reklama
reklama
BulletPřihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

BulletInformační servis
Zasílání novinek e-mailem
BulletČlánky autora
BulletVyhledávání

BulletReklama
Václave, stojíme za tebou
BulletReklama
www.tv7.cz
BulletPočítadlo dluhu
BulletStáhněte si knihu
BulletDoporučujeme knihy
Lukáš Petřík - Konzervativní revoluce Margaret Thatcherové a Ronalda Reagana

Margaret Thatcher: Umění vládnout

Peter Schweizer: Reaganova válka

Gonzalo Vial: Pinochet

Evropské otazníky

Křesťanství a ateismus

Jak katolická...
BulletPrůzkum
Měla by Česká republika vystoupit z EU?
Hlasovat můžete kliknutím na odpověď

BulletPoliticky nekorektní trička
Objednejte si politicky nekorektní trička
BulletReklama
EU Book shop
BulletReklama
BulletDoporučujeme
Byli jsme i před unií, budeme i po ní. Boj za samostatnost našeho státu bude probíhat i po Lisabonu

Václav Klaus

Mladá pravice

D.O.S.T.

Desatero Mladé pravice

Pat Buchanan

Ron Paul

Hnutí pro život

Eretz.cz - zpravodajství z Izraele

Standing Together with Israel

Československo 2008 tour

Učitel financí

Konec svobodného internetu v EU?

Autor: Ondřej Šlechta | Publikováno: 30.9.2005 | Rubrika: Ekonomika
Ilustrace

Centrální rozhodování téměř o všem, posilování pravomocí unijních institucí na úkor národních, omezování státních suverenit, Bruselem řízená regulace téměř čehokoliv, de facto řízení chodu celé EU institucí, nemající potřebný mandát občanů (Evropská komise), v neposlední řadě snaha o omezování svobody slova při „schvalování“ ÚEU na půdě EP, arogance vůči eurokritickým názorům a snaha protlačovat usnesené věci bez ohledu na vůli občanů. Stále jste ještě neprocitli z „eurounijního“ snu a nevidíte obrovský demokratický deficit celé Evropské unie? Pak vězte, že celému výčtu ještě není konec. V nedávné době Brusel přišel opět s jistým „evropanským“ nápadem a to takovým, že začal uvažovat o regulaci internetových médií.

Cituji server Novinky:

„Evropská komise upozorňuje, že tištěná média začínají v Evropské unii ustupovat internetu a digitalizaci. Čtenáři deníků stárnou a pro mladou generaci již nejsou noviny, časopisy či knihy zdaleka jediným zdrojem informací. I objem reklamy v denících nepřetržitě klesá. EK proto zahájila veřejnou debatu o možném návrhu na novou regulaci digitálních médií.“

To, že tištěná média pomalu ustupují internetu je obecně známý fakt. Vše samozřejmě souvisí se současným rychlým rozvojem elektronických médií a také jistě tím, že se internet, kdysi dosti drahá záležitost se ze dne na den stává věcí dostupnější i pro ne zrovna zámožného člověka. Je však důvod k jakékoli regulaci? Zjevně nikoli. Internetová média sice zaznamenávají boom a vzhledem k tištěným lze říci, že z jisté části na jejich úkor, ale navzdory všemu drží tištěná média stále první pozici. Položme si ale otázku, nespočívá snaha Evropské komise spíše v něčem jiném? Komise sice argumentuje tím, že „regulací“ internetu chce docílit toho, aby se zvedla současná sestupná tendence čtenosti tištěných médií, aby lidé začali vyhledávat méně informace na internetu a více v novinách. Takový blud sice může vymyslet jenom Brusel, ale jádro problému je podle mne někde jinde. Podle Komise na internetu často není regulován obsah poskytovaných informací a mnohdy nejsou respektována ani práva duševního vlastnictví. Jak si vysvětlit takový postoj? Opravdu jde Bruselu skutečně „jen“ o ochranu „duševního vlastnictví“? Zde se však vnucuje jízlivá otázka, co to je ono internetové duševní vlastnictví? Pokud jde Evropské komisi skutečně o to, aby nedocházelo k porušování „vlastnických práv“ např. přejímáním textů z internetu, pak nevím, jak daný problém hodlá řešit. Na rozdíl od nelegálního kopírování hudby (které stejně pro padělatele nepředstavuje žádný problém), je v kontrastu s tím, zamýšlené „porušování duševního vlastnictví na internetu“ naprostou trivialitou. Jak se asi někomu zabrání, aby například nepřejímal nějaký odborná text z příslušného fundovaného webu a nevydával jej za svůj? Snaha Bruselu se v tomto tedy míjí účinkem.

