reklama
reklama
BulletPřihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

BulletInformační servis
Zasílání novinek e-mailem
BulletČlánky autora
BulletVyhledávání

BulletReklama
Václave, stojíme za tebou
BulletReklama
www.tv7.cz
BulletPočítadlo dluhu
BulletStáhněte si knihu
BulletDoporučujeme knihy
Lukáš Petřík - Konzervativní revoluce Margaret Thatcherové a Ronalda Reagana

Margaret Thatcher: Umění vládnout

Peter Schweizer: Reaganova válka

Gonzalo Vial: Pinochet

Evropské otazníky

Křesťanství a ateismus

Jak katolická...
BulletPrůzkum
Měla by Česká republika vystoupit z EU?
Hlasovat můžete kliknutím na odpověď

BulletPoliticky nekorektní trička
Objednejte si politicky nekorektní trička
BulletReklama
BulletReklama
BulletDoporučujeme
Byli jsme i před unií, budeme i po ní. Boj za samostatnost našeho státu bude probíhat i po Lisabonu

Václav Klaus

Mladá pravice

D.O.S.T.

Desatero Mladé pravice

Pat Buchanan

Ron Paul

Hnutí pro život

Eretz.cz - zpravodajství z Izraele

Standing Together with Israel

Československo 2008 tour

Učitel financí

BLÍZKÝ VÝCHOD: Izrael dnes

Autor: Dan Drápal | Publikováno: 9.1.2009 | Rubrika: Blízký východ
Ilustrace

Je velice pravděpodobné, že současný konflikt mezi Izraelem a Hamásem jen tak neutichne ani nevyšumí. Vypukl něco přes dva roky po pro Izrael nepříliš úspěšné válce s organizací Hizballáh, jež na Izrael útočila z jižního Libanonu.

Jsem přesvědčen, že Izrael si velice přeje mír s Palestinci. Obyvatelstvo Izraele tvoří několik milionů obyvatel (v současné době 6,4) žijících uprostřed arabského moře. Sousední Egypt má 80,4 milionu obyvatel, Sýrie 18,4 milionu, Jordánsko 6,2 milionu a Libanon 3,9. Na tzv. "západním břehu" žije 2,4 milionu lidí a v pásmu Gazy 1,4. Nepochybuji o tom, že Izrael by byl ochoten vzdát se další části svého území (např. Golanských výšin), pokud by výměnou za území dostal trvalý mír.
 
Jaké síly stojí proti sobě? Na jedné straně demokratický Izrael, na druhé straně autoritářské režimy ve všech sousedních zemích s výjimkou Libanonu, kde se dá hovořit o jakés takés formě demokracie, jež má ovšem z různých důvodů dosti daleko k evropským standardům. Arabští obyvatelé Izraele se těší mnohem větší právní ochraně, než by se těšili v naprosté většině arabských zemí.
 
Těžko ovšem tvrdit, že jde primárně o konflikt mezi demokracií a nedemokratickými státy.
 
Na jedné straně proti sobě stojí Židé, již ovšem přišli z nejrůznějších částí světa. Mnozí z Evropy, odkud se stěhovali do Izraele pod vlivem sionistických myšlenek a později pod tlakem antisemitského pronásledování a masového vraždění. Jiní z arabského světa - statisíce Židů přišly do Izraele v padesátých letech, kdy Arabové ve mstě za prohranou válku z roku 1948 (a později i 1956) oživili stále latentně přítomný antijudaismus a pořádali pogromy na různé místní židovské komunity od Maroka přes Jemen až po Irák. Konečně třetí velká kompaktní vlna přistěhovalců přišla ze zemí bývalého Sovětského svazu (pochopitelně nejvíce z Ruska) v devadesátých letech.
 
Těžko ovšem daný konflikt prohlásit za národnostní.
 
V žádném jiném národě není tolik přesvědčených ateistů jako mezi Židy. Češi sice drží prvenství v ateistických postojích v rámci Evropy a snad i celého světa, nicméně český ateismus je spíše pragmatický a antiklerikální, nikoli teoretický. Češi jsou náchylní věřit kdejaké pověře, protože, jak již dávno kdosi moudrý konstatoval, opakem víry není nevěra, ale pověra. Pokud by se pod "vírou" nemyslelo křesťanství, ale třeba víra na ufony, převtělování, karmu a podobné záležitosti, Češi by si i v rámci Evropy vedli poměrně dobře.
 
