reklama
reklama
BulletPřihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

BulletInformační servis
Zasílání novinek e-mailem
BulletČlánky autora
BulletVyhledávání

BulletReklama
Václave, stojíme za tebou
BulletReklama
www.tv7.cz
BulletPočítadlo dluhu
BulletStáhněte si knihu
BulletDoporučujeme knihy
Lukáš Petřík - Konzervativní revoluce Margaret Thatcherové a Ronalda Reagana

Margaret Thatcher: Umění vládnout

Peter Schweizer: Reaganova válka

Gonzalo Vial: Pinochet

Evropské otazníky

Křesťanství a ateismus

Jak katolická...
BulletPrůzkum
Měla by Česká republika vystoupit z EU?
Hlasovat můžete kliknutím na odpověď

BulletPoliticky nekorektní trička
Objednejte si politicky nekorektní trička
BulletReklama
BulletReklama
BulletDoporučujeme
Byli jsme i před unií, budeme i po ní. Boj za samostatnost našeho státu bude probíhat i po Lisabonu

Václav Klaus

Mladá pravice

D.O.S.T.

Desatero Mladé pravice

Pat Buchanan

Ron Paul

Hnutí pro život

Eretz.cz - zpravodajství z Izraele

Standing Together with Israel

Československo 2008 tour

Učitel financí

Právníci potvrzují: Klaus nemusí podepsat Lisabonskou smlouvu

Autor: Tomáš Břicháček | Publikováno: 18.2.2009 | Rubrika: Politika
Ilustrace

Na známém právnickém blogu Jiné právo, který je místem setkávání předních českých právních teoretiků, zejm. z oblasti evropského a ústavního práva, se rozvinula zajímavá diskuse o otázce, zda je prezident povinen ratifikovat mezinárodní smlouvu, s jejíž ratifikací parlament vyslovil souhlas. Jasně většinovým názorem je, že ratifikovat mezinárodní smlouvu, s jejíž ratifikací Parlament vyslovil souhlas, není prezidentovou povinností. Takovou smlouvou je i tzv. Lisabonská smlouva.  

Diskuse se rozvinula kolem článků Vojtěcha Šimíčka a Zdeňka Kühna. Tyto texty jsou dostupné zde a zde. Níže uvedeme několik citátů z článků a diskuse pod nimi:
 
 
Vojtěch Šimíček:
Ústavní úprava je k tomuto problému značně kusá...Z čl. 10 ve spojení s čl. 49 Ústavy ČR plyne, že k ratifikaci některých mezinárodních smluv je třeba souhlasu obou komor Parlamentu. Samotnou ratifikaci provádí prezident republiky [čl. 63 odst. 1 písm. b) Ústavy], který také mezinárodní smlouvy sjednává. Zatímco sjednávání mezinárodních smluv může přenést na vládu (nebo s jejím souhlasem na jednotlivé členy), v případě samotné ratifikace se jedná o výlučné a nepřenosné právo prezidenta…
Podpis (resp. jeho absence) prezidenta republiky na mezinárodní smlouvě má však zcela jiný význam, než jako je tomu u vnitrostátního zákona. V případě mezinárodní smlouvy totiž teprve podpisem prezidenta republiky je definitivně projevena vůle státu přijmout závaznost smlouvy.
Dospívám proto k závěru, že prezident republiky skutečně může odmítnout podpis sjednané mezinárodní smlouvy, a to i přesto, že s ratifikací předtím vyslovil souhlas Parlament.
 
David Kosař:
Plně se ztotožňuji s názorem Vojty Šimíčka.
 
Tomáš Sobek:
Ústava mluví o tom, že parlament dává prezidentovi SOUHLAS K ratifikaci. To naznačuje, že vůle k ratifikaci je primárně na straně prezidenta a parlament mu k tomu pouze dává zelenou.
 
