reklama
reklama
BulletPřihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

BulletInformační servis
Zasílání novinek e-mailem
BulletČlánky autora
BulletVyhledávání

BulletReklama
Václave, stojíme za tebou
BulletReklama
www.tv7.cz
BulletPočítadlo dluhu
BulletStáhněte si knihu
BulletDoporučujeme knihy
Lukáš Petřík - Konzervativní revoluce Margaret Thatcherové a Ronalda Reagana

Margaret Thatcher: Umění vládnout

Peter Schweizer: Reaganova válka

Gonzalo Vial: Pinochet

Evropské otazníky

Křesťanství a ateismus

Jak katolická...
BulletPrůzkum
Měla by Česká republika vystoupit z EU?
Hlasovat můžete kliknutím na odpověď

BulletPoliticky nekorektní trička
Objednejte si politicky nekorektní trička
BulletReklama
BulletReklama
BulletDoporučujeme
Byli jsme i před unií, budeme i po ní. Boj za samostatnost našeho státu bude probíhat i po Lisabonu

Václav Klaus

Mladá pravice

D.O.S.T.

Desatero Mladé pravice

Pat Buchanan

Ron Paul

Hnutí pro život

Eretz.cz - zpravodajství z Izraele

Standing Together with Israel

Československo 2008 tour

Učitel financí

Evropská unie je velký podvod

Autor: Jiří Payne | Publikováno: 22.4.2009 | Rubrika: Zamyšlení
Ilustrace

Spolupráce evropských států může mít ve skutečnosti jasnou a přehlednou podobu. Uspořádat Evropu bez demokratického deficitu je snadné. Stačí odebrat moc komisi, založit spolupráci na principu rovnosti a otevřít spolupráci navenek. Boj o ratifikaci Lisabonské smlouvy je bojem obhájců demokratického deficitu s demokraty.


Ve fyzice platí zákony zachování, například hmoty a energie. Jeden ze zákonů zachování platí i v politice: zákon zachování obtížnosti. Je-li něco složité, nemá to jednoduché řešení.


Znalci aristotelovské logiky na první pohled vidí, že to obráceně neplatí. Má-li něco prosté řešení, vůbec z toho nevyplývá, že by někdo nemohl věc tak zesložitit a zamlžit, že celé generace neodhalí podvod.
To je i případ Evropské unie. Po desetiletí se tvrdí, že evropská agenda je tak složitá, že není jiná možnost, než smířit se s fatálním demokratickým deficitem v základech a s desetitisíci špatných právních dokumentů a šílených regulací nazývaných ‚acquis communautaire‘.

Jak to, že NATO nikdo ani v nejmenším nepodezřívá z jakéhokoli demokratického deficitu? Znáte Severoatlantickou smlouvu, která zakládá NATO? Je to text, který má pouhých 14 článků a vejde se na jednu stranu papíru. Je to snad proto, že by byla kolektivní obrana méně komplikovaná? Není, dokonce je možná naopak složitější.


Ve skutečnosti spolupráce evropských států může mít jasnou a přehlednou podobu. Uspořádat Evropu bez demokratického deficitu je snadné.

Abychom ukázali, že existuje jiná možnost, jak uspořádat Evropu a dokonce bez jakéhokoli demokratického deficitu, zveřejnili jsme jednu z takových alternativ - návrh Evropské dohody. Text nemusí mít desetitisíce stran nepřehledných textů. Naopak, kdyby došlo k úpravě základního dokumentu, pravděpodobně by se zjednodušily i desítky tisíc právních textů.

S jistotou mohu tvrdit, že neexistuje jen jediná možnost, jak demokratický deficit EU vyřešit. Text navržený stranou Svobodných představuje strukturu velmi podobnou tomu, co v EU známe. Není tedy revolučním textem, sám bych si dovedl představit ještě jednodušší řešení. Proto předkládáme text k diskusi, je možné vymyslet mnoho podobných, stejně osvobozujících alternativ.

Co je tím podstatným trikem, který všechno zjednoduší? Co je společným jmenovatelem všech správných řešení? Stačí odebrat moc Komisi. K tomu, aby byl nějaký systém považován za demokratický, stačí, aby byla pro každého občana zajištěna možnost pokojným způsobem ve volbách ovlivnit politiku a vyměnit jednu mocenskou strukturu za jinou alternativní. K demokracii patří pluralita.

Nenapadlo vás někdy, proč hlavní silou, která prosazuje evropskou integraci, jsou úředníci? Dokud bude existovat demokratický politický systém v suverénních státech, budou úředníci jen v roli administrativy, která vykonává politická rozhodnutí výkonné moci (exekutivy). Normálně jen v dobách úřednických vlád se úředníkům na krátkou dobu mohlo poštěstit, že chvíli vládli. V Evropské unii vládnou na věčné časy.