Ano, v Izraeli žijí i statisíce ortodoxních Židů, kteří nám připadají zvláštní svými zvyky, oblečením i vírou. Nicméně v rámci státu Izrael tvoří menšinu, byť početnou, a nadto nejsou jednotní ve svých politických postojích. Politiku státu Izrael sice ovlivňují, nikoli však určují. Rozhodně se nedá říci, že by postoje izraelské vlády primárně určovalo náboženství.
 
Na arabské straně hraje náboženství mnohem důležitější úlohu a význam náboženství v průběhu času spíše narůstá. Arafátův al Fatáh byl organizací natolik sekulární, že ji mohli bez uzardění podporovat komunisté. Hnutí Hamás vzniklo mimo jiné jako reakce na sekulární Fatáh.
 
Konflikt mezi Izraelem a Hamásem (a potažmo mezi dalšími nepřáteli z arabského světa) není možno jednoduše označit za konflikt mezi judaismem a islámem. Judaismus byl až na zcela zanedbatelné výjimky v posledních dvou a půl tisíci letech vždy náboženstvím pronásledovaným, neaspirujícím na nějaké územní či jiné výboje. Přesto se mi zdá, že pokud bychom tomuto konfliktu měli dát nějaký přívlastek, pak by se přívlastek "náboženský" hodil nepochybně lépe než třeba "sociální", "národnostní", "politický" či "etnický". Někdo by snad mohl namítnout, že bychom mohli hovořit o konfliktu "kulturním"; domnívám se však, že zejména arabská strana konfliktu by se asi ozvala a trvala by na tom, že jde o konflikt náboženský.
 
Četl jsem kdysi historku, za jejíž pravdivost neručím. Napoleon Bonaparte se prý kdysi otázal filozofa Laplace, zda je možno nějak dokázat existenci Boží. Laplace prý odpověděl lakonicky: "Židé, Pane."
Zdá se mi, že koncem osmnáctého století byla tato odpověď překvapivější než dnes. Tehdy byli Židé rozptýleni po celém světě, jako již předtím celá staletí. O sionismu ještě nebylo ani potuchy, natož o obnově státu Izrael. Pravda, pogromy sice byly v řadě zemí běžnou záležitostí, nicméně holocaust byl rovněž neznámý pojem.
 
Až dvacáté století přineslo převratné změny. Dalo by se říci, že jednu pozitivní, jednu negativní. Negativní přišla o něco dříve: holocaust, nepředstavitelné vraždění milionů Židů, "vyčištění" celých oblastí od židovstva. Podílela se na něm celá řada evropských národů, jakkoli největší tíha viny spočívala na Němcích. Rumuni, Poláci, pobaltské národy, Srbové a Chorvati si s nimi v krutosti nezadali; pouze tu věc nevymysleli a neměli technické prostředky k jejímu provedení. (Byly v Evropě i čestné výjimky: Především Dánové a trochu překvapivě Bulhaři. Ti zejména díky několika málo statečným mužům.)
Tři roky po skončení druhé světové války vznikl stát Izrael. Hned jeho zrod provázela válka, neboť proti němu začali bojovat všichni jeho sousedé - od prvního dne jeho existence. Pokud skutečnost, že Izrael vůbec vznikl a přežil, označíme za zázrak, nevidím v tom žádné přehánění.
 
Po několik let, snad desetiletí od skončení druhé světové války se zdálo, že masové vyvražďování Židů znamenalo i smrtelnou ránu pro klasický antisemitismus, který v Evropě vládl téměř dva tisíce let. V současné době se ukazuje, že to není pravda. Antisemitismus (přesněji antijudaismus; vždyť i Arabové jsou přece Semité) se pouze transformoval. Nenosí se ve své původní podobě - v té opravdu není košer. Mnohé evropské vlády nepěstují teoretický antisemitismus. Zaujímají antisemitismus (antijudaismus) praktický, pragmatický. A nejen vlády. Stejně činí i média, a ta nejen vytvářejí, ale i odrážejí lidové mínění.
Tento pragmatický antisemitismus bychom mohli dokumentovat na řadě událostí a postojů posledních minimálně čtyřiceti let, ale nemusíme chodit nijak daleko. Stačí, když zůstaneme u současného konfliktu mezi Izraelem a Hamásem ovládajícím Gazu.
 
Neslyšel jsem o jediné demonstraci proti Palestincům, po léta ostřelujícím izraelské město Sderot, ležící nedaleko Gazy. A vida, sotva se Izraelci začnou bránit, hned v mnoha městech proti němu demonstrují! Neslyšel jsem, že by se Rada bezpečnosti sešla po jakémkoli útoku na Izrael. Jakmile se ale začne Izrael bránit, Rada bezpečnosti se sejde hned. Mnozí politici mluví o potřebě vyváženosti. Jaká je ale vyváženost mezi agresorem a obětí? Jaká je vyváženost mezi útokem a obranou? Prostí lidé mohou být věci neznalí, ale politici dobře vědí, že Hamás odmítá příměří s Izraelem, odmítá uznat právo Izraele na existenci a nijak se netají tím, že na Izrael chce a bude útočit. Jakápak zde vyváženost?
 
