reklama
reklama
BulletPřihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

BulletInformační servis
Zasílání novinek e-mailem
BulletČlánky autora
BulletVyhledávání

BulletReklama
Václave, stojíme za tebou
BulletReklama
www.tv7.cz
BulletPočítadlo dluhu
BulletStáhněte si knihu
BulletDoporučujeme knihy
Lukáš Petřík - Konzervativní revoluce Margaret Thatcherové a Ronalda Reagana

Margaret Thatcher: Umění vládnout

Peter Schweizer: Reaganova válka

Gonzalo Vial: Pinochet

Evropské otazníky

Křesťanství a ateismus

Jak katolická...
BulletPrůzkum
Měla by Česká republika vystoupit z EU?
Hlasovat můžete kliknutím na odpověď

BulletPoliticky nekorektní trička
Objednejte si politicky nekorektní trička
BulletReklama
Smrt ve středu
BulletReklama
BulletDoporučujeme
Byli jsme i před unií, budeme i po ní. Boj za samostatnost našeho státu bude probíhat i po Lisabonu

Václav Klaus

Mladá pravice

D.O.S.T.

Desatero Mladé pravice

Pat Buchanan

Ron Paul

Hnutí pro život

Eretz.cz - zpravodajství z Izraele

Standing Together with Israel

Československo 2008 tour

Učitel financí

RADAR: Obamovo mlčení

Autor: Vlastimil Podracký | Publikováno: 10.9.2009 | Rubrika: Zamyšlení
Ilustrace

V polovině července adresovaly více než dvě desítky intelektuálů a politiků ze střední a východní Evropy dopis Baracku Obamovi. Signatáři výzvy vyjádřili obavy z vlivu Ruska a z opomíjení svého regionu ze strany Washingtonu. Signatáři upozorňují na to, že Moskva se stále chová tak, jakoby měla v této části Evropy poslední slovo. Na to reagoval západní tisk rozpačitě. The Ekonomist píše: „Ve srovnání s někdejším Sovětským svazem Leonida Brežněva dnešní Rusko nepředstavuje pro Ameriku existencionální hrozbu. Je to smutné, ale jiné otázky mají větší význam“. The New York Times píše: „Otevřenost dopisu zaráží hned dvakrát. Pochází z regionu, který Ameriku objektivně nepálí. … dokument šíří představu, že Obamova administrativa dělá v důležitých aspektech zahraniční politiky nepořádek.“ The W

A Obama mlčí….. V Lidových novinách z 28.8.2009 je napsáno: „USA ustupují Rusku, radar nebude…“

A přesto to byla šance. Radar by znamenal, že USA budou muset brát na nás ohledy, znamenal naši větší samostatnost vůči okolí, znamenal navíc vysokou bezpečnost. Všichni ti, kteří protestovali proti radaru, pokud nebyli nějak navedeni, si neuvědomovali, že za takovou zcela nepatrnou službičku bychom získali mnohem víc. Byl to výhodný obchod.

Bohužel vždy se jen plédovaly komunisty živené představy, že to nějak naši samostatnost omezuje, a bezpečnost snižuje. Opak je pravdou. Všechny země, které měly americké základny, na tom jen vydělaly. Minimálně tím, že se nemusely tak pečlivě starat o svoji obranu. Amerika nikdy nikomu samostatnost neomezovala. Samozřejmě jen do té míry, pokud země zůstávala demokratická. Proto mohla základna vadit jen silám nedemokratickým, takovým, které nějak počítaly se změnou režimu. A potom samozřejmě té mase hlupáků, kteří se dají nachytat na laciné a hospodské frajerské řeči.

Aspekty samostatnosti: Pokud se základna postaví, je samozřejmě zahraniční vlastník do značné míry závislý na hostitelské zemi. Nevím, do jaké míry bychom byli schopni toho využít třeba ve vyjednávání s EU. Jak by to ovlivnilo obchod s USA a americké investice? Myslím si, že bychom si mohli troufnout daleko více než dnes.