Petr Bříza: 
… výhoda jazykového výkladu opravdu stojí na straně příznivců prezidentovy diskrece ve věci ratifikace. Souhlas zkrátka není pokyn ani příkaz. … Pokud má však prezident aspoň trochu racionální důvod, proč neratifikovat, pak tak činit nemusí. Skutečnost, že LS byla odmítnuta Irskem v referendu je důvodem, který požadavek racionality dle mého naplňuje měrou vrchovatou, ale dovedu si představit i důvody mnohem subtilnější.
 
Kateřina Machová

… prezident může odmítnout ratifikovat mezinárodní smlouvu a to bez jakéhokoli "postihu". Můj závěr vychází ze zkušenosti. V roce 2004 odmítl prezident ratifikovat (resp. neratifikoval, s tím, že může kdykoli tak učinit) Dodatkový protokol k Evropské sociální chartě zakládající systém kolektivních stížností, a to přesto, že k němu dal Parlament souhlas.
Výňatek z "vysvětlení" Kanceláře prezidenta republiky: ... Souhlas Parlamentu je však pouze obligatorní podmínkou ratifikace Ústavou vymezených mezinárodních smluv, nikoli ratifikací samotnou. Proto, je-li po hlasování Parlamentu zřejmé, že nějaká mezinárodní smlouva je předmětem odporu sice menšinové, ale nikoli nevýznamné části politické reprezentace státu, je třeba znovu uvážit, zda by taková smlouva i přesto měla být ratifikována. Tato pravomoc přísluší prezidentu republiky. ... Prezident republiky není při rozhodování o ratifikaci mezinárodní smlouvy vázán žádnou lhůtou."…

reklama
4206 čtenářů | 23 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Komentáře


Re: Právníci potvrzují: Klaus nemusí podepsat Lisabonskou smlouvu
(Michal, 17.2.2009 19:17:35)
Odpovědět
Věřím, že pan prezident bude postupovat konzistentně a LS nepodepíše.
Re: Právníci potvrzují: Klaus nemusí podepsat Lisabonskou smlouvu
(Dan, 7.5.2009 6:56:57)
Odpovědět
také pevně věřím, že ji podepíše.. protože musí.. jeho dny jsou pomalu sečteny, prohrál v životě co se dalo.
Re: Právníci potvrzují: Klaus nemusí podepsat Lisabonskou smlouvu
(Dus, 25.6.2009 11:15:48)
Odpovědět
Souhlasim s tim nazorem
Re: Právníci potvrzují: Klaus nemusí podepsat Lisabonskou smlouvu
(Dus, 25.6.2009 11:17:40)
Odpovědět
Doplnuji, ze souhlasim s tim ze Klaus nemusi podepsat LS.
Re: Právníci potvrzují: Klaus nemusí podepsat Lisabonskou smlouvu
(Miroslav, 17.2.2009 20:55:31)
Odpovědět
Nerozumím tomu, proč pan prezident podmiňuje podpis LS kladným referendem v Irsku. Jak kladné referendum v Irsku změní text LS, který nám nevyhovuje. Který vyhovuje jen těm, kteří si dělají ambice na práci v Bruselu.
Miroslav
Re: Právníci potvrzují: Klaus nemusí podepsat Lisabonskou smlouvu
(Jamix, 3.3.2009 2:29:06)
Odpovědět
Připojuji se s podobným názorem.

Dále bych citoval z článku: "Pokud má však prezident aspoň trochu racionální důvod, proč neratifikovat, pak tak činit nemusí. Skutečnost, že LS byla odmítnuta Irskem v referendu je důvodem, který požadavek racionality dle mého naplňuje měrou vrchovatou."
A k tomu přidávám fakta o irském referendu:
Irské proti: 53,4 %
Irské pro: 46,6 %
Účast: 53,1 %

