reklama
reklama
BulletPřihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

BulletInformační servis
Zasílání novinek e-mailem
BulletČlánky autora
BulletVyhledávání

BulletReklama
Václave, stojíme za tebou
BulletReklama
www.tv7.cz
BulletPočítadlo dluhu
BulletStáhněte si knihu
BulletDoporučujeme knihy
Lukáš Petřík - Konzervativní revoluce Margaret Thatcherové a Ronalda Reagana

Margaret Thatcher: Umění vládnout

Peter Schweizer: Reaganova válka

Gonzalo Vial: Pinochet

Evropské otazníky

Křesťanství a ateismus

Jak katolická...
BulletPrůzkum
Měla by Česká republika vystoupit z EU?
Hlasovat můžete kliknutím na odpověď

BulletPoliticky nekorektní trička
Objednejte si politicky nekorektní trička
BulletReklama
BulletReklama
BulletDoporučujeme
Byli jsme i před unií, budeme i po ní. Boj za samostatnost našeho státu bude probíhat i po Lisabonu

Václav Klaus

Mladá pravice

D.O.S.T.

Desatero Mladé pravice

Pat Buchanan

Ron Paul

Hnutí pro život

Eretz.cz - zpravodajství z Izraele

Standing Together with Israel

Československo 2008 tour

Učitel financí

Kocábovy (ú)Lety

Autor: Rudolf Polanecký | Publikováno: 6.2.2009 | Rubrika: Zamyšlení
Ilustrace

Neúspěšný kandidát na senátora a dosazený ministr Kocáb se stejně jako jeho předchůdci obul do prasečáku jako hlavního problému Romů. Je zcela mimo mísu.

 
Michael Kocáb ve svém rozhovoru řekl, že se mu líbí romská hudba a proto má k této národnostní menšině blízko. Po té, co nastoupil do své funkce, oprášil evergreen svých předchůdců přeneseně se slovy "prasečák musí být zničen".
 
Jde o známý prasečák v Letech, který zasahuje do okrajové části bývalého sběrného tábora. Podle Kocába je nutno konečně prasečák zlikvidovat a postavit na místě důstojný pomník. Iniciativa chvályhodná, leč těžko uskutečnitelná.
 
Prasečák je soukromý a stát by jej nejdříve musel vyplatit. Na to však nebyly finance ani v minulosti natož dnes, když se projevuje krize. Vybudování  pomníku také bude stát nemalé finance, a tak, myslím, by bylo na místě, aby se v této situaci projevili sami Romové. Mohli by udělat sbírku a postavit si pomník za své. Koneckonců jde o připomínku jejich historie.
Jak se nechala slyšet jedna z místních obyvatelek, problém je prý v tom, že se Romové ověnčení zlatem objeví pouze stěží jednou do roka, když jsou přítomny kamery. Jinak prý na místo, kde už památník ve formě velkého balvanu je, nepáchne ani noha jak je rok dlouhý.
 
Nechci snižovat památku těch, kteří na místě zemřeli, ale myslím si, že pro Romy jsou daleko palčivější otázky než nějaký pomník, kam se jezdí ukázat jejich baroni. Tím největším problémem je vzdělanost. Ruku v ruce na ní navazují problémy s nazaměstnaností, drogami, problémy finanční i kriminální.
 
Za celou dobu, co se u nás řeší romská otázka se nikomu nepodařilo to nejdůležitější. Přesvědčit Romy, že vzdělání je klíčem ke všmu ostatnímu. Celá jedna generace Romů vyrostla na sociálních dávkách a pro dnešní mladé je zahálčivý život s nataženou rukou, popřípadě s rukou v cizí kapse běžný standard.
 
Ministr Kocáb prohlašuje, že má Romy rád. Budiž. Zřejmě ale na vlastní kůži nezažil, co to je mít takovou jednu nepřizpůsobivou rodinu v okolí. Možná by víc než jeho aktivita ohledně památníku, který stejně nikdo nenavštěvuje, bylo lepší, kdyby si to vyzkoušel. Michael Kocáb říká, že se bude seznamovat s problémy v "ghettech". Doufám, že to zkusí i jinak než předem ohlášenou dvouhodinovou návštěvou vládním vozidlem.
 
