reklama
reklama
BulletPřihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

BulletInformační servis
Zasílání novinek e-mailem
BulletČlánky autora
BulletVyhledávání

BulletReklama
Václave, stojíme za tebou
BulletReklama
www.tv7.cz
BulletPočítadlo dluhu
BulletStáhněte si knihu
BulletDoporučujeme knihy
Lukáš Petřík - Konzervativní revoluce Margaret Thatcherové a Ronalda Reagana

Margaret Thatcher: Umění vládnout

Peter Schweizer: Reaganova válka

Gonzalo Vial: Pinochet

Evropské otazníky

Křesťanství a ateismus

Jak katolická...
BulletPrůzkum
Měla by Česká republika vystoupit z EU?
Hlasovat můžete kliknutím na odpověď

BulletPoliticky nekorektní trička
Objednejte si politicky nekorektní trička
BulletReklama
BulletReklama
BulletDoporučujeme
Byli jsme i před unií, budeme i po ní. Boj za samostatnost našeho státu bude probíhat i po Lisabonu

Václav Klaus

Mladá pravice

D.O.S.T.

Desatero Mladé pravice

Pat Buchanan

Ron Paul

Hnutí pro život

Eretz.cz - zpravodajství z Izraele

Standing Together with Israel

Československo 2008 tour

Učitel financí

Michal Semín: Kardinál Vlk pomluvil tradiční katolíky

Autor: Redakce | Publikováno: 21.7.2009 | Rubrika: Rozhovory
Ilustrace

Podal jste jako jeden z českých propagátorů takzvaného lefebvrismu stížnost na Radu pro rozhlasové a televizní vysílání kvůli jejímu informování o zrušení exkomunikace lefebvristů. Proč?

Předně chci říci, že pojem lefebvrista nepoužívám, neboť má pejorativní nádech. Jsem obyčejný římský katolík, který podporuje apoštolát Kněžského bratrstva sv. Pia X. (dále jen FSSPX), založený arcibiskupem Marcelem Lefebvrem. Pokud jde o onu stížnost, chtěl jsem upozornit na to, že ve veřejnoprávních prostředcích, které mají podle zákona povinnost objektivního a vyváženého zpravodajství, zaznívala jen stanoviska jedné strany, navíc extrémně vyhraněná a obsahující nepravdivé údaje. Nikdo z novinářů se neptal na názory členů či sympatizantů FSSPX, a když už byl někdo zván do studia jako odborník a katolík, byli to lidé jako Martin C. Putna nebo Ivan Štampach.

 

Co vám vadí na Martinu Putnovi a Ivanu Štampachovi?

Je o nich všeobecně známo, že odporují autoritě katolické církve, její věrouce i mravouce. Putna se po jistý čas stavěl do čela protestu proti katolickému učení o homosexualitě a Štampach je exkomunikovaným knězem, vyloučeným z dominikánského řádu. Štampach je navíc aktivní svobodný zednář. Katolík nemůže být svobodným zednářem, neboť filosofická a náboženská východiska svobodného zednářství jsou s katolickou naukou neslučitelná.

 

Vraťme se k lefebvrismu, tedy k FSSPX. Co to znamená být jeho stoupencem?

Primárně je FSSPX zaměřeno na formaci kněží v tradičním katolickém duchu. Po druhém vatikánském koncilu (1962-1965) došlo v katolické církvi ke změnám revoluční povahy. To vedlo francouzského arcibiskupa Marcela Lefebvra k tomu, že v roce 1970 zřídil se souhlasem církevních autorit kněžský seminář, což liberální síly v církvi nesly velmi nelibě. Pokud jde o formu mé podpory FSSPX, aktivně se účastním jeho apoštolátu. Ten spočívá ve sloužení mše svaté, udělování svátostí, katechezi, kázání exercicií, přednáškové činnosti, pořádání dětských táborů apod.

 

S čím přesně biskup Lefebvre nesouhlasil na druhém vatikánském koncilu a po něm? Ví se o něm, že byl na rozdíl od Vatikánu proti modernizaci mše a proti dialogu s dalšími církvemi ...

Změny po druhém vatikánském koncilu mají negativní dopad, protože neblaze přispěly k tomu, co Benedikt XVI. nazývá „diktaturou relativismu“. Papež Pavel VI. v souvislosti s krizí v církvi dokonce použil termínu „sebedestrukce církve“. Po koncilu se mezi katolíky rozšířilo mínění, že nezáleží na tom, zda je někdo katolík, či protestant, křesťan, či žid. Podobná relativizace pravdy v náboženském životě nemá v historii obdobu, má ničivé účinky, a proto ji arcibiskup Lefebvre kritizoval. Jako je jen jeden Bůh, zjevující se v Bohočlověku Ježíši Kristu, tak je jen jedna církev, kterou Kristus založil. Kdo chce plnit vůli Boží, musí k této církvi patřit.

