reklama
reklama
BulletPřihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

BulletInformační servis
Zasílání novinek e-mailem
BulletČlánky autora
BulletVyhledávání

BulletReklama
Václave, stojíme za tebou
BulletReklama
www.tv7.cz
BulletPočítadlo dluhu
BulletStáhněte si knihu
BulletDoporučujeme knihy
Lukáš Petřík - Konzervativní revoluce Margaret Thatcherové a Ronalda Reagana

Margaret Thatcher: Umění vládnout

Peter Schweizer: Reaganova válka

Gonzalo Vial: Pinochet

Evropské otazníky

Křesťanství a ateismus

Jak katolická...
BulletPrůzkum
Měla by Česká republika vystoupit z EU?
Hlasovat můžete kliknutím na odpověď

BulletPoliticky nekorektní trička
Objednejte si politicky nekorektní trička
BulletReklama
EU Book shop
BulletReklama
BulletDoporučujeme
Byli jsme i před unií, budeme i po ní. Boj za samostatnost našeho státu bude probíhat i po Lisabonu

Václav Klaus

Mladá pravice

D.O.S.T.

Desatero Mladé pravice

Pat Buchanan

Ron Paul

Hnutí pro život

Eretz.cz - zpravodajství z Izraele

Standing Together with Israel

Československo 2008 tour

Učitel financí

Jaká by měla být nová pravicová strana?

Autor: Marek Skřipský | Publikováno: 30.12.2008 | Rubrika: Zamyšlení
Ilustrace

Na dvanáctý leden 2009 oznámil ředitel Centra pro ekonomiku a politiku, Petr Mach, založení nové pravicové strany, vzešlé z z vleklé krize občanských demokratů. Přestože tento projekt vyvolal značný zájem médií i aktivních občanů, příliš informací o něm veřejnost stále nemá. „Nová pravice“ v České republice svou stranickou platformu teprve rozjíždí a proto bych se, jakožto konzervativní pravičák, rád zapojil do diskuse o tom, jak by měla ona platforma vypadat.

 
Přes nedostatek konkrétních informací můžeme s jistotou říci, že zmiňované politické uskupení bude prosazovat odmítnutí Lisabonské smlouvy, spojené s obhajobou národních zájmů, omezení přebujelé byrokracie a odstraňování regulačních mechanismů v ekonomické sféře. Jednoznačně chválím. Velmi dobrý začátek, který může vzbudit zájem mnoha pravicově smýšlejících občanů, znechucených politikou ODS. Mějme na paměti, že s Lisabonskou smlouvou nesouhlasí 55 % obyvatelstva, ale přesto neexistuje v českém parlamentu žádná strana, která by tuto přelakovanou euroústavu jednoznačně odmítla.
 
Je to ovšem pouze začátek. Chce-li strana dlouhodobě udržet stabilní elektorát, musí mít vizi. Z čeho by ale vize české „nové pravice“ měla vycházet ?
 
Osobně soudím, že nový reprezentant politické pravice by mohl a měl využít situace. Topolánkovo vedení totiž de facto zničilo ODS jako pravicovou stranu konzervativně liberálního střihu, takže dnes v České republice parlamentní pravice neexistuje.
 
Toto nově vzniklé vakuum musí nový politický subjekt zaplnit a patřičně to podat veřejnosti. Buďme důslední a vytkněme si témata, na které pravicový volič, nebo prostě jen zodpovědný občan se zdravou hrdostí, slyší. Dejme jasně najevo, že hodláme snížit daně skutečně VŠEM, zejména pak střední třídě a rodinám s dětmi, protože právě tito tvoří základ funkční společnosti. Odmítněme proto „daňovou podkovu“ současné vlády, která přinesla užitek pouze těm dvěma vrcholům podkovy – chudým a bohatým – zatímco střed se nejvíce „prohnul“. Dělejme pravicovou politiku pro všechny občany, ne jen pro „bohaté“ a dokažme, že na pravicové politice vydělají všechny třídy, protože bohatství „prosakuje“.
 
