 proti rozbití Československa, jmenovitě má jít podle premiéra o "sociální demokraty, komunisty a katolické kněží". Dále bylo specifikováno, že má na mysli lidi, kteří nebyli odsunuti, ale kteří "raději odešli dobrovolně".

Nic nedlužíme

Premiér tentokrát vskutku šlápnul vedle. Chce se za Českou republiku omluvit – nebo poděkovat – někomu, kdo odešel dobrovolně – a navíc na základě etnického principu? Zajímavé je, že premiér zřejmě zvažuje gesto vůči někdejším československým občanům, na které se nevztahovaly Benešovy dekrety, kteří jako aktivní antifašisté nebyli zbaveni občanství. Jen německá národnost je kvalifikuje pro Paroubkovo gesto. Proč chce projevit vděk jen vůči etnickým Němcům? V čem se tedy tito lidé lišili od dalších lidí, kteří také chtěli zachovat stát a kteří jej po válce opustili nebo v něm – mnozí ke své škodě – zůstali? Liší se jen v tom, že byli Němci. A kdo že jim je cosi dlužen? Zřejmě my neněmci. Je to velký nesmysl – my neněmci těmto ani jiným sudetským Němcům nic nedlužíme.

Nebezpečný krok

Jako navýsost zahraničně-politický krok jde o nebezpečnou iniciativu, která rozvíří zklidněné vody česko-německých vztahů. Pokud by Česká republika sama od sebe učinila "gesto zadostiučinění" vůči jedné – etnicky vymezené – skupině bývalých sudetských Němců, okamžitě to povzbudí nároky dalších – etnicky vymezených – skupin sudetských Němců. A nejen Němců. Proto Paroubkův nápad okamžitě odmítl slovenský předseda vlády Mikuláš Dzurinda. "Zájmem Slovenska je, abychom se více dívali do budoucnosti než do minulosti, abychom nekoketovali s myšlenkami otevírat uzavřené kapitoly," uvedl slovenský premiér.

Když se proti Paroubkovu nápadu ohradil prezident Klaus, předseda vlády, aby prezidenta dehonestoval a jeho kritiku zlehčil, opakovaně do médií prohlásil, že se prezident ocitl v jedné partě se sudetoněmeckým "landsmanšaftem", který pochopitelně Paroubkův nápad odmítl také. Tím, že Paroubek použil v češtině pejorativní německé označení pro "krajanské sdružení" odsunutých sudetských Němců, jen proti České republice okamžitě popudil neskonale více Němců, než kolik jich předtím potěšil. Takto zájmům České republiky, která chce být suverénním a rovnocenným sousedem ve střední Evropě, rozhodně neprospěl.

Jaké gesto?

Záhadou stále zůstává, jaké gesto chce premiér Paroubek učinit. Stát má jeden standardní nástroj na činění gest lidem, kteří se nějak zasloužili o stát nebo projevili hrdinské činy. Tímto nástrojem je státní vyznamenání, které ovšem neuděluje premiér, nýbrž které podle článku 63 Ústavy České republiky uděluje nebo propůjčuje prezident, a ten jistě nehodlá udělovat někomu vyznamenání jen proto, že by to byl etnický Němec.

Jaké "verbální gesto" tedy může učinit předseda vlády? Může do Německa a Rakouska poslat konkrétním Němcům, kteří byli komunisté, sociální demokraté nebo katoličtí kněží a kteří po válce z Československa odešli dobrovolně za lepším životem do Německa a Rakouska, než aby žili v komunismu, pozdravné, omluvné či děkovné dopisy.

Měli by mu to ale jeho kolegové ve vládě a ve straně rozmluvit. Totiž tyto iniciativy nejsou než princip kolektivní viny naruby. Proč má Česká republika, množina deseti milionů občanů, z nichž většina vůbec nebyla v roce 1945 na světě, mít černé svědomí?

Ať se omlouvá jako jednotlivec ten, kdo cítí vinu, ten, kdo má pocit, že někomu ublížil. Nechť pan Paroubek posílá pozdravné a omluvné dopisy do Německa – ale za své a až nebude premiérem České republiky.

Hospodářské noviny, 12.08.2005

http://petrmach.cz

reklama
1293 čtenářů | 10 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Další články od tohoto autora:
Komentáře