Ale tady jde zjevně o něco jiného. Unijní snahy o regulaci co největší sféry lidského života, počínaje kvótami na potraviny a regulací cen konče jsou běžně známé. Evropská unie, potažmo její výkonný orgán Evropská komise vydává stále nová a nová nařízení směřující více či méně ke konformnosti celé Evropy. Snahy o regulaci internetu jsou zatím tím nejnovějším. Internet je svobodné pole. Je sice často monitorovaný, ale nikoli ne (zatím) nijak regulovaný. Každý si píše a říká, co ho napadne. To ale zjevně „někomu“ vadí. Proto je třeba jej regulovat. Jak potom my chudáci nevědomí euroobčané máme poznat, co si máme myslet a co je zakázané a společensky nevhodné? Každý mluví do všeho a (vláda ať už národní nebo evropská) aby se z toho zbláznila, protože se nezavděčí. Její budovatelské úsilí je narušováno. Měl by být zřízen nějaký státní (lépe však nadstátní) orgán, který by předem posoudil, jaký článek či diskusní příspěvek je ke zveřejnění vhodný a který je pro naše blaho škodlivý. Ten schvalovací státní orgán by měl být nadstranický, nejlépe v rámci orgánů EU nebo ještě vhodnější by bylo, aby byl zřizován a řízen samotnou Evropskou komisí.

Regulace internetu je něco, co je praktikováno v zemích jako Írán, nebo Čína. Pomalu soudím, že podobné praktiky (nejenom co se týče internetu) docházejí i na starý kontinent, avšak pod unijním rouchem. Od Bruselu se zjevně ještě dočkáme věcí. Vítejte v demokratickém ráji zvaném Evropská unie!

reklama
9282 čtenářů | 6 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Další články od tohoto autora:
Komentáře


Re: Konec svobodného internetu v EU?
(Daniel Makay, 30.9.2005 9:52:43)
Odpovědět
Ta diskuse je o ničem. Regulace je socialistický, komunistický a fašistický výmysl. Od toho, aby nebyla porušována autorská práva, máme snad soudy. Jestli se někomu něco nelíbí a je nespokojen, nechť se soudí, ale o žádné cenzuře nemůže být řeč. Nikdo nemůže nikoho donutit aby si na internetu četl to co se mu nelíbí. A je li někdo pomluven, má možnost se k celé věci na internetu vyjádřit, či nárok dát celou věc k soudu.
Re: Konec svobodného internetu v EU?
(Monika, 30.9.2005 10:57:24)
Odpovědět
Kromě té regulace souhlas.

Regulace a cenzura totiž probíhaly daleko před vznikem ideologií, jako je socialismus, komunismus a fašismus. Příklad z české historie:

V roce 1548 nesměli tiskaři tisknout nic bez předběžného svolení úřadů. Tiskařovo jméno muselo být uvedeno ve všech publikovaných titulech. V Praze byla ustavena cenzurní komise, která se především zabývala politickými publikacemi. Náboženské publikace cenzurovaly katolická i utrakvistická konsistoř.

Později byla cenzura ze strany církve ještě daleko ostřejší. Roku 1562 jmenoval tridentský koncil komisi, která sestavila seznam zakázaných knih, který měl být používán ve všech katolických zemích. Bylo rozhodnuto, že před vydáním knihy musejí autoři v každé diecézi předložit dílo cenzuře ve dvou kopiích. Cenzurní úřad si jednu kopii ponechal, aby mohl po vydání knihy ověřit, že byly doporučované změny provedeny.

V roce 1750 nařídila Marie Terezie, aby byly od nynějška publikace předkládány státní cenzuře. Zároveň měly být i nadále podrobovány zkoumání od církevních úřadů. V roce 1750 bylo rozhodnuto, že obchodníci, dovážející podezřelé knihy ze zahraničí, mají být trestáni trestem smrti a konfiskací majetku!!

