reklama
reklama
BulletPřihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

BulletInformační servis
Zasílání novinek e-mailem
BulletČlánky autora
BulletVyhledávání

BulletReklama
Václave, stojíme za tebou
BulletReklama
www.tv7.cz
BulletPočítadlo dluhu
BulletStáhněte si knihu
BulletDoporučujeme knihy
Lukáš Petřík - Konzervativní revoluce Margaret Thatcherové a Ronalda Reagana

Margaret Thatcher: Umění vládnout

Peter Schweizer: Reaganova válka

Gonzalo Vial: Pinochet

Evropské otazníky

Křesťanství a ateismus

Jak katolická...
BulletPrůzkum
Měla by Česká republika vystoupit z EU?
Hlasovat můžete kliknutím na odpověď

BulletPoliticky nekorektní trička
Objednejte si politicky nekorektní trička
BulletReklama
BulletReklama
BulletDoporučujeme
Byli jsme i před unií, budeme i po ní. Boj za samostatnost našeho státu bude probíhat i po Lisabonu

Václav Klaus

Mladá pravice

D.O.S.T.

Desatero Mladé pravice

Pat Buchanan

Ron Paul

Hnutí pro život

Eretz.cz - zpravodajství z Izraele

Standing Together with Israel

Československo 2008 tour

Učitel financí

Tak nám v té slavné EU zakázali žárovky

Autor: Petr Mach | Publikováno: 31.8.2009 | Rubrika: Zamyšlení
Ilustrace

 

Tak nám zakázali žárovky. Od 1. září se nesmí na území EU distribuovat stowattové žárovky, postupně budou do tří let zakázány i žárovky 60W a 40W.
 
První stát na světě, který zakázal žárovky, byla Kuba. „Vyměnili jsme běžné žárovky za fluorescentní zářivky v každé domácnosti. Ušetříme spoustu energie“, napsal před dvěma roky hrdě kubánský komunistický vůdce Fidel Castro ve stranickém listě Granma. Brzy následovala Chávezova Venezuela. Tyto autokratické socialistické vlády se samozřejmě neptaly lidí, jestli si takový zákaz přejí. Když hloupí lidé nakupují levné žárovky a neumějí poznat, co se jim vyplatí, je třeba jim to zakázat. Ústřední plánovací komise zkrátka spočítala, že je to národohospodářsky výhodné.
 
Evropská komise nezůstala dlouho pozadu a 18. března letošního roku vydala nařízení č. 244/2009. Jeho znění se prakticky neliší od návrhu, který před rokem komisi předložilo lobbistické sdružení výrobců fluorescentních zářivek. Evropské nařízení se automaticky vztahuje i na každého českého občana a firmu.
 
Zákaz žárovek je z podstaty socialistický, neekologický a především nedemokratický.
 
Socialistické plánování
Podstatou volného trhu je, že se každý jednotlivec na základě cen rozhoduje, co je pro něj nejlepší. Sami víme, jestli jsou pro nás lepší levné žárovky s vyšší spotřebou nebo drahé zářivky s nízkou spotřebou elektřiny. Direktivní nařízení nám bere svobodu volby a vychází ze základního předpokladu, že plánovači v centrální komisi vědí lépe než my sami, co je pro nás dobré.
 
Rakouský ekonom Friedrich Hayek, dávno prokázal, že to centrální plánovači nemohou vědět. Centrální plánovač, který chce za mě uspořit energii, např. nemůže vědět, jestli např. nechci levnou žárovku do sklepa, kam chodím jednou za měsíc a jsem ochoten obětovat na krátké svícení větší spotřebu elektřiny. Nemůže znát všechny okolnosti,které beru při nákupech v úvahu, a okolnosti, které berou v úvahu stamiliony dalších lidí.
 
Škodí životnímu prostředí
Nařízení EU je velmi neekologické. Když rozbijeme nefunkční zářivku, vypustíme rtuť, argon, baryum a stroncium. Když rozbijeme žárovku, „vypustíme“ vakuum. Zářivky představují velmi neekologický odpad, slušný člověk by je ani neměl házet jen tak do popelnice.
 
