reklama
reklama
BulletPřihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

BulletInformační servis
Zasílání novinek e-mailem
BulletČlánky autora
BulletVyhledávání

BulletReklama
Václave, stojíme za tebou
BulletReklama
www.tv7.cz
BulletPočítadlo dluhu
BulletStáhněte si knihu
BulletDoporučujeme knihy
Lukáš Petřík - Konzervativní revoluce Margaret Thatcherové a Ronalda Reagana

Margaret Thatcher: Umění vládnout

Peter Schweizer: Reaganova válka

Gonzalo Vial: Pinochet

Evropské otazníky

Křesťanství a ateismus

Jak katolická...
BulletPrůzkum
Měla by Česká republika vystoupit z EU?
Hlasovat můžete kliknutím na odpověď

BulletPoliticky nekorektní trička
Objednejte si politicky nekorektní trička
BulletReklama
EU Book shop
BulletReklama
BulletDoporučujeme
Byli jsme i před unií, budeme i po ní. Boj za samostatnost našeho státu bude probíhat i po Lisabonu

Václav Klaus

Mladá pravice

D.O.S.T.

Desatero Mladé pravice

Pat Buchanan

Ron Paul

Hnutí pro život

Eretz.cz - zpravodajství z Izraele

Standing Together with Israel

Československo 2008 tour

Učitel financí

Halík má mnohdy s katolictvím asi tolik společného jako Řepka se Slávií

Autor: Michal Semín | Publikováno: 5.3.2009 | Rubrika: Kulturní válka
Ilustrace

Píši tento článek se stejným sebezapřením, se kterým jsem četl příspěvek, na který nyní reaguji. V příloze Lidových novin Orientace vyšel text P. Tomáše Halíka, nazvaný Popírač holocaustu a Církev (21. 2.). Opakují se v něm mnohá zjednodušení a novinářská klišé, která jsem četl i v jiných článcích, věnovaných tomuto tématu. Nebudu proto vyvracet každou polopravdivou či zcela nepravdivou tezi T. Halíka, zaměřím se spíše na vystižení kontextu, ve kterém svoje teze formuluje.

Ačkoli to není východiskem mé úvahy a v samotné polemice to hraje roli podružnou, sluší se poznamenat, že T. Halíka znám více jak dvacet let osobně. V době, kdy jsme se poznali, jsem byl čerstvým konvertitou a zajímal se o protikomunistické hnutí v tehdejší podzemní církvi. Právě v tomto prostředí, a zvláště pak péčí T. Halíka, jsem si utvářel svoje první poznání o Bohu, smyslu lidského života i kladný vztah k Církvi. Na mnohé okamžiky z těchto let dodnes rád vzpomínám a jednal bych proti lásce i spravedlnosti, kdybych to dobré, co mi T. Halík zprostředkoval, nyní popřel. Ovšem jednal bych proti pravdě, kdybych po studiu a zkušenostech z pozdějších let zapřel své přesvědčení, že hřivny, kterými byl T. Halík obdařen, neužívá k větší slávě Boží, ale k popularizaci závažných náboženských omylů. Kdybych již tehdy věděl to, co vím dnes, z mnoha náznaků bych si odvodil, že jeho kněžské působení ponese i trpké plody. Vzhledem ke svému ranému věku a zcela nedostatečné míře náboženského vzdělání jsem netušil, že knihy a samizdaty, které mi dával číst, měly s katolickou věroukou společné asi tak tolik, jako Tomáš Řepka s fotbalovou Slávií. Po převratu v roce 1989 se T. Halík stal vysokoškolským kaplanem u Nejsvětějšího Salvátora v Praze. Od té doby můžeme tuto farnost právem považovat za jedno z center českého „liberálního katolictví“. Mottem jeho působení ve vysokoškolském prostředí, ke kterému byl odsouzen poté, co mu nebyl svěřen církevní úřad většího významu, byly dialog a otevřenost pro různé názory. Při pravidelných úterních setkáních po bohoslužbách vybízel ke svobodnému vyjadřování a kritickému myšlení. Po letech totalitního vymývání mozků a ideologické předpojatosti nemohl tento postoj neimponovat. Kdo však jeho výzvy ke kritickému myšlení vyslyšel, začal se po čase ptát, zda jsou i Halíkovy nekonvenční názory na některé věroučné a morální otázky kriticky prověřené. A kdo v tomto postoji vytrval, zpravidla došel k závěru, že Halíkova „úcta k různosti názorů“ je intelektuální póza. A tak zatímco se s T. Halíkem smělo veřejně polemizovat „zleva“, námitky z řad jeho posluchačů, směřující k případnému zpochybnění jeho intelektuálních kvalit či věrnosti Kristovu učení, byly systematicky vytlačovány. S přibývajícími lety narostl osobní kult T. Halíka do takové míry, že skutečně svobodná diskuse na půdě jeho farního společenství nebyla možná. Byl jsem svědkem, ještě jako ředitel Občanského institutu, několika veřejných diskusí, ve kterých se projevila Halíkova fatální závislost na dogmatech novověkého myšlení, kdy nebyl schopen svoje názory hájit jinak než argumentací ad hominem (nedostatečné formální vzdělání či psychické překážky na straně oponenta) či poukazováním na stanoviska jiných myslitelů. Autenticky filosofická diskuse, ve které by svoje stanoviska odůvodňoval na úrovni problému a nikoli odkazem na věhlas filosofických autorit, byla nad jeho síly. Toto intelektuální manko, v kombinaci s jeho nemalou osobní ctižádostivostí, vedla nakonec k tomu, že svoje nepopiratelné rétorické nadání dal téměř bezvýhradně do služeb „ducha doby“. Dnes je jen málo témat, kterými se myšlenkový svět T. Halíka liší od dogmat liberálního věku, jakkoli s oblibou tvrdí, že se za liberála nepovažuje. Jeho poplatnost absolutizaci dobově podmíněných většinových mínění je dobře patrná i z toho, jak útočně vystupuje proti těm, kdo se odvažují kritizovat např. současnou podobu evropské integrace či pochybovat o fatálních důsledcích globálního oteplování. 
Jeho panáčkování před liberálním světem je dobře patrné i ze způsobu, jakým se vyjadřuje o apoštolátu Kněžského bratrstva sv. Pia X.(FSSPX) a postojích jeho zakladatele, francouzského arcibiskupa Marcela Lefebvra.
 