Mluví se o přiměřenosti či nepřiměřenosti reakcí. Od žádného politika jsem ale neslyšel, jak by měla vypadat "přiměřená" reakce Izraele, která by zastavila bombardování jeho území. Izrael tuto válku nechce. Ví, že proti němu bude veřejné mínění, ví, že média budou přinášet pouze obrázky mrtvých Palestinců, ale nikoli mrtvých Izraelců, ví, že bude odsuzován, ví, že bude velice těžké tuto válku vyhrát, ví, že na tom může ekonomicky vykrvácet. Jenže si uvědomuje, že bojuje o holé přežití, a především, že mu Západ nijak nepomůže.
 
Evropští politici toto vše vědí. Proč to tedy neřeknou jasně?
 
Vidím zhruba tři hlavní důvody, které se od sebe dosti liší, ale dohromady dávají skutečně "smrtící směs".
Prvním je onen latentní antisemitismus. Ten byl po druhé světové válce potlačen, nikoli však vymýcen. Otázka je, zda jej vůbec vymýtit lze.
 
Druhým je zbabělost. Angličtí, francouzští, ale i němečtí či španělští politici berou ohled na několikaprocentní muslimskou menšinu ve svých vlastních zemích. Nechtějí si ji rozhněvat, a tudíž nebudou nazývat věci pravými jmény. Budou i nadále vytvářet dojem, že jde o konflikt rovnocenných soupeřů, kteří jsou oba rovným dílem vinni. Žádné skutečné a trvalé řešení ovšem není možno postavit na lži. Proto se jim tímto způsobem žádného skutečného a trvalého řešení dosáhnout nepodaří.
Třetím je pragmatický, krátkodobý přístup k politice, respektive k politické kariéře.
 
Současný západní svět trpí celou řadou velmi vážných problémů. Můžeme zmínit problémy ekologické, demografické či ekonomické. U nás můžeme přidat třeba romskou otázku. S demografickými a ekonomickými problémy souvisí potřeba sociálních (zejména důchodových) reforem.
 
Tyto vážné problémy mají jedno společné: Žádný z nich nelze vyřešit v horizontu čtyřletého volebního období. A jelikož západní civilizace ztratila jakýkoli horizont věčnosti (a tudíž i jakékoli vědomí poslání), většina lidí včetně politiků žije ze dne na den. Politici nejsou tak hloupí, aby nevěděli, že v budoucnu dolehne na evropské národy řada problémů s mnohem větší naléhavostí. Vědí však, že kroky, které by vedly k jejich skutečnému řešení, nepřinesou do čtyř let žádné dividendy. Proto je nebudou podnikat. Ano, naši "pragmatičtí" politici žijí podle hesel "Carpe diem" a "Po nás potopa". Nepřipouštějí si, že padne-li Jeruzalém, může být na řadě kterákoli evropská země. Vždyť to oni už (s největší pravděpodobností) u vesla asi nebudou - ať si pak láme hlavu někdo jiný.
 
A tak ve vztahu k Izraeli politici stále znova opakují mantru "pokračování mírového procesu". Dobře vědí, že po uzavření mírové dohody s Egyptem a posléze i s Jordánskem žádný skutečný mírový proces nepokračoval. A dobře vědí, proč. Jenže nazvat věc pravými jmény by znamenalo přiznat, že na lidské rovině není východiska. Ano, čtete dobře: Na lidské rovině není východiska.
 
Nezasáhne-li Bůh, dříve či později bude Izrael smeten z povrchu zemského. Co bude pak?
A co bude, když Bůh zasáhne? Co pak bude s námi?
 

reklama
1805 čtenářů | 16 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Komentáře