EU ale nechce zákazem žárovek chránit vodu a půdu, ale ovzduší. Při výrobě energie potřebné na svícení v zářivkách se uvolní do ovzduší méně skleníkového plynu oxidu uhličitého, a tak se prý bude bojovat proti globálnímu oteplování. EU ale zapomíná na emise CO2 uvolňované při výrobě zářivky. Při její výrobě dochází k emisi asi padesátkrát více CO2 než při výrobě žárovky.
 
Soumrak demokracie
Nejvíc sporný je na celém zákazu žárovek jeho nedemokratický základ. O zákazu rozhodla Evropská komise v Bruselu na základě podnětu lobbistické skupiny výrobců zářivek. Zákaz tedy nemá vůbec povahu zákona, o němž by hlasoval český parlament. K vydání nařízení dala komisi mandát směrnice, kterou Český parlament musel schválit pod hrozbou sankcí z EU. Směrnice se odvolávala na Smlouvu o EU, která dala Unii mandát přijímat nařízení v zájmu „fungování vnitřního trhu“. Uvedené nařízení ale trh jednoznačně potlačují.
 
Je tento legislativní postup demokratický? Někdo může tvrdit, že ano. Směrnici EU, která dala komisi mandát zakázat žárovky, nemusela Česká republika podpořit. Pokud by v roce 2005 vláda Jiřho Paroubka návrh nepodpořila, směrnice by nebyla přijata, neboť platil princip jednomyslnosti při rozhodování v Radě. Demokraticky jsme si v roce 2002 zvolili parlament, který v roce 2005 zvolil premiérem Jiřího Paroubka, jehož vláda směrnici EU podpořila.
 
Mohli bychom tedy doufat, že jiné vlády takto euroservilní nebudou. Jenže hlavní Paroubkův rival Mirek Topolánek dokonce podpořil zcela novou smlouvu o EU, která do budoucna ruší v energetické oblasti princip jednomyslnosti, takže až nám bude příště EU chtít nařídit přidávat do benzínu 20% drahých biopaliv, bude nám případný nesouhlas málo platný. Dokud budeme volit euroservilní politiky, nebude změna možná.
 
Petr Mach je předsedou Strany svobodných občanů
Vyšlo v Mladé frontě DNES 27.8.2009
 
PS: Když jsem před rokem a půl psal o tom, jak lobbistické sdržení výrobců zářivek navrhlo Evropské komisi, ať zakáže žárovky, leckdo si myslel, že se jedná o vtip, a že EU přeci tak šílená není.

reklama
1644 čtenářů | 15 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Další články od tohoto autora:
Komentáře


