reklama
reklama
BulletPřihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

BulletInformační servis
Zasílání novinek e-mailem
BulletČlánky autora
BulletVyhledávání

BulletReklama
Václave, stojíme za tebou
BulletReklama
www.tv7.cz
BulletPočítadlo dluhu
BulletStáhněte si knihu
BulletDoporučujeme knihy
Lukáš Petřík - Konzervativní revoluce Margaret Thatcherové a Ronalda Reagana

Margaret Thatcher: Umění vládnout

Peter Schweizer: Reaganova válka

Gonzalo Vial: Pinochet

Evropské otazníky

Křesťanství a ateismus

Jak katolická...
BulletPrůzkum
Měla by Česká republika vystoupit z EU?
Hlasovat můžete kliknutím na odpověď

BulletPoliticky nekorektní trička
Objednejte si politicky nekorektní trička
BulletReklama
EU Book shop
BulletReklama
BulletDoporučujeme
Byli jsme i před unií, budeme i po ní. Boj za samostatnost našeho státu bude probíhat i po Lisabonu

Václav Klaus

Mladá pravice

D.O.S.T.

Desatero Mladé pravice

Pat Buchanan

Ron Paul

Hnutí pro život

Eretz.cz - zpravodajství z Izraele

Standing Together with Israel

Československo 2008 tour

Učitel financí

Petr Mach: Nové regulace ekonomiku nevyléčí

Autor: Petr Mach | Publikováno: 29.1.2009 | Rubrika: Ekonomika
Ilustrace

Evropské vlády (o USA nemluvě) se předhánějí, kdo navrhne větší přírůstek vládních výdajů a kdo vymyslí originálnější vládní regulaci. To vše ve jménu boje s ekonomickou recesí.

Německá vláda chce lidem přidávat tisíce eur na nová auta. (Člen ekonomické rady české vlády za firmu Škoda Auto Martin Jahn to chce i u nás.) Francouzský prezident Sarkozy – zřejmě inspirován běloruským prezidentem Lukašenkem – chce dotovat francouzské noviny (které za to nešetří chválou francouzského prezidenta a jeho strany).
 
Recese (vyvolaná vládními zásahy, jak jsem psal jinde) je masivně zneužívána k posílení vlivu politiků a nejsilnějších lobbyistických zájmů. Šmahem jsou zavrhávány nejen zásady nepokřivené volné soutěže na trhu, ale i evropská pravidla nedovolené vládní pomoci, a dokonce (ve Francii) i principy demokratické plurality.
 
Vládní zásahy nepomohou
Neexistuje přitom žádný specifický vládní lék jak překonat krizi. Kdyby totiž existoval takový zázračný lék – který sníží nezaměstnanost a zvýší hospodářský růst v době recese – pak by takový lék fungoval i v době nerecese. V době krize tedy pomůže jen taková politika, která pomůže ekonomice i v době normální.
Takovou politikou je jen omezení zbytečných regulací, neefektivních výdajů a snížení daní. Pokud je zvětšování regulací, zadlužování a zvyšování vládních výdajů škodlivé v době konjunktury, je škodlivé i v době recese. Jinými slovy, taková opatření mohou recesi jen prohloubit.
Neexistuje totiž důvod, proč by zvýšení vládních výdajů mělo být za normálních okolností škodlivé a v době krize prospěšné. Zvýšení vládních výdajů je vždy na úkor soukromých výdajů, a to ať již je zdrojem zvýšení daní nebo zvýšení státního dluhu. Stejně tak výhody pro jedny jsou vždy na úkor druhých. To je základ ekonomie, který nelze obelhat.
 
Snižme daně a omezme regulace nyní, protože je to akutnější než kdy jindy. Jestliže zavedeme např. dotace nákupu nové auta (abychom zmínili jeden z absurdních regulačních nápadů), znamená to, že stát skrze zvýšené daně či vládní výpůjčky omezí na druhé straně poptávku po všech ostatních věcech. Udrží tak možná zaměstnanost v automobilovém průmyslu, ale na úkor zaměstnanosti ve všech jiných odvětvích.
 
Nezavádějme socialismus
Mám proto tato doporučení pro českou vládu: Ať se nebojí kritizovat prezidenta Sarkozyho za jeho protidemokratické manýry. Není přeci možné odmítat setkávat se s Lukašenkem a současně se líbat se Sarkozym. Existuje vážná hrozba, že francouzské nápady budou posvěceny Evropskou komisí a přelijí se i do české legislativy. A nepřijímejme zbrkle, jen proto, že ekonomika roste pomaleji, šílené lobbyistické nápady a ad hoc úlevy a dotace tu pro jedny, tu pro druhé dobyvatele státních zvýhodnění.
 
blog.ihned.cz

reklama
1389 čtenářů | 17 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Další články od tohoto autora:
Komentáře


Re: Petr Mach: Nové regulace ekonomiku nevyléčí
(Mirko, 29.1.2009 16:22:05)
Odpovědět
Politici to dělají dobře a všechno posunují k závěrečné katarzi - ve smyslu "čím hůře, tím lépe!"
Re: Petr Mach: Nové regulace ekonomiku nevyléčí
(Jiří Zahrádka, 29.1.2009 18:16:56)
Odpovědět
Jestli se Petr Mach dostane do té "opravdické" soutěže stran před volbami, bude to mít asi dost těžké. Má jednu nevýhodu - říká pravdu :-).