Re: Chystá se hloupé gesto vůči sudetským Němcům
(Stránský, 15.8.2005 8:38:16)
Odpovědět
Nejlépe ty Němce mlátit CEPem do hlavy. Než pustit jednoho viníka, tak raději pobít nevinné, kdo to jenom říkal ? Jo, to je z právní teorie Andreje Vyšinského, který měl své dvojče v Rolandu Freislerovi. U nás ji tvořivě rozvíjel třeba takový Josef Urválek.
Re: Chystá se hloupé gesto vůči sudetským Němcům
(Black, 15.8.2005 8:58:46)
Odpovědět
Gesto vůdči antifašistům není špatný nápad. Neviděl bych ho ale jako omluvu, ale spíše jako ocenění jejich statečnosti. Vždyť být v říššské župě Sudettenland antifašistou nebyla za III. říše lehká věc. Na druhou stranu, vůdči té druhé skupině - bývalým členům SdP, bych se zdržel jakýchkoliv komentářů. Odsun bylo to nejmenší, co je po válce mohlo potkat. A to, že je landsmančaft proti bych viděl spíš jako plus pro celou věc... :-) O něčem to svědčí.
Re: Chystá se hloupé gesto vůči sudetským Němcům
(noname, 15.8.2005 9:07:33)
Odpovědět
Pobijte je všechny, však si je Bůh nahoře přebere :(
Pane Stránský, k tomu nemám co dodat.
Vítám omluvu, kterou hodlá učinit pan Paroubek, jako jsem vítal omluvu, kterou kdysi udělal pan prezident Havel.
Stejně jako vítám "konference usmíření" mezi českými a německými křesťany. (Opakuji se :)
Chybí nám (státu) omluva těm, kteří byli vyhnáni ne na etnickém, ale třídním principu, navrácení občanství, byť by měli dvojí.
Málo si vážíme našich emigrantů.
Doufám, že se pan premiér omluví i za (fašisty-stbáky?) v kuklách, které jeho režim naučil nejdřív mlátit, potom se ptát - grosstapo.
Re: Chystá se hloupé gesto vůči sudetským Němcům
(pepan, 15.8.2005 9:15:27)
Odpovědět
Navrhuji také omluvit se Rakousku za rozbití CK monarchie,Polsku za ¨
obsazení Těšínska, za Husity, Svatého Václava, praotce Čecha a vůbec za to, že jsme v české kotlině a ne na Sibiři.
Re: Chystá se hloupé gesto vůči sudetským Němcům
(noname, 15.8.2005 10:00:39)
Odpovědět
Pokud se chcete omlouvat za svůj agresivní nacionalismus, proč ne:)
Omluvy "sorry že žiju" jsou asi zbytečné, a pokud jsem je kdysi vyslovoval já, nemyslel jsem je upřímně.
Jsem pro omluvu, nápravu křivd a zločinů spáchaných ve jménu Čechů, jakékoli Myšlenky, Náboženství, pokud k tomu kterému směru hlásím. Někdy nezbývá než říci: promiňte, odpusťte nám, nápravu už zjednat nemůžeme, aniž bychom se dopustili další křivdy.
Jsem rodem: ateista, komunista i křesťan, evangelík i katolík
Čech i Polák, říšský Němec - kolonista, s typicky židovským jménem.
Ale před Bohem nic z toho není cenné. Ani sebelepší církev nic nespraví. Ani sebelepší náboženství.
Co má před Bohem cenu? Asi pokora. A myslím, že má cenu i mezi lidmi.
OFFTOPIC
Myslím, že je dobře, když v KFOR jsou naše jednotky. Každý z vojáků tam může být se svým "rodokmenem" i s minulostí našeho národa, vědět, že nacionalismus málokdy buduje, nenávist nikdy. Ale může tam pomáhat i s nadějí, že včerejší nacionalisté mohou zmoudřet, a držet se jen toho, co buduje.
Je to těžké, ale jde to.
Mezi Čechy byli hulváti jako Urválek, gardisti ap. Ale také lidé se srdcem jako Přemysl Pitter.
Mezi Němci byli také hulváti jako Hitler, Henlein. Ale také lidé se srdcem jako Dietrich Bonhoeffer.
Re: Chystá se hloupé gesto vůči sudetským Němcům
(gius, 15.8.2005 10:01:33)
Odpovědět
Souhlas... no, treba jeste neco Paroubek vymysli :-)
..ach jo, at uz jsou ty volby a lidi trochu premysli...
Re: Chystá se hloupé gesto vůči sudetským Němcům
(jan.nebadal@tiscali.cz, 16.8.2005 22:21:31)
Odpovědět
Rakousku se netřeba omlouvat za rozbití CK monarchie. Rakouskou monarchii rozbili
pangermánští nacionalisté nikoliv primárně Češi. Masaryk a spol by to sami od sebe totiž nedokázali.
Sudeťáci z drtivé většiny zradili a volili nacistickou Henleinovu stranu. Za to zasloužili kulku
a byli pouze odsunuti. Těch skutečně nevinných je drtivá menšina a je trapné se tím ještě zabývat potom, co skopčáci už napáchali.
Pozdravuju ze "Sudet".
Re: Chystá se hloupé gesto vůči sudetským Němcům
(noname, 17.8.2005 7:25:58)
Odpovědět
Kdo je bez viny, první hoď kamenem.
Re: Chystá se hloupé gesto vůči sudetským Němcům
(kouba, 15.8.2005 9:36:43)
Odpovědět
ať se pan Paroubek omlouvá tímto stylem sám za sebe,já s
takovouto směrovanou omluvu lidem kteří odešli a neškodili
při rádoby budovaní socialismu nesouhlasím.
Re: Chystá se hloupé gesto vůči sudetským Němcům
(jirka, 15.8.2005 15:13:53)
Odpovědět
Nevím ,nevím ,ale jednou budeme na toho Paroubka vzpomínat jako na zlý sen naší politické scény.