 
Používá pojmy jako „sektářská mentalita, kombinace strachu a agresivity, odmítání kritické sebereflexe, romantická idealizace středověku“ apod. Na rozdíl od T. Halíka mám tu možnost znát dobře oba světy – jak ten, ve kterém se dodnes pohybuje a který svým jednáním spoluurčuje T. Halík, tak i ten, který svým článkem v Lidových novinách démonizuje a odmítá. Netvrdím, že se mezi stoupenci FSSPX nevyskytují i lidé, kteří výše zmíněnými neduhy trpí. S výjimkou „idealizace středověku“ jsem však na výše uvedené jevy narazil spíše v okruhu lidí kolem T. Halíka než mezi tzv. tradicionalisty. Plyne z toho jedno metodologické poučení – s psychoanalýzou si v teologii nevystačíme.
Pro T. Halíka je prostředí FSSPX odpudivé především proto, že hlásá duchu doby se nepřizpůsobující pravdy. Není to tak, jak T. Halík tvrdí, že FSSPX reprezentuje „katolicismus 19. století“, neboť to, co FSSPX na dnešní praxi v Církvi kritizuje, bylo pro Církev nepřijatelné v průběhu všech staletí křesťanského věku. Halíkovo propojování různých, vzájemně protikladných „náboženských tradic“, osobní záliba v esoterních a východních naukách (zen, astrologie), jeho fluidní a svévolné pojetí tradice, spočívající v neustálé reinterpretaci obsahu víry a výkladu Písma svatého nejsou s katolickou vírou slučitelné. Vzhledem ke krizi autority v Církvi jsou tyto myšlenky a postoje mezi katolíky rozšířené a tak se z povrchního sociologického pohledu (a T. Halík je mnohem více sociolog a psycholog, než teolog) může zdát, že katolické je to, co dnes zastává většina. V konfrontaci s učením Církve, obsaženém ve výrocích jejího po dva tisíce let trvajícího učitelského úřadu, to ovšem s T. Halíkem a jeho soukromým učením nevypadá vůbec dobře. Svědčí o tom i mnohé osudy lidí z jeho nejbližšího okolí, těch, kteří nikdy nepřekousli onu pupeční šňůru své počáteční závislosti na „Mistrovi“. Kněží Ivan Štampach a Jan Jandourek či Martin Putna, mám-li uvést osoby veřejnosti nejznámější, se s katolickou církví tak či onak rozešli. Štampach se stal svobodným zednářem, byl vyloučen z dominikánského řádu a následně z Církve exkomunikován, J. Jandourek se oženil ve „Starokatolické církvi“ a M. Putna na veřejnosti hájí sodomský hřích. Vzpomínám si, jak T. Halík reagoval na prohlášení I. Štampacha, ve kterém oznamoval svůj rozchod s katolickou církví. T. Halík nelitoval toho, že Štampach opouští archu spásy, ale vyčetl mu, že nebude již moci dále působit v církevních strukturách a tak získávat pro svoje názory mladé katolíky. Znám i mnoho dalších lidí, mému srdci blízkých, kteří vzešli z Halíkova prostředí, a kteří později buď velmi zvlažněli či již ke svátostem vůbec nepřistupují. Jistě za to nemůže jen T. Halík, je však třeba jasně říci, že v důsledku jím zastávané relativity pravdy v náboženství nebyl ani schopen jim účinně pomoci. Také mi není známo, že by jeho farnost byla místem, z něhož vycházejí kněžská povolání. T. Halík v rozhovorech pro média poukazuje na svoje pastorační úspěchy, když uvádí počet velikonočních křtěnců. Je však na místě se ptát, do jakého náboženství vlastně tyto mladé lidi křtí, když mnohé postoje, jež zastává, katolické nejsou. Nevím, zda se situace ve farnosti nějak podstatně změnila, ale pokud přípravu ke křtu vede i nadále T. Halík, nelze si o kvalitě katecheze dělat žádné iluze. Vzpomínám si, jak si katechumeni ukládali do paměti různé Halíkovy osobní názory a převyprávěné zkušenosti, ale pravdy víry, obsažené v katechismu, znali jen velice povrchně, pokud vůbec. To podstatné je totiž „chodit na Halíka“. Živě si vybavuji přezíravý postoj, který zvláště ti, co tvořili nejužší okruh Halíkových spolupracovníků, měli vůči ostatním, tzv. obyčejným kněžím a věřícím. Povrchnost a konfuze v hodnocení druhých korespondují i s povrchním a zcela nevěrohodným hodnocením „skanzenu triumfalismu v Econe“, který T. Halík prý osobně navštívil v předvečer biskupských svěcení v roce 1988. Právě těch svěcení, zmiňovaných v souvislosti s údajnou exkomunikací čtyř vysvěcených biskupů. V knize „Ptal jsem se cest“ zmiňuje, že při pohledu na opaty a řeholnice v „předkoncilních hábitech“ si uvědomil, že toto není cesta, po které má jít. Vskutku názor hodný habilitovaného teologa! Halík se rozhlédl, pomodlil se v místní kapli a bylo mu vše jasné. Dalajláma je mu prostě duchovně bližší než katolíci, kteří se modlí a věří tak, jak se modlili a věřili jejich bezprostřední i vzdálení předci. Není divu, neboť Halíkovo pojetí „tradice“ nemá nic společného s „předáváním“ (viz Lefebvrovo biskupské heslo „Tradidi, quid accepti“ – „Předávám, co jsem převzal“), nýbrž stálou reinterpretací obsahu Zjevení, tak, aby odpovídala duchu doby a synkretistické dogmatice mezináboženského dialogu.