Ty šílenosti, které se teď rojí, jsou prostě šokující. Mně to potvrzuje, že politici, kteří třeba i schvalovali tržní systém, jej schvalovali na základě povrchních důvodů - komunismus se neosvědčil, Amerika byla úspěšná. Ale trh jako logický systém si podle mě možná nikdy nepromysleli, nepřemýšleli o důvodech, proč funguje efektivněji.

Nejhorší je, že jejich šílenosti mohou vést k výsledkům, které v dílčích věcech mohou být mediálně prezentovány jako úspěch. Petře Machu, na tohle se připravte. Média mohou vyďoubnout jednotlivost a nezmínit negativní dopady v celku. Ekonom, který myslí komplexně, je v nevýhodě. Zdá se mi skoro nemožné vyhrát potom bitvu s Paroubkem a spol. (tím "a spol." lze v současné době mínit, jak je zřejmé, třeba i "pravičáky" Sarkozyho a Merkelovou) v médiích. Nechci, abyste v SSO začali magořit stejně jako ti úspěšní, ale chtělo by to počítat s jejich výhodnější pozicí.
Re: Petr Mach: Nové regulace ekonomiku nevyléčí
(Evropan Jirka, 29.1.2009 19:20:32)
Odpovědět
Bohužel....Politici jako Thatcherová a Reagan jsou voleni jen když inflace dosahuje víc jak 10% (USA za Cartera), přestává fungovat elektřina, kolabuje socialistické zdravotnictví, na ulicích hnijí hromady odpadků a zemřelé nemá kdo pohřbívat (realita Británie konce 70 let).
A první věc, kterou musí autentický liberál či konzervativec u moci udělat, je situaci na pár let ještě zhoršit, autentické reformy moc bolí. Pak začne být líp, ale to už zase jsou na koni socialistě všech barev. Počítá s tím Petr Mach?
Re: Petr Mach: Nové regulace ekonomiku nevyléčí
(Jiří Zahrádka, 30.1.2009 10:13:18)
Odpovědět
Přesně...
Re: Petr Mach: Nové regulace ekonomiku nevyléčí
(rici, 29.1.2009 21:01:08)
Odpovědět
Žel se naplňuje to, že brzy vznikne světové společenství, které bude řídit a regulovat vše a všechno. Lhostejno zda důvodem bude klimatická změna, boj proti terorismu, či ekonomická globální krize. Mám velké obavy že skutečný kapitalismus, svoboda a demokracie jsou v háji
Re: Petr Mach: Nové regulace ekonomiku nevyléčí
(Jiří Zahrádka, 30.1.2009 10:16:29)
Odpovědět
Úplně stejná poznámka, jako k Evropanu Jirkovi: přesně...

Všechny ty žvásty, které se teď vyrojily, o globální koordinaci (rozuměj "o globálním řízení") a regulaci vypadají, jako kdyby na nějakou krizovku někteří přímo čekali. Je to děsivý. Člověku se proženou hlavou myšlenky na apokalyptické výklady o globální diktatuře... Vždycky to asi začíná "záchranou ekonomiky..."
Re: Petr Mach: Nové regulace ekonomiku nevyléčí
(Felix, 29.1.2009 21:29:30)
Odpovědět
Už to tady jeden naznačil: Ať mně nikdo nepovídá, že to regulátoři nevědí, že to jen zhoršují. A pokud to vědí a přesto to dělají, je jasné, že si přejí, aby bylo ještě hůř. Co když počítají s tím, že zabrání zvolení nové Thatcherové a nového Reagana, ale vyhlížejí spíš bruselského a washingtonského Hitlera nebo Stalina. Ve Washingtonu možná už něco mají. Pozná se to podle toho, zda po čtyřech letech bude prakticky možné dostat ho od válu.
Re: Petr Mach: Nové regulace ekonomiku nevyléčí
(Jiří Zahrádka, 30.1.2009 10:22:17)
Odpovědět
Tady se vyrojila docela dobrá shoda všech konzervoušů (a s ohledem na Evropana Jirku i liberálů ;-) ).

Když davy jásaly nad Obamou, říkal jsem, že takhle si představuju příchod Antikrista. Netvrdím, že Obama jím je, ale v bibli a snad i v nějakých proroctvích nebo kde jsou docela náznaky toho, že to nebude jasný "záporák" s rohama a prskající síru, ale strašnej "klaďák..." Iracionální blbnutí z Obamy, při vědomí okolností z jeho života, mě asi nemohlo přivést k tomu srovnání.