Činím závěr: Nesouhlas 28,36 % irských obyvatel, z nichž troufám si tvrdit většina není seznámena se zněním smlouvy je racionálním důvodem?
Re: Právníci potvrzují: Klaus nemusí podepsat Lisabonskou smlouvu
(Viktor N., 25.6.2009 12:08:54)
Odpovědět
Zeptám se jasně a stručně: bylo irské referendum platné a právně závazné?
Už mohlo být dávno po všem
(Hustej Týpek, 17.2.2009 21:32:48)
Odpovědět
Hned jak irsko řeklo ne, tak se měl Klaus domluvit s polským prezidentem a udelat spolecnou tiskovku před celou evropou, kde by řekli nahlas spolu: "At se bude dit COKOLIV my LS nepodepiseme!" v ten moment uz by opakovani referenda v Irsku byla zbytecnost, kdyz by bylo jasně řečeno, ze ČR a Polsko ji nepříjmou ikdyby se parlamenty stavěly na hlavu.
Re: Už mohlo být dávno po všem
(#13, 17.2.2009 22:26:10)
Odpovědět
Myslím si totéž.
Re: Právníci potvrzují: Klaus nemusí podepsat Lisabonskou smlouvu
(Brabec, 18.2.2009 0:22:42)
Odpovědět
Věřím Klausovi a doufám, že svoji přísahu dodrží i většina poslanců a senátorů !
Re: Právníci potvrzují: Klaus nemusí podepsat Lisabonskou smlouvu
(Ghost Dog, 18.2.2009 15:30:05)
Odpovědět
..tak Vás asi ti poslanci zklamali, že?..no nic, musíme doufat, že Senát je zodpovědnější...
VAROVÁNÍ ! MOC KORUMPUJE A ABSOLUTNÍ MOC KORUMPUJE ABSOLUTNĚ !
(Joseff, 19.2.2009 17:06:05)
Odpovědět
VAROVÁNÍ ! MOC KORUMPUJE A ABSOLUTNÍ MOC KORUMPUJE ABSOLUTNĚ !

Po vytvoření EU se chystají další unie - Americká, Africká a Asijská. Když lidé neudělají obrat (zatím většina lidstva, proti tomuto nebezpečí nic nedělá) tak po těchto krocích přijde pouze 1 celosvětová vláda. Z historie na Zemi víme, že moc korumpuje, a absolutní moc korumpuje absolutně. Už v bibli Apokalypsa sv. Jana - je informace o tomto systému: „A (bestie) učiní, že všichni, malí i velcí, bohatí i chudí, svobodní i nevolníci, dostanou znamení na pravou ruku a na čelo. Aby nikdo nemohl kupovat ani prodávat, jenom ten, kdo má znamení nebo jméno bestie, nebo číslo jejího jména (666).“- čipy v těle. A tak bude jejich mysl a oni postupně rafinovaně ovládáni negativnimi entitami z temných světů ze současných 90% na 99,999%. Nápomocni jim k tomu jsou poskoci a loutky zde na Zemi, Lidé se prozatím nebrání a sami strkají hlavu do oprátky - každý provádí volby, které mají své následky - odměnu nebo odplatu. Hitler proti tomu co se chystá na lidstvo byl neviňátko. Všechny dostupné informace o Stvoření a ohledně toho, jak se dostat z této pasti jsou dostupné na www.nebe-lidem.cz. Tímto nikdo nemůže říci, já jsem přece nic nevěděl, nikdo mi nic neřekl.
Re: Právníci potvrzují: Klaus nemusí podepsat Lisabonskou smlouvu
(Michal, 20.2.2009 21:11:57)
Odpovědět
Kde byl kuuuurrrrrrrrrrva Schwippel?!?!?!?!?!?! Ten zde tolik opěvovaný rebel. Nebyl náhodou zase někde v Saudské Arábii?
KLAUS PODEPSAT NEMUSI,ALE PAK SE NESMI DIVIT
(jirka, 7.5.2009 9:13:07)
Odpovědět
LS smlouvu schválily obě komory parlamentu, a president svým podpisem jen tuto skutečnost ztvrzuje. Pokud nepodepíše - ať abdikuje. Pokud se odvolává na rozhodnutí US , u kterého nebylo nic podáno a US o ničem nejedná, pak odvolávání se na jeho rozhodnutí je ZLOČINNÉ SPOLČENÍ a je třeba Václava k abdikaci donutit.
Re: KLAUS PODEPSAT NEMUSI,ALE PAK SE NESMI DIVIT
(Jan Svoboda, 3.7.2009 11:25:13)
Odpovědět
Prectete si nejdriv ustavu, tak slozita zase neni.
Re: Právníci potvrzují: Klaus nemusí podepsat Lisabonskou smlouvu
(Dan, 7.5.2009 22:21:29)
Odpovědět
Václav Pružinskyj zvaný KLAUS, by měl být souzen za vlastizradu a proni také odvolán z funkce prezidenta republiky.