Znám apoštolát Kněžského bratrstva sv. Pia X. již téměř deset let. Znám mnoho jeho kněží a bohoslovců, českých i zahraničních, znám věřící z mnoha zemí světa. Znám s FSSPX spjatou literaturu, slyšel jsem stovky kázání, účastnil jsem se několika týdenních duchovních cvičení. T. Halík má však po několika hodinách strávených v Econe jasno. Tvrdí-li, že zbožnost „lefébvristů“ se rovná bigotnosti, teologie ideologii a liturgie romantickému představení, pak se tím před každým, kdo prostředí FSSPX a teologickou úroveň jeho členů zná, jen nedůstojně ztrapňuje. Co je však ještě horší, prokazuje svoji neúctu k pokladu víry a dědictví předků, obsaženém ve starobylém římském obřadu, této normativní mešní liturgie přinejmenším od doby sv. Řehoře Velikého. Ono „romantické představení“ je ostatně díky Benediktu XVI., k jehož „inteligentnímu konzervatismu“ se T. Halík verbálně hlásí, vyveden z katakomb zpět do katolických kostelů. K tomu by však nikdy nedošlo, nebýt věrnosti a osobní statečnosti arcibiskupa Lefebvra a jeho spolupracovníků.
Halíkova antipatie k tradiční liturgii je snadno pochopitelná. Její výrazným rysem, na první pohled viditelným, je obrácení kněze čelem k liturgickému východu a k oltáři. V liturgické symbolice, a to od dob prvotní Církve, se očekávání druhého Kristova příchodu z východu vyjadřuje tím, že kněz, stojící v čele shromážděných věřících, hledí k východně situovanému oltáři, symbolizujícího obětujícího se Krista. Podstatou mešní oběti je Kristova smírná oběť kříže, jež je na oltáři zpřítomněna. Celá mešní liturgie je tedy kristocentrická. Kněz není nějakou samostatnou veličinou, ale služebníkem Kristovým, jehož osobnost i osobitost mají ustupovat do pozadí. Jeho pohyby, gesta, modlitby jsou přesně předepsány v rubrikách, aby tím došlo ke zvýraznění objektivní hodnoty mešní oběti. Pro typického moderního kněze jsou tyto požadavky nestravitelné. Je to on, kdo chce vyniknout, kdo se chce předvést, upoutat pozornost lidí. Proto se otáčí zády ke Kristu a „čelem k masám“. Upravuje liturgii podle svého gusta, přestává být obětníkem a stává se hercem. Zatímco tradiční liturgie v kněžích i věřících pěstuje postoj a ducha kající pokory, liturgie moderní vede spíše k pocitu vlastní důležitosti a hodnoty, u některých kněží a zvláště aktivních laiků k upevňování vlastní sebestřednosti. Kdo má oči, viz.
T. Halík se nejen ve svém článku, ale i mnohokrát dříve odmítavě staví k boji proti modernismu, vedeném posledním svatořečeným papežem Piem X. Má pro to „dobré“ důvody. Modernismus (nikoli modernita), označený papežem v encyklice Pascendi dominici gregis za „syntézu všech herezí“, má svoji nauku, svoje filosofické a teologické zásady. Při četbě encykliky musí každý nezaujatý čtenář uznat, že postoje, zaujímané T. Halíkem a jeho příznivci, jsou právě touto encyklikou důrazně odmítnuty. Mezi příčinami modernistických omylů jsou na prvním místě uvedeny dvě – intelektuální a mravní. Intelektuální příčina spočívá v závislosti modernistů na rozporných závěrech novověké filosofii, na odvrhnutí scholastiky a klasické metafyziky. Právě tento postoj lze u T. Halíka velmi snadno vystopovat (o vážných nedostatcích Halíkova filosofování viz článek v revue pro kritické myšlení Distance). Mravní příčinou modernismu je pak pýcha. Ta je „v modernismu jakoby domovem, neboť z ní se živí a nabývá nejrůznějších podob. Z pýchy propadají slepé sebedůvěře a pokládají a vnucují se za měřítko všech věcí. Z pýchy se pokládají za jediné moudré a nadutě prohlašují – nejsme jako ostatní lidé.“ (sv. Pius X., Pascendi dominici gregis).
Od září 2006 je P. Tomáš Halík členem rady, jež zasedá v Bruselu a spřádá vize budoucího vývoje Evropské unie. T. Halík je jistě členem mnoha velevážených rad světového významu, ale jen tato se jmenuje „Rada moudrých. Jenomže už starý dobrý Sokrates věděl, že kdo sám sebe nazývá moudrým, před tím je lépe se mít na pozoru. Jako jeho starý přítel bych si proto přál, aby ve svém vlastním zájmu přestat jezdit do Bruselu a přesunul se někam na zapomenutou faru kdesi v pohraničí, kde by měl za společníky jen několik "prolínání světů" neznalých, zato zbožných „růžencových“ babiček a svátostného Krista ve svatostánku.