Aspekty bezpečnosti: Američané nemohou opomíjet území, na kterém mají svoji základnu. Musí se o jeho bezpečnost starat. Argument, že radarová základna napojená na raketovou základnu v Polsku hájí jen Ameriku a ne nás, je argumentem hlupáka nevidícího si na špičku nosu. K čemu by byla nechráněná základna, kterou první raketa zničí? Základna se musí hájit odjinud a s ní i celé území. To je sice už hájené v rámci NATO, ale Američané jistě lépe chrání sebe a svoje strategické spojence než ostatní. Vždyť NATO je sice stále akceschopné a svojí impozantní velikostí je spíše odstrašující silou, nicméně si netroufám tvrdit, co by dělalo třeba Turecko při útoku nějaké islámské země na neislámskou zemi. Takže už jsou tu jisté limity. Dejme tomu, že Maroko zaútočí na Kanárské ostrovy. Turecko bude hájit postup Maroka. Vzhledem k důležitosti Turecka, bude EU a USA vyjednávat se Španělskem, aby raději Kanárské ostrovy Maroku vydalo, a nabízet mu různé kompenzace. Pokud by byla na Kanárských ostrovech americká základna, bylo by to hned jinak. USA by se za Španělsko daleko vehementněji postavily.

Přestože šlo o základnu proti mezikontinentálním raketovým střelám, která zcela evidentně nemohla být Rusku nebezpečná svými malými střelami, právě radarová základna o velkém dosahu kontrolovala ruské území. To je sice kontrolováno z družic a jiných systémů, nicméně zvýšená kontrola takovým výkonným systémem by opravdu znamenala určitou strategickou nerovnováhu (i když se domnívám, že loď s radarem na Baltickém moři je stejně účinná). Ale hlavní důvod ruských protestů byl pocit, že Česko je snad ještě nějak ve sféře jejich vlivu a takový systém od nepřítele je v této oblasti nepřípustný.

Americký protiraketový systém byl zároveň jakousi výzvou. Byla to výzva k obraně před terorismem, začátek procesu chráněného území proti zbloudilým raketám vystřeleným náhodou nebo záměrně. Proti raketám z nekontrolovaných území Libanonu a pásma Gazy. Byl by to počátek nové vlny obrany ve strategických zbraních. Bipolární svět už není, rovnováha nezajistí bezpečnost. Strach z okamžité odvety už není zárukou míru. Teroristům je jedno, jestli zahynou, klidně zničí svět. Jak se budeme bránit? To budeme čekat, až rakety opravdu dopadnou, a potom se probudíme? Nikterak by mi nevadilo, kdyby zahynuli ti pacifisté, kteří si nevidí na špičku nosu, alespoň by příště jejich masochistické vize neotravovaly svět, ale bohužel, obvykle to odnesou ti nevinní.

Dohoda USA s Ruskem ohledně globálních nebezpečí je více než nutná. USA nemohou bránit samy celý svět. Chápu, že není možné, aby nějaká věc byla předmětem sporu natolik, aby to oslabilo boj proti společnému nebezpečí. Amerika určitě to nebezpečí vidí v islámském terorismu a vůbec ve spojitosti s islámem a naftou. Je mnoho otazníků. Jak zajistit, aby vyspělý svět nebyl vydírán dodavateli nafty? Je opravdu diverzifikace zdrojů spolehlivým řešením? Domnívat se, že se Rusko nemůže s islámskými zeměmi dohodnout na cenách a společně vydírat Evropu a USA, je jistě velmi naivní. Do hry vstupuje Čína a další vzestupující velmoci (Brazílie, Indie).

Bude dobře, když se dohodnou. Lze jen doufat, že to nebude na náš úkor. Ale my v tom hrajeme už jen velmi průměrnou roli jakési naprosto okrajové země, se kterou se může jednat jako se zatěžujícím břemenem. Už nejsme v popředí zájmu. Myslím, že je to špatně.