Jeho ignorování vůle lidu, prostřednictvím hlasování svých zastupizelů, tedy obou sněmoven které Lisabonskou smlouvu schválily, je pohrdáním demokratickými institucemi naší vlasti.

Pružinskyj zvaný KLAUS musí být souzen za svoje proruské a vlastizrádné postoje ve funkci prezidenta republiky !
Re: Právníci potvrzují: Klaus nemusí podepsat Lisabonskou smlouvu
(Jan M., 25.6.2009 14:16:23)
Odpovědět
Dane ,myslíte si,že je správné ,aby nám zase Němci vzali Sudety atd?Pan president Klaus ví co dělá a je to chytrý člověk.Nechte to na něm.A to nejsem ze Sudet,ale nechci,aby se našim lidem zase ubližovalo .To je jen jedna věc,která mě vadí na LS.
Re: Právníci potvrzují: Klaus nemusí podepsat Lisabonskou smlouvu
(lunochod, 25.6.2009 8:15:34)
Odpovědět
Na WC ... by se snad smlouva dala použít
Re: Právníci potvrzují: Klaus nemusí podepsat Lisabonskou smlouvu
(Alberto Kvěch, 25.6.2009 11:17:57)
Odpovědět
A předpokládám,že se jedná o výtvor právníků pracujících pro pana Klause .Jak jinak.Náš stát se podobá kocourkovu, ve slušné společnosti by byl dávno odvolán. Díky pání politikáři - že nepracujete. Topolánku, tys asi oslepl a ohluchl .Tys ho do funkce dostal, ty podej návrh na odvolání-zbabělče.Vše zvoráš.
Re: Právníci potvrzují: Klaus nemusí podepsat Lisabonskou smlouvu
(kingsfield, 25.6.2009 14:01:49)
Odpovědět
Mas recht! U nas by byl uz davno odvolan. Jenom Ceska neni Nemecko.Bohudik, takovo blbec uz nemame ve funkci. Vase politicke reputace blizi se nula. Dementni v EuParlament jak Zelezni a byvala koministicka krava ukazuje cele Europa co vase umi. Jenom nadavat a nic vic. Spanelsky Corp Diplomatique us davno vyuzivaj slovo SASEK pro Klause. Nekteri take EL LOCO . Vic uz nemusim rict.
Re: Právníci potvrzují: Klaus nemusí podepsat Lisabonskou smlouvu
(Iveta La, 25.6.2009 14:19:23)
Odpovědět
ksindl,i takoví jsou u nás blbci jako ty.Já jsem v údivu.
Re: Právníci potvrzují: Klaus nemusí podepsat Lisabonskou smlouvu
(Iveta La, 25.6.2009 14:19:27)
Odpovědět
ksindl,i takoví jsou u nás blbci jako ty.Já jsem v údivu.
Re: Právníci potvrzují: Klaus nemusí podepsat Lisabonskou smlouvu
(Jan Svoboda, 3.7.2009 11:30:03)
Odpovědět
Je jedno, kdo tento zaver ucinil. Pokud s nim chcete polemizovat, prectete si ustavu a najdete logicke chyby v tomto zaveru. Neni slozita abychom museli spolehat na vyklady jinych. Vas styl argumentace pouzivali komuniste.