reklama
reklama
BulletPřihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

BulletInformační servis
Zasílání novinek e-mailem
BulletČlánky autora
BulletVyhledávání

BulletReklama
Václave, stojíme za tebou
BulletReklama
www.tv7.cz
BulletPočítadlo dluhu
BulletStáhněte si knihu
BulletDoporučujeme knihy
Lukáš Petřík - Konzervativní revoluce Margaret Thatcherové a Ronalda Reagana

Margaret Thatcher: Umění vládnout

Peter Schweizer: Reaganova válka

Gonzalo Vial: Pinochet

Evropské otazníky

Křesťanství a ateismus

Jak katolická...
BulletPrůzkum
Měla by Česká republika vystoupit z EU?
Hlasovat můžete kliknutím na odpověď

BulletPoliticky nekorektní trička
Objednejte si politicky nekorektní trička
BulletReklama
Vladimír Hučín - Hrdinům se neděkuje
BulletReklama
BulletDoporučujeme
Byli jsme i před unií, budeme i po ní. Boj za samostatnost našeho státu bude probíhat i po Lisabonu

Václav Klaus

Mladá pravice

D.O.S.T.

Desatero Mladé pravice

Pat Buchanan

Ron Paul

Hnutí pro život

Eretz.cz - zpravodajství z Izraele

Standing Together with Israel

Československo 2008 tour

Učitel financí

Jiří Oberfalzer: Věřím, že prezident Lisabon nepodepíše

Autor: Lukáš Petřík | Publikováno: 11.6.2009 | Rubrika: Rozhovory
Ilustrace

 

Podle senátora ODS Jiřího Oberfalzera by prezidentova neratifikace Lisabonské smlouvy neznamenala velezradu. Velezradou by byl podle jeho slov spíš podpis, protože zločinu velezrady se dopouští ten, kdo jedná proti svrchovanosti státu, a Lisabonská smlouva je dle Oberfalzera v rozporu s českou suverenitou. Senátor věří, že prezident Václav Klaus smlouvu nepodepíše, protože jinak by konal proti svému prezidentskému slibu.

EURO: Co říkáte nápadu sociálně-demokratické senátorky Gajdůškové obžalovat prezidenta z velezrady za to, že nepodepíše Lisabonskou smlouvu?
OBERFALZER: Domnívám se, že by to mohlo být přesně naopak. Podle Zákona o Ústavním soudu se prezident dopustí velezrady, pokud koná proti svrchovanosti, územní celistvosti anebo proti demokratickému řádu. Jeho nechuť podepsat Lisabonskou smlouvu tuto skutkovou podstatu nenaplňuje. Podle mě nese znaky velezrady spíše podpis Lisabonu, protože povede k podstatnému omezení naší svrchovanosti.

EURO: Proč?
OBERFALZER: V mnoha velmi citlivých oblastech jako je imigrace, energetika a doprava se ruší právo veta České republiky a můžeme zde být přehlasováni. Brusel nám sem do České republiky například dle své vůle bude moci posílat imigranty, i když my budeme protestovat. A je jasné, že takovým přetíženým státům, jako je třeba Francie, které samy mají problémy s přistěhovalci, toto bude velmi vyhovovat. Do primárního práva je také zanesen princip nadřazenosti evropského práva nad právem českým. Nadřazenost práva je typický znak státnosti. Lisabonem vzniká společná zahraniční a bezpečnostní politika. To je další symptom vzniku bruselského superstátu, který bude nadřazen jednotlivým provinciím, jednou z nich bude Česká republika. Dalším prvkem státnosti je Charta základních práv, která bude nadřazena chartám jednotlivých států, tedy de facto jejich ústavám, protože listiny práv bývají součástí ústavního pořádku suverénních států. Rovněž vzniká nová Evropská unie, která je odlišná od té, do které jsme vstoupili. Ta bude mít právní subjektivitu a zakládá nové občanství EU. Šéf socialistů Paroubek přiznal, že pokud tato smlouva vejde v platnost, tak 90 procent zákonů platných v České republice bude pocházet z Bruselu. A jestli toto neznamená omezení či zánik suverenity, tak co tedy?

EURO: A pokud jde o tu územní celistvost?
OBERFALZER: Na základě Listiny práv EU je možné, aby se občané EU, v našem případě například sudetoněmeckého původu, obraceli k Evropskému soudnímu dvoru v Lucemburku a žádali navrácení majetků zabavených na základě Benešových dekretů. Nevíme, jak by Evropský soudní dvůr v případě žaloby na Českou republiku rozhodnul. Netvrdím, že nutně musíme přijít o české pohraničí a že sudetští Němci získají zpět svůj majetek, ale rozhodování se přenáší do rukou orgánu Evropské unie, tedy Evropského soudního dvora v Lucemburku, a my se mu budeme muset chtě nechtě podvolit. Nebezpečí zde prostě hrozí. Proč si myslíte, že si Poláci vyjednali v této věci výjimku? Oni rovněž odsunuli ze současného polského území německé obyvatelstvo a nechtějí, aby o případných majetkových sporech či dokonce o hranicích rozhodovala Evropská unie.