Jsem taktéž názoru, že politický subjekt autentické pravice musí otevřít témata, která jsou z rozličných – velmi často zištných – důvodů udržována politickou reprezentací pod pokličkou. Namátkou mě napadá případná demonopolizace Českých drah a ČEZu, dvou fakticky monopolních gigantů, které dopilovaly k dokonalosti umění nehorázně odírat daňového poplatníka a ještě se tím chlubit.
 
V ekonomické rovině by konzervativně liberální strana v žádném případě neměla být stranou velkého byznysu, což dnes předvádí ODS. Nepleťme si kapitalismus s manažerským socialismem a korporativismem, jenž momentálně panuje. Stav, kdy jsou korporace podporovány nejrůznějšími pobídkami a daňovými prázdninami na úkor tuzemských středních a drobných podnikatelů, kteří zaměstnávají téměř šedesát procent aktivní populace, nemá se zdravým tržním prostředím nic společného. Nerad bych se u nás dožil současné situace v USA, kdy stát sanuje a posiluje arogantní původce ekonomické krize.
 
Ekonomicky aktivnímu člověku musí v peněžence zůstat tolik peněz, kolik jen bude možné, a to i za cenu znatelného snížení sociálních výdajů. V tom spatřuji základ ekonomického programu opravdové pravice. Lafferova křivka funguje a snížení daní přináší hospodářský růst.
 
S tím souvisí i následující úvaha. Pokud určitá strana hodlá vycházet z konzervativních principů, nemůže vyznávat čistý ekonomismus. Musí mít na zřeteli zájmy země, její společenský řád, hodnoty národní pospolitosti a sociální stabilitu. Kdo se zajímá o americkou politiku dvacátého století, jistě zná pojem „Reaganovi demokraté“. Jednalo se o dělníky nebo příslušníky nižší střední třídy, kteří dlouho nevolili republikánskou stranu, protože jí vnímali jako stranu velkého byznysu. Hodnotově však měli blízko ke konzervativnímu smýšlení, věřili ve smysl a sílu rodiny, byli americkými patrioty a vyznávali myšlenku svobody spojené se zodpovědností. Ronald Reagan dokázal tyto lidi oslovit a zajistit americké pravici výraznou převahu. K Reaganově politice se tak hlásili bohatí podnikatelé, kovbojové z texaského jihozápadu, středozápadní evangelíci i jižanští konzervativci a mnoho dalších.
 
Česká nová pravice stojí před podobnou výzvou – vytvořit stranu, které svůj hlas odevzdají všichni aktivní občané, které spojují společné hodnoty a přesvědčení. Nikoliv příslušnost k ekonomickému segmentu nebo penězovodu z nějakého lokálního bratrstva.
V této souvislosti si vždy připomínám úryvek z brilantní „Culture war speech“ známého konzervativce Pata Buchanana, týkající se právě nutnosti udržet patriotické dělnické vrstvy : „Sice nikdy nečetli Edmunda Burka nebo Russella Kirka… ale jsou to velcí konzervativci svým srdcem. Jsou to naši lidé.“
 
Autentická pravice by v souladu s tradičními hodnotami neměla couvat ani v „kulturní válce“ o morálně filozofická poselství. Domnívám se, že mezi povinnosti konzervativně liberální strany patří ochrana svobody a řádu a boj proti kriminalitě. Zvedněme hozenou rukavici a postavme se proti narůstajícím zásahům do svobod jednotlivce i rodiny, ať už jsou tyto motivovány jakkoliv. Postavme se proti těm, kdo chtějí „chránit“ lidi před nimi samými pomocí nejrůznějších nesmyslných zákazů – jednou kouření v restauracích, podruhé tělesných trestů nezbedných potomků, potřetí zpřísněním podmínek pro získání zbrojního průkazu, počtvrté nějakou jinou nebezpečnou hloupostí.
 
I zde se pro novou pravici otevírá široké pole působnosti. Lidé jsou znechuceni politickou korektností, kdy skupinky samozvaných „ochránců lidských práv“ z nejrůznějších neziskových organizací mediálně ostrakizují kohokoliv, kdo si „dovolí“ nesouhlasit s pozitivní diskriminací, multikulturalismem, feminismem a jinými relativizujícími směry, inspirovanými hnutím šedesátých let .
 
