reklama
reklama
BulletPřihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

BulletInformační servis
Zasílání novinek e-mailem
BulletČlánky autora
BulletVyhledávání

BulletReklama
Václave, stojíme za tebou
BulletReklama
www.tv7.cz
BulletPočítadlo dluhu
BulletStáhněte si knihu
BulletDoporučujeme knihy
Lukáš Petřík - Konzervativní revoluce Margaret Thatcherové a Ronalda Reagana

Margaret Thatcher: Umění vládnout

Peter Schweizer: Reaganova válka

Gonzalo Vial: Pinochet

Evropské otazníky

Křesťanství a ateismus

Jak katolická...
BulletPrůzkum
Měla by Česká republika vystoupit z EU?
Hlasovat můžete kliknutím na odpověď

BulletPoliticky nekorektní trička
Objednejte si politicky nekorektní trička
BulletReklama
BulletReklama
BulletDoporučujeme
Byli jsme i před unií, budeme i po ní. Boj za samostatnost našeho státu bude probíhat i po Lisabonu

Václav Klaus

Mladá pravice

D.O.S.T.

Desatero Mladé pravice

Pat Buchanan

Ron Paul

Hnutí pro život

Eretz.cz - zpravodajství z Izraele

Standing Together with Israel

Československo 2008 tour

Učitel financí

Zneužití krize pro další centralizaci Evropské unie

Autor: Václav Klaus | Publikováno: 28.7.2009 | Rubrika: Politika
Ilustrace

 

V Evropské unii se již stalo trvalou tendencí využít jakékoliv možné příležitosti k prosazení kroků, které omezují pravomoci národních orgánů členských zemí a rozhodování přenášejí na evropskou úroveň. Přímo exemplárním příkladem tohoto přístupu je reakce EU na dnešní finanční a ekonomickou krizi. Tuto příležitost si europeisté zcela zákonitě nemohli nechat ujít (ostatně stejně jako bublinu globálního oteplování).

I když byla současná finanční a ekonomická krize rozpoutána v USA a i když má své hlubší ekonomické příčiny, které žádní byrokratičtí regulátoři na světě včas nepostihli (a je sporné, zda je jakákoli regulace, neboť ta nemůže být jiná než byrokratická, může postihnout),   hlavním výsledkem boje proti krizi se na evropské úrovni stal důraz na další regulaci a na vytvoření nového modelu evropského finančního dohledu, přijatého na základě tzv. Larossierovy zprávy.

Tento nový regulační systém má být tvořen dvěma zcela novými nadnárodními institucemi – European Systemic Risk Board (ESRB) a European System of Financial Supervisors (ESFS). První z nich má vypracovávat makroekonomické analýzy a na jejich základě odhalovat potenciální rizika, která ohrožují ekonomickou a finanční stabilitu na trzích EU, má dávat členským zemím doporučení k přijetí náležitých opatření a má hodnotit i implementaci těchto doporučení v jednotlivých zemích. ESFS má naopak převzít pravomoci (či jejich část) od regulátorů finančního trhu členských zemí, má vykonávat dohled nad finančním trhem z evropské úrovně a má dávat závazná právní stanoviska, jimiž se národní regulátoři budou povinni řídit. Mandát a právní postavení těchto nových institucí však nejsou jasně vymezeny a to ponechává otevřenou celou řadu zásadních otázek.

Pokud bude tento projekt v dosud diskutované podobě přijat, nepochybně půjde o další značné oslabení národních orgánů členských zemí nejen v oblasti dohledu nad finančním trhem, ale v hospodářské politice vůbec. Stanoviska a doporučení, která bude ESRB formulovat a vyhlašovat (nemluvě o kontrole jejich plnění), budou de facto znamenat implicitní podřízení hospodářské politiky členských zemí evropskému centru, a to zcela mimo dosavadní smluvní bázi, včetně ještě neratifikované Lisabonské smlouvy. Tato doporučení budou znamenat mocný tlak na vlády a centrální banky členských zemí, který se navíc promítne do postojů a očekávání finančních trhů a investorů. Dopady na členské země budou velmi diskutabilní.

