reklama
reklama
BulletPřihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

BulletInformační servis
Zasílání novinek e-mailem
BulletČlánky autora
BulletVyhledávání

BulletReklama
Václave, stojíme za tebou
BulletReklama
www.tv7.cz
BulletPočítadlo dluhu
BulletStáhněte si knihu
BulletDoporučujeme knihy
Lukáš Petřík - Konzervativní revoluce Margaret Thatcherové a Ronalda Reagana

Margaret Thatcher: Umění vládnout

Peter Schweizer: Reaganova válka

Gonzalo Vial: Pinochet

Evropské otazníky

Křesťanství a ateismus

Jak katolická...
BulletPrůzkum
Měla by Česká republika vystoupit z EU?
Hlasovat můžete kliknutím na odpověď

BulletPoliticky nekorektní trička
Objednejte si politicky nekorektní trička
BulletReklama
BulletReklama
BulletDoporučujeme
Byli jsme i před unií, budeme i po ní. Boj za samostatnost našeho státu bude probíhat i po Lisabonu

Václav Klaus

Mladá pravice

D.O.S.T.

Desatero Mladé pravice

Pat Buchanan

Ron Paul

Hnutí pro život

Eretz.cz - zpravodajství z Izraele

Standing Together with Israel

Československo 2008 tour

Učitel financí

Eurofederalisté ztratili oporu

Autor: Jan Zahradil | Publikováno: 2.11.2005 | Rubrika: Politika
Ilustrace

Budoucnost Polska je prý velmi pochmurná. Alespoň tak to vidí europoslanec Rouček po parlamentních volbách, v nichž polská pravice přesvědčivě smetla sociálně-demokratickou levici (Právo 29. 9.). Ano, takový scénář se naší ČSSD vskutku nehodí do krámu. Právě teď dělají, co mohou, aby se co nejvíc přiživili na výkonu německého kancléře Schrödera, který v kampani stáhl dvouciferný náskok svých oponentů na necelé jedno procento.

Rouček líčí Polsko jako zemi, kterou v čele s pravicovou vládou čeká postupný návrat téměř do temného středověku. Ponechme teď stranou fakt, že tak uráží suverénní rozhodnutí polských voličů. Rouček se ale z polských voleb snaží vyvozovat paralely pro situaci v ČR. Dramaticky vyzývá ODS, aby se od polské pravice distancovala - jinak prý se ocitne v podezření, že hodlá zavádět povinnou výuku náboženství nebo zakazovat interrupce.

Mohu pana Roučka uklidnit, nic takového se nechystá. Česká pravice vychází z vlastních, českých, sekulárních a liberálních tradic. Respektujeme však, že v jiných zemích je tradice odlišná. Paralela mezi českou a polskou pravicí neplatí, neplatí však ani mezi ČSSD a SPD. Vždyť Jiří Paroubek je pouhou Schröderovou karikaturou a němečtí sociální demokraté na rozdíl od svých českých kolegů nepáchnou korupcí a finančními skandály.

Mohu ovšem stejně tak pana Roučka ujistit, že budeme s polskou pravicí spolupracovat tam, kde se naše programy prolínají. To je ostatně zřejmě ten pravý důvod Roučkovy nervozity. Nejde o nic jiného než o evropskou integraci. Poslanec Rouček se přece hlásí k hnutí evropských federalistů, jejichž cílem je vybudování jednotného evropského superstátu a kteří viděli "euroústavu" jako pouhý první krok na této cestě. Federalisté ale utrpěli v posledních měsících několik tvrdých úderů.

Především šlo o krach již zmíněné "euroústavy". Dále o (také již zmíněný) volební pat v Německu, který vytváří novou situaci: Německo těžko bude mít dost síly k dalšímu prosazování federalistického integračního modelu (v Německu vzniklého), vytvoří se tedy prostor i k uplatnění jiných, doposud potlačovaných představ o evropské integraci. A konečně je to vítězství polské pravice, kterou lze charakterizovat jako suverenistickou. Nová polská vláda - stejně jako příští vláda ODS - bezesporu nebude pokračovat v laciném výprodeji svých pravomocí do Bruselu, jako to zatím doposud činily všechny vlády ČSSD na pokyn Socialistické internacionály. Každý takový krok budeme vážit na lékárnických vahách a s ohledem na to, zda prospívá, či naopak škodí tomuto státu.