EURO: Poslanecká sněmovna přece přijala deklaraci, že poválečné uspořádání nesmí být Lisabonskou smlouvou dotknuto.
OBERFALZER: No právě. Jedná se totiž o právně nezávaznou deklaraci, na kterou nebude brát Evropská unie ohled. Rozhodující je znění Lisabonské smlouvy. Evropský soudní dvůr se bude řídit pouze primárním právem, tedy Listinou práv EU. Právně závaznou zárukou jsou prostě právně závazné protokoly k Lisabonské smlouvě, které podléhají ratifikaci všech členských států spolu se smlouvou.

EURO: Myslíte si, že pan prezident smlouvu nakonec podepíše?
OBERFALZER: Nemohu mluvit za pana prezidenta. Já doufám, že pan prezident sám sebe nepopře a smlouvu nepodepíše. Je si jistě vědom toho, že vlastní ratifikace není žádnou formalitou. Komory parlamentu pouze dávají svůj souhlas či nesouhlas s ratifikací. Konečná odpovědnost se všemi jejími důsledky leží v rukou prezidenta. Prezident ve svém prezidentském slibu, na jehož základě se ujal funkce, slíbil, že bude zachovávat Ústavu a zákony dle svého nejlepšího vědomí a svědomí. Před Ústavním soudem jasně vyjádřil, že dle jeho nejlepšího vědomí a svědomí je smlouva v rozporu s českým ústavním pořádkem. Prezidentova ratifikace by po mém soudu nebyla v souladu s jeho slibem. V české ústavě se mimo jiné píše, že Česká republika je svrchovaný, jednotný a demokratický právní stát. To by po ratifikaci Lisabonské smlouvy rovněž přestalo platit.
 

 

 

Euro 10.6. 2009

 

 

senátor Jiří Oberfalzer s prezidentem Václavem Klausem

reklama
1008 čtenářů | 22 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Další články od tohoto autora:
Komentáře


Re: Jiří Oberfalzer: Věřím, že prezident Lisabon nepodepíše
(seraf, 11.6.2009 2:01:09)
Odpovědět
Přes veškerý tlak novinářů a politiků pan prezident nemá žádný důvod LS podepisovat a to ani v případě, že podzimní irské referendum ji schválí. Rozhodně by měl počkat na nález Ústavního soudu a poté by mohlo už pomalu přijít na scénu referendum v Británii. Pokud tedy David Cameron dodrží své slovo. Nevzdávejte se, pane prezidente!
Re: Jiří Oberfalzer: Věřím, že prezident Lisabon nepodepíše
(Alberto Kvěch, 11.6.2009 16:33:22)
Odpovědět
PANE, JESTLI JSTE NEPOSTŘEHL ,u Ústavního soudu to už bylo.Kolikrát bude Klaus žádat soud o rozhodnutí? Pan prezident se vymlouval a stavěl na referendu Irska a teď když GANLEY PROHRÁL VOLBY DO EU, tak si vymyslí ještě co.
Re: Jiří Oberfalzer: Věřím, že prezident Lisabon nepodepíše
(Ghost Dog, 11.6.2009 16:43:07)
Odpovědět
..proboha, VK nikoho o nic nežádal, on ani nic ÚS nepodával, jen byl účastníkem řízení..a překvápko, stížnost podal Senát ČR..
..to že Ganley vyhořel neznamená, že se tím ruší Irské NE..to pořád platí..Lisabonská smlouva je zamítnutý dokument a nemůže platit..a poslední ránu mu dá David Cameron..co si pak počnete, co jen budete dělat?..
Re: Jiří Oberfalzer: Věřím, že prezident Lisabon nepodepíše
(Dan, 11.6.2009 21:39:54)
Odpovědět
Nestane se vůbec nic, EU bude fungovat dál, euro se šířit do dalších zemí a připraví se nová, stručnější a efektivnější ústava, přijatelná pro demokratickou většinu v Británii i dalších zemích.

Dokonce by to bylo i lepší, ale čas letí a eu potřebuje efektivnější chod a hl. společnou zahraniční politiku.

PVM v Belgii, Francii a Nizozemí potvrdil, že lidé si přejí institut evropského prezidenta a to velkou většinou ve všech těchto zemích.
Re: Jiří Oberfalzer: Věřím, že prezident Lisabon nepodepíše
(Glosátor, 11.6.2009 22:34:51)
Odpovědět
Pokud se EU nedokáže dnes shodnout na zahraniční politice (jakože to většinou dokáže) myslíte si, že to jakýkoli "stručný dokument" změní?!