Ostrou cenzuru u nás poněkud oslabil až císař Josef II., který jmenoval novou ústřední cenzurní komisi ve Vídni, jejíž členové zastávali názory jemu blízké. Bylo zavedeno právo na odvolání: ti, jimž se nelíbilo rozhodnutí cenzurní komise, měli právo se odvolat k jinému cenzorovi anebo k samotnému císaři. Cenzura byla odebrána z rukou duchovenstva. Tyto změny prakticky umožnily proces tzv. národního obrození...
Zdroj: Jan Čulík – Historie cenzury v Čechách, psáno anglicky pro International Encyclopaedia on Censorship
Re: Konec svobodného internetu v EU?
(ferrobot, 30.9.2005 11:26:05)
Odpovědět
Predstavte si Moniko,pred par lety z hlediska historie nebylo nic zvlastniho pozrit sveho blizniho.Dokonce i po WWII se to furt kdesi delo.I dokonce mladyho Rockefelera schramstli ackoli jim to uradove zakazali.Tolik veci je nepovolenych a dela se.Pod ruznyma firmama.Snazit se nam vtloct do hlavicek,ze uz tehda a tehda se cosi a jine zakazovalo,tudiz dnes maji vlady pravo to zakazovat.
Monika vam vzkazuje:zakazovalo se vzdy a bude se proto zakazovat zase a basta.Byly bezmase dny a budou zase.Ve ctvrtek.Patek smrdi religii.At si nejaci Slechtove nepredstavuji,ze se jim bude povolovat vsechno a zakazovat ni.Nac by byly zakony a zakonodarci a jajich obranci.Desatero uz dnes nestaci.Nepokryva homosexualni radeni v posteli.Za chvili by zakazalo NAMBLE osoulozit osmilety kluky homousema.To je na tom zleva citeni nejhezci zakaz zakazu,nepovoleni povoleneho atd. a pod.
Re: Konec svobodného internetu v EU?
(ferrobot, 30.9.2005 11:11:01)
Odpovědět
To je neuveritelne.Jsou lidi,kteri veri ,ze vlada svym ramenem soudnictvim se odsoudi a bude vas obcanku ochranovat.Tohle jsem jeste neslysel natoz videl.
Jestli tomu soudruh D.Makay veri,stastny to muz.
Stat se potresta,ze ohrozoval prava obcanka at se jmenuje jakkoliv.Posle se do vezeni na 3 mesice. Mozna na 4.
On ma v necem pravdu. K tomu nikdy dojit nemuze.Tim nechci rici,ze vam skripnou ty internetovy kulky a ta doba je prilis vzdalena.Neni.Otazka je jina.Zda je mozno nacpat zpatky do lahve toho ducha sluzebneho.Je tolik zemi na svete,kde se muze psat o EU pod dot NZ,dot NG,dot COM,dot CA...........
Tim se hodne rika i soudruzce Monice.
Re: Konec svobodného internetu v EU?
(Josef, 2.10.2005 19:37:13)
Odpovědět
A jeste jsem si vzpomel, ze ten "Patriot Act Law", byl oznacen kongresem klausuli "Sunset law" coz znamena, ze zakon skonci s terminem tohoto kongresu a prodlouzit jeho platnost musi novy kongres ktery bude volen v r. 2006. I kdyz s oblibou Evropane poukazuji na tento zakon jako omezeni osobnich svobod s normalnim obcanem to nema nic spolecneho. Je to vse o rozsireni moznosti monitorovat teroristicke skupiny zijici kolem mesit a podobne aktivity.
Re: Konec svobodného internetu v EU?
(Josef, 2.10.2005 18:17:44)
Odpovědět
Souhlasim s autorem!

Ono na tom omezovani internetu neco bude. EU zada spolurozhodovani vlad v kontrole internetu, coz otevrelo scenu pro stret mezi postojem EU a postojem vlady USA na konferenci v Zeneve.

Situace v EU jeste neni zrala na ustaveni "gatekeepers"(=vratni, kteri oteviraji a zaviraji branu) jako v Cine coz by byla cenzura, ktera by rozhodla co pusti na internetove ztranky a co ne.A jak jiz tady nekdo prede mnou poznamenal forrebot, ze Evropane by v pripade cenzury, jednoduse zacali pouzivat servery z USA, Australie a p.

Na scene je take OSN, ktere chce prevzit nejen autoritu kontroly internetu, ale i vybirat specialni internetove poplatky (OSN dane).

"The European Union insisted Friday that governments and the private sector must share the responsibility of overseeing the Internet, setting the stage for a showdown with the United States on the future of Internet governance."

A Monice: Kdyz zde hazite paragrafy, tak mate napsat o co se jedna, nekdy staci jedna veta. Jeden ten z tech paragrafu vyjima treba E-Portal z odpovednosti za to, ze Vas znacka (ferrobot) podezira, ze mate pihy a Vas by to urazilo. A jestli opravdu mate pihy a narezle vlasy, tak mate dalsiho tajemneho ctitele.