Re: Tak nám v té slavné EU zakázali žárovky
(Aleš, 31.8.2009 0:14:23)
Odpovědět
Zase spousta nepodložených tvrzení a polopravd. Škodíte tím sami sobě, protože jinak to téma možná opravdu stojí za zamyšlení.
Re: Tak nám v té slavné EU zakázali žárovky
(zgr, 31.8.2009 10:10:19)
Odpovědět
prosím o uvedení do obrazu. o jaké polopravdy se konkrétně jedná?
Re: Tak nám v té slavné EU zakázali žárovky
(Aleš, 31.8.2009 23:06:44)
Odpovědět
Pan Mach použil tuto problematiku opět jen proto, aby ukázal, jak je ta EU hrozná nedemokratická instituce, jeho hlavní argumentace je však unfair, protože záměrně říká jen část pravdy. V závěru článku straší tím, že po přijetí Lisabonské smlouvy nám Brusel bude moc nařídit třeba 20 biosložky do paliv, neboť smlouva nepracuje s principem jednomyslnosti. Už ale neříká, jakým mechanismem je tento princip nahrazen, souhlas by v takových případech muselo vyslovit alespoň 55% států unie, navíc tyto státy musejí reprezentovat alespoň 65% obyvatel unie, to je velmi silná demokratická pojistka. V zásadě je tedy falešné už strašení jakýmsi "Bruselem", žádný "Brusel" v podobě samostatné politické entity totiž neexistuje, rozhodování je v rukou zástupců jednotlivých členských států, také my jsme tedy "Brusel".
Na samotnou problematiku žárovek nemám jednoznačný názor, pokud ale pan Mach hází s čísly, jako v případě, kolik vznikne CO2 při výrobě zářivek, měl by odkázat na nějaký zdroj, jinak jde jen o prázdné fráze. Také není pravda, že jedinou alternativou klasických žárovek jsou fluorescentní zářivky, já jsem si třeba nedávno koupil stolní lampu s LED diodami a musím říct, že je to opravdu fantastická věc, skvěle osvětlí pracovní stůl a přitom pracuje s ekvivalentem 3,5 W. Pokud jsou dostupné takové technologie, je žárovka s 8% efektivitou už asi opravdu anachronismem.
Re: Tak nám v té slavné EU zakázali žárovky
(zgr, 1.9.2009 11:58:01)
Odpovědět
když Vám nevadí že vám červená a modrá špička spektra vypíchne mozek skrz oči, tak si sviťte ledkou dle libosti.
ale to že díky lisabonu bude stačit hrstka cizáků, aby z Čech udělali uprchlickej tábor pro somálce, to těžko okecáte.
Re: Tak nám v té slavné EU zakázali žárovky
(Aleš, 1.9.2009 23:39:03)
Odpovědět
Většinou se nedívám přímo do světelného zdroje, takže opravdu problém nemám, LED diody mají také tu přednost, že se dají libovolně barevně tónovat.
Okecávat opravdu nic nepotřebuji, Vaše argumentace je nulová, není tedy o čem diskutovat.
Re: Tak nám v té slavné EU zakázali žárovky
(RomanL, 31.8.2009 11:12:21)
Odpovědět
Správně o těch Zelených mluvíte...
Re: Tak nám v té slavné EU zakázali žárovky
(jh, 31.8.2009 0:54:57)
Odpovědět
Aleši,
jaké hlubší zamyšlení?
Téma je zajímavé akorát tak pro výrobce (lobbysty) zářivek a pro byrokraty, které jednou zajímá "délka okurek", podruhé třeba "zahnutí banánů", či úhel dopadu zemáků z kombajnu na vlečku.
Re: Tak nám v té slavné EU zakázali žárovky
(richard, 31.8.2009 9:34:34)
Odpovědět
Aleši jaké nepotvrzené tvrzení. Klasické žárovky na podzim končí. Místo ceny cca 7 kč za edisonku zaplatíme od 100 Kč do 500-ti Kč za úsporky. Já ovšem při úsporkách nevidím na čtení a holky v koupelně na líčení.Někomu by měli nakopat zadek
Re: Tak nám v té slavné EU zakázali žárovky
(richard, 31.8.2009 10:11:37)
Odpovědět
Žárovky matné a od 100 wattů budou od 1. září již jen v doprodeji


Praha - Po letošním prvním září již nebudou uváděny na tuzemský trh žárovky, které nejsou čiré a jejichž příkon je 100 wattů a vyšší. Totéž bude platit pro halogenové žárovky s příkonem nad 80 W, pokud nebudou mít energetickou třídu alespoň C. Česká republika tak stejně jako ostatní země EU zahajuje postupný přechod k úsporným žárovkám. Členským zemím EU to ukládá nařízení Evropské komise z letošního března.

První září však není datem stažení těchto žárovek z oběhu. Obchodníci budou moci ještě po tomto datu vyprodat ty zásoby žárovek, které byly uvedeny na trh dříve. Mluvčí sítě prodejen Euronics Bohuslav Komín ČTK řekl, že blížící se zákaz prodeje těchto žárovek poptávku výrazně nezvýšil. "Nebylo to žádné drama. Žárovky máme v nabídce a budeme je postupně doprodávat," uvedl.

