reklama
reklama
BulletPřihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

BulletInformační servis
Zasílání novinek e-mailem
BulletČlánky autora
BulletVyhledávání

BulletReklama
Václave, stojíme za tebou
BulletReklama
www.tv7.cz
BulletPočítadlo dluhu
BulletStáhněte si knihu
BulletDoporučujeme knihy
Lukáš Petřík - Konzervativní revoluce Margaret Thatcherové a Ronalda Reagana

Margaret Thatcher: Umění vládnout

Peter Schweizer: Reaganova válka

Gonzalo Vial: Pinochet

Evropské otazníky

Křesťanství a ateismus

Jak katolická...
BulletPrůzkum
Měla by Česká republika vystoupit z EU?
Hlasovat můžete kliknutím na odpověď

BulletPoliticky nekorektní trička
Objednejte si politicky nekorektní trička
BulletReklama
BulletReklama
BulletDoporučujeme
Byli jsme i před unií, budeme i po ní. Boj za samostatnost našeho státu bude probíhat i po Lisabonu

Václav Klaus

Mladá pravice

D.O.S.T.

Desatero Mladé pravice

Pat Buchanan

Ron Paul

Hnutí pro život

Eretz.cz - zpravodajství z Izraele

Standing Together with Israel

Československo 2008 tour

Učitel financí

Evropský svaz nadoraz – Solidární byznys

Autor: Martin Daneš | Publikováno: 20.9.2005 | Rubrika: Zamyšlení
Ilustrace

Důležité místo v Evropském svazu má solidarita. Ani ne tak solidarita mezi státy, jako spíš regionální: peníze z rozpočtů bohatých zemí se přes svazový rozpočet nepřesouvají do chudých zemí, nýbrž do regionů splňujících kritéria pro přijetí pomoci. Jde o chudší oblasti, ale i oblasti nedostatečně zalidněné či konkrétní sektory – například v rámci společné zemědělské politiky je příjemce pomoci popsán tak, že jeho portrét přesně pasuje na bohatého francouzského farmáře. Záleží na tom, kdy a kdo nastavoval pravidla; u zemědělské politiky to byla v šedesátých letech Francie, a de Gaulle si tak dohlédl na to, aby nahrávala především jeho vlastní zemi.

To se nám ta solidarita ale nějak pokřivuje, když na ni žádný stát nechce moc usypávat ze svého měšce. Francouzi to ještě skousnou za podmínky, že se jejich peníze vrátí domácím zemědělcům; Británie si za Margareth Thatcherové vymohla výjimku a část ze svého přeplatku dostává zpět; Němci peníze dávají, leč trvají na tom, aby jim dílem zase přitekla ve formě dotací spolkovým zemím na území bývalého východního Německa… Se solidaritou v principu souhlasí všichni, ale nikdo ji nechce financovat. Chudáci Nizozemci jsou v přepočtu na hlavu největšími plátci, protože si neuměli najít cestičku, jak vložené peníze vybrat zpět. Holandská vláda toho už taky má dost a nechce dál hrát roli přitroublého mecenáše. Nedivme se pak, že loni přijaté země ze středovýchodní Evropy marně čekají s nataženou rukou: kdo by solidárně přispíval na jejich rozvoj, jestliže si gros společného rozpočtu rozebraly bohaté země mezi sebou? Je taková solidarita vůbec někomu k užitku? Ano - při přerozdělování se dobře pomějí sami přerozdělovači. Chápejte, proč armáda bruselských eurokratů na té solidaritě tolik lpí: kdybyste měli vy v kapse saka poctivě ukořistěnou šrajtofli a kdosi vám po ní sahal, uznejte, že by vás to taky namíchlo.

Martin Daneš
51 pro

reklama
1205 čtenářů | 11 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Komentáře