Paradigma evropské integrace se definitivně mění a federalisté typu pana Roučka by si na to měli zvyknout, bez teatrálních reakcí a bez nálepkování jiných názorů jako "protievropských". Na evropskou integraci tito lidé opravdu patent nemají. Naštěstí.

Ing. Jan Zahradil, stínový ministr zahraničních věcí, předseda europoslaneckého klubu ODS, vedoucí české národní delegace v EPP-ED

Právo, 07.10.2005

reklama
1481 čtenářů | 15 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Další články od tohoto autora:
Komentáře


Re: Eurofederalisté ztratili oporu
(V.Neckář jewnior, 2.11.2005 19:07:19)
Odpovědět
"Rouček se ale z polských voleb snaží vyvozovat paralely pro situaci v ČR. Dramaticky vyzývá ODS, aby se od polské pravice distancovala - jinak prý se ocitne v podezření, že hodlá zavádět povinnou výuku náboženství nebo zakazovat interrupce.

Mohu pana Roučka uklidnit, nic takového se nechystá. Česká pravice vychází z vlastních, českých, sekulárních a liberálních tradic."

Uff tak to se mi ulevilo pane Zahradile. Ale Usámu bin Makaye asi moc nepotěšíte.
Re: Eurofederalisté ztratili oporu
(veselá kopa, 2.11.2005 22:44:03)
Odpovědět
To je ale makovice, ten pan inženýr Zahradil, jen a´t si Poláci chrání svoje výsady, nikdo jim do toho nebude přece mluvit.
to je pravý smysl polských dějin, poučit se z nich a bojovat za svá práva. Však jim to také vždycky radila ruská carevna Kateřina, že se jich nemají vzdávat a mít silnou ústřední vládu. Pak si s pomocí zkorumpovaných aristokratů mohla Polsko s Prusy a Rakušany hezky rozdělit.
Myslím, že podobně bychom si měli svoji vlast bránit taky. Když okupaci, tak zase ruskou. Ještě tak třeba belgickou, to teda ne.
Re: Eurofederalisté ztratili oporu
(Monika, 3.11.2005 12:28:14)
Odpovědět
Zahradil: "Nová polská vláda - stejně jako příští vláda ODS - bezesporu nebude pokračovat v laciném výprodeji svých pravomocí do Bruselu..."

ČTK: Náskok voličských preferencí opoziční ODS před vládní ČSSD se v říjnu ztenčil na pouhé jedno procento. Vyplývá to z volební prognózy společnosti Factum Invenio. Podle prognózy mohla ODS ke 25. říjnu předpokládat, že by ve volbách dostala 28 procent a ČSSD 27 procent hlasů.

Ta jistota, že pan Zahradil usedne do ministerského křesla, se zřejmě čím dál více mění v chiméru. Bohužel je to dle mého názoru také právě on, kdo se podepisuje na tom, že voliči ODS přestávávají věřit.

Pokud bude odpovědí na průzkum Factum Ivenio ještě větší hysterie, ještě silnější slova, mohou preferece klesat dál...
Re: Eurofederalisté ztratili oporu
(tomik, 3.11.2005 13:43:22)
Odpovědět
"..ještě větší hysterie, ještě silnější slova, mohou preferece klesat dál.."
No jo, vy v Belgii víte přece líp co zajímá českého voliče.
A co teprve v Bruselu, tam ví líp úplně všechno.
Re: Eurofederalisté ztratili oporu
(Monika, 3.11.2005 12:43:08)
Odpovědět
Také by mě zajímalo, co myslí pan Zahradil „výprodejem pravomocí do Bruselu“. Pokud se o tom dá hovořit (i když bych to tak neoznačovala), došlo k němu zatím pouze jednou: podpisem a následnou ratifikací Smlouvy o přistoupení ČR k Evropské unii, jíž se ČR zavázala ctít evropské právo.