Všimněte si, jak komise žárlivě střeží, aby někdo nezačal podporovat nějaký jiný projekt Evropy, než ten který musí všichni radostně budovat. Všimněte si, že EU nepřipustí žádnou alternativu. Proč se od sebe neliší zamítnutá Smlouva o ústavě pro Evropu a Lisabonská smlouva? Dobrý politik by po fiasku prvního návrhu napsal mnohem vstřícnější a kompromisnější alternativu pro druhý pokus. Odpověď je zřejmá: není jiná alternativa. O žádné jiné alternativě se nesmí diskutovat.


Pro nás to není nic nového, dobře známe mocenský systém, založený na vedoucí úloze jedné politické strany zakotvený do čtvrtého článku Ústavy. Také se nesmělo diskutovat o žádných alternativách a také zdánlivá alternativa v podobě politických stran byla jen fraškou, protože Národní fronta je vždy dokázala dostat do svěrací kazajky vedoucí úlohy.

Některé příznivce této podoby Evropské unie udržuje v naivním optimismu představa, že jednoho dne se Unie federalizuje. Je veliký omyl, myšlenka federalizace je pro Komisi stejně nepřijatelná a nenáviděná, jako kterýkoli jiný model. Federální Evropa by totiž také odebrala komisi všechny mocenské pravomoci a nebyla by zlikvidována suverenita coby hlavní nepřítel.


Princip dělby moci, oddělení moci výkonné, zákonodárné a soudní je známý od dob Platona a Aristotela, později jej připomenul Montesquieu. Byli zakladatelé evropské integrace tak nevzdělaní, že to nevěděli? Nebo byli nešikovní? Nechce se mi věřit, byl to úmysl.


Je ještě druhý trik, který musí být součástí snahy odstranit demokratický deficit: založit spolupráci na principu rovnosti států. Je to snad nespravedlivé? Není, ale nelíbí se to velkým státům. Nepřítelem Evropské unie je suverenita, která rovnost zaručuje.


Budeme-li chtít napravit evropské poměry, musíme počítat s tím, že nás budou nenávidět úředníci a velké státy.

Nejsme první, kdo si podstatu integrace uvědomují, a není náhodné, že se kritika objevuje stále častěji. Vycházejí publikace, které podvod odhalují (například kniha Christophera Bookera a Richarda Northa „Velký podvod", kterou se překladatelé neodvážili pod tímto názvem publikovat a dali jí jméno Skryté dějiny evropské integrace, nebo Marc Joly: „Le Mythe Jean Monnet", Contribution à une sociologie historique de la construction européenne, 2007).

Všimněme si ještě jedné zvláštnosti: text, který předkládáme k diskusi, doporučuje mezi základními zásadami: princip otevřenosti. Ke kterékoli spolupráci evropských států se mohou přidat libovolné jiné státy, budou-li chtít. Je to přirozený princip, který se v Evropě po staletí uplatňoval. Není vůbec žádný důvod, aby se Evropská unie uzavírala před zbytkem světa. Není vůbec žádný důvod, aby byly k nějaké spolupráci nuceny státy, které si to nepřejí. Bude-li spolupráce evropských států s ostatními zeměmi založena na zdravých principech respektujících svobodu, bude pro mnohé další státy atraktivní. Byl by to ten nejlepší příspěvek pro zklidnění celého okolí Evropy.

Současný boj, zdánlivě vedený o Lisabonskou smlouvu je ve skutečnosti bojem kvalitativně úplně jiným: je to boj obhájců demokratického deficitu s demokraty, kteří si přejí spravedlivou spolupráci a svobodu zároveň. Strach zastánců demokratického deficitu je pochopitelný: nebude-li ratifikována Lisabonská smlouva, hrozí, že ukradená moc bude opět vrácena lidem.
 

reklama
1749 čtenářů | 13 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Komentáře


Re: Evropská unie je velký podvod
(jj, 22.4.2009 0:45:54)
Odpovědět
Ostatně velmi mne fascinuje jak eurosoudruzi (když jsou přitlačeni ke zdi) přiznávají že je v EU "deficit demokracie" jako by to bylo něco co je akceptovatelné, co je normální .. možná že se za chvíli budeme učit že i v 3.říši a SSSR byl jen jakýsi "deficit demokracie" a jinak ty byly fajn socialismy .. pojem "deficit demokracie" je jen další orwellovský newspeak - "deficit demokracie" v normální řeči: totalita
Re: Evropská unie je velký podvod
(diky, 22.4.2009 12:03:11)
Odpovědět
perfektni clanek
Re: Evropská unie je velký podvod
(Dan, 22.4.2009 12:37:24)
Odpovědět
Musím na tomhle poznamenat, že plno Moraváků, ale dokonce i čechů si stěžuje na pragocentrismus a demokratické deficity i u nás v čr...