V médiích se často objevuje jméno litvínovského sídliště Janov. Myslím, že by pro ministra Kocába bylo velmi poučné domluvit se s nějakou rodinou "gadžů" a strávit inkognito pár dní v sousedství svých oblíbených Romů. Možná by se mu rozplynul sen. Propuknuvší žloutenka mezi tamními Romy je snad dostatečnou vizitkou, jak tito lidé žijí.
 
Problém Romů tkví především v nich samotných. Dokud sami nepochopí, že základem všeho je vzdělání, tak se nic nezlepší, jen budou upadat stále hlouběji do bahna. To by měl být prvořadý úkol ministra Kocába, který se podle svých slov během deseti dnů dokázal perfektně zorientovat v ministerské agendě a jeho předpokladem pro tuto práci je blízkost k Václavu Havlovi. Pomník a prasečák jsou mediálně vděčná témata, ale jsou jen zástupným problémem, který vůbec nic neřeší. Obávám se, že Michael Kocáb dopadne stejně jako jeho předchůdci.
 
 

reklama
1486 čtenářů | 8 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Další články od tohoto autora:
Komentáře


Re: Kocábovy (ú)Lety
(jj, 6.2.2009 2:13:32)
Odpovědět
Možná bude kocáb po vzoru jistého dávno zesnulého senátora na každém zasedání vlády vykřikovat: "Prasečák musí padnout"
Re: Kocábovy (ú)Lety
(Libor, 6.2.2009 8:17:36)
Odpovědět
Svatá pravda! Takových 14 dnů na Janově by vydalo za sáhodlouhé projevy k ničemu. Ale nikdo se k tomu zatím neodhodlal, jsou to jen samé řeči, prohlášení - a skutek utek.
Re: Kocábovy (ú)Lety
(Bob, 6.2.2009 8:19:50)
Odpovědět
Chtěl bych vidět Kocábův vztah k romské menšině, kdyby se mu usadili vedle jeho vily v Troji
Re: Kocábovy (ú)Lety
(Magdalena Westman, 6.2.2009 14:18:47)
Odpovědět
Váš obratně zformulovaný článek vyjadřuje váš názor a já ho respektuji, ale protože mám na některé věci jiný názor a někde znám i fakta, tak je připojuji.
Michael Kocáb zažil do svých patnácti let Romy v bezprostřední blízkosti. Rodina bydlela do roku 1969 v Chodově u Karlových varů, kde jich žilo poměrně hodně. A fara, kde působil táta Michaela jimi byla často navštěvovaná, protože si tam chodili pro všelijakou podporu, nejraději však finanční. Vztah rodiny k Romům byl vřelý. Otec Michaela nebyl "Velký Bílý", který chtěl vědět jak efektivně byla vynaložená každá jedna koruna do nich investovaná. Měl je rád takové jací byli. Nemyslete, já nejsem naivní, vím jak jen ten problém těžký řešit, ale to základní je snad snažit se upřímně porozumět jinakosti druhých. Např. mně by stačilo v oblasti lidských práv možná jen jediné právo - Právo být jiný/á.
Vaše obavy o to jak dopadne Michael Kocáb jsou zbytečně předčasné. Co je jeho předpokladem pro vykonávání ministerské pozice je ve vašem podání velmi zjednodušené a zavádějící. Osobně se domnívám, že nejlepší kvalifikací pro současného politika je vzdělání v oboru architektura, medicína, režie, skladba apod. zkrátka obory, které se neobejdou bez neustálého kloubení detailu a celku. (Ztráta smyslu pro celek je fatální problémem současnosti.)Jistě vám nejsou neznámé pojmy jako social reflexivity, dialogic democracy nebo aniticipatory democracy, tam se obávám, že si s "civilními inženýry" se zcela nerozvinutou schopností empatie, zkrátka nevystačíme.
