reklama
reklama
BulletPřihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

BulletInformační servis
Zasílání novinek e-mailem
BulletČlánky autora
BulletVyhledávání

BulletReklama
Václave, stojíme za tebou
BulletReklama
www.tv7.cz
BulletPočítadlo dluhu
BulletStáhněte si knihu
BulletDoporučujeme knihy
Lukáš Petřík - Konzervativní revoluce Margaret Thatcherové a Ronalda Reagana

Margaret Thatcher: Umění vládnout

Peter Schweizer: Reaganova válka

Gonzalo Vial: Pinochet

Evropské otazníky

Křesťanství a ateismus

Jak katolická...
BulletPrůzkum
Měla by Česká republika vystoupit z EU?
Hlasovat můžete kliknutím na odpověď

BulletPoliticky nekorektní trička
Objednejte si politicky nekorektní trička
BulletReklama
BulletReklama
BulletDoporučujeme
Byli jsme i před unií, budeme i po ní. Boj za samostatnost našeho státu bude probíhat i po Lisabonu

Václav Klaus

Mladá pravice

D.O.S.T.

Desatero Mladé pravice

Pat Buchanan

Ron Paul

Hnutí pro život

Eretz.cz - zpravodajství z Izraele

Standing Together with Israel

Československo 2008 tour

Učitel financí

O alarmující bulvarizaci týdeníku Respekt

Autor: Michal Semín | Publikováno: 13.2.2009 | Rubrika: Zamyšlení
Ilustrace

Ve svém předchozím příspěvku jsem psal o mediální manipulaci v souvislosti s „kauzou Williamson“ a apoštolátem Kněžského bratrstva sv. Pia X. Vlajkovou lodí této neblahé praxe není Blesk, Aha či Haló noviny, ale týdeník, jehož šéfredaktor obdržel 6. února prestižní novinářské ocenění Cenu Ferdinanda Peroutky za rok 2008.

Týdeník, o kterém je řeč, se jmenuje Respekt. Nepatřím mezi jeho stálé čtenáře, ale občasné listování tímto časopisem mne vede k závěru, že by se měl okamžitě přejmenovat. V posledním čísle (7/2009) jsem si přečetl hned tři příspěvky k výše zmíněné kauze. Co článek, to malér. Putnovi jsem se již věnoval předevčírem, a protože netrpím masochismem, další komentář k jeho názorům si odpustím. V dalším článku nazvaném „Přece ho nevyloučíme“ zpovídá Ondřej Kundra několik zdejších katolických hodnostářů. Jejich výběr je zcela jednostranný, neboť k tématu není dotázán nikdo, kdy s apoštolátem FSSPX sympatizuje.

Podrobněji se chci věnovat článku třetímu, který vykazuje i pro Respekt nezvykle velké množství nepravdivých údajů a jehož autor projevuje neodpustitelnou míru nevzdělanosti. Příspěvek nese název „Rotvajler v porcelánu“ a jeho autorem je Petr Třešňák. Hned první věta pod titulkem není pravdivá. Píše se v ní, že „přijetí popírače holocaustu zpátky do katolické církve vypadá jako politováníhodný přehmat“. Není pravda, že biskup Williamson je popíračem holocaustu. Ve svém z více důvodů nevhodném vyjádření pro švédskou televizi zpochybnil jeho rozsah a formu, rozhodně však nepopřel fakt nacistických zločinů na Židech. Závažnější omyl se však skrývá v druhé části věty, neboť „přijetí zpět do katolické církve“ předpokládá její předchozí opuštění. Kdyby se P. Třešňák poradil s někým, kdo má alespoň základní znalosti kanonického práva, dozvěděl by se, že trest exkomunikace nemá ve všech případech za následek vyloučení z Církve, podstatou exkomunikace je zákaz podílení se na jejím svátostném životě. Odpad od Církve nastává pouze ve třech případech, a těmi jsou schisma, hereze a odpad od víry. Ani jeden není v případě biskupa Williamsona aplikovatelný.
Je neuvěřitelné, že činnost FSSPX, která spočívá v řádném apoštolském působení – posvěcování duší, katecheze, svátosti, vzdělávání, práce s mládeží – redukuje Třešňák na dvě epizody s politickým podtextem, z nichž ta první je s velkou pravděpodobností podána zkresleně a druhá se vůbec nezakládá na pravdě. Zmiňuje aféru z roku 1989, kdy byl na priorátu v Nice zadržen jeden z členů milice vichistické Francie Paul Touvier. Neznám detaily této kauzy, ale je třeba vzít v potaz i to, že Touvier byl v roce 1971 prezidentem Pompidouem omilostněn a že se na jeho obranu postavilo několik známých francouzských intelektuálů, v čele s existencialistickým filosofem Gabrielem Marcelem. V této věci se však nechci přít, protože mi chybí podklady pro zaujetí jistého stanoviska. Třešňák dále tvrdí, že časopis FSSPX, vycházející v USA, publikoval před deseti lety článek, ve kterém navrhl soustředit Židy do ghett, protože zabíjejí křesťany. V USA vydává FSSPX jediný časopis, který se jmenuje The Angelus. Doufám, že to stále ještě není trestné, ale vlastním většinu čísel tohoto časopisu od roku 1978, kdy začal vycházet. Za celou tuto dobu v něm nevyšel jediný článek takového obsahu. Třešňákovo nehorázné tvrzení přeložím do angličtiny a pošlu jej vydavateli The Angelus, aby zvážil další kroky.