Podracky.bigbloger.lidovky.cz

www.konzervativnistrana.cz

reklama
1237 čtenářů | 15 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Další články od tohoto autora:
Komentáře


Re: RADAR: Obamovo mlčení
(hm, 10.9.2009 7:21:42)
Odpovědět
USA chrání svět??? A před kým ??? Před Iranem,Koreou,Afganistánem??? Dle vyššího principu mravního,vražda na tyranu není zločin,a to o dnešní Americe je naprostá pravda. Když nebudou USA vraždit slabé,nebudou se muset bát silnější odplaty.To je realita.Ani Hitler neuspěl s násilím,a Amerika už je jak fašista.
Re: RADAR: Obamovo mlčení
(Viktor N., 10.9.2009 8:06:33)
Odpovědět
LOL. Autore článku, dle mého názoru jste jen naivním snílkem. Sundejte si ty růžové brýle…
Re: RADAR: Obamovo mlčení
(Jiří Zahrádka, 10.9.2009 10:25:34)
Odpovědět
Souhlas s článkem. Bez ohledu na to, co si myslíme o současných USA, jejich základna na našem území by vyrovnávala naši faktickou podřazenost mocným v Bruselu a naši snadnou dostupnost pro mocné v Moskvě. Když se dva perou, třetí se směje. Mohli jsme být tím třetím. Bohužel, tohle si mnozí neuvědomují (jak dokazují ty dva předešlé komentáře).

Jen jsme si měli vyřešit bezpečnost našeho území s radarem (stále nechápu, jak je možné, že tohle se snad vůbec neřešilo. Poláci dostali Patrioty, a my s radarem jsme měli zůstat odkrytí?) a neumím posoudit, jestli jsme z Amíků dostali maximum možného. Ale to je jiná věc.
Re: RADAR: Obamovo mlčení
(Pavjan, 10.9.2009 11:29:02)
Odpovědět
Pořád tvrdím, že území na kterém bude radar stát bude nejlépe chráněným územím ze strany USA. Nebo si myslíte, že zařízení na jehož funkci je závislá obrana USA nechají bez obrany.
Re: RADAR: Obamovo mlčení
(Jiří Zahrádka, 10.9.2009 17:14:56)
Odpovědět
No já jsem byl právě trochu nervní z toho, že se neřešila otázka ochrany radaru proti jiným než mezikontinentálním střelám (rakety s plochou dráhou letu, a asi ani klasické rakety s kratším doletem by nebyly zadržitelné těmi polskými raketami, jestli jsem to dobře pochopil). Je mi to také divné, že by se tohle neřešilo, ale o těch Patriotech se mluvilo jen v Polsku (a to na základě polské žádosti, ze strany USA snad obranu tamní základny také jakoby neřešili).

Vypadá to samozřejmě podivně, ale mám pocit, že se na toto téma fakt nic neřeklo.

Jinak souhlasím, obecně by pro ČR byla obrovská výhoda právě v tom, že by tady Amíci měli svůj zájem. To může krásně neutralizovat Brusel i rusáky (do jisté míry, samozřejmě) v jejich ambicích v ČR.
Re: RADAR: Obamovo mlčení
(Dagomara, 10.9.2009 18:04:01)
Odpovědět
Zatím co se rozjížděla histerie ( netvrdím, že přehnaná) kolem brdského radaru, tak nám NATO postavilo podobnou šílenost pěkně pod nosem. Tedy přesněji řečeno na Prackém kopci u Slavkova hned vedle Mohyly míru. Místní lidi protestovali, starostové obcí taky, ale stejně stojí a už několik dní je v provozu.
Re: RADAR: Obamovo mlčení
(Viktor N., 15.9.2009 11:59:03)
Odpovědět
No, umístění tohoto radaru je ryze praktické. V Brně totiž máme dobře vybavenou onkologii, která je na špičkové úrovni… :-7
Re: RADAR: Obamovo mlčení
(Dan, 11.9.2009 15:29:11)
Odpovědět
Nejenom u prace, lae další takový radar se postavil u Ostravy, další v Estonském městečku tvel, res. kousek od něj.

U Norských břehů kotví americká radarová loď NATO code MI6, která má být také součásti tohoto systému.


Můj názor je ten, že ta zařízení mají být buďto evropská nebo NATO nebo nic.

Nevidím žádný důvod pro roztahování amerických jednotek na území EU.
Re: RADAR: Obamovo mlčení
(Dan, 11.9.2009 15:32:58)
Odpovědět
Proč jste Jiří furt tak připosratý ??