Vzdělání (romů)obecně je také velký problém. Vzdělání znamená prohlédnutí. Ale že by vzdělání bylo samozřejmou vstupenkou do lepšího příštího v dnešním světě, tak o tom bych si troufla, na základě svých zkušeností, trochu zapochybovat.
Nic ve zlém.
Re: Kocábovy (ú)Lety
(Jejda, 6.2.2009 19:58:39)
Odpovědět
Kazdy obor potrebuje pohled komplexni i detatilni. Ovsenm treba komplexni pohled lingvisty je mene atraktivni , nez umelce. Vasi tezi o tom, ze nektere obory lepe pripravi na politiku povazuji za mylnou.
Re: Kocábovy (ú)Lety
(pepino, 6.2.2009 15:37:17)
Odpovědět
To: Magdalena. Dobrý den, dovoltemi polemizovat s vašim názorem, a to " že učení nevyřeší vše". Jistě máte pravdu, ale lidé nevzdělaní, lidé kteří nemají vypěstovány základní znaky elementární slušnosti. Tedy lidé, kteří se učit nechtějí a nebudou, se ani nikdy mít lépe nebudou. Jediná pro ně cesta, je a to zbavit je sociálních příspěvků a žádat po nich vše co chceme po majoritě. Nedávat jim a neposkytovat výhody, které nedáváme bílým. Ať si sami seženou práci a sami se také o sebe postarají. Přestat platit jejich organizace, které, jim těžce platíme, ale kde jsou jaké výsledky jejich práce. Nikde, co?.
Re: Kocábovy (ú)Lety
(Magdalena Westman, 6.2.2009 17:53:15)
Odpovědět
...jenomže to je právě tak těžké.Ty výsledky práce, ty vstupy a výstupy, v čase, který mi určujeme, protože se domníváme že čas se dá vnímat pouze jediným způsobem, tím naším.
Vím, že se úplně nedá porovnávat naše romská otázka s černoškou v JAR, ale urcité paralely se vystopovat dají. Já mám několikaleté osobní zkušenosti s černochy, se kterými jsem tam žila pod jednou střechou a pracovala s nimi. A jedna věc je nadevší pochybnost, jsme jedno lidské složité plemeno, to je to, co nás spojuje, ale naše zvyky a obyčeje nás oddělují.
Pokud nenajdeme způsob komunikace, který povede k většímu porozumění proč se ti druzí chovají jak se chovají a vždycky si budeme vykládat jejich chování jen jako své ohrožení, tak pak jsme zřejmě nepoučitelní a odsouzení k opakování chyb z minulosti.
Na druhé straně, v dnešním světě, kde se citelně prohlubuje oblast mezi těmi co mají a těmi co nemají si s vaší nesmlouvavou teorií prostě nevystačíme. V JAR dobře vědí, že ti co se nerozdělí o svůj chléb, se dříve či později stanou terčem násilí. Vím, že si hodně lidí řekne, ať už nám dá ta ženská pokoj stále s tím JARem, tady jsme v Česku, tady máme jiné problémy. Já vnímám, že tam se děje v předstihu něco, co budeme velmi brzy řešit tady a přece je dobré připravovat se na ty horší varianty a být (ne)příjemně překvapen než naopak.
Re: Kocábovy (ú)Lety
(Magdalena Westman, 6.2.2009 18:03:43)
Odpovědět
...sorry, neodpověděla jsem na to vzdělání. Já jsem pro vzdělání za každou cenu,vzdělanost je super, proto jsem itady na tom serveru občas. I když se vším nesouhlasím, jsou tu vzdělaní lidé a mohu se něčemu přiučit. Já jsem vycházela opět ze situace tam, kdy už si i brabci na střeše štěbetají jak až ty děti tam všechny vystudují, tak že tu práci stejně nenajdou.