 

To znamená, že se, lidově řečeno, nedostane do nebe ten, kdo není v katolické církvi?

Každý, kdo bude spasen, musí ke katolické církvi přináležet. Katoličtí teologové však rozlišují mezi tělem a duší církve. K tělu církve patří ti, kdo jsou jejími viditelnými členy a účastní se jejího svátostného života. Jsou však také lidé, v minulosti i přítomnosti, kteří bez vlastní viny pravou Kristovu církev nepoznali, a pokud žijí podle svého nejlepšího svědomí, o něž soustavně pečují, náležejí k tzv. duši církve. Zatímco je mnoho katolíků, kteří pro zanedbání svěřených hřiven spaseni nebudou, mohou být spaseni ti, kdo se za svého pozemského života viditelně ke katolické církvi nepřipojili. Předpokladem jejich spásy je však nezaviněná a subjektivně nepřekonatelná nevědomost, nikoli dnes široce rozšířená lhostejnost a programový relativismus.

 

Je pak ale možný ekumenický — mezicírkevní — dialog mezi rovnými subjekty?

Existuje jenom jedna Kristova církev, z čehož přirozeně vyplývá, že všechny ostatní „církve“ nebo náboženské společnosti mají lidský původ. Proto mezi katolickou církví a těmito společnostmi žádná rovnost nemůže nastat. Soudobý ekumenismus však tuto iluzi živí, proto jej papežové před druhým vatikánským koncilem důrazně odmítali a před jeho aplikací ve vztahu k jinověrcům varovali.

 

Dalším problémem byla mše, kterou teď papež povolil sloužit i podle předkoncilního ritu ...

Nová liturgie, uvedená do kostelů na počátku 70. let, odpovídá výše popsané ekumenické mentalitě. Zeslabuje specificky katolické obsahy a do liturgické praxe vnáší ideje rozšířené v protestantských kruzích. Ostatně takto o ní soudí i mnozí její tvůrci a pozdější zastánci. Kriticky se o ní vyjadřuje také Benedikt XVI., který ji označil za banální, ušitou horkou jehlou a nenavazující na organický liturgický život předchozích staletí. Tradiční liturgie, o niž FSSPX svádělo a dodnes svádí zápas a která je i díky současnému papeži opět v centru pozornosti, se vyznačuje tím, že jádrem bohoslužby není shromáždění věřících, ale obětující se Kristus. Kněz nestojí čelem k lidu jako při moderním obřadu, ale k oltáři a svatostánku, neboť je prostředníkem mezi Bohem a lidmi. Všichni přítomní, tedy včetně kněze, jsou orientováni ke Kristu. Oltář, jenž Krista představuje, jakož i svatostánek, ve kterém je Kristus reálně přítomen, je situován směrem na východ, neboť, jak věříme, Kristus při svém druhém příchodu k poslednímu soudu sestoupí od východu. V zápase o katolickou liturgii proto nejde o nějaké staromilství, ale o symbolické vyjádření důležitých pravd víry. Ty jsou v moderní, zesvětštělé liturgii ve veliké míře zastřeny.

 

Příznivci idejí arcibiskupa Lefebvra byli obviňováni z antisemitismu. Pražský kardinál Miloslav Vlk dokonce prohlásil, že vystupoval proti antisemitům v řadách českých lefebvristů a jmenoval přitom i vás ...

Jedná se tu o pomluvu. Kardinál Vlk mne a několik dalších osob nařkl z postojů, které nezastáváme. Proti těmto pomluvám jsme veřejně protestovali, z jeho strany však nikdy nebyla dobrá vůle naše skutečné postoje a názory poznat. Vzniklý spor však nechci dále mediálně rozpitvávat.

 

A jaký je postoj bratrstva k Židům a antisemitismu?