reklama
4913 čtenářů | 22 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Další články od tohoto autora:
Komentáře


Re: Halík má mnohdy s katolictvím asi tolik společného jako Řepka se Slávií
(Felix, 5.3.2009 11:12:44)
Odpovědět
Laik zde kritizuje kněze. Dokonce zapomíná, že ne kněze obyčejného, ale kterému samotný Vatikán udělil titul monsignora. Připomíná mi to otázku za komunismu: Víš, jaký je rozdíl kritiky shora a kritiky zdola? No to máš jako když vyleješ kybl z okna v prvním patře na někoho, kdo stojí dole na chodníku. Kritika zdola je pak jako když stojíš na chodníku a vyleješ kybl na někoho, kdo je nad tebou v okně v prvním patře. Tyto věci mají řešit církevní představení, oni je jistě řeší a výsledek pozorujeme: Mons. Halík je vůdcem pražské vysokoškolské mládeže, Mgr. Semín jakýmsi pisálkem. Už se těším, jak mě Msgre. halík obohatí svými jasnozřivými názory na to, že katedrála od dnešního dne patří státu. je potřeba se řídit podle Msgre. Halíka a ne podle Mgr. Semína - aspoň do doby, než příp. církev promluví jinak.
Re: Halík má mnohdy s katolictvím asi tolik společného jako Řepka se Slávií
(Kropajda, 5.3.2009 12:18:37)
Odpovědět
Je to dost ubohe, co tady pan Semin pise... co k tomu dodat... snad jen, ze s p. Halikem i jeho komentarem naprosto souhlasim.
Re: Halík má mnohdy s katolictvím asi tolik společného jako Řepka se Slávií
(Ghost Dog, 5.3.2009 15:07:46)
Odpovědět
..duchovní se tváří, jako by si roumněli s Bohem..má to jisté výhody, prostí veřící vidí v duchovním autoritu pověřenou Bohem..
..zeptejte se deseti duchovních co, nebo kdo je Bůh..kolik rodílných odpovědí dostanete..deset, jen v jednom se shodnou, je jediný a je to náš Otec (Otče náš, jenž si na nebesích....)..
..takto mi přijde nepatřičné, aby mi syn Boží pověřený jinými syny Božími říkal, co je pro mě syna Božího správné a co ne, co mám dělat, jak se mám chovat a jak mám svému bratrovi (synu Božímu poveřenému jinými syny Božími) říkat..Otče?..o dcerách pllatí to samé..
..pokud je někdo tedy více duchovně založený, ať se stará o duchovní stránku života lidského, o tu materiální zas ten, kdo je v této oblasti znalejší a povolanější.. i Ježíš říkal: co je císařovo Císaři a co je božího Bohu..
..mohu věřit, ale nikdo mi nemusí vykládat a nutit mě v co a jak mám věřit..natož nějaký zástupce Krista na zemi, když je to jen obyčejný člověk a syn Boží stejně, jako já a všichni ostatní...
Re: Halík má mnohdy s katolictvím asi tolik společného jako Řepka se Slávií
(ravnogorec, 5.3.2009 15:28:29)
Odpovědět
Halík je politizující velebníček třetího až čtvrtého řádu. Špatný kněz, špatný filozof, špatný politik. Zbývá jen ta silná podpora od veškrnaboys
Re: Halík má mnohdy s katolictvím asi tolik společného jako Řepka se Slávií
(Richard Kováč, 5.3.2009 16:24:54)
Odpovědět
Já jsem s panem profesorem Halíkem diskutoval přes e-maily. Chci jenom podotknout, že pan Halík nevěří, že Bible je pravdivá, nevěří, že Bůh stvořil svět tak jak to popisuje Bible. Moji víru v Boží slovo nazval primitivním fundamentalismem.
Re: Halík má mnohdy s katolictvím asi tolik společného jako Řepka se Slávií
(ddt, 5.3.2009 21:01:27)
Odpovědět
No je vidět, že pan Halík to má v hlavě přeci jen v pořádku, kdo věří v doslovnou pravdivost Bible je bloud, zmatlík, a myšuge.
Re: Halík má mnohdy s katolictvím asi tolik společného jako Řepka se Slávií
(jj, 5.3.2009 21:27:53)
Odpovědět
jistě,souhlasím - ovšem pak nechápu proč se pan halík vydává za katolíka (či dokonce za katolického kněze )
Re: Halík má mnohdy s katolictvím asi tolik společného jako Řepka se Slávií
(Richard Kováč, 6.3.2009 13:12:47)
Odpovědět
No pan Profesor Halík v podstatě věří v evoluci, protže má problém s první knihou Genesis. Vy věříte, že Panna Marie otěhotněla z Ducha svatého obrazně nebo doslovně ? Věříte, že Ježíš Kristus byl ukřižován, vzkříšen a vstoupil na nebesa obrazně nebo doslovně. Ono to s tím myšuge je trochu složitější není liž pravda ?!?
Re: Halík má mnohdy s katolictvím asi tolik společného jako Řepka se Slávií
(Josef Novák, 5.3.2009 18:07:55)
Odpovědět
Profesor Halík rád kritizuje prezidenta Klause, mimo jiné za jeho názory na globální oteplování, ale kde bere pan profesor jistotu, že zrovna jeho pohled na tuto věc je ten správný, když sám také není klimatolog ( což je obvyklý argument prezidentových odpůrců)?
Re: Halík má mnohdy s katolictvím asi tolik společného jako Řepka se Slávií
(jj, 5.3.2009 21:25:54)
Odpovědět
"už starý dobrý Sokrates věděl, že kdo sám sebe nazývá moudrým, před tím je lépe se mít na pozoru" ... velmi pravdivé - a to samé platí i o těch kdo sami sebe označí za "filosofa" či "intelektuála" ... jistě je jen náhoda že v naprosté většině případů se jedná o indiviua levicového vidění světa kteří při svém nízkém IQ a jalové mentalitě ani nevědí kolik to tímto na sebe prozradí (ale možná je jim to jedno protože jejich slova povětšinou stejně míří výhradně k té slabomyslné části společnoti z níž výhradně čerpají svou podporu ... neboli havlisti v akci
Re: Halík má mnohdy s katolictvím asi tolik společného jako Řepka se Slávií
(zdeněk84, 5.3.2009 21:48:00)
Odpovědět
pánové halík a semín si mohou podat ruce - ani jeden není katolík, jeden z nich je podivný liberál, druhý fundamentalista
Re: Halík má mnohdy s katolictvím asi tolik společného jako Řepka se Slávií
(Felix, 5.3.2009 22:20:56)
Odpovědět
Konečně to někdo rozhrábl. Další možností je, že jsou oba katolíci, pak je možné, že Semín je katolík, ale Halík není katolík, a konečně, že Halík je katolík, ale Semín není vůbec žádný katolík. Teďkonc jak to poznat. Mohla by se udělat anketa, nejlíp na těchto stránkách - protože v Lidových novanách převažuje lidový hlas lidu, a to jsou halíkovci. Vyhlíšení výsledků by moderoval Eden (sice Halíkovec, ale umírněný, podal by ruku oběma sokům) a vítěznou cenu by předal - kdo? To zatím nechávám otevřené. Soutěžní večer by mohla doprovázet zpěve Madonna - ta je určitě katolička a z Bruselu by poslal pozdravné poselství Pöttering, sice ne římský, ale zato dříve německý, nyní bruselský katolík. Hymnou večera by mohla být známá kytarovka "Všichni jsme jednou tělo". A pak by se zhaslo. Kdo ze soutěžících by vydržel až do konce, ten by byl vítězný katolík.
Re: Halík má mnohdy s katolictvím asi tolik společného jako Řepka se Slávií
(Richard Kováč, 6.3.2009 13:15:19)
Odpovědět
Jestliže ten kdo věří v pravdivost Bible je fundamentalista a je-li Bible obrazná kniha proč bych se jí měl řídit
Re: Halík má mnohdy s katolictvím asi tolik společného jako Řepka se Slávií
(jh, 6.3.2009 3:43:00)
Odpovědět
soudruzi a přátelé,
prolistujte si starší čísla Semínem anoncované Distance a zanechte blábolení o jehož neužitečnosti už mluví apoštol sv. Pavel.