Jsou zde Němci, Francouzi, Britové, Italové, ale třeba i Poláci mají velkou armádu..
To všechno jsou evropané, nepotřebujem tu američany.

Přestaňte se počůůůrávat hrůzou a chovejte se jako chlap a ne vazal američanů.

Je komické jak hovoříte o Bruselu, jehož jsme součástí jako o ciz. mocenském centru a dáváte ho na úroven Moskvy, dosti demagogické !

Co kdybych já jako Moravák takto hovořil o Praze ???
Re: RADAR: Obamovo mlčení
(Josef, 11.9.2009 17:07:10)
Odpovědět
Problem ale je, ze NATO valku v Afganistanu zatim prohrava z duvodu nedostatecne vycvicenosti evropskych spojencu! A projekt radaru je zatim odlozen, Obama preferuje v CR referendum.
Re: RADAR: Obamovo mlčení
(Dan, 13.9.2009 11:37:24)
Odpovědět
Ne ten problem je jinde Josefe.

Naši vojáci nejsou nedostatečně vycvičeni, jak vy tu tvrdíte, to je nsmysl.

Evropské země válku v Afgánistánu nezačali, jenom se do ní přidali na žádost USA, nepovažují ji za důležitou a občané těchto zemí jsou tvrdě proti ní.

Angela a další nemůžou vyslat další vojáky do AFgánistánu, stálo by je to pozice.


Upřímně, válka v Afgánistánu je nepodstatná blbost která nemůže přinést Evropě vůbec, ale vůbec nic.

Když jsem mooc dlouho jednou přemýšlšl, k čemu nám to je dobré, napadlo mě jenom vzkoušet nové zbraně, jinak fakt nic.
Re: RADAR: Obamovo mlčení
(Josef, 13.9.2009 17:25:54)
Odpovědět
Pokud nemohu nahlednout do strategickych planu NATO tak mohu jen spekulovat! Muj nazor je ze NATO se melo rozpustit po padu bolsevizmu v SSSR a Warsavskeho paktu a Brusel si mel vytvorit evropskou obranu nezavislou na USA. Americane by se tak nenamocili do problemu Kosova, snizili by si nenavist Evropanu a navic by si usetrili penize. Co se tyce radaru v CR podle me je zbytecny, protoze se dnes uz da umistit na lode v neutralnich vodach kdekoliv na svete. A v CR se uz jen stejne pouziva k vnitropolitickemu fotbalu. Minuly tyden jsem cetl, ze Putin ma zajem vojensky pomoc Amikum v Afganistanu, protoze usoudil ze Rusku odtud hrozi vetsi nebezpeci od Talibanu nez na priklad zapadni Evrope.
Re: RADAR: Obamovo mlčení
(Felix, 11.9.2009 20:53:47)
Odpovědět
Pane Podracký, nechtě si to pindání. Z deseti nejnovějších článků na tomto webu je jediný tento váš blbý. Místo radaru - ať už je tam Obama nebo někdo jiný Vy podporujete radar - se starejte prioritně o obnovu Ameriky. Tato Amerka, když bude mít u nás radar, se podobá sovětským kolonizátorům. Až bude Amerika v pořádku, pište o dobru radaru. kolikrát to mám Vám, Jochovi a jiným americkým vazalům říkat? Už mě to s Váma nebaví.
Re: RADAR: Obamovo mlčení
(Josef, 13.9.2009 17:38:55)
Odpovědět
Radar na mori je fotografie v clanku uplne dole.
http://www.airforce-magazine.com/MagazineArchive/Pages/2009/March%202009/0309bullet.aspx
Re: RADAR: Obamovo mlčení
(Josef, 14.9.2009 11:56:57)
Odpovědět
Jeste jsem vycetl, ze Nemecku hrozi zvysene nebezpeci utoku Al-Kajdy, ktera se bude snazit utokem na verejnost zvratit vysledky voleb, jako se ji to podarilo v Madridu. Utokem na vlaky se spanelska verejnost zalekla a favorit Aznar volby prohral.