 

Třešňák tvrdí, že „zrušení exkomunikací pobouřilo věřící na celém světě“. Soudí-li tak na základě reakce organizací, jakou je například Wir sind Kirche, časopisů The Tablet či National Catholic Reporter či pokud se odvolává na vyjádření liberálních laiků, kněží a biskupů v Čechách i v zahraničí, pak si jej dovoluji opravit v tom smyslu, že zrušení exkomunikací nepobouřilo věřící, ale spíše ty, kterým jsou katolická víra a morálka na obtíž. Katolíci, kteří věří v to, co Církev učí a žijí podle zásad křesťanského života, papežovo gesto naopak vítají, neboť od smíření s tradicionalisty očekávají posílení autenticky katolických postojů v Církvi.

Z dikce celého článku je zřejmé, že Třešňákovým východiskem pro hodnocení situace v Církvi je přesvědčení, že by katolická církev měla svoji věrouku, mravouku a z nich vyplývající požadavky na člověka měla průběžně měnit takovým způsobem, aby korespondovaly s momentálním většinovým míněním. Na základě jakého kritéria tento požadavek vznáší? Jistě to není kritérium, odpovídající stálosti zjevených i přirozeně poznatelných pravd, zvolené kritérium spíše odpovídá noeticky neudržitelnému, protože vnitřně rozpornému, historicismu, relativizující každé poznání dobou, kulturou či jinými okolnostmi. Proto Třešňák píše, že zpočátku Benedikt XVKI. „příjemně překvapoval“ (rozuměj, nekladl účinné překážky destruktivním silám, jež přivedly Církev do stavu, kdy má prázdné semináře, pokleslou liturgickou praxi a katechetickou praxi v rozvalinách), zatímco dnes se začínají „naplňovat temné předpovědi skeptiků“. Prý kormidluje Církev „ke starým tradicím“. Třešňák tím jen prokazuje, že ví o Církvi kulový, zatímco katolíci i vzdělaní nekatolíci vědí, že právě péče o to, co mu bylo Kristem a papežským úřadem svých předchůdců svěřeno, patří k základním povinnostem papežské služby. Třešňáka pohoršuje, že Benedikt XVI. „neskrývá své přesvědčení o nadřazenosti katolíků“. Lépe by bylo, kdyby plácal s dětmi bábovičky, než takovéto nesmysly. Katolíci vyznávají, v souladu s Biblí i ústní tradicí, že Kristus založil jedinou Církev a tou je církev katolická. Té je svěřen poklad víry, který je každý pokřtěný povinen zachovávat a v souladu s ním žít. Proč to Třešňáka tak znepokojuje? Dávalo by snad nějaký smysl, aby Kristus zakládal více církví, z nichž každá by měla jinou věrouku? I rozumu zcela nezbavený ateista uzná, že by takové jednání vylučovalo božskou přirozenost jejich zakladatele a věrohodnost křesťanství by byla nulová.
Třešňák má také potřebu se nám svěřit se svým zjištěním, že se na katolických tradicích „podepsala staletí křesťanského antisemitismu“. Jedná se tu o neznalost nebo zlou vůli? Antisemitismus je výrazem rasově motivované nenávisti k Židům a jako takový je v příkrém rozporu s láskou k bližnímu i křesťanské víře v původ lidstva z jediného páru. Antisemitismus byl v minulosti Církví mnohokrát odsouzen, mj. v souvislosti s nedvojznačným odsouzením nacismu papežem Piem XI. v jeho významné encyklice Mit brenender Sorge. Významné i proto, že byla čtena z kazatelen velkého počtu katolických kostelů v nacistickém Německu, důsledkem čehož byl tvrdá perzekuce církevní hierarchie, kléru i prostých věřících. Třešňákovo drzé obvinění Církve z antisemitismu těžko obstojí i ve světle odvážného jednání papeže Pia XII., jehož osobním přičiněním byly zachráněny tisíců Židů před deportacemi do koncentračních táborů. Jeho láskyplné úsilí o záchranu židovských mužů, žen i dětí přivedlo tehdejšího vrchního římského rabína Zolliho až ke křtitelnici, kde jako projev své úcty k papeži a výraz svých díků přijal jako své křestní jméno osobní jméno papeže Pia XII, Eugenio. Třešňák má však ve svém bulvárním arzenálu pro katolickou církev jedinou nálepku – antisemitismus.
O mši svaté v římském ritu (základní kostra římského mešního obřadu je známá již z doby sv. Řehoře Velikého), píše Třešňák jako o „elitářském přežitku“. Zatímco, jak je stále více zřejmé, o katolické věrouce neví Třešňák zhola nic, snad bude alespoň vědět, co je to chucpe. A jestli ne, tak je to škoda, protože se právě jednoho takového chucpe dopustil. Třešňák ve své povýšenosti píše veřejně o věcech, o kterých nemá sebemenší znalosti. Stejně nevzdělaným lidem to možná imponuje, před lidmi, kteří mají základní znalosti z věrouky i liturgie, se však jenom zesměšňuje.