Postoj FSSPX k antisemitismu je samozřejmě záporný. Rasové předsudky vůči Židům jsou s katolickou vírou a morálkou neslučitelné, odporují lásce k bližnímu. Copak nebyl sám Kristus Žid? Židovkou byla i Panna Maria, také apoštolové pocházeli z židovského národa. Velikost židovského národa spočívá právě v tom, že daroval světu Mesiáše. Z toho však neplyne, že lze na náboženskou praxi vyznavačů judaismu v novozákonní době, která je naplněním starozákonních příslibů, pohlížet nekriticky. Vyvolenost židovského národa je třeba chápat vzhledem ke Kristu. Církev, kterou Kristus zakládá, je „novým Izraelem“, v linii starozákonních zaslíbení je tedy katolická církev, nikoli soudobý judaismus.

 

Lefebvristický biskup Richard Williamson popřel existenci plynových komor ...

Jednalo se o jeho osobní názor, nikoliv oficiální postoj FSSPX. Ani já názor biskupa Williamsona nesdílím. Historická témata však nejsou předmětem víry a požívají akademických svobod jako každý jiný vědní obor. Proto nepovažuji kriminalizaci postojů k historickým otázkám za oprávněnou. Biskup Williamson není ve vedení FSSPX, je jen jedním ze čtyř světících biskupů. V důsledku výše zmíněného incidentu byl zbaven funkce rektora kněžského semináře v Argentině.

 

Na stránkách vašeho institutu se objevuje srovnání holocaustu a legalizace potratů označovaného za babycaust. Není to přehnané?

Pojem holocaust znamená celopal a myslí se jím přinesení zápalné smírné oběti. Nacistický režim jistě nesledoval náboženské cíle, když prováděl genocidu židovského národa. Myslím, že i proto Židé upřednostňují před pojmem holocaust termín šóá. Popravování Židů z rasových důvodů je obludným zločinem novopohanského nacistického režimu stejně jako cílené vybíjení a pronásledování jiných národů či skupin obyvatelstva, například katolíků. V koncentračních táborech zemřely milióny katolických Poláků, tisíce kněží, řeholníků a řeholnic. O jejich utrpení se bohužel mlčí. Proč?

Někteří zastánci „hnutí pro život“ (protipotratové hnutí — pozn. red.) používají pojem babycaust jako pojmenování pro legální zabíjení nenarozených. Budeme-li termín holocaust používat jako výraz pro legální zabíjení určité vymezené skupiny lidí, je analogický termín babycaust srozumitelný. Vždyť i v případě legálních potratů se jedná o zákonem schvalované vybíjení určité skupiny lidí.

 


 

 

MICHAL SEMÍN (1967) je ředitelem Institutu sv. Josefa a vydavatelem měsíčníku Te Deum. O sociálně etických, pedagogických a náboženských otázkách přednáší a publikuje v České republice i v zahraničí. Věnuje se propagaci domácí školy, se svou ženou Michaelou má sedm dětí.

www.reflex.cz

reklama
2540 čtenářů | 12 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Další články od tohoto autora:
Komentáře