Re: BLÍZKÝ VÝCHOD: Izrael dnes
(Lopata, 9.1.2009 2:18:07)
Odpovědět
Hamas byl vytvořen mossadem. Cíl je válka válka a válka.
Re: BLÍZKÝ VÝCHOD: Izrael dnes
(Tomáš Marný, 9.1.2009 10:38:54)
Odpovědět
Ano, novodobá ČSSD byla založena ODS. Cíl jsou peníze a peníze. (Za tím vším stojí Petr Mach, protože si chtěl pro budoucnost zajistit vpád do české politiky!)
Ježíš byl "židák" a byl zmocněn mossadem, aby vytvořil z barbarského kontinentu evropské státy, jak je známe. Cíl? -Čert ví!
Mohameda vychovávaného židovskou rodinou zmocnil mossad, aby založil islám. Cíl je válka a válka.
A aby to nebylo jednoduché, židé nejsou za vším:
EU byla založena Čínou, aby si zaručila velké odbytiště pro svojí ekonomiku! Důvodem jsou peníze a peníze.. Vietnamci založili USA, důvodem byla válka a válka...
I když? Nenaklonoval náhodou Mossad asiaty?
Re: BLÍZKÝ VÝCHOD: Izrael dnes
(Tomáš Marný, 9.1.2009 10:53:36)
Odpovědět
Ještě sem zapoměl, že Hitler byl také židovského původu a druhá světoá byla jen kamufláží pro vznik izraele, to je jasné všem... SS byla jen jedna ze tří jednotek mossadu (MO, SS a AD). Jenže málokdo ví, že válka ve skutečnosti vůbec nebyla! Byl to jen pokus s koloektivním vědomím, který byl veden židem Freudem!
Re: BLÍZKÝ VÝCHOD: Izrael dnes
(Lopata, 10.1.2009 1:10:14)
Odpovědět
tak pozor Mohammeda vychoval vatikán
Re: BLÍZKÝ VÝCHOD: Izrael dnes
(jh, 9.1.2009 10:01:15)
Odpovědět
"Hamas byl vytvořen mossadem..."
tak to je informace hodna elitního úředníka KGB, to nejde jen tak z prstu vycucat.
Re: BLÍZKÝ VÝCHOD: Izrael dnes
(Pavel J. Hejátko, 9.1.2009 16:16:57)
Odpovědět
!!!!!!!!!!!PRAVDA PRO VŠECHNY MODRÁČKY!!!!!!!!!!!!!
Pavel J. Hejátko
www.pjh.cz

http://nod.roxy.cz/?p=592
Věřím, že se uvidíme..:-))))))
Re: BLÍZKÝ VÝCHOD: Izrael dnes
(mison, 9.1.2009 21:58:02)
Odpovědět
...´jak by měla vypadat "přiměřená" reakce Izraele´....

mírumilovná Izraelská vláda si přiměřenou reakci představuje takto:

http://www.sott.net/articles/show/172666-War-Crimes-du-Jour-Palestinian-child-s-body-crushed-by-Israeli-tanks-damaged-at-the-cellular-level-
Re: BLÍZKÝ VÝCHOD: Izrael dnes
(Daniel Makay, 10.1.2009 12:35:27)
Odpovědět
Ano máte pravdu je to hrozné co ty teroristické bestie z Hamasu způsobují dětem. Ano je jasné, že všechny zmrzačené děti v Gaze jdou na vrub těmto bestiím. Protože Izrael tohle nevyprovokoval a nedává raketomety dětem do škol a nemocnic a taky jim nepřivazuje bomby na tělo. Kdo věří Arabům je podle jejich vlastního názoru užitečný idiot Islámu.
Vy mezi ty užitečné idioty z vaší špinavou propagandou patříte také, neboť kdyby ne tak by jste dal také odkaz na web , kde jsou vinou Muslimských teroristických skupin videa křičících dětí, zmrzačených a znásilněných bestiemi z Hizbaláhu a Hamsu či jinými fanatickými krvežíznivými fundamentálními muslimy. Či videa zmrzačených dětí, když je tyto bestie posílali na minová pole jako minolovce.
Jsem křesťan, ale jako bývalý voják mít vás tady při ruce, tak bych vám jednu vrazil, vy manipulátorská bestie, plná vší špíny a nepravosti.
Re: BLÍZKÝ VÝCHOD: Izrael dnes
(mison, 11.1.2009 14:08:55)
Odpovědět
...no podle toho jak se tady vyňadřujete asi budete pln nenávisti vy.Skočte si zejtra k závodnímu on vám na to dá nějaké pilulky vy křesťane...
Re: BLÍZKÝ VÝCHOD: Izrael dnes
(Daniel Makay, 11.1.2009 14:26:09)
Odpovědět
Ještě něco ?
Re: BLÍZKÝ VÝCHOD: Izrael dnes
(mison, 11.1.2009 14:49:44)
Odpovědět
..jistě vojáčku,tady máte statistiky Israelského informačního centra pro lidská práva:
http://www.btselem.org/English/Statistics/Casualties.asp

..ale to bude asi taky nenávistná,štvavá propaganda,že...