 

 

 

O současném papeži Třešňák tvrdí, že s „lefebvristy“ vedl v 80. letech „tajná jednání“. Ta jednání vůbec tajná nebyla, hojně se o nich psalo, a to i proto, že komuniké obou stran byla veřejně přístupná.

Článek Petra Třešňáka obsahuje ještě více hloupostí a nemám v úmyslu na všechny reagovat. Dosavadní výčet stačí k závěru, že úroveň článku je tragická. Pozoruhodné zaměstnání, kde se za tak mizerně odvedenou práci tak dobře platí…
Nevím, do jaké míry zodpovídá šéfredaktor za práci svých redaktorů a spolupracovníků, ale ani on jistě není bez viny, vychází-li v časopise, jenž editorsky řídí, články tak nevalné úrovně, jakým je hanopis Petra Třešňáka. O oprávněnosti jeho novinářského ocenění mám proto nemalé pochybnosti.

reklama
1865 čtenářů | 12 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Další články od tohoto autora:
Komentáře


Re: O alarmující bulvarizaci týdeníku Respekt
(Jan Zeman, 13.2.2009 3:58:27)
Odpovědět
Dlužno říci, že Williamson je též výrazným odpůrcem oficiální verze 11. září - viz:
http://www.youtube.com/watch?v=YlUU_CQTk3k
V kázání páter Williamson jasně říká, že WTC bylo odstřeleno profesionální demolicí, mluví tam o zavádění policejního státu v EU a USA na základě událostí z 11. září, mluví o propagandě a lžích v médiích, a že pokud jim to budou lidé věřit, tak se stanou otroky, říká, že média, vláda, politici a dokonce vysoké autority církví lidem lžou a největší lží je oficiální verze 11. září, mluví i o nesmyslnosti celé verze útoku na Pentagon, říká, že jediné, co mohlo zasáhnout Pentagon byla řízená střela.
Dnes jsem podobný útok na Williamsona zaznamenal i v televizi, kde tvrdili, že prý Williamson kdesi prý řekl, že žádný holocaust nebyl a že jsou to samé výmysly - co skutečně řekl je zde:
http://www.youtube.com/watch?v=lBPeABoUfOQ
K tomu známý multikulti katolík Halík tam pořád dokola mlel něco o II. Vatikánkém. (Williamon byl exkomunikován pokud se nemýlím z důvodů neoprávněného svěcení a nepřímo proto, že odmítal závěry právě II. Vatikánkého). Jedním ze závěrů je také jakýsi "církevní multikulti", a že prý se má vést dialog s ostatními náboženstvími. Co ale působí značně divně v této souvislosti je to, že tradiční křesťanské církve by si měly asi spíše udělat nejprve pořádek samy mezi sebou, zejména co se týče velkého schizma, to se zdá ale spíše tabu než debatovat s dalajlámou. Protestantské církve jsou prolezlé křesťanskými sionisty s jejich apokalyptickými vizemi, které mi připadají, že jsou často naprostým odpadlictvím vůbec od Ježíše natož od katolíků. Stejně jako u ortodoxních židů ti židovští. Tak jestli v tom pokrytectví Benedikt udělá alespoň trochu pořádek alespoň mezi katolíky, bude to podle mě jen dobře. Ale samozřejmě potrefené husy kýhají jak o závod.
Re: O alarmující bulvarizaci týdeníku Respekt
(pasingr, 13.2.2009 7:55:33)
Odpovědět
Příliš netuším o co se vlastně hádají, ale vzpomněl jsem na film "Slavnosti sněženek" a myslivce.
Re: O alarmující bulvarizaci týdeníku Respekt
(Karel Pavlík, 13.2.2009 22:54:21)
Odpovědět
Tedy doporučuji Vám setrvat u sledování onoho jinak milého filmu..
Re: O alarmující bulvarizaci týdeníku Respekt