Za ČR podal žádost o přijetí do EU roku 1996 tehdejší premiér a předseda ODS Václav Klaus. Ten také jakožto prezident ČR (a čestný předseda ODS) připojil v Aténách podpis k výše zmíněné smlouvě, kterou uzavřel nikoli s úředníky z Bruselu, ale s hlavami a představiteli států Evropy (někteří v zastoupení královských veličenstvech) .
Re: Eurofederalisté ztratili oporu
(Monika, 3.11.2005 16:46:26)
Odpovědět
Pro nás nevýhodnou? To je věc pohledu.
Před chvílí jste si stěžoval na právní složitost evr. smluv. Bavit se o mrtvém dokumentu nemá smysl, ale přesto musím uvést pár poznámek. Vůbec by mi totiž nevadilo, že by pro stát byla byla ústava nevýhodná, neboť stát pro mě nikdy moc neudělal. Důležité pro mě je, že o to víc posilovala moje individuální práva a svobody jakožto občana, např. vzhledem k institucím:

1. Součástí byla Listina základních práv Unie – obávám se, že v novém dokumentu tomu již být nemusí

2. Občan by nabyl práva PŘÍMO interpelovat unijní instituce, získal by přímé odvolací právo vůči institucím Unie. – Poznámka: což by bylo užitečné zvláště pro euroskeptiky :)))

3. Posílila by moc národních parlamentů vůči orgánům EU. Občané by tak mohli efektivněji vyvíjet tlak na volené parlamentní zástupce vzhledem k rozhodnutím institucí EU. A to dokonce i navzdory případné neschopnosti či zbytečné loajality proevropské vlády :)))

To vše ovšem vyžaduje jedno: svobodného, nezávislého občana.
Re: Eurofederalisté ztratili oporu
(david, 3.11.2005 17:03:44)
Odpovědět
Moniko, z Vašich předchozích komentářů soudím, že jste sečtělá (nebo alespoň dobře informovaná). Prosím vysvětlete mě troubovi co je to ta základní listina práv a svobod Unie. Mám obavu, aby to nebyl podobně dlouhý a vzájemně se vyvracející text jako UEU.
Re: Eurofederalisté ztratili oporu
(A.S. Pergill, 3.11.2005 19:30:50)
Odpovědět
1. Listina základních práv a svobod je součástí našeho právního řádu na úrovni Ústavy ČR, "Základní práva a svobidy EU" jsou podstatně okleštěnější (např. eurozatykač je v rozporu s prvním dokumentem a v souladu se druhým). A takových rozdílů by se dalo najít více.

2. Možnost psát ponížené supliky eurobyrokratům je naprosto bezcenná, pokud nebude současně ustanovena a přesně vymezena povinnost eurobyrokratů na ně smysluplně reagovat ve smyslu nápravy křivd nebo škod. Úprava v Euroústavě byla tak maximálně na úrovni stěžování si v lampárně na nádraží.

3. U pravomocí národních parlamentů vysloveně uvádíte nepravdu, po zavedení euroústavy by se staly naprosto bezcennými trafikami pro politiky bez reálných pravomocí. Pokud by došlo např. k situaci, že vládní činitel by odjel do Bruselu zastávat určité konkrétní stanovisko z pověření národního zákonodárného orgánu, mohl by klidně hlasovat přesně opačně a:
a- nebylo by možné ho za to nijak legální cestou postihnout
b- neexistovala žádná možnost takovýto hlas revokovat

4. Celá EU navíc trpí tím že nemá plnohodnotný zákonodárný orgán (europarlament je trapná napodobenina skutečného parlamentu, která nejenže nemá zákonnou možnost odvolat "vládu" EU = eurokomisi, ale ani nemá právo zákonodárné iniciativy), eurokomise v sobě drží prakticky celou moc výkonnou, podstatnou část moci zákonodárné (europarlament nemůže schválit nic, co mu není dáno ke schválení, a eurokomise sama může vládnout pomocí výnosů, které mají prakticky váhu eurozákona - byť se jim říká trochu jinak) a také část moci soudní (v některých případech je eurokomise nejvyšší instancí pro posuzování, zda byly nebo nebyly její výnosy na úrovni národních států dodrženy).