Občané povětšinou nechtějí, aby jejich peníze byly směřovány neziskovkám tohoto typu a nesouhlasí se stavem, kdy bezúhonní a pracující vydělávají na své nepřizpůsobivé spoluobčany. Kdo jiný, než pravicová strana by měl zdůrazňovat, že existují stejná práva a povinnosti pro všechny občany bez rozdílu ? Kdo jiný by se měl zasazovat o nekompromisní vymáhání pravidel existujícího řádu ? Není to snad právě občanská pravice, kdo by měl dbát na bezpečný život těch „slušných“ a trestat ty „neslušné“ ? Nářky o „nešťastném životě“ či „sociálním vyloučení“ zločinců a kriminálníků ponechme někomu jinému. Nás by mělo zajímat bezpečné prostředí pro ty, kteří se řídí obecně platnými zásadami vzájemného soužití.
 
Jak vidno, prostor, který se nové pravici v ČR otevírá, působí nadějně. Jen ho správně využít.
 
Ve svém článku jsem pouze velmi zjednodušeně načrtl témata, kterým by se měla autentická „nová“ pravice věnovat, aby byla skutečnou pravicí a zároveň si vytvořila relevantní voličskou podporu. Cílem mého zamyšlení je přispět k debatě o podobě nové pravicové strany. Laskavý čtenář mi snad promine jistou zjednodušenost a schématičnost článku, jehož cílem není analyzovat, ale podněcovat.
 
Soubor:Small coat of arms of the Czech Republic.svg
 

 

reklama
2014 čtenářů | 19 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Další články od tohoto autora:
Komentáře


Re: Jaká by měla být nová pravicová strana?
(Petr Mach, 30.12.2008 15:10:52)
Odpovědět
Taková ta strana bude. 12. ledna ve 13 hodin představíme v Autoklubu na tiskové konferenci složení Přípravného výboru, název, programové teze, web. Marek Skřipský byl jedním z těch, kteří nás inspirovali k založení nové strany (v článku, který vyšel zde a v dubnovém Laissez Faire - http://petrmach.cz/docs/LF2008-04.pdf.)
A vyrukuje celá mediální sféra...
(Brabec, 30.12.2008 21:12:38)
Odpovědět
Už nás poučuje Hartl - jak to bude marginální strana atp. Jinak - článek je výborný, je třeba jít do toho - díky za naději !
Re: A vyrukuje celá mediální sféra...
(Maro Skřipský, 30.12.2008 21:17:05)
Odpovědět
Nicméně ten výzkum vypadá velmi dobře. Jestliže 22 % uvažuje, že by novou stranu volilo, tak to je nadějné...
Uvažuje o spolupráci s Havlíkem ?
(Brabec, 30.12.2008 22:45:02)
Odpovědět
Zdá se mi hloupé - až jako schválnost - zakládat ještě další pravicovou "Havlíkovu" stranu. Bylo by dobré se s ním dohodnout, ale je možné, že je to z jeho strany řízená provokace.
Re: Jaká by měla být nová pravicová strana?
(Ondra, 30.12.2008 18:01:07)
Odpovědět
Vidím to jinak, konzervativně-liberální hodnoty nikoho nenadchnou, v podobném duchu koneckonců mluvila i analýza Stanislava Balíka. Zajímavý článek a alternativní pohled na krizi pravice zde:

http://deliandiver.blogspot.com/2008/12/stanislav-mselnk-ods-znik-tradin.html
Re: Jaká by měla být nová pravicová strana?
(Maro Skřipský, 30.12.2008 18:05:41)
Odpovědět
To, co pan Máselník navrhuje, není politika. A mimochodem, bylo to právě ono "vykročení na střed", které ODS potopilo, protože ve středu spektra už je plno...
Re: Jaká by měla být nová pravicová strana?
(Josef, 30.12.2008 19:07:04)
Odpovědět
Souhlas, posun do stredu potopilo americke republikany. Proc volit pul socializmu, kdyz Obama nabizi cely!
Re: Jaká by měla být nová pravicová strana?
(Maro Skřipský, 30.12.2008 19:18:27)
Odpovědět
přesně tak
Re: Jaká by měla být nová pravicová strana?
(Ondra, 30.12.2008 20:15:04)
Odpovědět
Ty pojmy se dnes stávají čím dál více relativní. Já si myslím, v souladu s tím, co napsali Kunštát s Balíkem, a sice že český národ je opravdu "levicový" a liberální reformy mu bude vždy těžké vnucovat, je určité prozření pravicových stran v ekonomice nutné. Ani neoliberalismus, ani socialismus.