Generální ředitel sítě elektroprodejen Electro World Milan Růžička ČTK sdělil, že úsporné žárovky se nyní na celkovém prodeji žárovek podílejí jednou třetinou a dvě třetiny prodaných kusů připadají na tradiční vláknové žárovky. "Trend se dále přesouvá ve prospěch těch úsporných. Současné právní opatření tento trend ještě urychlí," podotkl Růžička.

Úsporné žárovky jsou proti vláknovým dražší, měly by však uživateli vydržet déle. Spotřebitelský časopis TEST ale nedávno upozornil, že značná část úsporných zářivek má výrazně nižší životnost, než jakou uvádějí jejich výrobci. Nákup některých modelů úsporných zářivek se tak kvůli vyšším pořizovacím nákladům nemusí lidem finančně vyplatit.

Ceny testovaných výrobků se pohybovaly od 90 do 300 korun, běžné žárovky přitom stojí asi desetkrát méně. Nižší životnost vykázalo 15 z 36 testovaných modelů úsporných zářivek. Jejich svítivost totiž výrazně klesla již po 1500 hodinách provozu, což odpovídá čtvrtině minimální uváděné životnosti 6000 hodin.

Další změnu mohou spotřebitelé očekávat v roce 2010, kdy bude omezen příkon žárovek na méně než 75 wattů, nebudou-li energetické třídy C a lepší. Totéž bude platit pro žárovky s příkonem 60 W od září 2011 a pro všechny žárovky od září 2012. Po roce 2012 tedy bude možné prodávat jen úsporné žárovky. Rokem 2016 pak skončí také prodej halogenových žárovek. Od září 2016 by měly být všechny žárovky na trhu EU minimálně energetické třídy B a zvláštní halogenové minimálně třídy C.

Nahrazování klasických starých žárovek na trhu jejich novými, ekologičtějšími alternativami by mělo ročně v celé Evropské unii ušetřit kolem 11 miliard eur (zhruba 279 miliard Kč), uvedla už dříve Evropská komise. Tyto peníze by mohly být podle komise investovány do evropského hospodářství.

Množství energie, jež by se mělo v celé EU ušetřit, prý odpovídá spotřebě elektřiny Belgie. Do ovzduší se pak díky úpravě ročně vypustí o zhruba 32 milionů tun oxidu uhličitého méně než nyní. Průměrná domácnost by měla podle odhadů Bruselu ušetřit ročně až 50 eur (asi 1270 Kč).