Více občanů čr důvěřuje EP nežli pčr, více jich důvěřuje EK nežli všem 3. předchozím vládám.

Asi vědí proč.



Ještě dodám, že předvolební predikce pro lebertas isso v čr, jsou zatím 3,2 a 2,8%.




Takže pokud se Mach spojí s tunelářem železným, mohli byjste mít člověka v EP : ))))
Re: Evropská unie je velký podvod
(Jiří Zahrádka, 22.4.2009 19:15:17)
Odpovědět
Dan: "Asi vědí proč."

JZ: myslím, že přesně obráceně. Nevědí. Nevědomost občanů je totiž největší komfort politiků. A občané v národních státech pořád řeší svě podržtašky na ministerstvech, zatímco maléry z Evropské komise se v médiích moc neřeší. Asi je to psychologie, asi je "naše ministerstvo" pořád více zajímavé, než "cizí Brusel."

Pomine-li pragocentrismus a bude nahrazen (jako že už ve značné míře je) bruselocentrismem, pak nějak nevím, jak to jakémukoli regionu v rámci ČR pomůže.

Lidé si pletou demokracii s jinými věcmi, řekl bych. "Demokracie" je takové univerzální koště nespokojených občanů. V Ćesku demokratický systém na národní úrovni celkem funguje. Vztah centra moci v Bruselu k občanovi je se vztahem hlavního města národního státu EU kvalitativně dost odlišný, řekl bych.
Re: Evropská unie je velký podvod
(Dan, 23.4.2009 6:50:57)
Odpovědět
S vaším názorem souhlasím.

To že už nyní je bruselská byrokracie oblíbenější než ta pražská je ale prostý fakt, a platí to i o mě a já jsem informovaný člověk.

Desítky tisíc které jsem naprosto zbytečně narval do hygienické výbavy mají restaurace, protože tvrdil byrokrat z prahy že to chce brusel mě definitivně utvrdili v tom, že skutečným původcem hyperbyrokracdie v naší zemi není Brusel, lae Praha a její fatální neschopnost.

To samé platí o byrokracii spojené s evropskými dotacemi, naco stačí ve španělsku 1 papír, u nás 7.

K čemu bude zrušení pragocentrismu a nahrazení ho bruselským centralismem ?
To je Jirko jednoduché, je zde jeden region, který prožerýrá peníze těm ostatním, např. v rezortu policie je to 60% veškerého rozpočtu.

Ten kdo likviduje české podnikání a připravuje na úřadech lidi o důstojnost je pražský birokrat.
Re: Evropská unie je velký podvod
(Jiří Zahrádka, 23.4.2009 10:49:43)
Odpovědět
Ale ne. Děláš moc dalekosáhlé závěry. Je fakt, že Češi jsou mistří v tom, aby byrokratický sajrajt Made in Brusel ještě pořádně přihnojili. Nicméně, ten základ prostě je v Bruselu (to je fakt, statistika) a špína v Praze by se bez Bruselu dala vymést (kdyby Češi opravdu chtěli a volili ty správné strany, bez toho stálého strachu, že hlas malé straně "propadne," díky němuž roky volí strany, na které pak třeba nadávají).

Obávám se, že mohou existovat v Česku lidé, kteří by chtěli jít do politiky a pořádně to tady vymést, kdyby ovšem měli možnost něco takového udělat. Tu možnost nemají, protože v rámci EU je prostor národních politiků naprosto sešněrován. Někomu stačí hrát to kašpárkové divadlo, líbí se mu ta komedie s audinami a ochrankou. Ale některým by možná opravdu šlo o POLITIKU. O skutečné změny, o skutečné vyslyšení hlasů voličů. A když vědí, že to díky Bruselu nejde, do politiky se ani necpou.

Ad Praha jako požírač - jsem k Pražákům také dost kritický, protože Praha je stát ve státě a pražští kravaťáci nemají kolikrát páru o poměrech za městskými hradbami. Nicméně, např. Tvá zmínka o policejních výdajích je podle mě dost mimo. Je jasné, že velkoměsta jsou hnízda zločinu a morální špíny. Je jasné, že Praha, destinace turistů i byznismenů, nejlidnatější město republiky a navíc sídlo státních institucí zcela logicky potřebuje o hodně vyšší výdaje na bezpečnost. Navíc připomínám, že právě a jedině Praha je regionem s výší HDP dokonce nad průměrem EU.
Re: Evropská unie je velký podvod
(Dan, 24.4.2009 9:44:43)
Odpovědět
četl jsem historické dokumenty, kde se o česku jako byrokratické baště vyjadřují už za rakouska uherka...