(Vladimír Neckář jr, 13.2.2009 12:36:45)
Odpovědět
Pokud někdo tvrdí že za války zahynulo 200 až 300 Židů a plynové komory neexistovali tak popírá holocaust. Role PiaXII během WW2 není taky tak jednoznačně kladná jak tvrdí pan Semín.
Re: O alarmující bulvarizaci týdeníku Respekt
(Jan Šílený, 13.2.2009 13:59:21)
Odpovědět
To je přesně to, o čem zde píše pan Semín. Neznalost, tupost, prolhanost. Nevím, kterou z těchto vlastností preferujete, případně jaké kombinace. Nic takového ovšem biskup Williamson neřekl.
Jest opravdu podivuhodné, že nejvíce vadí problémy církve různým bolševíkům typu Merkelové. Kupodivu v jiném než eurosocialistickém tisku se dočteme, že třeba ortodoxní rabín Levin se zastává papeže, židovská nadace „Pave the way“ se zastává Benedikta XVI. ...
Re: O alarmující bulvarizaci týdeníku Respekt
(Vladimír Neckář jr, 13.2.2009 16:44:47)
Odpovědět
A co teda biskup Williamson řekl? K osobě papeže jsem se nevyjadřoval.

Názory

Williamson svými názory stojí na radikálním konci tradicionalistického spektra, i když ještě nehájí sedevakantismus.[25][26][27] Odmítá kompromis s Vatikánem[28][29], který obviňuje ze lží[25] a z toho, že je "v moci Satana"[27][30]. Smíření mezi bratrstvem a Svatým stolcem považoval za nemožné s tím, že někteří členové bratrstva mohou odmítnout následovat bratrstvo i v případě, že by bylo dohody dosaženo.[31][3][29] Williamson tvrdí, že bratrstvo není schismatické, ale je společenstvem opravdových katolíků, kteří udržují "úplnou víru".[32][30][33][34]

Stejně jako celé Kněžské bratrstvo sv. Pia X. Williamson odmítá změny schválené Druhým vatikánským koncilem, který považuje za liberální, neomodernistický a poškozující katolickou církev.[30][33][32] Mezi změnami, které odmítá, jsou neformálnost a jednoduchost v bohoslužbách, místo nichž preferuje "krásu a majestátnost, krásnou hudbu a hábity". Williamson považuje hlavní směr katolické církve po Druhém vatikánském koncilu za příliš vstřícný jiným vyznáním a náboženstvím, ekumenismus je podle něj chyba.[35][30] Kritizoval teologické názory papežů Jana Pavla II. i Benedikta XVI.[36][26]

Williamson má pevné stanovisko ohledně rolí mužů a žen a ohledně oblékání. Je proti tomu, aby si ženy oblékaly kalhoty nebo šortky,[37][38][39] požadoval také na druhé straně více mužnosti od mužů.[38][39]

Williamson podporuje konspirační teorie týkající se atentátu na prezidenta Johna Fitzgeralda Kennedyho. Obhajuje také teorie o stržení budov World Trade Center, odmítá, že šlo o teroristické útoky, ale že šlo o akci americké vlády.[39][3][40]

Williamson vyjádřil kontroverzní názory na Židy. Označil je za "nepřítele Krista" a žádal jejich konverzi ke katolictví.[41][42] Tvrdí, že Židé a svobodní zednáři přispěli ke "změnám a korupci" v katolické církvi.[43][44][45][41] Prohlásil také, že Židé usilují o světovou nadvládu[3][46] a že věří, že Protokoly sionských mudrců jsou autentické.[3][47] Williamson odmítl, že je antisemita, protože vystupuje proti "odpůrcům našeho Pána Ježíše Krista", že ne všichni Židé jsou takoví a že také vystupuje proti jiným skupinám, jako jsou komunisté a svobodní zednáři.[3][41][48][27]