5. "Občané by tak mohli efektivněji vyvíjet tlak na volené parlamentní zástupce vzhledem k rozhodnutím institucí EU."
Toto je opravdu perla: Takže občanům by bylo dovoleno tlačit na zavádění (pro ně vesměs nevýhodných) opatření nedemokratických bruselských institucí a napomáhat lámat odpor jejich řádně a demokraticky zvolených zástupců v národních parlamentech.

6. V jiné diskusi jste uvedla, že jste muslimka. Takže je jasné, že rozklad EU, který nastal po smlouvě z Maastrichtu a který další vývoj stále prohlubuje, vám musí vyhovovat, protože likviduje síly, schopné se islamizaci Evropy účinně postavit.
Re: Eurofederalisté ztratili oporu
(Monika, 3.11.2005 20:08:57)
Odpovědět
Vaše názory vám nebudu vymlouvat. Že jsem muslimka jsem nikdy neuvedla.
Jen drobné poznámky k vaším rozsáhlým omylům:

a) Evropský parlament samozřejmě MůŽE odvolat Evropskou komisi, také se to už stalo – v roce 1999 EP odvolal Santerovu komisi. Jak vám tahle skutečnost unikla, to opravdu nechápu.

b) „Eurokomise v sobě drží prakticky celou moc výkonnou, podstatnou část moci zákonodárné.“ – Naprostý nesmysl, EK nemá takřka žádnou zákonodárnou moc. To jste si spletl s Radou EU.

c) „...a také část moci soudní (v některých případech je eurokomise nejvyšší instancí pro posuzování, zda byly nebo nebyly její výnosy na úrovni národních států dodrženy). To je k smíchu, vy jste snad spadl z Marsu. Komise sice kontroluje, jak se dodržováno primární i sekundární evropské právo, nicméně nemá ŽÁDNOU soudní moc. To jste si zase spletl s Evropským soudním dvorem. Mohla bych vám vypočítat řadu příkladů, kdy ESD rozhodoval spory Komise vs. členský stát, ale obávám se, že ve vašem případě by to nemělo smysl. Názor máte utvořený, byť s realitou, jak jste právě dokázal, nemá nic společného.

Ne všichni euroskeptici jsou naštěstí tak neinformovaní jak vy. Pokud by tomu tak bylo, jsme opravdu v háji, že, pane Zahrádko?
:)))


Re: Eurofederalisté ztratili oporu
(tomik, 3.11.2005 20:41:02)
Odpovědět
Já kupříkladu tak neinformovaný jsem. No a co?
V háji opravdu jste a my nechtěně s vámi, protože to je to kam EU směřuje.
Re: Eurofederalisté ztratili oporu
(A.S. Pergill, 3.11.2005 21:14:38)
Odpovědět
Možná zde působí dvě Moniky, z nichž jedna uvedla, že je muslimka, a nejste to vy.

ad1 Právě v souvislosti se Santerovou komisí se ukázalo, že EP nemá žádnou možnost odvolat EK, která odstoupit nechce. Santer a spol. odstoupili nakonec více - méně "dobrovolně" po obrovské veřejné kampani, kdy už na ně lidi plivali div ne na potkání na ulici, a patrně se zárukami nepostižitelnosti za prokázané korupční kausy (asi jako u nás komunisté v roce 1989). Od té doby žádný mechanismus odvolání EK europarlamentem zaveden nebyl a neměl ho ani návrh euroústavy.

Europarlament teoreticky může jediné: Neschválit nově navrhovanou EK, což se také nedávno stalo (a další návrh prošel), a neschválit rozpočet EU. Obdoba vyslovení nedůvěry parlamentu vládě, jak ji má např. Ústava ČR (a ústavy prekticky všech demokratických států), v právu EU jednoduše není.