Re: Michal Semín: Kardinál Vlk pomluvil tradiční katolíky
(helikaon, 21.7.2009 6:56:31)
Odpovědět
Pripomina mi to rozhovor s fanouskem nejakeho fotbaloveho klubu :.P).
... ale jasne ze ve Slavii (protestanti, etc) hrajou dobrej fotbal ... ale jedinej 'spravnej' fotbal hrajem my ve Sparte (katolici, a to jeste ti spravni meze spravnymi - my 'ultraskatolici' ...)...
Ja jsem si to rad precetl a muzu jedine komentovat: ROTFLMAO.
Re: Michal Semín: Kardinál Vlk pomluvil tradiční katolíky
(Petr, 21.7.2009 8:05:45)
Odpovědět
Zdař Bůh pane Michale . Děkuji za neslábnoucí úsilí v boji s bludy. Je to posilující v té záplavě satanských slin . Chvála Kristu .
Re: Michal Semín: Kardinál Vlk pomluvil tradiční katolíky
(Daniel Makay, 21.7.2009 8:14:12)
Odpovědět
Kdo vyzná Ježíše Krista jako svého Pána spasitele a bude činit pokání ze svých hříchů bude spasen. Tohle a podobná písma jež jsou neoddělitelnou součástí Bible nemůže zrušit žádný katolík.
Ke spasení člověka není potřeba žádná církev, ani katolická ani protestantská, spasení je věc mezi člověkem a Hospodinem ne mezi církví , Bohem a člověkem. K tomu, aby byl člověk spasen žádnou církev nepotřebuje.
Pokud církev setrvává na zdravém učení, tak je pro spaseného člověka posilou, pokud ve špatném tak je to sektářství a je v neprospěch křesťana. Pravá církev se nepoznává podle nějakých řečí, ale podle ovoce. Základem je láska, víra a naděje, jimiž je taková církev protkána. Potom jsou duchovní dary, dar výkladu jazyků, dar proroctví, dar divů a zázraků. Podle těchto znaků se pozná pravá církev. Zajímalo by mne, kolik takto funguje katolických farností?
Re: Michal Semín: Kardinál Vlk pomluvil tradiční katolíky
(Janek, 21.7.2009 11:35:54)
Odpovědět
Amen.
Re: Michal Semín: Kardinál Vlk pomluvil tradiční katolíky
(Anna K., 21.7.2009 21:13:01)
Odpovědět
Daniel Makai,souhlasím s vámi a jsem věřící katolička.Nepotřebuji k tomu církev a kostely.Všude je chrám Boží,tak nás učil pan farář ve škole.Ježíš byl chudobný a církev neví kde se obohatit.Proč se v tomto nedrží bible? ? ?
Re: Michal Semín: Kardinál Vlk pomluvil tradiční katolíky
(Jakub, 21.7.2009 21:45:52)
Odpovědět
zajímavé, v mém Písmu se píše, že "....na tobě zbuduji svou Církev...co svážeš, bude svázáno..."
Takže váš indiferentismus nemá nic společného s učením našeho Pána Ježíše Krista, v Jehož Jménu lze dojít spásy. Jen v Jeho Jménu.
Jo a nejstarší modlitbou mimo Otčenáše je Pod ochranu tvou se utíkáme..zajímavé, že? Výsostně katolické modlitba.
Jo a k těm "pokladům" Církve. I apoštolé měli pokladnu. Správcem byl Jidáš.
Re: Michal Semín: Kardinál Vlk pomluvil tradiční katolíky
(c, 21.7.2009 12:22:41)
Odpovědět
Paneboze to je opravdu k placi... takova zaslepenost, fanatismus... O par stoleti driv by tento pan byl zcela jiste a s velkym gustem inkvizitor (on je jim svym zpusobem, predevsim mentalitou i dnes).
Re: Michal Semín: Kardinál Vlk pomluvil tradiční katolíky
(Jakub, 21.7.2009 21:47:20)
Odpovědět
A nějaký argument?
O pár let dříve byste nadšeně hajloval. Konformisto.
Re: Michal Semín: Kardinál Vlk pomluvil tradiční katolíky
(dan, 21.7.2009 12:29:46)
Odpovědět
Ivan O. Stampach je sice bohuzel levicak, socialista, az skoro komunista, a v poslednich letech cimdal agresivnejsi, coz me VELICE mrzi, nicmene v otazkach nabozenstvi a religionistiky obecne je pro me nejvetsi autoritou. Proti nemu je tato smesna figurka (Semin) opravdu slaby cajicek.
Re: Michal Semín: Kardinál Vlk pomluvil tradiční katolíky
(Jindřich, 22.7.2009 13:52:20)
Odpovědět
Štampach je podvodník a lhář a sám to musí dobře vědět.
Re: Michal Semín: Kardinál Vlk pomluvil tradiční katolíky
(pavla, 21.7.2009 23:57:06)
Odpovědět
dovlolavate se na bibli se stejnou zaslepenosti, jako islamisti na Koran. Jak muzete vedet, ze je to skutecne presne doslova nadiktovany Bohem? Vzdyt stejne tak ja muzu rict, ze to je snusna blabolu napsana lidma a navic tezce cenzurovana za ty leta atd. Muzete se Bibli inspirovat, muzete ji verit, ale vydavat ji za jedinou univerzalni pravdu je fanatismus.
Re: Michal Semín: Kardinál Vlk pomluvil tradiční katolíky
(Jindřich 29 let, 22.7.2009 13:50:07)
Odpovědět
Dobrý den,
Velmi rád čtu Vaše texty, čím dál více jim rozumím a souhlasím s nimi.
V dnešní době, kdy víra není podepřena tradicí však stojí především na rozumovém pochopení. V tomto vidím svízel, protože málokdo má dispozice správně chápat nebo dostate času studovat. Asi proto to neustálé haštěření. Přitom těm, kterým vadí údajná netolerance katolického učení nebo církve zřejmě není tolerance cizí. Pak by ale měli být tolerantní i vůči netolerantnosti. Nebo se mýlím? V pasti.
Katolické slovo je dokonalé a je to pochopitelné i rozumem. Kdo nerozumí, ať alespoň s pokorou zhodnotí, jaké ovoce mu za dva tisíce let přineslo.
Děkuji.