Budu-li abstrahovat od schopnosti (či spíše neschopnosti) regulátorů toto všechno v rámci celého evropského kontinentu racionálně a účinně činit a i od problematičnosti jejich motivace, samo přenesení pravomocí dohledu nad finančním trhem na evropskou úroveň, aniž dojde k přenosu odpovědnosti za důsledky a náklady těchto rozhodnutí, je nepřijatelné z principu, neboť ohrožuje schopnost orgánů členských zemí odpovídat za svou hospodářskou politiku. Lze se proto oprávněně domnívat, že tento tzv. nový model evropského finančního dohledu skrytě směřuje k prosazení centralizace hospodářských politik členských zemí, a to za zády jejich exekutivních i legislativních orgánů, mimo rámec smluv, Evropské rady či Evropského parlamentu.

ČNB přijala k tomuto projektu velmi kritické stanovisko a upozornila na řadu nepřijatelných rizik. Právě průběh finanční krize ukázal, jak nevýhodná může být pro členské země podřízenost rozhodování nikomu neodpovědných nadnárodních institucí. Prevencí opakování krizí není evropská centralizace, ale především pokud možno neokleštěné fungování trhů a také pořádek a profesionalita na národní úrovni v orgánech, které za poměry na finančním trhu odpovídají.

Václav Klaus, Hospodářské noviny, 24.7.2009
 

reklama
1269 čtenářů | 18 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Další články od tohoto autora:
Komentáře