Hlavní problém europarlamentu spočívá v tom, že je plný skupin s naprosto protichůdnými zájmy, takže je malá pravděpodobnost (minimálně o řád menší než u národních parlamentů), že se poslanci na něčem shodnou. Už jen fakt, že v jednotlivých sekcích europarlamentu spolu sedí poslanci za strany, které jsou na domácí scéně jedna ve vládě a jedna v opozici svědčí o mnohém.

ad2 Rada Evropy i EK jsou výkonnou složkou, takže je v principu jedno, kdo z nich navrhuje zákony. Důležité je, že to není europarlament, a že i v případě neschválení zákona europarlamentem se nic moc neděje (v porovnání s národními státy, kde to může vést i k pádu vlády a předčasným volbám).

ad3 "Komise sice kontroluje, jak se dodržováno primární i sekundární evropské právo, nicméně nemá ŽÁDNOU soudní moc"
A co jiného to je? Že je to jinak pojmenované, na věci nic nemění. Důležitá je podstata: EK vydá nějaké nařízení a ona je v konečné instanci posuzovatelem, zda nějaké konkrétní aktivity jsou nebo nejsou v souladu s tímto nařízením - viz řada kaus, např. na tomto webu nedávno řešená kauza "nadměrných zásob" potravin (kde je zvlášť pikantní to, že EUrokomisař Špidla navrhuje pokutu pro ČR za aktivity, které jako premiér ČR Špidla organizoval a nesl za ně zodpovědnost, platit tenhle úlet ale budou občané, ne "eurokomisař").

O Evropském soudním dvoru samozřejmě vím, ten má ale zase pravomoci dost okleštěné (v porovnání se soudy ve standardních demokraciích), jeho soudci neprocházejí žádným demokracii alespoň podobným výběrem a nemají za svou činnost prakticky žádnou zodpovědnost.

EU prostě není standardní demokratickou státní organizací s jasným rozdělením pravomocí mezi složku zákonodárnou, výkonnou a soudní a propracovanými legislativními pojistkami, které by zabraňovsaly usurpaci moci jednou z nich. Tedy s tím, co dělá demokratický stát demokratickým státem. A dokud EU tohle mít nebude, nemá cenu jí zvyšovat pravomoci nad národní státy, naopak je v zájmu občanů její pravomoci spíše co nejvíce omezovat. Ona je také otázka, zda tak velký kolos jako současná EU lze centrálně a přitom demokraticky řídit - v USA je toto řešeno demokratickými členskými státy, které na úroveň federace předávají jen nezbytné minimum pravomocí (a i ty jsou zdrojem řady problémů a v minulosti vedly k občanské válce). Přitom federální pravomoci v USA vůči jednotlivým státům jsou v mnoha oblastech výrazně menší než současné pravomoci bruselských institucí vůči národním státům (viz tisíce nesmyslných euronorem, které se u nás zaváděly a zavádějí, velice často ke škodě spotřebitelů).
Re: Eurofederalisté ztratili oporu
(Monika, 4.11.2005 10:54:38)
Odpovědět
1. Evr. Parlament – je pravda, že jeho kompetence byly zpočátku jen velmi omezené (původně – podle Římských smluv – měl jen poradní úlohu). Mýlíte se v tom, že dnes už tomu tak zdaleka není. O roku 1992 (Maastricht) může EP pozastavit návrhy zákonů, od roku 1999 (Amsterdamská smlouva) se účastní zhruba 80% procesů tvorby zákonů (dostává se prakticky na obdobnou úroveň jako Rada). EP v průběhu funkčního období Komise ZKOUMÁ a PROVĚŘUJE činnost Komise a na základě kontroly a projednávání měsíčních a výročních zpráv, které mu Komise POVINNĚ předkládá. Parlament má také právo odhlasovat vyslovení nedůvěry Komisi a donutit ji tak k odstoupení (čl. 201 Smlouvy o založení ES). Podle smlouvy pak Komise musí odstoupit kolektivně.

2. Zmiňujete Radu Evropy – ta ale stojí zcela mimo smluvní a institucionální rámec EU. Pro vaši informaci: Rada Evropy sídlí ve Štrasburku a k jejím členům patří např. i Rusko (mezi pozorovatelské země Rady Evropy patří Vatikán, USA, Kanada, Japonsko). Rada Evropy nemá sebemenší výkonnou moc, je orgánem, jenž se zaměřuje na ochranu lidských práv, parlamentní demokracie a vlády práva.

