reklama
reklama
BulletPřihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

BulletInformační servis
Zasílání novinek e-mailem
BulletČlánky autora
BulletVyhledávání

BulletReklama
Václave, stojíme za tebou
BulletReklama
www.tv7.cz
BulletPočítadlo dluhu
BulletStáhněte si knihu
BulletDoporučujeme knihy
Lukáš Petřík - Konzervativní revoluce Margaret Thatcherové a Ronalda Reagana

Margaret Thatcher: Umění vládnout

Peter Schweizer: Reaganova válka

Gonzalo Vial: Pinochet

Evropské otazníky

Křesťanství a ateismus

Jak katolická...
BulletPrůzkum
Měla by Česká republika vystoupit z EU?
Hlasovat můžete kliknutím na odpověď

BulletPoliticky nekorektní trička
Objednejte si politicky nekorektní trička
BulletReklama
BulletReklama
BulletDoporučujeme
Byli jsme i před unií, budeme i po ní. Boj za samostatnost našeho státu bude probíhat i po Lisabonu

Václav Klaus

Mladá pravice

D.O.S.T.

Desatero Mladé pravice

Pat Buchanan

Ron Paul

Hnutí pro život

Eretz.cz - zpravodajství z Izraele

Standing Together with Israel

Československo 2008 tour

Učitel financí

Z ODS je dnes velká Unie svobody

Autor: Ladislav Jakl | Publikováno: 20.4.2009 | Rubrika: Politika
Ilustrace

 

Někdo tomu říká Lípa, někdo Dřevíč, někdo Pravdaláska. Všichni ale vědí, o koho jde. Kromě toho, že zcela jistě jde o volné zájmové vlivové seskupení, jde také o médii, veřejným životem i byznysem se prolínající ideové společenství. Nepotřebuje členské průkazy, spojuje je pohled na svět. Pohled, který společnost vidí jako hračku ve vlastních rukou a sebe jako nositele dobra.
 
            Tento „pravdoláskovní“ fenomén občas přeskočí do politiky a následky jsou zpravidla strašlivé. Virus slabého „hostitele“ zabíjí, silného zdecimuje. Pak ale hyne i sám, i se svými ambicemi. Když zachvátí malou nově vzniklou stranu, pak takový subjekt nepřežije jedny dvoje volby. Proto se snaží virus napadat i silné a etablované strany. Před časem napadl stranu lidovou a ta sotva přežila, když si horkotěžko uchovala alespoň jádro svého lidového konzervativismu. Napadl i sociální demokraty, kteří pak před pěti lety ve volbách do Evropského parlamentu získali osm procent hlasů. Jen zavržení tohoto viru pomohlo socialistům zpět do původních pozicí.
 
            V roce 1997 virus napadl ODS a způsobil její rozštěpení. Menší část – Unii svobody – zahubil úplně, ve větší přežíval a čekal na svou příležitost. A nyní se zdá, že si dává k svačině tu část velkou, tu původní. Pozná se to podle mnoha rysů, kterými se dnešní ODS stále více podobá včerejší US.    
 
            Pryč s doktrinářstvím, pryč se zásadami!
 
            Unie svobody říkala: nechceme být doktrinářskou stranou. A co tím doktrinářstvím její tvůrci mysleli? Ty nejzákladnější ideje, na kterých právě ODS vznikla. Ideje, které leckdy svazují ruce. Ideje, které ztěžují možnost vyměnit cokoli za cokoli. Ideje bránící „pružně“ reagovat na požadavky doby, čili chovat se oportunisticky, kdykoli je to výhodné. Dnešní ODS se vysmívá svým vlastním základů, své vlastní minulosti. Nechala si natlouci do hlavy od pravdoláskovní mediální fronty, že se má stydět a transformaci z 90. let, že se má stydět třeba za opoziční smlouvu, ležící nejvíce v žaludku právě sponzorům Unie svobody.
 
Unie svobody - jako „nedoktrinářská“ strana - si neměla co napsat do programu. Takže hledala, co populistického se naskytlo zprava i zleva, trošku zeleného, trošku liberalismu, trošku politické korektnosti, práva menšin a v posledním stádiu své existence dokonce lovila své voliče mezi „experimentátory“ s drogami. ODS dnes jde podobnou cestou – tedy nikoliv jasné ideály, ke kterým přitáhne podobně smýšlející voliče, ale (a dokonce to sami kapitáni ODS přiznávají) tápání v průzkumech veřejného mínění, co by se tak voličům momentálně dalo slíbit. Nabízí politiku jako inženýrsko marketingový produkt: zjistíme, co lidi chtějí, a pak jim to slíbíme.
 