Re: Zneužití krize pro další centralizaci Evropské unie
(Alberto Kvěch, 28.7.2009 8:15:30)
Odpovědět
Bože můj už zase.Kdyby ten dohled EU tady byl, nemuselo dojít pod vedením našich politikářů k vytunelování tolika bank,podniků a k okradení tolika našich občanů.Jak prosím fungoval dohled našich úředníků, náš aparát povinnován dohledem.Pak se EUROSKEPTICI DIVTE ,ŽE NEMOHU SOUHLASIT.To je už opravdu slušně řečeno k naštvání.Naši euroskeptici zneužijí vše proti EU.Nesouhlasím a nesouhlasím.Nemohu.
Re: Zneužití krize pro další centralizaci Evropské unie
(Alberto Kvěch, 28.7.2009 8:49:13)
Odpovědět
Jak reagovala ČNB na tunelování bank v Česku ?Na co si to hrajeme.
Re: Zneužití krize pro další centralizaci Evropské unie
(dan, 28.7.2009 9:11:50)
Odpovědět
Obavam se vytvoreni protievropskych teroristickych bojuvek, pokud se bude tento vznikajici rezim jeste utuzovat. (viz. IRA)
Re: Zneužití krize pro další centralizaci Evropské unie
(fialka, 28.7.2009 10:27:00)
Odpovědět
Rozumní diskuteři, pojďme jinde, nastěhovali se tady Kvěch s Danem, uvidíme jak dlouho bydou tito dva schopni spolu diskutovat. Tak balme,dejme prostor těm dvěma, ahojky
Re: Zneužití krize pro další centralizaci Evropské unie
(Alberto Kvěch, 28.7.2009 11:05:01)
Odpovědět
Máte recht. Gemblujte tam ,kde věcem rozumíte.Hezký den.
Re: Zneužití krize pro další centralizaci Evropské unie
(fialka, 28.7.2009 10:27:06)
Odpovědět
Rozumní diskuteři, pojďme jinde, nastěhovali se tady Kvěch s Danem, uvidíme jak dlouho bydou tito dva schopni spolu diskutovat. Tak balme,dejme prostor těm dvěma, ahojky
Re: Zneužití krize pro další centralizaci Evropské unie
(Alberto Kvěch, 28.7.2009 10:48:38)
Odpovědět
Zásadně Danovi neoponuji.Většinou nezůstává bez odpovědi, ale Vy jste něco názorového mohl napsat.Hezký den, jdu také něco dělat.
Re: Zneužití krize pro další centralizaci Evropské unie
(kicmiz, 28.7.2009 10:19:42)
Odpovědět
Centralizace, zbytečná byrokracie a lobbismus, to jsou problémy Evropy a jejich obyvatel. Jen těžko bude Eposlanec něco správně a objektivně řešit v členském státě EÚ ve kterém možná ani nebyl a informace/ zkreslené a neobjektivní/ dostane od některého lobbistického parazita.Jen těžko může někdo zodpovědně řešit problémy EÚ a jejích občanů,když nemá odpovědnost. Krásný příklad našich populistických poslanců a senátorů/ mají imunitu,takže za nic nenesou odpovědnost/. Místo toho aby hlasovali dle svého nejlepšího svědomí tupě hlasují dle příkazu stran,načež si rozdělí důležitá místa - přehradí tok peněz a přidělují předražené zakázky spřízněným lobistům a firmám,které mnohdy tok peněz z veřejných zakázek přesměrují do stranických pokladen. Další místa obsadí v silových ministersvech a s pomocí lobbistických zákonů,které zvýhodňují opět parazity na obou stranách /nadnárodní skupiny + pár vyvolených na straně jedné a nepřizpůsobivé lenochy na straně druhé/ donutí většinu občanů držet hubu.
O demokracii v EÚ pochybuji,jelikož ji řídí rovněž lobbisté a pár figurek,které mají naučeno několik frází a nejsou ani schopni vyslechnou nejenom kritický,ale spíše žádný názor,protože je jiný pohled než ten jejich nezajímá s tím,že mnohdy ani svůj vlastní názor nemají. To jsou příznaky chcípajících kobyl / mocností/ v různých časech a místech.Dle mého názoru nás obyvatele Evropy čeká byrokratická totalita a úrčitá forma nevolnictví ve ve prospěch lobbistů a jejich chlebodárců.
Re: Zneužití krize pro další centralizaci Evropské unie
(Alberto Kvěch, 28.7.2009 10:45:10)
Odpovědět
Záměrná manipulace a demagogie. Denně zaplevelujete portál.Jinak Vaše příspěvky nelze nazvat.Bohužel.Jste vzdělaný, nejste hloupoučký, ale špatně a nebezpečně směrovaný.Promiňte.Je Vás asi pět, kteří na portálu denně cíleně vymýváte lidem mozky, ale jen tomu kdo podlehne a není tak vzdělán jako Vy.Prosím používejte Vaši schopnost pro věci prospěšné a nezneužívejte sám sebe pro věci tak podlé jako je boj proti EU.Nic ve zlém.Nepřátelstvi je mi cizí, proto říkám pane příteli. Vážím si Vás ale.....
Re: Zneužití krize pro další centralizaci Evropské unie
(kicmiz, 28.7.2009 11:23:00)
Odpovědět