Williamson byl obviněn z popírání holocaustu.[41][45][49][44][10] Odmítal existenci plynových komor a prohlásil, že ne šest milionů, ale mezi dvěma a třemi sty tisíci Židů zahynulo v nacistických koncentračních táborech.[12][10] Williamson také vyzdvihl popírače holocaustu Ernst Zündela.[41][44][45][48]

http://cs.wikipedia.org/wiki/Richard_Williamson#N.C3.A1zory
Re: O alarmující bulvarizaci týdeníku Respekt
(Šílený Jan, 13.2.2009 17:19:10)
Odpovědět
Nejdříve bych Vám rád oznámil, že kominternovské triky na mne nepůsobí.
Reagoval jsem na Váš komentář tohoto znění: „Pokud někdo tvrdí že za války zahynulo 200 až 300 Židů a plynové komory neexistovali tak popírá holocaust. Role PiaXII během WW2 není taky tak jednoznačně kladná jak tvrdí pan Semín.“
Můžete tady citovat celou Wikipedii. Můžete se na hlavu stavět, ale:
1) Biskup Williamson neřekl, že za války zahynulo 200 až 300 Židů
2) Biskup Williamson nepopírá holocaust
3) K osobě papeže jste se vyjadřoval, v poslední ze dvou vět. Ale teď mne napadá, že možná ani nevíte, že Pius XII. byl papež.
Howgh.
Re: O alarmující bulvarizaci týdeníku Respekt
(Jan Zeman, 13.2.2009 18:41:59)
Odpovědět
"Biskup Williamson neřekl, že za války zahynulo 200 až 300 Židů"
Ano, neřekl, česky totiž nemluví, řekl: "...I think that people, those people conclude, the revisionists as they are called, I think that the most serious conclude, that between 200 and 300 thousand jews perished in nazi concentration camps, but not one of them by gassing in gas chambers..."
viz: http://www.youtube.com/watch?v=lBPeABoUfOQ (1:20)
tj. z toho logicky vyplývá, že jestli tomu věří, nemůže tedy popírat holocaust jako celek, popírá pouze jeho oficiálně uváděný rozsah. Dějiny ale jak známo píší vítězové.
Re: O alarmující bulvarizaci týdeníku Respekt
(Šílený Jan, 13.2.2009 18:57:38)
Odpovědět
Ano, děkuji za potvrzení mých slov. Řekněte to Neckářovi.
Re: O alarmující bulvarizaci týdeníku Respekt
(Honza, 15.2.2009 22:53:31)
Odpovědět
Si děláte legraci? Přesný počet obětí holocaustu samozřejmě není a těžko někdy bude znám, ale už z rozdílu mezi židovskou populací před a po válce je patrné, že minimálně pár milionů to být muselo. Pokud tedy někdo tvrdí něco o 200 až 300 tisících, je to buď ignorant, nebo to dělá s evidentním zlým úmyslem a tím se staví s popírači do jedné řady. A moudra typu "dějiny píší vítězové", co tím sledujete? Vadí vám výsledek WW2 nebo její interpretace?

Jinak chápu, že nejde o samotné popíračství (k němu má církev stále negativní postoj) nýbrž o spor mezi liberály a tradicionalisty, který mi jako nekřesťanovi je srdečně jedno. Ovšem díky Williamsonovi a jeho názorům mají liberálové v rukou pořádný klacek do slovních třenic a nedivte se, že jej využívají...
Re: O alarmující bulvarizaci týdeníku Respekt
(Matouš, 16.2.2009 16:58:08)
Odpovědět
Přesně tak. Nevín, co se s tímhle serverem, resp. jeho diskutéry děje.
Re: O alarmující bulvarizaci týdeníku Respekt
(Vladimír Neckář jr, 13.2.2009 20:21:40)
Odpovědět
1) Zapomněl jsem tam připsat ty tři nuly. Williamson samozřejmě netvrdil že zemřelo 200 až 300 židů ale 200 až 300 000.
2) Pokud někdo tvrdí že plynové komory nebyly a snižuje tak výrazným způsobem počet obětí popírá holocaust.
3) Měl jsem za to že je řeč o současném papeži Benediktovi XVI a ne o Piovi XII proto jsem napsal že jsem k osobě papeže nevyjadřoval.