reklama
reklama
BulletPřihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

BulletInformační servis
Zasílání novinek e-mailem
BulletČlánky autora
BulletVyhledávání

BulletReklama
Václave, stojíme za tebou
BulletReklama
www.tv7.cz
BulletPočítadlo dluhu
BulletStáhněte si knihu
BulletDoporučujeme knihy
Lukáš Petřík - Konzervativní revoluce Margaret Thatcherové a Ronalda Reagana

Margaret Thatcher: Umění vládnout

Peter Schweizer: Reaganova válka

Gonzalo Vial: Pinochet

Evropské otazníky

Křesťanství a ateismus

Jak katolická...
BulletPrůzkum
Měla by Česká republika vystoupit z EU?
Hlasovat můžete kliknutím na odpověď

BulletPoliticky nekorektní trička
Objednejte si politicky nekorektní trička
BulletReklama
Smrt ve středu
BulletReklama
BulletDoporučujeme
Byli jsme i před unií, budeme i po ní. Boj za samostatnost našeho státu bude probíhat i po Lisabonu

Václav Klaus

Mladá pravice

D.O.S.T.

Desatero Mladé pravice

Pat Buchanan

Ron Paul

Hnutí pro život

Eretz.cz - zpravodajství z Izraele

Standing Together with Israel

Československo 2008 tour

Učitel financí

Ústava je živý dokument

Autor: František Mikeš | Publikováno: 4.9.2009 | Rubrika: Názor
Ilustrace

 

Ústavní soud razantně vstoupil do volební kampaně k parlamentním volbám. Způsob, kterým tak učinil, je zpochybňován nejednoznačností argumentace, zdůvodňující zvolený postup.
 
Politická situace na jaře tohoto roku vyžadovala zásadní politické rozhodnutí, kterým se mělo a také předešlo, závažnějším politickým dopadům, které mohly negativně ovlivnit většinu obyvatel této země. I proto je v ústavě článek 6, který říká, že politická rozhodnutí vycházejí z vůle většiny, vyjádřené svobodným hlasováním. Co může být výsostnějším důvodem pro politické rozhodnutí, než zájem na stabilitě země? Lid, reprezentovaný svými zástupci v zákonodárných sborech, tedy rozhodl právem a přijetím zákona o zkrácení volebního období Poslanecké sněmovny vyjádřil jednoznačně svou vůli. Učinil tak právně konformním způsobem, protože článek 9 Ústavy ČR říká, že ústava může být doplňována či měněna pouze ústavními zákony.
 
Zákon o zkrácení volebního období se stal součástí ústavního pořádku České republiky, aniž někdo využil legisvakance k podání námitek. Ústavní soud měl být první, protože jako ochránce ústavy má za povinnost zasáhnout v případě, že je narušen právní pořádek země.  
 
Podáním pana Melčáka se tedy Ústavní soud může zabývat jedině na základě ochrany veřejného zájmu. Musí porovnat veřejný zájem na stabilitě státu, s veřejným zájmem na dokončení mandátu jednoho poslance. Zde je třeba říct, že článek 16 Ústavy ČR sice říká, že poslanci jsou voleni na období 4 let, ale nic víc. Nikde není garantováno, že tam poslanec musí ty čtyři roky setrvat. Některé důvody dřívějšího ukončení mandátu jsou uvedeny přímo v ústavě, další důvod je uveden v platném zákoně o zkrácení období poslanecké sněmovny.
 
Moc ve státě je rozdělena na moc zákonodárnou, výkonnou a soudní. Ti, kdo ji vykonávají pak nesou odpovědnost právě a jen za tu část výkonu moci, která jim náleží. Zásahy mimo svěřenou kompetenci bez odpovědnosti za následek takových zásahů, nemůže nikdy a nikomu přinést nic dobrého.
 
Pokud se pan Melčák domnívá, že byl omezen na osobních právech nebo mu byla způsobena škoda, může se svých práv domáhat i jinými právními prostředky, aniž by tím musela být nutně narušována politická stabilita státu.
 
To, že by do budoucna bylo lepší mít v Ústavě zakotveny všechny eventuality mající vliv na fungování státu a jeho mezinárodní prestiž je asi pravda, ale tak to nemá žádná ústava na světě. Vždycky se objeví situace, která si vyžádá odůvodněný zásah do ústavy, ale musí to být demokratickými prostředky. I když se tedy podaří změnit ústavu ve smyslu senátního návrhu, tak není  vyloučeno, že se i v budoucnu objeví potřeba přijmout politické rozhodnutí k přijetí zákona jednorázového. Proto je v Ústavě České republiky článek 6.
 