Ne politika z přesvědčení, které (snad) volič ocení, nebo třeba také ne. Dnes kapitáni ODS doslova říkají, že setrvávat na starých dobrých konzervativních idejích, na myšlenkách svobodného trhu a lidské svobody vůbec, s tím prý lze oslovit tak 15 procent, a oni prý chtějí 40. Žádné jádro, jen ten nejměkčí obal, kam oko dohlédne.
 
Politika je zápasem dobra a svobody. Ti, kdo si nehrají na to, že znají podobu dobra pro každého člověka, dávají přednost svobodě, aby si každý člověk své dobro našel sám. Dnešní ODS je stranou „dobra“, ne svobody.
 
Styl je vším, obsah ničím
 
Další vlastností Unie svobody byl důraz na styl a potlačení obsahu. Onen styl měl spočívat ve schopnosti „najít konsenzus“, zatímco obsah, tedy na čem se dohodnout a s kým se dohodnout, už nebyl tak důležitý. Vzduchem létaly fráze jako nový styl, nové tváře, slušnost. A pod tím bezbřehý superpragmatismus. A dnešní ODS? Opět fráze o modernosti, pokrokovosti, evropskosti. Ustoupit zeleným vyděračům není žádný problém pro toho, koho to tak nebolí. Kdo nemá ideje, necítí bolest, když jsou okrajovány a prodávány po kouskách.
 
Pragmatismus nadevše
 
V politice jde o moc a o funkce vždy, ale nemělo by o ně jít tak strašně prvoplánově. Unie svobody se bila v prsa, že jediná je proti socialistům. A pak s nimi šla hájit antisocialistikou politiku do koalice. ODS dneška zapomíná na své zásady, vtělené i do mnoha usnesení, týkající se třeba evropské integrace. Ze strany důsledně bojující proti vzniku evropského socialistického superstátu je dnes miláček evropských soudruhů a domácích militantních bruselofilů. Proti bruselskému centralismu hřímající předseda Topolánek je minulostí, dneškem je – ústy eurofanatičky Hybáškové – „sympatický Evropan“. Po takovém komplimentu by se čestný chlap měl okamžitě zastřelit.
 
            Nadšený potlesk médií
 
Média u nás vždy většinové stála na straně „pravdy a lásky“, jejíž jednou z reinkarnací byla právě Unie svobody. Všímáte si těch komentátorů, novinářů,  politologů, televizních vzbouřenců, analytiků a vůbec tvůrců veřejného mínění, kteří zasvětili posledních 20 let svého života zuřivému boji proti ODS, jak v ní najednou našli svého miláčka? To se tak změnili? Nebo se změnila ODS? Není to náhodou dnes jejich strana? Nikoho to nevaruje?
 
            Hurá na Klause
 
A konečně klausofobie. Naprosto iracionální útočení na Václava Klause, vymezování se vůči němu, připisování Klausovi jakýchsi satanských nadpřirozených schopností (všudypřítomnost, vševědoucnost, jasnovidnost – on jest původcem a hybatelem všeho špatného, co se v této zemi uděje, cokoliv udělá, dělá s cílem poškodit svou republiku a ublížit „pravdě a lásce“), to vše známe, ale nikdy ne z řad ODS. Až teď.
 
Vše je ztraceno, virus vyhrál?
 
Někdo by mohl právem namítnout, že tato slova neplatí pro celou ODS. Dokonce ani pro všechny její poslance, senátory, ministry či starosty, natož pro členskou základnu v místních sdruženích.  Měl by pravdu. Základní úroveň struktury ODS byla sice už před časem napadena jiným virem, nazývaným obvykle „privatizací ODS“, tedy postupným převzetím jednotlivých sdružení podnikateli hájícími jen své zájmy, podnikateli, které zajímá všechno jiné, jen ne politika či ideje.   
 
Přesto platí, že v ODS jsou tisíce rozumných a politicky velmi poctivě uvažujících lidí, kterým se v nové velké Unii svobody nelíbí. Ti však nejsou slyšet, za ODS mluví jiní, a ti mluví hlasem Pravdy a Lásky.
 