Re: Evropský svaz nadoraz – Solidární byznys
(Stránský, 20.9.2005 19:26:51)
Odpovědět
Jako vždy povrchní nesmysly. Předně odmítnutí ústavní smlouvy nebylo odmítnutím principu solidarity, jaks e nám autor snaží namluvit, ale šlo o reakci na příliš rychlé a rozsáhlé rozšíření o země východní Evropy. Na jedné straně si myslí, že hadráři z Východu by měli být držet zobák, když už mohli přisednout k prostřenému stolu a ne hned kritizovat jídelní lístek a kuichařské umění hostitelky. Pak si myslí, že se zase nemáme tak zle, aby se s námi museli dělit o to, co pracně vybudovali.
Re: Evropský svaz nadoraz – Solidární byznys
(tomik, 20.9.2005 19:44:14)
Odpovědět
Nějak mi nefunguje vyhledávání, jak si jinak vysvětlit, že v článku není nikde ani slovo ústavní, ani slovo smlouva.
Navíc ať čtu jak čtu, řekl bych že tom článek není.
Vaše reakce naopak potvrzuje to co v článku je.
Re: Evropský svaz nadoraz – Solidární byznys
(Stránský, 20.9.2005 21:28:37)
Odpovědět
Kdyby neměl na mysli ústavní smlouvu, nemluvil by téměř výhradně o Nizozemí a Francii, to dá rozum.
Re: Evropský svaz nadoraz – Solidární byznys
(tomik, 20.9.2005 22:17:35)
Odpovědět
Teda jo. Vy jste koumák. Na to jsem nepřišel.
A já bláhový si po přečtení myslel, že výraz solidární byznys v nadpisu a poslední věta vystihují pointu článku.
A ono je to zatím o odmítnutí ústavní smlouvy. Ještě, že vás tu máme.
Re: Evropský svaz nadoraz – Solidární byznys
(noname, 20.9.2005 20:10:03)
Odpovědět
Dobrý den pane Stránský. Trochu kulturně, prosím.
Souhlasím s obsahem článku.
Stará EU možná nechápala, co rozšíření znamená. Nejen rozšíření trhu, ale také to, že nechá do svého života mluvit i ty hadráře z východu.
noname :Re: Evropský svaz nadoraz – Solidární byznys
(Stránský, 20.9.2005 21:33:09)
Odpovědět
Trocha expresivity nezaškodí, vy ji ve svých příspěvcích užíváte nadmíru.
Jinak si myslíte, že se na nás dívají jinak ? Mně také lezou krkem lidi, kteří přisednou k mému stolu, kam jsem je přizval, hedn při prvním chodu začnou kritizovat jídlo a sami doma jedí lžící nejvýše nějakou kaši. To je naše chování z jejich pohledu po vstupu. Hned toho začali litovat, jako lituje každý, kdo si domů pozve nějaké hrubiány v domnění, že se tím budou cítit poctěni a aspoň si na rohožce vyčistí podrážky, aby dovnitř nenanesli špínu, když už se nemusejí ani zouvat do ponožek.
Re: Evropský svaz nadoraz – Solidární byznys
(noname, 23.9.2005 6:03:38)
Odpovědět
Máte pravdu. Někdy jsem expresivní až příliš. :-)
Pan Stroiber prý takto mluvil o Ossis a příliš je nepotěšil.
Jinak já jsem se do Unie necpal. Chtěl jsem být v předsálí a v klidu si užívat celní unie EHS:-)
Unie nás v ČR ovlivňuje už dobrých 12 let. Harmonizace práva, přijetí 30.000 zákonů ap. Mnoho věcí je dobrý, mnoho velmi dobrých. Dovolím si odhadnout, že nás připojení stálo více, než Brusel.
Přijali jsme všechny ty unijní zákony bez toho, abychom je mohli ovlivnit. Naši "Eurohujeři" (Klaus, Zeman, Špidla) navíc vyjednali takové podmínky připojení, jaké vyjednali. - Naše potravinářské zákony jsou nyní evropštější než řecké nebo francouzské.
Proto: Pokud Němci a Francouzi - kde jsou výroky proti Nové EU nejhloupější - nechtěli, abychom do EU vstupovali, měli to říct v roce 1992. Nestarali bychom se o harmonizaci. Když nyní 13ti leté usilí přineslo příliv investic, začínají starci na Rýně prskat.
Re: Evropský svaz nadoraz – Solidární byznys
(Josef, 20.9.2005 21:32:43)
Odpovědět
Prave naopak pane Stransky!
Nejprve si mysleli, ze jsme hadráři z Východu, ale ted kdyz jim Cesi ukazali jak umi kapitalizmus a konkurovat, tak proto honem zaradili zpatecku, protoze dostali strach!
Re: Evropský svaz nadoraz – Solidární byznys
(Stránský, 20.9.2005 22:04:44)
Odpovědět
Josefe, co blbnete, to je přece nesmysl. Podvívejte se na strukturu našeho exportu, kolik činí podíl hitech, jak máme stále vysoký podíl energií na výrobu, jak klesá podíl služeb ve tvorbě HDP proti průmyslu. Poptejte se investorů, kteří mají zatím zájem o české dělníky, menší o české konstuktéry.
Víte, já jsem svého času řídil něco jako holding s více než dvěmi tisíci lidmi, takže o restrukturalizaci něco vím. Také vím, že bylo nemožné přesvědčit zástupce akcionářů, že je třeba investovat do vědy a výzkumu s návratností za deset dvacet let. Dnes už jsem dávno pryč, po 13 letech teprve valná hromada schválila to, co jsem tehdy navrhoval. nevíte nic o tom, jak se tady pracuje, jak lidé myslí a to že o sobě něco říkají ještě neznamená, že to skutečně dělají.
Re: Evropský svaz nadoraz – Solidární byznys
(Josef, 23.9.2005 3:38:25)
Odpovědět
Proc struktura exportu by mela vadit?
Hlavne ze dovedeme vyrobit cokoliv a prodat cokoliv , vcetne vlakani turistu k nam. Mame hezci krajinu a lepsi lidi. Francozove maji Ejfelovku a par peknych muzei. Par veci tam je jejich, ale jinak v nich ukazuji co po svete nakradli, kdyz byli jeste velmoc. Turismus ve Franci dela 2% HDP. To musime zlepsit!
Josefovi:Re: Evropský svaz nadoraz – Solidární byznys
(Stránský, 25.9.2005 23:27:24)
Odpovědět
To jsou opravdu kraviny, Josefe.Co jim říká Váš psychoanalytik?