Vy D.Camerona, budoucího nejpravděpodobnějšího premiéra VB, nepovažujete za demokrata? Kde se nachází ta britská demokratická většina? Nevolí?
Re: Jiří Oberfalzer: Věřím, že prezident Lisabon nepodepíše
(sč, 11.6.2009 22:36:06)
Odpovědět
Svatá prostoto. S Vámi Dane, samozřejmě nemá smysl diskutovat a fakt nevím, proč reaguji. Nicméně, rád bych Vám, který se zahraniční politikou zjevně neživíte, sdělil, že nic takového, jako společná zahraniční a bezpečnostní politika neexistuje, nevznikla jejím "založením" v Maastrichtu a stejně tak žádná nebude s Lisabonem, kdybyste se Vy a další, co naivně volají po "jednotné linii", "posílení významu EU ve světě" apod., na hlavu postavili. V rámci SZBP se země shodnou jen na nekonfliktních a bezvýznamných rozhodnutích (bez výjimky proto, že někdo z velké čtyřky má někde svůj zájem a přijetí rozhodnutí, které by jej ohrozilo, prostě nepřipustí), není náhodou, že většina rozpočtu na celou slavnou SZBP se utratí na rozvojovou pomoc (a ani zde nic neovlivníme). Nic z toho se nezmění ani s LS. Zásadní změnou po LS ovšem bude, že asi během několika málo let zcela zanikne zahraniční politika zemí středních a malých (je jedno, zda souhlasíte s orientací spíš na Izrael než na arabský svět, zda jste pro kritiku Castrova režimu či pro dialog s ním, zda jste se identifikoval s radarem či bojoval proti němu, po LS už takové věci vůbec nebudeme řešit; i každou mezinárodní smlouvu nám bude muset EU napřed dovolit, v bezpečnostních záležitostech navíc stále jednohlasně - tedy jediná země by nám např. celou dohodu s USA o radaru zablokovala), zatímco ty velké si na své zájmy sáhnout nenechají. Současně budou po světě jezdit "náš" evropský "prezident" a "ministr zahraničí", jejichž volbu a názory naprosto nijak neovlivníme, které nebudeme volit a odvolávat a kteří rozhodně nebudou bojovat za nějaké české zájmy - proč by to asi dělali, když nám ani nebudou muset být vděčni za své posty.
Re: Jiří Oberfalzer: Věřím, že prezident Lisabon nepodepíše
(sč, 11.6.2009 22:40:17)
Odpovědět
Jinak ale máte asi pravdu. Nebude-li Lisabon, bude připravena další identická reforma s jiným názvem a s jiným fontem písma, aby vypadala kratší. Nebo se to celé udělá zcela nenápadně postupnými a zamaskovanými kroky.
Re: Jiří Oberfalzer: Věřím, že prezident Lisabon nepodepíše
(G.Novák, 11.6.2009 6:32:47)
Odpovědět
Vždyť už vysocí EUpolitici-politruci se navzájem osočují a ztrapňují jak na divadle.Ta vize spojené Evropy je jen vidina hloupých politiků,nic víc.A je daleko od běžného denního života evropanů.Pomalu se tohle monstrum trhá zevnitř,dejme jim teda čas,ať se požerou navzájem.:-)))
Re: Jiří Oberfalzer: Věřím, že prezident Lisabon nepodepíše
(Alberto Kvěch, 11.6.2009 8:38:57)
Odpovědět
EU se sama netrhá . Ničí jí Klausovci, ale dle voleb a díky bohu se jím nedaří
Re: Jiří Oberfalzer: Věřím, že prezident Lisabon nepodepíše
(Jana Schrunová, 11.6.2009 21:42:48)
Odpovědět
Já jsem běžný Evropan, nejsem politik a přeji si sjednocenou EU, takže jste se vcelku zmýlil.
Re: Jiří Oberfalzer: Věřím, že prezident Lisabon nepodepíše
(Alberto Kvěch, 11.6.2009 8:36:41)
Odpovědět
Pane senátore.Pokud chce vykonávat funkci prezidenta, pak podepsat musí. V opačném případě se jedná o absolutní pohrdání, neuznávání parlamentu a senátu,nevykonávání funkce prezidenta, myslím že ZNEVAŽOVÁNÍ ÚSTAVY i vlastizradu.Ať se vzdá funkce prezidenta, nebo už měl být dávno odvolán.Jen díky neschopnosti a opatrnosti našich politikářů obývá ještě hrad.Hrad není soukromá firma Klause.Vy euroskeptici, malá skupina soustředěná kolem Klause, jste slušně řečeno divná a myslím státu nebezpečná skupina.Myslím ,že ŠKODÍTE ,ŠKODÍTE A ŠKODÍTE.