Jen upozorňuji, abych nebyl peskován: opravdu netvrdím, že Obama je Antikrist, jen si takhle nějak nástup Antikrista představuji. Obamovi přeji spásu a boží vedení.
Oprava
(Jiří Zahrádka, 30.1.2009 10:23:25)
Odpovědět
mě nemohlo NEpřivést k tomuto srovnání
Re: Oprava
(Evropan Jirka, 30.1.2009 15:29:37)
Odpovědět
Ne, zastavíme je. Jako obvykle na poslední chvíli a jako obvykle s obrovskými ztrátami, ale zvládneme to. "Z nedostatku něčeho lepšího věříš prostě v člověka" (Čapek)
Re: Oprava
(Jiří Zahrádka, 30.1.2009 15:31:33)
Odpovědět
Vy jste ještě optimista, na to já už moc nemám sil :-) :-(
Re: Oprava
(Evropan Jirka, 30.1.2009 15:57:45)
Odpovědět
Víte, já si v takovýchto chvílích vzpomenu na rozhovory, které jsem vedl se starými muži o září 19 38. I jim muselo být naprosto jasné, že vojensky je situace beznadějná. A přece do toho šli. Chtěl jsem vědět proč. Obvykle nastalo dlouhé ticho, a pak se ozvalo něco jako: "Takoví hajzlové prostě nemůžou vyhrát"
Re: Oprava
(Jiří Zahrádka, 30.1.2009 17:19:47)
Odpovědět
To je docela hezké vyprávění :-).

Těžko říct, jak to všechno dále půjde. Problém je, že lidi jsou krmeni ze všech titulků krizí, takže se opravdu dostanou do stresu, a pak čistě logicky, jako přirozená reakce lidské mysli, chtějí instinktivně najít nějakého ochránce, nějaké strašně "vymakané" "řešení." Takže oni to, co říkají politici, nevnímají jako šílenost - a vůbec to lidem nevyčítám, protože to beru jako přirozenou psychickou reakci organismu na stresové podněty. A přesvědřit lidi, aby se zklidnili a bez emocí racionálně rozebrali situaci a návrhy na její řešení, to je v podstatě nemožné.
Pořád říkám, jak by svět potřeboval nějakého nového Reagana. Ale nevím, jestli nám nějaký bude ještě dán. Bylo nám dáno memento komunismu, byl nám dán Ronald Reagan. Mám pocit, že už je řada na lidech, aby se poučili. A že už další dar nového Reagana možná nedostanem.
Re: Oprava
(Evropan Jirka, 30.1.2009 18:05:31)
Odpovědět
Reagan nám asi nebude dán (i když ve vůdcovské schopnosti P. Macha dost věřím),ale jedna obrovská zbraň nám dána je - internet. A dost mi vadí, jak málo a jak nevýrazně s ním hoši ze SSO pracují. Nechci teď kolem toho dělat rozruch, ale po registraci se to musí změnit. Bude to chtít speciální skupinu, možná desítky lidí, která musí ty stránky rozhýbat. Mám pár nápadů- např. by to chtělo nějaký videokurs základů ekonomie, který by pomohl vychovat voliče. Vizuálně atraktivní, s někým známým a populárním, kdo by diváka přitáhl (určitě se mezi příznivci strany někdo takový najde). Použít by se dal např. materiál Commanding Heights, se kterým mám výborné zkušenosti.
A jistě chytřejší lidé, než já, vymyslí něco ještě chytřejšího.
Re: Oprava
(Evropan Jirka, 30.1.2009 18:08:54)
Odpovědět
Jo, a několik inspirativních úvah pokud jde o internet má na svém blogu přítel D-fens.
Nechci Vám brát optimismus,ale i internet může být
cenzůrován a blokován tak, jako v jiných totalitních režimech.A pak budeme jako dříve
poslouchat nějakou rušenou Svobodnou Evropu.Ale kdo
bude mít sílu mluvit pravdu?
Re: Oprava
(Jiří Zahrádka, 2.2.2009 10:36:06)
Odpovědět
Evropane Jirko, nejsem si jist, jestli by to zabralo, ale každopádně, zkuste kontaktovat přímo SSO - Petra Macha nebo další z jeho okolí. Petr Mach je myslím celkem vděčný za každý nápad se snahou pomoci. On je především makroekonom, nikoli expert na marketing. Takže si myslím, že by určitě mohlo pomoct, kdybyste mu dal nějaký link a nápady. Já tyhle věci vůbec neumím a navíc teď řeším nějaké své problémy, takže de facto nijak moc s lidmi z SSO nejsem v kontaktu.

Když internet zabral u Obamy, třeba zabere i u Macha ;-).