Psáno pro Newsletter CEP

reklama
2300 čtenářů | 19 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Další články od tohoto autora:
Komentáře


Re: Z ODS je dnes velká Unie svobody
(jj, 20.4.2009 0:29:33)
Odpovědět
Tento "virus" upadá tam kde funguje demokracie , zatímco tam kde demokracie upadá se tomuto "virusu" daří výborně (viz bruselské centrum EU), netřeba se proro divit že "pravdoláskovci" nemají k demokracii zrovna moc pozitivní vztah .. natvrdo řečeno jejich mentalita je mentalitou fašistickou
Re: Z ODS je dnes velká Unie svobody
(Jiří Zahrádka, 20.4.2009 10:29:08)
Odpovědět
Super článek. Jen bych opatrně polemizoval s tím "dobrem vs. svoboda." Jakl mě už před lety zaujal tím, když tuším na přednášce CEPu k výročí Orwella upozornil na zlo, jehož původcem jsou lidé, kteří se snaží druhým vnutit své "dobro." Ta myšlenka byla chytrá a měl by ji mít na mysli každý politik. Ale na druhou stranu, právě některé nejzákladnější principy tradiční západní civilizace jsou onou "doktrínou" pravicové strany, tím, o čem bychom měli věřit, že je to dobré, a s touto představou bychom měli jít před voliče - sdílíte-li náš pohled na tyto hodnoty, volte nás, nesdílíte-li je, volte "pokrokové strany."

Možná, že v této době krize západní identity bych spíš zdůraznil právě ta západní "dobra" a bránil je ze všech sil. Samozřejmě s vědomím nebezpečí, které Jakl dobře vypíchnul - že přílišné vnucování mého dobra by mohlo způsobit dost zla. Na to je potřeba si dávat pozor.
Re: Z ODS je dnes velká Unie svobody
(Dan, 20.4.2009 13:09:43)
Odpovědět
Jak jsi přišel nato, že západ má krizi identity ?? Kdo nabo co je podle tebe západ ???

Doufám že tím nemyslíš Václva K. :)) To je tahoun na východ jako bejk..

Krizi identity máš možná ty a tvý přátelé, konzervy, já určitě ne a ani lidé s kterými se stýkám.
Re: Z ODS je dnes velká Unie svobody
(HF, 20.4.2009 15:12:26)
Odpovědět
Vzhledem k tomu že západní země neprožili východní politiku, tak mají větší tendence jí aplikovat v praxi.
Re: Z ODS je dnes velká Unie svobody
(Jiří Zahrádka, 20.4.2009 16:24:15)
Odpovědět
U tebe krizi identity nepředpokládám, ty jsi identický až moc!

Nicméně, Západ opustil své tradiční (i méně tradiční :-) ) hodnoty, sune se cestou k nesvobodě (resp., tam už se do značné míry dosunul), nyní jsme svědky opuštění jakéhosi rozdělení rolí i v USA (stát vs. soukromý sektor; nyní se z tržních USA stává smíšená ekonomika...), relativizace "západních" morálních hodnot (to je možná základ všeho výše uvedeného), multikulturní rezignace na obhajobu našeho způsobu života, naší víry i (a teď si hodně dovolím) naší rasy (nechci, aby to znělo náckovsky, chci tím upozornit na postoj: "my prostě vymřeme, takže je dobře, když se u nás usazují Asiaté, aspoň nám vynahradí populační výpadek...")

V knize "Dějiny USA" je pasáž o "nepokojích" v Los Angeles v roce 1992. Přestože autoři jsou zjevně "progresivisté," mají tam větu, která zní nějak ve smyslu: "Přejeme si, aby se naši občané identifikovali s naší společností, ale v rámci všeho míchání kultur a hodnot není dost dobře jasné, co je vlastně ´naše společnost.´"
Re: Z ODS je dnes velká Unie svobody
(Dan, 21.4.2009 7:01:45)
Odpovědět
ano, to jsem, takže mi to netvrd že ta krize identity je krizí západu, je to krize hrstky lidí, uvažujících podobně jako ty a já ji docela chápu, protože konzervatismus je opravdu v krizi.

I když ho považuji za nepropspěšný, žádnou velkou radost z toho nemám, mnohem větší bych měl z krize socialismu, ta je ale v nedohlednu.

Uspokojuje mě alespon fakt, že EU kráčí méně levicovou cestou nežli USA a Japonsko a že je to i Topolánek který má natom část zásluhy.

Lidé jako je gauner Pružinskyj alias Klaus, lákající do EU Turky a další lůzu by ten kolaps ale určitě způsobili, kdyby měli moc.

Naštěstí se Francie a Německo staví hřmotně proti.
Re: Z ODS je dnes velká Unie svobody
(Jiří Zahrádka, 21.4.2009 10:27:33)
Odpovědět
Jestliže si západní společnost neuvědomuje své specifické hodnoty, které by měla hájit, protože je oblbnuta politicky korektním postojem "naše tradice jsou špatné, cizí tradice jsou dobré," tak se domnívám, že jde o krizi identity Západu. Ať už z toho jásáme, nebo nad tím pláčeme. Ale jestli ti zvlášť záleží na tom, že to nebudeš nazývat "krizí Západu," ale "krizí konzervoušů," tak prosím. Mně je celkem jedno, jak tomu říkáme. Mě štve, že to nastalo.