JUDr. František Mikeš

reklama
1065 čtenářů | 9 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Komentáře


Re: Ústava je živý dokument
(Dušan Streit, 4.9.2009 11:49:30)
Odpovědět
Absolutně nesouhlasím!
Podle mě ta komplikovanost předčasných voleb je v Ústavě záměrně! A správně. Zavádět zde jižanský zvyk střídat parlament a vlády jako fusekle není ve veřejném zájmu.
A co je horší než jednorázový ad hoc ústavní zákon? Zobecněný a trvale platný ústavní zákon s jednorázovou účelovou motivací!
Re: Ústava je živý dokument
(roman, 4.9.2009 12:51:07)
Odpovědět
vcera mne v jednom blogu zaujalo par prikladu z Evropy:
"V Británii rozpouští dolní sněmovnu královna na žádost premiéra. Ve Francii rozpouští Národní shromáždění prezident, jenž to předtím konzultuje s předsedy Národního shromáždění i Senátu, jejich souhlas není nutný. V Německu stačí prezidentu k rozpuštění Spolkového sněmu jedno vyslovení nedůvěry kancléři. V Rakousku může rozpustit prezident Národní radu kdykoli. Sama rakouská Národní rada se může rozpustit zákonem, není třeba ústavního. Za první Československé republiky mohl prezident rozpustit parlament bez podmínek s výjimkou posledního půlroku svého mandátu."

Takze nevim proc mluvite o "jizanskem zvyku"...
Re: Ústava je živý dokument
(Dušan Streit, 4.9.2009 13:32:03)
Odpovědět
Tak zaveďme prezidentský systém s přímou volbou prezidenta - a budu souhlasit. To by byla aspoň koncepční změna ústavy.
Já jsem měl na mysli třeba Itálii nebo Řecko. Ale pro odlehčení: Nezačíná Balkán náhodou už v Rakousku? Podle Temelína i jiných indicií... ;-)
Re: Ústava je živý dokument
(roman, 4.9.2009 13:47:22)
Odpovědět
Z prikladu zapadnich zemi, o kterych jsem psal je zrejme , ze caste stridani vlad neni otazkou Ustavy ale spis politicke kultury a temperamentu jiznich narodu.
Prezidentsky system se zjednodusenim cesty k predcasnym volbam, podle mne, vubec nesouvisi. Nehlede nato, ze je to v nasi zemi naprosto nerealne.
Re: Ústava je živý dokument
(Dušan Streit, 4.9.2009 14:34:40)
Odpovědět
Teď si odporujete. Kritizoval jste "jižanské zvyky" a posléze se odvoláváte na "temperament jižních národů".
Já vím, že prezidentský systém není u nás reálný. Ale byla by to čistá cesta na rozdíl od účelového prznění ústavy. Ale ta komplikovanost změn vlád dává paradoxně prezidentovi silnou pozici. Tady se to ale vzalo za špatný konec.
Pane Romane,jestli jste pan Joch, tak já vám nikdy neodpustím, jak jste obhajoval napadení Srbska. Mezi námi by byl rozdíl v tom, že já neuznávám heslo, že "účel světí prostředky".
Re: Ústava je živý dokument
(roman, 4.9.2009 14:46:17)
Odpovědět
Ja si nejsem vedom, ze bych kritizoval "jizanske zvyky" . Ja jsem nesouhlasil s tim, spojovat moznost snadneho rozpusteni parlamentu (par prikladu jsem uvedl) se zvykem ho zneuzivat, jak se deje na jihu Evropy.
Pan Joch nejsem.
Re: Ústava je živý dokument
(Dušan Streit, 4.9.2009 15:10:06)
Odpovědět
Za pana Jocha se omlouvám.
Kritizoval jste,že se odvolávám na "jižanské zvyky" a přitom jste na nich svou další argumentaci založil.
Re: Ústava je živý dokument
(roman, 4.9.2009 16:07:33)
Odpovědět
Jen pro upresneni:
Nesouhlasim se zjednodusenim, ktere jsem pochopil z Vaseho uvodniho prispeku:
Bud zamerne komplikovane vyvolani predcasnych voleb nebo jizanske zvyky.

A na prikladech ze zapadnich zemi jsem se snazil dokazat, ze i kdyz muze byt vypsani predcasnych voleb jednoducha procedura, tak z toho jeste nevyplyva, ze budou volby kazde dva roky.
Re: Ústava je živý dokument
(ann48, 4.9.2009 16:59:03)
Odpovědět
absolutní souhlas s článkem. K čemu má potom zákonodárná moc práva vytvářet nové ústavní zákony. Rozhodně je způsob řešení, jaký přijaly všechmy zákonodárné složky lepší, než se třikrát handrkovat a pokoušet se sestavit vládu. Nikdo přece nechce tvrdit, že naše Ústava je naprosto dokonalá a bezchybná a nepotřebuje opravu.