Myslím, že se pan Máselník v zásadě nemýlí. Co pravičákům chybí, je špetka realismu. Ony vágně formulované "konzervativní hodnoty" běžného voliče nezajímají, stejně tak ho nezajímá CohnBendit a bitvy "euroskeptiků" s "eurooptimisty". Možná Petr Mach nakonec překvapí, ale vnímám to skepticky, program založený na "objevech" typu zeštíhlení státní správy, "obhajobě národních států" a nižších daních moc lidí nenadchne. Ne ani tak pro náplň (voliči rozhodně nejsou eurocentralisté, ani nechtějí vysoké daně), ale proto, že to bude nudné a formulované tak, že to denní potřeby a zájmy běžného voliče bude míjet na sto honů.

S.M. navrhuje oproštění politiky od vnějších hodnot, to je přece raný Machiavelli ;-)
Re: Jaká by měla být nová pravicová strana?
(REL, 30.12.2008 22:58:35)
Odpovědět
http://zpravy.idnes.cz/nove-pravicove-strane-by-dalo-hlas-22-procent-volicu-zjistil-stem-px6-/domaci.asp?c=A081230_203244_domaci_adb


Ty, vole, tak to má Topol fakt konkurenci a to ještě ani ta strana nevznikla
Topol chlastá a tančí ve Špindlu
(Brabec, 31.12.2008 4:46:43)
Odpovědět
Jo to to ODS dopracovalo ! Trapnost a ostuda.
Re: Jaká by měla být nová pravicová strana?
(jh, 31.12.2008 8:54:17)
Odpovědět
vím o lidovcích, kteří mají plné zuby podpory svých špiček Lisabonu a do toho teď navíc přišlo hlasování ve vládě (prointerrupční návrhy), které podepřeli čtyři lidovečtí ministři?!
To nezůstane bez odezvy...
Re: Jaká by měla být nová pravicová strana?
(Evropan Jirka, 31.12.2008 10:42:47)
Odpovědět
I já bych byl opatrný, pokud jde o ideologická hesla. Spíš to chce praktické kroky, razantní a účinné. A nesdílím ani skepsi ohledně nemožnosti získat voliče, dokonce i levicové, na naši stranu. Podle mého by stačilo např. zabrnkat na strunku levičácké závistivosti a poskytnout opravdové záruky, že poslanecké prebendy budou zlikvidovny. A rázem ubude ČSSD 5%.
Re: Jaká by měla být nová pravicová strana?
(L.P., 31.12.2008 10:50:32)
Odpovědět
To vůbec není pravda, že lidi nezajímají nízké daně. Tlustá peněženka a Tlustého kolečko vyhrálo ODS volby. ODS tento program zahodila-velmi hloupě. Nyní ho stačí jenom zvednout. Dle strany nabídky se i za snížení daní dá udržet slušné sociální zajištění, protože ekonomika poroste a porostou i daňové výnosy. Sociální dávky sebrat především nevyléčitelným nemakačenkům...
Re: Jaká by měla být nová pravicová strana?
(Jiří Zahrádka, 2.1.2009 13:04:58)
Odpovědět
Ale ta poznámka Evropana Jirky o prebendách je zcela na místě. Výhody poslancům samozřejmě nemají žádný makroekonomický vliv, ale lidi by na to mohli slyšet. Evropan Jirka tohle popsal velmi dobře.