3. Píšete: „EK vydá nějaké nařízení a ona je v konečné instanci posuzovatelem, zda nějaké konkrétní aktivity jsou nebo nejsou v souladu s tímto nařízením.“ Vůbec tomu tak není. EK vydá NÁVRH nařízení, ale ten nevejde v platnost pokud jej neschválí Rada EU (nezaměňovat s Radou Evropy – viz bod 2!!), popř. i EP (procedura spolurozhodování) - v Radě EU toto nařízení schvalují ministři členských zemí EU! Žádné významné nařízení nemůže schválit samotná EK, vždy se na něm, než vejde v platnost, musí shodnout představitelé členských států.

Evropský soudní dvůr – naprosto se mýlíte, soudci ESD svými rozhodnutími specifikují obsah litery evr. práva, říká se dokonce, že tím fakticky SPOLUVYTVÁŘEJÍ politiku Společenství. ESD je v evropském právu dokonce i nad ÚSTAVNÍMI soudy členských zemí. (Ale pozor: jeho nadřazenost se projevuje pouze v případě rozporu mezi konkrétní normou práva Společenství a konkrétní normou vnitrostranického práva členského státu, dopadají-li obě na tentýž právní vztah.) V podstatě jde (a to nejen podle mého názoru) o uplatňování angloamerického systému normativního práva, v němž soudní rozhodnutí mají zásadně normativní povahu. ESD se ve verdiktech řady sporů vyslovil jasně: Kdyby bylo možno derogovat právo společenství vnitrostátními právními akty, pozbylo by evropské právo smysl. Členské země se toto zavázaly respektovat.

V poslední odstavci máte naprostou pravdu, když píšete „EU prostě není standardní demokratickou státní organizací“. EU opravdu není státní organizací, je mezinárodní organizací, lépe: společenstvím států, které se dohodly sdílet společné cíle a hodnoty..

Jasné rozdělení pravomocí mezi složku zákonodárnou, výkonnou a soudní ve Společenství existuje, je komplikovanější, neboť jde o společenství 25 států. Nebo si myslíte, že by státy s vyspělými demokratickými systémy, vlastně kolébky moderní demokracie, Velká Británie a Nizozemí, vstoupily do svazku, kde demokratické hodnoty nejsou uplatňovány??? Tak hloupí nejsou.

Za nejzajímavější považuji slova „ona je také otázka, zda tak velký kolos jako současná EU lze centrálně a přitom demokraticky řídit“. Centrálně, to je mylné, jde o řízení typu „network“, což dnes už politologie definuje, překvapivě zejména ta americká. Pokud jde o demokracii, to už je široký námět na debatu, co ještě je a co už není demokratické... Zmiňujete-li federaci USA, možná byste se divil, jak výraznou moc mají v USA FEDERÁLNÍ zákony, ale to už je také na jinou debatu.
Re: Eurofederalisté ztratili oporu
(A.S. Pergill, 4.11.2005 19:30:41)
Odpovědět
ad 1 Sama uvádíte, že se EUroparlament neúčastní tvorby všech evropských zákonů:
"se účastní zhruba 80% procesů tvorby zákonů"
Problém je, nakolik je těch 20% zákonů, které EP neovlivňuje, důležitých a kolik z těch ovlivňovaných 80% je jen právní balast.
U toho odvolání EK EUroparlamentem je to rozhodně složitější, než uvádíte. Nehledě k tomu, že tak obrovské těleso se stěží shodne na čemkoli.
Půvabné také je jak se elegantně vyhýbáte zásadnímu problému EUroparlamentu a jeho kompetencí, totiž že nemá zákonodárnou iniciativu, takže může "demokraticky" hlasovat jen o tom, co mu EUroúředníci nachystají.

ad 2 Omlouvám se a sypu si popel na hlavu, Měl jsem na mysli Radu EU, vámi uvedená v podstatě zbytečná instituce mi při diskusi o EU ani nepřišla na mysl.

ad 3 Rada EU je orgán více než pochybný: schází se pokaždé v jiném složení, teoreticky podle kompetencí příslušných ministrů, prakticky není zajištěno nijak to, aby agenda konkrétního zasedání obsahovala pouze problematiku, k níž jsou právě svolaní ministři kompetentní. Tak se stalo, že softwarové patenty na úrovni Rady EU schválili ministři, tušímže zemědělství (rozhodně ne odborníci na informatiku nebo alespoň příbuzné obory).