Vážím si např. Ivana Štampacha, který věren svému svědomí opouští Katolickou církev, aby vstoupil tak trochu do nezajištěného světa, kdy přišel o nejednu z prebend...,
takovou odvahu u Halíka darmo hledat, protože v Tibetu jest vpravdě velmi nejisto...,
a že si váží Ratzingera? Tůdle!
Zjistěte si, jak se pohrdlivě vyjadřoval k "Ratzingerově" deklaraci Dominus Jesus a pak mluvte cosi o jeho věrnosti katolické víře.
A titul msgre toho o věrnosti pravdám katolické víry vypovídá asi tolik, co moje profese dělníka o věrnosti lidově-demokratickému zřízení...
Re: Halík má mnohdy s katolictvím asi tolik společného jako Řepka se Slávií
(sajgou, 6.3.2009 14:12:10)
Odpovědět
Clanek povazuji za pamflet, byt napsany inteligentnim clovekem. Halik ma jiste sve mouchy, ale rozhodne vzdycky zustal pravoverny a nelze ho v zadnem pripade srovnanvat se Stampachem ci Jandourkem. Ze Stampachovych stranek mam pocit, ze jde o teozofa, ktery uz ani neveri v Boha. Jinak Jandourek a Putna se po sve "rebelii" do cirkve podle mych kusych informaci vratili, uz jen to, ze Jandourek "legalizoval" sve knezstvi a zenacstvi prechodem k jinemu ritu to myslim potvrzuje. Putna asi "sodomsky" hrich provozuje, ale to je jeho osobni vec, byt to samozrejme hrich je.