K těm klesajícím daním - já v zásadě souhlasím, ale mějme na paměti, že v rámci EU (už podle současných smluv) je každá autenticky pravicová strana obrovsky limitovaná. Snížení daní může mít různou citlivost - nejsou-li žádné jiné bariéry podnikání než daně, může se snízení míry zdanění projevit výrazně. Když jsou ale daně jen jedním z mnoha bariér svobodného podnikání, může být jejich efekt nižší. A EU se svou přeregulovaností (kterou ani dobrá strana na národní úrovni nemůže zrušit) prostě těch bariér vytváří víc.
Re: Jaká by měla být nová pravicová strana?
(Lukáš Petřík, 2.1.2009 15:09:38)
Odpovědět
Dlouhodobým cílem strany musí být buď zásadní reforma EU-přeměna na Organizaci evropských nezávislých států, nebo rozpad EU, nebo vystoupení ČR z EU. Těchto cílů se v dlouhodobém horizontu nesmíme vzdát. Nyní je naším úkolem zachránit co nejevíce suverenity a občanských svobod.
Re: Jaká by měla být nová pravicová strana?
(Evropan Jirka, 2.1.2009 17:00:23)
Odpovědět
Vámi stanovené priority jsou zcela jasné a asi všichni (myslím my hoši, co spolu mluvíme) to vidíme úplně stejně. Za 10 dní ovšem vstupujeme do politiky, kde budeme muset nějak oslovit i ty, kteří jsou dezorientovaní a jejichž mozky jsou vypláchnuté perfektně prováděnou propagandistickou kampaní.

A obávám se, že se budeme muset naučit taktice, jak za takové konstelace věcí postupovat. První příkaz zní: Kázeň. Znamená to pochopit, že strategické cíle (o kterých mluvíte) jsou strategické ve smyslu dlouhodobé a v daném okamžiku a za dané situace nedosažitelné. Smyslem našeho konaní v této chvíli jsou přípravné, předběžné kroky, v rámci kterých bude lepší o spoustě věcí spíš mlčet. A zaměřit se víc na to, co voliče štve v jeho každodenním životě - policie, státní aparát, školství, zdravotnictví. Vystupovat důvěryhodně a přesvědčivě. Krok za krokem získávat podporu. A až přijdou první drobné úspěchy, nezapomenout na strategické cíle a nepodlehnout v půli cesty těm šíleným svodům moci (viz ODS). To je věc, která mě, drahý příteli, trápí úplně nejvíc, třebaže bych si strašně rád promluvil o minimálním státě, liberalismu a jiných fajnových věcech.
Re: Jaká by měla být nová pravicová strana?
(RZ, 2.1.2009 17:02:52)
Odpovědět
A hlavně nepřemejšlet o tom, co zajímá občana. Kdzž budete dostačně pravicový, hlasz vcám spadnou z hůry, jako odměna od pánaboha:)
Re: Jaká by měla být nová pravicová strana?
(Pavel Ján Buvala, 4.1.2009 6:14:42)
Odpovědět
Očekávám, že tak jako e-stat & Fragmenty nezapomínají na e-důchodce, ani NPS ( Nová pravicová strana ) na důchodce nezapomene. Nemám na mysli "Konzumentky Párkové " z dob éry Dra. G.Husáka etc. a výstavby rozvinuté socialistické ... atd. Seniory(-ky)... . Mám na mysli skutečné důchodce, penzisty, nesedící v křeslech po ÚV KSČ na Churchiláku či jinde; nemám na mysli takéseniórry zaprodávající ídee pomoci lidem za vyučtovaný & proplacený "cesťák". Za jedno mini "cafícko + susenktu" od s.( sorry Pí.)Ouřednice Ouřadu... čas od času z městského rozpočtu.
NPS nesporně bude mít někoho kdo dovede i při minidůchodu investovat tak, aby nebyl státu do nekonečna na obtíž; byť jejich děti s vnuky - holt se chovají jako američtí potomci svých předchůdců; nikoli dědici europských předků; nositelé tradic PRAVICOVÝCH.
NPS bude mít nesporně nač navázat. Pozvedli snad 1.ČSR&PR na výsluní všehomíra levičáci? Vytvářejí snad hodnoty "Rozdělovači" ne--vlastního majetku znárodněním, vyvlastněním bez náhrady, sousedským pomlouváním "parapet čistící" tím práci předstírající; a pod ? Rozhodně NE! Jsou zde ale také e-důchodci; NPS všestraně podporující, na otčinu nezapomínající, tradice ctící, zkušenosti předávající.
POPŘEJME již přípravnímu výboru a celé NPS pěkný start & Šťastnou cestu, přátelé!