Takže Aleš není informován !!!!!
Re: Tak nám v té slavné EU zakázali žárovky
(Bobík, 31.8.2009 15:06:47)
Odpovědět
Nerozumím o jakých úsporách se tady pořád mluví, když životní cyklus jedné úsporné zářivky je evidentně dražší než životní cyklus žárovky.Všechno zaplatí samozřejmě spotřebitel, navíc se mu do života dostává nebezpečný a škodlivý materiál např. nejen plyn.rtuť (rozhodnutím brusíka musely rtuťové teploměry zmizet jako zdraví škodlivé), ale i jiné, neosobní a depresivní barevné spektrum světla, problémy s velikostí starých žárovkových krytů (další náklady) sběr a likvidace zářivek, prodlužuje se doba potřebná na plné světlo... Prostě příště někdo rozhodne že budeme jíst pouze rohlíky, protože pečení chleba je energeticky náročné že, a naši ekonologové to s radostí prosadí do našeho právního systému?
Re: Tak nám v té slavné EU zakázali žárovky
(ann48, 31.8.2009 18:47:38)
Odpovědět
pan Mach má naprostou pravdu. Proč nám má někdo něco přikazovat, nebo za nás rozhodovat, co si můžeme koupit a co ne. Já jsem si zkušebně takové zářivky koupila, ale vůbec jsem nebyla spokojená. Za prvé při jejich světle špatně vidím a za druhé mi v kuchyni nevydržely ani tři měsíce. Také jsou drahé! Jak to, že se všude píše, že jsou asi desetkrát dražší? To přece není pravda. Ty levnější stojí kolem 200Kč a už to je přece dvacetkrát dražší než obyčejná žárovka. A co rtuť v úsporných žárovkách, to najednou ekologům nevadí a neřvou? Hlavně, že zakázali rtuťové teploměry tělesné teploty a ty jsou přitom jediné přesné a spolehlivé a v nich "osvíceným" hlavám vadila.
Re: Tak nám v té slavné EU zakázali žárovky
(jardaa, 31.8.2009 19:47:22)
Odpovědět
Vážená paní, špatně to chápete, rtuť v lékařských teploměrech je škodlivá proto, že jsou levné a kazí kšefty výrobcům digitální šmejdů, na rozdíl od "úsporných" žárovek, kde je tomu naopak.
Re: Tak nám v té slavné EU zakázali žárovky
(jardaa, 31.8.2009 19:35:49)
Odpovědět
V našem bytovém domě máme schodišťový automat. Zakoupili jsme 30 "úsporných " žárovek a instalovali je. Během dvou měsíců polovina z nich přestala svítit, krátkodobý provoz nepřežily. Dali jsme zpět žárovky. Ptám se, co nám "ekologové" poradí? Pokud to budou halogenové reflektory s PIR spínačem, budu se ptát, a co spotřeba? Jaká je spotřeba 30ti PIR spínačů v pasivním zapnutém stavu? Není to významně víc, než několikerý krátkodobý cyklus zapnutých "neekologických" žárovek? Zelení chlapci by se měli naučit počítat základní vzorečky z elektrotechniky. Ale co, oni mají vyšší cíle a nějaká matematika a fyzika jim asi nic neříká.
Re: Tak nám v té slavné EU zakázali žárovky
(Šílený Jan, 31.8.2009 21:19:44)
Odpovědět
Pročítám-li různé diskuse ohledně žárovek či nežárovek, začínám chápat, proč se i v této oblasti angažuje Václav Klaus. Desítky odborníků tvrdí, že klasické žárovky „Edisonky“ jsou překonaný šmejd, další desítky tvrdí, že nikoliv. Tedy jak říkám, klasické téma pro Václava Klause a jeho klony. Za našich životů a pravděpodobně ani za životů našich vnuků se neprokáže, kdože má pravdu.
Příklad pro „klasické“ žárovky: asi čtyřicet let mám chalupu v kopcích na konci elektrického vedení. Vzniká tam přeukrutné přepětí. Za normálních okolností odejde tak jedna žárovka denně z asi deseti. Při jakékoliv bouřce, i velice vzdálené odchází vše komplet. Kupuju ty polské za bůra, to se snese. Při oněch úsporných by mne to vyšlo asi tak na sto tisíc ročně.
Potom ale mám doma kancelář v suterénu, kde je nutno svítit po celou dobu užívání. Teda tam asi budou lepší ty „úsporný“. Na pracovní plochy si ale beztak svítím klasikou, protože patřím mezi ty, kteří při všelijakých těch halogenech a výbojkách a jak se to ještě všechno jmenuje špatně vidí.
Takže, stejně skrzevá žárovky (banány, okurky, dotace, oteplování, kůrovce, lyžařské sjezdovky na Šumavě ...) jako pan Mach konstatuji - bolševíci, až již jste z českého parlamentu, bruselského vševědoucna, Kremlu, Bratislavy, Pražského Hradu - nechte mne na pokoji. Já si vyberu jakou žárovkou chci svítit, já se rozhodnu,zda v mém lese budu hubit kůrovce yperitem, nebo ho nechám na pokoji.
Re: Tak nám v té slavné EU zakázali žárovky
(Alberto Kvěch, 31.8.2009 21:47:55)
Odpovědět
Už je zase tady. Poradce, neporadce ,politik,nepolitik -euroskeptik, Klausovec Mach.Jako vždy blábolení proti EU.Co jiného.