Ono v našem zákonodárném procesu se také vyskytují problematické věci, jako např. zákaz převodu nemocnic na akciové společnosti vložený do zákona o čistotě ovzduší, ale tam by o tom rozhodovali ti samí lidé i v případě, když bsy to byl samostatný zákon - takže problém je to spíše v dohledání příslušných paragrafů v celkovém chaosu zákonů.

ad Evropský soudní dvůr:
Uvádíte:
"ESD svými rozhodnutími specifikují obsah litery evr. práva, říká se dokonce, že tím fakticky SPOLUVYTVÁŘEJÍ politiku Společenství. ESD je v evropském právu dokonce i nad ÚSTAVNÍMI soudy členských zemí."
Toto je právě zásadní chyba:
a- Soudy nemají "vytvářet politiku"
b- Soud nedemokratické mezinárodní instituce nemá mít navrch nad soudy demokratických států.

Dále uvádíte:
"Nebo si myslíte, že by státy s vyspělými demokratickými systémy, vlastně kolébky moderní demokracie, Velká Británie a Nizozemí, vstoupily do svazku, kde demokratické hodnoty nejsou uplatňovány??? Tak hloupí nejsou. "
Problém je, že EU transformuje do podoby nadnárodního státu a v případě přijetí EUroústavy by se jím fakticky stal (i když pro to EUrobyrokraté hodlali vymyslet nějaký nový název), ANIŽ by došlo k posílení demokratických prvků v této instituci.
Dokud je to "mezinárodní instituce", plně kontrolovaná demokratickými státy (jak tomu bylo v době, kdy to mělo jen 15 členů, takže Velká Británie, Nizozemí atd. nebyli hloupí, když tam lezli), pak to demokratické být nemusí (jako nemusí být demokratická armáda, policie atd., ovšem u vojenské junty už ta nedemokratičnost armády poněkud vadí). Jakmile se to dostane do pozice nadvlády nad těmi demokratickými státxy, bez zavedení prvků demokratické kontroly (a to velmi důkladných, promyšlených a propracovaných - ústava USA by mohla být vzorem), pak z toho nemůže být nic jiného než obrovský průšvih.

Řízení typu "network" je, pochopitelně, dost blábol. Je to elegantní název pro zmatek a nadvládu nikým nejmenovaných úředníků, případně ve spolupráci se NGOisty.
Panu Zahrádkovi
(Monika, 4.11.2005 18:00:07)
Odpovědět
„K čemu je ale důraz, o kterém píšete?“ Výrok ESD: „Společenství vytváří nový právní řád..., právní řád, jehož subjekty zahrnují nejen členské státy, ale i jejich státní příslušníky. Nezávisle na legislativě členských států právo Společenství proto nejen ukládá povinnosti jednotlivcům, ale rovněž zakládá jejich práva.“ V Ústavě jde tedy o JASNÉ shrnutí těchto práv, týkajících se jednotlivce, a jejich zařazení do primárního rámce evropského práva. V Ústavě ČR jsou také vyjádřena, to je pravda, ústava evropská (teď nemluvím o konkrétním dokumentu, ale obecně) by je měla zařadit do svého obsahu, chce-li si činit nárok určité nadstavby.

Trest smrti – primární právo v tomto směru vskutku neukládá členským státům žádnou povinnosti. Nicméně se tuším v protokolu k Amsterdamské smlouvě konstatuje, že trest smrti se už v žádném členském státě EU neužívá a odkazuje se na Protokol č. 6 k Evropské úmluvě o lidských právech, který stanoví, že trest smrti má být zrušen.