Re: Jiří Oberfalzer: Věřím, že prezident Lisabon nepodepíše
(Ghost Dog, 11.6.2009 8:54:59)
Odpovědět
..člověče Kvěchu, neplácejte tu takové bláboly, přečtěte si Ústavu ČR a zapojte rozum (na rozdíl od některých si myslím, že ho i máte)..
..obě komory Parlamentu ČR vyslovují pouze a jen souhlas s ratifikací a je jen na prezidentovi, jestli ratifikuje, nebo ne..stejně tak je jen na něm, pokud ratifikuje, kdy to udělá..
..a k té vlastizradě, předhodit stát pod správu cizí mocnosti, to je vlastizrada, ne hájení suverenity...
Re: Jiří Oberfalzer: Věřím, že prezident Lisabon nepodepíše
(Alberto Kvěch, 11.6.2009 16:22:57)
Odpovědět
Pane, ta Vaše představa o EU je více než pomotaná, zmatená a smutná. Kdo Vám tokové hlouposti namluvil nechápu.Ať žije Klaus ,že pane.Když se chce prezident chovat jako soukromá osoba a ne jako zástupce státu ať odstoupí.
Re: Jiří Oberfalzer: Věřím, že prezident Lisabon nepodepíše
(Alberto Kvěch, 11.6.2009 16:26:57)
Odpovědět
Za to vše můžeme poděkovat Topolánkovi.Člověk trpící politickou a diplomatickou slepotou.Ten ho dostal na hrad.
Re: Jiří Oberfalzer: Věřím, že prezident Lisabon nepodepíše
(Ghost Dog, 11.6.2009 16:38:26)
Odpovědět
..takže vám ten rozum uletěl, škoda..člověče, pracujte s fakty bez ohledu kdo kde sedí a v jaké je funkci, pak vás tak jednoduchá věc nepřekvapí, ani nerozlobí.
..jo jo, ať žije Klaus..a ještě dlouhá léta :-))
Re: Jiří Oberfalzer: Věřím, že prezident Lisabon nepodepíše
(Alberto Kvěch, 11.6.2009 17:55:15)
Odpovědět
Smutné, ale vymlouvat Vám to nebudu. Ať žije damagogie.
Re: Jiří Oberfalzer: Věřím, že prezident Lisabon nepodepíše
(Alberto Kvěch, 11.6.2009 8:42:10)
Odpovědět
Pane senátore.Říkáte pouze slova o kterých jste přesvědčen, že chce prezident slyšet. Je to od Vás dost trapné.
Pane presidente, vydržte
(Brabec, 11.6.2009 9:05:40)
Odpovědět
Nic nepodepisujte. Ty různé kampaně jsou trapné !
Re: Jiří Oberfalzer: Věřím, že prezident Lisabon nepodepíše
(Pelná, 11.6.2009 12:08:03)
Odpovědět
Já věřím, že náš pan president ví co je správné a že nakonec přijetí této potupná smlouvy zabrání. Vy jste to pane senátore napsal také moc pěkně.Jsem ráda, že se ještě najdou lidé, kteří to s tou naší zemí myslí dobře a snaží se jí uchránit jak před těmi nenasytnými imperialisty, tak i před věčnými revanšisty, obývající západ od našich hranic.Lidé jako jste Vy pane senátore, a jako je náš pan president mě dávají naději, že se vše zase v dobré obrátí. Vaše, Jana Pelná.
Re: Jiří Oberfalzer: Věřím, že prezident Lisabon nepodepíše
(pipi, 11.6.2009 13:09:43)
Odpovědět
Souhlasím s paní J.P, je to dobře napsaná odpověď a myslím že učast voličů ve volbách do EP dala jasně najevo co si občané myslí o významu EP a lze přdpokládat že to platí i na Lisabonskou smlouvu.
Re: Jiří Oberfalzer: Věřím, že prezident Lisabon nepodepíše
(Eliška G,, 11.6.2009 13:41:06)
Odpovědět
Já také věřím panu presidentovi,že LS nepodepíše.Je to rozumný člověk a přeji mu jen to nejlepší,hlavně zdraví.
Re: Jiří Oberfalzer: Věřím, že prezident Lisabon nepodepíše
(Evropan Jirka, 11.6.2009 15:03:48)
Odpovědět
Áno, áno. Všichni sedíme ve svém pohodlném křesílku a držíme panu prezidentovi palečky. Všichni věříme, doufáme, spoléháme. Vždyť přece Pravda vítězí, že.

A všichni my dobří, slušní a doufající, až se vrátíme z dovolené, zase budeme strašně překvapeni. Co to? On nám pan prezident náš boj nevyhrál? Vždyť my přece tolik fandili. A zase ze svého křesílka tomu zrádci svorně a statečně vynadáme. Na víc se totiž nezmůžeme. Dějinný stereotyp...