Pojdme se ale podivat na Semina. Za prve: mam pocit, ze Halikovi podsouva neco, co nikdy netvrdil. Nevim napr., kde sebral spojeni Halika s atrologii, nikdy jsem nic takoveho nezaregistroval, vy jo? Jiste sympatie k zenu jsou jiste u Halika na miste, ale Stampach zapomina, ze jsou jezuite, kteri pusobili jako misonari v Asii, kteri si zenovou meditaci osvojili - pouze vsak jako prostredek, ne cil, a to je kurna rozdil. Jezuitska misie ostatne puvodne neznamenala inkulturaci, ale vyuzivala to, od ceho se mohla v mistni kulture odpichnout. Napr. Robert de Nobili uvadel Evangelium do indicke kultury jako patou Vedu, a mel mimioradne evangelizacni uspechy! Frantisek Xaversky se ze svych chyb z pocatku misii take velmi rychle poucil. Mnoho jezuitskych misionaru v jizni Americe pusobilo jako ochranci indianu pred kolnizatory atd .atd. Teprve kdyz "tradicionaliste" zatli jezuitum tipec, byla misie v Asii zazdena na mnoho a mnoho staleti. Patrne to dela Seminovi radost, nevim. Semin zapomina, ze to byl apostol Pavel, diky nemuz nemusela Evropa a mala Asie prijmout zidovskou kutluru, chteli-li byt krestany. Proc nutit takovym Japoncum evropskou tradici k tomu, aby prijali Krista? Tohle vsechno jsou hrde kultury, ktere Semin svym baroknim rohlikem neopije (nic proti baroku, ale libovat si v nem v dnesni dobe...).

Semin absolutne neumi cist "znameni doby", to je prece biblicky termin! A jeste to vydava za ctnost, kdyz tvrdi, ze jeho oponenti podlehaji "duchu doby". Pripada si jako posledni obahjece svate viry, a pritom nenposloucha ani vlastni cirkev!!! Poslusnost je ctnost, ktera byla vzdy v cirkvi urcujici. Odmitanim druheho vatikanskeho koncilu a clee charismaticke obnovy z ni vznikle se Semin stavi i primo proti Bozimu Duchu, "zhasi plamen Ducha" - cetl nekdy Bibli? Vy\cita Halikovi osobni kult a prilisne zduraznovani kneze: proc mu tedy vadi, pripravuje-li na krest Halik? Vzdyt krest jako krest, je to milost od Boha, na Halikovi dost nezavisla, neni-liz pravda? Argument o tom, ze knez otoceny k lidu je pouze diky jakesi jesitnosti kneze, pokladam za vyslovene sprosty. Zkratka: ono "bratrstvo" je uplne mimo, ale totalne! Prave dle dvoutisicilete tradice cirkve vubec nejsou pravoverni, vzdyt neposlouchaji ani sveho papeze, ani vlastni koncil!!!