..jistě je nešťastné srovnávat počty mrtvých,život už jim nikdo nevrátí...to jen pro představu,kdo je v tomto konfliktu krvelačnější bestie.
Re: BLÍZKÝ VÝCHOD: Izrael dnes
(Josef, 11.1.2009 20:41:52)
Odpovědět
Cisla nerozlisuji kolik Palestyncu padlo se zbrani v ruce a evropska media take zamlcuji, ze Gaza byla vyklizena Izraelem vymenou za primeri a dockali se toho, ze z Gazy bylo vypaleno do Izraele pres 6000 raket. Take se novinari nezminuji, ze organizace Hamas je rizena cvicena a financovana Iranem za ucelem vyhlazeni zidu a proto v zadnem vyjednavani primeri tuto klauzuli nechteji vypustit. Takze Izrael si nemuze dovolit valku prohrat, protoze jim hrozi, ze cely narod bude povrazden, ale kdyz prohraje Hamnas tak palestinske civilni obyvatelstvo bude usetreno. Reseni navrhuje Ahmadinejad, vystehovat zidy zpet do Nemecka a Rakouska, ale to by se evropska antizidovska levice asi zblaznila!

Iran's America-hating, Israel-bashing president Mahmoud Ahmadinejad said Thursday that if Germany and Austria feel responsible for massacring Jews during World War II, they should move the state of Israel to Germany or Austria.
Re: BLÍZKÝ VÝCHOD: Izrael dnes
(mison, 11.1.2009 21:25:04)
Odpovědět
Já myslím,že tzv. důkazů o pravdě té či oné strany si tady můžeme vzájemně nalinkovat stohy.Jde samozřejmě o to k jaké a čí ´pravdě´ se chcete ať už z jakéhokoliv důvodu přiklonit.

Mě je prostě ta Izraelská pravda proti srsti,ale to je samozřejmě můj názor,nikomu ho nechci nutit.Jinak co se týče Hamasu tak by vás pane Josef mohlo zajímat toto:
http://www.democracynow.org/2006/1/26/how_israel_and_the_united_states

...každý holt používáme jiný zdroj informací...
Re: BLÍZKÝ VÝCHOD: Izrael dnes
(Josef, 12.1.2009 0:20:27)
Odpovědět
Vyborny clanek, pana Dreyfus strucne nastinil vyvoj! Ale osobne jsem nazoru, ze zide by meli zustat v Izraeli, protoze Evropa i USA budou mit vice a vice problemu s islamofasisty a vyhnanim zidu z Izraele by prineslo jenom dalsi problemy! Zbigniew Brzezinsky, ktery odstraneni iranskeho sacha poradil prezidentovi Carterovi, bude delat poradce Obamovi, takze neocekavam zadne zlepseni situace v palestynsko-izraelskem sporu.
Re: BLÍZKÝ VÝCHOD: Izrael dnes
(mison, 12.1.2009 9:33:32)
Odpovědět
Ano,máte pravdu,od autora knihy The Grand Chessboard: American Primacy And Its Geostrategic Imperatives,která vyšla i v češtině lze těžko očekávat podněty k nějakým významnějším změnam americké zahraniční politiky.
Co se týká islamizace Evropy,je to,hlavně pro naše děti,velice trystní budoucnost,kterou nám chce naše socialistická EU připravit....
Re: BLÍZKÝ VÝCHOD: Izrael dnes
(Michal, 17.1.2009 13:59:52)
Odpovědět
doela dobrý text, ale mám jen poznámku k tomu, kdo se podílel na holocaustu. Pan Drápal zmiňuje hned jako druhý neněmecký národ, co vraždil Židy, Poláky. To je poněkud tendenční průpovídka, kterou bych čekal spíš u nějakého apologeta německých válečných zločinů, typu V. Havla, než od pana Drápala. V Háji spravedlivých, jeruzalémském památníku nežidů, co chránili Židy, je nejvíc jme, světe div se, polských. Jistě, že mezi Poláky byli také četní antisemité, kteří sloužili jako druhořadí dozorci v německýchl ágrech, ale to byli jednotlivci, jinak polské obyvatelstvo nikdy davově Židy za války neperzekuovalo, narozdl od Litevců, Lotyšů, Rumunů a taky Slováků, kteří k vyvraždění svých Židů, téměř nepotřebovali Němce.

Chorvatští a bosenští Ustašovci vraždili Židy a Srby. Ale Srbové měli vždy s Židy vztahy korektní, a nevím o nějakém masovém vraždění Židů Srby. A věta pana Drápala, že Židy chránili "překvapivě Bulhaři", mi připadá hodná nějakých arogantích západních intelektuálů, kteří se dívají na východní Evropu, jako na hordu barbarů.