P.S.: konzervouši opravdu jsou v totální krizi. Ustupovali, dostali se do defenzívy svou zbabělostí a "uměním kompromisu," a teď je tu generace, které už politicky korektní, tedy vykastrovaní konzervativci nemají čím oslovit.
Re: Z ODS je dnes velká Unie svobody
(Trident, 21.4.2009 0:24:08)
Odpovědět
Po nekonečném rozhovoru (na eportálu?) jste i Vy souhlasil s tím, že EU má chyby v úsudku (byť s tím, že Klaus větší:-) v oblasti multikulturalismu a imigrace...takže vědom si toho jste, i když pro Klause nevidíte strom, natožpak les.
Re: Z ODS je dnes velká Unie svobody
(Dan, 21.4.2009 6:56:21)
Odpovědět
pozor, v žádném případě netvrdím, že EU je nějaký ideální stav, jenom že nemá zatím žádnou lepčí alternativu, Klaus je pro mě ruský hovado, a marxistický pseudoekonom, žádný pravičák to není, max. kecama, jeho činy byly více socialistické, taktéž je to nemravný člověk, neměl být už prezidentem.

Jsem pro pravicovější federální EU, mnohem efektivnější a jednodužší federaci.
Re: Z ODS je dnes velká Unie svobody
(Dan, 20.4.2009 13:10:48)
Odpovědět
mimochodem, ten zelený strommi nápadně připomíná tu stranu se zeleným beranem, co má v názvu taky svobodu...
Re: Z ODS je dnes velká Unie svobody
(Lukáš Petřík, 20.4.2009 15:26:17)
Odpovědět
Abychom zachovali svobodu, musíme sdílet nějaké základní hodnoty "dobra".
Re: Z ODS je dnes velká Unie svobody
(Šílený Jan, 20.4.2009 15:54:35)
Odpovědět
Jak chcete zachovat něco, co neexistuje? To můžete obnovit, zavést, vybojovat atd.
Je tu ohromný myšlenkový posun. Dnes se „svoboda“ říká tomu, co za K und K bylo tvrdým útlakem.
Re: Z ODS je dnes velká Unie svobody
(Tomáš B., 20.4.2009 17:29:43)
Odpovědět
já bych řekl,že je tady příliš amerikanizace,kde demokracie a svoboda je nahrazovaná umělým třídním-teroristickým nepřítelem.A toho se bojím.
Re: Z ODS je dnes velká Unie svobody
(v.n., 20.4.2009 23:01:34)
Odpovědět
Možná jednou nadejde i doba, kdy se dozvíme, kolik vlastně to zvolení Klause opravdu stálo.
Re: Z ODS je dnes velká Unie svobody
(Brabec, 20.4.2009 23:32:06)
Odpovědět
Žádné mravní základy- co jste od Topolánka čekali ? Zradí rodinu, voliče, stranu !
Re: Z ODS je dnes velká Unie svobody
(Svoboda, 21.4.2009 7:05:21)
Odpovědět
Pravda.Takových zrádných Topolánků máme,bohužel ,v politice mnoho-mnoho více.Kam to spěje??Podívejte se sami---http://video.google.com/videoplay?docid=3719610459164146264&hl=cs
Re: Z ODS je dnes velká Unie svobody
(babka, 21.4.2009 8:11:32)
Odpovědět
Pane Jakle, máte ve všem pravdu. Proč se do všeho plete Václav Havel, který několikrát řekl, že se stáhne z politiky? Jako dnes ho vidím na balkoně Melantrichu, jak říkal, že nic nechce. Nakonec vzal všechno. To jsou ty ideály a ta pravda a láska, že? Pořád se v tom orientuji. Každý člověk má své chyby ale Klause si vážím pro jeho nadhled a republiku reprezentuje dobře. Zdravím Vás oba. Jsem už stará, ale politiku sleduji stále.
Re: Z ODS je dnes velká Unie svobody
(Adéla M., 21.4.2009 14:47:52)
Odpovědět
babka,chválím Váš komentář.Máte pravdu,jsem ještě mladá důchodkyně,ale že se dočkám těchto konců jsem si nemyslela.ODS at jde do kytek,Havel at je rád,že se mu lépe dýchá a at se to u nás změní k lepšímu,jak materielně,tak hlavně morálka.
Re: Z ODS je dnes velká Unie svobody
(Aja, 21.4.2009 18:14:52)
Odpovědět
a jak se to dělá,aby mladé holky byly mladé babky důchodkyně??:-)))