žádný brusel nesahá praze ani pokolen, praha se na unii v mnohém vymlouvá..
Re: Evropská unie je velký podvod
(Jiří Zahrádka, 24.4.2009 12:41:06)
Odpovědět
V mnohém ano, v mnohém ne. My si sice umí aplikovat euronormy značně byrokraticky, nicméně jsou to euronormy, které aplikujeme.

Samozřejmě, že bez Bruselu bychom automaticky nebyli zemí bez zbytečné byrokracie. Samozřejmě, že by to byla práce, pořádně to tady vyčistit (mimochodem, ono by to chtělo vyčistit především od českých podvodníků. Ona ta česká hyperbyrokracie je možná do značné míry nutnou reakcí na morální úroveň mnohých Čechů, kteří automaticky přemýšlí, jak obejít pravidla). Jenže v rámci současné EU nemá smysl se o to vůbec snažit. Aby se využila energie slušných a odhodlaných lidí, tak jim nesmí svazovat ruce parta nevolených kravaťáků z centra moci celé říše. To se pak dost energie tráví zkoumáním, jestli "to ještě můžeme, nebo už by to bylo v rozporu s právem EU."
Re: Evropská unie je velký podvod
(jh, 22.4.2009 22:55:06)
Odpovědět
ano, to je on..., podobný trouba jako ten, co se neumí podepsat...
Re: Evropská unie je velký podvod
(Felix, 23.4.2009 10:10:53)
Odpovědět
Tento článek mi byl doporučen a jsem rád, že byl napsán a že jsem ho četl. Je to moudrý text o úřednickém internacionalismu, i když základ je ještě hlubší, než autor uvádí. Základem jsou - kolikrát jsem to už psal! - tři zásady, nepominutelné zásady - svoboda, subsidiarita a solidarita. Je pravda, že se mnoho občanů obrací k ESSR jako k naději na něco lepšího, než jsou domácí poměry. Musíme zlepšit i je. A nebylo to tak i za časů SSSR? To nebyla hrstka, ale masy, které vzhlížely s nadějí k této totalitě. A ještě jeden postřeh, který také často opakuji. Topoušova strana ideově skončila na čem? Na tom, že aby získala nějakých 10, 15 %, dala se nalevo. Stejně to dělí CDU, stejně to dělali neokoni. Jaký je výsledek? Vše se posunuje doleva. Nalevo vždy někdo bude, třeba i trockisti nebo zelení lotři. Jediné řešení je STÁT NA PRAVICOVÝCH PRINCIPECH, tyto poctivě zkoumat a prohlubovat. Víme, k čemu to povede - i to komentář zmiňuje - malé procento hlasů, volební porážka. Ale je to porážka? Je to VÍTĚZSTVÍ, že jsme vydrželi na principech i přes porážky. Má to nejmíň dva dopady: Až levičáci všechno zhuntují, volební vítězství bude naprosto drtivé. Třeba za 20 let. K realizaci úravicové politiky je právě toto nezbytné. A druhý dopad: vše se posunuje doprava a ne jako za Topouše doleva. Je nás málo? Letos anao. Napřesrok ano, za pět let ano. Ale za dvacet let se správa věcí vrátí do pořádných rukou. Má to i ten dopad, že jsme si zachovali pevnou páteř navzdory prohrám - a pane Payne, jehož předkové snad byli husité vše bořící, jen takto to spolu napravíme. To heslo - nepřátel se nelekejme na množství nehleďme, platí. Buďte zdráv, vážený a milý příteli!
Re: Evropská unie je velký podvod
(Jiří Zahrádka, 23.4.2009 10:52:43)
Odpovědět
Přesně něco takového (o posunu doleva) jsem tady někam včera myslím psal. Je to výborný komentář, Felixi. Souhlasím a díky za něj!
Re: Evropská unie je velký podvod
(Dan, 24.4.2009 9:51:28)
Odpovědět
srovnávat EU se SSSR je rizí demagogie, podstata a styl vzniku obou těchto institucí je zcela odlišná, stejně jako řízení založené na moci jedné osoby a jedné strany.

Pokud někdo vysloví, třebas jenom v nadsázce takový nesmysl, zbytek jeho textu už nemá cenu číst.

Smysluplnou diskuzi lze klidně vést i s oponentem, nikoliv s demagogem.
... to je ten, který nedokáže točit volantem ?