Vyjadřuji jen svůj názor a zkušenosti. Pracuji hodně a čím více pracuji ,tak tím více zjišťuji,jak jsou jednotlivé zákony zlobbovány v neprospěch těch,kteří něco produkují a nežijí pouze z příjmu,který jim přerozdělí stát,nebo odbory/tzn.na cizí účet/. Pár Eposlanců znám osobně,ale nevážím si jich jelikož vždy přijdou jenom před volbami do Eparlamentu a pak již je vidíme jenom na reklamních poutačích a to zase jenom před volbami. Na nic je nepotřebuji neboť jsou jen loutky,které nic užitečné neprodukovali,neprodukují a nikdy produkovat nebudou jelikož jim nejde o práva,spravedlnost a dobro občanů,ale jen o vlastní prospěch a prosazování populismu,lobbismu politických stran díky kterým tam jsou.Takže se mějte dobře.
Re: Zneužití krize pro další centralizaci Evropské unie
(Alberto Kvěch, 28.7.2009 13:18:17)
Odpovědět
Tomu nejde vytknout jediné slovo pane,souhlasím velmi rád.Pokud Váš příspěvek neobsahuje přenesení viny a přímo nebo nepřímo zpochybňování dobrých záměrů EU, pak máte nejhodnotnější příspěvky. Jsou pane vždy věcné, mají ducha, zkušenosti i znalosti a svědčí o Vašem přehledu.Poznám dobrý příspěvek, ale někdy nemohu souhlasit, právě pro jeden řádek, který by tam někdy být nemusel a Váš velmi kvalitní příspěvek věci srozumitelně vysvětlující degraduje.Jak by Vám někdy slušelo plout na jiné lodi a myslím ,že by to pak byla loď vlajková.
Re: Zneužití krize pro další centralizaci Evropské unie
(Bobr, 28.7.2009 12:52:03)
Odpovědět
Nechtíc se musím do diskuze připojit. Vyslovit názor, ač protichůdný nelze nazývat "bojem", to zavání demagogií. A na jaký že to dohled potřebujeme ty nové úředníky EU? Postkrizový? A kdo teď dohlédne na ty předchozí úředníky EU,analytiky, ekonomy i politiky, kteří na nebezpečí rozšíření "ekonomické krize" do zemí EU ještě před rokem účinně nereagovali a nic neviděli nebo nechtěli vidět.
Re: Zneužití krize pro další centralizaci Evropské unie
(Alberto Kvěch, 28.7.2009 13:23:09)
Odpovědět
Pane.Nevhodný použitý výraz "dohled "neni z mé terminologie .Tak nevhodně známkuje EU právě pan Klaus.Já bych rozhodně použil výraz jiný, ne tak záporně a záměrně zavádějící.Věřím, že rozumíte.Myslím ,že u některých lidí se stává euroskeptismus Vážnou nelečitelnou nemocí.
Re: Zneužití krize pro další centralizaci Evropské unie
(Alberto Kvěch, 28.7.2009 11:09:38)
Odpovědět
Kde jsou příkladně finance tisíce okradených klientů UNION BANKY ? To jistě také zavinili ůředníci EU, že páni euroskeptici.
Re: Zneužití krize pro další centralizaci Evropské unie
(kicmiz, 28.7.2009 11:59:43)
Odpovědět
Předpokládám,že někde v EÚ,ale to měla vyšetřit policie ve spolupráci se st. zástupci. Ti co to rozkradli se domnívají,že na ně zákony nedosáhnou, možná mají i pravdu,ale dříve nebo později na ně dosáhne spravedlnost Boží,která si již cestu najde - autonehoda,narození defektního dítěte,rozvod,nemoc atd...,navíc si na věčnost svoje finance nevezmou,takže za pár let po jejich smrti si na ně nikdo nevzpomene stejně jako na nás. Pokud nejste placený diskutér,tak již běžte něco dělat ,ja nemám čas stále stále diskutovat,je poledne,musím jít nakrmit prasata,což mě přináší větší potěšení než když platím daně a krmím tím jiný živočišný ,ale o to víc nenažraný druh.
Re: Zneužití krize pro další centralizaci Evropské unie
(Alberto Kvěch, 28.7.2009 13:37:49)
Odpovědět
I já si od práce chvílemi pouze odskočim.Ať žerou.
Re: Zneužití krize pro další centralizaci Evropské unie
(HF, 28.7.2009 11:36:42)
Odpovědět
Na všech těchto centralizacích vydělají pouze velké státy, představte si že například my a Němci budeme mít problémy, tak zcela logicky začne EU přednostně řešit problém Německa už protože je větší a má větší politický vliv a na nás se prostě zapomene. Takže po Lisabonu si jednotlivé země nebudou rovny ale budou rozškatulkovány do kategorií důležitosti, proto se obávám že centralizace povede k nárůstu nacionalizmu a snah o zrušení EU
Re: Zneužití krize pro další centralizaci Evropské unie
(Alberto Kvěch, 28.7.2009 13:32:38)
Odpovědět
Jistě to jsou závažné body potřebného jednání a vyjednávání v EU. Proto máme v EU řádově desítky poslanců, aby naše věcné připomínky vedli ke změně spravedlivé a přijatelné pro všechny státy. Jednejme požadujme a tvořme.Jak, ale chceme prosazovat cestu k domluvě a k dobru věci, když příkladně Topolánek nepolitik a diletatnt člověk politicky velmi neschopný s ODS nominuje do EU euroskeptiky, kteří nepropagují domluvu, ale rozklad EU.Pan Klaus takové poslance ještě pochvaluje div nevyznamenává. No pane to je trestuhodná katastrofa, která se nám vymstí.