Neni tak tezke poznat, o co Seminovi vlastne jde. Troufam si rici, ze to neni zivy Buh, ale "tradice otcu", Klaus, eurofobie. Asi to mysli dobre a blbej neni, ale je to naprostej mijec. Halik ma taky svoje mouchy, je to jesita a mozna i trochu snob, taky to neni zadnej genius nebo originalni filozof, spis popularizator a vykladac, ale to, co dela, dela dobre, a to, ze ma krtence, je jedine dobre! Co dela Semin? Akorat kazdyho normalniho odradi.

Mne snad nikdo nemuze podezirat z toho, ze bych byl nejakej Halikuv zboznovatel, ale takhle teda ne, Michaeli.
Re: Halík má mnohdy s katolictvím asi tolik společného jako Řepka se Slávií
(Daniel Makay, 6.3.2009 15:10:15)
Odpovědět
Asi nemám co mnoho jako protestant mluvit do katolických rozepří. Ale z dálky se na tento spor dívám takto:
Halík je nesporně nebezpečný bludař a nositel ducha satanova. Sledoval jsem pořad, tuším Světová náboženství, které moderoval a musím říci, že to co tam říkal, byly přímo antikristovské nauky. To co tam vydával za zbožnost nebylo nic jiného než satanský okultizmus a cesta do pekel.
Halík má stejného ducha jako Jidáš a je svůdce mnohých. To, že je „duchovním formovatelem“ EU mne vůbec nepřekvapuje, každý Duchem Božím naplněný křesťan ví co Kniha zjevení říká o železné říši na hliněných nohou.
Co se týče Michala. Jsem přesvědčen, že je to ryzí Boží muž a upřímnej chlap. Nemohu se sice ztotožnit s některými jeho předsudky a dogmaty ohledně katolicizmu, nicméně mu žehnám, protože i my protestanti nemáme své slabosti.
Re: Halík má mnohdy s katolictvím asi tolik společného jako Řepka se Slávií
(sajgou, 13.3.2009 15:16:20)
Odpovědět
No mne se treba na Halikovi a Seminovi nelibi prave to (a mozna to maji fakt spolecne), ze do krestanstvi tahaji az moc politiku. Samozrejme veci verejne jsou take veci tykajici se krestanstvi, ale neprehaneji to? Prijde mi, ze jestli byl napr. nekdo pro Unii nebo proti ni, bude Bohu dost jedno, zalezi na tom, jak jsme milovali, reknu-li to tak. Zkratka dat cisari, co patri cisari a dat... To samozrejme neznamena, ze se nemame o politiku zajimat ci kritizovat veci apod. Zkratka prece neni predepsnao, jake maji mit krestane politicke nazory (vyjma samozrejme extremu jako komunismus, nacismus atd.). Tak nam vsem preju (Seminovi, Halikovi i nam), at vidime veci spravne a tak vubec
Re: Halík má mnohdy s katolictvím asi tolik společného jako Řepka se Slávií
(Pepa, 7.3.2009 11:45:21)
Odpovědět
Možná právě ten názorový rozptyl od Halíka k Semínovi dokazuje, že Katolická církev je pravé dílo Boží a ne nějaká schizmatická sekta.
Re: Halík má mnohdy s katolictvím asi tolik společného jako Řepka se Slávií
(Jan Zeman, 8.3.2009 2:12:42)
Odpovědět
Přečetl jsem si pozorně oba články a tak nějak to na mě působí, že se jedná o dva naprosto extrémní póly. Halík, opouštějící službu Kristu, aby se vrhl do náruče morálního relativismu vydávaného za podporu "plurality", prázdné smířlivosti, kterou vzápětí popírá svými útoky na opačný pól názoru, tedy konzervativce v katolické církvi, kde to až vypadá, že aktuální kauza Williamson je na co Halík čekal, aby se do nich mohl opřít, že to je to, na čem chce znovu nažhavit svoji už příslovečnou demagogii. Na druhé straně Semín, který se staví do role obránce konzervativismu (pro konzervativismus), ale není schopen vypíchnout onu podstatu, v čem se Halík mýlí a proč, tedy přinejmenším že jeho názor v onom "největším názorově jednotném celku této planety" je spíše okrajovým, že jeho apel na "smíření" a proti "zneužívání nenávisti" právě nádherně popírá svým článkem opírajíc se do Lefebristů svými paušálními soudy o jejich "bigotnosti" atd. Nemám Halíka rád, neboť mi jeho předstíraná moudrost připadá jen jako jakýsi onen klasický mix New Age řečiček schovaný pod kněžskou sutanu, sebezapíraný liberál zmatku, který se ale stává vysloveně bigotním fundamentalistou přijde li na závěry II. Vatikánského, skoro jakoby teprve tehdy bylo učení zjeveno, ďábelský demagog s paternalistickým komplexem, schopný nevybíravě kritizovat kde koho, ale sám chorobně ctižádostivý reaguje na kritiku jako malý kluk, a nedá-li mu církev vyšší post (nedivím se jí), šplhá do eurostruktur. Katolickou vrchností zneuznaný kariérista blábolu opírající se do jiných pro jejich mravní pevnost, považovanou jím zcela mylně za "zneuznanost". Projekce, projekce, projekce. Mohl bych pokračovat... Ale musím říci, že páně Semínovo opření se do něj je příliš povrchní, nejde k jádru slibných myšlenek, jako například právě té, že psychologie, sociologie, psychoanalýza, parafrázuji to, nejsou dobrým receptem na teologii. Na místo toho, se opírá do Halíka způsobem, který mu, nerad to říkám ;), částečně dává dokonce za pravdu. Halík zaslouží mnohem důkladnější kritiku. Ale na to jsou snad povolanější než já a zcela určitě než pan Semín.
Re: Halík má mnohdy s katolictvím asi tolik společného jako Řepka se Slávií
(Klára Ch., 15.4.2009 21:52:36)
Odpovědět
Já myslím, že všechny, kdo odmítají globální oteplení, nevěří, že vše vyřeší volný trh a tvrdí, že holocaust existoval, bychom měli poslat někam do pohraničí, ostatně, v tom bychom se měli poučit od komunistů (i když jinak s nimi samozřejmě nesouhlasíme!). A taky bychom měli začít přemýšlet, jestli by nestálo za to zřídit nějaké, no napíšu to, koncentrační tábory, tam by halíkové, štampachové, jandourkové a sodomité putnové přišli na docela jiné myšlenky! Ostatně, pokud by to nepomohlo, prostě bychom je vyhladili, no. Jen pár těch největších tvrdohlavců, žádná velká akce... Nanejvýš 600 tisíc osob...
Re: Halík má mnohdy s katolictvím asi tolik společného jako Řepka se Slávií
(Miroslav Orel, 10.4.2009 22:23:31)
Odpovědět
Myslím si, že je velice dobře, že na Tomáše Halíka má být také kritika. Možná s kultem osobnosti autor má pravdu, kdy chce poukázat na to, že ne mnoho lidí přemýšlí, kde Halík dělá chybu. Ovšem Autor článku zlikvidoval svoji autoritu tím, že píše, o tom, jak zná Halíka osobně a jak Halík nebyl schopný obhájit jakási základní dogmata. Je to jen člověk a nemůže znát všechno. On našel své "teologické hrdiny" v moderní teologii a druhý je najde ve starověku. Myslím, že kdyby naopak autor článku měl mluvit o mederní teologii, tak naopak by mu Tomáš Halík dal šach mat, tak jako někdo předtím dal šach mat Tomášovi s dogmatikou.