Napsala jsem „nebude-li vyřešen společnou dohodou“, nikoli že tato dohoda existuje. Jde o teoretickou úvahu: např. Polsko včlení do svého vnitrostátního práva trest smrti, EU bude proti a bude hrozit sankcemi, polští představitelé přesvědčí nejvyšší představitele států ES, že na to mají právo, dojde k dohodě, že státy ES toto rozhodnutí budou respektovat.... naprostá fiction, podle mého názoru. ES a popř. i ESD bude v této věci respektovat Úmluvu o ochraně lidských práv a základních svobod, dovolte citovat literaturu:

Důležitým rozhodnutím je rozhodnutí ve věci Nold (4/73, Nold v. Komis , 1974, ESD 491), kde ESD prohlásil, že při ochraně základních práv je soud inspirován ústavními tradicemi, které jsou SPOLEČNÉ členským státům, a proto nemůže podporovat ustanovení, které jsou neslučitelná (incompatible) s ústavami členských států a jimi rozpoznanými a chráněnými základními právy. Vyjádření zde najdeme i k "mezinárodním smlouvám na ochranu lidských práv, na kterých členské státy spolupracovaly, nebo kterých jsou signatáři". Takové mezinárodní smlouvy "mohou poskytovat směr, který by měl být následován v rámci komunitárního práva". V případě Rutili (36/75, Rutili v. Minister for the Interior, 1975, ESD 1219) nacházíme již odkaz přímo na Evropskou úmluvu o lidských právech.

Dále se uvádí: „Rada Evropy má vlastní propracovaný právní rámec ochrany základních lidských práv. Již delší dobu se tento právní rámec dává za příklad právu komunitárnímu. Společenství, na rozdíl od Rady Evropy, má zase něco, co této mezinárodní organizaci chybí, a to jsou dostatečně silné páky k prosazení proklamovaných práv v případě porušení...“ Tím se dostáváme k tomu, proč je nutné lidské práva začlenit do primárního evr. práva. Nemůže být tedy pochyb, že kdyby se tak stalo, bude důsledkem lepší vymahatelnost těchto práv!! To ovšem ještě netvoří statut státu, přirozeně.

To není samoúčelný výklad. Společné je spíše to, že se trest smrti ve vnitrostátním právu čl. zemí nevyskytuje. Článek 6 odstavec 2 Smlouvy o EU, jak určitě víte, zavazuje navíc k respektování základních práv tak, jak jsou zaručována v Evropské úmluvě na ochranu lidských práv a základních svobod z 4. listopadu 1950 a jak vyplývají z tzv. společných zásad práva Společenství, které vycházejí ze společných ústavních zvyklostí členských států Evropské unie.

„...máme-li zaujmout nějaký postoj k nějaké smlouvě a diskutovat o ní, musíme říkat své argumenty“ Bezesporu. Říkám něco jiného? Než se smlouva – ba dokonce i položky sekundárního práva - přijme, zástupci členských států tvrdě vyjednávají a hájí své postoje, o tom přece nemůže být sporu. (Pokud však pak bude judikatura odlišná od našich námitek, které jsme předpokládali, nezbývá, než její závěry přijmout. Jediná cesta pak je: politicky, to znamená na základě konsensu, se snažit smlouvu či zákon precizovat či přímo změnit...)

Zda Rada Evropy postrádá nebo nepostrádá oprávnění, nelze zatím posuzovat. Není důvod uvažovat o její transformaci, ústava byla odmítnuta. Faktem ale je, že původní cíle Rady Evropy z roku 1949, kdy byla založena, byly zcela jiné: vytvořit federativní evropský stát. Na Haagském kongresu to vyhlásila dostatečně jasně. Realita, jak víme, byla jiná.

Poslední poznámka: píšete SOUDRUH Leinena. Aniž bych názory toto poslance jakkoli hájila, nejde o poslance komunistické strany. Nebo platí: kdo se mnou nesouhlasí, je automaticky soudruh? S ústavou souhlasili i pravicoví politici, předseda Konventu Giscard d´Estaing byl po celý život výrazně pravicovým politikem...
Re: Eurofederalisté ztratili oporu
(Josef, 6.11.2005 22:32:37)
Odpovědět
Kdyz uz je rec o trestu smrti, chtel bych upozornit, ze v USA trest smrti plati jen v 36. statech!