Buďme s ním, snažme se mu nastavovat dobré zrcadlo, aby mohl své snažení zlepšít a ne být proti němu, neboť to plodí akorát více zla. Já jsem rád, že Halík se snaží dělat aspoň něco a věřím, že i jeho chyby a slabosti si Bůh může použít k jeho oslavě.

Díky za impuls k přehodnocení Halíkova učení,ale to přehodnocení je plné jen osobního rozhořčení.
Re: Halík má mnohdy s katolictvím asi tolik společného jako Řepka se Slávií
(Ivan O. Štampach, 27.6.2010 12:25:04)
Odpovědět
Pokud jde o mou osobu, nalézám v tomto náhodně nalezením článku jen snůšku lží. Nejsem Halíkovým žákem či odchovancem, jsem koneckonců starší než on. Tvrzení, že jsem vstoupil do zednářského řádu a byl jsem exkomunikován z církve je značně nepřesný. Mé kontakty se zednáři se odehrávaly s vědomím církve a z pověření tehdejšího provinciála dominikánů. Nejsem členem žádné z lóží Velké lóže České republiky, jak se o mně lživě tvrdí. Neexistuje žádná "exkomunikace z církve," je to církevní sankce UVNITŘ církve, je to tzv. výchovný trest. V mém případě nedošlo k žádnému církevnímu soudnímu řízení. Samovolná exkomunikace by podle CIC nastala, pokud bych se dopustil některého z deliktů, který se trestá SAMOVOLNOU exkomunikací. K ničemu takovému však nedošlo. Krom toho členství v Církvi vzniká křtem a NEMŮŽE ZANIKNOUT. Zkuste si vzpomenout n a své zapomenuté vědomosti z teologie a zjistíte, že nelze přestat být členem církve.